11) Hallituksen esitys pysäköinninvalvontaa
koskevan lainsäädännön uudistamiseksi
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan jäsenenä olen
ollut todella hämmästynyt siitä vilkkaasta
ja osittain väärästäkin keskustelusta,
mikä tästä yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
on syntynyt meidän perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella. Sikäli
mikäli minä ymmärrän — ja
minä toivon, että valiokunnan puheenjohtaja korjaa,
jos olen ymmärtänyt väärin — me
emme suinkaan tässä lausunnossa kieltäneet
yksityistä pysäköinninvalvontaa, vaan
asetimme sille aika lailla ehtoja, sen takia että perustuslain
124 §:n mukaan julkisen vallan toiminta kuuluu
julkiselle vallalle, elikkä periaatteessa sakottaminen
ja poliisitoimet ja muut tämän tyyppiset ovat
viranomaistoimintaa, jota ei voi antaa yksityiselle. Korkeimman
oikeuden presidentti on puuttunut asiaan ja ilmoittaa televisiohaastattelussa,
niin kuin eilen ilmoitti, että meillä on suurin
piirtein samanlainen tilanne kuin Ruotsissa ja ihmettelee, miksi Suomi
ei voi antaa pysäköinninvalvontaa yksityisille,
kun Ruotsi voi antaa. — No, meillä ei ole samanlaista
perustuslakia, Ruotsissa ei ole tätä julkisen
vallan 124 §:ää, joka edellyttää,
että julkisen vallan käyttö on viranomaistoimintaa.
Mutta se mikä minua tässä on hämmästyttänyt,
on se, että Pauliine Koskelo nyt ilmoittaa, että hänelläkin
on sananvapaus. Hienoa, että hän on lopultakin
sen huomannut, että myös korkeimmalle oikeudelle
kuuluu sananvapaus. Minä toivoisinkin, että jatkossa
korkein oikeus suhtautuisi aivan toisella tavalla sananvapauskysymyksiin
kuin tähänastisissa päätöksissä on
suhtauduttu. Meillä on tullut 15—16 sananvapaustuomiota
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta, ja vain sen takia, että korkeimmassa
oikeudessa ei ole sananvapauden asiantuntijaa. Minä toivon, että tämä asia
korjataan mahdollisimman nopeasti.
Korkeimmassa oikeudessa ei myöskään
ole perustuslakiasiantuntijaa, ja minä toivon, että myös
tämä asia korjataan nopeasti, että ei
tämmöisiä kiistanalaisia asioita pääse
syntymään.
Tietenkin näin naistenpäivänä voi
hyvin sanoa, että presidentti Halosen naisnimitykset eivät
nyt oikein ole osuneet kohdalleen. Siellä on korkeimman
oikeuden presidentti Pauliine Koskelo ja siellä oli Suomen
Pankin johtaja Sinikka Salo, ja ongelmia on ollut hieman molemmissa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin nämä pysäköinninvalvontaa
koskevat lakiesitykset ovat herättäneet paljon
keskustelua, ja sen jälkeen kun presidentti on ottanut
kantaa, niin enää puuttuu, että komission
puheenjohtaja ja YK:n pääsihteeri ottavat tähän
kysymykseen kantaa ja antavat omia ohjeitaan, millä tavalla asiassa
pitäisi toimia.
Sinänsä asia on harvinaisen yksinkertainen. Jos
rautalankamallista vielä väännetään
asia: Silloin jos joku pysäköi toisen tontille
tai alueelle ja on merkitty kilvessä, että pysäköinti
tällä alueella maksaa niin ja niin paljon, niin
konkludenttisesti, eli ilman kirjallista sopimusta mutta tahdonmukaisesti,
syntyy sopimus siitä, että joutuu maksamaan siitä,
että pysäköi tuolle alueelle. Ja tietysti
on selvää, että jos on ottanut maksuvelvoitteen,
niin tuo maksu voidaan periä.
