3) Hallituksen esitys pelastuslaiksi ja laiksi meripelastuslain
23 §:n muuttamisesta
jatkui
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys pelastuslaiksi. Haluan lähinnä avata rakennusalaa
koskevia uusia säännöksiä, jotka
kohdentuvat väestönsuojarakentamiseen.
Mielestäni nämä esitykset, jotka
on tehty, ovat erittäin tarpeellisia ja näitä on
odotettu kauan. Mielestäni se, että tällä vaalikaudella
asia saatiin maaliin, on hyvä. Haluan tästä lausua
kiitokset hallintovaliokunnalle, että kireästä aikataulusta huolimatta
asia on nyt täällä lopullisessa käsittelyssä.
Rakennusalalla me tiedämme ja täällä salissa olemme
käyneet varsin paljon keskustelua rakentamisen kalleudesta,
rakentamisen hinnasta. Väestönsuojamääräykset
ovat yksi korottava tekijä. Kun pienissä asunto-osakeyhtiöissä oli
aikaisemmin 600 neliön raja, jolloin väestönsuoja
oli pakollinen, on ymmärrettävää,
että se nosti rakennuskustannuksia kohtuullisen paljon.
Se, että nyt päästiin eteenpäin
1 200 neliöön, on hyvä avaus. Itse
olisin kyllä toivonut, että vielä suurempiin neliömetrimääriin
olisi tässä voitu päästä,
mutta jostakin syystä siihen ei nyt päästy,
vaikka tiedän, että hallituksen sisällä asiasta
oli erilaisia näkökulmia.
Teollisuusrakennusten osalta 1 500 neliömetrin
raja on aika vaatimaton ja pieni. Huomattavasti korkeampi raja olisi
ollut merkittävästi parempi ja vienyt asiaa oikeaan
suuntaan. Tässähän on taustalla turvallisuusnäkökulma,
ja mielestäni, jos ja kun seuraavaa turvallisuus- ja puolustuspoliittista
selontekoa tehdään, tulisi ihan oikeasti arvioida,
missä turvallisuusympäristössä tämänkin
tapaisia väestönsuojamääräyksiä tarvitaan.
Missään muussa EU-maassa ei taida tällä hetkellä olla
saman kaltaista menettelyä. En tiedä, onko Suomen
turvallisuustilanne merkittävästi heikompi tai
ovatko uhkat suuremmat kuin joissakin muissa maissa. Tämä asia
kannattaisi ihan oikeasti selvittää. Kyllähän
tämä on jäänne jostakin, jota
en kaikilta osin voi ymmärtää.
Se, että tähän esitykseen on saatu
eräitä myönnytyksiä, on hyvä asia.
Jatkossahan kuntien ei tarvitse rakentaa erillisiä väestönsuojia.
Se on hyvä kevennys. Mutta se, että ely-keskukset
voivat jatkossa antaa näitä vapautuksia, jos hinta nousee
kohtuuttomaksi, on aivan hyvä asia, ja myös tämä esitys,
joka on täällä mietintökäsittelyssä,
mahdollistaa sen, että jatkossa sitten voidaan antaa aikataulullisesti
siirtymäaikaa, mikäli kohde toteutetaan vaiheittain.
Tämä on sinänsä varsin hyvä lähtökohta.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Reijonen puuttui aivan oikeaan asiaan.
On kuitenkin paikallaan tässäkin kohtaa vielä huomauttaa
siitä, että väestönsuojelu on
osa pelastustoiminnan tehtäväkokonaisuutta. Mikäli
kokonaisuudessaan jossain vaiheessa maailman menoa sitten väestönsuojarakentamisesta
luovuttaisiin, niin silloin pitäisi kyllä pohtia
sitten hyvin tarkkaan se, millä tavoin pelastustoimelle
aiheutuvat lisäkustannukset sitten katetaan. Elikkä jollain
tavalla väestö on kuitenkin suojattava, joko väestönsuoja
rakentamalla tai jollain muulla keskeisellä tavalla, ja
pitää sitten kompensoida pelastustoimelle tavalla
tai toisella tämä kokonaisuus.
