8) Hallituksen esitys laeiksi Suomen perustuslain 25 §:n,
vaalilain ja puoluelain 9 §:n muuttamisesta
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät kansanedustajat! Suomalaisen
vaalijärjestelmän vahvuus on ollut sen monipuolisuus. Äänestäjä on
voinut äänestää sekä henkilöä,
poliittista puoluetta että oman vaalipiirinsä alueellista
edustajaa.
Sosialidemokraatit haluavat muuttaa nykyistä vaalijärjestelmää siksi,
että suhteellisuus toteutuisi paremmin. Sosialidemokraattien
tavoite on suurimpien äänikynnysten merkittävä alentaminen.
Selkein ja ymmärrettävin keino on kaikkein pienimpien
vaalipiirien yhdistäminen ja suurimpien jakaminen. Tällainen
muutos olisi helppo tehdä. Se olisi selkeää ja
ymmärrettävää.
Hallitus tässä ehdotuksessaan asettaa ehdokkaan
puoluekannan tärkeämmäksi kuin ehdokkaan
henkilön tai hänen edustamansa alueen. Ehdokkaan
puoluekannan korostamisella voi olla perusteensa. Kuitenkin hallituksen
esityksessä yksittäiset alueelliset ehdokkaat
tai vaalipiirikohtaiset listat eivät käytännössä voisi
saada yhtään edustajaa läpi eduskuntaan.
Esimerkiksi vaikkapa eduskunnan nykyinen puhemies Sauli Niinistö ei
olisi tullut omalta listalta valituksi eduskuntaan, vaikka hän
sai yli 60 000 ääntä, jos tämä hallituksen
esittämä malli olisi ollut voimassa viime eduskuntavaaleissa.
Noin 13—14 prosentin ääniosuudella
saa vaalipiirikohtainen ehdokaslista jo nykyään
kansanedustajan. Sen sijaan tässä hallituksen
mallissa vaalipiirikohtainen ehdokaslista olisi tarvinnut esimerkiksi
Etelä-Savossa yli 67 000 ääntä.
Kansanedustajan saaminen olisi vaatinut siis yli puolta äänioikeutetuista
ja yli 80 prosenttia annetuista äänistä.
Melkoinen äänikynnys.
Sosialidemokraattien kannan mukaisesti perustuslakivaliokunta
päätyi kannattamaan 2 prosentin valtakunnallista äänikynnystä hallituksen esittämän
3 prosentin äänikynnyksen sijaan. Nyt ensimmäistä kertaa
tällä vaalikaudella valiokunnan mietintö ei
kelvannut pohjaksi, vaan hajonnut hallitusrintama huudettiin kokoon
pakolla. Hallitus kävelee heikoilla jäillä.
Mielestämme myös alueellisesti keskittynyt kannatus
tulee ottaa huomioon. On äänestäjien yhdenvertaisuuden
ja tasavertaisuuden kannalta tärkeää,
että vaalipiirikohtaiset ehdokaslistat saavat edustajansa
eduskuntaan samoilla ehdoilla kuin valtakunnallisetkin puolueet.
Den här reformen betyder ett slut på möjligheten
att få den regionala språkliga minoriteten in
i Finlands riksdag. Språkliga minoriteter är ofta regionala.
Mikäli tämä hallituksen esitys olisi
ollut voimassa, perussuomalaiset eivät olisi saaneet yhtään
kansanedustajaa peräti kolmissa eduskuntavaaleissa. Kristilliset
olisivat aikoinaan menettäneet kaikki viisi kansanedustajaansa.
Liberaalien Tuulikki Ukkola, Remonttiryhmän Risto Kuisma,
Lapin Tennilä, kaksi nuorsuomalaista sekä vihreät
aluksi eivät olisi saaneet yhtään kansanedustajaa
tai päässeet eduskuntaan. Mikä hallituksen
ajatus on, kun pieniä liikkeitä, alueellisia ryhmiä näin
halutaan pitää eduskunnan ulkopuolella?
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit haluavat muuttaa nykyistä järjestelmää tasapuolisemmaksi
ja oikeudenmukaisemmaksi. Me haluamme alentaa äänikynnystä.