Mitä tulee sitten siihen, josta tässä oikeastaan on
kysymys, kun katsotaan valvontamaksua ja pysäköintivirhemaksua,
niin oikeastaan hallituksen esityksessä yksityisestä pysäköinnistä suoritettavasta
valvontamaksusta oli otettu käyttöön instrumentit,
jotka vastasivat hyvin pitkälti julkista pysäköintivirhemaksua,
ja tällöin syntyi kysymys siitä, onko
kyseessä julkinen toiminta ja onko kyseessä toiminta,
joka on julkista hallintotehtävää ja
sen ydinalueella.
Perustuslakivaliokunnan kanta johdonmukaisesti tähän
asti on ollut se, että jos on kysymys hallinnollisesta
rangaistuksesta, kysymys on julkisesta hallintotehtävästä ja
sen ydinalueesta. Ja tietysti, kuten korkeimman oikeuden presidentti totesi,
tätä voidaan arvioida, että onko tämä tarkoituksenmukaista.
Maksu on pienempi, Ruotsissa on toisen tyyppinen käytäntö.
Mutta se, että asia oli hyvin lyhyesti ilmaistu perustuslakivaliokunnan
lausunnossa, johtuu siitä, että tässä on hyvin
pitkäaikainen perustuslakivaliokunnan käytäntö,
jota johdonmukaisesti on noudatettu. Ja täytyy sanoa, että vaikka
mielestäni asiasta voidaan keskustella, niin se että jos
tästä pitkäaikaisesta käytännöstä olisi
poikettu, siinä tilanteessa varmasti olisi hyvin tarkkaan
pitänyt perustella, minkä takia on otettu toisenlainen
kanta. Se olisi varmasti vaikuttanut hyvin hätäiseltä ratkaisulta
juuri eduskunnan työkauden päättyessä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja,
ed. Sasi hyvin selkeästi avasi tämän
perustuslaillisen näkökulman, ja siihen on helppo
yhtyä. Julkisen vallan käyttö kuuluu
viranomaiselle, ja näin ollen tämä yksityinen
parkkitoiminta, jota nyt jo joissakin kaupungeissa on harjoitettu,
on johtanut aika erikoisiin tilanteisiin.
Esimerkiksi viime kesänä kun yhden Itä-Suomen
kaupungin kauppahallin luona autoani parkkeerasin, seurasin siinä parkkipirkkojen
toimintaa. He hyvin usein katsoivat kelloa, että joko nyt viisarit
olisivat sen verran siirtyneet, että pääsisi tuota
autoa tuossa sakottamaan, ja kun yksityisellä puolella
on ollut vielä käytössä tämä provisiopalkkausjärjestelmä,
niin se on johtanut nimenomaan tähän tällaiseen
aggressiiviseen toimintaan. Ymmärrän sen, että jos
vastoin säädöksiä parkkeerataan,
pysäköidään, niin siitä pitää voida
rangaista. Esimerkiksi meillä tuolla Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin
alueella on tiukat pysäköintiohjeet ja aika-ajoin
pyynnöstä Turun kaupungin pysäköintivalvoja
käy siellä tekemässä kierroksen
ja tekee omat havaintonsa ja kirjoittaa omat lappusensa. Elikkä ei
tämä yksityisellä alueellakaan tapahtuva
pysäköinninvalvonta mikään suuri
ongelma ole, jos siihen halutaan vaan paneutua.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Tästä esityksestähän
on nyt käyty julkinen keskustelu, joka monesti on perustunut
siihen, ettei ole luettu meidän mietintöämme
kunnolla. Nimittäin jos lukee tämän meidän
lausuntomme sivut 4 ja 5, niin siinähän on aika
tarkoin kuvattu ne edellytykset, joilla voitaisiin säätää laki
yksityisestä pysäköinninvalvonnasta moitteettomalla
tavalla. Helpointa se olisi sillä tavalla, että tähän
lakiin pysäköinninvalvonnasta lisättäisiin
luku, joka koskisi avustavaa, täydentävää,
yksityistä pysäköinninvalvontaa, jolloin
olisi tietty kontrolli tähän itse yrittäjään,
jolloin tätä heidän henkilöstöään
tulisi kouluttaa ja jolloin olisi myös toimivaltuudet säädelty
ja sitten lisäksi olisi joku helppo oikeusturvakeino, protesti vaikka
tämän julkisen pysäköintivalvonnan
päällikölle, joka tutkisi sitten helpoimmat
tapaukset.
