Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa on lama. Suomessa on suurtyöttömyys.
Suomessa on hallitus, jonka kaikki tavoitteet jäävät
saavuttamatta, ja suurin osa hallitusohjelman asioista jää toteutumatta.
Hallituspolitiikka on mennyt rikki. Pääministeri
Stubb, tässä on tämän vaalikauden
synkkä tilinpäätös. Te olette
nyt vakavan selityksen velkaa suomalaisille. Miten on mahdollista,
että näin on käynyt? Mitä nyt
tapahtuu? Millaisissa käsissä maan johto on?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi haluaisin kiittää edustajaa
tuosta positiivissävyisestä kysymyksestä ja totean
siihen, että tällä hallituskaudella olemme onnistuneet
sopeuttamisessa eli valitettavasti verojen korottamisessa ja leikkauksissa
noin 6,4 miljardin euron edestä. Se on enemmän
kuin mihin yksikään aikaisempi hallitus on kyennyt. Miksi
olemme joutuneet tekemään näin? Sen takia,
että meitä edeltävät hallitukset
eivät ole onnistuneet tekemään rakenteellisia
uudistuksia matkan varrella.
Mitä sitten tulee rakenteellisiin uudistuksiin, niin
olen edustajan kanssa siinä samaa mieltä, että niitä on
jatkettava. Tietyissä putki on pitkä, kuten sote-uudistuksessa.
Kuntauudistuksessa lähdimme ensin uudistamaan kuntia ja
päädyimme siihen, että kannattaa leikata
kuntien tehtäviä. Tässä asetimme
tavoitteeksi noin miljardi euroa, pääsimme vain
300 miljoonaan euroon. Minun mielestäni olisi kuitenkin
tärkeätä nähdä ne realiteetit
ja luoda tulevaisuudenuskoa myös siihen, että rakenteellisten
uudistusten kautta kyllä Suomi lähtee vielä nousuun.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä minäkin Suomen tulevaisuuteen
uskon, vaikka tällä hetkellä synkältä näyttää.
Suomen luottoluokitusta alennettiin jo viime syksynä.
Positiivinen asia on, että se ei ole onneksi näkynyt
Suomen velan koroissa eikä kansalaisten asuntolainojen
koroissa. Mutta luottoluokittajat olivat epävarmoja myös
Suomen tulevaisuudesta. Heitä epäilytti, pystytäänkö Suomessa
tekemään päätöksiä,
pystytäänkö tekemään
välttämättömiä uudistuksia.
Hallitus ei valitettavasti ole kyennyt syksyn jälkeen
ryhdistäytymään, vaan tavoitteet jäävät saavuttamatta,
ja olen todella huolissani Suomen luottoluokituksesta. (Ben Zyskowicz:
Keskustahallitus ei edes yrittänyt!) Miten te, pääministeri, arvelette:
milloin Suomen luottoluokitusta seuraavan kerran alennetaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kuten edustaja hyvin tietää, luottoluokittajien
analyysit ovat pitkäjänteisiä. He katsovat
menneisyyteen ja myös tulevaisuuteen.
Minun mielestäni on erittäin tärkeätä,
ettei eduskunnan tasolta, saati sitten hallituksen tasolta, pyritä ikään
kuin manaamaan luottoluokittajia alentamaan Suomen luottoluokittajatasoa.