Pidän edelleenkin ensiarvoisen tärkeänä,
että seuraavan turvallisuus- ja puolustusselonteon yhteydessä tämä kokonaisuus
arvioidaan. En pidä kokonaan luopumista missään
tapauksessa sinä tapana, jolla tämä asiakokonaisuus
voitaisiin ratkaista.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. Hakolan kanssa,
että oli hyvä, että valiokunta kirjasi
tämän vahvan kannanoton, että tämä asia
tarkastetaan ja selvitetään, ja juuri silloin
se pitää sisällään
myös ne mahdolliset korvaavat ratkaisut tai kustannusten jaon,
ja se oli myöskin valiokunnan lähtökohta.
Pidimme kyllä hyvänä, että tätä väestönsuojarakentamisvelvoitteen
rajaa nostetaan 600:sta 1 200:aan asuntojen osalta ja 1 500:aan
muitten rakennusten osalta, ja tätä myöskin
rakentajat ovat pitäneet hyvänä ratkaisuna.
Nyt, kun eduskunta ehtii käsitellä tällä kaudella,
ne monet rakennushankkeet, jotka ovat odottaneet tätä päätöstä,
pääsevät liikkeelle.
Tätä lakiesitystähän voi
lähinnä tarkastella tämmöisenä määräaikaistarkastuksena,
joka ajoittain pitää tehdä. Valiokunta
kiinnitti siinä muutamiin kysymyksiin erityistä huomiota.
Yksi oli tämä hoito- ja hoivalaitoksille tuleva
poistumisturvallisuusselvitys, mikä siellä pitää tehdä. Jossain
vaiheessa oli epäilyjä, johtaako se siihen, että paloviranomainen
voi määrätä hyvinkin väljästi
automaattisen sammutusjärjestelmän näihin laitoksiin.
Mutta kyllä meillä syntyi se käsitys
ja tiukka linjauskin, että vain välttämättömissä tapauksissa
tämä automaattinen sammutusjärjestelmä luodaan
tai sitä edellytetään, mikäli
ei mitään muita keinoja ole turvallisuuden takaamiseksi,
ja tämä oli tärkeä kannanotto.
Säännönmukaisista palotarkastuksista
luovutaan näissä onnettomuuksien ehkäisykysymyksissä ja
siirrytään riskien arviointiin perustuvaan valvontaan,
joka on tietyllä tavalla mielekkäämpää ja
perusteltua.
Sitten kiinnitettiin hyvin vahvasti huomiota myös sopimuspalokuntien
asemaan. Pieni muutoksia tuli tältä osin, mutta
tätä kehitystyötä pitää jatkaa,
että tämä tärkeä ja
vapaaehtoinen palokuntatoiminta pystytään turvaamaan.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on erittäin
laaja lakikokonaisuus, joka käsittelee rakennusten paloturvallisuutta.
Tämä väestönsuoja-asia ilahduttaa,
erityisesti rakentajana, koska nyt on ollut aika järjetöntä, että on
ollut tämä 600 neliötä, koska
se on rajoittanut rakentamista. Vaikka olisi ollut järkevämpi rakentaa
ehkä 1 000 neliötä, niin on
jääty 599:ään. Eli tämä on
todella hyvä suunta, että nämä rajat
ovat nousseet 1 200 ja 1 500 neliöön ja
varmaan poikkeustapauksissa vielä tästäkin ylöspäin.
Samaten on hyvä asia, että nämä palotarkastukset
järkeistetään sinne, missä on
riskikohteita, eikä tehdä turhaa työtä siellä,
missä riskejä ei ole.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pidän kansalaisten kokonaisturvallisuutta tärkeänä asiana.
Meillä on Puolustusvoimat, meillä on poliisi,
pelastuslaitokset, meillä on rakenteellisia valmiuksia,
ja meillä on ollut hyvä väestönsuojavalmius.