Eli tämä keskustelu on oikeastaan mennyt sellaisten
vastakohtien esittämiseen sen vuoksi, että tämä lakiesitys
rakennettiin hyvin paljon sen harhan varaan, että tämä voidaan
rakentaa ikään kuin yksityisoikeudelliselle pohjalle
ja välttää sitten perustuslain vaatimukset
julkisen vallankäytön osalta. Hyvin paljon on
viitattu sitten siihen, että Tanskassa on näin
ja Ruotsissa on näin ja Ruotsissahan se on mahdollista.
Tekee mieli muistuttaa, että Suomessa on oma perustuslaki, Ruotsissa
oma.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Julkisen vallan rooli suomalaisessa keskustelussa on
jossain määrin ampunut yli, tai ainakin viimeaikaisesta
keskustelusta voi sen käsityksen saada. Kyllähän
meillä on valtava määrä sopimuksia
ihan arkipäiväisissä asioissa ja isommissakin asioissa,
joihin liittyy ihan luontevasti sopimussakkoja. Tähänkään
asti ei ole edellytetty, että näitä sopimussakkoja
täytäntöön panemaan tai niiden
oikeellisuutta selvittämään vaadittaisiin ensisijaisesti
joku ulkopuolinen viranomainen. Tietysti siinä perintävaiheessa,
aivan niin kuin tässä parkkisakkomenettelyssäkin
oli tarkoitus, asiat kulkevat tuomioistuimen kautta, jolloin on mahdollisuus
sitten tämä varsinainen sopimus ja sen pätevyys
ja siitä seuraava sanktio kyseenalaistaa.
Minä arvostan henkilökohtaisten parkkiruutujen
pysyvyyttä ja pelastusväylien avoimuutta. Ja näistä tarpeista
lähtien, kun tällaisia tiloja, tällaista
avointa pelastusväylää tai porttikongia
ei pystytä pelkästään julkisin
toimenpitein valvomaan, on hyvä, että voidaan
yksityisin toimin sitä valvontaa suorittaa. Ei pitäisi
olla mikään ongelma erottaa tällaista
pysäköinnin ehtotaulua, kun me kuitenkin pystytään
myös liikennemerkit erottamaan tuolla kadulla. Jos liikennemerkistä pystytään
lukemaan, että pysäköinti on sallittu
tai kielletty, niin kyllä kai se pystytään
yksityisestä taulustakin lukemaan. Ja kun tällainen
merkitty alue selvästi osoitetaan ja ehdot sille merkitylle alueelle
pysäköimisestä kerrotaan ja myös
seuraamus siitä, että jos pysäköi
jollain muulla tavalla kuin ehdoissa kerrontaan, siitä seuraa
sanktio, niin en näe mitään ongelmaa,
miksei näin voisi sopimus syntyä ja siitä tietty
sanktio.
Tässä perustuslain tulkintakeskustelussa tosiaan
ajatukset karkasivat hieman väärille urille. Kysehän
on siis yksityisoikeudellisen sopimuksen täytäntöönpanosta.
Ehkä tämä hallituksen esitys oli kirjoitettu
siinä mielessä sekavasti tai hämmennystä aiheuttavasti,
että tästä yksityisoikeudellisesta sopimuksesta
voisi seurata julkisoikeudellinen seuraamus. Näinhän
ei ollut ainakaan alun perin kai tarkoitus, vaan kyse on siitä, että yksityisoikeudellisesta
sopimuksesta seuraa yksityisoikeudellinen seuraamus. Ja tietysti
jos tämä pysäköinninvalvonta
olisi nimenomaisella lailla sallittu, niin olisi voitu ottaa kantaa
siihen, minkä suuruinen, minkälainen voi olla
se yksityisoikeudellinen seuraamus, jotta sitä pidetään kohtuullisena,
tai millä tavalla pitää tällaiset
yksityiset pysäköintialueet merkitä,
jotta voidaan tulkita, että epäselvyyksiä ei
aiheudu ja sopimus varmasti on syntynyt.
