6) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2009
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! Perustuslakivaliokunnalle ovat antaneet
kaikki valiokunnat lausuntonsa tästä hallituksen
toimenpidekertomuksesta vuodelta 2009, ja nuo lausunnot ovat perustuslakivaliokunnan
mietinnön liitteinä.
Perustuslakivaliokunta ei ole ottanut kantaa näihin
erityisvaliokuntien lausuntoihin eikä käsitellyt
niitä yksityiskohtaisesti. Siellä oli toivomuksia
lausumista, joita eduskunnan istunnossa pitäisi hyväksyä,
mutta katsomme, että erikoisvaliokuntien lausunnot sellaisenaan
jo antavat riittävän pohjan ministereille arvioida
toimintaa omalta osaltaan. Niistä tietysti kaikkein tärkeimpiä asioita
ovat ne lausumat, joita on esitetty eduskunnan aikaisemmissa ponsilausumissa: ovatko
nuo lausumat edelleen voimassa vai voidaanko niistä luopua.
Siellä oli myöskin toiveita siitä,
että järjestettäisiin ajankohtaiskeskusteluja
tai annettaisiin eduskunnalle erilaisia raportteja. Tältä osin
haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä varoittaa
siitä, että eduskuntaa ei pitäisi kuormittaa
ylimääräisillä selonteoilla
vaan eduskunnan pitäisi entistä enemmän
tulevaisuudessa keskittyä nimenomaan lainsäädäntötyöhön,
joka on sen kaikkein tärkein tehtävä.
Perustuslakivaliokunnan omista lausunnoista todettakoon se,
että jo useamman vuoden, yli 10 vuotta, on ollut voimassa
perustuslakivaliokunnan lausuma koskien eduskuntavaalien suhteellisuutta,
eli siitä lähtien, kun uusi perustuslaki vuonna
1998 hyväksyttiin. Tältä osin täytyy
todeta se, että nythän tämä eduskunta
on hyväksynyt uuden vaalilain ja siihen liittyen myöskin
perustuslain muutoksen suhteellisuuden osalta ja tältä osin
periaatteessa asia on etenemässä.
Kuitenkin täytyy todeta, että tuon uudistuksen toteutumisesta
ei ole mitään varmuutta tässä vaiheessa,
ja siitä syystä valiokunta haluaa pitää tuon
lausuman voimassa siten, että edelleen myöskin
seuraavassa kertomuksessa valtioneuvosto arvioi sitä, ollaanko
etenemässä tämän vaalijärjestelmän
suhteellisuusperiaatteen toteuttamisen suhteen. Mielestäni
on erittäin tärkeää, jos kävisi
niin, että esimerkiksi seuraavan hallituksen hallitusohjelmaneuvotteluissa
todettaisiin, että nyt hyväksyttyä lakiehdotusta
ei seuraavan eduskunnan aikana hyväksytä, että selostetaan, mihinkä uusiin
toimenpiteisiin ryhdytään sen johdosta, koska
tärkeätä on se, että suhteellisuutta
eduskuntavaaleissa pitää joka tapauksessa parantaa.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on usein ottanut erityisiä teemoja
käsitelläkseen tuossa omassa mietinnössään.
Tällä kertaa täytyy sanoa, että valiokunnalla
ei yksinkertaisesti aikataulusyistä ollut mahdollisuuksia
paneutua kattavasti joihinkin kysymyksiin. Kaksi kysymystä kuitenkin
tässä yhteydessä nostetaan esille.
Toinen on sananvapaus Suomessa. Tältä osin täytyy
sanoa, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut
lähes 20 kielteistä sananvapaustuomiota Suomelle
viime vuosien aikana, ja se on aika huolestuttavaa maassa, jossa
sananvapauden pitäisi olla yksi vahvimpia perusoikeuksia.
Tässä usein on kysymys siitä, että lehdet
julkaisevat henkilöä koskevia tietoja, nimen,
ja tältä osin meillä tuomioistuimet ovat
ottaneet varsin rajoittavan kannan ja lähteneet siitä,
että nimien julkistamisessa kynnys on erittäin
korkea. Todellakin ihmisoikeustuomioistuin sitten on katsonut, että avoimuus
yhteiskunnassa on kuitenkin yksi keskeisiä periaatteita.
Sanoisin, että lainsäädäntö välttämättä tältä osin
ei ole ongelma, mutta tuomioistuinkäytännössä pitäisi
varmasti aika tarkkaan miettiä sitä, kuinka tiukkaa
linjaa tältä osin noudatetaan yksityisyydensuojan
osalta, koska tässä ovat vastakkain perusoikeuksina
yksityisyydensuoja ja sananvapaus ja länsimaisessa yhteiskunnassa
sananvapautta tänä päivänä entistä voimakkaammin
korostetaan.
Sitten mielenkiintoinen kysymys on myöskin se, pitäisikö sananvapauskysymysten
olla yleisen rikossyytteen alaisia. Jos me katsomme eurooppalaista
kehitystä, niin entistä enemmän mennään
siihen suuntaan, että ei rangaista viralliskoneiston toimesta
niitä, jotka ovat syyllistyneet jonkinlaisiin loukkauksiin
henkilösuojan osalta mutta ovat käyttäneet
tuota sananvapautta hyväkseen.