Siihen on kuitenkin paljon parempia keinoja kuin hallituksen esitys. Hallituksen
esitys on sekamelska. Äänestäjä ei ennalta
tiedä, mihin hänen äänensä menee,
eikä ehdokas ennalta tiedä, mistä hänen äänensä tulevat.
Kansanvallan kannalta sekava järjestelmä ei ole
hyvä. Ei ole myöskään hyvä,
että raa’alla kädellä tyrmätään
pienet puolueet, alueelliset liikkeet. Myös vaalitulosten
laskeminen on tässä esityksessä monimutkainen,
työläs ja hankala.
Ehdotan, että esitys hylätään.
Sen sijaan tulee pohtia parempia keinoja suhteellisuuden parantamiseksi
niin, ettei nykyistä selkeää ja ymmärrettävää vaalijärjestelmää turhaan
sekoiteta vaikeasti ymmärrettäväksi.
Toinen varapuhemies:
Tässä käsittelyssä muistuttaisin,
että varsinaisia ehdotuksia ei voi tehdä, joten
tämä hylkäysesitys tehtäneen
toisessa käsittelyssä uudelleen. (Ed. Vuolanne:
Kyllä!)
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Toisessa käsittelyssä aion
kannattaa hylkäysesitystä, joka ed. Vuolanteen
taholta sitten tulee. (Ed. Piirainen: Hyvä!)
Tämän vaalilain todellisena tarkoituksena
ei tietenkään ole pelkästään
tämä suhteellisuuden lisääminen
vaan nykyisen järjestelmän betonointi ja uusien
liikkeiden esilletulon estäminen. Poliittista suhteellisuutta
ei suinkaan lisää se, että lailla säädetään
juridinen äänikynnys. Uusi vaalijärjestelmä nimittäin
estää uusien poliittisten ryhmien synnyn ja monopolisoi
vallan nykyisille puolueille. Vihreille tämä on
erityisen tärkeää, koska he eivät
halua uusista liikkeistä kilpailijoita itselleen.
Poliittista suhteellisuutta ei suinkaan lisää se, että hallitus
esittää lailla säädettävää juridista äänikynnystä.
Alueellisella tasolla tämä johtaisi poliittisen
suhteellisuuden nykyistä huonompaan toteutumiseen sellaisissa
tilanteissa, missä puolue saa kannatusta vain yhdessä tai
ehkä kahdessa vaalipiirissä, (Ed. Vuolanne: Hyvin
sanottu!) mutta kannatus ei ylittäisi valtakunnallista äänikynnystä.
Täytyy muistaa, että alueilla hyvin usein esiintyy
sellaisia ongelmia, joitten ympärille saattaa syntyä yhtäkkiä kansanliike.
Nyt tällaiset kansalaisliikkeet eivät saisi edustajaa Arkadianmäelle,
jos yhteensä kannatus koko maassa jää alle äänikynnyksen.
Siksi tätä lakia ei voida hyväksyä,
koska tämä näin pahasti estää ihmisten
tahdon toteutumisen. Epäkohtaa olisi voitu jonkin verran
parantaa vaalipiirikohtaisella äänikynnyksellä.
Kun sitä ei uuteen lakiin ole tulossa, estetään
pienten alueellisten ryhmien esiintyminen. Lisäksi vaaliliittokielto,
jota sinänsä voi perustella äänestäjien
oikeusturvalla, estää pienten puolueitten liittoutumisen
yli vaalipiirirajojen.
Nykyisen vaalijärjestelmän ongelman on aiheuttanut
se, että väestö on muuttanut etelän
asutuskeskuksiin. Vaalipiirijärjestelmä edustaa
hyvin alueellista edustautumista, mutta väestön
vähentyessä oikea tapa vastata muutokseen olisi pieniä vaalipiirejä yhdistämällä ja
suuria jakamalla. Näin otetaan uudistunut alueellisuus
oikein huomioon. Tämä vaatimus ei kuitenkaan koske
Lapin lääniä, jossa lääniä nytkin
on aivan tarpeeksi. Jos vaalipiirijakoa ei haluta muuttaa, kuten
en näe haluttavan, olisi nykyjärjestelmää voitu
kehittää pieniä puolueita suosivaksi
paikkojen jaon laskentatapaa kehittämällä nykyjärjestelmän
pohjalta ja sallimalla alueellinen äänikynnys.