Mutta ongelma on siis edelleen olemassa. Kaikkia näitä reunaehtoja
ei ole korkeimman oikeuden tapauksessakaan — joka siis
ei ole mitenkään muuttunut — auki kirjoitettu,
ja siksi lainsäädäntö on edelleen
tarpeellista säätää. Yksinkertaisin
ja paras tapa hoitaa ongelma on muuttaa oikeustoimilla lakia siten,
että siinä määritellään
nimenomaisesti, että sopimus voi syntyä myös
siten, että pysäköinti merkitylle alueelle tarkoittaa
sopimuksen syntymistä ja sopimusehtojen hyväksymistä,
ja tosiaan sopimusehdoissa voidaan sitten määrätä tämä sanktio.
Lain perusteluissa tai miksei vaikka nimenomaisesti lakitekstissä voidaan
ottaa kantaa siihen, miten tämä sopimus syntyy
ja minkälainen se sanktio sitten voi olla.
Tehtävä jää nyt mitä ilmeisimmin
siis uudelle hallitukselle, ja sen pitää työ aloittaa
ilman erityisiä ideologisia lukkoja. Tässä työssä tällainen puhdasoppisuus
julkisoikeuden ja yksityisoikeuden erottamisessa ei saa terveen
järjen käyttöä estää.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Katajan ajatuksenkulkua seuraten: seuraavan
kerran, kun minä en huomaa, että kahdeksankympin
lätkä muuttuu kuudenkympin lätkäksi, niin
minä sanon sakottamaan tulleelle poliisille, että tuolla
perässä tulee yksityisoikeudellinen maksun perijä ja
sillä siisti, minä en nyt ota vastaan tätä sakkomaksua,
koska sieltä tulee joku toinen, yksityinen sakkojen perijä.
Arvoisa puhemies! Perutuslakivaliokunnassa jotkut asiantuntijat
joko lausunnossa tai keskustelussa olivat sitä mieltä,
että korkeimman oikeu-den päätös
tähän yhteen ainoaan tapaukseen oli väärä,
yksiselitteisesti väärä. Ed. Sasi korjaa,
jos minä olen väärässä,
mutta minä muistan ihan selvästi, että näin
tapahtui joko lausunnossa tai keskustelun yhteydessä. On
hyvä, että tämä asia on nyt
tullut Pauliine Koskelonkin tietoon. Minusta on erittäin
tärkeää — toistan vielä sen — että korkeimmassa
oikeudessa on sekä sananvapauden asiantuntija että myös
perustuslakiasiantuntija, muutenhan siellä tehdään
minkälaisia päätöksiä tahansa.
Sananvapausasioissa on tehty jo minkälaisia päätöksiä tahansa,
ja nyt tässä parkkisakkoasiassa on tehty tämä yksi
väärä päätös.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun perustuslakivaliokunta kuuli professoriasiantuntijoita,
niin voidaan sanoa, että julkisoikeuden asiantuntijat olivat
sitä mieltä, että kyseessä on julkinen
hallintotehtävä ja tässä järjestelytavassa on
ongelmia. Sen sijaan siviilioikeuden asiantuntijat ymmärsivät
paremmin järjestelyä, mutta totesivat nimenomaan,
että sen, onko kyseessä julkinen hallintotehtävä vai
ei, julkisoikeudenasiantuntijat osaavat paremmin arvioida. Ongelma hallituksen
esityksessä oli nimenomaan se, että yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
oli hallituksen esityksen perustelujenkin mukaan tehty julkisen
hallintotehtävän kaltaista toimintaa ja se rinnastui
lähestulkoon kaikilta osin julkiseen pysäköinninvalvontaan
ajatellen ihan jo seuraamusmaksun eli valvontamaksun suuruutta.
Tämä johti siihen, että perustuslakivaliokunta
katsoi, että tällä tavalla yksityistä pysäköinninvalvontaa ei
voida järjestää, ja valiokunnan lausunnossa
on selvästi osoitettu, millä tavalla se voidaan
järjestää niin, että se täyttää perustuslain
asettamat vaatimukset.