Vaikka sanon "hyvä", niin meillä on kuitenkin
väestönsuoja olemassa vain 3,5 miljoonalle ihmiselle
tässä maassa, elikkä noin 2 miljoonaa
ihmistä on ilman väestönsuojaturvaa.
On erittäin hyvä, että sitten viime
sotien ei ole jouduttu käytännössä testaamaan,
minkä verran tuota väestönsuojaturvaa
tarvittaisiin, mutta on hyvä tietää,
että meillä on tätä turvaa.
Nyt olen esittänyt lakialoitteellani kriittisen näkökohdan
siihen, että meillä oltaisiin tätä turvaa
laskemassa. Olisin toivonut, että olisi kiinnitetty vakavasti
huomiota niihin näkökohtiin, joita toin esille,
pohtien sitä, mitenkä kansalaisten väestönsuojaturva
edelleen säilyy, mikä on mielekäs menettely.
Viime sotien ajaltahan meillä on muistikuvissa monella — täällä on
niin nuorta väkeä, että meistä ei
varmaan kukaan muista viime sotien kokemuksia — kuinka
väki riensi yleisiin väestönsuojiin.
Haluankin herätellä kysymyksen myös
tässä yhteydessä siitä, mikä on
meidän yleisten väestönsuojiemme tilanne.
Ja jos kuntia vapautettaisiin väestönsuojavelvoitteista,
niin pitäisin tätä hyvin huolestuttavana
kehityksenä.
Nyt on muistettava se, että ydinaseita on maailmassa.
Ydinaseet eivät ole minnekään, huolimatta
hyvästä tahdosta, kadonneet. Ydinvoimaloita on
entistä enemmän, niillä on oma tehtävänsä energiahuollossa,
mutta kaikessa on myös ihminen, joka voi aiheuttaa riskiä.
Irrationaaliset, ennalta arvaamattomat syyt voivat aivan syvän rauhan
aikana aiheuttaa riskinsä.
Ydinaseita käytetään tämän
päivän maailmassa myös sotilaallisen
voimannäytön pelotetekijänä.
Me tiedämme tämän. Vaikka nyt ei ole
kovin paljon ydinaseettomasta maailmasta puhuttukaan mediassa pitkiin
aikoihin, niin ydinaseet ovat todellisuutta. Jotkut ovat sanoneet,
että Suomen alue saattaisi ydinasesodassa olla juuri se alue
maailmassa, missä ydinräjähteitä laukeaisi poikkeuksellisen
paljon, ja silloin tilanne voisi olla hyvin arvaamaton.
Elikkä minä tuon tässä esille
vakavan huoleni kansalaisten turvallisuudesta silloin, jos paha päivä koittaa,
ja se paha päivä saattaa tulla hyvin yllättäen.
Yleensä se tulee yllättäen, ja silloin
on myöhäistä käydä rakentelemaan
väestönsuojia. Tilapäisiä suojautumiskeinoja
voi tietysti tehdä hiekkasäkeistä ja
niistä keinoista, joita toki on aivan lyhyelläkin
varoitusajalla saatavissa, mutta haluaisin, että meidän
kokonaisturvallisuuden, kokonaismaanpuolustuksen kannalta olisi
edelleen nykyisen tasoinen väestönsuoja. Mitkä ovat sitten
nämä neliömetrimäärät
rakennusten osalta? Tämä on tietysti kysymys,
jota voidaan selvittää. Itse lakialoitteellani,
joka oli täällä joitakin kuukausia sitten
lähetekeskustelussa, olisin halunnut luoda keskustelun
siihen suuntaan, että olisimme nykyisen tilanteen säilyttäneet.