Jos saamme aikaiseksi niitä rakenteellisia uudistuksia,
jotka ovat mainittuina esimerkiksi luottoluokittajien analyyseissä,
niin silloin meidän luottoluokitus säilyy. Jos
me emme tässä onnistu, niin silloin meidän
luottoluokitus laskee. Perusviesti tässä varmaankin
on se, että jos me jatkamme sillä tiellä,
missä me olemme olleet viimeisten 10—20 vuoden
ajan, eli että emme onnistu tekemään rakenteellisia
uudistuksia, niin silloin kylmä tosiasia on se, että leikkausten
ja sopeutusten tie ja juustohöylän tie valitettavasti
jatkuu. Eli meidän on saatava aikaiseksi rakenteellisia
uudistuksia, (Puhemies koputtaa) ja sitä kautta meidän
luottoluokitus säilyy.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Me Suomessa, suomalaiset, elämme
epävarmuuden tunteessa. Kun keskustelee yrittäjien
ja kotita-louksien edustajien kanssa, usein he nostavat esiin, että kun
ei voi luottaa, kun ei voi ennustaa, ei uskalla investoida, ei uskalla
kuluttaa. Ydinkysymys on se, että meidän pitää löytää vastaus
siihen, kykenemmekö antamaan luottamusta tulevaisuuteen
niin, että syntyy investointeja, syntyy kulutushalukkuutta
ja syntyy uskoa siihen, että me Suomessa pystymme ottamaan
sen aseman, joka meillä aikanaan on ollut. Kysynkin, pääministeri:
mitä te tekisitte, jos saisitte uuden valtakirjan, että ennustettavuus
ja luotettavuus paranisi?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä kaiken politiikan ja
hallitustoiminnan lähtökohtana on, kuten edustaja
totesi, luottamus. Sen jälkeen pitää olla
yhteinen tilannekuva eli pitää ymmärtää,
missä jamassa Suomen talous on. Ja näiden lukujen
pitää perustua Suomen Pankin ja valtiovarainministeriön
arvioihin vaikkapa sopeutustoimista.
Eli ensin on tehtävä sopeutukset ja sen jälkeen rakennettava
luottamusta. Mitä kautta se lähtee? Se lähtee
sitä kautta, että me lainsäätäjinä luomme
Suomeen sellaisen työllisyysilmapiirin, jossa suomalaista
kannattaa työllistää ja työntekijän kannattaa
ottaa vastaan työtä. Ja tämä tarkoittaa myös
sitä, että seuraavan hallituskauden alussa pitää lyhyessä strategisessa
hallitusohjelmassa heti päättää niistä sopeutustoimista
ja niiden ajanjaksottamisesta. Myönnän aivan suoraan, että siinä tämä hallitus
ei onnistunut, koska meillä ei ollut yhteistä kuvaa
ja jouduimme muuttamaan sitä tilannekuvaa matkan varrella.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun, pääministeri, te selvitätte
kerta toisensa jälkeen, miksi tämä hallitus
on epäonnistunut, te aina viittaatte edellisiin hallituksiin.
(Ben Zyskowicz: Niin, ne ei edes yrittäneet!) Minä muistutan
teitä eräästä asiasta: Kahdeksan
vuoden aikaan, Vanhasen ykkösen, kakkosen aikaan, Suomeen
syntyi 245 000 työpaikkaa entisten työpaikkojen
päälle. Tämän hallituksen aikaan
Suomesta on vähentynyt yli 110 000 työpaikkaa.
Siis aikaisemmin 245 000 työpaikkaa lisää,
ja nyt on vähentynyt 110 000 työpaikkaa.
Ja aivan erityisesti, kun nuorisotyöttömyys piti voittaa,
se on kasvanut kolmessa vuodessa 40 prosentilla. Kun pitkäaikaistyöttömyys
piti voittaa, niin se on kasvanut kolmessa vuodessa noin 80 prosentilla.
Arvoisa pääministeri, onko hallitus epäonnistunut
vai onnistunut työllisyyden hoidossa?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kyllä varmasti lähtökohtana
on se, että Suomessa pitää työllistää enemmän.
Ja lähtökohtana on myös varmasti se,
ettei poliitikko, ei edes edustaja Pekkarinen, ole se, joka on luonut
Suomeen 250 000 työpaikkaa. (Välihuutoja)
Pidän teitä politiikan suurmiehenä, totta
kai, mutta lähtökohta on se, että meidän
pitää tehdä sentyyppistä lainsäädäntöä,
joka tekee kasvun, työllistämisen ja yrittämisen
mahdolliseksi. Ja sitten siinä matkan varrella pitää myös
toivoa sentyyppistä globaalia talouden nousujohteisuutta,
jonka me näimme vuosina 2000—2008.
