2) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
4 luvun muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
lakiesitys koskee erityisesti vpk-toiminnassa olevia ihmisiä ympäri
maata ja on siksi tärkeä kaikille heille mutta
tietysti myös meille, jotka olemme nähneet tulipaloja
ympäri maakuntaa. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
työttömyysturvalakia. Esityksen mukaan työttömyysetuuden
sovittelussa otettaisiin käyttöön suojaosa,
joka koskisi pelastuslaitoksen sivutoimisen henkilöstön, sopimuspalokunnan
tai muun pelastusalalla toimivan yhteisön ... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Kerola, anteeksi, aivan hetkinen. — Nyt on kyllä siirryttävä järjestykseen
tässä salissa. — Olkaa hyvä.
... jäsenten pelastustoimintaan osallistumisesta saamaa
tuloa. Pelastuslaitoksen sivutoimisen henkilöstön
taikka sopimuspalokunnan tai muun pelastusalalla toimivan yhteisön
henkilöstön jäsenet voisivat ansaita
pelastustoimeen osallistumisesta enintään 300
euroa sovittelujakson aikana, ilman että se vaikuttaa työttömyysetuuden
määrään. Muutoksen tavoitteena
on edistää vapaaehtoiseen pelastustoimintaan osallistumista.
Suurimmassa osassa Suomen kuntien alueista pelastustoiminnan
kiireelliset palvelut tuotetaan muun kuin päätoimisen
henkilöstön toimesta. Sivutoimisina tai vapaaehtoisina
pelastustoimessa toimii noin 20 000 hälytyskelpoista
henkilöä. Pelastuslaitoksilta palkkaa vuonna 2010
saaneista noin 8 000 sopimushenkilöstä 362
henkilöä oli jossain vaiheessa työttömänä kyseisen
vuoden aikana.
Perustuslakivaliokunta, jolta odotimme lausuntoa viime tinkaan
saakka, toteaa, että työttömyysturvajärjestelmää koskevat
muutokset tulisi pääsääntöisesti
toteuttaa niin, ettei työttömiä aseteta
eri asemaan sillä perusteella, millaisesta toiminnasta
heidän ansaitsemansa tulo on peräisin. Valiokunta
huomauttaa, että ilmeisesti on olemassa muitakin vapaaehtoistyön
tehtäviä, jotka ovat vastaavalla tavalla yhteiskunnan
perustoimintojen turvaamisen kannalta tärkeitä.
Tässä yhteydessä keskusteltiin esimerkiksi
monista sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvistä henkilöistä,
joten eduskunta varmasti tulevina vuosina palannee tähän
aiheeseen. Perustuslakivaliokunnan mielestä ehdotettu sääntely
mahtuu lainsäätäjälle kuuluvan
harkintavallan piiriin. Valiokunta tukee sisäministeriön
lausunnossaan esittämää näkemystä,
että työttömyysturvajärjestelmässä aiemmin
käytössä ollut yleinen suojaosa olisi syytä palauttaa,
jolloin sovittelu koskisi suojaosan ylittäviä tuloja.
Arvoisa puhemies! Pelastustoiminnasta saatu tulo on kuitenkin
uudistuksen voimaantulon jälkeenkin selvitettävä työttömyysetuutta
haettaessa samalla tavoin kuin muutkin ansiotulot.
Erityisesti harvaan asutuilla alueilla pelastustointa ei ole
mahdollista rakentaa pelkästään päätoimisten
henkilöiden varaan. Lisäksi sivutoiminen ja vapaaehtoinen
henkilöstö muodostaa välttämättömän
osan poikkeusolojen pelastustoimen henkilöstöstä.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnan on syytä asian jatkovalmistelussa
varmistaa, että ehdotettua järjestelmää sovelletaan
myös Ahvenanmaan maakunnassa toimiviin laissa tarkoitettuihin
henkilöihin. Tämän vuoksi sosiaali- ja
terveysvaliokunta ehdottaa soveltamista koskevan maininnan lisäämistä pykälään.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
sisältyy kolme vastalausetta, jotka todennäköisesti
esitellään tässä puheenvuoroni
jälkeen.
Puhemies:
Ennen kuin siirrytään seuraavaan puheenvuoroon:
Kyllä todella tarkoitin, että tämä sali
nyt rauhoittuu. Tämän jälkeen alan kehottaa nimeltä mainiten
edustajia rauhoittumaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on todella
pieni muutos työttömyysturvalakiin, ja sillä siis,
kuten puheenjohtajamme mainitsi, noin 20 000 vapaapalokuntalaista,
jos heistä joku joutuu työttömäksi,
voi saada tällaisen suojaosan, joka olisi tämän
lain mukaan 300 euroa sovittelujakson aikana. Tämä on ihan
välttämätön laki Suomessa, koska
suurin osa Suomesta on näitten vapaapalokuntalaisten toiminnan
piirissä. Työttömänä heitä oli
niin vähän, että tätä suojaosaa
olisi viime vuonna käyttänyt vain 362 palokuntalaista.
Se on kustannuksiltaan vähäinen.
Olimme täysin tietoisia siitä, että jos
olisimme saaneet vapaasti käyttää rahaa,
kuten oppositiossa esitetään, olisimme ehdottaneet
tätä suojaosaa kaikille työttömille,
mutta nyt kd siis ehdottaa 200 euron suojarahaa kaikille, se maksaisi
30 miljoonaa, SDP ehdottaa 300 euron suojaosaa, se maksaa 45 miljoonaa,
ja vasemmistoliitto tietenkin ennen vaaleja panee parhaaksi ja ehdottaa 400
euron suojaosaa, se maksaa 60 miljoonaa. Tätä ei
nyt ollut kuitenkaan käytettävissä, joten tämä on
varsin pieni kustannus valtiolle.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Kerola käytti
erinomaisen ansiokkaan puheenvuoron esitellessään valiokunnan
mietintöä, joka valtaosaltaan onkin mitä mainioin.
Siinä perusteellisesti osoitetaan, kuinka tarpeellista
olisi laajentaa tätä suojaosaa, jota nyt ollaan
osoittamassa vapaapalokunnassa työskenteleville palomiehille,
kaikille työttömille. Jostain kummallisesta syystä valiokunnan hallituspuolueitten
edustajien ymmärrys loppui kuitenkin ratkaisevalla hetkellä eli
siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt säätää siitä,
että suojaosaa laajennetaan.
Työttömyysturvajärjestelmän
suojaosan puuttumisen ja ylipäätäänkin
työttömyysturvajärjestelmän
monimutkaisuuden ongelma ikään kuin kulminoituu
tässä asiassa. Nythän on tilanne se, että jos
tätä lakia ei säädettäisi,
erityisesti tuolla maaseudulla, Suomen keskustankin valta-alueilla,
talot palaisivat siksi, että suomalainen työttömyysturva
on näin monimutkaista. Siksihän tämä laki
säädetään, että vapaapalokuntalaiset edelleen
toimisivat vapaapalokuntalaisen tehtävässä:
sammuttaisivat tulipaloja, jotka syntyvät niillä alueilla,
joissa ei ole vakinaisia palokuntia. Siihen tätä todellakin
tarvitaan, että ne palokuntalaiset saadaan tekemään
sitä työtä ja saamaan se korvaus, jonka
he ehdottomasti tietenkin ansaitsevat, mutta koska he ovat tähän
saakka menettäneet sen, on hyvä, että tämä säädetään
näin.
Mutta aivan samanlaisia ongelmia, kuten valiokunnan mietinnössä todetaan,
on myöskin monilla muilla aloilla. Ennen kaikkea tämä suojaosan
puuttuminen aiheuttaa sen, että ihmiset eivät
työllisty. Tulee tilanteita, että jos on tarjolla lyhytaikaista
työtä, työttömyysturvan menettäminen
johtaa siihen, että sitten ei oteta työtä vastaan.
Kun ed. Asko-Seljavaara ansiokkaasti luetteli näitä kustannuksia,
jotka ovat selkeästi liioiteltuja, hän kyllä unohti
sen — voi olla, että ne ovat bruttokustannuksia — kun
katsotaan, kuinka paljon lisää verotuloja, kuinka
paljon vähemmän byrokratiaa, kuinka paljon kaikenlaisia
muita ongelmia, joihin valiokunta on tässä mietinnössään
viitannut, voitaisiin välttää, jos säädettäisiin
suojaosa kaikille. En voi ymmärtää, ettei sitä voitu
tehdä sitten tässä samassa yhteydessä.
Tämä osoittaa sen, että tämä kehysajattelu, joka
tässä tietenkin on taustalla, johtaa siihen, että tarkastellaan
vain niitä kustannuksia. Ei tarkastella niitä hyötyjä,
joita tästä seuraisi ja joista nyt otetaan huomioon
vain tämä yksi hyöty eli tulipalojen
sammuttaminen. Mutta niitä haittoja, joita suojaosaa säätämällä voitaisiin
poistaa, on laajasti, ja niillä kaikilla, kun ne haitat
jäävät edelleen, on selkeitä yhteiskunnallisia
kustannuksia.
Siksi, arvoisa puhemies, tämä suojaosa pitäisi poistaa.
