12) Hallituksen esitys postilaiksi sekä Maailman postiliiton
yleissopimuksen hyväksymiseksi ja laiksi sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama sana äärimmäisen
tärkeästä asiasta. Itse asiassa tämä hallituksen
esitys on valiokuntakäsittelyssä muuttunut kuitenkin
niin vähän, että olisi melkein voinut
pitää sen lähetekeskustelupuheenvuoron.
Ne kaikki perusongelmat ovat vieläkin tähän
mietintöön sisään kirjoitettuna.
Tämänkin hallituksen esityksen yhteydessä joutuu
pohtimaan kansallisen lainsäädännön
ja edunvalvonnan suhdetta EU:n direktiiveihin. Postilaki ja direktiivi
koskettavat jokaista kansalaista. Itella on Suomen suurin työnantaja
ja vastaa välttämättömän
peruspalvelun tuottamisesta. Vastuuministeri ei kuitenkaan direktiivineuvotteluissa
viitsinyt jäädä yksin, ja kansallinen
etu jäi valvomatta, niin kuin on jäänyt
aika monessa muussakin asiassa.
Tämän hallituksen esityksen ydin on siinä, että se
mahdollistaa kermankuorinnan suuremmissa keskuksissa ja vaarantaa
ajan myötä postinjakelun haja-asutusalueilla.
Tämä asetelma ei ole muuksi muuttunut valiokuntatyössä.
Lain nimenomaisena tarkoituksena on kuitenkin kilpailun avaaminen.
Siksi yleispalvelun rahoituspohja tulee väistämättä heikkenemään.
Erityisesti kuitenkin pitäisi muistaa sen kauimmaisen kylän perimmäisen
mökin asukas, hänellä ei muutenkaan ole
puolustajia liikaa. Jatkossa voi syntyä tilanne, kun tiedetään,
mikä on valtion velkaantumisvauhti, että todetaan
vain kylmästi, että kun rahaa ei ole, niin sitä ei
sitten ole eikä ole enää mitään
muuta keinoa kuin karsia palveluita.
Kilpailutilannetta tasoittaisivat kaikille yrityksille asetettavat
laatu- ja saatavuusvaateet. Tasaisempi kilpailutilanne merkitsisi
myös pienempää rahoitustarvetta. Laatu-
ja saatavuusvaateiden tulisi olla sellaisia, että ne levittäisivät
avautuvasta kilpailusta syntyvää hyötyä mahdollisimman
laajalti. Nyt käy niin, että hyödyn kuorivat suuret
yritykset ja valtiolle jää tappion takaajan rooli,
eikä rahoitusrakennetta ole avattu, ei ole avattu hallituksen
esityksessä, mutta ei kyllä valiokunnan mietinnössäkään.
Harvaanasuttujen alueiden osalta kustannukset kaatuvat veronmaksajien
kannettavaksi ja tuottoisten alueitten voitot menevät kilpailevien yritysten
taskuun. Näin veronmaksajat joutuvat maksajiksi kahteen
kertaan, tai toinen vaihtoehto on sitten, että palvelut
lopetetaan. Veronmaksajille lankeavien kustannusten on arvioitu
vuositasolla olevan jopa 150 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on väläytellyt
työtaistelutoimien mahdollisuutta, mutta toteaa tiedotteessaan
aika selvästi, että "postilain valmisteluun liittyvät epäselvyydet
ykkösluokan kirjeen asemasta on osoittanut lain valmistelun
luokattomuuden. Uusi laki on tulossa eduskunnan päätettäväksi pahasti
keskeneräisenä. Lain puutteita ovat muun muassa
postialan toimijoiden laatuvaateet ja alan rahoitus".
Tästä asiasta on helppo olla samaa mieltä.
Lakitasolla kilpailijoille ei ole asetettu laatu-, hinnoittelu-
tai palveluvaatimuksia, ja se on se perusongelma. Tästä hallituksen
esityksestä varmaan tehdään hylkäysesityskin,
ja olen sen takana, mutta etupuolelta sitä ei ilmankaan
voi kannattaa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Postilaki perustuu EU-direktiiviin, ja se
tuli eduskuntaan lähtökohtaisesti huonosti neuvoteltuna
ja valmisteltuna. Laki ei sovi Suomen oloihin, ja kansallisen muokkaamisen
käyttö olisi ollut äärimmäisen
tärkeää. Mahdollisuus korjata tätä heikkoa
lakia liikenne- ja viestintävaliokunnassa olisi ollut olemassa,
mutta aivan pieniä viilauksia lukuun ottamatta hallituspuolueet
estivät lain korjaamisen paremmin Suomeen ja suomalaiseen
postijärjestelmään sopivaksi.
Emme saaneet hallituspuolueiden vastustuksen johdosta itse lakiin
muun muassa tarkempia määritelmiä kilpailuun
mukaan tulevien yritysten vastuista liittyen jakelun tai keräilyn
tiheyttä tai palvelun saatavuutta koskeviin ehtoihin. Direktiivi
olisi mahdollistanut ehtojen asettamisen, kunhan ne eivät
ole samantasoisia kuin Itellalla.
Laki mahdollistaa siis nyt kermankuorinnan, jossa Itellan kilpailevat
yritykset korjaavat potin hyvillä alueilla, mutta markkinan
kannalta heikot, harvaanasutut alueet jäävät
yleispalveluvelvoitteen mukaisesti Itellan hoidettavaksi. Mitään rahoitusta
tätä palvelua varten ei kuitenkaan laissa määritellä,
joten hyvin todennäköisenä vaarana asiantuntijakuulemisten
mukaan onkin, että haja-asutusalueiden postipalvelut heikkenevät
ja Itellan on nostettava hintojaan.
Lisäksi on ennakoitu perustellusti, että harvaanasuttujen
alueiden osalta kustannukset kaatuvat lopulta suomalaiselle veronmaksajalle,
samalla kun tuottoisten alueiden postimaksut valuvat firmojen taskuun
ja mahdollisesti jopa ulkomaille. Kyse on peräti 150 miljoonan
euron summasta verorahaa. Rahoituksesta ja sen perusteista olisikin
pitänyt säätää yhtäaikaisesti
tämän lain kanssa.
Muitakin heikkouksia laki sisältää.
Ykköskirjeen asemasta näyttää olevan
erilaisia käsityksiä, laki ei ota työntekijän
oikeuksia huomioon eikä asiamiespostien aitoja toimintamahdollisuuksia, ja
lisäksi lain seurauksena on arvioitu tulevan paikallislehtien
kuolemia jakelukustannusten erittäin mittavan kohoamisen
seurauksena.
En ymmärrä, miksi hallituksen on juntattava Suomeen
sopimaton laki läpi eduskunnan. Eikö olisi ollut
vastuullista ja Suomen etujen mukaista tehdä mahdollisimman
hyvää kansallista lainsäädäntöä direktiivin
rajojen puitteissa? Näin tehdään muissa
maissa. Ongelmien kuvaaminen mietinnössä tai hurskaat
ponnet mietinnön lopussa eivät tässä riitä,
asioiden on oltava lakitekstissä.
Arvoisa puhemies! Edellä mainituista syistä esitän,
että asia tulee arvioida ja valmistella uudelleen ottaen
huomioon vastalauseessa esiin tuodut näkökohdat
ja että vastalauseen mukaisesti 1. ja 2. lakiehdotus hylätään
ja että eduskunta ei hyväksy hallituksen esityksessä tarkoitettua yleissopimusta.
Eli esitän, että kaikki nämä lait hylätään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies Sauli Niinistö.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan kannattaa
ed. Karhun tekemää hylkäysesitystä,
ja muutama sana, että miksi.
Ed. Sasi käytti tuossa kaivoslain käsittelyn
yhteydessä puheenvuoron, jossa hän sanoi, että pitää puolustaa
ihmistä ja pitää puolustaa ennen kaikkea
pientä kansalaista. Näin minäkin koen tämän
asian, ja jos tätä vähän laajempiin
sfääreihin vetää, jos tällainen
sanonta sallitaan, niin pitäisi puolustaa myös
pientä kansakuntaa. Me olemme kumminkin tekemisissä sellaisen
lainsäädännön kanssa tässä asiassa,
joka koskettaa jokaista ihmistä, joka täällä Suomessa
asuu.
