Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala 32
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunta on keskittynyt tässä kauppa-
ja teollisuusministeriön hallinnonalalla lähinnä kahteen
pääasiaan, Suomen kilpailukyvyn kannalta keskeiseen
kysymykseen tutkimus- ja kehitysmäärärahojen
riittävyydestä sekä kansantaloudellisesti
ja ympäristöpoliittisesti merkittävien
energiapoliittisten ratkaisujen eteenpäinvientiin. Jaostokäsittelyssä pidettiin
myös hyvin tärkeänä kysymyksiä alueellisen
elinkeinotoiminnan edellytyksistä, ja siksi on kiinnitetty
huomiota muun muassa yritystukien riittävyyteen.
Ensin tästä teknologiapolitiikasta, josta
todellakin valiokunta kantaa päähuolta ja ennen
muuta siinä mielessä, että nämä investoinnit
täytyy nähdä Suomen saavuttaman hyvän
kansainvälisen kilpailuaseman ylläpitäjänä myöskin
tulevaisuudessa. Asiantuntijakuulemisissa tuli toistuvasti esille
huoli t&k-rahoituksen osuuden kasvun pysähtymisestä.
Tässä on käynyt näin, että viime
vuonna ensimmäistä kertaa viiteentoista vuoteen
t&k-panostusten reaalinen taso laski. Tämä näkyy
käytännössä muun muassa sillä tavoin,
että kun Tekes saa vuosittain noin 6 000 hakemusta,
niistä 2 200 pääsee rahoituksen
piiriin ja noin 1 300 kriteerit täyttävää hanketta
jää rahoittamatta. On selvää,
että jos varoja olisi enemmän, niin osuudet voisivat
olla myöskin suurempia, kuten muualla maailmassa, muissa
maissa, on. Sen myötä myös hankkeiden
määrä ja varmasti myös laatu
kasvaa. Meillähän Suomen julkisen t&k-panostuksen
osuus on 4 prosentin pinnassa, monissa muissa maissa huomattavastikin korkeammalla
tasolla. Eli käytännössä olemme palanneet
vuoden 96 tasolle.
Tästä on hyvä vielä sanoa
myöskin se, että keskeisten alan toimijoiden mukaan
teknologisen osaamispohjan turvaaminen edellyttää noin 50
miljoonan euron vuotuista lisäystä teknologiamäärärahoihin
esimerkiksi neljän seuraavan vuoden aikana, siis seuraavan
vaalikauden aikana, mistä varmasti on syytä sitten
keskustella hallitusneuvotteluissa ja päästä siellä johdonmukaiseen
tavoitteenasetteluun. Toisen arvion mukaan vuosittaisia määrärahoja
voisi kasvattaa 5 prosentilla. Tästä lisäyksestä voitaisiin
osa kanavoida Tekesin kautta ja osa ohjata suoraan yliopistoille,
valikoidusti tutkimuksen ja opetuksen kehityksen turvaamiseksi varsinkin
niillä aloilla, joiden kasvu- ja tuottavuusvaikutukset
ovat parhaat.
Asiantuntijat osoittavat, että varsinkin pk-yritysten
tuotekehityshankkeisiin tehtävät teknologiainvestoinnit
maksavat itsensä takaisin valtiolle 2—3 vuodessa
ja tulevat kymmenkertaisina takaisin 5—8 vuodessa. Totta
kai tämä osoittaa juuri sen, millä tavoin
tämä täytyy nähdä myöskin
niiden edellytysten luojana, joilla sitten turvataan Suomen kansainvälinen
kilpailukyky. Suomellahan on asema tällä hetkellä ollut
hyvä, mutta on hyvä nähdä, että Tekesin
arvioiden mukaan eräiden teollisuudenalojen tuottavuuden
kehitys on pysähtynyt, uusia teollisia yrityksiä syntyy
vuosittain vähemmän, korkean teknologian vientikasvu
on joissakin maissa jo nopeampaa kuin Suomessa, tutkimusta ja tuotekehitystä tekevien
yritysten määrän kasvu näyttää pysähtyneen,
patenttihakemusten määrän kasvu näyttää epävarmalta,
tietoyhteiskunnan kehitystä mittaavissa indikaattoreissa
Suomi on menettänyt johtoasemansa, koko kansantalouden
tuottavuus on kehittynyt vain kohtuullisesti. Eli tavattoman paljon
on haasteita tulevaa hallitusohjelmaa silmälläpitäen
tällä sektorilla. Kysehän on siitä,
että tällä mahdollistetaan julkisen talouden
pelivaraa kilpailukykyisellä veroasteella, jotta voidaan
rahoittaa hyvinvointipalvelut, jotta voidaan laajentaa työvoimavaltaista
palvelusektoria ja palvelukysyntää lisätä myöskin
sitten vaurauden kasvaessa. Tässä on monia monia
perusteita.
Suurin yksittäinen tekijähän Suomen
korkeaan kilpailukykyyn ilman muuta on ollut tutkimusrahoituksen
lisäysohjelma, ja samalla tavoin nyt tehtävät
teknologiapoliittiset ratkaisut heijastuvat koko maan kilpailukykyyn
tulevina vuosina. Valiokunta lausuukin tästä lausumaehdotuksen,
jossa eduskunta edellyttää, että julkisen
t&k-rahoituksen tarve arvioidaan 1990-luvulla saatujen
kokemusten perusteella ja valtio sitoutuu kasvattamaan määrärahoja
pitkäjänteisen, avoimen suunnitelman mukaisella
tavalla.
Sitten ehkä joitakin edustajakollegoja ihmetyttää tämä matkakululeikkaus,
joka on tehty tavallaan sellaisella tietyllä rakenteella,
mikä on johtanut hyvin erilaisiin tuloksiin eri paikoissa. Valiokunta
kantaa erityisesti huolta siitä, millä tavoin
se näkyy Valtion teknillisen tutkimuslaitoksen Vtt:n toiminnassa.
On asiantuntijakuulemisissa selvästi nähty, että määrärahan
leikkaus heikentää ratkaisevasti Vtt:n tutkimus-
ja kehitystyön edellytyksiä. Kyse on lähinnä ollut
siitä, että tämä leikkaus on
laskettu Vtt:n kokonaismatkakustannusten perusteella ja ne sisältävät kaikki
maksulliseenkin tutkimukseen ja muun ulkopuolisen rahoituksen turvin
tehtävään toimintaan liittyvät
matkakulut. Siksi tästäkin valiokunta on laatinut
lausumaehdotuksen, jossa edellytetään, että laskentaperusteen
virheellisyydestä johtuva osuus Vtt:n matkakustannusten
leikkauksesta korvataan siten, että Vtt:n tutkimus- ja kehitystyön
edellytykset kuitenkin pyritään turvaamaan.
Vielä Tekesistä sen verran, että Tekesillähän on
ollut aika paljon ongelmia siitä, että rahan käyttö on
ollut tavattoman tarkkaan rajattua. Ongelma on ollut se, että esimerkiksi
tarvittaessa voitaisiin muuttaa vieraan pääoman
ehtoisena myönnetty laina, tai osa siitä, oman
pääoman ehtoiseksi lainaksi, esimerkiksi silloin
kun sillä voitaisiin estää vaikkapa yksittäisen
yrityksen konkurssi tai muut taloudelliset ongelmat. Siksi katsotaan,
että on erittäin perusteltua lisätä joustavuutta
riskilainojen ja pääomalainojen väliseen jakoon,
ja vielä ehdotamme, että momentin päätösosassa
oleva jako vieraan ja oman pääoman ehtoisiin lainoihin
siirretään selvitysosaan ja sitä samalla
pidetään suunnitelmallisena, mutta ei sitovana
jakona.
Julkisen rahoituksen osuuden alentuminen on johtanutkin valiokunnan
saaman selvityksen mukaan muun muassa siihen, että t&k-hankkeiden aikajänne
on lyhentynyt, ja riittävän pitkäjänteisen
tutkimus- ja kehitystyön turvaamiseksi valiokunta katsoo,
että Tekesin myöntövaltuuksien painopistettä tulee
siirtää nykyistä enemmän lainoista
tutkimus- ja avustusmomenteille.
Rouva puhemies! Alueellinen kuljetustuki on tuttu asia. Siitä on
keskusteltu monena vuonna. Nythän sitä jatketaan
ensi vuoden loppuun ja tuki vastaa määrältään,
euroiltaan, vuoden 2002 tasoa. Mutta ongelmaksi on nähty
edelleenkin määräytymisperuste. Sehän
lasketaan maapinta-alan perusteella, ilman että siinä otettaisiin
huomioon vesialueiden vaikutusta kuljetuskustannuksiin. Varsinkin
Itä-Suomen pk-yrityksillehän tämä merkitsee
selvää kilpailuhaittaa niihin maihin nähden
tietenkin, joissa vesialueet eivät pirsto tiestöä.
Siksi tähänkin liittyy lausumaehdotus, jossa edellytetään,
että kuljetustuen määräytymisperusteena
käytetään todellisen yhteysverkon mukaan
määräytyvää kokonaispinta-alaperustetta.
Sitten, puhemies, hyvin tärkeä kysymys on yritysten
investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen. Valiokunta
on todellakin ollut huolissaan perinteisten yritystukien riittävyydestä,
ja asiantuntijakuulemisessa kävi useaan otteeseen ilmi
se, että te-keskukset joutuvat hylkäämään jatkuvasti
rahoituksen myöntämisedellytykset täyttäviä,
erittäinkin toteuttamiskelpoisia hankkeita, joilla olisi
erittäin suuri merkitys myönnettäessä myös
tähän suhdannepoliittiseen tilanteeseen. Tuen
tarve on arvioitu jopa kaksinkertaiseksi olemassa oleviin määrärahoihin
nähden. Valiokunta pitää tätä hyvin
ongelmallisena sekä vallitsevan suhdannetilanteen kannalta
että myöskin pidemmällä tähtäimellä uusien
innovaatioiden esiintulon kannalta.
