3) Hallituksen esitys vesilainsäädännön
uudistamiseksi
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on tänään
salissa käsittelyssä kaksi ympäristövaliokunnan
suurta kokonaisuudistusta koskevaa mietintöä ja
ensimmäisenä näistä vesilain
uudistusta koskeva mietintö, joka on yksimielinen ja varsin
laaja. Koetan mahdollisimman tiiviisti, jos siihen pystyn, esitellä tämän
laajan mietinnön ja viittaan muilta osin tuohon pöydille
jaettuun kirjalliseen versioon.
Arvoisa puhemies! Vesi on Suomellekin korvaamattoman tärkeä luonnonvara,
jonka merkitys voi tulevaisuudessa vain kasvaa entisestään, sillä veteen
kohdistuu globaalia niukkuutta ja se tullee vain voimistumaan. Vesi
vaikuttaa globaalilla tasolla voimakkaasti koko ihmiskunnan hyvinvointiin,
myös taloudelliseen kehitykseen ja koko ympäristöön.
Nyt käsittelyssä oleva vesilaki kattaa laajasti vesienkäyttöä koskevat
asiat ja on siten hyvin tärkeässä asemassa.
Pinta- ja pohjavesien pilaantumisen torjuntaa koskeva sääntely
on kuitenkin ympäristönsuojelulaissa, ja tämä kannattaa
tässä yhteydessä pitää mielessä.
Vesilaki on alun pitäen tullut voimaan jo vuonna 1962,
ja sitä on moneen kertaan uudistettu. Nyt tehtävä uudistus
on erittäin perusteltu, sillä koko tämä sääntelyjärjestelmä tässä ympärillä on
muuttunut, samoin yhteiskunnalliset arvostukset. Tavoitteena on
ollut myös vesilain vertaaminen muuhun ympäristönsuojelulainsäädäntöön
lupakynnyksineen ja lupaharkintaperusteineen ja saattaminen samalle
viivalle vastaavien muiden säännösten
kanssa.
Valiokunta on kuitenkin mietinnössään
todennut, että uudistuksen mittavuudesta huolimatta aineelliset
muutokset lakiin ovat suhteellisen vähäisiä eikä lain
keskeisiä periaatteita, soveltamisalaa, lupakynnyksiä tai
lupaharkinnan keskeistä sisältöä ehdoteta
tässä olennaisesti muutettavaksi. Sen sijaan rakenteellisilla
muutoksilla pyritään selventämään
lakia ja yhdenmukaistamaan eri vesitaloushankkeiden välisiä historiallisia sääntelyeroja,
mikä toivottavasti nyt edistää hallinnon
sujuvuutta.
Valiokunta on vesilainkin osalta ollut hyvin huolissaan ympäristöhallinnon
resurssien riittämättömyydestä,
tässä erityisesti jälkivalvontaan liittyvien
tehtävien asianmukaisesta hoitamisesta. Vesilain mukainen
valvontaviranomainen on ely-keskus, ja ely-keskusten henkilöstö on
vähenemässä. Valiokunta ehdottaakin mietinnössään resursseihin
liittyen lausumaehdotusta koskien ympäristöhallinnon
toimivuudesta huolehtimista ja riittävien resurssien turvaamista
hallinnolle asetettujen tehtävien hoitamiseen, niin että jos osoitetaan
tehtäviä, niin kuin tässä laissa
nyt tehdään, pitäisi osoittaa myöskin
resursseja niiden hoitamiseen.
Arvoisa puhemies! Vesilakiesityksen 2 luvussa säädetään
pinta- ja pohjaveden sekä vesialueiden käyttöön
liittyvistä yleisistä oikeuksista, velvollisuuksista
ja rajoituksista. Muun muassa vesien yleiskäyttöoikeudet
mukaan lukien perinteisesti laaja oikeus vesistössä liikkumiseen
ja kalastukseen säilyvät periaatteiltaan ennallaan.
Valiokunta pitää vesien virkistyskäytön
näkökul-masta tärkeänä,
että perinteinen oikeus liikkua vesistössä säilyy
edelleen laajana eikä kulkemisen käsitteestä tai
tarpeettoman haitan välttämisestä säädetä lailla
yksityiskohtaisemmin kuin nyt esityksessä ehdotetaan.
Kuten jo sanoin, puhtaan veden arvo ja merkitys on kasvanut
nopeasti sekä kansallisesta että kansainvälisestä näkökulmasta
tarkasteltuna. Toistaiseksi laajamittaiset pintaveden ottamishankkeet
kaupalliseen tarkoitukseen ovat vielä Suomessa olleet vähäisiä ja
varsin harvinaisia. Valiokunta katsoo, että vesilain tärkeänä tehtävänä on
varmistaa, että muut kuin kaupalliset vedenkäyttötarpeet
asetetaan veden hyödyntämisessä selkeästi
etusijalle. Nykyiseen vesilakiin sisältyvät veden
ottamista koskevat säännökset eivät
ole riittävän kattavia. Niinpä vesilakiehdotuksen
4 luvun 5 §:ään ehdotetaan sisällytettäväksi
uudet säännökset eri vedenottamistarpeiden
huomioon ottamisesta ja sovittamisesta yhteen osana veden ottamista
koskevan päätöksen harkintaa. Näiden
uusien säännösten tarkoituksena on varmistaa,
että vettä riittää kaikille
sitä tarvitseville.