Tästä syystä tulen, kuten ed. Asko-Seljavaara
ystävällisesti jo kertoi, yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään,
että suojaosa säädettäisiin
kaikille 400 euron suuruisena. Sillä tavalla suomalaisen
työttömyysturvajärjestelmän
selkiytyminen pääsisi hyvään
alkuun, jota toivottavasti tuleva ja parempi hallitus jatkaa omalta osaltaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minun mielestäni nämä 60
miljoonaa voitaisiin käyttää johonkin
muuhun paljon hyödyllisemmin, kuten esimerkiksi yksinhuoltajien
lapsilisiin tai esimerkiksi omaishoitajille, jolloinka saisimme
todella, niin kuin kaikki haluamme, siirtää omaishoidon tuen
Kelan maksettavaksi, ja se on todella kiinni rahasta. Ei tämä ole
semmoinen kynnyskysymys, jolla ihmiset todella työllistyvät.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara voisi kyllä selvittää sen,
mistä hän saisi tämän 60 miljoonan
euron lisälaskun, mikä syntyisi, jos vasemmistoliiton
esitys toteutuisi. Siinä ei todellakaan ole otettu huomioon
niitä työmarkkinapoliittisia vaikutuksia, sitä,
kuinka paljon pimeästä työstä tulisi
veronalaiseksi silloin, kun ei pitäisi aina miettiä joka
ikisen pienen työpaikan kohdalla sitä, mitä siitä rapataan.
Näitä kustannuksia tuossa ed. Asko-Seljavaaran
esittämässä laskelmassa ei ole huomioitu
millään lailla, ja kaiken kaikkiaan, jos ajatellaan,
mikä se pienituloisten työttömyysturvalla
elävien tilanne on, joka ikinen työpätkä on
tärkeä sen vuoksi, että he pysyvät
ylipäätään työmarkkinoitten
käytettävissä, pääsevät
edes lyhyeksi aikaa näyttämään
osaamistaan työnantajille. Tällainen rankaisumenettely,
että nostetaan yksi ryhmä muiden ohi, ei kerta
kaikkiaan ole työmarkkinoitten kannalta millään
lailla perusteltu.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
työttömyysturvalain muutosesitys on erittäin
hyvä ja tarpeellinen. Oli hienoa, että ministeri
Rehula toi tämän lakiesityksen nopeasti hallituksen
käsittelyyn ja hallituksesta saatiin esitys eduskunnalle
ja nyt meillä on tilaisuus ja mahdollisuus päättää vielä näillä valtiopäivillä.
Täällä on jo todettu, että sopimuspalokunnilla on
ratkaiseva merkitys Suomen pelastustoimialan kannalta. Sillä sektorilla
työskentelee noin 15 000 sopimuspalokuntalaista,
ja maantieteellisesti tämä toiminta kattaa yli
90 prosenttia Suomen pinta-alasta.
Monilla alueilla on ilmennyt haasteita ja myöskin ongelmia
saada uusia vapaaehtoisia palokuntalaisia sen takia, että väestö ikääntyy,
ja sitten on ollut näitä esteitä kuten
tämä työttömyysturvalain epäkohta,
joka nyt ollaan korjaamassa. Uskon, että tällä on
myönteinen vaikutus. Se on periaatteellisesti tärkeä,
mutta sillä on myöskin myönteinen vaikutus
käytännön elämään
ja näitten palokuntalaisten saamiseen.
Tämä sopimuspalokuntatoiminta on erittäin kustannustehokasta
yhteiskunnan kannalta. Viime viikolla julkaistiin Suomen Sopimuspalokuntien
Liiton tekemä selvityshanke, jossa selvitettiin näitten
22 pelastuslaitoksen kanssa tehtyjen sopimusten kustannuksia ja
sitä toimintaa, ja siinä osoittautui selvästi,
että tämä toiminta säästää yhteiskunnan
varoja noin 80 miljoonaa euroa, kun toimitaan tällä nykyisellä järjestelmällä.
Sen takia on aivan välttämätöntä,
että kaikin tavoin edistetään vapaaehtoisen
palokuntatoiminnan edellytyksiä, ja nyt on käsittelyssä yksi
konkreettinen ehdotus, joka näitä toimintaedellytyksiä parantaa.
Tässä mielessä oli erinomaisen hieno
asia saada tämä päätökseen
vielä näitten valtiopäivien
aikana.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan todeta jo
sen ilmapiirin, joka valiokunnan keskustelun yhteydessä oli. Se
oli se, että valiokunta suhtautui tähän
lakiin erittäin kriittisesti ja tiedosti ne ongelmat, mitkä täällä on
tänään kyllä käyty
läpi. Mutta meidän sosialidemokraattien mielestä tämä ansiokas mietintö ja
se näkemys, mikä valiokunnassa oli, ei kuitenkaan
tullut riittävän selkeästi esille, minkä takia
jätimme sitten oman vastalauseemme. Se perustui nimenomaan
siihen, että meillä työttömät
tullaan asettamaan eriarvoiseen asemaan tämän
lainsäädännön myötä.
On ensinnäkin erittäin tärkeää,
että paloturvallisuus maassamme on korkealla tasolla ja
että palo- ja pelastushenkilöstön saatavuus
on turvattu. Se ei ole varmaan meille kellekään
epäselvä asia, vaan olemme kaikki siitä yhtä mieltä.
Emme kuitenkaan hyväksy sitä nyt käsiteltävänä olevaa
hallituksen esitystä, jossa työttömyysetuuden
sovittelussa käyttöön otettava suojaosa
koskisi ainoastaan pelastustoiminnassa sivutoimena saatua tuloa.
Hallituksen ehdottamalla lainmuutoksella työttömät
asetettaisiin eriarvoiseen asemaan. Kaikkiin sovitellun päivärahan
saajiin sovellettava yleinen suojaosa sivutoimisen tulojen huomioimisessa
olisi lähempänä työttömyysturvajärjestelmän
päämääriä ja kannustaisi
kuitenkin työn vastaanottamiseen. Hallitus on kuitenkin
pitänyt tätä vaihtoehtoa liian kalliina.
Myös perustuslakivaliokunta kiinnitti tähän asiaan
huomiota ja näki esityksessä sen tuovan lisää työttömien
välistä epätasa-arvoa. Perustuslakivaliokunnan
lausunnossakin todetaan, että työttömyysturvajärjestelmään
tehtävät muutokset tulisi toteuttaa niin, että työttömiä ei
aseteta eri asemaan riippuen siitä, millaisesta toiminnasta
heidän ansaitsemansa tulo on peräisin. Pelastustoimen
lisäksi on olemassa muitakin vapaaehtoistöitä,
jotka ovat vastaavalla tavalla esimerkiksi yhteiskunnan perustoimintojen
kannalta tärkeitä. Tämä on otettu
perustuslakivaliokunnan lausunnosta.
Tässä yhteydessä voisi todeta esimerkkinä sen,
että meillä on erilaisia lyhytaikaisia keikkatöitä esimerkiksi
vanhustenhuollossa, josta olemme keskustelleet paljon tämän
kauden aikana. Olisi äärettömän
tärkeää, että meidän
nuoret pääsisivät kokemaan lyhytaikaisia
keikkatöitä ja saisivat sieltä työelämäkokemuksia
ja vahvistaisivat omia työelämävalmiuksiaan,
jolloin myös, jos tämä laajennettaisiin
koskemaan kaikkia työttömiä, se mahdollistaisi
entistä jouhevammin ja joustavammin myös näiden
nuorten työllistymisen ja työelämävalmiuksien
vahvistamisen.
Valiokunnassa asiantuntijat totesivat myös, että esitys
monimutkaistaisi työttömyysturvajärjestelmää entisestään.
Järjestelmää tulee pikemminkin selkeyttää.
Tämä on ollut sekä Sata-komitean että eduskunnan
yhteinen tahto.
Työn vastaanottamisen helpottaminen on nähtävä investointina,
joka pidemmällä aikavälillä maksaa
itsensä takaisin pienentyneinä sosiaali- ja terveysmenoina
ja lisääntyvinä verotuloina.
Asiantuntijat valiokunnassa totesivat myös, että "sovitellun
työttömyysetuuden laskentatapa on tiukka, ja pienikin
lisätulo johtaa työttömyyspäivärahan
pienentymiseen ja sen uudelleen määrittelemiseen.
Usein päivärahan määrittely uudelleen
myös viivyttää kohtuuttomasti päivärahan
maksamista työttömälle. Nykykäytäntö ei ole
työntekoon kannustava vaan vaikuttaa siten, ettei työttömän
kannata ottaa vastaan lyhytkestoista työtä siitäkään
huolimatta, että hänellä olisi mahdollisuus
soviteltuun päivärahaan. Työttömän
työllistymisen kannalta on parempi, että lyhytaikaisenkin
työn vastaanottaminen on taloudellisesti kannattavaa. Tästä syystä kaikkien työttömien
soviteltuun päivärahaan tulee määritellä yleinen
300 euron suojaosuus, jota pienempiä kuukausittaisia lisätuloja
ei oteta työttömyyspäivärahassa
huomioon."