Hallituksen esittämä vaalitapa on todella
järkyttävän monimutkainen tavoitteena
pidetyn suhteellisuuden parantamiseksi. Lopullinen vaalitulos viivästyy
ja tuskin on valmiina edes seuraavana aamuna. Kansalaisten äänestysinto
ei ainakaan tällaisella vaalimenetelmällä nouse,
koska he todennäköisesti joutuvat koulunpenkille voidakseen
edes äänestää.
Asiantuntijoiden lausuntojen mukaan poliittinen suhteellisuus
olisi voitu toteuttaa hyvin yksinkertaisella tavalla. Siihen olisi
riittänyt, että vaalitulos kussakin vaalipiirissä laskettaisiin joko
Haren kvootilla tai Sainte-Laguën menetelmällä.
Kummallakin menetelmällä poliittista suhteellisuutta
parannettaisiin kutakuinkin yhtä hyvin kuin hallituksen
esittämällä monimutkaisella mallilla.
Kumpikin menetelmä antaa mahdollisuuden kansanedustajien
saantiin myös alueellista kannatusta saavalle puolueelle,
jos puolue vaalipiiritasolla saa vähintään
piilevän äänikynnyksen verran kannatusta.
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä olevaa esitystä ei
ole valmisteltu arvoisellaan tavalla, vaan puoluesihteerit ovat
käyneet huutokauppaa ja poliittista peliä järjestelmän
eri elementeistä. Sähköinen äänestys
epäonnistui surkeasti ja on siten varoittava esimerkki
hätäisesti kokoon kyhätystä uudistuksesta.
Pelkään, että tämän
järjestelmän kohtalo on sama, kun vielä vaaleja
seuraavana aamunakaan tulos ei ole selvillä. Jos vaalit
joudutaan uusimaan, ne pitäisi uusia koko maassa. Toivonkin,
että seuraavasta eduskunnasta löytyy riittävästi
järkeä, ettei tätä lakiesitystä hyväksytä vaan
ryhdytään valmistelemaan vaalijärjestelmän
uudistamista asian vaatimalla arvokkuudella, puhtaalta pöydältä,
ilman huutokauppaa ja ilman pelin politiikkaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä uusi vaalilakiehdotus
on hyvin epäonnistunut, ja täällä esitetty
kritiikki kohdistuu aivan oikeisiin kohteisiin. Meidän
nykyinen d"Hondtin vaalijärjestelmä on
sittenkin kansantajuinen, ja se on yhtäläinen
kaikissa muissakin vaaleissa. Kunnallisvaaleissa, seurakuntavaaleissa,
europarlamentin jäsenten vaaleissa noudatetaan juuri tätä samaa
järjestelmää, jota noudatamme eduskuntavaaleissakin.
Vaalijärjestelmän yhteneväisyys on yksi
selvä asia.
Ja täällä on ed. Vuolanne tuonut
hyvin esille näitä näkökohtia,
joita voidaan tarkastella. Onko puoluepoliittisuus keskeinen, onko
puolue yleensäkään miten välttämätön
tässä asiassa, mikä on alueellisuuden
asema, ja mikä on henkilön asema? Minusta meidän
nykyinen vaalijärjestelmä on toimiva. Ehkä jotkut
kokevat tämän vaaliliittokäytännön
ongelmalliseksi, koska se joissakin tapauksissa on johtanut tilanteeseen,
että vaaliliittokumppaneista jompikumpi kärsii.
Siinä saattaisi olla korjaamisen paikka, mutta muuten tämä on
toimiva.
Kansanedustajat, jotka valitaan tämän järjestelmän
mukaan, ovat oman vaalipiirinsä, oman alueensa edustajia.
Tämä on hyvä näkökohta. Olisin
valmis jatkamaan tätä vielä siihen, mikä on
Isossa-Britanniassa käytäntö, että on
yhden parlamentaarikon vaalipiirit. Silloin alueellisuus ainakin
korostuisi, todennäköisesti myös henkilö,
ja näkisin, että onko nyt niin välttämätöntä sitten
tämä puoluepolitikointi. Totta sekin oman sijansa
saakoon, mutta nyt korostuu tässä hallituksen
esityksessä erityisesti puoluepoliittinen taktikointi,
ja vielä hyvin käsittämättömällä tavalla, jossa
sitten ylikävellään vaalipiirin kansan
tahdon. Se, mitä vaalipiirin äänestäjät
ovat valinneet, tuleekin jonkun valtakunnallisen laskelman myötä ylikävellyksi.