Ministeri Lindén, niin kuin tuossa ed. Mustajärvi
sanoi, lähetekeskustelun aikana totesi pari merkittävää asiaa.
Ensimmäinen merkittävä minun mielestäni
oli se, johon ed. Mustajärvikin viittasi, että ei
viitsitty aikanaan EU-käsittelyn yhteydessä puolustaa
kansan ja kansakunnan ja kansalaisten etua. Se on itse asiassa melko
kummallinen mutta ei ehkä niinkään poikkeuksellinen
näkökulma. Ministeri rehellisesti sanoi sen, mikä meidän
hallintoon näyttää pesiytyneen, että me
annamme nyt kaikessa jälkeen ja olemme hyväksymässä jokaisen
ikävänkin asian aivan, voi sanoa, osin vapaaehtoisesti.
Muut kansakunnat, isot ja pienet, siellä EU-käsittelyssä puolustavat itseään
ja omia kansalaisiaan ja omaa kansallista etua. Siinä mielessä siellä pitää olla
itsekäs. Ei siellä kukaan muu tule sanomaan, että me
pidämme teidän puolia.
Toinen, minkä hän myös sanoi siinä esittelypuheenvuoron
yhteydessä käydyssä debatissa tai keskustelun
aikana, on se, että tämä laki tulee sallimaan
kermankuorinnan, ja näin tässä tulee
nyt tapahtumaan. Ne kermat tulee joku kuorimaan, ja joku sen laskun
maksaa. Ilmaista kermaa ei ole, ja joku sen laskun joutuu sitten
maksamaan. Kuka sen laskun maksajana tässäkin
tapauksessa on? Se on se kuuluisa veronmaksaja, joka alkaa maksaa,
mutta kun siinä on riskinä myös se, että palvelut
heikkenevät kaikella todennäköisyydellä vähän
pitemmällä aikajänteellä, jos
nyt ei ensi tai seuraavan viikon aikana.
Tässä ovat ne, jotka olisi pitänyt
tämän lain käsittelyn yhteydessä ottaa
kiinni, koska kermankuorinta olisi voitu estää.
Direktiivi olisi sen sallinut, ja se olisi ollut helppo teknisesti
toteuttaa. Ei mitään ongelmaa, jos me olisimme
lain tasolle nostaneet toimilupaehtoja, niin kuin muissa maissa
ilmeisestikin ollaan tekemässä. Esimerkiksi Belgiassa,
joka on aivan jo olosuhteiltaan, väestörakenteeltaan,
alueellisesti helpompi maa kuin Suomi, ollaan tekemässä tämänkaltaisia
ehtoja. Asiantuntijakuulemisessa kun käytiin läpi, niin
tämä olisi ollut mahdollista, että näitä toimilupaehtoja
olisi myös meillä lain tasolle nostettu.
Toinen, joka olisi voitu ja olisi pitänyt nostaa lain
tasolle, nimenomaan tarkkoina määräyksinä lain
sisällä olevina, on nämä rahoitusehdot
siihen, että jos tarvitaan kansallista tukea, miten se kansallinen
tuki sitten hoidetaan ja mitä välineitä me
voimme siihen käyttää. Kyse on kumminkin arviolta
150 miljoonan euron summasta, joka on todella merkittävä summa.
Jos sellainen joudutaan jostakin raapimaan kasaan, niin lain tasolla olevat
määräykset ja ohjeet ja laki sinänsä olisi
jo tämän asian käsittelyn yhteydessäkin
helpottanut siihen suhtautumista, mutta näin ei haluttu tehdä.
Ikäväkseni on sanottava se, että kun
EU:n tasolla ei viitsitty itse asiassa huolehtia kansallisista eduistamme,
niin valiokuntakäsittelyn yhteydessä kyllä huolehdittiin,
että me emme sielläkään saaneet
niitä parannuksia, mitä tähän
lakiin olisi voitu kirjoittaa, esille. Siellä kyllä ministeriö tormakkaasti
torjui kaikki ne tiukemmat ehtojen asettamiset, mitä hallituksen
perusesityksessä alun perin oli. Minusta tässä on
ne perusteet lyhyesti, millä ja mistä syystä tämä laki
ehdottomasti pitäisi hylätä tämän
toisen käsittelyn yh- teydessä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisen pettynyt olen, kun tätä lakia
on nyt käsitelty salissa. Viittaan lakiesityksen ensimmäiseen käsittelyyn
ja nyt tähän toiseen. Ensimmäisen käsittelyn
aikana täällä salissa oli kolme keskustalaista,
vain yksi tavallaan lähes koko ajan, ja nyt yksi keskustalainen
kansanedustaja.
Kyllä te keskustan puolella voimakkaasti olette puolustamassa
automarketteja, niin kuin tänään on kuultu,
mutta ette postipalvelujen tasapuolista saatavuutta haja-asutusalueella.
Ne eurot tosiaan menevät niihin automarketteihin ja ovat
lähikaupasta poissa, mutta olisin odottanut, että keskustalle
tämä laki, ja todella kunnollinen laki, olisi
ollut tärkeä.
Niin kuin näissä puheenvuoroissa on tullut esille,
tätä liikkumavaraa direktiivin osalta ei ole käytetty,
ja mitä tulee yleispalvelun tarjoajaan, tähän
mahdolliseen rahoitustarpeeseen, niin jatkossakin sitä toki
on yritettävä markkinaehtoisesti sieltä haalia.
Mutta tämmöisten summien, mahdollinen 150 miljoonaa,
saaminen ei ole todennäköistä, kun siellä on
näitä kermankuorijoita, ja täällä on
tullut puheissa myös esille se, että toimilupaehtoja
ei ollut mahdollista edes lakiin kirjoittaa ollenkaan.
Arvoisa puhemies! Todella tilanne on jo tällä hetkellä se,
että siellä esimerkiksi jakelupaikkoja on häviämässä ja
esityöt siirretään suuriin asutuskeskuksiin,
ja sitä kautta myös työllisyys ja työpaikat
ovat vähenemässä Itellan puolella. Todella
pidän tilannetta ja tätä tulevaisuutta
tosi huonona, ja toki kannatan tietenkin tämän
lain hylkäämistä.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä täällä nyt
maalataan melkoisia uhkakuvia suomalaisen postin jakelulle.
Ensinnäkin totean sen, että ei tämä laki
ole nyt uhka postinjakelulle, vaan kyllä se on meidän kansalaisten
ja postin lähettäjien ja saajien nykytavat käyttää postia.
Me viestitämme tänä päivänä erittäin
paljon sähköisesti, mihin myös kansalaisia
kannustetaan, muun muassa sähköisen laskutuksen
kautta. Se on viestintäteknologia, joka tässä se
suurin haaste on.
Valiokunta tiukensi hallituksen esitystä nostamalla
toimilupien myöntämisen uusille postialan yrityksille
valtioneuvoston tasolle, pois liikenne- ja viestintäministeriön
tasolta. Sanoisin, että postilainsäädännön
ydinasiana on turvata postin peruspalvelut koko maassa, niin kaupungeissa kuin
maaseudulla, ja tällä lailla säädetään
viisipäiväinen jakelu tasapuolisesti kaikkialle
maahan. Sen tämä laki tekee.
Lailla luodaan myös edellytykset sille, että jatkossa
yleispalvelua voidaan tarjota entistä kustannustehokkaammin.
Toimipistesääntelyä uudistettiin sillä tavalla,
että kohtuullisen asiointimatkan päähän
luodaan toimipisteitä. Valiokunta kiristi sitä sillä,
että yksi toimipiste per kunta tuli tähän
lisäksi. Ja pitää muistaa se, että tällä lailla
mahdollistetaan myös palveluiden meneminen asiakkaiden
luokse, elikkä mobiilit, liikkuvat palvelut, ja tämä luo
myös työpaikkoja. Ei nyt voida nähdä joka
asiaa niin valtavan synkkänä. Luukkujakelu säilyy,
laatikkojakelu kohtuullisen matkan päähän
säilyy niin kuin ennenkin.