Arvoisa puhemies! Totean myös sen, että sisäministeriö omassa
lausunnossaan toi vahvasti tukea tälle ajatukselle. Siellä muun
muassa todetaan se, että lainsäädäntöön
olisi sisäasiainministeriön mielestä syytä palauttaa
siitä vuoden 1997 alussa poistettu suojaosuus, jolloin
sovittelu koskisi vain tätä ylittävää palkkatulon
määrää. Suojaosuuden suuruusluokan
olisi syytä olla noin 300 euroa kuukaudessa, jolloin se
kattaisi suurimman osan näistä työttömyyspäivärahan
menoista.
Toivoisin, että koska sisäasiainministeriökin on
ottanut tähän asiaan myönteistä kantaa,
niin tulevaisuudessa suhtauduttaisiin tämmöisen
suojaosuuden kehittämiseen ja seuraavalla hallituskaudella
tähän asiaan tultaisiin palaamaan vielä uudelleen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Esitys on kannatettava mutta jättää kysymyksen, miksi
samaa kannustetta ei käytetä työttömien
lisätienestiin muissa tehtävissä. Perustuslakivaliokuntakinhan
lausunnossaan viittaa siihen, että työttömyysturvajärjestelmään
tehtävät muutokset tulisi pääsääntöisesti
toteuttaa niin, että työttömiä ei
aseteta eri asemaan sillä perusteella, millaisesta toiminnasta
heidän ansaitsemansa tulo on peräisin.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä teki aivan
vaalikauden alussa vuonna 2007 ryhmäaloitteen, jossa esitetään
200 euron suojaosuutta työttömän soviteltuun
päivärahaan, eli sitä pienempiä lisätuloja
ei otettaisi huomioon työttömyyspäivärahassa,
ja tämän toimenpiteen kustannukset olisivat arviolta
30 miljoonaa euroa vuodessa.
Ajattelen, että kyllä panostus kaikkien työttömien
työhön kannustamiseen on kannattavaa, toisin kuin
ed. Asko-Seljavaara tuossa hiukan vähätteli. Ohutkin
side työelämään voi estää syrjäytymistä ja
avata sitten polkuja täysipäiväiseen työhön.
Eli uskon, että se kyllä hyödyttäisi
koko yhteiskuntaa, jos tällainen suojaosuus saataisiin.
Muistutan vielä siitä, että meillähän
oli olemassa lainsäädännössä tämä suojaosuus
muistaakseni vuoteen 1997 saakka. Lipposen ensimmäinen
hallitus, jossa siis mukana olivat kokoomus, sosialidemokraatit,
vasemmistoliitto, Rkp ja vihreät, poistivat tämän
suojaosuuden, ja silloinhan me keskustan kanssa sitä puolustimme, että tämä suojaosuus
voisi säilyä. Toivon, että tulevalla
vaalikaudella nyt vihdoin saataisiin tämä aikaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Erkki Virtanen totesi, että maaseudulla talot palavat,
jos ei kepu saa tätä tahtoa läpi. Minä ihmettelen
moista kannanottoa. Vpk-aate on ihmisissä niin vahva, että he
varmasti menevät palopaikalle, kun se vaan on mahdollista. Mutta
tässä nyt käsiteltävänä olevassa
laissa erityisesti otetaan huomioon työttömän
palopelastustoimessa olevan henkilön korvausmahdollisuus,
ja tätä 300 euron ylittävää tuloa
leikataan, mutta se 300 on suojaosana, ja se jää sitten
tälle toimintaan osallistuvalle.
Kaiken kaikkiaan varmasti tässä, kun mietitään
myöskin tätä asiaa muilla sektoreilla
harmaan talouden näkökulmasta, on perusteltua pohtia
tätä asiaa laajemminkin niin, että ihmisille,
jotka ovat työttömyysturvan varassa, mahdollistettaisiin
laillinen osallistuminen yhteiskunnassa nimenomaan työntekoon,
ja siltä osin tätä asiaa pitää jatkossa
jalostaa. Mutta tämä ministeri Rehulan nyt valmisteluttama
ja valiokunnan käsittelemä lakiehdotus ja tämä on
muoto on tähän tilanteeseen tyydyttävä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun täällä moneen
kertaan palokunnat tai sopimuspalokunnat mainitaan, niin en voi
olla kiinnittämättä huomiota siihen,
kun viimeksi olin 1990-luvun lopulla täällä,
että vieläkään ei palomiesten eläkeikään
ole uskallettu kajota. Ymmärrän toki, että siinä on
sitä jälkeenjäänyttä työelämän
solidaarisuutta mukamas. Silti tulevaisuusvaliokunnan jäseninä meillä on
ennen kaikkea pyritty näyttämään,
että tulevaisuudessa ja hyvin lähiaikoina ja nyt
jo pitäisi olla joustavuutta, innovatiivisuutta siinä,
kuinka eri eläkkeitä maksetaan.
Esimerkiksi tänä päivänäkin,
vaikka kokoomus ja keskustapuolue ovat yrittäjien puolueita, kokonaan
he ovat unohtaneet aivan pienyrittäjät. Suomessa
on 130 000 yksinyrittäjää ja
vastaavaa, ja vasta nyt on perustettu ryhmittymä ajamaan
heidän asiaansa, koska näillä fraaseilla
on sivuutettu tämä eriarvoisuus ja töitten
laadullinen eriarvoisuus myös.
Minä uskon, että monet hyväksyisivät
sen, että palomiesten eläkeikää alennettaisiin.
En toki epäile sitä, että palomiesten
työmoraali, kun on vielä semmoisia ammatteja,
joissa ollaan ihan kutsumusammatissa, tästä olisi
kärsinyt, että heidät on sivuutettu.
Mutta uskon, että työelämässä yleensä ja
ihmisiltä löytyisi solidaarisuutta nähdä,
kuinka vaativaa työtä palomiehet tekevät
ja että heillä on ihan oikeuskin ja meidän
turvallisuuden takiakin kohtuus jäädä aikaisemmin
eläkkeelle, koska kyllä nuoria miehiä löytyy — työttömiäkin
on niin paljon — varmasti näihin ammatteihin hoitamaan
näitä asioita vielä uudella innolla.
Eli toivoisin tähänkin asiaan tässä yhteydessä,
seuraavaan kertaan ainakin ja seuraavan hallituksen suhteen, parannusta.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Sinänsähän tämä lakiesitys
ratkaisee ongelman palomiesten osalta, ja sinänsä se
on ihan hyvä, mutta ongelma on monella muullakin vapaaehtoisryhmällä,
ja ongelma on oikeastaan kaikilla työttömillä.
Siinä mielessä on väärin ratkaista
asia tällä tavalla. Perustuslakivaliokuntahan
on katsonut, että tämä ei loukkaa perustuslain
yhdenmukaisuussäännöksiä. Sitäkin
voi kritisoida, mutta tietysti perustuslakivaliokunnalla on se viimeinen
sana, ja ei siitä sen enempää. Tosiasiassahan tämä asettaa
eri työntekijäryhmät eri asemaan.
Ihmettelen tätä keskustelua, mitä ed.
Asko-Seljavaara täällä kävi,
sehän oli hyvin kamreerimaista keskustelua. Suurin ongelmahan
koko tässä nykylainsäädännössä on
se, että työttömän ei kannata
missään tapauksessa ottaa tilapäistä työtä,
jos hän joutuu tähän sovitteluun. Eivätkä he
otakaan, he tekevät pimeästi tai ovat laiskana. Ja
se vahinkohan, mikä siitä tekemättömästä työstä tulee,
tulee kansantaloudelle. Se, mitä valtio menettää verotuloja
tai joutuu maksamaan työttömyyskorvauksia, on
pienempi summa. Eli kaikkihan tämä meidän
kansantalous, ja verotkin, peritään siitä todellisesta
työn tulosta, ja sehän jää tässä systeemissä tekemättä.
Ihmiset eivät mene töihin sen takia, että sitten se
työttömyysraha viivästyy monta viikkoa,
eikä ole varaa elää ilman rahaa. Eli
ihmiset ovat tosiasiassa pakkotilanteessa, että näitä tilapäisiä töitä ei
voi ottaa vastaan. Minulla on monia esimerkkejä siitä,
miten ihmiset ovat hädissään, kun eivät
voi tehdä. Eivät tietysti monetkaan työttömät
varmasti mitään pimeitä töitäkään
tee, mutta varmasti joku niitäkin. Siinä mielessä tämä on yhteiskunnan
kannalta ja kansantalouden kannalta ja valtiontalouden kannalta
täysin järjetöntä, ettei sitä sovelleta
kaikkiin työttömiin.
Sitten vielä jos katsotaan pidemmän päälle, niin
jos pitkäaikaistyötön — miettikää,
jokainen meistä varmaan tietää, miten
paljon tulee kuluja yhteiskunnalle — menisi töihin
siihen tilapäiseen työhön, niin voisi
olla, että sitten hän sitä kautta työllistyisikin
ja tämä työttömyys katkeaisi.