Uusi ehdotettu etusijajärjestys tarkoittaa
sitä, että uudelle vedensiirtohankkeelle voidaan myöntää lupa
vain, jos samalla varmistetaan, että vettä riittää paikkakunnan
omiin käyttötarpeisiin. Etusijajärjestyksessä vasta
viimeisenä vedenkäyttömuotona on veden
siirto paikkakunnan ulkopuolelle muuta tarkoitusta kuin yhdyskunnan
vesihuoltoa varten. Valiokunta pitää tätä esitettyä etusijajärjestystä koskevaa
säännöstöä tarpeellisena
ja katsoo, että hankkeiden valmistelun aikana on tehtävä kattava
selvitys alueen tulevaisuuden vedenkäyttötarpeista.
Valiokunta korostaa paikallisen veden oton etusijan varmistamista
pidemmälläkin aikavälillä niin,
että mahdolliset kasvavat paikalliset vedenkäyttötarpeet
voidaan tyydyttää.
Nykyisen vesilain aikana pohjaveden suojelua on osin toteutettu
muodostamalla vesilain mukaisia suoja-alueita vedenottamoiden ympärille.
Hallituksen esityksen mukaan veden ottamiseen käytettävien
alueiden suojelua koskevaa sääntelyä pitää selventää.
Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
tarkoituksenmukaisena.
Perinteistä viranomaisvalvontaa on pohjavesikysymyksissä käytännössä täydentänyt
niin sanottu suojelusuunnitelmamenettely, jolla ei ole kuitenkaan
perustaa lakitasolla. Suojelusuunnitelmat toimivat siten vain oikeudellisesti
päätösten tausta-aineistona. Pohjavesien
suojelusuunnitelmia käytetään päätöksenteon
tukena muun muassa maankäyttö- ja rakennuslain
mukaisessa maankäytön suunnittelussa, ympäristönsuojelulain
mukaisten ympäristölupien ja maa-aineslain mukaisten
lupien käsittelyssä sekä valvontatoiminnassa
ja hajajätevesien käsittelyä koskevan lainsäädännön
täytäntöönpanossa. Valiokunta esittää,
että pohjavesialueiden kartoitukseen ja luokitukseen sekä suojelusuunnitelmiin
liittyvät lainsäädännölliset
ja menettelylliset kehittämistarpeet pitää selvittää.
Arvoisa puhemies! Purojen suojelun osalta viittaan mietinnön
tekstiin. Siitä kävimme paljon keskustelua. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että purojen suojelun osalta meillä on vähän
liian paljon päällekkäistä sääntelyä,
ja tähän pitää jatkossa saada
selvempi oikeudellinen tilanne.
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa, että ojitusta
koskevaa lukua on selkeytetty voimassa olevaan vesilakiin verrattuna.
Lakiehdotuksen 5 luvussa ja siihen liittyvissä ympäristönsuojelulain
ja maankäyttö- ja rakennuslain säännöksissä tätä lakien
välistä suhdetta on selkeytetty nykytilaan verrattuna.
Tästä keskeinen esimerkki on maankäyttö-
ja rakennuslain säännösten ensisijaisuus
asemakaava-alueilla, joka nyt on nimenomaisesti todettu 5 luvun
9 §:ssä ja maankäyttö- ja
rakennuslain 161 a §:ssä. Valiokunta
pitää lisäksi tärkeänä,
että jatkossa maankäyttö- ja rakennuslain
säännöksiä tarkistetaan siten,
että valuma-alueen kiinteistöt tai kunnat voidaan
velvoittaa osallistumaan kuivatuksen lisäkustannuksiin.
Vesistöjen kunnostusten tarve on kaiken kaikkiaan jatkuvasti
kasvamassa. Kunnostusten merkitys ja niihin liittyvät vesilain
muutostarpeet on lakiehdotuksessa otettu huomioon erityisesti keskivedenkorkeuden
pysyvää muutamista koskevassa 6 luvussa. Järven
tai lammen vedenpinnan nostolla tavoitellaan yleensä veden
laadun parantamista ja vesialueen käyttökelpoisuuden
lisäämistä vesisyvyyttä kasvattamalla
sekä yleisen virkistyskäytön edistämistä.
Suurin osa viime vuosien vedennostohankkeista onkin tehty vesistöjen
tilan ja kalaston elinolojen parantamiseksi. Valiokunta toteaa, että ongelmana
erityisesti vedennostoon liittyvässä vesistöjen
kunnostushankkeiden toteuttamisessa on ollut vesilain käyttöoikeuksia
koskeva raskas sääntely ja erityisesti alueen
omistajien suostumusten oikeudelliseen merkitykseen liittyneet tekijät.
Luvan myöntämisen pääedellytyksenä on
6 luvun 5 §:n mukaan, että hakija hallitsee omistusoikeuden
tai pysyvän käyttöoikeuden perusteella
yli puolta veden alle jäävästä alueesta tai
vähintään kolmea neljännestä veden
alle jäävän maa-alueen pinta-alasta edustavien
kiinteistöjen omistajat ovat antaneet suostumuksensa keskivedenkorkeuden
nostamiseen. Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
hyvänä.