Sitten sen verran tästä ikään
kuin epäluottamuksesta näitä mahdollisia
tulevia yrityksiä kohtaan. Kaikkien näiden alalle
tulevien yritysten on noudatettava postilakia ja kaikkea sitä relevanttia
lainsäädäntöä, mikä sitä koskee,
ja minusta se on erittäin tärkeätä.
Ei sitä pidä unohtaa. Tämän toimialan
kehittämisen lähtökohtana ei voi olla tämmöisen
epäluuloisuuden luominen ja tämmöisen
uhkakuvan luominen näiden yrityksien ylle. Se on minusta
aivan merkillistä.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Harkimo, ei kaikkien alalle tulijoiden
tarvitse noudattaa postilakia tässä muodossa kuin
se on. Yleispalveluvelvoitetta ei ole kuin Itellalla. Se on se iso
ratkaiseva ero.
Toinen asia. Kun te sanoitte, että valiokunta paransi
esimerkiksi jakelupisteiden osalta kohtaa, että jokaisessa
kunnassa pitää olla sellainen — no, paransi
hallituksen esitykseen nähden, mutta nykyisessä postilaissa
on jo tämä. Siihen tuli uutena määräyksenä "kohtuullinen
välimatka", itse asiassa, kun hallitus oli poistanut sieltä, että jokaisessa
kunnassa pitää olla posti. Nyt me panimme sinne
sen postin.
Sitten te sanoitte, että tämä ei
aseta mitään uhkakuvia. Jokainen asiantuntija
pystyi kertomaan sen, että tämä aiheuttaa
valtavia uhkakuvia nimenomaan perusrahoituksen osalta, aiheuttaa uhkakuvia
esimerkiksi maakuntalehtien jakelukustannuksien jyrkästä noususta,
ja kun sieltä poistuu joka tapauksessa niitä postitoimipaikkoja,
niin kyllä tästä hirveän vaikea
on repiä positiivista näkökulmaa.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei tässä mitään
turhia epäluuloja tunneta. Ed. Harkimo istui aivan samat
asiantuntijakuulemiset kuin me muutkin, ja nämä asiat,
jotka tässä on opposition puolelta otettu esiin, tulivat
näissä asiantuntijakuulemisissa aivan relevantteina
toteutumina, jos tämä postilaki tällä tavalla
menee läpi kuin hallitus sitä esittää.
Totesitte esimerkiksi tästä yleispalvelusta, mutta
siellä ei ole yleispalveluvelvoitetta kenelläkään
muulla kuin Itellalla, koska te ette sitä tahtoneet sinne
missään muodossa. Ja toinen asia: Totesitte, että nyt
tehdään yleispalvelua kustannustehokkaammin. Haluaisin
kysyä, miten se tapahtuu ja mistä rahoitus tähän
kaikkeen. Jos kerrotte sen tässä, ed. Harkimo,
niin se avaa tätä keskustelua hyvin paljon lisää.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Harkimolle: Täällä mietinnössä ovat
nämä lausumat. Sinänsä sisältö on hyvä,
ollaan huolissaan yleispalvelun rahoituksesta ja sitten seurataan
postipalvelujen laatua ja saatavuutta jne. Mutta näitten
vuosien aikana, kun puhuja on saanut täällä talossa
olla, on nähty, mikä näitten lausumien
merkitys on. Eli viittaan esimerkiksi Tielaitokseen, kun sitä lakia
aikoinaan käsiteltiin.
Sitten sanomalehtien jakelusta. Mietinnössä todetaan
huoli siitä, mitkä jakeluhinnat ovat, mutta todetaan
vaan, että se on muulla tavalla järjestettävä.
Ei niissä puheissa, kun ensimmäinen käsittely
oli, tai muissakaan ole mitään keinoja tullut
esille. Eli Itella on tavallaan sisällä siirtänyt
rahaa kaiken kaikkiaan jakeluun haja-asutusalueitten puolella ja
sillä tavalla hinnat on pystytty pitämään
kohtuullisina.
Puhemies:
Vielä vastauspuheenvuoro ed. Harkimolle, sitten ministerille
lyhyt vastauspuheenvuoro ja sen jälkeen puhujalistaan.
Leena Harkimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin postipalvelut pyritään
saamaan kohtuullisen asiointimatkan päähän
muiden palvelujen yhteyteen, yksi per kunta. Juuri näin.
Puheenjohtaja on aivan oikeassa. Kyllä se minusta on parannusta
siihen esitykseen, ja näin valiokunta tekikin. Palvelut
tuodaan sinne, missä ihmiset asioivat muutenkin, ja minun
mielestäni tämä liikkuva palvelu ei ole
ollenkaan hullu. Se on erittäin todennäköistä,
että näin palvelut viedään asiakkaan
lähelle.
On aivan totta, että varmasti kustannusasia on meidän
edessämme jonakin päivänä, mutta
niin kuin sanoin, ihmisten tavat ovat muuttuneet, tekniikka kehittyy.
Siinä mielessä se on iso haaste postinjakelulle.
Tämä viisipäiväisen jakelun
velvoite ...
Puhemies:
Nyt on vastaukseen varattu puheaika päättynyt.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vastauspuheenvuoron osalta.
Ensiksikin täällä on liikenne- ja
viestintävaliokunnan jäseniä, jotka aivan
hyvin tietävät, että yleispalveluvelvoitteen
voi asettaa vain yhdelle toimijalle. Suomessa periaatteessa voi
olla useita yleispalvelun tarjoajia, mutta päällekkäisyyksiä ei
voi olla. Tällä hetkellä, kun Itella
yksin monopoliasemassa tarjoaa yleispalvelua, on ihan selvä,
että muita yleispalvelun tarjoajia ei ole näkyvissä.
Siltä osin laki ja direktiivi ovat hyvin yksiselitteiset.
Toisaalta tässä laissa ja valiokunnan mietinnössä aivan
selvästi todetaan, että toimilupaehtoja asetetaan.
Valiokunta erinomaisesti kuvailee mietinnön perusteluissa,
minkä tyyppisiä toimilupaehtoja voidaan asettaa.
Siinä vaiheessa kun joku postitoimilupaa hakee, valtioneuvosto
arvioi hakemuksen luonteen ja myös sen, miten palvelujen
laatu ja saatavuus turvataan ja minkä tyyppisiä toimilupaehtoja
nämä tarvitsevat. Nämä on aivan
yksiselitteisesti laissa kirjoitettu.
Ed. Korhoselle, valiokunnan puheenjohtajalle, vielä haluaisin
todeta, että itse asiassa tässä laissa
eräällä tavalla voisi kuvata, että Itellan
kermankuorinta jatkuu, koska kaupunkialueilla alalle tulijoilla
on kohtuullisen vaikeaa tai, voisi sanoa, joissain tilanteissa mahdotontakin
saada aikaiseksi jakeluverkostoa kerrostaloasuinalueilla, jolloin
Itella on ainoa, joka pystyy tätä kirjepalvelua
siellä tarjoamaan.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Alkaa näyttää siltä,
että kansalaisten arki on erittäin kaukana tämän
eduskunnan ratkaisuista, ja se on kaukana sen vuoksi, että me
elämme pitkien välimatkojen Suomessa. On ihan
eri asia puhua palvelusta Tampereella, Helsingissä, Kuopiossa
kuin puhua siitä Pohjois-Suomessa todella pitkillä välimatkoilla.
Melkein rupesi itkettämään, kun edustajakollega
Harkimo puhui tästä, että yksi palvelupiste kunnassa.
Kyllä se naurattaa, että kun välimatkat ovat
100 kilometriä ja toistasataa kilometriä sinne
palvelupisteeseen, niin se on tasavertaista, yhdenvertaista palvelua
kaikelle kansalle. Surullisinta tässä on se, että me
olemme aina EU-lainsäädännön
tai -direktiivien edessä kontallaan. Meillä ei
ole voimaa eikä valtaa tehdä omaa kansallista
kotiinpäinvetoa, niin kuin muut maat tekevät.
Veronmaksajan taskulla ollaan aina erittäin ahkerasti,
ja ennen kaikkea unohdetaan se perustuslain turvaama oikeus kansalaisille
valita asuinpaikkansa ja myös turvatut palvelut asuinpaikasta
riippumatta.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Laki uudeksi postilaiksi on harvinaisen
kehno. Se vaarantaa postitoiminnan rahoituksen, haja-asutusalueiden
postipalvelut ja henkilöstön työpaikat.