Samalla haluan muistuttaa — ja toivon, että meistä jokainen
edustaja katsoo peiliin — että noina vuosina elimme
yli äyräiden. Eli me mitoitimme hyvinvointiyhteiskuntamme
sellaiseen olettamaan, että talous kasvaa joka vuosi 3
prosenttia. Nyt Suomen Pankin arvion mukaan seuraavat 15 vuotta
prosentin verran (Puhemies koputtaa) vuodessa, olipa hallituksessa
kuka tahansa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Teidän puheistanne, pääministeri,
saa sen vaikutelman, että politiikalla ei voi vaikuttaa
mihinkään, (Välihuutoja) että tämä on
sattumaa. Jos kahden keskustajohtoisen hallituksen aikana syntyy
250 000 työpaikkaa lisää, se
on onnekas sattuma. Hyvä, olkoon niin. Jos teidän
vetovuorollanne 110 000 työpaikkaa häviää,
se on epäonnekas sattuma.
Jos politiikalla ei teidän mielestänne voi
vaikuttaa tai eduskunnan ja hallituksen päätöksillä ei
pystytä Suomen suuntaa kääntämään,
miksi te olette edes ehdolla tulevissa vaaleissa? (Kokoomuksen ryhmästä:
Ohhoh!)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! En varmaankaan väitä,
että politiikalla ei voi vaikuttaa, mutta väitän,
että meidän poliitikkojen ei kannata luoda sitä illuusiota, että me
luomme Suomeen sen kasvun ja ne työpaikat, sillä sen
tekee suomalainen yritys, suomalainen yrittäjä ja
suomalainen työntekijä. Ehkä tuontyyppisen
väitteen esittäminen on vähän
sama kuin että minä sanoisin tältä puolelta, että tehän
pidätte vain negatiivisia puheenvuoroja, edustaja Tiilikainen.
(Ben Zyskowicz: Sehän on totta!)
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jos muu maailma suljetaan tarkastelun
ulkopuolelle, niin todetaan, että ikinä ei Suomen bkt
ole pudonnut yhtenä vuotena niin paljon kuin silloin, kun
edustaja Pekkarinen oli hallituksessa, viime kaudella. 8 prosenttia,
ylikin, putosi bkt vuonna 2009.
Edustaja Tiilikainen, oliko se hallituksen vika? No, ehkä se
ei ihan ollut. Mitä edellinen hallitus teki, säästikö?
Ei penniäkään! Toteuttiko eläkeuudistuksen?
(Välihuutoja) Ei toteuttanut! Tekikö mitään
soten eteen? Ei edes yrittänyt! Karsiko kuntien tehtäviä ja
velvoitteita? Ei edes yrittänyt! Purkiko normeja ja byrokratiaa?
Ei edes yrittänyt! (Välihuutoja)
Totta on se, että nykyhallitus ei ole onnistunut riittävän
hyvin toteuttamaan omia kunnianhimoisia tavoitteitaan, mutta totta
on myös se, että nykyhallitus on yrittänyt
ratkaista sellaisia merkittäviä suomalaisia ongelmia,
joita se edellinen hallitus, jossa edustajat Pekkarinen ja Tiilikainen
olivat mukana, ei edes yrittänyt ratkaista. Eikö totta?
(Aplodeja yleisölehteriltä)
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Pääministeri Stubb. — Ja sitä ennen
totean, että myöskään lehterillä ei
saa taputtaa eikä muutenkaan osoittaa mieltä.
Muussa tapauksessa lehteri tyhjennetään.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tuohon äsken pidettyyn värikkääseen,
ehkä tämän hallituskauden värikkäimpään,
puheenvuoroon ei ole mitään lisättävää.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvä luettelo, edustaja Zyskowicz.
Siitä huolimatta minä muistutan teitä,
että niitten kahdeksan vuoden aikaan, mitä keskustahallitukset johtivat
tätä maata, yrityksissä syntyi — senkin jälkeen,
että yhtenä vuonna oli rankka pudotus, siitä huolimatta
syntyi — 245 000 työpaikkaa lisää.
Ja vuosien 2010 ja 11 aikaan, toisin kuin pääministeri
kerta toisensa jälkeen sanoo, Suomen talous saatiin kasvuun.