Kyllähän nyt on selvä, että jos
ihminen on pari vuotta ollut työttömänä,
niin voi melkein sanoa, että lähes sataprosenttisesti
on loppuelämänsäkin. Eli siinä mielessä yhteiskunta
säästäisi hyvin paljon, vaikka tällä lainmuutoksella
ei saataisi kuin muutama kymmenen tai muutama sata työtöntä takaisin
työelämään.
Täällä on esitetty hurskaita toivomuksia,
että hallitus, varmasti seuraava hallitus, korjaisi tämän,
ja niihin samoihin hurskaisiin toivomuksiin voi kyllä todella
yhtyä. Minusta tämä ei ole missään
mielessä poliittinen kysymys. Tämä olisi
valtiontaloudellisesti edullista, ja ennen kaikkea olisi kansantaloudellisesti
edullista tehdä nopeasti tämä muutos.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ei suinkaan lähde siitä työttömän
tilanteesta tai työmarkkinoista, vaan se lähtee
siitä, että tietty osa turvallisuuspalvelutehtävistä on
hyvin pitkälti kolmannen sektorin ja vapaaehtoistyön
kontolla. Itse asiassa jos sitä työtä ei
olisi, niin monessa osassa maata, isossa osassa maata, ihan tämmöiset
henkeä turvaavat, terveyttä turvaavat palvelut
jäisivät tuottamatta kokonaan.
Mutta sillä, että tämä suojaosa
ulotettaisiin koskemaan kaikkia, olisi todella merkitystä siinä harmaan
talouden torjunnassa, turhan byrokratian karsimisessa. Varsinkin
nuorilla, myöskin pitkäaikaistyöttömillä,
olisi tosiasiallinen mahdollisuus edes lyhyen aikaa käydä töissä ja
näyttää omaa osaamistaan, saisivat jalkansa
oven rakoon työmarkkinoille pääsemiseksi.
Kaiken kaikkiaan pienituloisilla olisi jonkunlainen mahdollisuus
hallita paremmin omaa talouttaan.
Kiistatta tämä hallituksen esitys monimutkaistaa
entisestään työttömyysturvajärjestelmää,
kun se viidakko on jo iso ongelma ennestään. Muistutan
ihan tuoreesta päätöksestä:
Kun otettiin uusi lomautusajan korvausjärjestelmä käyttöön, niin
eivät siinä eduskunnan naiset nostaneet profiiliaan
kyllä silloin, kun piti ottaa semmoinen käytäntö,
joka rankaisee palvelualojen pienipalkkaisia naistyöntekijöitä.
Tämä vanhempi suojaosuushan oli parempi niille,
jotka markka-aikaan tienasivat alle 2 500 markkaa kuukaudessa,
ja tämä uusi prosenttiperusteinen siitä yli
meneville tuloille.
Vasemmistoliitto tulee lain kakkoskäsittelyssä esittämään
lausumaa, että tämä suojaosa ulotetaan
koskemaan kaikkia työttömiä.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton ajatus siitä, että suojaosa
ulotettaisiin koskemaan kaikkia työttömiä, on
aivan erinomainen. Toivon, että seuraava hallitus sen toteuttaa.
Meillähän sosiaali- ja terveysvaliokunnassa oli
tosiaan se ongelma, että kun sellaista esitystä meille
valiokuntaan ei tuotu, että olisi nimenomaisesti tätä esitetty,
niin meillä tietenkään ei ollut siihen
rahojakaan pistää. Sata-komiteahan tutki asiaa,
mitä se maksaisi, jos kaikille työttömille
suotaisiin mahdollisuus ansaita esimerkiksi 200 euroa kuukaudessa
ilman, että se vaikuttaa työmarkkinatukeen. Ja
se tosiaan olisi maksanut noin 30 miljoonaa euroa vuositasolla.
Toisaalta täytyy ottaa huomioon — en ole ihan
varma, sisältyykö tähän laskelmaan
se, kuinka paljon toimeentulotukimenoja jne. sitten palautuu valtiolle.
(Ed. Kuisma: Ei sisälly!) — Ei sisälly. — Mutta
joka tapauksessa hintalappu ei ole kovin iso, jos ottaa tosiaan
huomioon sen, että tämän tyyppinen uudistus
kuitenkin toisi mahdollisuuden työttömille päästä ulos
siitä työttömyydestä ja ulos
köyhyydestä ja parantaa omaa elämänlaatuaan
ja elintasoaan ja mahdollisuuksiaan työmarkkinoilla sillä tavalla,
että voisi edes osa-aikaisesti tehdä työtä ja
sitten sillä tavalla pitää yllä työkykyään.
Kuten täällä on tuotu esille, olisi
erittäin suotavaa, jos tätä lakia, joka
koskee nyt vaan näitä vapaaehtoisia palomiehiä ja
pelastustehtäviin osallistuvia, voitaisiin sitten katsella
ikään kuin tämmöisenä pilottina
ja todeta, että tämän tyyppinen lainsäädäntö kannattaa,
että se aktivoi ihmisiä osallistumaan yhteiskuntaan.
Ja sitten laajennettaisiin se koskemaan vaikka nyt ensivaiheessa
kaikkia vapaaehtoistyötä tekeviä mutta kaikkein
mieluiten tietysti kaikkia työttömiä.
Se, mikä tässä vähän
loukkaa tämmöistä oikeustajua, on nimenomaan
se, että työttömyysturvalain kautta pyritään
ratkaisemaan sitä ongelmaa, että kaikkialla maassa
ei ole riittävästi vapaaehtoisia osallistumaan
palo- ja pelastustehtäviin.
Itse näen kuitenkin semmoisia positiivisia piirteitä tässä laissa,
että sen voi todella nähdä pilottina,
ja toivon todella, että tulevat päättäjät täällä sitten
katsovat tämän lain seurauksia ja vetävät
niistä sitten sen johtopäätöksen,
että se kannattaa antaa mahdollisuutena kaikille työttömille.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja
jo ansiokkaasti alussa esittelivät, mistä tässä lakimuutoksessa
on kyse. Totta kai tämäkin taas meni keskusteluksi
juupas—eipäs ja miksi kaikkea ei kerralla pelasteta,
mutta vielä muistutan, että tässä lakimuutoksessa
haluttiin reagoida mahdollisimman nopeasti tilanteeseen, jossa esimerkiksi
synnyinkaupungissani Juankoskella Strömsdal, iso paperitehdas,
kaatui, meni konkurssiin, ja siinä tilanteessa huomattiin, että iso
osa sopimuspalokuntalaisista on noita tehtaan työntekijöitä ja
tässä uudessa tilanteessa, työttömyydessä,
heillä ei ollut mahdollisuutta osallistua erittäin
rakkaaseen ja hyvään ja yhteiskuntaa tukevaan
harrastukseen elikkä palokuntalaisena toimimiseen. Tämä asetti
vaikeaan tilanteeseen Juankosken palokunnan toiminnan, ja sitä myöten
näitä hätähuutoja eri puolilta
Suomea sitten meille kansanedustajille kantautui.
Tämän vuoksi sosiaali- ja terveysministeriö lähti
tätä lakiehdotusta muokkaamaan, ja erittäin hienoa,
että se tänne saatiin. Mutta totta kai tämä tilanne,
varsinkin ennen vaaleja, menee tähän, että oppositio
sanoo, että nyt olisi tämä maailma pitänyt
kerralla pelastaa. Työ jäi kesken, mutta hirvittävän
hyvä asia, että tämä tähän
tilanteeseen saatiin, ja kiitos siitä sosiaali- ja terveysministeriön
ripeälle työlle, ja kiitos siitä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta tämän meille vielä näillä valtiopäivällä toi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Se on hyvä, jotta tämä esitys
on tullut tänne eduskuntaan. Sen voisi todeta, että tietysti
tässä olisi voinut korjata kertaheitolla kaikki
jutut.
Sen verran käyn läpi tässä historiaa,
jotta olen tehnyt tästä lukemattomia aloitteita
tämän neljän kauden aikana. Yksi hyvä esimerkki
on Rääkkylästä, kun, tästä voi
olla kahdeksan vuotta suurin piirtein aikaa, oli vaalikampanja menossa
ja palopillit kävivät soimaan. Se oli onneksi
virhehälytys, jotta siinä ei ollut tulipaloa,
kirkossa oli joku jäätynyt, ja tämä sprinklaus
hälytti, ja vpk lähti liikenteeseen. Siinä torilla
oli yksi työtön kaveri, joka kuului vpk:hon, ja
hän lähti kävelemään
ihan toiseen suuntaan. Minä kysyin, miksi sinä lähdit,
ja hän sanoi, että hän ei viitsi lähteä tuohon
mukaan, koska hänen päivärahansa katkeaa
tässä, ja tulee tämä sovittelu
kaiken lisäksi, ja hän saa siitä hälytyksestä,
oliko se, joku kolmekymppiä, markka-aikaa vielä taisi
silloin olla, mutta kuitenkin jonkun älyttömän
pienen korvauksen, oliko se joku alle 5 euroa, joku tämmöinen.
Sitä ennen tämä oli tiedossa. Onneksi
edes nyt korjautuu tämä ongelma ja tulee suojaosuus.