Tässä mainitaan sitten myöskin EU:n
tavoitealueiden ulkopuolisilla, niin sanotuilla valkoisilla alueilla
ja siirtymäkauden alueilla toimivien yritysten asema ja
pidetään hyvin tärkeänä,
että yritystukivaltuutta voidaan käyttää myöskin
näiden alueiden aseman parantamiseksi. Tähän
ei ollut nyt edellytyksiä lisätä määrärahoja,
vaikka tarvetta selvästikin siihen olisi. Valiokunta vain toteaa,
että pidetään tärkeänä,
että määrärahan riittävyyttä seurataan.
Kuluttaja- ja kilpailupolitiikan alueelta haluan todeta sen,
että kuluttajavalituslautakunnan toimintamenoja lisättiin
100 000 eurolla, jotta pystytään uusimaan
asiakashallintajärjestelmä; sen puute on tuottanut
hyvinkin paljon lautakunnalle toiminnallisia pulmia.
Sitten talous- ja velkaneuvonta, joka on erittäin huolestuttavassakin
tilanteessa. Kansalaisten velkaantuminen on nousussa, ja jonot velkaneuvontaan
kasvavat. Velkaneuvojien on vastattava myös uudesta talousneuvonnan
tehtäväkentästä varsinaisen
perustyön lisäksi. Tässä tämä pulma
nyt juuri onkin, että vaikka täällä selvästi on
hallitus pohjassa esittänytkin lisää rahaa, kaikki
uusi raha menee tavallaan tällaisen valtion ja pankkien
välillä tehdyn vapaaehtoisen velkasovinto-ohjelman
edellyttämän lisähenkilöstön
palkkausmenoihin ja tavallaan se ei ohjaudu sitten varsinaiseen
perusneuvontaan, jossa asiakasjonot ovat pitkät ja ongelmat
kaikkein suurimpia. On arvioitu, että tämän
piirissä on 60 000—70 000 asiakasta,
joka on erittäin paljon, ja määrä edelleenkin
kasvussa. Siksi on hyvin tärkeätä, että tätä kysymystä voidaan
myöskin jatkossa hyvin huolella seurata ja perusneuvontaan
saada ratkaisevalla tavalla lisää voimavaroja.
Valiokuntahan esittää, että momentille
lisätään 700 000 euroa tämän
pohjan päälle.
Kansainvälistymispolitiikassa on ylipäätään kiinnitetty
huomiota hyvinkin myönteisellä tavalla niihin
strategisiin avauksiin, mitä Suomen vienninedistämishankkeissa
on ollut Aasiassa, ja eräänä yksittäishankkeena
jälleen kerran nostamme esiin puurakentamisen Puu-Eurooppa-hankkeen
yritysten kansainvälistymistä ja ulkomaista markkinointia
tukevana hankkeena. Sen tavoitteenahan on lisätä suomalaisten
puutuotteiden vientimahdollisuuksia kehittämällä puutuotteiden
käyttöä Euroopassa. Toimenpiteet kohdistuvat
lähinnä EU:n jäsenmaihin sekä Baltiaan
ja lähialueilla Pietariin.
Valiokunta kuuli sitten hyvin perusteellisesti asiantuntijoita
energiapolitiikan sektorilla ja halusi päivittää ydinvoimapäätöksen
yhteydessä hyväksyttyjen ponsien tilanteen ja
esittää mietinnössä johtopäätöksiä siitä.
Hyvin tärkeätähän on se, että kun
eduskunta edellytti, että se saa selvityksen lausumien
toteutumisesta seuraavan vaalikauden aikana, niin jo tällä vaalikaudella
siinä yhteydessä, kun hallitus raportoi eduskunnalle Kansallisen
ilmastostrategian etenemisen jatkotoimista ensi vuoden alussa, on
mahdollisuus hallituksen selvittää ja tuoda eduskunnalle
raportti siitä, missä näiden ponsien
toteuttamisessa mennään. Talousarviolakeihin sisältyy,
kuten muistamme, noin 18 miljoonan euron verotukipaketti, jolla
edistetään erityisesti kotimaisten uusiutuvien
energialähteiden käyttöä.
Energiatuki-momentilla 40 saadaan ensi vuonna myöntää hieman
yli 31 miljoonaa euroa. Vuodesta 2000 lähtien tämähän
on kasvanut noin 50 prosenttia ja tätä, totta
kai, pidetään erittäin merkittävänä ja
tärkeänä, myönteisenä.
Nyt esitetty valtuus alkaa lähestyä sitä ilmastostrategian tarvearviota,
jossa arvioitiin, että energiatuen vuosittaiseen perusrahoitukseen
tarvittaisiin 35 miljoonaa euroa vuosina 2002—2010 ja mikä tärkeintä,
sen lisäksi se paljon puhuttu demohanke. Sitähän
ei tässä ole. Sen takia tästä demohankkeesta
me päädyimmekin sitten sellaiseen lausumaan, että eduskunta
edellyttää, että hallitus sitoutuu myöntämään
Kansallisessa ilmastostrategiassa tarkoitetun rahoitustuen demonstraatiohankkeelle
heti, kun toteuttamiskelpoinen tukea koskeva hankehakemus jätetään
kauppa- ja teollisuusministeriölle. Tämä voidaan
tietenkin sitten tuoda, niin kuin meille on valiokunnassa kerrottu,
lisätalousarvion myötä eduskunnan päätettäväksi.
Sitten, rouva puhemies, hyvin lyhyesti totean vielä sen,
että tähän pääluokkaan
liittyy kaksi vastalausetta. Jos sopii, esittelen ne erittäin
tiiviisti tässä. Keskustan vastalauseessa kiinnitetään
huomiota myöskin teknologiapolitiikkaan, ja siinä on
lausuma, jossa edellytetään, että momentin
määrärahasta suunnataan varoja alueiden teknologian
ja osaamisen perustan vahvistamiseen, ja ehdotetaan lisäystä myöskin
5 miljoonaa euroa tälle teknologiamomentille. Yrittäjyys-
ja pk-politiikan kohdalla ehdotetaan yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden
myöntämisvaltuuden lisäämistä ja
sen myötä 18 miljoonaa euroa suoraa määrärahan
lisäystä.
Tähän liittyvät sitten myöskin
vihreiden vastalause, joka keskittyy erityisesti energiapolitiikkaan.
Täällä esitetään lisäyksiä energiatuen
määrään, lisäystä myöskin
uusiutuvien energialähteiden edistämiseen Kansallisen
ilmasto-ohjelman linjausten mukaisella tavalla sekä myöskin
25 miljoonan euron määrärahaa käytettäväksi
yhdestä kolmeen suuren demonstraatiohankkeen tukemiseen.
Näillä sanoilla, rouva puhemies, esittely
kauppa- ja teollisuusministeriön pääluokan
alasta.
Ulkomaankauppaministeri Jari Vilén
Arvoisa rouva puhemies! Kaikissa viimeaikaisissa kansainvälisissä tutkimuksissa
ja arvioinneissa Suomen kilpailukyky on erästä maailman
korkeinta luokkaa. Olemme olleet Yhdysvaltojen kanssa viime vuosina
kilpailuasemissa vuorotellen ensimmäisenä, vuorotellen
toisena. Viime vuonna Suomi oli kilpailukyvyssään
ensimmäisenä. Tänä vuonna tuoreimpien
tutkimusten mukaan Yhdysvallat on mennyt meistä ohi, me olemme
sitten toisena. Lähinnä syynä tässä kuitenkin
ovat Yhdysvaltain huomattavasti Suomea suuremmat kotimarkkinat,
jotka kykenevät vaikuttamaan myös tähän
tilanteeseen.
Me olemme myös menestyneet eurooppalaisessa kilpailussa
Euroopan unionin pyrkiessä kasvamaan ja kehittymään
maailman kilpailukykyisimmäksi talousalueeksi erinomaisesti.
Vaikka EU itsessään on selkeästi omista
tavoitteistaan jäänyt jälkeen, Suomi
on eri mittareilla mitaten menestynyt erinomaisen hyvin, ennen kaikkea
informaatioteknologian osalta ja siihen liittyvien velvoitteiden
täyttämisessä.
Samoin on ylpeydellä syytä todeta myös
se, että Suomen menestyminen maailman vähiten korruptoituneena
valtiona on jo kolme vuotta peräkkäin ollut tilanne,
jota on voitu ylpeydellä esitellä myös
kaikilla niillä vienninedistämismatkoilla, joita
muun muassa itse olen suorittanut eri puolille maapalloa, eri puolille
valtioita, joissa peruskysymys, joka yleensä itselleni
tulee vastaan, on se, mikä on Suomen menestymisen tarina
ja salaisuus ja miten Suomesta on voinut kehittyä niin
kilpailukykyinen ja niin vauras valtio kuin se tänä päivänä onkaan.
Kauppa- ja teollisuusministeriön keskeisenä vastuuna
on vahvistaa suomalaista kilpailukykyä, pyrkiä toimimaan
siten, että meidän markkinamme toimivat entistä paremmin,
sekä myös toteuttaa yhteisesti hyväksyttyä Kansallista
ilmastostrategiaa ja siihen liittyviä energiapoliittisia toimenpiteitä.
Se tekee sen niillä resursseilla, joita meille nyt on allokoitu
ja joita on esitetty, ja todellakin teknologiarahoitus ja teknologiapoliittiset
toimenpiteet ovat yksi kaikkein keskeisimpiä välineitä ja
elementtejä, jotka ovat noin puolet koko ministeriön
pääluokan määrärahoista.
Teknologian rahoituksen osalta ennen kaikkea Tekesin valtuuksien
osalta painopistettä ollaan nyt selkeästi siirtämässä lainoista
avustuksiin, koska tällä pyritään
mahdollistamaan entistä haastavammat ja myös pitkäjänteisemmät hankkeet
ja tätä kautta saavuttamaan entistä suurempi
vaikuttavuus. Voisi oikeastaan sanoa, että vaikuttavuus
onkin yksi niistä keskeisistä päämääristä,
tavoitteista tai velvoitteista, mitä teknologiapoliittisessa
toiminnassa ensi vuoden osalta on olemassa. Tekesin oma vaikuttavuusarviointi on
paraikaa valmistumassa, Sitran on tulossa, ja yleensä innovaatioympäristön
arviointi on käynnistymässä useilla eri
tahoilla. Tässä on tarkoituksena juuri pyrkiä käyttämään
ne resurssit, mitä meillä on olemassa, niin tehokkaasti
kuin mahdollista ja löytää ne keskeiset
kohdentamiskohteet, mitä siellä on olemassa.