Mutta sen jälkeen tiet ovat eronneet esimerkiksi Suomen
ja Ruotsin välillä: Ruotsin talous kasvaa kaiken
aikaa, mutta Suomen talous tulee alaspäin kuin lehmän häntä.
(Välihuutoja)
Hallitus lähti huikein suunnitelmin liikkeelle. Isoja
uudistuksia ja reformeja. Kaikki tyssäsi seinään,
ja kun kaikki tyssäsi seinään, lopputulos
on tämä: (Puhemies koputtaa) työttömyys
kasvaa, erityisesti nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys
kasvaa rajua vauhtia.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Löysin tuosta jos en kysymystä niin
ainakin vastauksen.
Ja vastaus on se, että jos katsotaan vuosia 2008, 2009,
2010 ja osittain vuotta 2011, Suomi ei ole koskaan ottanut yhtä paljon
velkaa kuin mitä silloin otettiin. Me otimme vuositasolla
10 miljardia euroa velkaa, eli me pyrimme elvyttämään
talouttamme, mikä, voi olla, siinä vaiheessa oli
oikea ratkaisu.
Mutta valitettavasti, edustaja Pekkarinen, tämä hallitus
ei ole mennyt sille samalle, osittain — myönnän,
vaikka itse hallituksessa olin — holtittomalle linjalle.
Me emme enää voi lisävelkaantua. Me olemme
tuplanneet velkamme 50 miljardista 100 miljardiin euroon. Se on
minun mielestäni väärin meidän
lapsiamme ja lapsenlapsiamme kohtaan, ja sitä paitsi tänä vuonna
me paukutamme jo 60 prosenttia velkataakkaa bruttokansantuotteesta.
Tällä tavalla ei voi tehdä politiikkaa,
vaikka se kuinka kivalta vaikuttaisi ja kuulostaisi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tuossa hallituksessa,
sivumennen sanoen, oli valtiovarainministerinä edellinen pääministeri
elikkä Jyrki Katainen — valtiovarainministerinä,
jonka budjetin kautta viime kädessä rahat, velkakin,
kulkivat tähän taloon asti. (Ben Zyskowicz: Okei,
nykyinen on sitten Rinteen!)
Minä puolustan Kataisen ratkaisuja edellisen hallituksen
aikaan, koska yhtäkkisessä pudotuksessa, kun Suomella
ei ollut paljon silloin velkaa, oli perusteltua ja paikallaan estää kaikkinaiset
ikävät vaikutukset ja seuraukset, mitä siitä syntyi.
Kun näin tehtiin, me saimme talouden kasvamaan. Vuonna
2010 kansantuote kasvoi reilusti, sama tapahtui 2011, ja näiden
vuosien aikaan — vielä kolmannen tai neljännen
kerran — yhteensä 245 000 nettomääräisesti
lisää työpaikkoja. Tämä oli
sen valinnan tulos. Nyt menee kaikki alas kaiken aikaa, työpaikkoja
menetetään, kansantuote kasvaa, velka lisääntyy — (Puhemies
koputtaa) ei häävi lopputulos tässä.
(Ben Zyskowicz: Otetaan lisää velkaa nytkin, sillähän se
hoituu!)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Palaan ehkä sitten tuohon
Pekkarisen alkuperäiseen toteamukseen, että olemme
saaneet aikaiseksi 250 000 työpaikkaa. Jos näin
on, kiitämme siitä sitten varmasti edellistä valtiovarainministeriä Jyrki
Kataista.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
tullut selväksi ainakin se, että jos ei tämä hallitus
ollut hyvä, niin ei ollut edellinenkään.
Näitä molempia hallituksia yhdistää erityisesti
se, että molemmissa on valtaa käyttänyt
kokoomus.