Kalastalousvahinkojen osalta haluan, puhemies, viitata mietintötekstiin.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ei muuta vesivoiman hyödyntämisen
oikeudellisia edellytyksiä, vaan lupasääntely
ehdotetaan säilytettäväksi pääosin
ennallaan. Ympäristövaliokunta korostaa, että vesivoiman
lisäysmahdollisuuksien lähtökohtana tulee
olla ympäristöllinen hyväksyttävyys
ja ekosysteemipalvelujen asettamat reunaehdot myös erityisesti
kalatalouden kannalta. Luvan edellytyksiä ja lupamääräyksiä koskeva
sääntely perustuu vesilakiehdotuksen 3 luvun mukaan
pitkälti nykyisen lain pohjalle. Intressivertailu tulee
kuitenkin tehdä nykyisestä laista poiketen aina
ensin, ja vasta sen jälkeen tulee harkittavaksi niin sanottu
luvanmyöntämiseste. Tämä ehdoton
luvanmyöntämiseste säilyy uudistuksessa
pääosin ennallaan ja on jatkossakin vain erittäin
poikkeuksellisesti sovellettavissa.
Vesilakiehdotuksen 3 luvun 4 §:n 2 momentin
mukaan lupaa ei saa myöntää, jos vesitaloushanke
vaarantaa yleistä terveydentilaa tai turvallisuutta, aiheuttaa
huomattavia vahingollisia muutoksia ympäristön
luonnonsuhteissa tai vesiluonnossa ja sen toiminnassa taikka suuresti
huonontaa paikkakunnan asutus- tai elinkeino-oloja. Valiokunta toteaa,
että säännös tullee hyvin poikkeuksellisesti
sovellettavaksi, sillä kun intressivertailu on aina tehtävä ensin,
on todennäköistä, että jo siinä vaiheessa
tulisi ilmeiseksi, mikäli lupaa ei voida myöntää.
Vesilakiehdotuksen 11 luvun 6 §:n 1 momentin
mukaan lupaviranomaisen eli aluehallintoviraston on pyydettävä valtioneuvoston
lausunto yhteiskunnan kannalta tärkeästä hankkeesta,
jolla on valtakunnallista merkitystä ja josta voi aiheutua
huomattavia tai laajalle ulottuvia haitallisia vaikutuksia. Valtioneuvoston
lausunto on menettelynä hyvin poikkeuksellinen. Hallituksen
esityksen perustelujen mukaan säännöksen tavoitteena
on kuitenkin ennen kaikkea varmistaa, että valtioneuvostolla
on mahdollisuus lausua näkemyksensä lupaharkinnassa
olevan, yhteiskunnan kannalta tärkeän vesitaloushankkeen yleisestä yhteiskunnallisesta
merkityksestä. Valiokunta toteaa mietinnössään,
että lausunnolla ei ole itse päätösharkinnan
kannalta suoranaista oikeudellista vaikutusta, mutta se on yksi
lupaviranomaisen lupaharkinnassa huomioon otettava lausunto. Valiokunta
hyväksyi esityksen tältä osin hallituksen
esityksen mukaisena.
Ehdotuksen mukaan katselmustoimituksesta luovutaan nyt kokonaan.
Valiokunta on hyväksynyt tämänkin ehdotuksen
ottaen huomioon, että katselmustoimitukseen määrättyjä asioita
on viime aikoina ollut vuosittain vain muutamia. Kuitenkin toteamme
mietinnössä, että vaikka katselmustoimitusten
määrä on vähentynyt, niitä on käytetty
erityisesti laajoissa hankkeissa, joissa on ollut paljon vahingonkärsijöitä ja
siten myös runsaasti vahingonarviointi- ja korvauskysymyksiä. Vesilakiehdotuksen
11 luvun 16 §:n mukainen erityisen selvityksen
hankkiminen on siten menettelynä aivan välttämätöntä säilyttää.
Valiokunta katsoo, että katselmustoimituksesta luopuminen
asettaa aluehallintoviranomaisille suuria haasteita laajamittaisissa
hankkeissa ja erityisen selvityksen hankkimiseen jouduttaneen tällöin turvautumaan.
Arvoisa puhemies! Totean vielä lopuksi, että mietintö on
siis yksimielinen ja siihen sisältyy kolme lausumaehdotusta,
joista yksi koskee pohjavesialueiden kartoittamista, toinen hallinnon resurssien
turvaamista ja kolmas tulee suoraan perustuslakivaliokunnan ehdotuksesta
toimenpidevelvoitetta koskien ryhtyä toimiin niin sanotun
valtuuslain kumoamiseksi. Valtioneuvoston piirissä tulee
siten käynnistää valmistelutyö sen selvittämiseksi,
miten vesilain omaisuudensuojaa rajoittavat säännökset
voidaan saattaa ehdotettua paremmin sopusointuun perustuslain 15 §:n
kanssa tavoitteena valtuuslain kumoaminen, jonka varaan nyt käsiteltävänä oleva
laki perustuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja selvittikin
ja siteerasi tätä mietintöä laajalti.