Korostan sitä, että onneksi emme ole joutuneet
käytännössä testaamaan väestönsuojien
toimivuutta, niitten tarvetta. Mutta maksammehan me palovakuutuksiakin,
vaikka emme odota, että oma talo palaa. Maksamme henkivakuutuksia, vaikka
emme odota, että me onnettomuudessa kuolemme. Minä näkisin,
että väestönsuojelu on entistä tärkeämpi
osa kansalaisturvallisuutta, ja haluan, että myös
se henkilöstö, joka on valmiustehtävissä väestönsuojelua
varten, olisi koulutettua, tehtäviensä tasalla.
Virkamiehet ovat palkattu henkilöstö, mutta nimenomaan
se normaaleista kansalaisista koostuva väestönsuojeluorganisaatio
minusta meidän pitäisi hyvänä päivänä saattaa
pätevälle, koulutetulle tasolle, jotta, jos sitä kerran
satuttaisiin tarvitsemaan, kaikki toimisi parhaalla mahdollisella
tavalla.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Jatkan aiemmin käyttämääni
puheenvuoroa, ihan lyhyesti, lähinnä erityisten
turvallisuusvaatimusten osalta. Lähtökohtaisesti
siis viittaan tässä tähän automaattiseen
palonsammutusjärjestelmään, josta jo
edustajat Rantakangas ja Reijonenkin täällä puhuivat.
Kysymys tässä kokonaisuudessa on siis siitä,
että pelastusviranomainen voi määrätä esimerkiksi
tämmöisen automaattisen sammutuslaitteiston asennettavaksi, jos
sitä on pidettävä välttämättömänä onnettomuuksien
ehkäisemiseksi sekä ihmisten ja omaisuuden turvaamiseksi
onnettomuuksien varalta.
Hallintovaliokunnassa katsoimme, että tuo välttämättömyysperuste
on arvioitava yleisesti hyväksyttävien, objektiivisten
kriteerien mukaisesti, ja siitä velvoittavasta päätöksestä,
joka pelastusviranomaisten toimesta annetaan, voidaan myös
hakea muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Erityisen tärkeää on
lainsäädännön yhdenmukainen
ja johdonmukainen soveltaminen koko maassa, ja tätä myöskin
hallintovaliokunta korosti omassa mietinnössään.
On pakko kommentoida ed. Lauri Oinosen sinällään
ansiokasta muisteloa. On todettava se, että ed. Oinonen
on täysin oikeassa kuvatessaan kansalaisten suhtautumista
väestönsuojarakentamiseen, koska tiedän
pitkään pelastusalan luottamustehtävissä toimineena,
että paljon kysymyksiä tulee nimenomaisesti niistä seikoista,
mitkä liittyvät väestönsuojiin,
lähimpiin väestönsuojiin, niitten toimintavarmuuteen
ja sen kaltaisiin kysymyksiin, joten kyllä varmasti kansalaisia
tämä asia monilla tavoin puhututtaa, olkoonkin
niin, että mielestäni tässä nyt
kuitenkin on tultu kompromissiratkaisuun, jota on syytä kaikin
osin kunnioittaa.
Sitten vielä se, että olemme toivoneet ja
toivon edelleenkin, että tulevassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa tähän asiaan paneudutaan sitten tarkemmin.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lauri Oinonen on täällä erittäin
huolissaan, kun väestönsuojat nyt vähenevät.
Mielestäni ne ovat hyötysuhteeltaan huonoja, koska
ne ovat erittäin pieniä. Eli mieluummin kannattaisi rakentaa
kyllä valtion toimesta ja isompia ja varmasti mieluummin
maan alle kuin maan päälle.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen kuunnellut ed. Pihlajaniemen ajatuksia
ja olen kyllä aivan samaa mieltä niin ensimmäisestä kuin
jälkimmäisestäkin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pihlajaniemen kysymykset siitä,
minkä kokoinen väestönsuoja on tarkoituksenmukainen,
miten ja minne niitä pitäisi rakentaa, ovat teknisiä kysymyksiä,
joita tulisi ihan asiallisesti selvittää lähtökohtana
se, että meillä on kaikkialla maassa väestönsuojia
tavoitettavissa.