Erityinen ongelma tässä oli sitten vielä se,
että siellä oli tämä valvontamaksu
ja perustuslakivaliokunta on eri yhteyksissä todennut,
että hallinnollisen seuraamuksen määräämiseen
sisältyy merkittävää julkisen
vallan käyttöä. Meillä on neljä perustuslakivaliokunnan
lausuntoa vuosilta 2005, 2006 ja 2007. Myöskin oikeuskielessä on
otettu sama kanta, joten loppujen lopuksi ei voitu päätyä mihinkään
muuhun lopputulemaan kuin siihen, että tällainen
valvontamaksu on merkittävää julkisen
vallan käyttöä ja siinä muodossa
sitä ei voitu hyväksyä. Nyt olennaista
on se, että yritettäisiin pitää lyhyen
aikaa status quo -tilanne sellaisena kuin se on, mutta
on toivottavaa, että heti vaalien jälkeen vielä kesäkuussa
hallitus antaisi uuden esityksen, jolla tämä yksityinen
pysäköinninvalvonta laitetaan kuntoon sillä tavalla kuin
perustuslakivaliokunta on lausunnossaan osoittanut. Sellaisen esityksen
kirjoittaminen ei kovin kauaa vie.
Jos sitten alettaisiin kuluttajansuojalakia käyttää hyväksi,
niin täytyy sanoa, että se saattaa johtaa siihen,
että syntyy aika suuria vaikeuksia sen esityksen tekemisessä,
ja se saattaa sitten viedä pidempään.
Ja mitä nopeammin tässä toimitaan, ja
oikeusministeriö hoitaa laiskanläksynsä kuntoon,
sen tärkeämpää.
Jacob Söderman /sd:
Ärade talman, arvoisa puhemies! Ed. Sampsa Kataja
ehdotti ilmeisesti, että pitäisi oikeustoimilakiin
sijoittaa julkisoikeudellisia elementtejä ja että tällä tavalla
sitten päästäisiin selville vesille.
Minusta helpompaa olisi kyllä se, jos ed. Sampsa Kataja
tutustuu tähän mietintöön ja
viimeistä edelliseen sivuun: siinä on aika tarkkaan
kuvattu, millä tavalla tämän lain voisi
säätää suhtkoht helpolla, esimerkiksi
lukuna tähän normaaliin pysäköintivalvontalakiin.
Tällä tavalla päästäisiin
tästä eteenpäin.
Nyt minusta on hyvin olennaista, kun ed. Kataja puhuu siitä,
että voi mennä yleiseen oikeuteen ja sitä nyt
ehdottomasti pitäisi välttää,
että olisihan paljon parempi, jos olisi semmoinen ensimmäinen
oikeuden korjaustoimi, jos tekisi vaan oikaisuvaatimuksen ja pysäköintivalvojien valvoja
voisi siinä korjata mahdolliset väärät
asiat. Minusta ei kannattaisi nyt pyrkiä siihen, että yleiselle
tuomioistuimelle tulee edelleen enenevästi juttuja.
Sitten tämä ideologinen valinta tässä on
se, noudatetaanko perustuslakia vai ei noudateta. Minusta on aika
selvä, mikä suomalaisen ideologinen valinta pitäisi
olla. Sekin, että joku vaati, että pitäisi
noudattaa Ruotsin perustuslakia, on kyllä hyvin ihmeellinen
valinta.
Mitä korkeimpaan oikeuteen tulee, niin ne oikeusneuvokset,
jotka minä tunnen, ovat hyvin taitavia lakimiehiä.