Mutta, hyvät edustajat, hyvä puhemies, eikö nyt
olisi parempi katsoa eteenpäin eikä miettiä sitä,
kumpi on tehnyt enemmän virheitä, edellinen hallitus
vai nykyinen hallitus? Pitäisi miettiä, millä me
saamme sitä kasvua aikaan. Ja jos katsoo niitä suosituksia,
joita kansainväliset, arvostetut talouden asiantuntijat
sanovat niin Suomelle kuin koko Euroopalle, nyt ei pidä pahentaa
tätä talouden kierrettä, nyt ei pidä enää leikata,
vaan nyt pitää luoda työpaikkoja. Meillä on
360 000 työtöntä, tosiasiassa
500 000 työtöntä Suomessa. Oleellista
on luoda työpaikkoja, ja kyllä valtiolla siinä,
arvoisa pääministeri, on iso rooli. Mihin me tarvitsemme
(Puhemies koputtaa) hallitusta tai eduskuntaa, jos pääministeri
kuvittelee, ettei valtio pysty auttamaan työpaikkojen luomisessa?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Olen edustaja Arhinmäen kanssa
tasan tarkkaan samaa mieltä siitä, että nyt
kannattaa katsoa eteenpäin, tasan tarkkaan myös
samaa mieltä siitä, että meidän
pitää miettiä keinoja, joilla saamme
Suomen kasvuun, nousuun ja sitä kautta työpaikkoja
eteenpäin. Nuo kansainväliset instituutiot, joihinka
edustaja Arhinmäki viittaa, vaikkapa OECD tai IMF, puhuvat
muun muassa työmarkkinoiden joustoista, ja meidän on
rakennettava sellaiset työmarkkinat, joissa työn
teettäminen ja työn vastaanottaminen kannattaa.
Se on se ainoa tapa, jolla Suomi saadaan nousuun. Tähän
eivät auta mitkään hallituksen tai valtion
poppaskonstit, vaan meillä pitää olla sellainen
lainsäädäntö, joka edesauttaa
työllistämistä, ja valitettavasti meillä tällä hetkellä sitä ei ole.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Jos sallitte, niin palaan keskustelussa sen
verran taaksepäin, kun keskusteltiin siitä, onko
politiikalla vaikutusta bisnekseen. Kyllähän keskusta sen
varmasti tietää, ja hyvä esimerkki siitä on
jätevesiasetus.
Arvoisa puhemies! Suomen talous on heikoilla kantimilla tällä hetkellä, ja
se on EU:n tasol- la heikoimmasta päästä.
Me perussuomalaiset olemme puhuneet isänmaallisesta talouspolitiikasta.
(Martti Korhonen: Viron mallistahan te aina puhutte!) Tämä isänmaallinen
talouspolitiikka tarkoittaa sitä, että ajatellaan
ensisijaisesti Suomen ja suomalaisten huomioimista päätöksenteossa,
jolla on merkitystä talouteen.
Arvoisa pääministeri, meillä on käytössä päätöksenteossa
ympäristövaikutusten arviointi. Meillä on
monia virkamiehiä, jotka tutkivat päätöksen
ympäristön kannalta. Mutta tämmöistä järjestelmää ei
ole talouden kannalta, ja kysynkin pääministeriltä:
oletteko sitä mieltä, että jatkossa kannattaisi
näin toimia myös talouden osalta?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Sehän on sanomattakin selvää, että jatkuvasti
arvioimme sitä, millä tavalla eri hallitukset
onnistuvat talouspolitiikan tekemisessä, ja näihin
arvioihin me käytämme virkamiesten, ammattilaisten,
asiantuntijoiden tukea, kuten esimerkiksi Suomen Pankin ja valtiovarainministeriön,
samalla tavalla kuin me arvioimme vaikkapa rakennepoliittisen ohjelman
onnistumisia ja epäonnistumisia. Tämäntyyppistä analyysia
tehdään jatkuvasti.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Poliittisilla päätöksillä ja
arvo- ja talousratkaisuilla totta kai on iso merkitys, miten Suomi
selviää.
Edustaja Pekkarinen, valitettavasti on sanottava, että edellisen
porvarihallituksen kaudella tehtiin valtionomistajuuden kannalta
tosi vakava virhe laskemalla Kemijärven sellutehdas Stora Enson
toimesta ilman mitään valtionomistajuutta tuhoutumaan.