Tänä päivänä valtion
omistama Itella hoitaa menestyksekkäästi ja kansalaisten
kannalta tasa-arvoisesti postipalvelut Suomessa. Valtion budjettivaroja
ei postin toiminnan paikkaamiseen ole tarvinnut käyttää,
kun Itella on voittoa tuottavana yrityksenä voinut sisällään
tasapainottaa tiheiden asutuskeskusten postitusten hyvät
tuotot haja-asutusalueiden miinusmerkkiseen tulokseen.
Viestintäministeri Lindénin lakiluomus johtaa
Itellan markkina-aseman ja rahoituksen pettämiseen. Lisäksi
esityksessä on suoraan todettu 5 000 työntekijän
vähentämistarve. Postinjakelussa on Lapissa tänä päivänä vielä 650
työntekijää, mutta silläkin
suunnalla saneeraus on ollut kovaa, ja viime vuosina 50 työntekijää on
jouduttu irtisanomaan. Mikä mahtaa ollakaan tilanne jatkossa,
kun uusi postilaki tulee voimaan? Myös määräaikaisuuksilla
roikottaminen jäytää työntekijöitä oikeutetusti
yötyökysymyksen, muutosturvan ja muiden asioiden
lisäksi. Haja-asutusalueiden tulevat postipalvelut jäävät
Lindénin paperissa epämääräisiksi.
Postitoiminnan rahoitus jätetään laissa
käytännössä täysin
auki. Näköpiirissä olevat vain etelän
suurten keskusten kannattavinta massoille jakelua haikailevat posti-alan
kermankuorijat tulevat saamaan lokoisat oltavat.
Sinivihreän hallituksen postilaki jatkaa tuttua oikeistolinjaa.
Alan työllisyys on suorastaan lainlaatijan toimin rapautumassa,
samoin palvelut, ja kaiken päälle veronmaksajat
pääsevät raskaalla kädellä maksumiehiksi.
On arvioitu, että postimarkkinoiden kermankuorijoiden ja
Itellan tulevan ahdingon myötä sanoma- ja aikakauslehtien
tilauskustannukset nousevat jopa kymmenillä prosenteilla
syrjäisempien kylien asukkaille. Muista oletettavista kustannusten
kohoamisista ei ole taidettu uskaltaa puhua lainkaan.
Me sosialidemokraatit lähdemme siitä, että postilain
uudistuksessa palvelut pitää taata kohtuuhintaisesti
koko maassa. Yleispalveluvelvoitteista ja sen rahoitusmallista tulee
saada varmuus. Kaikkien toimiluvan saavien postiyritysten tulee
osallistua yleispalvelun rahoittamiseen. Tässä prosessissa
myös Itellan työntekijöitä on kuultava
nykyistä paremmin.
Olen tämän lakiesityksen hylkäyksen
kannalla.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys postilaiksi sekä Maailman postiliiton
yleissopimuksen hyväksymiseksi ja laiksi sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta:
tämä lakiehdotus on keskusteluttanut paljon eduskuntaryhmiä,
ja erilaisten asiantuntijoiden kuulemisen myötä on varmasti
edelleen kuitenkin jäänyt asioita, jotka askarruttavat
edustajia kautta ryhmien.
EU-direktiivi tulee määräämään
meille kaapin paikan, ja niin kuin täällä on
todettu, voidaan kysyä, oliko tämä kansallinen
edunvalvonta loppuun asti riittävä. Toisaalta
tietenkin senkin asian ymmärtää, että tyystin
yksin jääminenkään ei ole kivaa,
mutta toisaalta näin kansallisessa päätöksenteossa
kun ollaan, niin siinä kohdin tietenkin aina toivotaan
ja uskotaan, että asioiden kohdalla myöskin viimeiseen
asti taistellaan omien etujen puolesta.
Postipalvelulakia edellisen kerran säädettäessä oli
vielä positiivinen asia se, että silloisella Postilla
oli noin 500 miljoonaa markkaa vuotuinen tuotto. Täällä esitettiin
erilaisia väittämiä silloin myöskin
siitä, kuinka ne palvelut voidaan turvata, ja oli kysymys
myöskin Postin voitonjaosta. Silloinen valtiovarainministeri
Niinistö totesi sen 500 miljoonan osalta, että jos
muuta ei ole tehtävissä, niin käyttäkää vaikka
se kaikki, mutta hoitakaa ne palvelut, ja se oli sen ajan viesti.
Tänä päivänä puhutaan
siitä, että ei enää riitä nykyinen
tulotaso Itellalla postipalveluiden tuottamiseen, vaan tulevaisuudessa
pohditaan jopa 150 miljoonan euron elikkä noin 900 miljoonan markan
valtionapua. Tässä ollaan aika lailla erilaisessa
haarukassa.
Tämä postipalveluvelvoite on välttämätön. Haja-asutusalueella
on ihmisiä, joiden on oltava samanarvoisessa asemassa kuin
taajamassa olevien. Tässä kohdin tulee myöskin
mietittäväksi se, kuinka meillä sanomalehtien
varhaisjakelu tulee tulevaisuudessa toimimaan. On väläytelty sitä,
että siirrytään yhteen jakeluun. Saattaa
teknisesti onnistuakin, mutta voi olla onnistumattakin, koska eri
lehdillä on erilaiset kuljetuskanavat ja niiden virtojen
yhteensaattaminen voi olla hyvinkin työlästä lähtien
ihan kirjapainojen ja lehtitalojen painatusaikatauluista, kuinka
lehtiä saadaan liikkeelle. Esimerkiksi meillä Somerolla
aamulla tulee Somero-lehti, Salon Seudun Sanomat, Forssan Lehti,
Turun Sanomat, Helsingin Sanomat. Päivällä tulee
Kauppalehti ja tietenkin Suomenmaa. Kaikkia niitä sen päivän
lehtiä haluaa lukea. Ei minua kiinnosta enää kotiin
mennessä lukea vanhaa Helsingin Sanomaa tai vanhaa Salon
Seudun Sanomaa. Niiden pitää olla aamulla, silloin
kun on aamukahvin aika, ja uskon, että näin on
monessa muussa taloudessa.
Tämä Itellan yleispalveluvelvoite on sinänsä hyvä.
Suuret kaupungit, tai kaikkikin, voidaan avata kilpailulle, mutta
erityisesti suurten kaupunkien osalta nämä yksittäiset
toimijat ovat ilmoittaneet, että heitä eivät
kiinnosta kuin ainoastaan volyymit ja sitä kautta tuloksenteko.
Elikkä kyllä tässä haasteita
riittää, ja toivottavasti tätä lakia
mahdollisimman nopeasti korjataan. Tämä ei saa
kansalaisten taholta lämmintä vastaanottoa, vaan
kyllä meillä aamukahvikeskusteluissa sain viestin,
että ei saisi olla huonoa lakia hyväksymässä.
Mutta nyt on kuitenkin tilanne se, että tämä on hallituksen
esitys ja tämä sellaisenaan menee läpi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Äskeisessä puheenvuorossani
totesin olevani pettynyt erityisesti keskustapuolueen hampaattomuuteen
ja toimettomuuteen tämän postilain kohdalla. Toisaalta
kun tarkemmin ajattelee, niin tämä keskustapuolueen
ja keskustalaisten edustajien menettelyn ymmärtää,
kun muistaa kihlakuntauudistuksen, joka tällä vaalikaudella oli,
samoin haja-asutusalueitten joukkoliikenteen alasajon jne. Tätä listaa
voisin jatkaa.
Ed. Mauri Salolle: teillä on mahdollisuus huomenna,
ja toivoisin, että koko keskustapuolue sitten torppaisi
tämän lain etenemisen.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, tässä lainaan
erään keskustan kansanedustajan puheenvuoroa ensimmäisessä käsittelyssä.