Noin 53 prosenttia eli reilusti yli puolet avustuksista, mitä on
käytettävissä, menee jo tänä päivänä pk-sektorille,
joka Suomessa ja Euroopan unionin valtioissa yleisesti on hyvin
keskeisessä roolissa ja jonka muuntumiskyky ja kehittymiskyky
on se, joka monelta osin mittaa juuri kansakuntien kilpailukykyä ja
kehittymistä. Tämän kaltainen kehityssuuntaus
on toivottavasti jatkuvaa ja edelleen kehittyvää.
Suomen tavoite edelleenkin on pitää yllä korkeaa
sitoutuneisuuttaan ja korkeaa summaa, mitä tulee tutkimus-
ja tuotekehitystoiminnan rahoitukseen. Olemme arviolta noin 3,6
prosentin osuudessa bruttokansantuotteesta ja hyvin tiukassa kilpailussa
naapurimaamme Ruotsin kanssa siitä, kumpi meistä on
maailmassa eniten tutkimus- ja tuotekehittelytoimintaan sijoittanut. Tämän
budjettiesityksen perusteella olemme hyvin lähellä yleisesti
asetettua tasoa hieman yli 1 prosentin suuruudesta investoinneista
tälle sektorille. Tarkka luku taitaa olla 0,96 prosenttia
ensi vuotta ajatellen.
Yrityspolitiikan osalta tässä on selkeästi
tuotu esille ne keskeiset haasteet, mitä meillä on
olemassa, jotka liittyvät ennen kaikkea yrittäjyyden ongelmiin
ja yrittäjyyden haasteisiin suomalaisessa yhteiskunnassa.
Hallituksen keskeisenä välineenä tai
sateenkaarihankkeena on ollut Yrittäjyys-hanke, jota on
nyt hyvin päämäärätietoisesti
toteutettu ja joka tänä päivänä kattaa
jo yli 130 erilaista toimenpidettä, jotka nyt hiljattain
on evaluoitu. Arvioiden perusteella on olemassa selkeä tarve
ja tilaus myös jatkaa tätä Yrittäjyys-hanketta
ja löytää siihen tarvittaessa myös
uusia painotuksia, joissa selkeästi juuri sukupolvenvaihdos
ja sukupolvenvaihdokseen liittyvät haasteet ovat kaikkein
keskeisimmässä roolissa. Eri arvioiden mukaan
noin 40 prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä, perheyrityksistä,
on kymmenen vuoden aikana saapumassa tilanteeseen, jossa sukupolvenvaihdos
on ajankohtainen. Olen varma, että seuraavan hallituksen
yhtenä keskeisenä Yrittäjyys-hankkeen
sisältönä tulee olemaan juuri toimenpiteiden
etsiminen ja löytäminen, joilla näitä sukupolvenvaihdoksia
voitaisiin tukea ja ennen kaikkea valmistaa se jopa useiden vuosien
prosessi, mitä menestyksekäs tämän
kaltainen toimenpide yleensä vaatii.
Sukupolvenvaihdokset ovat siinäkin suhteessa erittäin
tärkeitä, että yleensä perheyritysten merkitys
alueiden kehityksen ja oman toimialueensa kannalta on hyvin merkittävä,
koska perheyritykset ovat sitoutuneet oman toimialueensa, kuntansa,
seutukuntansa kehitykseen hyvin voimakkaasti. Samoin, jos sukupolvenvaihdos
ei onnistu, meillä monessa väestöänsä menettävässä kunnassa
on tilanne se, että sukupolvenvaihdoksen seurauksena voi
olla se tilanne, että koko sen alueen tai tietyn tuotteen
palvelukokonaisuus katoaa. Jos kylän apteekkari, optikko
tai kirjakauppias ei löydä itselleen seuraajaa,
meillä on selkeä vaara siitä, että koko
tämä palvelumuoto voi kadota. Sen takia henkilökohtaisesti
toivoisin, että me tutkisimme hyvin selkeästi
niitä muitakin vaihtoehtoja, mitä Euroopan unionin
jäsenvaltiot tässä asiassa ovat tehneet.
Muun muassa Italiassa ja Espanjassa on tänä päivänä voimassa erillinen
lainsäädäntö, jolla pyritään
tukemaan perheyrityksiä ja perheyrittäjyyteen
liittyviä sukupolvenvaihdoskysymyksiä.
Kuljetustuen osalta ratkaisu todellakin on se, että meillä on
voimassa olevat päätökset vuoden 2003
loppuun ja uuden hallituksen yhtenä keskeisenä haasteena
tulee olla miettiä sitten ne jatkotoimenpiteet, mitä liittyy
kuljetustuen kehittämiseen siten, että se edelleenkin
vastaa EU-lainsäädännön ja EU-jäsenyytemme
velvoitteita, mutta että sitä voitaisiin kehittää muuttuvien
olosuhteiden mukaisiin tarpeisiin ja myös vastata valiokunnankin
mietinnössään esille tuomiin erityisiin
haasteisiin.
Kuluttaja- ja kilpailupolitiikan osalta tilanne todellakin on
se, että ylivelkaantuneiden osalta erityisohjelma on lähtenyt
kohtuullisesti liikenteeseen. Ennakkoarvioiden mukaan yhteydenottoja
on ollut hieman vähemmän kuin olettamus on ollut,
ja meidän on syytä kyllä tutkia hyvin
pikaisesti se, onko kyseessä informaation puute vai se,
että varsinaista yhteydenottajaa ei ollut selvillä tai
ei ole selvillä, kenen pitäisi lähestyä ketäkin,
ja ennen kaikkea, mikä on pankkisektorin ja pankkien vastuu
ja kuinka paljon pankit ovat nyt lähestyneet tämän
kaltaiseen järjestelyyn sopivia henkilöitä ja
ovat tarjonneet vaihtoehtoja ja ratkaisun löytämistä.
Lisäresursoinnilla voidaan kuitenkin taata se, että meillä on
olemassa riittävästi henkilökuntaa käytettävissä,
ja valiokunnan tekemillä täsmennyksillä ja
lisäyksillä voidaan huolehtia myös tämän
varsinaisen velkaneuvonnan perustehtävien hoitaminen tyydyttävällä tavalla.
Kyseeseen tulevat myös selkeät sisäiset
hallinnolliset muutokset ja myös oma sisäinen
kehitystyö siitä, miten ja millä tavoin
kunnissa velkaneuvontaa tullaan tekemään. Arvioiden
mukaan kestävin ja tuottavin ratkaisu on se, että me
pääsisimme tilanteeseen, että meillä olisi
kokopäivätoimisia kuluttajaneuvojia, velkaneuvojia,
jotka mahdollisesti voisivat toimia sitten useiden kuntien palveluksessa
tai seutukunnan palveluksessa, ja pyritään ratkaisuun,
jossa osa-aikaisista velkaneuvojista siirryttäisiin todellakin
kokopäiväisiin toimijoihin ja myös jopa
siten, että tietyn alueen neuvojat voisivat erikoistua
tiettyihin erityiskysymyksiin. Mutta nämä ovat
niitä sisäisiä järjestelykysymyksiä,
joista muun muassa Kuluttajaviraston kanssa nyt palveluita toteuttavat kunnat
ja lääninhallitukset ovat yhdessä paraikaa
neuvottelemassa.
Kuluttajavalituslautakunnan ruuhkan purkamisen osalta on hyvin
tärkeää ja ratkaisevaa se määrärahan
lisäys, joka nyt on olemassa, joka mahdollistaa asioiden
järjestelyn etenemisen sen puitteissa ja niiden aikataulujen
puitteissa, jotka ovat kohtuulliset kaikkien kannalta.
Kansainvälistymispolitiikan osalta meillä on tilanne
siten, että ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen
on mahdollista saada pieni määrärahan lisäys,
jonka keskeinen sisältö ja tavoite on se, että pyrimme
valiokunnankin mietinnössään kiinnittämän
havainnon mukaisesti proaktiivisuuteen eli siihen, että voimme
ennakoida niitä muutoksia ja niitä haasteita,
mitä meidän ympärillämme on
olemassa.
Muun muassa Finpron osalta voidaan todeta, että Finpro
on nyt myöskin ensimmäisen kerran kuuden vuoden
aikana avaamassa uusia toimitiloja siten, että Pietariin
tullaan avaamaan ja on avattukin uusi toimipiste, joka pyrkii vastaamaan
niihin uusiin mahdollisuuksiin, mitä Pietarin alueen kasvava
talous tulee suomalaisillekin yrityksille tarjoamaan. Samoin olemme
kyenneet vastaamaan siihen erityiseen mahdollisuuteen, mitä pohjoisella
Jäämerellä olevat öljy- ja kaasuesiintymät
meille tarjoavat, avaamalla Finpron toimipisteen Hammerfestiin ja
ylläpitämällä tämän
kaltaisia toimia. Meidän on oltava jatkossakin tarkkana
ja kyettävä reagoimaan niihin muutoksiin joko
siten, että tarvittaessa järjestellään
uudelleen Finpron toimiverkostoa siten, että uusia toimipisteitä avataan
siellä, missä painopisteet selkeästi
ovat olemassa, ja ennen kaikkea Aasiassa, ennen kaikkea Kiinan markkinoilla, mutta
myös varmasti jatkossa Lähi-idän suunta tulee
olemaan hyvin kiinnostava, Arabiemiraatit tai jopa Riadin tai Saudi-Arabian
toimipisteiden vahvistaminen ja tehostaminen tältä osin.
Energiapolitiikan osalta on todettu se, että näillä määrärahoilla
on lähdetty välittömästi toteuttamaan
niitä velvoitteita, mitä eduskunta on tuonut.
Energiatuen taso on jo hyvin lähellä Kansallisen
ilmastostrategian tavoitetta, joka on ollut olemassa.