Samoin myitte pilkkahinnalla lannoiteteollisuuden Yaralle.
Tältä osin nämä ovat aika
vakavia kysymyksiä. Tämän takia toivon,
että, ministeri Paatero, te voisitte tarkastella, millä tavalla
valtionomistajuutta voitaisiin aktiivisesti käyttää talouden
kasvun ja Suomen kansallisen selviytymisen näkökulmasta
tehokkaammin.
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Arvoisa puhemies! Tässä on iso kysymys, joka
varmaan tulee seuraavan hallituskauden aikana ratkaistavaksi, mikä on
kokonainen suomalaisen omistuksen linja.
Mutta nyt on käynnistetty Solidiumin aseman selvittämiseksi
työryhmä, jossa arvioidaan, minkälaista
omaisuutta Solidiumin sisällä tulevaisuudessa
on, miten sitä ohjataan ja mikä on se omistajan ääni
ja miten se siellä kuuluu. Tällä toivottavasti
päästään yksi askel eteenpäin
niin, että niin tämä talo, hallitus kuin
talouspoliittinen ministerivaliokunta on paremmin ohjaamassa Solidiumin
tulevaa toimintaa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mennään hieman taaksepäin.
Viime syksynä työmarkkinajärjestöt
sopivat eläkeuudistuksesta, ja hyvä niin. Siinä vanhuuseläkkeen
alaraja päätettiin nostaa 65 vuoteen ja vähän
ylikin riippuen henkilön syntymävuodesta. Tässä olivat
perusteina muun muassa eliniänajan pidentyminen ja työurien
pidentäminen. No, viime vuonna tämä odote
loikkasi ylöspäin 0,3 vuotta. Tuoreemmissa tilastoissa
eläkkeellesiirtymis-ajanodote on noussut 61,2 vuoteen,
ja kun tavoite on 62,4 vuotta, niin ollaan aika lähellä.
Tässä on nyt tullut semmoinen ongelma, että kun
työttömyys lisääntyy ikääntyneiden
keskuudessa, yhä useampi jaksaa sinne vanhuuseläkkeelle
saakka, mutta osa ei todellakaan jaksa. Ja kun varhaiseläkejärjestelmiä on
lopetettu, se johtaa siihen, että ikääntyneet
työttömät joutuvat todella ongelmalliseen
tilanteeseen. Minä kysyn: tunnistaako hallitus tämän
ongelman ja tämän näkemyksen, ja miten
vastaatte tähän ikääntyneiden
työttömien ongelmaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! On todellakin hyvin merkittävää,
että eläkeuudistuksen keskeisistä linjauksista
on työmarkkinaosapuolten kesken päästy
sopuun ja lainsäädännön valmistelu
on sosiaali- ja terveysministeriössä tällä hetkellä menossa.
Yksin eläkeuudistus ei kuitenkaan vielä takaa
työ-urien pidentymistä kokonaisuudessaan, vaan
tarvitaan paljon muitakin toimia.
Tässä ikääntyneiden työssäjaksaminen
ja työssä jatkaminen, jonka edustaja ansiokkaasti nosti
esille, on hyvin tärkeää, kun mietitään,
millä tavalla työelämää ja
toisaalta meidän erilaisia rakenteita, jotka hyvää työelämää tukevat,
kehitetään. Työterveyshuolto, työhyvinvointi,
työssäjaksaminen ja johtaminen liittyvät
kaikki hyvin voimakkaasti toisiinsa.
On keskeistä, että me suomalaiset sekä hallituksen
toimesta että myöskin työmarkkinaosapuolten
toimesta eli kolmikantaisesti sitoudumme näiden yhteisten
askelmerkkien eteenpäinviemiseen. Meillä on viime
viikolla ollut (Puhemies koputtaa) koolla kolmikantainen porukka keskustelemassa
siitä, millä tavalla voitaisiin jatkossa entistä paremmin
työhyvinvointia, työterveyttä ja työssäjaksamista
yhteistyössä kehittää. Tästä on
luvassa yhteisiä johtopäätelmiä vielä tämän
kevään aikana.