Siellä sanotaan, että ei saa tällä postilailla
vaarantaa paikallislehtien jakelua, ja todetaan, että valiokunta
on ottanut erittäin hyvin esille tämän
paikallislehtien tilanteen. En minä ainakaan sieltä löydä mitään
konkretiaa tähän paikallislehtien todella uhkaavaan
tilanteeseen, kun jakelukustannukset ovat kallistumassa kymmeniä prosentteja
ja sitä kautta osa paikallislehdistä joutuu sitten
tämmöisten isompien lehtiyhtiöitten syliin
ja tätä kautta tämmöinen moniarvoinen
tiedonvälitys on vaarantumassa. Eli minusta täysin
sanahelinää on ollut se, mitä siellä hallituspuolueet
sallivat tähän mietintöön kirjata.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vaan nyt otetaan kertauksen vuoksi
se ihan perusasia, että mikä tässä meidän
postinjakelussa tai postijärjestelmässä tällä hetkellä on ollut
vikana. Jos nyt joku kertoisi ensiksi sen, mikä tässä nykyisessä järjestelmässä nyt
niin hirveästi mättää, että meidän
pitää lähteä sitä korjaamaan.
Kukaan ei ole sanonut, ei yksikään asiantuntija
ole sanonut, ei yksikään kansalainen, ei yksikään
yritys ole minulle sanonut, että tämä on
huono järjestelmä, joka meillä tällä hetkellä on.
Päinvastoin on koettu, että se on yhteisvastuun
mukainen järjestelmä.
Siinä olen kyllä täysin eri mieltä,
mitä ministeri antoi ymmärtää,
että tämä kermankuorinta on ollut Itellalla
ja Postilla aiemmin. Se on ollut yhteisvastuujärjestelmä,
jossa suomalainen yhteiskunta on hoitanut postin niin, että jokainen
on saanut postinsa, jokaiselle se on kulkenut, jokaiseen savuun.
Sinne ovat tulleet lehdet ja sinne ovat tulleet laskut jne., ja
se ei minusta ole ollut huono se järjestelmä.
Nyt kai on ollut näin, että direktiivin kautta meille
on tuotu velvoite se yhteensovittaa Suomessa ja ottaa käytäntöön.
Mutta nythän me tulemme siihen juttuun, että se
direktiivi antaa mahdollisuuden tehdä tätä kotimaista
säännöspohjaa, jolla itse asiassa yhteensovitetaan
sitä. Tässähän on totuus totta
kai se, minkä ministeri sanoi, että yleispalveluvelvoite
on yhdellä, näinhän se on, ja yhdelle
se on asetettu, viitenä päivänä viikossa
jakelu jne. Mutta kun me olisimme myös niille muille voineet
asettaa jakeluvelvoitteita esimerkiksi kolmena päivänä viikossa — niin
kuin Belgiassa ilmeisesti ollaan ottamassa käyttöön
järjestelmä, jossa on maantieteellisesti otettu
80 prosenttia jossakin vaiheessa pinta-alasta käyttöön
jne. — niin nythän me aukaisemme tämän
pelin niin, että se kermankuorinta sallitaan massajakelun
ja muiden vastaavien kautta, niin kuin ministeri itse totesi lähetekeskustelun aikana.
Ja kuka pannaan maksamaan se? Veronmaksajahan se pannaan sitten
maksamaan. Eihän siinä ole mitään
eroa.
Jos nyt tulee se tilanne vielä, että Suomessa säilytetään
tämä taso, niin se vaatii sitten jossakin vaiheessa
150 miljoonaa euroa rahaa, joka on paljon, johon minun mielestäni
ei olisi ollut mitään järkeä lähteä,
kun me olisimme kansallisella lailla pystyneet tämä estämään
jakeluvelvoitteiden kautta. Se olisi toiminut, ei mitään
ongelmaa. Direktiivit eivät sitä estä eivätkä sitä kiellä.
Minusta tämä on käsittämätöntä,
että itse asiassa lähdemme itse hyvän,
toimivan järjestelmän tuhoamaan itseltämme.
Tämä on varsinaista nimenomaan itsensä nilkkaan
potkimista.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Vastaavaa velvoitetta kuin Itellalla on,
ei toki oltaisi voitu sinne asettaa, mutta ehtoja olisi voitu kyllä laittaa.
Valiokunta olisi laittanut 9 §:ään
lisäyksen, jonka mukaan toimilupaehdot olisivat voineet
koskea välttämättömiä viikoittaisen
keräilyn ja jakelun tiheyttä tai palvelun alueellista
saatavuutta tai näihin verrattavia ehtoja. Ja valiokunta
piti tärkeänä myös sitä,
että säännöksen täsmentäminen
lisäisi myös ennakoitavuutta ja toimilupaehtojen
läpinäkyvyyttä. Mutta nämä asiat
ministeri tai ainakin ministerin oma ryhmä halusi täältä poistettavan,
eli ne vedettiin punakynällä pykälästä ja
perusteluista yli. Eli se siitä, ettei mitään
ehtoja olisi voitu asettaa.
Sitten mitä ministeri sanoi Itellan kermankuorinnasta,
niin se on taannut tämän yleispalvelun toteutumisen,
postipalvelun koko tähän maahan niin kuin suomalaiset
haluavat, niin kuin kuulitte tässä ed. Salon puheenvuoron
hetki sitten. Ja nyt sitten ollaan tilanteessa, että rahoitus
on auki, valtiovarainministeriön virkamies, asiantuntija valiokunnassa,
toteaa meille, että ei euroakaan veronmaksajien rahaa sinne.
Mutta mistä se raha otetaan, ei se tyhjästä sinne
tule?
Ja ed. Mauri Salolle haluan todeta, kun totesitte, että lakia
korjataan mahdollisimman pian, niin kyllä tilanne on se,
että tämä laki pitää yksinkertaisesti
hylätä ja panna uuteen valmisteluun. Tässä ei
ole otettu Suomen kansallista etua, Suomen postijärjestelmää huomioon.
Enkä ymmärrä, mikä tässä eduskunnassa
on, että kun tehdään huonoja lakeja,
ne viedään väkisin läpi. Aiemmissa
eduskunnissa niitä on korjattu, yhteistyössä ministerin
kanssa, mutta nyt lyödään päätä seinään.
Ja esimerkiksi tässä tämä lehtien
osuus: on puhuttu jopa 30 prosentin jakelukustannusten noususta.
Jos lukijat suostuvat sen maksamaan, niin varmasti lehti jää henkiin,
mutta uskallan epäillä. Jossain kohtaa tulee kynnys
vastaan ihan tavallisella tilaajalla, ja se tarkoittaa paikallislehden
kuolemaa.
Tässä kun mainitsitte, ed. Salo, että mennään taistelu
loppuun asti, niin kyllä ministeri Lindénillä on
ollut antautumisen valkoinen lippu ylhäällä ennen
kuin taistelutorven ensimmäinen ääni
on kalahtanut.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Täällä useissa
puheenvuoroissa on nostettu esiin väite, että tämä laki
heikentäisi haja-asutusalueen postipalvelujakelua. Tämä ei pidä paikkaansa.
Juuri tällä lailla huolehditaan siitä,
että kaikkialla tässä maassa, niin pohjoisessa
kuin etelässä, idässä ja lännessä,
kotitalouksilla on samat oikeudet: viitenä päivänä viikossa
jaetaan postia kotiin. Nykyisen lain mukaisesti vain 300 kotitaloutta
voi olla tämän viisipäiväisen
jakelun ulkopuolella, jos maantieteelliset olosuhteet ovat kohtuuttomat.
Eli jos esimerkiksi saaristoon ei mene lautta kuin kolmena päivänä viikossa,
niin postia voidaan silloin jakaa kolmena päivänä viikossa.
Tämä laki juuri turvaa haja-asutusalueen postinjakelun.
Eli en voi ymmärtää näitä väitteitä,
joita ed. Mauri Salokin omassa puheenvuorossaan toi esille, että tämä jollakin
tavalla heikentäisi haja-asutusalueen postipalveluja.
Toisaalta tämä laki parantaa postipalveluja haja-asutusalueilla
juuri sillä, että jatkossa se postitoimipaikka
pitää löytyä kohtuullisen asiointimatkan
päästä. (Ed. Martti Korhonen: No, mikä se
on?) Nykyinen laki lähtee siitä, että yksi per
kunta riittää. Eli aivan varmasti se, että edellytetään
kohtuullisen matkan päässä olevaa asiointipistettä,
(Ed. Martti Korhonen: Ministerikö määrittelee
sen kohtuullisen matkan?) on parannus nykyiseen tilanteeseen. Tuleva
laki mahdollistaa myös mobiilin postipalvelun, jolloin,
niin kuin ed. Harkimo toi esille, tämä postipalvelu voidaan
tuoda sinne kotipihaan saakka.