Ei ole kysymys pelkästään siitä,
että järjestelmä on monimutkainen — se
on jo minusta yksi väärä asia; jokaisen
kansalaisen pitää peruskoulun pohjalta voida tarkistaa
vaalituloksen matemaattinen oikeellisuus — vaan kysymys
on minusta periaatteellinen: henkilö, joka olisi tullut omasta
vaalipiiristään valituksi, kävellään
ylitse näitten valtakunnallisten desimaalien mukaan. Se
se vasta suuri epäkohta tulee olemaan. En ymmärrä,
mitä äänestäjät ajattelevat,
jos he ovat valinneet ehdokkaan, joka olisi mennyt läpi
nykyisellä järjestelmällä, ja
sitten kun uusi järjestelmä olisi käytössä,
niin tämä tahto käveltäisiin
ylitse. Minusta tässä on periaatteellinen ongelma.
Ja tätä kysymystä ei pidä tarkastella
minään puoluepoliittisena taktikointina. Nythän
joku voisi ajatella, että itse keskustan edustajana puolustan
nykyistä järjestelmää, koska
se tietyllä tavalla suosii suuria puolueita. Tässä pitäisi
katsoa se, mitenkä kansalaiset voivat valita alueeltaan
sen henkilön, joka edustaa heitä. Minä korostaisin henkilöä ja
alueetta ja puolueen jättäisin vasta kolmannelle
sijalle tässä. Se toteutuu automaattisesti systeemin
mukana, mutta silloin, kun puhutaan kansan edustajista, että kansa
edustaa itseään täällä valtiopäivillä,
niin kyllä minä näkisin tämän
prioriteettina, ja sitten vasta puolueet ovat siinä niin
kuin myötäseuraavana asiana, mikäli puolueita
on.
Näkisin vielä senkin, että kansa
voisi valita vapailta listoilta jatkossakin ilman mitään äänikynnyksiä vaikka
kansanliikkeen pohjalta tai alueelliselta pohjalta tai mikä se
sitten olisikaan myös ilman puoluepoliittisia tunnuksia
edustajansa. Vaikka tämä on teoreettinen malli
ilmeisesti, niin minä pitäisin sitä kansanvallan
kannalta myöskin hyvin tärkeänä,
että tämäkin mahdollisuus säilyy,
koska kysymys on kansan edustuslaitoksen valinnasta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt
hyvin paljon puhuttu siitä, että tässä siirrytään
maakunnan edustajista oikeastaan koko Suomen ja puolueen edustajiksi.
Minusta se on selvä takaisku, koska suurimmassa osassa
vaalipiireistä ihmiset pitävät hyvin
tärkeänä, että valitaan sellainen
edustaja eduskuntaan, joka puoltaa sen maakunnan oloja ja yrittää niitä kehittää.
Toinen asia, joka liittyy vähän tähän
samaan asiaan, on se, että kun tulee tämä valtakunnallinen äänikynnys — 3
prosenttia on poikkeuksellisen korkea, ja 2:kin prosenttia olisi
ollut korkea — se johtaa siihen, että jos vaalipiirissä — yleensähän
ne syntyvät yliopistokaupungeissa tai Pääkaupunkiseudulle — syntyy
uusia liikkeitä, uusia poliittisia ajatuksia, niiden mahdollisuudet
päästä eduskuntaan ovat erittäin
rajoitetut. Otetaan esimerkiksi sellainen tilanne, että Pohjanmaalla ruotsinkieliset,
jotka saavat ääniä ehkä neljänneksen,
viidenneksen vaalipiirin äänistä, eivät
tämän uuden järjestelmän mukaan
omalta listalta pääsisi eduskuntaan.
Sitten kysymys tästä vaaliyön kurjuudesta:
jos vaaliyönä ei saada tietää,
mikä on vaalin tulos, vaan laskentaa jatketaan sitten muutamalla
päivällä, niin se on tietysti kyllä suuri
taka-askel, johon tämä esitys välttämättä vie.
Lopuksi sitten kysymys tästä herra "On sovittu".