Demonstraatiotuen osalta todettakoon se, että hallituksen
osalta on tehty suullinen sopimus siitä, kuten täällä todettiin,
että rahoitus demonstraatioita varten tullaan järjestämään
heti, kun toteuttamiskelpoisia hankkeita on olemassa. Meillä on
eräiden aikaisempien hallitusten osalta tilanne ollut se,
että määrärahat ovat olleet
olemassa, mutta valitettavasti sen kaltaisia hanke-ehdotuksia, jotka
olisivat voineet toteutua, ei ole ollut olemassa, mutta olen varma,
että hyvin pikaisesti tässä päästään
nyt selkeästi eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin tiiviisti hallituksen
puolelta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean, että nyt käydään
nopeatahtista keskustelua, jossa puheenvuoron pituus saa olla enintään
7 minuuttia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä aloittaa, kun puhumme kauppa-
ja teollisuusministeriön pääluokasta,
siitä että se malli, että ihminen on
kuluttaja ja ihmisen keskeisin rooli on kuluttaa ja että valtioiden
strategiat, yhteiskuntastrategiat, pohjautuvat kuluttamisen lisääntymiselle,
ei ole kestävä tapa. Siihen on kylläkin
maailmanlaajuinen yhteisö ottanut kantaa viimeksi 4. päivänä syyskuuta
Johannesburgissa, jossa Johannesburgin sekä toimintaohjelma että myöskin
julistus lähtee siitä, että tämä ei
ole mahdollista.
Aivan toisella tavalla kuin luulisi tässä eduskunnan
yleisessä keskusteluilmapiirissä Suomi on toiminut
nimenomaan tällaisen uuden vaihtoehdon puolesta sekä Euroopan
unionissa että myös Johannesburgissa, eli on kymmenvuotisohjelma,
jossa pyritään katkaisemaan nimenomaan yhteiskunnan
kehityksen ja sitten toisaalta jatkuvan saastumisen, luonnonvarojen
riiston välinen yhteys. Toisin sanoen hyvinvointia voidaan
kehittää sillä tavalla, että ei
koko ajan syvennetä luonnonvarojen ja ympäristön
tuhoamista, riistoa ja polkemista. Se on Suomen toiminnan tulosta
myös omalta osaltaan, että Euroopan unioni on
ottanut tämän kymmenvuotissuunnitelman omaksi
asiakseen ja vienyt sitä eteenpäin, ja se todellakin
Johannesburgissa tuli mukaan Johannesburgin ohjelmaan. Mielestäni
sen tyyppiset implementaatiot pitäisi olla myöskin kauppa-
ja teollisuusministeriön strategioissa ja myöskin
sitten edelleenkin budjeteissa, ja siinä, millä tavalla
se toteutuu, tarvitaan myös eduskuntaa.
Eduskunta kävi YK:n päivänä 24.
lokakuuta keskustelun tästä asiasta. Se oli hyvä keskustelu, ja
sen tuloksena muun muassa nimenomaan tuli esille se, että eduskunnalle
pitäisi vuosittain tuoda selonteko siitä, millä tavalla
Johannesburgin päämääriä viedään
Suomessa eteenpäin, mitä hallitus aikoo tässä asiassa
tehdä ja mitä se on tekemässä ja
tekee.
Johannesburg, missä myös ministeri Vilén
oli mukana, onnistui todella siinä mielessä, että se
ei ollut mikään "kymmenen kuukautta Dohasta", vaan
se oli "kymmenen vuotta Riosta", ja tällä tavalla
se täytti ne odotukset, mitä kuitenkin maailman
kansat, ympäristöliike, yleensä kansalliset liikkeet,
ja miksei myös valtiot ja hallitukset, ovat sille asettaneet
olosuhteet huomioiden, näin voitaneen täsmentää.
Mutta vielä, puhemies, tähän energiatukeen, mikä on
tässä mietinnössä. Tässä eduskunnassahan
vietiin risupaketin varjossa ja risupaketin näkösuojassa
ydinvoimapäätös läpi. Siinä millä tavalla
tämä risupakettiasia toteutuu, kyllä uskoisin
jäävän vielä vähän
hankalasti jos ei muu niin nilkka siihen pakettiin kiinni, niiden
risujen väliin. Ministeri kertoi, että tässä energiatuessa
ollaan lähestymässä sitä, mitä Kansallinen
ilmastostrategia on esittänyt. Nyt on kaksi vuotta siis joka
tapauksessa jääty siitä jälkeen
ensinnäkin tämän määrärahan
kohdalla.
Edelleenkin, tuon demonstraatiotuenkin yhteydessä,
jonka täällä myöskin jaoston
puheenjohtaja esitteli, voidaan todeta se, että jos ei
tällaista demonstraatiotukea ole todella vuosiin ollut,
niin on tietysti ollut aika hankala lähteä viemään eteenpäin
kallista, suurta, merkittävää demonstraatiohanketta,
ja palaan siihen, millä tavalla hyvinvoinnin kehittämisen
yhteys ympäristön tuhoamiseen ja ylenmääräiseen
raaka-aineen käyttämiseen katkaistaan: nimenomaan
näillä energiatukimäärärahoilla
ja myöskin demonstraatiotuella pyritään
etsimään sellaisia teknologioita ja käyttötapoja,
joilla tämä yhteys voidaan katkaista. — Ed.
Kekkoselle totean, että ed. Kekkosen kannattaisi paneutua
näihin asioihin, niin naurattaisi vähemmän. — Nimenomaan
tällä tavalla pyritään etsimään
ne välineet, joilla voidaan saavuttaa niitä päämääriä,
mitä yhdessä on, Suomi mukana, esimerkiksi Johannesburgissa
sovittu ja myöskin allekirjoitettu.
Faktori 4 ja Faktori 10 ovat muun muassa hyviä tapoja
saavuttaa ne tavoitteet, eli voidaan vähentää neljäsosaan
esimerkiksi raaka-aineen käyttö, ed. Kekkonen,
siitä mitä se on tällä hetkellä,
jotta saadaan kuitenkin saman arvoinen lopputulos eli pystytään
tuottamaan yhteiskunnalle hyödyllisiä hyödykkeitä.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Kun eduskunta hyväksyi periaatepäätöksen
viidennestä ydinvoimalasta, se liitti päätökseen
viisi pontta, ja näiden ponsien tarkoituksena oli turvata
uusiutuvan energian tutkimus- ja kehitystyö siitä huolimatta,
että maahan rakennettaisiin viides ydinvoimala. Valtion
teknillinen tutkimuskeskus on paikka, jossa tätä kehitystyötä tehdään.
Vtt pyrkii edistämään luonnonvarojen
tehokasta käyttöä ja vähentämään
energiankulutusta. Vuoden 2003 energiantutkimuksen painopistealueita
ovat uusiutuvien energiamuotojen, erityisesti bioenergian, käytön
edistäminen, energiansäästö,
energian ympäristövaikutukset sekä energiantuotantoon
ja -käyttöön liittyvät ilmastoasiat
eli hyvin pitkälle samoja asioita, joita eduskunta on ponsillaan
vaatinut. Näistä eduskunnan vaatimuksista huolimatta
Vtt:n toimintamenoja on ensi vuoden talousarviossa leikattu edellisvuodesta
957 000 euroa. Tämä ei voi olla vaikuttamatta
myös energiantutkimuksen saamiin resursseihin.
Vastauksessaan talousarvioaloitteeseeni kauppa- ja teollisuusministeriö toteaa,
että Vtt:n toimintamenoihin kohdistuva leikkaus kohdistuu
yleisesti tutkimuslaitoksen toimintamenoihin ja että Vtt
voi itsenäisenä virastona kohdentaa leikkaukset
parhaaksi katsomallaan tavalla — todella ovelaa. Kun leikkaa
vain yleisesti joltakin laitokselta, ei siis ota vastuuta siitä,
että leikkaus kohdentuu johonkin laitoksen toimintaan, kuten
energiantutkimukseen. Vähän niin kuin leikkaisi
yliopistolta ja ihmettelisi sitten perästäpäin,
miksi ne vähentävät opetustunteja, eihän niistä ole
käsketty säästää.
Monet laitokset ovat joutuneet valtiovarainministeriön
matkakululeikkausten kohteiksi. Kun rahaa on rajoitetusti, on tämä ymmärrettävää.
Vtt:n
kohdalla leikkaus on kuitenkin kohtuuton tai ei vain kohtuuton,
vaan myös väärin laskettu. Matkakulujen
leikkaukset on Vtt:n kohdalla laskettu kokonaismatkakustannusten
perusteella eli ne sisältävät myös
kaiken maksullisen tutkimuksen ja muun ulkopuolisen rahoituksen
turvin tehtävään toimintaan liittyvät
matkakustannukset. Budjettirahoitteisen toiminnan osuus Vtt:n toiminnasta
on kuitenkin vain 28 prosenttia, joten tämä leikkaus
on moninkertaisesti liian suuri. Samaa laskukaavaa on noudatettu
muissakin laitoksissa, mutta Vtt:n kohdalla tämä vähennys
on radikaalein. Vtt:n kohdalla leikkaukset ovat todella vakavia
siitäkin syystä, että eduskunta on hyvin
painokkaasti ilmaissut kantansa energia-alan kehitystyön
puolesta.
Jos olen kritisoinut valtiovarainministeriötä aikaisemmin,
on syynä ollut yleensä poliittiset erimielisyydet.
En kuitenkaan ole ajatellut, että ministeriössä tehdään
tämän kaltaisia virheitä, ja kun niitä tehdään,
niin kuvittelisin, että ne korjattaisiin ja myönnettäisiin
tehdyt virheet, jollainen tässä on tapahtunut.
Arvoisa rouva puhemies! Vtt on katsonut valiokunnan asiantuntijakuulemisessa,
että määrärahan leikkaus heikentää ratkaisevasti
sen tutkimus- ja kehitystyön edellytyksiä. Vtt:n
pitäisi kulkea teknologisen kehityksen kärjessä,
sen huipulla, mutta ilman riittäviä julkisia resursseja siitä uhkaa
tulla tieteellistä toimintaa vailla oleva insinööri-
ja konsulttitoimisto.
