Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun lain
muuttamisesta ei ratkaise olemassa olevia ongelmia tai johda merkittäviin
säästöihin. Sen sijaan siitä aiheutuu
hallaa suomalaiselle opiskelijalle ja elinikäinen oppiminen
kärsii sekä työelämän
muuttuviin haasteisiin vastaaminen lisäkoulutuksen avulla
vaikeutuu.
Esityksellä rajoitetaan opintotuen myöntämistä korkeakoulututkinnon
suorittaneiden opiskelijoiden kohdalla. Opintotukea ei voisi saada
alemman korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen,
jos on jo suorittanut alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon,
eikä ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon
suorittamiseen, jos on jo suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon.
Tässä ei ole järkeä. Esitystä perustellaan muun
muassa työmarkkinoille siirtymisen nopeuttamisella, ilman
korkeakoulupaikkaa jäävien aseman parantamisella
sekä taloudellisilla säästöillä.
Esitys ei ratko edellä mainittuja ongelmia, ja säästöt
ovat niin vähäiset, ettei niiden takia ole perusteltua
lisätä suomalaisten opiskelijoiden ahdinkoa.
Esityksen toteutumisen myötä merkittävää harmia
koituisi opiskelijalle, jos ensimmäinen suoritettu tutkinto
osoittautuu suorittajansa kannalta vääräksi
tai se ei tarjoakaan riittäviä työllistymismahdollisuuksia.
Hyvinkin perusteltu alanvaihto muodostuisi ongelmalliseksi opintojen kustantamisen
seurauksena.
Lisäksi työelämä kehittyy
jatkuvasti ja syntyy uusia aloja, jotka edellyttävät
uudentyyppistä tai entistä laaja-alaisempaa osaamista,
minkä hankkiminen edellyttäisi uuden tutkinnon
suorittamista. Tarve lisäkouluttamiselle kasvaa jatkuvasti.
Esitys ei vastaa tältä osin tulevaisuuden haasteisiin,
koska se rajoittaa työelämän kannalta
olennaista opiskelua.
Heikko toimeentulo on yksi keskeinen syy opintojen viivästymiseen.
Haluammeko todella kiristää opiskelijoiden toimeentuloa,
jos tavoite on nopeuttaa opintojen suorittamista?
Lisäksi perustuslakivaliokunnan vuonna 2012 sivistysvaliokunnalle
antamassa lausunnossa korostetaan, että toisen korkeakoulututkinnon
suorittamisen sekä opiskelualan vaihtamisen tulee olla
myös jatkossa mahdollista. Ehdotettu opintotuen rajoittaminen
ei palvele näiden tavoitteiden toteutumista.
Arvoisa puhemies! Lisäksi esityksessä ehdotetaan
ulkomaille myönnettävän opintotuen myöntämisperusteiden
keventämistä. Nykyisiä säännöksiä opintotuen
myöntämiseksi ulkomailla harjoitettaviin opintoihin
ehdotetaan muutettavaksi siten, että ne eivät
perustuisi enää yhtä vahvasti henkilön
asuinpaikkaan vaan tukea voitaisiin myöntää myös
silloin, jos henkilöllä voidaan katsoa olevan
muuten elinolosuhteidensa perusteella kiinteät siteet Suomeen.
Kun halutaan säästää, rokotetaan
Suomessa asuvien opiskelijoiden toimeentuloa ja samanaikaisesti
syydetään löysemmin ehdoin rahaa ulkomaille.
Haluammeko tukea esimerkiksi Suomessa työskentelevän
EU-työntekijän perheenjäsenen opintoja
vaikkapa Italiassa, Espanjassa, Kreikassa? Mitä tämä kiinteiden
siteiden määrittely esityksessä tosiasiassa
tarkoittaakaan? Esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen asiantuntijalausunnossa
korostettiin määritelmän tulkinnanvaraisuutta,
josta seuraisi käytännön ongelmia. On aiheellista
kysyä: voidaanko ulkomailla asuvien opintoja rahoittaa
tinkimällä Suomessa asuvien opiskelijoiden toimeentulosta?
Tämä hallituksen esitys ei tue esimerkiksi elinikäistä oppimista
lainkaan. Me perussuomalaiset jätimme perustellusti asiasta
vastalauseen sivistysvaliokunnan mietintöön.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Äsken kuultiin puheenvuoro,
jonka alkuosaan kyllä on helppo yhtyä. Mutta ehkä tuo
viimeinen osa, jossa oli kaatosade, rakeita ja heinäsirkkaparvikin
jo sen puoleen, kuinka rahaa syydetään ulkomaille,
että opiskelua voidaan edistää, menee
jo ehkä sen verran ison loikan kauemmaksi omista näkemyksistäni,
etten aivan pysty sitä allekirjoittamaan.
Minä olen erittäin mielissäni, että suomalaisen
opiskelijan, joka kansainvälisesti suuntautuu vaikkapa
kaupan alalle tai kaivosalalle, on mahdollista käydä hakemassa
sitä kokemuspohjaa, mitä ei välttämättä täällä meillä yliopistoissa pystytä antamaan.
Siinä mielessä niitten edellytysten lisäämistä,
että Suomesta oleva opiskelija pystyy edelleen omaa kokemuspohjaansa
kasvattamaan, pitää katsoa myönteisesti.
Mutta harmillista tässä on se, että juuri
tässä taloustilanteessa hallitus esittää jotain
juuri tämänkaltaista. Minä uskon jopa,
että pääministeripuolueessa on pohdiskeltu,
että tämähän ampuu juuri erityisesti
ehkä sitä omaa äänestäjäkuntaa
nilkkaan: ammattikorkeakoulu- tai korkeakoulututkinnon suorittaneita
työttömiä, joita nyt on 40 000.
Toivottavasti tämä signaali menee perille asti
siinä, että tällä heikennetään
juuri nyt todella paljon ammattikorkeakoulutasoisten opiskelijoitten
tilannetta työsuhteiden loppuessa ja tämä ei
mahdollista heille täysipainoista opiskelua toiseen tutkintoon.
Juuri tämänkaltaisia polkuja työstä työhön
pitäisi mahdollistaa. Hämmästyttääkin
sosialidemokraattien mukanaolo, jotka ovat kuitenkin ammattiyhdistysliikkeessä olleet
rakentamassa nimenomaan polkuja työstä työhön.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tuo edustaja Elomaan puhe kuvasi aika hyvin
tätä lakiesitystä. Nykyisin tietysti,
kun akateeminen työttömyyskin lisääntyy
ja ammattikorkeakou-luista valmistuneita insinöörejä on
hirveästi työttömänä,
olisi melko todennäköistä, että moni nuori
vaihtaisi vielä sen työttömyyden mielellään
siihen, että lähtisi opiskelemaan toista tutkintoa.
Mahdollisesti ala, jolle suuntautuisi, olisi semmoinen, joka takaisi
työllisyyden paremmin kuin se suoritettu insinöörintutkinto
esimerkiksi elektroniikan tai tietoliikenteen alalta, joka ei lähiaikoina
johda mihinkään, kun on tuhansia työttömiä.
Siinä mielessä tämä lakiesitys
tuntuu varsin mielivaltaiselta ja nurjalta näitä ihmisiä kohtaan.
Sikäli täytyy yhtyä edustaja Elomaan
esittämään, että perussuomalaiset
vastustavat tätä esitystä.
Yleiskeskustelu päättyi.