Tämä asia ilmeisesti kiinnostaa lehtereillä enemmän
kuin täällä salissa, vaikka vesilaki
muuten on vahvasti ollut esillä. Silloin kun se annettiin
hallituksen esityksenä, siitä on keskusteltu hyvinkin
laajalti ja pitkin matkaa. Ja todellakin kysymyksessä on
laaja paketti, minkä valiokunta on nyt hyvin saanut käsiteltyä,
mistä kiitokset valiokunnalle tietysti mutta myöskin
valiokuntaneuvoksille.
Muutamia kysymyksiä. Todellakin vesijalanjälki
on uusi termi, termi, jota entistä enemmän käytetään
hiilijalanjäljen tavoin, ja meillä Suomessa vesijalanjälki
on todella suuri, niin kuin meillä yleensäkin
materiaali-intensiviteetti on suuri. Tämä liittyy
siihen samaan kysymykseen: jos kaikki käyttäisivät
luonnonvaroja niin kuin suomalaiset, kaksikaan maapalloa ei riittäisi,
pitäisi olla mieluummin kolme. Vedestä on kuitenkin
globaalisti selvästi niukkuutta, ja monesti se on enemmän
sodan syy kuin öljy.
Suomessa meillä on siis vettä, ja meillä on puhdasta
vettä, ja tämä hallituksen esitys uudesta
vesilaista pyrkii nimenomaan tämän tilanteen säilyttämään,
että vedet pysyisivät puhtaina. Pohjavesien ehdoton
pilaantumiskielto säilyy. Etusijajärjestys nimenomaan
siitä, kuka saa käyttää pohjavettä,
on tuotu tärkeällä tavalla esille 4 luvun
5 §:ssä: aina ensiksi alueen asukkaat,
kiinteistöt, ovat etusijalla pohjaveden käytössä,
tämän jälkeen veden ottaminen paikkakunnalla
yhdyskunnan vesihuoltoa varten, vasta kolmanneksi veden ottaminen
paikkakunnan teollisuuden käyttöön ja
sitten neljänneksi on veden johdattaminen muualle, kuljetettavaksi
muuhun käyttöön, jossa sitten on vesikauppa
esimerkiksi mahdollista.
Se kysymys, mikä keskustelutti paljon ennen tämän
lakiesityksen käsittelyäkin, oli se, että mitä tämä vesilaki
merkitsee Vuotoksen rakentamisen näkökulmasta.
Kuulimme silloin oikeusministeri Braxia valiokunnassa, ja hän
sanoi, sitaattina: "Vuotoksen rakentaminen ei ole mahdollista hallituksen
esityksen mukaisesti." Siis jos tätä hallituksen
esitystä noudatetaan, Vuotosta ei voi rakentaa myöskään
tämän uuden lainsäädännön
perusteella. Valiokuntahan ei ole muuttanut tätä hallituksen
esitystä tältä osin millään
lailla, jotenka näin on sitten edelleenkin. Tuo ehdoton
luvanmyöntämiseste, mistä täällä jo puheenjohtaja
Huovinenkin mainitsi, on samalla tavalla käyttökelpoinen.
Sitä ennen tapahtuu intressivertailu, mutta joka tapauksessa
ehdoton luvanmyöntämiseste säilyy samoin
perustein kuin se on tälläkin hetkellä voimassa.
Valtioneuvoston lausunto on herättänyt kovasti
keskustelua. Miksi sellaista tarvitaan? Se on valiokunnan mielestä poikkeuksellinen.
Se on pyydettävä silloin, kun kysymyksessä on
yleistä yhteiskunnallista merkitystä omaava hanke,
mutta sillä ei ole oikeudellista merkitystä ja
se on lausunto lausuntojen joukossa. Eli se on enemmänkin
hallituksen "eskon puumerkki" kuin jokin hyvin merkittävä vaikuttava
tekijä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta käsitteli puroja ja noroja,
ja puron ja noron erokin tuli valiokunnalle selväksi.
Tässä on vielä kehittämistä.
On tärkeätä todeta, että 2017
mennessä valtioneuvoston on annettava näiden lausumien
mukaisesti uusi esitys vesilaista, joka tulee sitten sen vaalikauden
aikana käsittelyyn.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! I dag behandlas två stora
och viktiga miljölagar här i riksdagen, nämligen
både vattenlagen och som följande ärende
här i dag avfallslagen.
Reformen av vattenlagen har länge varit aktuell. Redan
under föregående riksdagsperiod fanns det ett
förslag till vattenlag som skickades på utlåtande,
det kom inte ännu då i det skedet till riksdagen.
Den föregående regeringen hann inte då få förslaget
färdigt och beredningen har fortsatt under de här
senaste fyra åren under den här regeringsperioden.
Riksdagens miljöutskott har enhälligt godkänt
det betänkande som vi nu behandlar, och nämnas
kan ändå att många, framförallt
tekniska korrigeringar gjorts i propositionen.