Valtiovarainvaliokunta esittää, kuten ed. Laukkanen
kertoi, eduskunnan lausumaa, jota siteeraan vielä: "- -
laskentaperusteen virheellisyydestä johtuva osuus Vtt:n
matkakustannusten leikkauksesta korvataan siten, että Vtt:n
tutkimus- ja kehitystyön edellytykset turvataan". Aivan,
ihan kivaa, mutta ei se riitä. Mitä se vaikuttaa?
Toteutuuko tuo lausuma? Jotta Vtt:n tieteellisen työn toimintaedellytykset
voidaan turvata, tarvitaan myös rahaa, ja ihmettelen sitä,
että hallitusryhmien edustajat vetivät viime vaiheessa Vtt:ltä pois
rahat, jotka jaosto oli ihan loppumetreille asti suunnitellut antavansa
Vtt:lle tämän virheen korjaamiseksi.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2003 talousarvion momentille 32.20.22 lisäyksenä 957 000
euroa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen toimintamenoihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensiksi kommentoin kuljetustukiasiaa sen takia, että siinä minusta
tämä fokus, niin kuin hienosti nykyisin sanotaan,
on väärä. Sen pitäisi ehdottomasti
olla suunnattuna Ruotsiin, arvoisa ministeri, jossa on kova järjestelmä,
toimiva järjestelmä, jossa potentiaali käytettäväksi
rahaksi on 250 miljoonaa kruunua, joka on siis paljon rahaa, kun
verrataan siihen, mikä on Suomessa. Tämähän
on Euroopan unionin sisämarkkinoilla kilpailunvääristymä,
jota ei pidä hyväksyä, ja EU-komissio
ei ole puuttunut siihen, että Ruotsilla tämmöinen
järjestelmä on. Uskoisin ministerin lappilaisena
kansanedustajana tämän erinomaisen hyvin tietävän.
Siis toisin sanoen sinne pitää katsella.
Arvoisa puhemies! Tästä risupaketista ja sen nykytilanteesta.
Minusta hallitus on ollut reilu sinä mielessä,
että kun tätä ministerin markkinoimaa
18 miljoonan euron verohelpotuspakettia markkinoidaan siellä hallituksen
esityksen perusteluissa, niin sanotaan reilusti, että taitaapi olla
sillä tavalla, että se menee olemassa olevien laitosten
pönkittämiseen. Ei nyt tietysti ihan juuri tällä tavalla
sanota, että pönkittämiseen, mutta sen
hyväksi, mikä tarkoittaa käytännössä siis
sitä, että se rahamäärä menee
suoraan tulohyvitykseksi näille olemassa oleville energialaitoksille.
Oulun Energia on hyvä esimerkki siitä, mitä se on
merkinnyt käytännössä. Oulun
Energia sai viidettä ydinvoimalaa koskevan vaatimuksen
siitä, että pitää tulla näillä ja
näillä rahoilla mukaan tämän
viidennen ydinvoimalan rakentamiseen, ja se raha otetaan tästä.
Toisin sanoen tämä verohelpotustuki on se, mikä on
sitä ylimääräistä rahaa,
joka käytetään tähän
tarkoitukseen, ja sillä siisti. Eikä tässä ole
sen ihmeellisempää. Erittäin taitava
jippo kerta kaikkiaan ohjata valtiolta vanhassa rahassa 100 miljoonaa
markkaa ydinvoimalan rakentamiseen. Onneksi olkoon! Kyllä te eteviä olette.
No, mikä koskee sitten tätä muuta
osaa risupakettia, niin tällä tuotettu volyymi
jää niin alhaiseksi, että sillä ei
ole mitään kapasiteettia lisäävää vaikutusta.
Päinvastoin nyt ollaan sellaisessa ihmeellisessä tilanteessa,
että ei ole luotu näitä uusiutuvien energialähteitten
markkinoita lainkaan, muun muassa kuituun perustuvia markkinoita.
Tällä hetkellä on järjestelmä sillä tavalla, että näissä metsähakkeissa
jnp. kolme laitosta on jakanut markkinat keskenään:
Pietarsaari, Joensuu ja Oulu, siinä ne. Toisin sanoen ne
pitävät tällä hetkellä markkinat
status quo -tilanteessa ja mitään todellista kehitystä ei
tällä hetkellä tapahdu. Toisin sanoen
tämä risupaketti on armoton kupla.
Se, mikä on myönteistä, on se, että nyt
on keksitty, että nyt voidaan, kun se ydinvoimalaperiaatepäätös
on tehty, toki hyväksyä se, että muun muassa
tämä ruokohelpi voidaan hyväksyä energiakasviksi.
Sehän täällä kiistettiin valiokunnassa
jnp., ettei sillä ole mitään merkitystä.
Nyt sentään on tuhansissa hehtaareissa tuotantoala.
Nyt on huomattu, että sehän onkin ihan kannattavaa hommaa.
Eli siinä suhteessa jotakin myönteistä on
tapahtunut, kun se päätös tapahtui. Joka
tapauksessa potentiaali on todella suuri. Se on meikäläisissä olosuhteissa
niin sanotuilla joutopeltohehtaareilla noin 1 800 megawattia
sähköntuotantotehoa, joka on paljonlaisesti ja
jolla on toisin sanoen markkinoita luovaa merkitystä.
Sitten demolaitoksesta muutama sana: Silloin, kun käytiin
keskustelua vuosi sitten tästä ydinvoimalasta,
Vtt:n tutkijat kävivät esittelemässä näitä demolaitoksia
ja aivan valmiita suunnitelmia, kertoivat, kuinka monta kertaa niitä on
tarjottu eri yhtiöille jnp. On perusteelliset systeemit
valmiina. Mutta jos on sovittu näitten muutamien harvojen
sähköntuotantoyksiköitten kesken, firmojen
kesken, että ei tämmöisiä hommia
tehdä ja sillä siisti, ei mitään
tapahdu. Tämä on siis sellainen tilanne, että on
itse sovittu, että näin nyt ei vaan tapahdu ja
näitä risupaketteja hoidetaan tämmöisenä lumepolitiikkana
ja sillä sipuli.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Myös minä keskityn puheenvuorossani
tähän energiapolitiikkaan ja niin sanottuun risupakettiin.
Tämän viikon maanantainahan jättivät
esityksensä kauppa- ja teollisuusministerille ne työryhmät,
joiden piti laatia tarkemmat esitykset siitä, miten eduskunnan
ja myös hallituksen hyväksymät niin sanotut
risupakettiponnet toteutetaan. Jos näiden risupakettiponsien
toteuttaminen jää maanantaina julkistettuihin
työryhmäesityksiin, niin voidaan päätellä,
että risupaketti oli täyttä huijausta.
Maanantaina esitellyt toimet ovat suurimmaksi osaksi erilaisia lisäselvityslistoja,
joille lisäselvityksille ei aseteta edes aikataulua. Työryhmä,
jonka tehtävänä oli esittää uusiutuvan
energian edistämistoimet, on suorittanut tiettyjä tilastointimuutoksia
ja lisäksi suuntaa tiettyjä edistämistoimia
aivan muihin asioihin kuin niihin, joita eduskunta ponsillaan halusi
edistää.
Tilastointimuutoksia on esimerkiksi se, että jätteenpolton
lisäys nyt, toisin kuin aikaisemmin, lasketaan uusiutuvan
energian lisäykseksi. Myös esitetystä lisärahasta
huomattava osa suunnataan nimenomaan jätteenpolton edistämiseen.
Toiseksi, arviota uusiutuvan energian kasvusta on saatu nousemaan
sillä, että on muutettu optimistisemmaksi paperiteollisuuden
suhdannearviota, ja paperiteollisuushan käyttää polttoaineena
puupohjaisia prosessijätteitä, jotka toki ovat uusiutuvaa
energiabiomassaa.
Edelleen, toisin kuin ennen, on laskettu mukaan tavoitellut
tehonkorotukset suuriin, yli 10 megawatin vesivoimaloihin. Tämä osuus
maanantaisesta paketista kumoutui eilen, koska suurin osa näistä suurten
vesivoimaloiden tehonkorotuksista, joita työryhmä havittelee
edistävänsä, edellyttäisi Vuotoksen
altaan rakentamista. Senhän eilinen korkeimman hallinto-oikeuden
päätös teki mahdottomaksi.
Ne asiat, joita eduskunta ponsillaan halusi edistää,
eli kotimaista puuhaketta käyttävä yhdistetty
sähkön- ja lämmöntuotanto pienissä ja
keskisuurissa paikallisissa laitoksissa, peltobiomassa, tuulivoima
ja maalämpöpumput, eivät saa juuri minkäänlaisia
edistämistoimia sen maanantaisen työryhmän
esityksen mukaan. Eduskunnan ponsissaan mainitsemat markkinapohjaiset edistämistoimet,
kuten energiaveron kehittäminen ja uusiutuvalla energialla
tuotetun sähkön asteittain nousevan ostovelvoitteen
säätäminen sähköä markkinoiville
yhtiöille, joka keino on päätetty ottaa
käyttöön viidessä EU-maassa, nämä molemmat
jätettiin työryhmässä ainoastaan
sen maininnan varaan, että tehdään joskus hamassa
tulevaisuudessa, tarkemmin määrittelemättömässä tulevaisuudessa,
lisäselvityksiä.
Toinen työryhmä, jonka tehtävänä oli
laatia ehdotuksia sähkönsäästön
edistämiseksi, ei juuri sen parempia villoja saanut aikaiseksi.
Kaiken huipuksi, kun työryhmässä esitettiin
arvio näillä toimilla saavutettavasta lisäsäästöstä,
se jäi kauas taakse hallituksessa ministeri Mönkäreen
esityksestä hyväksytyn ponnen asettamasta tasosta. Kun
tämä oli työryhmässä todettu,
seuraavaan kokoukseen tuotiin uusi laskelmien tulos. Aivan samoista
toimista oli yhtäkkiä, hokkuspokkus, saatu yli
yksi terawattitunti enemmän lisäsäästöä.