Viestintävirasto tulee myöhemmin määrittelemään
sen kohtuullisuuden, ja se tulee asiakaskohtaisesti. Se katsotaan,
niin kuin lain perusteluissa on sanottu, että kyseisen
asiakkaan näkökulmasta se pitää olla
asiointi normaalin asiointimatkan varrella. Näin ollen
se on aivan varmasti parempi tilanne kuin se, minkä nykyinen
laki mahdollistaisi, että esimerkiksi Pudasjärvellä riittäisi
yksi toimipiste. Siis laki turvaa juuri haja-asutusalueen postipalvelut.
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Korhonen varmasti vallan hyvin
tietää sen, miksi tämä laki
on täällä käsittelyssä tänään.
Ensinnäkin meillä on komission huomautus voimassa
olevasta rahoituslaista, joka on ollut esteenä postipalvelumarkkinoitten
avaamiselle. Se on ollut lain tarkoitus vuonna 1994, silloin kun
se on säädetty. Me olisimme joutuneet tämän
lain joka tapauksessa muuttamaan, ja jos postilakia muilta osin
ei olisi muutettu, se olisi olennaisesti heikentänyt Itellan
mahdollisuuksia hoitaa tätä yleispalveluvelvoitetta.
Tässä laissa yleispalveluvelvoitetta kavennetaan,
mikä antaa Itellalle paremman mahdollisuuden juuri haja-asutusalueella
pärjätä ja ylläpitää tätä verkostoa.
Täällä useissa puheenvuoroissa, myös
edellisessä keskustelussa ed. Kähkönen
nosti esille tämän sanomalehtien jakelun. Sanomalehdet
yksiselitteisesti ovat itse halunneet jäädä tämän
lain ulkopuolelle, ja suurin uhka sanomalehtien jakelukustannusten
nousulle on sähköinen asiointi. Jos me kaikki
lähetämme jatkossa entistä enemmän
sähköpostia emmekä lähetä kirjeitä,
vas- taanotamme laskut sähköisesti, se väistämättä vähentää volyymia
juuri siellä haja-asutusalueilla, mikä kohdistuu
sen verkon kustannuspaineisiin. Mutta myös sen olen täällä salissa
monta kertaa sanonut, että meillä on olemassa
yksi työkalupakki — jos seuraavilla hallituksilla
tahtotilaa löytyy ja myös valtion budjetissa resursseja — millä haja-asutusalueen
sanomalehtien jakelusta voidaan huolehtia.
Ed. Salolle haluaisin todeta myös sen, että tällä hetkellä suurissa
asutuskeskuksissa suoritetaan kaksi jakelua mutta haja-asutusalueilla
vain yksi jakelu. Ja näin ollen, riippuen tietysti käyttääkö Itellan
palvelua, niin silloin kun Itella sen ainoan jakelun tekee, niin
se lehti tulee silloin. Monilla haja-asutusalueilla käytetään
muita palvelumuotoja kuin Itellan palvelua sanomalehtien jaossa.
Tällä lailla juuri on tarkoitus turvata haja-asutusalueen
postipalvelut. Rahoituksen osalta työryhmä valmistelee
verolakia, joka tulee seuraavalle eduskunnalle päätettäväksi,
jossa pannaan toteen se yksiselitteinen lausuma tai pykälä laissa
tässä hallituksen esityksessä, jossa
todetaan, että yleispalvelusta syntyvät kohtuuttomat
tappiot korvataan yleispalvelutoimijalle. Sen korvauksen suorittavat
muut alalla toimijat. Ja juuri tätä varten työryhmä istuu
ja valmistelee verolakia, jonka sitten valtiovarainministeri tähän
saliin tuo päätettäväksi. Mutta
on ihan selvää, että postialalla voi
olla monenlaisia toimijoita, voi olla isoja yrityksiä,
voi olla pieniä yrityksiä. Voi olla myös
se tilanne, että tämä yleispalvelun tappiollisuus
syntyy johtuen vain sähköisen asioinnin lisääntymisestä,
ja silloin tietysti pitää tässä verolaissa
myös arvioida, miten tässä tapauksessa
tämä korvaus Itellalle tai sille taholla, joka yleispalveluvelvoitetta
suorittaa, korvataan.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Uuden postilain säätämisen
tarve johtuu siitä, että Suomi joutuu sorvaamaan,
aivan kuten salissa on kerrottua, EU:n postidirektiivin kansalliseen
lainsäädäntöön. Postidirektiivin
pääperiaate on avata 27 jäsenmaan ja
yli 500 miljoonan asukkaan sisämarkkinoiden postitoiminta kilpailulle.
Suomen kaltaisessa harvaanasutussa ja pitkien etäisyyksien
maassa toteutus ei tule olemaan helppo. Kotiseutuni Koillismaa on
hyvä kokeilupaikka uudelle laille.
Hallituksen esitys, johon liikenne- ja viestintävaliokunta
on tehnyt tärkeitä korjauksia, lähtee siitä,
että jatkossakin pystymme turvaamaan peruspalveluihin kuuluvat
postipalvelut viitenä päivänä viikossa
asuinpaikasta riippumatta. Toinen kansalaisia kiinnostava seikka
on palvelujen saatavuuden lisäksi hinnoittelu ja se, saavatko
kansalaiset uuden lain myötä palvelut tasahintajärjestelmällä postinumerosta
riippumatta, kuten tähän asti on saatu. Asiantuntijat
vastaavat, että kyllä tämä toteutuu.
Näihin seikkoihin, aivan kuten postipalveluiden laatuvaatimuksiinkin,
valiokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota.
Uusi laki on näiltä osin kohtuullinen. Ongelma
tässä laissa liittyy ensimmäisen luokan
kirjeen sisällyttämiseen lakiin. Valiokunta on
kirjannut ensimmäisen luokan kirjettä koskevan
lisäyksen sanasta sanaan juuri sillä tavalla kuin
ministeriöstä on esitetty, joten valiokunnan osalta
tilanne lienee yksiselitteinen.
Toimilupaehtojen määrittelyn ja yleispalveluvelvoitteen
kustannusten kattamisen osalta valiokunnan tekemät tarkennukset
ovat ihan hyviä. Uudessa laissa mahdolliset uudet postitoimintaan
tulevat yritykset on velvoitettu osallistumaan yleispalvelukustannusten
kattamiseen. Laissa myös määritellään,
miten se tulee tehdä. Tähän liittyviä maksuja
tai veroja selvitetään tällä hetkellä työryhmässä.
Valiokunta on edellyttänyt, että selvitys on käytössä heti
tulevalla vaalikaudella.
Valiokunta on täsmentänyt myös uusien markkinoille
tulevien postiyritysten toimilupaehtojen käsittelyä.
Hallituksen esityksen toimilupaehtoja "voidaan asettaa" on muutettu
valiokunnassa kovemmaksi: toimilupaehtoja "tulee asettaa". Tämä takaa
kilpailevien postiyritysten laatuvaatimusten sisällyttämisen
toimilupaehtoihin.
Toinen merkittävä täsmennys koskee
toimilupien myöntäjää. Valiokunta
on katsonut, että oikea taho myöntäjäksi
ja kansallisten intressien puntaroijaksi on valtioneuvosto, ei ministeriö. Myös
toimipaikkaverkostoa koskevaa esitystä on täsmennetty
muotoon: jokaisessa kunnassa ja kohtuullisen etäisyyden
päässä tulee olla postitoimipaikka.
Arvoisa puhemies! Tämä laki tulee säätämisen
jälkeen testattavaksi. Tuolla sivistysvaliokunnassa viime
vaalikaudella taidettiin yliopistolakia käsitellä kolme
tai neljä kertaa. Luotan kyllä siihen, että jos
tähän lakiin selviä epäkohtia jää,
niin ne korjataan ja saadaan laki toimivaksi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä postilaissa
otetaan nyt huomioon EU:n postidirektiivin mukainen yleispalvelun tarjoaminen,
ja sitten nämä Maailman postiliiton sopimusmuutokset,
viimeisimmät niistä, tuodaan tähän
postilakiin.