Me tiedämme hyvin, että tilapäisesti
voidaan väestönsuojia jollakin tavalla hyvinkin
nopeasti rakentaa erilaisiin alikulkuihin, siltojen alle jne. Mutta
ovatko ne kuinka riittäviä ja tehokkaita? Näen,
että meillä ei ole harkitsemattomasti, pelkästään
sen takia, että kustannustaso laskisi, syytä turvallisuustasosta
laskea. Haluan, että Suomi on turvallinen maa.
Onko sitten yksityisen 600 neliön talon kivisuoja hyvin
tarkoituksenmukainen? Tähän asti se on nähty
tarkoituksenmukaiseksi. Onneksi ei ole tarvinnut testata. Mutta
näkisin sen, että meidän pitäisi
löytää ratkaisu, että nopealla
varoitusajalla jokainen suomalainen voisi päästä väestönsuojaan
asuinpaikkakunnallaan, työpaikallaan. Voi olla, että siellä työpaikalla
ei välttämättä haluaisi ihminen
pidempään väestönsuojassa olla,
ehkä haluaisi mennä perheensä ja läheistensä pariin. Nämä ovat
kaikki kysymyksiä, jotka tulisi tarkoin harkita.
Mutta tavoitteena pidän sitä, että meillä väestönsuojavalmius
rakenteellisesti olisi jo hyvänä aikana mahdollisimman
korkealla tasolla, organisaatiot riittävät ja
ennen kaikkea sinne sijoitetut henkilöt koulutetut ja tietoisia
tehtävistään. Nyt minä epäilen,
että nämä kunnalliset väestönsuojeluorganisaatiot
johtoa lukuun ottamatta ovat paperitiikereitä, joiden taso
silloin, jos sitä toimintaa kysyttäisiin, ei saata
olla se, mitä niitten tulisi olla.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On pakko esittää muutama
kannanotto edeltäviin puheenvuoroihin.
Ensinnäkin se on nyt hyvä tehdä selväksi,
että väestön suojaamisen maksuvelvoitteet
ovat kunnan pelastuslaitosten tehtävät, siis kunnallinen toimija,
valtio ei toistaiseksi ole tässä keskeisessä roolissa.
Ed. Lauri Oinonen, ainakin itse tiedän Helsingin pelastuslaitoksen
toiminnasta: Helsingissä pelastuslaitos on toiminut sillä tavoin,
että aivan varmuudella nämä eivät
ole paperitiikereitä vaan väestönsuojat
pystytään säädetyssä aikaikkunassa
saamaan käyttöön. Ne ovat toimivia laitoksia, sen
takia niitä huolletaan, ja niistä on kovat kustannukset.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, kuten
ed. Hakola toi esille, että Helsingissä nämä kaikki
väestönsuojat ovat toimivat. Se on hyvä.
Mutta ajattelin juuri tätä organisaatiota, joka
koostuu kansalaisista ja on sijoitettu kuten sotaväen reservi
tehtäviinsä. Kuinka moni mahtaa siellä olla
koulutettu tehtävään, tietää tehtävänsä?
Tai kuinka katsotaan, että tämä väestönsuojeluorganisaatio
on kykenevä tehtäviin? Elikkä minä toivon,
että tämä laaja, normaaleista kansalaisista
koostuva väestönsuojelureservi olisi tehtäviensä tasalla.
Näkisin, että tähän tulisi panostaa
erityisen paljon osana turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa.
Minä ymmärrän sen, että sisäministeriön
ja puolustusministeriön alaiset hallinnonalat halutaan
pitää erillään. Sillä on
oma, ehkä kansainvälinenkin, tavoitteensa, mutta
ihmisten turvallisuus on kuitenkin kokonaisvaltainen, ja toivon, että tähän
väestönsuojelupuoleen kiinnitettäisiin huomiota
ja että tarvittaessa oltaisiin valmiit katsomaan, mihinkä suuntaan
tämä tilanne on menossa.
Yleiskeskustelu päättyi.