Mitään selitystä työryhmän
jäsenille siitä, mihin tämä laskelmien
tuloksen muutos perustui, ei annettu, eli toisin sanoen syntyy vaikutelma
siitä, että nämä numerot on
vedetty lähinnä stetsonista.
Jos nyt todella eduskunnan ponsien toteuttaminen jää näin
onnettomiin toimenpiteisiin, jotka osittain kohdistuvat kerta kaikkiaan
aivan eri asioihin kuin mitä eduskunta halusi ponsillaan esittää,
niin minä katson, että jokaiselta semmoiselta
ydinvoiman puolelle risupaketin ansiosta kääntyneeltä kansanedustajalta,
joka nyt todella kuvittelee, että näillä ponsilla
on jotain saatu aikaan, puuttuu joko ymmärryskykyä tai
rehellisyyttä. Erityisesti ihmettelen sitä haluttomuutta, mikä Suomen
hallituksessa on ottaa käyttöön markkinapohjaisia,
siis valtiolle ilmaisia markkinapohjaisia, edistämistoimia
uuden puhtaan energiatekniikan edistämiseksi. Suomessa
suhtaudutaan äärimmäisen torjuvasti siihen,
että energiaveron tasoa merkittävästi
nostettaisiin, vaikka se kansallisen ilmastoselonteon valmistelun
yhteydessä todettiin välttämättömäksi.
Edes sitä, että energiaveron rakennetta muutettaisiin paremmin
ohjaavaksi, ei ole valmisteilla, vaikka viime keväänä Kioto-ministerityöryhmälle
esitetyt laskelmat osoittivat, että nykyinen energiaveron
rakenne ei ole erityisen hyvin ohjaava.
Pari viikkoa sitten olin Ruotsissa maakaasuseminaarissa, jossa
Ruotsin energiaministeriön valtiosihteeri selosti Ruotsissa
käyttöönotettavaksi päätettyä järjestelmää,
jossa sähköä myyville yhtiöille
asetetaan velvoite hankkia myymästään
sähköstä vuosittain kasvava osuus uusiutuvalla
energialla tuotettua sähköä. Tämä on siis
Ruotsissa päätetty ottaa käyttöön
ja neljässä muussakin EU-maassa. Ruotsin energiaministeriön
valtiosihteeri totesi, että tämä on erinomainen
tapa yhdistää markkinat ja toisaalta valtiovallan
ohjaus. Olen itse hänen kanssaan aivan samaa mieltä,
ja minusta on todella käsittämätöntä, että tämän
valtiolle ilmaisen keinon käyttö ei Suomessa näytä kelpaavan.
(Ed. Kekkonen: Mikä se keino on?) — Se keino on
eduskunnan ponsissa mainittu keino, että sähköä myyville
yhtiöille asetetaan velvoite hankkia uusiutuvalla energialla
asteittain kasvava osuus siitä sähköstä,
jonka ne kuluttajille edelleen myyvät. Tämä keino
on viidessä EU-maassa päätetty ottaa
käyttöön.
Myöskin viime keväänä Suomessa
vieraillut Belgian energiaministeri totesi, että Belgiassa
aiotaan edistää uusiutuvaa energiaa tällä tavalla. Valtio
ei aio tukiaisina panna tähän asiaan pennin hyrrää.
Se asettaa vain sähköä myyville yhtiöille
tämän velvoitteen ja ne saavat itse markkinoilta
etsiä edullisimmat ratkaisut, joilla uusiutuvalla energialla
tuotetun sähkön hankintavelvoite toteutetaan.
Suomen hallitus on myös käsittämättömän kielteisesti
suhtautunut EU:n suorastaan tarjottimella tarjoamiin mahdollisuuksiin
edistää uusiutuvaa energiaa, kuten päästökauppadirektiiviin. Niin
kauan kuin vihreät olivat hallituksessa, mehän
olimme hallituksessa ainoa ryhmä, joka puhui tämän
päästökauppadirektiivin puolesta. Onneksi
nyt tässä joulukuussa EU:n ympäristöneuvosto
teki tästä direktiivistä päätöksen,
ja todennäköistä on, että neuvoston
ja parlamentin yhteisymmärrys tästä asiasta
syntyy varsin pian ja että päästökauppa
todella pääsee sitten käyntiin vuodesta
2005.
EU on tarjonnut myöskin sitä mahdollisuutta sähkömarkkinadirektiivin
uusimisen yhteydessä, että sähköä myyvät
yhtiöt velvoitettaisiin antamaan kuluttajille vuosittain
sähkölaskun yhteydessä selko siitä,
paljonko kyseisen kuluttajan ostaman sähkön tuottaminen
on aiheuttanut toisaalta hiilidioksidipäästöjä,
toisaalta radioaktiivista ydinjätettä. Suomen
hallitus tämän sähkömarkkinadirektiivin
käsittelyn yhteydessä kynsin hampain vastusti
nimenomaan sitä, että sähköntuotannon
yhteydessä synnytetyn ydinjätteen määrä tarvitsisi
mainita. Tämäkin on minusta täysin käsittämätöntä,
kun Suomi toisaalta eri yhteyksissä julistaa EU:ssa toimivansa
avoimuuden puolesta. Tällainen kuluttajainformaation tarjoamisvelvoitehan
olisi valtiovallalle ilmainen tapa kannustaa kuluttajia siirtymään
sähkönostossaan puhtaampiin vaihtoehtoihin, kotimaiseen
uusiutuvaan energiaan.
Arvoisa puhemies! Vaikuttaa todella siltä, että uusiutuvan
energian edistämiseen ei löydy todellista poliittista
tahtoa tältä hallitukselta. Toivottavasti vaalien
jälkeen maassa on sellainen hallitus, jolta tätä tahtoa
löytyy.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Näin aamuyön tunteina
vielä muutama sana kauppa- ja teollisuusministeriön
pääluokasta.
T&k-rahoja budjetissa on vähennetty ja niiden
vähyys on jo pidemmän aikaa tiedostettu. Tämä on
meidän kansantaloutemme kannalta varsin negatiivinen asia.
Valtio vähentää rahoitustaan varmasti
ajatuksella, että yritykset sitten lisäävät
omia kehittämisrahojaan. Näin suuryritysten kohdalla
on käynytkin, mutta sitten kun mennään
uusien innovaatioasioiden puolelle, jotka synnyttäisivät
uutta, uusia tuotteita ja uusia työpaikkoja, niin siihen
rahoja ei osoiteta. Tänä vuonna oli jo tuossa
elokuun tietämissä tilanne se, että reilut
600 eteenpäinvietävää hanketta
hylättiin, koska rahat puuttuivat. Ei meillä ole
varaa tällaiseen osaamisen tuhlaukseen, vaan meidän
on yksinkertaisesti osoitettava riittävät rahat,
jotta näistä uusista innovaatioista voidaan seuloa
näitä todellisia menestystekijöitä.
Sitten tähän energiapolitiikkaan, jota täällä vihreät
varsin voimakkaasti ovat ruotineet, nimenomaan kotimaisen energian
tukea. Kyllä hallituksen esityksessä kotimaiselle
energialle on kuitenkin tukea ainakin niihin hankkeisiin, joita tällä hetkellä on
vireillä. Erityisen positiivinen asia on tämä mietinnössä oleva
toteamus, että kun demonstraatiolaitokselle hakemus tulee,
ja todennäköisesti tulee jo kevään
aikana, sille osoitetaan rahat. Meidän on helppo tietenkin
kysyä, miksi kotimaisesta puusta, turpeesta ja muusta ei sähköä tule
tähän tilanteeseen enempää kuin
tällä hetkellä tulee. Mutta nämä investoinnit
ovat pitkien päätösten takana ja tässä on
kuitenkin jo monta monituista vuotta rakennettu laitoksia. Esimerkiksi
eteläisessä Suomessa tällä hetkellä on
polttoaineesta selkeä puute. Hallituksen toivoisi hyväksyvän
tämän KTM:n työryhmän esityksen,
että investointitukia tultaisiin myöntämään
jatkossa myös näille korjuuketjuille. Se on äärettömän
tärkeä asia, koska korjuuketjut ovat kalliita
ja edellyttää jo paljon siviilirohkeutta lähteä liikkeelle,
siihen vääjäämättä tarvitaan
tukitoimenpiteitä. Tämä Suomen surullinen
sähkötase osoittaa varmasti talven aikana ydinvoimaratkaisun
tarpeellisuuden.
Mielestäni meidän pitäisi pyrkiä ja
meidän on pyrittävä sähköntuotannossa
mahdollisimman lähelle omavaraisuutta, ja vaikka nyt tämä ydinvoimalaitos
sitten kymmenen vuoden päästä tai vuoteen
2010 mennessä tuleekin rakennettua, niin meillä on
kyllä vielä toisen ydinvoimalaitoksen verran tarvetta
kehittää kotimaisen energian hyötykäyttöä,
ja siihen on kansantaloudellisesti perustellut lähtökohdat.
On pakko kysyä edustajien Ojansuun ja Hassin puheenvuorojen
johdosta, mitkä ovat ne vihreiden vaihtoehdot tuottaa sähköä tähän
yhteiskuntaan, meidän kansantalouteemme, riittävästi. On
iloittu, on eilinen iltapäivä juotu kuohujuomaa
sen vuoksi, että Vuotoksen altaasta tuli kielteinen päätös.
Nyt ilakoidaan, että risupaketissa ei ole riittävästi
rahaa. Minulle ei ainakaan riitä se toteamus, että sähköä tulee
töpselistä. Se on nähty tässä aika
ajoin, että sitä sähköä ei
sieltä tule, ja ensi talvi saattaa olla meillä todella
tiukkaa aikaa. Energiapolitiikassa tarvitaan yksituumaisuutta senkin
vuoksi, että meidän teollisuudellemme tulee näistä ilmastoratkaisuista,
hiilidioksidipäästöasioista, aika kovat
uudet haasteet.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä ihan lopuksi, kun KTM
hallitsee hyvin laajasti myös valtionyhtiöitä:
Valtion omistuksen kehittäminen on erittäin tärkeää.