Vattenlagen är en mycket viktig miljölag. Vattnet är
en förutsättning för allt liv och betydelsen
av rent vatten är en resurs som inte kan betonas för
starkt. Rent vatten och skyddet av våra vattendrag, våra
sista fria älvar, bäckar och rännilar är
en verklig hederssak som vår generation måste
ta på största allvar med tanke på kommande
generationers rättigheter till en oförstörd
livsmiljö.
Vesilaki on hyvin tärkeä ympäristölaki.
Vesi on kaiken elämän edellytys, ja puhtaan veden merkitystä resurssina
ei voida liiaksi korostaa. Puhdas vesi, vesistöjen, viimeisten
vapaiden jokien, purojen ja norojen suojelu on todellinen kunnia-asia,
johon meidän sukupolvemme on suhtauduttava mitä vakavimmin
ottaen huomioon tulevien sukupolvien oikeus turmeltumattomaan elinympäristöön.
Lainsäädännössä sekä vesilaki
että ympäristönsuojelulaki säätelee
vesien suojelua ja käyttöä, ja yhtenä päätavoitteena
uudistuksessa on näiden lakien välisen suhteen
selkeyttäminen. Ympäristönsuojelulaki
kieltää esimerkiksi pohjaveden saastuttamisen,
kun taas vesilain säännökset yleensä säätelevät
pohjaveden riittävyyttä eli virtaamaa. Myös
monissa muissa laeissa on säännöksiä pohjavedestä.
Ojitusta koskien vesilain ja maankäyttö- ja rakennuslain
suhde on merkittävä.
Då det gäller dikningen är förhållandet
mellan vattenlagen och markanvändnings- och bygglagen viktigt.
Också marktäcktslagen och flera andra lagar måste
beaktas i frågor som berör utnyttjande av vatten.
I miljöutskottets betänkande betonar vi behovet
av att också i fortsättningen följa med
förhållandet mellan lagarna, och vi har ett specifikt
uttalande om procedurerna kring grundvattnet och klassificeringen
och användningen av det.
Regeringen föreslår i propositionen strängare krav
för muddring. Enligt den nya lagen är all muddring
som kan vara skadlig för miljön och all maskinell
muddring och muddring som överskrider 500 kubikmeter muddringsmassa
anmälningspliktiga. En skriftlig anmälan ska lämnas
in 30 dagar före det planerade ingreppet. Det betyder att
myndigheterna vid behov kan ingripa och förutsätta
tillstånd för åtgärden. Det
påpekas också att kommunerna bör vara
informerade om planerade muddringar. Viktigt är att kommunala miljömyndigheter
kan ge råd och information om hur småskalig muddring
kan utföras så att miljöolägenheterna
minimeras.
Om muddringen ger upphov till skadliga effekter ska ärendet
behandlas enligt miljöskyddslagen och hänsyn tas
till eventuella farliga ämnen i muddringsmassan, såsom
miljögifter av olika slag. I utskottet har vi betonat att
det är viktigt att en statsrådsförordning
närmare stadgas om det här.
Placeringen av muddringsmassor är en fråga som
ofta är aktuell i skärgården. Då muddringsarbeten
utförs finns det från beställaren ofta
ett krav på att utföra arbetet så billigt
som möjligt. Det kan i praktiken betyda att beställaren
vill dumpa muddringsmassorna så nära muddringsstället
som möjligt. Det igen kan innebära att muddringsmassor
dumpas i skärgården vilket är olyckligt
för miljön i skärgården. Muddringsmassor
innehåller ofta skadliga ämnen för miljön,
näringsämnen och ofta också miljögifter.
Muddringsmassor kan förstöra fiskars lekplatser,
grumla havsvikar och försämra vattenkvaliteten.
Därför borde regeringens förordning tydligt
stadga att dumpningen av giftiga muddringsmassor inte får
göras till havs utan alltid bör placeras och renas
uppe på land. Dessutom bör rena muddringsmassor
inte dumpas inne i skärgården, utan dumpningen
av massorna bör ske längre ut till havs där
miljöolägenheterna av dumpningen är mindre än
i skärgården.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Vesilain kokonaisuudistus on tosiaan, niin
kuin täällä on todettu, tärkeä ja
suuri lainsäädäntöhanke, joka
on pitkään ollut ympäristövaliokunnassa
työn alla. Sinänsä tämä uudistustarve
on tietenkin aivan selvä, kun ajatellaan, että suuria
osia nyt vielä voimassa olevasta vesilainsäädännöstä on
peräisin 1960-luvun alusta, joten jos viidessäkymmenessä vuodessa
uudistumistarvetta ilmenee, niin se ei ole mikään
ihme.
Tämä vesilainsäädännön
uudistushan nyt kaikkinensa, niin kuin täällä puheenjohtajakin totesi,
ei aineelliselta puoleltaan eli merkitykseltään
kovin suuria linjanmuutoksia suomalaiseen vesilainsäädäntöön
merkitse. Olennaisinta tässä on, että tämä kokonaisuus
on aikaisempaa selkeämpi ja yksiselitteisempi, ja tietysti,
niin kuin täällä on tullut esille, veden
merkitys luonnonvarana on tunnistettu aikaisempaa paljon paremmin
tässä viimeisten vuosien aikana, ja siinäkin mielessä on
hyvin tervetullutta, että vesilainsäädäntö on
nyt kokonaisuudistuksensa saamassa päätökseen
ja tilanne kaikella tavalla selkeytyy.