Mutta suurempi vaikutus ja suurempi huoli, joka tähän
postilakiin vaikuttaa, on tämä viestintäalan
murros. Kaikki tiedämme sen, miten paljon sähköinen
viestintä on viime vuosina lisääntynyt,
ja se on selvä, että kirjepostin määrä sitten vähenee
huimasti aikaisemmasta. Kuinkahan moni meistäkään
on kirjekirjeen tai postikortin lähettänyt tässä vaikkapa
viime vuoden aikana? Eli tuo määrä vähenee
jatkuvasti.
Tällä postilailla on selkeä välillinen
vaikutus myös lehtijakeluun, vaikka tämä postilaki
ei säätelekään lehtijakelua.
Valiokunnassa kannettiin huolta paikallis- ja maakuntalehtien jakelun mahdollistamisesta
ja mitä vaikutuksia tällä siihen on.
Itse kannan huolta haja-asutusalueiden postipalveluista. Tässä laissa
kuitenkin turvataan viiden päivän postinjakelu,
se säilyy. Postitoimipaikoista sanotaan, että yksi
per kunta ja kohtuullisen matkan päässä.
Se on hyvä. Myös postilaatikon etäisyys
kotiovelta silloin, kun postinsaaja on liikuntaesteinen tai 75-vuotias,
otetaan huomioon. Eli kaiken kaikkiaan tämä postialan
murros on suuri haaste, ja tässä laissa koe-tetaan
siihen mukautua ja vastata siihen. Hiukan nyt sitten omituiselta
kuulostavat nämä monet kommentit täällä,
ja huomaakin selvästi, että tuo vaalien aika alkaa
olla lähellä, kun haetaan koko ajan erilaisia
näkökulmia näihin asioihin, joita tuolla
valiokunnassakin on hyvin perinpohjaisesti kuitenkin käsitelty.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että tämä laki
turvaa — turvaa — sanoitte useamman kerran, haja-asutusalueiden postipalvelut,
ja piditte tätä jopa parempana kuin tätä nykyistä järjestelmää.
Siitä huolimatta täällä on monissa
puheenvuoroissa kerrattu niitä hyviä asioita,
joita nykyisestä järjestelmästä säilyy
tässä laissa, säilyy. Elikkä toisin
sanoen pelkoja on. Me kuuntelimme aika montaa, laskin tuossa äkkiseltään
34:ää, asiantuntijaa. Tämmöistä luottamusta
tähän lakiin kuin teillä, ministeri,
ei kyllä siellä kovinkaan monella ollut, jos kellään,
ja jopa valiokunta ensimmäisessä ponnessaan kantaa
huolta siitä, kuinkas tässä nyt postipalveluiden
käykään ja että pitää ryhtyä kiireisiin
toimenpiteisiin, jos menee mönkään. Eli
kyllä tässä aika pitkälle nähtäväksi
jää, toteutuuko tämä teidän optimisminne,
ja jos sitten käy niin, että tämä Lex
Lindén tuhoaa Suomen postipalvelut, niin sitten nämä teidän
puheenne jäävät tuonne aikakirjoihin.
Olisin halunnut teiltä vielä kysyä,
hyvä ministeri, sitä, miksi ette tuoneet samaan
aikaan esitystä rahoituksesta. Viestintäministeriön
puolelta on ollut hyvin vähän lakiesityksiä;
aikaa olisi ollut.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näin maalaiskunnassa, ja sielläkin
haja-asutusalueella, asuvana tulee vaan mieleen näiden
subjektiivisten oikeuksien toteutuminen. Koen niin, että postipalvelut
ovat myöskin maaseudulla tietynlainen subjektiivinen oikeus,
joka on saavutettu, ja siksi siitä periksi antaminen ei
tunnu kovin hyvältä. Minä arvostan suuresti
sitä ministerin näkemystä ja uskoa, että nämä palvelut
tulevat jatkossakin siellä toimimaan, mutta edelleen kuitenkin
kysyn arvoisalta ministeriltä:
Kun meillä tänä päivänä aamulla
tulee postilaatikkoon lehdet Itellan jakamana kello 6, ja sitten
toinen päiväkanto tulee siinä kello 12:n
tietämiin, niin onko se niin, että se tulee jatkossakin näin,
vai onko kuitenkin pelättävissä, että se
ainoa kanto, joka mahdollisesti tulee, tulee kello 9 tai kello 10,
jolloin tämä perinteinen palvelu romuttuu totaalisesti?
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä kai tietenkin saattaa
olla, ettei tästä hirveästi kannata enää keskustelua
käydä, mutta lopputulemahan nyt tulee olemaan
kumminkin se — tai kiistääkö ministeri
sen, mitä kaikki asiantuntijat ovat sanoneet omissa asiantuntijalausunnoissaan — että
tulopohjasta
Itellalla häipyy noin 150 miljoonaa euroa, arvio, suuruusluokka 150
miljoonaa euroa. Siltä kermankuorijaporukaltako se 150
miljoonaa euroa sitten kerätään, vai
miten se rahoitetaan? Kyllä siinä todennäköisesti
joudutaan budjettirahaa sitten käyttämään siihen.
Mikä johdonmukaisuus ja logiikka siihen liittyy, että tämmöinen
kuvio pitää tehdä? Mikä on itse
asiassa se pointti, jota siinä haetaan? Minä en
vieläkään ole ymmärtänyt
sitä, että mahdollistetaan, niin kuin te itse
sanoitte lähetekeskustelussa, kermankuorinta. Onhan tämä vähän
kummallinen käsittelyjärjestys.
Sitten kun tässä nyt todistetaan näitä eri
asioita, niin olisi nyt mielenkiintoista tietenkin kuulla, mitä ymmärretään
kohtuullisella välimatkalla — eihän se
riitä, että lain käsittelyn yhteydessä sanotaan,
että joku säätää joskus
sitten, mikä on kohtuullinen — tai mikä on
kohtuuton tappio. Osakeyhtiölle sanotaan, että tehkää nyt
kohtuuton tappio, me korvaamme tai emme korvaa sitä. Eihän
se nyt näin voi mennä, osakeyhtiölaki
jo yksinomaan kieltää sen. Kyllä tässä nyt
vaan näitä kysymysmerkkejä jäi.
Jos minä nyt oikein muistan — minulla ei tässä se
laki ole edessä — niin perusteluissa tai sitten
jossain asiantuntijakuulemisessa todettiin, että noin 250
postitoimipaikkaa lakkaa. Kyllä tässä nyt
jää väkisellä kysymään,
missä se kansallinen etu on, kun me olisimme voineet asettaa näitä yleispalveluvelvoitteen
kaltaisia ehtoja, ei yleispalveluvelvoitetta, kuten esimerkiksi
kolmipäiväinen jakelu- ja keräilyvelvoite
maantieteellisiin asemiin, jolla tämä kermankuorinta
kerta kaikkiaan olisi pystytty estämään,
jotta me emme joudu sitä verojen kautta tulevaa rahoitusta
käyttämään.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! On kovin vaikea käydä tätä keskustelua
esimerkiksi valiokunnan puheenjohtaja Korhosen kanssa juuri siitä syystä,
että ei haluta hyväksyä tosiasioita,
tätä toimialan muutosta, jota myös hallituksen
lakiesitystä valmisteleva postityöryhmä omassa
työssään yli puolitoista vuotta mietti
ja yritti ennustaa tulevaisuutta ja arvioida sitä, millaiseksi
postitoimintakenttä muuttuu. Ei tämä 150
miljoonaa, joka on eräänlainen arvio siitä,
mikä vaikutus tulevaisuudessa, kun postinjakeluvolyymit
pienenevät, tällä jakelumäärän pienenemisellä on
yleensä postitoimialan volyymiin ...