Mielestäni nyt meillä uudessa tilanteessa, kun
Euroopan unioni laajenee ja tähän lähialueelle
tulee entistä suurempaa kilpailua, myös valtionyhtiöiden
on katsottava investointeja nimenomaan kotimaahan ja mahdollisesti myös
uusille alueille, joissa syntyy aitoja työpaikkoja. Me
olemme seuraavaksi selkeästi haastettuja, ja meidän
täytyy kyetä vastaamaan siihen haasteeseen niin,
että me kykenemme luomaan uusia työpaikkoja, ja
siinä on myös valtionyhtiöiden oltava
mukana.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Valtiovarainvaliokunnan kauppa- ja teollisuusjaoston
puheenjohtaja ed. Laukkanen esitteli mielestäni erinomaisella
tavalla valiokunnan mietintöehdotuksen KTM:n osalta. On
todettava, että jaoston työskentely oli erinomaisen
hyvää huolimatta siitä, että tähän
mietintöön jätettiin muutama eriävä mielipide.
Toinen tuli keskustan suunnalta ja toinen vihreitten.
Ihan muutamiin asioihin haluaisin myöskin ottaa tässä yhteydessä tämän
pääluokan osalta kantaa. Täällä jaoston
puheenjohtaja, samaten kuin ministeri, puhui teknologiapolitiikan
osalta. Niin kuin me tuolla asiantuntijakuulemisessa totesimme,
meillä päähuoli oli KTM:n pääluokassa
se, että ollaan menettämässä erittäin
hyvää kansainvälistä kilpailuasemaa
tulevaisuudessa, jos ei pystytä lisää satsauksia
tekemään. Ministeri kuvasi erinomaisella tavalla
sitä, mikä meidän asema maailmalla on
ollut, mutta jotta se pystyttäisiin pitämään,
tarvitaan lisää satsauksia. Tämä ponsi,
mikä tähän mietintöön
on liitetty tältä osin, on hyvin perusteltu. Minä jaksan
kyllä uskoa siihen, että tämä ponsi
tulee hyvin vakavasti otetuksi, kun asioita valmistellaan ja ehdotuksia eduskunnalle
tehdään.
Sitten tähän yrityspolitiikkaan ja alueelliseen kuljetustukeen.
Tämä on asia, mikä on puhututtanut meitä hyvin
pitkään. Nyt sikäli tilanne oli erinomaisen
hyvä, että hallitus piti siitä sopimuksesta
kiinni, mikä tässä joku aika sitten tehtiin
siitä, että kuljetustuki edelleen tulee, kun tässä muutamana
vuotena peräkkäin esitettiin, että kuljetustuki
lakkautettaisiin ja laki kumottaisiin. Määräytymisperuste,
niin kuin jaoston puheenjohtaja totesi, on sen kaltainen, että toivon,
että ministeri Vilén tätä kysymystä sitten
EU:n kanssa selvittää. Pyrittäisiin siihen
tavoitteeseen, mitä tässä ponnessa lausutaan.
Ponsi on nyt sitten toistamiseen jaoston ja valiokunnan ehdotuksena.
Kuluttaja- ja kilpailupolitiikan osalta meillä oli
haluja lisätä määrärahoja
esitettyä enemmänkin, mutta sitten hallituspuolueiden
välisissä neuvotteluissa päädyttiin
siihen, että esitetään 100 000
euroa nimenomaan tämän asian hallintajärjestelmän
hankintaan ja sen kehittämiseen.
Talous- ja velkaneuvonnan osalta tiedetään
ne ongelmat, mitä sillä alueella on. Määrärahaesitys
lähti jaostosta vähän korkeampitasoisena kuin
mihin se sitten neuvotteluissa päätyi. Toki tässä on
muistettava, että jo hallituksen esityksessä esitettiin
1,55:tä miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän
rahaa. Nyt sitten valiokunta ehdottaa, että sinne lisätään
vielä 700 000 euroa, mutta tarve on huomattavasti
suurempi.
Kansainvälistymispolitiikan osalta Finpro, kuten ministeri
totesi, on avaamassa uusia toimipisteitä. Minusta on erinomainen
asia myös se, että Pietarin suuntaan ja ylipäätään
Venäjälle toimintaa ollaan tehostamassa. Itse
olen Keski-Suomessa Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykesin
toiminnassa mukana, sen hallituksen puheenjohtaja, ja meillä on
Pietarissa toimisto ollut seitsemän vuoden ajan ja kokemukset
ovat erinomaisen hyvät. Me olemme pystyneet sillä tavalla
kyllä saattamaan monta suomalaista yritystä yhteistoimintaan
venäläisten yritysten ja venäläisten
kanssa samalla, kun tietenkin olemme avanneet ovia heidän
tulla tänne Suomeen. Se on ollut erittäin positiivista
ja merkittävää.
Yksi asia, mikä Finpron toiminnassa tulisi mielestäni
harkittavaksi, on se, että kun nyt yhä enemmän
puhutaan alueellisesta toiminnasta, seututoiminnasta, maakunnallisesta
toiminnasta, niin kyllä mielestäni tulisi antaa
Finprolle mahdollisuus vahvistaa myös alueellista toimintaa niin,
että Finpro voisi ankkuroitua alueelle voimakkaammin. Tiedän
sen, että tästä asiasta on keskusteltu
ja Finpron johto on omissa tavoiteohjelmissaan tämän
suuntaisia tavoitteita asettanut. Se merkitsisi sitä, että silloin
Finpro voisi siellä alueella merkittävästi
vahvistaa alueiden yritysten kansainvälistymistä.
Energiapolitiikan osalta, niin kuin jaoston puheenjohtaja totesi,
tarkoitus oli päivittää nuo ponnet. Minusta
on halveksittavaa puhua risupaketista. Me teimme tässä eduskunnassa
merkittävän, todella historiallisen energiapoliittisen
ratkaisun, niin kattavan ratkaisun, että ikinä ei
tämä eduskunta ole vastaavaa tehnyt, ja sen takana pystyy
hyvinkin olemaan.
Täällä on puhuttu demohankkeesta
ja todettu, että kaiken maailman esityksiä on
tehty, mutta ei vaan lähde liikkeelle. Me tiedämme
sen, että nyt on kauppa- ja teollisuusministeriöön
tulossa hakemus nimenomaan Martinlaakson hankkeen osalta, jossa
on Vantaan Energia, Pohjolan Voima, Vapo yhteistyössä mukana.
Tiedämme sen, että kun se hakemus sinne tulee,
kauppa- ja teollisuusministeriö tekee sen osalta myönteisen
päätöksen.
Kaiken kaikkiaan satsaukset ovat hyvin hyvin merkittävät,
mitä nyt sitten sen energiaratkaisun jälkeen tullaan
tekemään, ja uskon niin, että tehostetusti
nyt sitten uusiutuvien energialähteiden kehittämistä voidaan
edistää.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laitisen puheenvuoro pani nyt ajatukseni
uusiksi siitä, mitä olin ajatellut sanoa. Oli
kovasti mukava kuunnella, että keskisuomalainen yritysajatus
on saanut aikaan paljon Pietarissa, mutta kyllä kaakkoissuomalaisena
on pakko sanoa myöskin se, että toivon todella,
että me emme eläisi enää siinä illuusiossa,
jossa valtiollinen tai yhteiskunnallinen järjestelmä tekisi
yhteistyötä valtiollisen tai yhteiskunnallisen
järjestelmän kanssa siellä, koska siitä ei
tule kyllä yhtään mitään.
Tämä on yritysten välistä toimintaa,
yksittäiset yritykset ovat ne, jotka tällä hetkellä pärjäävät,
jos ovat pärjätäkseen Venäjän
puolella. Minusta tämä on erinomaisen syvä ja
suuri kulttuurimuutos, joka kannattaa iskostaa kaikkien niiden päähän,
jotka tätä toimintaa suhteessa itään
harjoittavat.
Ed. Laitinen tässä hiukan pohdiskeli seikkaa sitä,
että nimitykseen "risupaketti" liittyisi halventava vivahde.
Minä olen hänen kanssaan sataprosenttisesti samaa
mieltä. Siihen ratkaisuun, joka täällä tehtiin
aikoinaan, muutama kuukausi sitten, ydinvoiman suhteen, liittyi
tämä paketti, joka sai vähän
tämmöisen leikkisän sivujuonteen tällä risupaketilla.
Minusta se on toteutettu tai pantu käyntiin ne prosessit,
jotka liittyivät siihen. Tässä suhteessa
minusta ed. Hassin puheenvuoro oli suorastaan kummallinen, kun hän
kuitenkin oli valmistelemassa hallituksessa tätä kyseistä ohjelmaa.
Hän antoi kovin kovin kepeän kuvan (Puhemies koputtaa)
siitä, mitä tämä risupaketti,
joka nimenä on perin huono, piti sisällään.
(Puhemies koputtaa)
Rouva puhemies! Tiedän, että minun pitäisi nyt
tulla puhujakorokkeelle, eikä minulla ei ole syytä sinne
tulla, sanon vain sen, että minusta tämä risupaketin
vähättely ei ole enää tästä maailmasta.
Se oli osa kokonaisuutta, jota pannaan toimeen kaiken aikaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salolle vastauksena muutama näkökohta.
Ensinnäkin: Meillä ei ole tällä hetkellä bioenergiamarkkinoita,
ei todellakaan ole, ja se tarkoittaa, että meillä ei
ole myöskään logistiikkaa, joka on siinä aivan
välttämätön. Meillä pitää olla markkinat,
että se logistiikka syntyy. Tiedätte hyvin, kun
itse toimitte tämmöisellä alalla, jossa teillä on
kuljetuskalustoa, millä ehdoilla tämä homma
toimii. Tällä hetkellä tilannetta todella pahasti
sotkee se, että meiltä viedään
hirmuinen määrä sähköä Ruotsiin
hirmuisen korkeaan hintaan, mikä sotkee tämän
suomalaisen kuvan ihan täydellisesti.