Arvoisa puhemies! Ensinnä tuosta ehdottomasta luvanmyöntämisesteestä,
joka sisältyy tämän uuden vesilakiehdotuksen
3 luvun 4 §:ään ja koskee siis
suuria vesitaloushankkeita: Tämä sisällöltään
tosiaan pysyy suurin piirtein sen kaltaisena kuin nykyisessäkin
voimassa olevassa laissa on. Hyvä näin, koska
nykyinen vesilaki, tosin vähän niin kuin rimaa
hipoen, on onnistunut Vuotoksen ja sen kaltaiset hankkeet torjumaan.
On tietysti kaikki syy olettaa, aivan kuten ministeri Braxkin
on todennut, että tämän uudenkaan lain
voimassa ollessa Vuotoksen kaltaisille hankkeille, ja itse Vuotokselle,
ei voida lupaa myöntää, ja hyvä niin.
Tämä Vuotoshan on siitä erityinen hanke,
että useista kielloista huolimatta se tuppaa aina nousemaan
uudelleen esille, ja nyt jälleen on vireillä suunnitelmia,
jotka viittaavat siihen suuntaan, mutta lainsäädäntö tältä osin
on varsin selkeätä, että ei tule olemaan
mahdollista, että siinä mielessä tämä ehdottoman
luvan myöntämisesteen säätäminen
tässä yhteydessä tässä muodossa
on hyvin perusteltu.
Sitten, arvoisa puhemies, muutama sana näistä ruoppausasioista.
Tässähän valiokunnan asiantuntijakuulemisen
aikana hyvin mielenkiintoisesti tuli tästä luvanvaraisuuden
tilavuusrajasta 500 kuutiometriä hyvin paljon toisistaan
poik-keavia lausuntoja. Toisaalta haluttiin viedä tätä lupakynnystä alemmas,
ja toisaalta sitä eräiden asiantuntijoiden toimesta
haluttiin nostaa paljon tätä korkeammaksi.
Valiokunta pitkään asiaa pohdiskeltuaan päätyi
hallituksen esityksen mukaiseen rajaan, eli että jos ruoppaus
koskee yli 500 kuutiometrin tilavuutta, sille on lupa haettava,
ja sitä pienemmät ruoppaukset menevät
ilmoitusmenettelyllä. Tässä on tietysti
selvää, että ruoppauksen ympäristövaikutukset
ovat ympäristöstä ja paikasta riippuen
hyvin erilaatuisia, ja mielestäni tämä lainsäädäntö antaa
kyllä nyt hyvät puitteet tämän ruoppausasian
asianmukaiseen hoitamiseen. Eli kovin herkillä alueilla
ilmoitusmenettelyn nojalla viranomaiset voivat tähän
ruoppauksen toteuttamistapaan puuttua ja taas yli 500 kuution ruoppauksessa
lupamenettely on sitten pakollinen ja vakiomenettely. Tämä ymmärtääkseni
tulee toimimaan oikein hyvin.
Sitten, arvoisa puhemies, valiokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota kalatalousedun valvontaan. Nythän valtion aluehallinnon
rakenteiden muututtua tätä asiaa hoitavat ely-keskukset, ja
valiokunta pitää tärkeänä,
että riippumattomasti ely-keskuksen kalatalousviranomainen vastaa
tästä kalatalousedun valvonnasta. Näin
tulee olla.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että erilaiset kalaston suojelua, käyttöä ja
hoitoa koskevat valtakunnalliset tai alueelliset suunnitelmat tulee
käytännön menettelyissä ottaa
asiaankuuluvasti huomioon, kun lupaviranomainen määrittää kalatalousvelvoitteita
ja -maksuja.
Sitten, puhemies, aivan lopuksi näistä pohjavesiasioista.
Tämä on hyvä tämä etusijajärjestys, joka
takaa paikallisille asukkaille ensisijaisen etuoikeuden pohjavesien
käyttöön. Nyt valiokunta kuulemisen aikana
perehtyi aika hyvin siihen, että pohjavesiasioissa meillä on
tiettyä juridista epäselvyyttä näitten
menettelyiden kanssa. Toisaalta ympäristönsuojelulain
puolella on ehdoton pohjaveden pilaamiskielto, mutta sitten täällä on
juridiikan ulkopuolella tehty erilaisia pohjaveden suojelusuunnitelmia
ja pohjavesialuerajauksia, joilla ei tosiaan juridista asemaa ole,
ja tähän asiaan valiokunta lausumassaan kiinnittää huomiota,
että tämä pohjavesisääntelyn
kokonaisuus tulisi jatkossa selvittää niin, että tämä juridinen
puoli olisi myös yksiselitteinen. Tämä on
minusta hyvin tarpeellinen lausuma.
Toinen lausuma koskien ympäristöhallinnon resursseja
on myös hyvin tarpeellinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Näinä värikkäinä aikoina
aina ilahtuu, kun jokin valiokunta on päässyt
yksimielisyyteen eikä hallituspuolueista ole tehty radikaalimpia
irrottautumisia yhteiseksi sovitusta linjasta. Erikoisesti tänä päivänä tästä kuullun
perusteella voi sanoa vain, että hieno homma. Tervehdin
tätä vesilain uudistamisen hyväksymistä ympäristövaliokunnassa
yksimielisesti erittäin merkittävänä kannanottona.