Mutta tämä suojaosuuskysymys on hirveän iso
ongelma koko ajan. Silloin kun se poistettiin aikanaan 1990-luvun
puolenvälin jälkeen, olin itse eduskunnassa, ja
onneksi tässäkään asiassa ei ole
tarvinnut kääntää takkiaan.
Sehän oli niin järjetön muutos silloin,
jotta vastustin sitä tiukkaan. Silloinhan oli semmoinen
järjestelmä olemassa, jotta suojaosuus oli 750
markkaa ja yli menevä osuus leikkautui sitten, kun tienasi,
80-prosenttisesti. Siinä jonkun semmoisen 2 500
markan rajan jälkeen tämä uusi järjestelmä oli
edullisempi, mutta kun oli pienempi tulo, niin tämä,
missä nyt ollaan, oli paljon huonompi.
Sehän teki myös sen silloin, jotta se muutos maksoi
veronmaksajille enemmän, se maksoi suoraan työttömyysturvamenoina
enemmän, koska sitten tuli tämä 50—50-leikkuri.
Elikkä ei suojaosuutta ollenkaan, jos euron tienasi, siitä 50 senttiä leikkautui
kuukauden ajalta, meni sovitteluun, elikkä leikattiin työttömyysturvaa,
mutta työttömyysturvamenot kasvoivat siinä tilanteessa.
Tarkkaa summaa en muista, mutta se oli silloin markka-aikana yli
100 miljoonaa.
Sen lisäksi siinähän kävi
sillä tavalla, jotta osa näistä pienistä töistä meni
sillan alle, pimeisiin töihin, koska jos on lyhyt, joku
muutaman päivän remppa, niin sitä ei
tullut kirjoihin eikä kansiin, koska se teki kaksi asiaa.
Se teki sen, jotta ensinnäkin työttömyysturvamaksu
keskeytyi ja sitten toisaalta se hyöty jäi paljon
vähäisemmäksi pienissä töissä,
koska se aikaisempi suojaosuus teki sen, jotta voi tehdä myös
verokirjalle näkyviin työtä.
Sen takia, jos nämä lasketaan yhteen, kyllä minä väitän,
jotta meillä olisi paljon enemmän näitä pieniä pätkiä näkyvissä verollisena
työnä, ja olisi odottanut, jotta tässä saumassa,
kun tämä laki avattiin, olisi ollut hyvä tehdä se
korjaus. Olisihan se muuten ollut hallituspuolueille tosi hieno
temppu, kun olisitte menneet vaalikentille ja repäisseet
takin auki ja sanoneet, että hei, myö tehtiin
tämmöinen juttu kuulkaa, ollaan työttömien
ystäviä. Mutta näköjään
sitä rohkeutta ei tullut. Se arviolaskelma olisi varmasti
voitu tehdä sillä tavalla, jotta ei varmaan olisi
maksanut yhtään mitään, olisi
voinut mennä jopa plussan puolelle.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys tuo käyttöön suojaosan pelastuslaitoksen
sivutoimisille henkilöille ja sopimuspalokuntalaisille
työttömyysturvaa laskettaessa, eli tämän
jälkeen esimerkiksi pienet vpk-korvaukset jäävät
sen vpk:laisen käteen työttömyysturvan
ohella silloin, kun vpk-toimintaa työttömänä harjoitetaan, eli
300 euroon saakka nyt sitten tuo sovittelujakson aikainen palokuntakorvaus
saadaan sen työttömyysturvan ohella.
Tämä on hyvä uudistus. Täytyy
antaa kiitokset ministeri Rehulalle, että hän
tämän toi eduskuntaan. Rehula oli ollut ministerinä ehkä viikon päivät,
kun kysyin häneltä, pidätkö nyt
huolen, että tämä vpk-asia tulee kaudellasi
korjattua. Ministeri Rehula vastasi, että kyllä,
se on tarkoitus. Niinpä tämä vain tuli
viime syksynä ihan niinä viimeisinä lakiesityksinä,
mitä eduskuntaan annettiin. Hyvä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta tämän ehti käsitellä,
ja hyvä, että perustuslakivaliokunta ehti antaa
tästä tarpeellisen lausunnon. (Ed. Zyskowicz:
Mutta sittenhän kiitos kuuluu Tiilikaiselle eikä Rehulalle!)
Tässä keskustelussa on kuitenkin ihmeellisesti
lähdetty puhumaan lähinnä työttömyysturvasta
ja siitä, asetetaanko nyt työttömiä eriarvoiseen asemaan.
(Vasemmalta: No asetetaan tietysti!) Tämän lain
lähtökohta on nimenomaan turvata vapaaehtoinen
pelastustoimi. Ne, jotka todella tuntevat vpk-toimintaa, tietävät,
että se on aatteellista vapaaehtoistyötä ja
kyse on muustakin kuin siitä, että käydään
ne palot sammuttamassa. Se on jatkuvaa sammutusosaamisen ja -kyvyn
ylläpitoa, harjoituksia, vapaaehtoistoimintaa, jotta sitten,
kun se tosipaikka on, homma hoituu. (Ed. Lahtela: Työttömyys
ei ole vapaaehtoista!)
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että on noin
parikymmentätuhatta henkeä, joita tämä koskee,
ja näistä 362 olisi ollut työttömänä ja hyötynyt
tästä ehdotuksesta. Itse asiassa tämä koskettaa
huomattavasti suurempaa joukkoa sillä tavalla, että on
monia tapauksia, on varmaan kymmeniä, ellei jopa muutamia
satoja niitä henkilöitä, jotka ovat työttömyyden
tai lomautuksen kohdatessa luopuneet vpk-toiminnasta sen takia, että tietävät,
että se vpk-korvaus menee. Tältä osin
tämä ongelma poistuu, mutta ei tästä hommasta
vielä ihan täydellistä tullut. Nimittäin
tämän lakimuutoksen jälkeenkin pelastustoiminnasta
saatu tulo on selvitettävä työttömyysetuutta
haettaessa. Sen takia, koska asian käsittelyyn ei tule
muutosta, se ei myöskään nopeudu eli
se tavoite, mikä esityksessä oli, että työttömyysturva
tulisi yhtä nopeasti, ettei niitä viiveitä tule, tässä ei
nyt kuitenkaan toteudu. Sen takia olisikin ollut parempi, että alle
300 euron suojaosan jääviä korvauksia
ei olisi tarvinnut edes ilmoittaa ja selvittää työttömyysetuutta
haettaessa, jolloin ei olisi tullut katkeamia työttömyysturvaan. Nyt
edelleen työttömyyskorvauksen saanti saattaa viivästyä,
ja se voi olla jopa suurempi ongelma kuin se hyöty, että saa
sitten ne palokuntakorvaukset työttömyysturvan
ohella.
Työttömien eriarvoisesta asemasta. Ymmärrän
sen teoreettisena kysymyksenä. (Ed. Mustajärvi:
Kyllä se on hyvin käytännöllinen!)
mutta epäilen, että tuskin kovin moni työtön
nyt sen takia lähtee vpk-toimintaan hakeutumaan, että sieltä saadut
korvaukset olisivat jotenkin eriarvoisessa ja paremmassa asemassa
kuin muut. Sen sijaan toivon, että nyt vapaapalokunnat
ympäri Suomen tiedottavat niille vpk-toiminnasta viime vuosina
luopuneille ihmisille, että tämä lakimuutos
on tehty ja tervetuloa takaisin vpk-toimintaan, jos olette siitä sen
takia pois lähteneet, että työttömyysturvan
ja palokuntakorvausten yhteensovitus on epäoikeudenmukaiselta
tuntunut.
Tämä on siis ehdottomasti askel parempaan suuntaan
ja turvaa vapaaehtoista pelastustoimea siellä, missä pelastustoimi
vpk-toiminnan nojalla on. Mutta edelleen parannettavaa jää siltä osin, että työttömyysetuuden
nopeampi käsittely ei nyt täysin tässä toteudu.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! On ihan väärin kuvitella,
että tämä olisi ollut helppo asia, helppo
lakiesitys perustuslakivaliokunnalle, joka tätä käsitteli.
On ilman muuta selvä asia, että työttömät
asetetaan tällä lailla eriarvoiseen asemaan. Siitä ei
päästä mihinkään. Siinä oli
punnittavana se, saadaanko sitten ihmisten turvallisuus taatuksi
sillä, että annetaan erioikeus vapaapalokuntalaisille.
On muistettava, että tässä yhteiskunnassa
on muitakin tällaisia eriarvoisuuksia, joissa työttömät
ovat eriarvoisessa asemassa. Kysymys on siitä, että esimerkiksi
opiskelijat elävät meidän kaikkien rahoilla
mutta heillä on oikeus työhön. Tietyn
määrän työtä he saavat
tehdä. Miksi työttömillä, jotka
myös elävät meidän yhteisillä kerätyillä varoillamme,
ei ole samanlaista oikeutta kuin opiskelijoilla? Tämä ei
oikein minun oikeudentajuuni istu sen takia, että jos työtön
saisi jonkin verran tienata, niin ehkä hän jatkossa
saisi itselleen työpaikan ja pääsisi
takaisin työelämään. Nyt hänen
ei joissakin tapauksissa, hyvin useissa tapauksissa, kannata mennä töihin,
koska hän menettää silloin kaikki. Jos
tulee hätä, niin ainahan on tämä kunnallinen
tuki, jonka saa, mutta työ olisi parasta sosiaaliturvaa.