Edelleen: Teille on toimitettu paperiversionakin Uusiutuviin
energianlähteisiin perustuva sähköntuotannon
vaihtoehto KIO-X -asiakirja, joka on ollut yleisessä arvioinnissa
eikä vääräksi osoitettu, eli
meillä on todellinen vaihtoehto ja on ollut jo pitkään.
Ulkomaankauppaministeri Jari Vilén
Arvoisa rouva puhemies! Olen samaa mieltä ed. Tiusasen
kanssa siitä, että Johannesburgin kokous oli menestys.
Jos maailman kansojen johtajat kokoontuvat kerran kymmenessä vuodessa pohtimaan
yhdessä maapallomme yhteistä tulevaisuutta ja
siihen liittyviä velvoitteita, jo pelkästään
tämän kaltaisen sitoumuksen toteuttaminen on jo
suuri saavutus. Suomen osalta voi olla erityisen tyytyväinen
siitä, että todellakin kestäviin kulutustapoihin
liittyvät periaatteet saatiin hyväksyttyä siellä kokouksessa.
Voin ilokseni kertoa, että myös ministeriön
taholla tätä ollaan kansallisesti käynnistämässä ja etsimässä käytännön
toimia, miten myös Suomi omalta osaltaan kotimaassa tulee
vastaamaan siihen velvoitteeseen, jonka olemme saaneet nyt myös
muille maailman kansoille. Kauppa- ja teollisuusministeriö ja
ympäristöministeriö ovat juuri muodostaneet
yhteisen työryhmän, jonka puheenjohtajana toimii
tohtori Risto Ranki, joka on etsimässä nyt niitä käytännön
sovellutuksia ja muokkaamassa käytännön
strategiaa Suomessa tapahtuvalle toiminnalle ja näille
seurantatehtäville ja velvoitteille, mikä meillä on
olemassa.
Olen myös samaa mieltä edustajien Kekkosen ja
Laitisen kanssa siitä, että kun historiantutkijat aikanaan
analysoivat ja arvioivat vaalikausien tapahtumia, tämän
eduskunnan tekemä päätös ydinvoiman
rakentamisesta tulee varmaan olemaan se poliittisesti kaikkein kauaskantoisin
ja merkittävin yksittäinen päätös,
mitä on saatu aikaiseksi, päätös,
jonka keskeinen sisältö on turvata kilpailukykyinen
energia Suomessa, turvata sen luotettava saanti ja vastata myös
kansainvälisiin velvoitteisiin, mitä meillä on
olemassa. Tämä päätös,
jota pohjusti perusteellinen keskustelu eri elementteineen, eri
mielipiteineen, ja johon liittyivät myös ne energiapoliittiset
ratkaisut, mitä nyt tässä valtion budjetissa
on esitelty, on kokonaisuus ja kestävä kokonaisuus,
joka mahdollistaa mielestämme ne keskeiset tavoitteet kilpailukyvyn
turvaamisesta mutta myös kuluttajan edun turvaamisesta
tilanteessa, jossa luonnonolosuhteet aina tulevat olemaan huomattavasti
paljon haastavammat kuin jossakin toisessa maassa, niin kuin viimeaikaiset
tapahtumat ovat jälleen kerran meille Suomessa todistaneet.
Haluaisin vain muistuttaa energiatuen myöntämisvaltuuksien
osalta siitä, että mehän esitämme
nyt 31,2:ta miljoonaa euroa, joka on tähän vuoteen
nähden 6 miljoonaa euroa enemmän, ja verrattuna
vuoteen 2000 kasvu on kokonaista 50 prosenttia. Mielestäni
nämä ovat merkittäviä lukuja,
merkittäviä sitoumuksia, mitä on tehty,
varsinkin kun tähän liittyvät myös
energiatukea koskevat muut linjaukset siten, että kaikki
uuteen teknologiaan perustuvat uusiutuvien energianlähteiden
hankkeet ja energiansäästöhankkeet voivat
saada maksimissaan 40 prosentin tuen, kun aiemmin kyse oli vain
tuulivoimahankkeista. Uskon, että nämä ratkaisut
ovat sen kaltaisia, jotka auttavat mahdollistamaan meidän
muidenkin kansainvälisten velvoitteidemme toteuttamisen.
Myös päästökaupan osalta
meillä on olemassa nyt ratkaisu, joka on neuvoteltu rakentavasti
ja hyvin eri osapuolten kanssa, niin suomalaisten yritysten, teollisuuden
kuin muiden intressiryhmien kanssa, ja joka nyt on saavuttanut sitten
ratkaisunsa myös Brysselissä ja on saatu direktiivimuotoon.
Nyt meidän haasteenamme on, miten kansallinen toteutuminen
tulee tapahtumaan. Ei ole kenenkään intressi se,
että päästökauppadirektiivistä voisi
tulla sellainen, joka muodostuu yritystoimintaa estäväksi
tai sitä rajoittavaksi ja tiettyjä rajoja ja raameja
asettavaksi, vaan me joudumme etsimään nyt kansallisesti
joustavia tapoja. Ministeri Backman omalta osaltaan on, jos nyt
katsoo kelloa, toissa päivänä Virossa
tehnyt tiettyjä keskeisiä sopimuksia Suomen ja
Viron välisestä yhteistyöstä tähän
kysymykseen liittyen.
Kuljetustuen osalta haluan todeta vain lyhyesti sen, että kuljetustukijärjestelmä
on
suunnilleen saman muotoisesti käytössä niin
Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassa. Sen volyymi vaihtelee hieman,
ennen kaikkea Ruotsissa se on kaikkein korkeimmillaan, mutta kaikissa
näissä maissa tätä tukijärjestelmää on
uudistettu ja muovattu ja muokattu. Oikeastaan Ruotsissa sitä on
myös supistettu viime aikoina. Keskeistähän
tietysti on se, että uudella hallituksella on nyt mahdollisuus arvioida
ja analysoida omalta osaltaan se, miten tätä järjestelmää voitaisiin
kehittää, miten se voitaisiin saada entistä paremmin
logistisia yhteyksiä palvelevaksi ja rakenteita tukevaksi
siten, että kilpailuedellytykset eri puolilla Suomea olisivat mahdollisimman
tasavertaiset ja tasa-arvoiset kaikille eri toimijoille.
Olen varma, että valiokunnan esille nostamat uudet
perusteet eivät ole sen kaltaisia, että EU:n komissio
muodostuisi niille esteeksi. Olen varma, että ne ovat asioita,
joita voidaan pyrkiä neuvottelemaan komission kanssa, kun
mahdollisesti uutta kokonaisratkaisua sitten tullaan etsimään.
Mikä liittyy tähän investointikysymyksiin
ja pääomien saamiseen Suomesta, kiinnitin huomiota
yhteen seikkaan, jota valiokunnan mietinnössä sinällään
en löytänyt ja joka koskee myös sitä tarvetta,
mitä meillä Suomessa selkeästi myös
omalta osaltamme on muun muassa ulkomaisten investointien houkuttelemiseksi
ja saamiseksi Suomeen. Suomesta lähtee noin 9,4 miljardia
euroa investointeja vuodessa, ja Suomeen saapuu noin 4 miljardia
euroa investointeja. Yksi, mikä tähän
liittyy, ja kysymys, joka on kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonalalla oleva asia, koskee myös valtion kautta
tapahtuvaa aktiviteettia houkutella investointeja. Meillä on
olemassa Invest in Finland -toimisto, jonka resurssit nyt ovat sen
sisältöiset, että se kykenee tarttumaan
ehkä kahteen kolmeen yksittäiseen maahan, josta
se etsii kiinnostavia investointeja. Toivon, että tämä voisi
olla sen kaltainen kokonaisuus, jota ainakin omassa toiminnassani
olen pyrkinyt kytkemään osaksi meidän
vienninedistämismatkojamme, mutta samalla myös
pääomien hankkimismatkoja Suomeen päin.
Ilokseni voin kertoa, vaikka läsnä ei olekaan tamperelaisia
tällä hetkellä, että Tampereen
kaupungin ja Tampereen alueen seutukuntien hyvän yhteistyön
ansiosta ensimmäinen intialainen ohjelmistotalo on nyt
saapunut Suomeen, mikä on hyvin voimakkaasti alueen omien
toimijoiden ja Invest in Finland -toimiston yhteisten ponnistelujen
tulosta, ja mikä mielenkiintoisinta, ja mielelläni
kyllä jaan tämän tiedon, ne perusteet,
minkä takia tämä yritys päätti
sijoittaa Euroopan keskeiset toiminnot Suomeen, johtuu siitä kokonaisuudesta,
mitä Suomi voi tarjota. Suomi ei voi tarjota kaikkein alinta
verotasoa Euroopassa, mutta se voi tarjota korkeasti koulutetun
työväestön, toimivan infrastruktuurin,
ja mikä kiinnostavinta tietoa, myös sen yhteiskunnan
vakauden ja turvallisuuden, mikä tälle yritykselle
oli keskeinen tekijä sijoittua tänne Suomeen.
Rouva puhemies! Näillä kommenteilla kiitän tästä keskustelusta
omalta osaltani.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Vilénin puheenvuoron alkuosa
oli erittäin hyvä, tuo Johannesburgiin liittyvä kommentointi.
Kun täällä käytiin YK-päivänä se
mainittu keskustelu, niin nimenomaan siinä saman suuntaisesti
otettiin kantaa, ja myöskin presidentti Halonen on vienyt
tiiminä tätä joukkoa, joka oli silloin
Johannesburgissa, eteenpäin, jotenka Johannesburgin aktiviteettia,
mikä siellä oli, ei ole unohdettu. Kestävän
kehityksen toimikunta lienee sellainen oikea foorumi, jolla voidaan
viedä asiaa eteenpäin, ja tästä käytiin
täällä myös keskustelua. Myöskin
Risto Ranki oli mukana Johannesburgissa ja varmasti on oikea mies
tässä. Asia vielä poikkeuksellisesti
sai kyllä julkisuudessakin aika tavalla huomiota, se keskustelu.
Tuo loppu oli erittäin hyvä, ministeri, missä summasitte
tämän korkean verotason toisaalta, mutta palvelut
ja turvallisuuden, eli siinä se on.
Yleiskeskustelu päättyy.