Varmasti helpottaa tulevia hallitusneuvotteluja, jotka jollakin
koalitiolla ovat edessä hyvin läheisessä tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Tässä on muutakin yhteensattumaa.
Suuresti arvostamani ed. Juurikkalan puheenvuorossakin viitattiin
tämän vesilain globaaliin ulottuvuuteen ja merkitykseen.
Sallinette, että menen siinä vielä vähän
pitemmälle. Nimittäin Pohjois-Afrikassa jos olisi
mahdollisuus kunnon vesilakiin, niin kansa olisi tyytyväistä ja Gaddafikin
saisi varmasti hallita. Onko se sitten hyvä vai huono,
mutta nyt tässä tilanteessa, kun sitä vettä ei
juuri enää ole tällä haavaa,
tilanne on äärimmäisen rauhaton. Arabian
niemimaalla on jo kielletty fossiilisen pohjaveden pumppaaminen
ylös johtuen siitä, että pelätään
sen drastisia vaikutuksia kaikkeen viljelytoimintaan. Siis tässä katsannossa
elämme hyvin mielenkiintoisia aikoja.
Suomessa tilanne on toisin. Meillä on pohjavesivarantoja,
samoin kuin makean veden pintavarastoja, siinä määrin,
että me voimme ihan järkevällä tavalla
mietiskellä, millä tavalla makean veden varantojamme
käytämme eri käyttötarkoitukseen.
Tässä suhteessa tämä vesilain
kokonaisuudistus on mielestäni hyvin sattunut kohdalleen.
Vanhassa vesilaissa noin ympäristönsuojelijoiden
ja luonnonsuojelijoiden kannalta erinomaisen hyvä asia
on ollut 2 luvun 5 §, joka pitää sisällään
tämän ehdottoman luvanmyöntämisesteen.
No, nyt se on uudessa laissa sellaisenaan kutakuinkin 3 luvun 4 §:ssä 2
momenttina. Nyt siihen on ilmestynyt kuitenkin sen jälkeen,
kun hallitusneuvotteluissa lähes neljä vuotta
sitten asiasta sovittiin, tämmöinen kylkiäinen
elikkä valtioneuvoston lausunto. Kun täällä on
puheenvuoroissa kysytty, mistä se siihen tuli ja mikä sen syy
on, niin se syy on kansanedustaja Hannes Manninen, ei se sen kummallisempi
ole, voimakas Lapin mies, joka unohti, mitä keskusteltiin neljä vuotta
sitten. Sitten siitä oli seurauksena, että niin
sanotussa iltalypsyssä tällainen valtioneuvoston
lausunto tähän on tullut mukaan, ja olkoon nyt
sitten siinä. Ainakin sen kirjaaminen, sen merkityksen
kirjaaminen, on tässä mietinnössä nyt
sen mukainen, mitä on sovittu, ja se on tietysti noin nokanvalkaisumielessä hyvä asia.
Pohjaveden osalta on mielenkiintoista tietysti se, mikä on
etusijajärjestys. Olen erittäin otettu siitä,
että se asia on nyt sanottu selvästi. Nimittäin
jos tätä asiaa tarkastellaan globaalissa ulottuvuudessa,
niin tämähän on ihan ratkaiseva asia, kun
ottaa huomioon, mitenkä on kaivoslaissa. Tänne
saa tulla kuka tahansa mistä tahansa avaruudesta ja ryhtyä kaivannaisia
tonkimaan ylös, eikä tarvitse paljon mistään
välittää yhtään mitään.
On hyvä edes, että sellaisesta asiasta kuin makeasta
vedestä, joka on elämän ehto itse kullakin
meistä ja täällä koko maapallolla,
tämmöinen asia pystytään kansallisessa
lainsäädännössä ratkaisemaan
riippumatta siitä, millä tavalla on järjestäydytty,
muun muassa Euroopan unionin laajuisesti.
Sitten vielä yksi asia, ja se on tämä ojitusjuttu. Suomen
GT-karttahan on uskomaton. Sehän on pelkkää sinistä viivaa,
joka on viivoittimella vedetty, elikkä koko Suomi on viivoitettu
ojitusalueeksi. Siinä suhteessa on hyvä, että ojituksen osalta
on tässä nyt kaikki mahdolliset kommervenkit otettu
huomioon, ja sehän on yhteiskuntarauhaa ylläpitävä ratkaisu.
Arvoisa puhemies! Vihonviimeisenä asiana: Täällä puhutaan
kalastoista ja niitten hoidosta osana vesistöjen hoitoa.