Kyllä tässä keskustelussa pitäisi
yhtä tasavertaisesti ottaa huomioon tämä sähköisen
toimintaympäristön muutos kuin se, kun koko ajan
sanotaan, että tämä muutos johtuu siitä,
että tulee muita postinjakelijoita. Jos yksityisten toimijoitten
kanssa keskustelee, niin ei sieltä ole kovin montaa ilmoittautunut
tähänkään päivään
mennessä eikä ole ilmoittautumassa todennäköisesti jatkossakaan,
juuri sen vuoksi, että tämän postitoimintajakeluverkon
aikaansaaminen, sen luominen, on äärimmäisen
haasteellista. Lähinnä oletusarvo on, että näitä liiketoimintamalleja
löytyy juuri haja-asutusalueilla, joilla lähilogistiikkapalveluja
voidaan yhdistää postinjakeluun.
Mutta ilmeisesti ei haluta keskustella siitä kokonaisuudesta
elikkä katsoa, miten tämä sähköinen
asiointi muuttaa maailmaa, ja myös arvioida sitä,
onko olemassa tilanteita, jolloin markkinoille tulee muitakin toimijoita,
ja mitä se tarkoittaa. Ruotsissa on kahdeksan vuotta kilpailu
toiminut. Siellä 90 prosenttia postinjakelusta hoitaa valtion
omistama posti ja 10 prosenttia on pieniä toimijoita ympäri
laajaa maata. Todennäköisesti arvio on Suomessa
myös samansuuntainen.
Kyllä kysymys on ihan yhtä selvä myös
tämän kohtuullisuuden osalta, joka tässä laissa
on nyt tämän postitoimipaikan sijainnin suhteen. Yleispalvelutuotteissa
puhutaan kohtuullisuudesta, ja se arvioidaan sen asiakkaan mukaan.
Me olemme juuri nähneet, miten 1 megan laajakaistassa on
Viestintävirasto arvioinut, että kohtuuhintaisuus
pyörii 30—40 euron haarukassa kuukausimaksun suhteen.
Ihan samalla tavalla se kohtuullinen matka voi olla saaristossa
asuvalle ilmatietä pitkin 1 kilometri, kun se on 25 kilometriä haja-asutusalueella
asuvalle asiakkaalle. Eli nämä ovat asiakaskohtaisia,
joita sitten se toimija elikkä Viestintävirasto
jatkossa tulee arvioimaan.
Ed. Salolle haluan vastata siltä osin, että viime
kädessä postin jakelija tietysti päättää sen, mihin
aikaan päivästä postia jakaa, ja jos
volyymia riittää, niin varmasti kaksi jakelua
päivässä on. Mutta tällä hetkellä hyvin
monilla haja-asutusalueilla jaetaan vain kerran päivässä postia, eikä sitä nykyinenkään
laki estä. Eli se on ihan sen mukaan, minkä verran
sitä postijaettavaa on.
Aivan varmasti valiokunnan jäsenille on esitelty samoja
kalvoja Itellan taholta kuin on myös meille ministeriössä siltä osin,
että 500 miljoonasta laskusta tällä hetkellä 20
miljoonaa lähetetään sähköisesti
ja 480 miljoonaa jaetaan perinteiseen tyyliin, mutta viiden vuoden
kuluttua suhde voi olla jopa toisinpäin, siten että saman verran
jaetaan tulevaisuudessa sähköisesti kuin tällä hetkellä fyysisesti.
Eli kyllä tämä sähköinen asiointi
on se kaikista suurin muutostekijä. Postityöryhmä puolitoista
vuotta istui, yritti yhteensovittaa palveluntarjoajien ja asiakkaitten
tarpeita ottaen huomioon sanomalehtien tulevaisuuden. Sen vuoksi
tämä asia on ollut erittäin haasteellinen
ja monimuotoinen. Mutta näissä olosuhteissa uskon,
että tämä on paras mahdollinen esitys, jonka
ovat voineet hyväksyä sekä palveluntarjoa-jat
että palvelua ostavat tahot.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Minä nyt haluan kyllä huomauttaa
ministerille siitä, että kyllä tässä ymmärryshalua
on ollut kohtuullisen paljon. Tämä taitaa nyt
neljän vuoden aikana olla kolmas vastalause, joka sinne
on jätetty, jotakin sitä suuruusluokkaa, kolmas
tai neljäs, näitten asioitten käsittelyn
osalta.
Mutta kyllä tätä on äärettömän
vaikea ymmärtää, kun te perustelette
tätä sähköisellä asioinnilla.
No niin, ihan yksinkertainen asia: Jos ensiksi vaikeutetaan tätä perinteistä postinkulkua,
tehdään todella vaikeaksi postin — tai
Itellan tässä tapauksessa — toiminta
ja viedään rahoituspohja pois, mahdollistetaan
sinne tuleminen, kermankuoriminen, ja sitten sanotaan, että ymmärtäkää nyt,
että sähköinen asiointi muuttaa tätä toimintaympäristöä.
Sähköinen asiointi toisin sanoen tuo lisäongelman
sinne. Tämähän tässä on ymmärretty,
että sähköinen asiointi on se haaste, johon
pitää pystyä vastaamaan, mutta silloinhan ei
pidä resursseja leikata pois perinteiseltä puolelta.
Ei täällä voi nyt yhtäläisyysviivaa
joka paikkaan vetää. Kyllä tässä asiassa
joku johdonmukaisuus ja tolkku pitää olla. Jos
sähköinen asiointi lisää rasitetta,
tuo uusia haasteita, niin silloin tällä perinteisellä puolella,
kun se direktiivi olisi antanut mahdollisuuden, olisi pitänyt
toimintaedellytyksiä pystyä säilyttämään,
jotta se haaste voidaan ottaa vastaan. En minä nyt tiedä, kuinka
monimutkaista ajattelua tähän tarvitaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä ministeri tuossa edellisessä puheenvuorossaan meni
juuri näihin ytimiin, eli tämä maailma muuttuu,
Eskoseni, se vaan on niin. Elikkä se sähköinen
asiointi tulee entisestään lisääntymään,
ja meidän tulee mukautua siihen. Tämä keskustelu
on pikkasen mennyt niille raiteille, että se on vähän
niin kuin kyläkoulukeskustelu, että koulu pitäisi
olla, vaikkei ole oppilaitakaan. Tässä ollaan
nyt siinä, että Kustin pitää polkea, vaikka
repussa ei ole mitään vietävää,
mitään muuta ei piisaa kuin kettinkiä,
että sitä pyörittää. Eihän
se näin voi olla, vaan meidän pitää mukauttaa
tämä postitoimintakin siihen, mikä se
tarve on ja miten suuren siivun tämä sähköinen
asiointi tulee tässä ottamaan.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Ihan tähän lopuksi vielä haluan
muistuttaa, että laissa aivan selvästi todetaan,
että toimilupaehtoja asetetaan. Nämä toimilupaehdot tulee
sitten valtioneuvosto arvioimaan sen mukaan, että se, joka
postitoimilupaa hakee, määrittelee omassa hakemuksessaan,
minne postitoimintaa haluaa lähteä harjoittamaan.
Silloin arvioidaan palvelun laadun ja saatavuuden näkökulmasta,
millaisia toimilupaehtoja pitää asettaa, ja ne
aivan varmasti tullaan asettamaan. Mielestäni laki on aivan
yksiselitteinen sen suhteen.
Laki on myös yksiselitteinen sen suhteen, että yleispalveluvelvoitteella
toimivalle yritykselle, tällä hetkellä Itellalle,
tullaan korvaamaan tappiollinen toiminta. (Ed. Mustajärvi:
Kuinka?) Se tullaan tässä rahoituslaissa määrittelemään.
Se on ihan selvä. Lain perusteluissa myös todetaan se,
että postialalla olevat muut toimijat tämän tappion
maksavat. Olen yrittänyt monta kertaa sanoa, että jos
tilanne on se, että ei ole ketään muuta
kuin Itella alalla, niin se on myös tämän rahoitustyöryhmän
pohdittava, millä tavoin siinä tapauksessa tätä tappiollista
toimintaa hoidetaan.
Mutta toivotaan, että vaikka itse omasta puolestani
kovasti kannustan sähköiseen asiointiin, niin
jatkossa edelleenkin kortteja ja kirjeitä lähetetään,
sanomalehtiä tilataan, jotta jaettavaa niin Itellalla kuin
muillakin toimijoilla riittää.
Keskustelu päättyi.