Tämä päätös kyllä osoittaa sen,
että olisi tavattoman hyvä, jos siellä olisi yksi
kunnon ihmisoikeuksien tuntija, yksi kunnon valtiosääntöoikeuden
tuntija, jolloin tämä kokoonpano olisi niin monipuolinen,
että erehdyksiä ei tapahtuisi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin murheellinen kuin tästä tulkinnasta
käyty keskustelu on tässä viime aikoina
ollutkin, erityisesti erään oikeuden edustajan
taholta, niin on tässä se hyvä puoli,
että kahdeksan vuoden odotuksen jälkeen on tultu
siihen tilanteeseen, että joudun — tai pääsen — olemaan
samaa mieltä ed. Sasin kanssa. Tässä asiassa
hänen äsken käyttämänsä puheenvuoro
oli niin täyttä asiaa, että itse asiassa harvoin
täällä sellaista kuulee.
Ed. Katajalle tekisi mieli sanoa, että minäkin arvostan
sitä, että hälytystiet pysyvät
vapaina ja pihoille eivät pysäköi sellaiset
ihmiset parkkiruutuihin, jotka eivät sinne kuulu. Itse
asiassa minulla on historiallinen kokemus tällaisen toiminnan estämisestä ja
myöskin sanktioitten aikaansaamisesta. Satuin johtamaan
yhtiötä, joka omistaa yli 500 kerrostaloa, ja
siellä pihoilla esiintyi kaikenlaista pysäköintiä,
oli esiintynyt jo vuosikymmeniä, ja ongelmia toki riitti.
Mutta kyllä tämän nykyisen järjestelmän
vallitessa onnistuimme myöskin sanktioimaan heidän
kestämätöntä toimintaansa, ja
se malli, jota perustuslakivaliokunta on mietinnössään
esittänyt, on minusta todellakin kestävä.
Se ongelma, mikä tässä on ehkä laajemmin,
on minusta se, että kun eduskunta säätää lait
ja kun tuomioistuimet niitä tulkitsevat, niin aina välillä, toisinaan,
on tuntunut siltä, että kun itse on ollut säätämässä sitä lakia,
niin epäilee, mitä oikeasti on tullut säätäneeksi,
jos oikeus tulkitsee tätä tällä tavalla.
Toki on meillä sitten tietysti vielä pöyristyttävämpiäkin
esimerkkejä, kun Kela on ryhtynyt tulkitsemaan sitä,
mitä esimerkiksi sosiaali- ja terveysvaliokunta on lakia
säätäessään tarkoittanut.
Ja kun me olemme sanoneet, että emme ole tällaista
säätäneet, niin Kelan edustajat sanovat, että kyllä te
olette säätäneet, ja sitten on pitänyt säätää laki
uudelleen, jotta he uskovat.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä se ideologinen valinta tässä tehdään
siinä, käytetäänkö tervettä järkeä vai
mennäänkö ikään kuin
juridiikan teorioiden taakse. On vain niin, että on käytännön
ongelmia siinä, että joku haluaa jatkuvasti pysäköidä väärin,
ja näitä ongelmia pitää pystyä korjaamaan.
Toisaalta vuosikausia Suomessa on toiminut erinomaisen hyvin yksityinen
pysäköinninvalvonta, kunnes alalle on tullut yrittäjiä,
jotka ovat tätä epäselvää tilannetta jollain
tapaa käyttäneet hyväksi. On myös
tunnustettava, että virheistä oppii, ja vielä jos
joutuu maksamaan virheistä maksun, niin oppii kyllä nopeammin.
Korkein oikeushan lähti nimenomaan tuossa omassa tulkinnassaan
siitä, että kyse on yksityisoikeudellisesta sopimuksesta
ja yksityisoikeudellisesta seuraamuksesta. Onko ed. Söderman sitä mieltä,
että meidän nykyinen sopimusoikeusjärjestelmämme
on tosiasiassa julkisen vallan jatke ja pitäisi sopimussakotkin
saattaa jonkun toisen arvioitavaksi ja määriteltäväksi?
Koko meidän sopimusvapauteen perustuva yhteiskuntamme lähtee
siitä, että suomalainen ihminen ymmärtää,
mitä tekee. Hänelle tehdään
tarjous: tänne saat pysäköidä,
jos hyväksyt ehdot. Hän pysäköi
auton ja samalla hyväksyy ehdot ja siitä hyväksyy
myös nämä seuraamukset. Tämä toimii
aivan samalla tavalla kuin kaikki muukin sopimusoikeus meillä toimii.