Näinhän me sanomme kokoomuksessa, ja nyt tämä ei
kyllä nykyisellä järjestelmällä toteudu.
Minä olen hyvin pahoillani siitä, että Sata-komitea
epäonnistui päätavoitteessaan: työn
tulee aina kannattaa. Työn tulee aina kannattaa, eikä voi
elää pelkästään sosiaalituilla
ja -turvalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola viittasi tähän
epätasa-arvoon, ja perustuslakivaliokuntahan on myös
hyvin kriittisesti omassa lausunnossaan suhtautunut tähän työttömien
asettamiseen kahteen eri asemaan, mutta tietysti tämä turvallisuustekijä on
keskeinen. Vpk:iden asemahan on tullut vielä tärkeämmäksi,
kun monet tehdaspalokunnat ovat lopettaneet toimintansa, ja näillä vpk:illa
on aito tehtävä. Tässä mielessä tietysti
tämä palojen sammuttamisen turvaaminen on tietysti
perusteltua. Mutta miksi ei samalla sitten sammutettaisi suurempaa
paloa, joka on nimenomaan tämä työttömien epäasiallinen
kohtelu? Eli pienikin tulo vähentää heti
sitten työttömyysturvaa, tämä 50—50-malli, mistä täällä ed.
Mustajärvikin jo puhui.
Tässä mielessä nämä vastalauseet
ovat tietysti hyvinkin perusteltuja, ja taloudellisesti ei olisi
ollut mistään isosta asiasta kysymys, kun vastavuoroisesti
kuitenkin muita menoja yhteiskunnalta säästyisi,
jos tällainen turvalauseke olisi, esimerkiksi tämä ed.
Erkki Virtasen esittämä 400 euroa kuukaudessa,
joka olisi sitten tämä suojaosuus.
Arvoisa puhemies! Olisi hallitus voinut tehdä paremman
esityksen. Mutta sitten tämä eduskunnan valiokunnan
työskentelyvapaus. Onko pakko pysyä huonossa esityksessä?
Eikö pystytä edistämään
esitystä valiokuntakäsittelyssä? Onko
tässä ministeri sitten, ministeri Rehula, ollut
vahvasti poikittain tämän asian parantamisessa?
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on hyvin
tullut esille se, että tämä on aika pieni muutos
tähän työttömyysturvalakiin,
jolla ei ole hirveästi taloudellista merkitystä,
mutta tällä on kuitenkin merkitystä Suomelle
turvallisuutta ajatellen. Itse sanoisin, että tämä on
rikkana rokassa tässä ongelmassa, minkä ikääntyminen
meille on tuonut palo- ja pelastusalalla.
Vpk-toiminnasta vapaaehtoisia sammutusmiehiä on lähtenyt
noin 10 000 varsin lyhyellä aikavälillä,
ja nyt nämä ongelmat sitten tulevat rekrytoinnin
kautta. Niin kuin tässä on todettu, tämä koskettaa
vuositasolla ehkä muutamaa sataa vpk:laista, ja haluaisin
tässä kyllä muistuttaa, että tämä ei
poista niitä oikeita rekrytoinnin ongelmia siellä.
Tämä kyllä kuin näyttää sormella, että meillä on
tämmöinen ongelma, ja ehkä tämän
lakiesityksen suurin asia, mihin se vaikuttaa, on se, että nyt
ensimmäistä kertaa oikeastaan myönnetään
se, että palo- ja pelastusalalla on ikääntymisestä johtuva
ongelma ja siihen täytyy ruveta keksimään
jonkinnäköisiä lakimuutoksia.
Mehän tiedämme, että tässä ed.
Pertti Virtanen otti esille tämän palomiesten
eläkeiän, josta täällä aina
vaihtelevalla menestyksellä keskustellaan. Me emme ehkä pääse
siihen keskusteluun, että päästäisiin
muuttamaan lakia, ja silloin me joudumme tekemään
näitä tämmöisiä, jotka
pyörivät siellä ongelman ulkokaarella,
ja yritämme sillä peitellä tätä meidän
todellista ongelmaamme.
Ed. Anneli Kiljunen sanoi täällä,
että Suomessa pitää olla palo- ja pelastusala
tosi korkealla suoritustasolla, ja tätä minäkin
toivon, mutta ihan tällä lakiesityksellä sitä ei
korjata.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
keskustelua 300 euron korvauksesta vpk:laisille palo- ja pelastustoimessa, kun
he ovat hälytystehtävissä. Täällä on
ed. Erkki Virtanen epäillyt, että jos ei tämä astu
voimaan, niin talot palavat. Näinhän ei todellakaan käy.
Myös ed. Tiusanen sanoi, että tämä on
huono lakiesitys. Mielestäni tämä on
erittäin hyvä esitys, ja siitä kiitos
ministeri Rehulalle.
Suomen pinta-alasta noin 90 prosenttia on vpk:laisten hoidossa,
kun kysytään turvallisuusasiaa palo- ja pelastustoimen
asialla. Noin 15 000 vpk:laista osallistuu vapaaehtoiseen
palokuntatyöhön, ja tämä on
kustannustehokas järjestelmä, niin kuin täällä on
moneen kertaan todettu.
Valiokunta omassa käsittelyssään
oli varsin kriittinen, ja varsinkin oppositiosta tuli monta kertaa
maininta, että he eivät hyväksy tämmöistä,
että vpk:lainen saa tämmöisen hälytyskorvauksen
ja se vaikuttaa heidän työttömyyskorvaukseensa
ja he menettävät sen näin. He katsovat, että tämä on
työttömiä kohtaan eriarvoistava asia.
Noin laajasti ottaen asian voi näin tulkitakin, mutta kyseessähän
on nimenomaan vapaaehtoinen työ. Kun lähdetään
hälytystehtävään, vpk:lainen
saa hälytyskorvauksen, kun pilli soi. Ei hän saa
siitä hälytyskorvausta, että hän
viettää omaa vapaa-aikaansa ja harjoittelee ja
treenaa asioita meidän kaikkien turvallisuutemme hyväksi.
Vain siitä saa korvauksen, kun lähtee hälytykseen.
Tämä on ollut epäoikeudenmukainen asia,
kun työtön on ollut vpk-toiminnassa mukana ja
hän on menettänyt työttömyyskorvauksen, jos
lähtee, niin kuin täällä ed.
Lahtela sanoi, noin 30 markan korvausta hakemaan. Tänä päivänä lienee
jotain muutaman euron luokkaa tämä hälytyskorvaus
vpk:laisille. Tällä asialla ei ole mitään
tekemistä palomiesten eläkeiän kanssa,
koska tässä kyse on nimenomaan vapaaehtoisesta palokuntalaisesta
ja hänen hälytyskorvauksestaan.
Ed. Heikkinen käytti hyvän puheenvuoron ottamalla
esimerkkinä juankoskelaisen toiminnan. Tämmöistä vpk-toimintaa
Suomessa harrastetaan joka puolella, ja vpk on, niin kuin täällä on moneen
kertaan sanottu, vahvasti aatteellista, vapaaehtoista toimintaa
meidän kaikkien turvallisuutemme kannalta ja hyväksi.
Tässä mielessä tämä on
erittäin hyvä lakiesitys tästä pienestä hälytyskorvauksesta,
jonka vpk:lainen saa lähtiessään sammuttamaan
paloa, liikenneonnettomuuteen tai muuhun pelastustehtävään,
jossa hänen ammattitaitonsa tulee esille. Pidän
tätä esitystä hyvänä,
ja tämä mahdollistaa monen työttömän osallistumisen
vpk-toimintaan ympäri Suomea, ja näin ollen kannatan
tämän lakiesityksen läpimenoa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pakkanen puhui ihan asiaa, mutta
ihan alussa hän oli asiallisesti siinä mielessä hiukan
aiheen ulkopuolella, kun hän sanoi, että pidän
tätä esitystä huonona. Totesin niin,
että vpk:n merkitys on kasvamassa. On tärkeätä,
että se pystyy toimimaan ja sammuttamaan tulipaloja, sen
merkitys todella on kasvussa, ja tässä mielessä tämä on
ihan oikeaa lainsäädäntöä.
Mutta totesin, että tämä jäi
kesken ja valiokunta olisi voinut laajentaa sitä yleisesti
työttömyysturvaan suojalausekkeena tasa-arvoisesti kaikkia
työttömiä kohtaan, ja se ei olisi myöskään
taloudellisesti ollut ylivoimaista.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suurimmassa osassa Suomen kuntien alueista pelastustoimen
kiireelliset palvelut tuotetaan vapaaehtoishenkilöstön
toimesta. Tällä alueella asuu lähes puolet
Suomen asukkaista. Vapaaehtoisuuteen perustuva sopimuspalokuntatoiminta ja
sivutoimisen sopimushenkilöstön käyttö on näin
ollen välttämätöntä tehokkaan
pelastustoiminnan järjestämiseksi. Erityisesti
harvaan asutuilla alueilla pelastustointa ei taloudellisistakaan
syistä ole mahdollista rakentaa pelkän päätoimisen
henkilöstön varaan. Taajaan asutuilla alueilla
sopimuspalokunnat muodostavat päätoimista henkilöstöä tukevan
reservin. Vapaaehtoinen ja sivutoiminen henkilöstö muodostaa
myös tärkeän osan poikkeustoimien pelastustoimen henkilöstöstä.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakäsittelyssä tuli esille
se, että on olemassa muitakin vapaaehtoistyön
tehtäviä, jotka ovat vastaavalla tavalla yhteiskunnan
perustoimintojen turvaamisen kannalta tärkeitä.