Totean vaan, että kun vaan ne vaelluskalakannat olisivat
perimmältään sellaisia, että olisi
mitä suojella.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vesi on Suomelle ja globaalisti korvaamattoman tärkeä voimavara
monella tavalla, niin kuin ed. Pulliainen juuri äsken puheenvuorossaan
selvitti. Ympäristövaliokunta on laatinut laajan
mietinnön asiasta, jonka puheenjohtaja hyvin eduskunnalle
hiljattain esitteli. Maa- ja metsätalousvaliokunta on osaltaan
antanut lausuntonsa, ja itse omassa puheenvuorossani keskityn lähinnä vesilain
4 lukuun Veden ottaminen ja siinä joihinkin mielestäni
oleellisimpiin asioihin.
Suomessa on kaikkiaan 3 757 vedenhankinnan kannalta
tärkeää tai siihen soveltuvaa pohjavesialuetta.
Itse pidän tärkeänä, että näiden
pohjavesialueiden rajauksia voidaan tarkentaa ja keskitytään
todella suojelemaan tärkeät pohjavedet mutta samalla
voidaan sitten huomioida muunkin maankäytön tarpeet.
Tarpeettomia rajauksia on välttämätöntä purkaa
ja keskittyä nimenomaan pohjaveden suojeluun. On maanomistajien
ja viljelijöidenkin kannalta tärkeää tietää,
missä pohjavedet todella sijaitsevat, että ei tietämättään
niitä turmele, mutta toisaalta on tärkeää,
ettei sitten muuta maankäyttöä tarpeettomasti
rajoiteta alueella, jolla pohjavettä ei ole.
Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa lausunnossaan:
"- - vedenottoon ja pohjavesiin liittyvä sääntely
on hajallaan useissa eri laeissa ja alemman asteisissa säädöksissä."
"- - maankäytön ja maatalouden sekä maanomistajan
oikeusturvan kannalta hajanaiseen ja päällekkäiseen
pohjavesiä koskevaan lainsäädäntöön
liittyy tällä hetkellä ongelmia."
"Hallituksen esityksen perustelujen mukaan veden ottamiseen
käytettävien alueiden suojelua koskevaa sääntelyä on
tarpeen selventää. Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
välttämättömänä.
- - Vedenottamoiden osalta tarvittavat rajoitukset tulee
kattavasti toteuttaa suoja-aluesäätelyn puitteissa."
"Perinteistä viranomaisvalvontaa on pohjavesikysymyksissä käytännössä täydentänyt
ns. suojelusuunnitelmamenettely, jolla ei ole perustaa lakitasolla.
- - Lakiin perustumattomina pohjavesien suojelusuunnitelmien
laatimiskriteerit, sisältövaatimukset, laatimismenettely
ja oikeusvaikutukset ovat sääntelemättömiä.
Suojelusuunnitelmat ovat monin paikoin muodostuneet ongelmallisiksi
maanomistajien oikeusaseman kannalta arvioituna."
"Vesienhoidon järjestämisestä annetussa
laissa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille on
säädetty velvollisuus selvittää tärkeiden
ja muiden vedenhankintakäyttöön soveltuvien
pohjavesialueiden sijainti ja rajat sekä pohjavesialueiden
maa- ja kallioperän yleispiirteet. Laissa ei ole kuitenkaan
säädetty, mitä näillä alueilla
tarkoitetaan ja miten ne käytännössä määritellään."
Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää lausunnossaan
"tarpeellisena, että pohjavesialueiden kartoitukseen ja
luokitukseen sekä suojelusuunnitelmiin liittyvät
lainsäädännölliset ja menettelylliset
kehittämistarpeet selvitetään pikaisesti". Valiokunta
on pitänyt "välttämättömänä,
että pohjavesien suojelua koskevaa lainsäädäntöä jatkossa
selkeytetään ja yksinkertaistetaan." "Selväpiirteinen
ratkaisumalli olisi, että pohjavesialueiden kartoitus ja
luokitus sekä suojelusuunnitelmien laatiminen liitetään
lakitasoisesti vesienhoidon suunnittelun kiinteäksi osaksi
oikeusturvanäkökohdat huomioon ottaen."
Ympäristövaliokunta on mietinnössään
ottanut maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnon asianmukaisesti
huomioon. Ympäristövaliokunnan lausumaehdotus
numero 2: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää pohjavesialueiden kartoitukseen, luokitukseen
ja käyttöön sekä suojelusuunnitelmiin
liittyvät lainsäädännölliset
ja menettelylliset kehittämistarpeet."
Arvoisa puhemies! Pidän tärkeänä,
että nyt esiin nostetut oikeudelliset puutteet ja epäkohdat pohjavesialueisiin
liittyen tullaan jatkossa korjaamaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tuo, mitä ed. Pentti tuossa
totesi lopuksi, on tärkeä asia myöskin
sen kovin kuuluisan hajajätevesiasetuksen soveltamisen
vuoksi, että tiedetään, missä ovat
pohjavesialueet, ja sen mukaan voidaan nämä puhdistusvelvoitteet
asettaa.
Arvoisa puhemies! Ed. Gestrin, joka on salissa, totesi, että tänään
on kaksi isoa, tärkeätä kokonaisuudistusta
käsittelyssä. Tämä on todella ympäristövaliokunnan
näkökulmasta merkittävä päivä,
koska, ed. Gestrin, tänään oli myös
tämä maankäyttö- ja rakennuslain
käsittely valiokunnassa, ja onneksi se meni hyvin.
Yleiskeskustelu päättyi.