Mutta selvyyden vuoksi, kun täälläkin
käydään tätä keskustelua, olisi
hyvä, että erikseen todettaisiin laissa, että sopimus
voi tällä tavalla syntyä, niin kuin korkein
oikeus on todennut sen jo syntyvän.
Kyllä vielä haluan todeta ed. Ukkolalle, että (Puhemies:
2 minuuttia!) voidaan ottaa kantaa korkeimman oikeuden mielipiteisiin,
voidaan sanoa, että ne ovat oikeita tai vääriä,
mutta viime kädessä Suomessa se on korkein oikeus,
joka nämä juridiikan erilaiset mielipiteet tuomaroi
ja päätyy siihen, mikä sitten tosiasiassa
loppuviimeksi on se oikea ratkaisu.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Jos minä nyt olen ymmärtänyt
tilanteen oikein, niin ed. Sampsa Kataja haluaa, että tästä voitaisiin säätää laki.
Minä olen yrittänyt monessa puheenvuorossani kertoa,
että se on täysin mahdollista, ja perustuslakivaliokunnan
lausuntoa lukemalla löytää sen tien,
miten se on säädettävissä hyvinkin
nopeasti. Se varmaan selkeyttäisi tämän
tilanteen. Pidän ihan selvänä sitä,
että varmaan pihoilla ja yleisissä tapahtumissa,
yksityistapahtumissa, olisi hyvä, jos yksityiset valvoisivat
pysäköintiä tietyn säännöstön
mukaan. Mutta jos tänne tuodaan laki, jossa käytetään
sanaa "valvontamaksu" ja kaikki matkitaan julkisesta pysäköin-ninvalvonnasta
täysin, niin se on julkista toimintaa.
Sitten tämä korkeimman oikeuden idea, että syntyy
sopimus sillä tavalla, että tolppaan pannaan ilmoituksia
ja jokaisen pitää sitten ymmärtää,
että nyt sopii sen kanssa tätä, kun katsoo
tuota tolppaa, ja sitten kun katsoo toista tolppaa, niin sopii tätä,
se on minusta hyvin erikoinen ratkaisu. Se on hyvin kummallinen
ratkaisu. Ja sitten kun sitä vielä korkeimman
oikeuden presidentti perustelee sillä, että Ruotsissa
voi näin tehdä, niin siinä tulee semmoinen
tunne, että he tulkitsevatkin siellä asioita Ruotsin
perustuslain mukaan eivätkä Suomen perustuslain
mukaan. Minusta se ei ole nyt kovin vakuuttavaa. Se on hyvin konstikas,
se heidän päätöksensä,
se on hyvin erikoinen, ja olisi todella hyvä, että säädettäisiin
siitä laki.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen aika monta sopimusta elämäni
aikana solminut, mutta kertaakaan niihin mahdollisesti liittyvissä rikkomuksissa,
joita nyt kovin paljon ei ole ollutkaan, en ole voinut edes odottaa,
että sinne saapuisi joku kolmas osapuoli, joku muu kuin viranomainen,
rankaisemaan minua siitä, että jätän
noudattamatta sitä sopimusta. Siitähän
tässä on kysymys, kuten ed. Söderman
ja ed. Sasi täällä ovat todenneet, että se
ongelma on nimenomaan siinä valvonnassa. Tämä yksityinen
pysäköinninvalvonta, joka nyt tapahtuu, niin kuin
on tapahtunut, tolpassa olevan sopimuspohjan perusteella, muistuttaa
niin paljon virallista sakotusjärjestelmää,
että eroa tavallisen ihmisen on mahdoton tajuta. Kyllä siinä käsitys
siitä, mitä perustuslaki ihmisen oikeuksista oikein
sanoo, on varmasti juuri se, mihin perustuslakivaliokunta on huomionsa
kiinnittänyt.