Jatkossa on toivottavaa ja yhdenvertaisuuden vuoksi tärkeää,
että nekin pääsisivät suojaosan
piiriin.
Sata-komiteassakin tätä asiaa on käsitelty
siten, että sovitellussa päivärahassa
etuoikeutettaisiin osa ansiotuloista, esimerkiksi 150—200
euroa, jolloin etuoikeutettu tulo kannustaisi ottamaan vastaan työtä,
mikä on todella kannatettava asia. Meillä on aikaisemmin
ollut suojaosa käytössä, ja nykyiset
laskelmat osoittavat, että 200 euron suuruinen etuoikeutettu
ansiotulo työttömyysturvaan toisi noin 30 miljoonan
euron nettokustannukset julkiselle taloudelle. Mielestäni
se on varsin kohtuullinen summa, joka kannustaisi todella ottamaan
vastaan työtä jatkossa.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä lakiesitys. Nämä vapaapalokuntalaiset
ovat todella kullanarvoisia. Esimerkiksi omassa kotikunnassani Kristiinankaupungissa
on erittäin arvokas puutalokeskusta ja taitaa olla kaksi
virkaa. Jos ei näitä vapaapalokuntalaisia ole,
niin täytyy kyllä sanoa, että tulipalon sattuessa
asukkaat ovat todella helisemässä, eli on tosi
hyvä, että panostetaan tähän
ja ajatellaan vapaapalokuntalaisten työtä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kysymys siitä, että vapaapalokuntaan osallistuvat
henkilöt eivät menettäisi työttömyyskorvaustaan,
kun saavat näitä starttirahoja. Tämähän
on ollut sopimuspalokuntien henkilöstön osalta
suuri ongelma, ja oikaisua on monta vuotta vaadittu, ja nyt tämä oikaistaan,
ja se on erittäin erittäin hyvä asia.
Täällä hämärretään
tätä ja puhutaan, että sen tulisi ulottua
kaikkiin työttömiin. Tämä ulottuu
kaikkiin niihin työttömiin, jotka tulevat vapaaehtoisesti
palokuntiin töihin, ja tämä on hyvä siellä noteerata.
Toisaalta tämä byrokratia, joka tähän
vähän jää, että on
tämä selvittämisvelvollisuus: Olisi ollut
hyvä, että olisi ollut nopea käsittely.
Se olisi voinut perustua vaikka vapaapalokuntien listoihin tai ilmoituksiin
siitä, että jos tuo summa ylittyy, sen jälkeen
pitäisi näitä selityksiä tehdä eikä niin
kuin nyt.
Mutta kaiken kaikkiaan tämmöisen suojarajan
asettaminen työttömille yleensä on aivan
toinen ja eri juttu kuin tämä pelastustoimen,
vapaaehtoispalokuntien henkilöiden työhön
osallistuminen ja työttömyyskorvaus. Tässä mielessä pidän
tärkeänä, että viesti menee
perille. Hallitus on korjannut tämän ongelman,
ja täytyy toivoa, että oppositio ymmärtää,
mikä merkitys tällä on tavalliselle pelastustyöntekijälle
ja toisaalta paloturvallisuudelle.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä muutamissa edellisissä puheenvuoroissa
on jo ansiokkaasti selvennetty ja tähdennetty juuri sitä,
että tämän lakiesityksen tarkoituksena
on tähän akuuttiin asiaan vastata, kun varsinkin
useilla äkillisen rakennemuutoksen statuksen
saaneilla paikkakunnilla, usein teollisuuspaikkakunnilla, on huomattu,
että vapaapalokuntalaisuus, sopimuspalokuntalaisuus, on
vaarassa, kun tehtaan työntekijät ovat työttöminä ja
sitä kautta tämä vapaapalokuntalaisen toiminta
tulipalon sattuessa, hälytyksen sattuessa, on uhannut heidän
työttömyysturvaansa.
Ikään kuin vastauksena ed. Ukkolalle ja muulle
oppositiolle, (Naurua) todellakin voi näin myös
ajatella, että tämä asettaa työttömät
eriarvoiseen asemaan. Mutta tässä ei olekaan lähtökohtaisesti
lähdetty kehittämään työttömyysturvalakia
vaan on yritetty reagoida mahdollisimman pian tähän
havaittuun ongelmaan, turvallisuusongelmaan, ja ajateltu ehkä enemmänkin kansalaisten
turvallisuutta ja tässä tapauksessa vapaapalokuntien
toimintaa.
Opposition on helppoa ja lähes välttämätöntä ennen
vaaleja sanoa, että ei olisi isoista rahoista kiinni, jos
nyt samalla tuosta vaan hoidettaisiin koko työttömyysturvaa
eteenpäin. Totta kai olemme sydämessämme
samaa mieltä, mutta näinhän se on, että eihän
mitään asiaa tässä yhteiskunnassa
pystyttäisi kehittämään, jos
jostakin ei voisi aloittaa. Näin se vaan on, ettei yhdessä päivässä eikä näköjään
yksillä valtiopäivilläkään
eikä vaalikaudella koko maailmaa valmiiksi saada, mutta
hyvä on, että jostakin on aloitettu. Tästä on
hyvä jatkaa.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuulin vähän aikaa sitten
radio-ohjelman, jossa lappilaiselta palopäälliköltä kysyttiin,
miten tämän toimen harjoittaminen siellä onnistuu. Hän
sanoi, että välimatkat ovat pitkiä ja
miehiä vähän, joten se tahtoo olla enempi
semmoista kivijalkojen viruttelua se heidän toimintansa.
Mutta jotta tähän asiaan voitaisiin puuttua, on
säädetty nyt tämmöinen laki.
Ed. Anneli Kiljunen sanoi täällä,
että se asettaa työttömät eriarvoiseen
asemaan. Minusta ed. Kaltiokumpu vastasi ihan oikein, että emme
me ratkaise tässä nyt tämmöistä suurta
eriarvoisuuden periaatetta vaan korjaamme epäkohdan, jolla
voidaan varmistaa tärkeän pelastustehtävän hoitaminen.
Mutta se minua tässä hiukan ihmetyttää,
että täällä monet ovat kiinnittäneet
huomiota tähän suojaosaan, sellaisetkin edustajat,
jotka toisessa yhteydessä olisivat voineet varmistaa, että meillä nyt
sellainen on. Nimittäin ed. Kuisma viisaasti sanoi, että olisi
todella yhteiskunnallisesti merkittävää,
jos työttömät voisivat jonkin verran
ansaita, jos ja kun tekevät töitä. Mutta
tätä Sata-komitea esitti, ja siihen tuli vielä selkeä lukukin,
ja sitten kävi niin, että ammattiyhdistysliikkeet
kaatoivat tämän hankkeen.
Minä toivoisin, että tästä salista
niillä vasemmistopuolueiden kansanedustajilla, jotka ovat selvästi
viisaasti perusturvamiehiä ja -naisia, olisi menestystä sitten,
(Ed. Mustajärvi: Erikseen suojaosa!) kun ammattiyhdistysliikkeen
keskeisin johto- ja luottamustehtäviin valitaan luottamushenkilöitä.
Se helpottaisi suomalaisten elämää monella
tavalla.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on todella hyvä ja tulee nopeasti toteuttaa, koska sillä pelastetaan jopa
ihmishenkiä. Aivan samanlaisessa asemassa ovat esimerkiksi
meripelastajat, mutta heillä ei ole mitään
korvausta. Heillä on ainoastaan kulukorvaus, ja sen takia
he eivät ole tämän lain piirissä.
Mutta se, että me nyt ulottaisimme tämän
lain käsittelyn yhteydessä tämän
työttömyysturvakäsittelyn kaikkiin työttömiin,
ei ole ollut kyllä ollenkaan ministeri Rehulan tarkoitus,
koska suomalainen työttömyysturvahan on eurooppalaista keskitasoa
ja sen parantamiseen voidaan löytää muitakin
keinoja kuin tämän suojaosan palauttaminen.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Larikka täällä puhui
kyllä hyvin perustellusti palo- ja pelastustoimen perimmäisestä ongelmasta,
ja kun tietää hänen ammattitaustansa,
niin niitä puheita on syytä kyllä kuunnella,
ja se ongelma tulee kyllä vastaan hyvinkin nopeasti.