Mikko Laaksonen aikoinaan valittiin eduskuntaan, ja kun minä näin
hänet sitten, niin kysyin, miten siellä eduskunnassa
menee. Hän sanoi, että hänellä on
semmoinen ongelma, että siellä on joku herra "On
sovittu", joka päättää asioista
ja jota hän ei missään ole tavannut,
mutta jota hän on etsinyt. Tässä ne,
jotka esittivät ja kannattivat tätä lakiesitystä,
eivät perustelleet sitä. He vain kertoivat, että "niin
on sovittu".
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Jacob Söderman toi esille erittäin
hyviä näkökohtia, jotka liittyvät
syvästi periaatteelliselta kannalta tähän
asiaan. Itse kun olen poliittisen listan kautta valituksi tullut
edustaja, niin silloin voisi ajatella, että olisi houkutus
sementoida Suomen nykyinen puoluepoliittinen järjestelmä,
mutta tämä olisi väärin. Kyllä pitää olla
oikeus myös uusille puolueille, uusille liikkeille tulla
vapaasti kentälle ja kilpailemaan kuin myös ihan
kansan valitsijalistalta. Minusta loukkaa se, jos laitetaan äänikynnys.
Se rajoittaa jo lainsäädäntöteknisesti kansalaisten
vaikutusmahdollisuutta. En kannata äänikynnystä enkä mitään
tässä esitettyjä muutoksia, vaan katson,
että nykyinen vaalilainsäädäntö on
monessa suhteessa koeteltu, kestävä ja siltä pohjalta
voidaan mennä eteenpäin.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä lyhyesti. Kiitoksia
puheenvuoroista, jotka ovat olleet erittäin hyviä,
edustajat Ukkola, Lauri Oinonen ja Söderman. Minun mielestäni tässä käydään
erästä erittäin keskeistä kamppailua
siitä, että tulevaisuudessa alueelliset yhteiskunnalliset
liikkeet voivat saada eduskuntaan edustajansa. Voi olla, että teemme
todella suuren virheen ja todella suuren hallan tulevaisuuden demokratialle.
Tällä hetkellä meillä on
valtakunnallisia suuria puolueita, kuten sosialidemokraattinen puolue,
kokoomus, keskusta. Tulevaisuudessa voi olla, että yhä enemmän
paikallisuus ja sen merkitys kasvaa. Siksi tätä järjestelmää aivan
ilmeisesti paitsi perustuslakivaliokunnan enemmistö, ei myöskään
eduskunnan enemmistö todellisuudessa kannata. Kun se on
hajautuneiden hallituksen joukkojen pakonomaisen yhteensaamisen
kautta saatu nyt tähänkin asti, niin epäilyttää kyllä todella
paljon, että eikö tässä olisi
voitu sitten luottaa edustajien omaan järjenkäyttöön
ja päättelyyn.
Miksi tarvittiin näin suuri mylly, millä tämä vihreitten
moukari haki hajonneen hallitusrintaman jälleen yhteen?
Onko todellisuudessa kysymys siitä, että pyritään
ennaltaehkäisemään pieniä, uusia,
nousevia, esimerkiksi kilpailevia vihreitä ryhmiä,
että ne eivät voi saada kansanedustajaa koskaan?
Ajatelkaapa, jos perussuomalaiset eivät olisi tosiaan saaneet
kolmeen vaaliin yhtään edustajaa. Eivät
he olisi tässä, koska eivät olisi saaneet
asiaansa esille.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri uutta sanottavaa ei ole muuta kuin
se, että on vahinko, että tämä asia
tuli näin myöhään, eduskunnan
valtiopäivien ihan loppumetreillä. Olisi ollut
hirveän tärkeätä, että tämä olisi
ollut näissä eri medioitten vaalikoneissa kysymyksenä,
kannatatteko vai ette kannata. Nyt niitä siellä ei
ole ja vastuu siitä, miten ihmiset suhtautuvat ja miten
tätä asiaa selostetaan, jää sitten
ehdokkaille ja niille ihmisille, jotka ovat tulossa tänne
kansanedustuslaitokseen seuraavien vaalien jälkeen. Minä en
ole tulossa, mutta toivon, että uusi eduskunta on tätä viisaampi.
Keskustelu päättyi.