Kyllä minusta lopulta on myöskin niin, että eduskunta
todellakin säätää lait ja korkeimmat oikeudet
niitä sitten lopulta tulkitsevat. Siitä, onko
se tulkinta oikea vai ei, korkein oikeus nyt on joutunut perustuslakivaliokunnan
kanssa ristiriitaan, ja sopii nyt tässä kyllä ihan
perustuslain ja koko tämän kansanvallan kannalta
miettiä, kumpaa pitäisi uskoa, perustuslakivaliokuntaa vai
korkeinta oikeutta, silloin kun kysymys on perustuslain tulkinnasta.
Minä nyt mielelläni kuitenkin kääntyisin
perustuslakivaliokunnan kannalle.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Aateveljelle on syytä sanoa, että onneksi
korkein oikeus ei ole ihan kaikissa asioissa se ylin auktoriteetti
Suomessakaan. Sananvapaudesta ja ihmisoikeusasioista onneksi voidaan
valittaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, ja siinähän Suomi
on loistanut, kun korkein oikeus on tehnyt niin huonoja päätöksiä,
että sananvapaudesta on tullut 16 tuomiota ja oikeudenkäyntien
pituuksista vielä enemmän. Että tämä tästä korkeimman
oikeuden asiantuntemuksesta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä yksityisessä pysäköinninvalvonnassa,
joka on siis pääosin toiminut erinomaisen hyvin
tähänkin mennessä Suomessa, kyse ei itse
asiassa ole siitä, että tulee kolmas osapuoli,
joka valvoo sitä tilannetta, vaan kyse on siitä,
että on henkilö, jolla on vaikkapa yksityinen
parkkihalli, ja hänen edustajansa sitten sen sopimuksen
nojalla kertoo, että nyt on meidän näkemyksemme
mukaan tätä sopimusta rikottu, ja sopimusehtojen mukaan
siitä seuraa se tietty sanktio. Sen voi tietysti riitauttaa
oikeudessa ihan niin kuin tähänkin asti ja kaikissa
muissakin sopimuksissa.
Ed. Salo viittasi tuohon, että ärsyttää,
kun töissä olevat henkilöt saavat tästä jonkun
provision, palkan. Kyllä tulospalkkaus on ainakin meillä Porissa
myös kunnallisessa pysäköinninvalvonnassa
ja monessa muussakin kunnallisessa toiminnassa.
Mutta olen tyytyväinen siitä, että suuri
osa täällä tuntuu olevan sitä mieltä,
että tämä tarvitsee selkeän
lainsäädännön. Meillä näyttää olevan
erilainen näkemys siitä, pitäisikö tämän
pohjautua ikään kuin julkisoikeuteen vai pitäisikö sitä lähestyä puhtaasti
yksityisoikeudelliselta puolelta ja miten; se nyt on enempi sitten
tekniikkaa. Mutta olen tyytyväinen siitä, että yksimielisyys
suurella osalla vallitsee täällä siitä,
että laki pitäisi säätää.
Vertailusta Ruotsiin: jos ruotsalaiset osaavat lukea ja ymmärtävät
liikennemerkit, niin kyllä luotan siihen, että suomalaisetkin
siihen pystyvät.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä on
kaksi asiaa lainkäytön osalla: esimerkiksi rikosoikeuden
puolella ei ole syytä katsoa taloudellisuutta vaan katsoa
lainkäyttöä, ja toinen asia on juuri
täällä pysäköinnin
puolella, että täällä pitää katsoa
myöskin sitä lainkäyttöä eikä taloudellista
näkökulmaa. Se, että annetaan henkilöille
oikeus ansaita siitä, kuinka paljon he kirjoittavat pysäköintivirhemaksuja,
johtaa vääjäämättä pitkässä juoksussa
myöskin autoilijoiden oikeusturvan loukkaamiseen, koska
kyllähän siinäkin täytyy joku
inhimillinen toleranssi olla eikä niin, että sekuntikellolla
katsotaan, onko aika täynnä. Kysymys voi olla
vähän myöskin aikaerosta. Kellot voivat
käydä minuutin, kaksi eri tahtiin, mikä on
hyvin yleistä, ja silloin jos tällaiseen pilkun
fiilaamiseen mennään ja lainsäädännöllä siihen
kannustetaan, niin se ei ole hyvän tavan mukaista.
Keskustelu päättyi.