On kyllä pakko kysyä etenkin keskustalaisilta ja
kokoomuslaisilta — silloin kun on puhuttu työttömyysturvasta,
te olette puhuneet siitä, että sen pitää olla
kannustava — mihinkä tässä ratkaisussa
se kannustavuus nyt sitten unohtui. Hyvätuloisia te kannustatte
sillä lailla, että te annatte ylisuuret veronhuojennukset
niille, jotka paljon ansaitsevat, ja te olitte valmiit luopumaan
tosissaan ökyrikkaiden varallisuusverosta kokonaan. Tämä oli
sitä heidän kannustamistaan. Mutta pienituloista
työtöntä te kannustatte niin, (Ed. Asko-Seljavaara:
Emme me olleet siinä hallituksessa!) että jokainen
tienattu euro vähentää 50 senttiä maksettavaa
työttömyysturvaa. Jos tälle työttömyysturvajärjestelmälle
halutaan tehdä jotain, niin se aika olisi ollut juuri nyt.
Sata-komiteasta ja sen työn jälkeen olisi ollut
helppo tehdä esitys siitä, että otetaan
kaikkien työttömien kohdalla suojaosuus käyttöön.
Silloin kun taattiin ylikorkeat korot islantilaiseen pankkiin
tehdyistä sijoituksista tai kun päätettiin
tukea Kreikkaa niin, että osa siitä tuesta ei enää palaudu
koskaan suomalaisille takaisin — se on päivänselvä asia,
että Kreikan tukea ei makseta kokonaisuudessaan takaisin
meillekään — niin se ei ollut hallitukselle
mikään ongelma. Sitä rahaa ja taloudellista
liikkumavaraa tuntui kyllä olevan. Mutta kun työttömiä olisi
pitänyt alkaa kohdella tasa-arvoisesti, niin se olikin
se isoin ongelma.
Vuonna 1997, kun tämä suojaosa poistettiin
ja otettiin tämä prosenttiperusteinen soviteltu
päiväraha käyttöön,
minä vastustin sitä jo kiivaasti silloin. Ja nimenomaan
kävi niin, että paitsi että luovuttiin
tästä suojaosasta, joka aikaisemmin oli 750 markkaa
kuukaudessa, niin se kohteli työttömiäkin
hankalasti sen mukaan, että ainoastaan niille tuloille,
jotka kuukaudessa olivat yli 2 500 markkaa, tämä uusi
soviteltu järjestelmä oli edullisempi, mutta vanha
järjestelmä olisi ollut niille parempi, jotka
tienasivat alle 2 500 markkaa kuukaudessa.
Nimenomaan tässä olisi ollut nyt mahdollisuus
selkeyttää ja kirkastaa työttömyysturvajärjestelmää,
mutta haluttiin mennä siihen suuntaan, että poimitaan
jälleen yksi erityisryhmä esille ja ratkotaan
sinällään tärkeää asiaa,
joka kuitenkin on koko järjestelmän kannalta hyvin marginaalinen
kysymys. Muistutan siitä metalli- ja teknologiateollisuuden
tekemästä ratkaisusta, jossa Metalliliitto ja
Teknologiateollisuus hallituksen tukemana sopivat siitä,
että naisvaltaisia palvelualoja rangaistaan uudella lomautusajan korvausjärjestelmällä.
On ihan oikein, että Metalliliitto ajaa jäsentensä asiaa
ja valvoo heidän etujaan, mutta sitä ei tarvitse
tehdä niin, että naisvaltaiset alat laitetaan
maksajiksi. Siinä olisi ollut äärimmäisen
helppo toimia niin, että työtön olisi
saanut valita lomautusaikanaan, ottaako käyttöön
uuden vai vanhan järjestelmän. Se olisi ollut äärimmäisen
helppo ratkaisu tähän ongelmaan.
Kun puhutaan vielä tästä, mikä tämänkin
ratkaisun vaikutus on muihin työttömiin, niin
kyllähän meillä tälläkin
hetkellä on porrastettu työttömyysturvajärjestelmä,
vaikka te sanotte, että sellainen pitäisi ottaa
käyttöön. Meillä on työmarkkinatuki,
joka on tarveharkintainen monen eri tekijän suhteen, ja
sitä tarveharkintaisuuttakaan ei ole poistettu. Meillä on
lähtökohdiltaan samansuuruinen peruspäiväraha,
joka ei ole tarveharkintainen. Ja kolmantena on sitten ansiosidonnainen
turva. Puhe siitä, että peruspäivärahan
ja ansiosidonnaisen turvan kytkös pitäisi poistaa,
on aika kauheaa puhetta niiden kannalta, joiden ansiosidonnainen
työttömyysturva määräytyy
esimerkiksi osa-aikatöitten tai pätkätöitten
perusteella, vajaitten työviikkojen perusteella. Heidän ansiosidonnainen
turvansa on hyvin pieni. Te ette näiden työttömyysturvaa
halua parantaa laisinkaan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus on todella
hyvä näille sopimuspalomiehille. Mutta meillä on
vielä yhteiskunnassa aukkoja, ja yksi on tämmöinen,
että jos on kiinnostunut yhteiskunnallisista harrastuksista
ja on vaikkapa lautakunnassa tai valtuustossa ja hallituksessa ja
on toimeentulotuella, niin se leikkaa toimeentulotukea. Elikkä täällä on
näitä kompastuskiviä vielä sillä tavalla,
ja tässä pitäisi päästä tähän
yhdenvertaisuuteen myös tällä yhteiskunnallisen
vaikuttamisen puolella.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin erityisesti edelleen painottaa, että tässähän
on kysymys sivutoimisen henkilöstön, sopimuspalokunnan
tai muun pelastusalalla toimivan yhteisön henkilöstön,
jäsenen pelastustoimintaan osallistumisesta. Kyse sinällänsä on tärkeästä työstä.
Täällä on monta kertaa rinnastettu vanhustenhuolto,
että se olisi saman tyyppistä työtä.
Se on erittäin tärkeää työtä sekin, mutta
tässä vpk-toiminnassa on yksi sellainen eroavaisuus
kaikkeen muuhun lautakuntatyöskentelyyn: tuolla kun pilli
soi, niin silloin vpk:lainen lähtee, on se sitten jouluaatto
tai juhannusyö tai -päivä, ja
tämän pienen korvauksen takia, minkä ne
vapaaehtoiset tästä työstä saavat, on
minusta täysin perusteltua, että tällainen
erityisryhmä otetaan erilleen tästä asiasta
ja hoidetaan heidän asiansa kuntoon.
Sinällänsä kaikki nämä vapaaehtoistyöt
ja työttömyysturvalain uudistukset ovat isoja
kysymyksiä, joihin on syytä varmaan palata ensi
hallituskaudella. Mutta pidän erittäin tärkeänä,
että tämä erityisryhmä huomioidaan
nyt tällä lakiesityksellä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen toiminut aiemmin muutaman vuoden Pohjois-Savon
Pelastusliiton puheenjohtajana ja tässä yhteydessä päässyt
tutustumaan palokuntatoimintaan ja niihin ongelmiin, mitä siellä on. Tässä tapauksessa
nyt tämän lain käsittelyn myötä täytyy
kyllä todeta, että astutaan askel parempaan. Hallitus
on tuonut hyvän esityksen, ja eduskunta tämän
ilman muuta myös hyväksyy.
Kuten ed. Heikkinen aiemmassa puheenvuorossaan totesi, tämä lakihan
on saanut tavallaan lähtönsä Juankoskella
toimineen Stromsdalin lopetettua toimintansa. Koko henkilöstön
jäätyä työttömäksi
oli koko palokuntakin halvaantunut. No, näitä vastaavia
esimerkkejä varmasti löytyy muualtakin.
Aiemmin on viitattu myös tähän vpk-aatteeseen.
Toki nämä palomiehet ovat lähteneet liikkeelle,
mutta he ovat kokeneet sen rangaistuksena. Kun tarvitaan tämän
kaltaiseen todella tärkeään työhön
tekijöitä, niin näin ollen sitä työtä pitää pystyä myös
tekemään eikä miettiä sitä,
meneekö siitä toimeentulosta jotakin. Tässä mielessä tämä vääryys
kyllä korjaantuu, ja se on ihan paikallaan.
Puheenvuoroissa on arvosteltu sitä, miksi kohdistetaan
yhteen ryhmään tällainen toimenpide. Minusta
se on kyllä paljon parempi, että edes yhteen ryhmään
kohdistetaan, kuin se, että todetaan, että ei
voida tehdä mitään, kun kerran pitäisi
ottaa kaikki sellaiset ryhmät mukaan, joissa tavallaan
ongelmia esiintyy.
Arvoisa puhemies! Tähän loppuun vielä:
Ed. Pertti Virtanen tuossa aiemmin totesi palomiesten eläkeiästä,
joka ei liity tähän asiaan ollenkaan. Mutta silloin
1990-luvun alussahan oli tilanne, jossa työmarkkinajärjestöt
vaativat nimenomaan, että kaikkien järjestöjen
ja ammattiryhmien täytyy olla mukana. Silloin päädyttiin sitten
siihen tilanteeseen, että palomiesten eläkeikä nousi
kohtuuttomaksi ja on edelleenkin sitä. Siinä on
uudelle vaalikaudelle tavoitetta sen alentamiseksi.
Yleiskeskustelu päättyi.