Tietysti kovin nopeita askelia tässä suhteessa ei
pidä ottaa, mutta tämä on varmasti asia,
jota kannattaa harkita. Siitä syystä valiokunta
katsookin, että valtioneuvoston pitäisi tehdä kokonaisarvio
sananvapauden toteutumisesta Suomessa siltä osin, mitä asioita
on pidettävä erikoisasioina ja millä tavalla
järjestelmää ylipäätänsä voitaisiin
kehittää.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä haluan todeta, että ajankohtaisen
keskustelun johdosta perustuslakivaliokunta on ottanut kantaa myöskin ministerivastuukysymyksiin.
Täällähän entisen pääministerin
Matti Vanhasen osalta asiaa käsiteltiin aika äskettäin,
ja tältä osin valiokunta toteaa, että silloin,
kun asia tulee oikeusasiamiehen ilmoituksena vireille, pitäisi
kyllä selvittää se, onko oikeusasiamiehellä mahdollisuus
määrätä rikostutkinta suoritettavaksi.
Se olisi sinänsä tärkeätä.
Tämä on tällä hetkellä epäselvä kysymys,
ja tähän pitäisi saada oikeudellinen
selvyys ja varmuus.
Toinen kysymys on sitten se, tarvitaanko valtakunnanoikeutta.
Meillä valtakunnanoikeus on kokoontunut lähes
100 vuoden aikana vain 4 kertaa, ja voidaan kysyä, tarvitaanko
näin harvoin esiintyviä juttuja varten erityistuomioistuinta. Onkin
varmasti syytä, että yhteiskunnassa ja erityisesti
valtioneuvoston toimesta tarkkaan arvioidaan, onko tämän
tyyppinen erityisjärjestelmä tarpeellinen. Henkilökohtaisesti
tuen vahvasti varapuheenjohtaja ed. Södermanin lausumaa
siitä, että hyvinkin voitaisiin ajatella, että mentäisiin
yleisen tuomioistuinjärjestelmän puitteisiin, jolloin
asia voitaisiin käsitellä hovioikeudessa. Silloin
täytyy myöskin ottaa kantaa myöskin tasavallan
presidentin rikosoikeudelliseen vastuuseen ja sen käsittelyyn
ja myöskin korkeimman oikeuden jäsenten rikosoikeudelliseen
vastuuseen ja sen käsittelyyn, ja ne vaativat ehkä jopa enemmän
pohdintaa kuin ministerivastuu, mutta uskon, että niihinkin
voidaan löytää ratkaisu.
Toinen varapuhemies:
Nyt sitten esittelypuheenvuoro ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä käsitellyltä osalta,
ed. Pertti Salolainen.
Pertti Salolainen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aluksi haluaisin todeta, että on
hyvä, että tämä kuitenkin käsitellään
täällä täysistuntokäsittelyssä,
vaikkapa sen vuoksi, että ulkoasianvaliokunta teki tässä mielenkiintoisen ehdotuksen,
jota on jo julkisestikin aika paljon käsitelty. Nimittäin
kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan vahvistamiseksi esitetään
seuraavaan hallitusohjelmaan perustuvaa kehityksen ja turvallisuuden
strategista toimintalinjaa.
Voimavarojen käytön tehostamiseksi valiokunta
esittää tutkittavaksi ulko-, puolustus- ja sisäministeriön
yhteisen kriisinhallintavakautusrahaston perustamisedellytyksiä tulevan
hallitusohjelman toimeksiantona. Tässä on taustana
se, että valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomen kehityspolitiikan
näkökulmasta monet niin sanotut like minded -maat,
kuten Kanada, Iso-Britannia, Alankomaat ja Tanska, ovat keskeisten
ministeriöiden — nimittäin ulko-, kehitys-,
puolustus-, sisäasiainministeriön — yhteistyöllä ja
ohjauksessa perustaneet konfliktien ehkäisyyn ja kriisinhallintaan
keskittyviä vakautusrahastoja.
Rahastojen voimavarat on kerätty niin sanotulla pooling-periaatteella,
eli osallistuvat ministeriöt ovat mukana rahoituksessa.
Rahastojen voimavaroja on voitu kohdentaa joustavasti ja nopeasti
kansallisesti laadittujen kriteerien ja yhteisten päätösten
perusteella määriteltyihin tarkoituksiin turvallisuuden
ja kehityksen edistämiseksi hauraissa tilanteissa. Rahastojen
toiminnasta saadut kokemukset ovat olleet hyviä, ja rahastoilla
on pystytty lisäämään yhteistä suunnittelua
ja tehostamaan toiminnan vaikuttavuutta, eli ne nopeuttavat toimintakykyä ja
lisäävät yhteistyökykyä.
Nämä ovat ne kansainväliset kokemukset,
joita näistä asioista on.
Muuten on syytä todeta, että valiokunta katsoo,
että tämä nykyinen järjestelmä meillä — tasavallan
presidentti, Utva ja EU-ministerivaliokunta — antaa hyvät
puitteet esimerkiksi ympäristöön ja kehitykseen
tai turvallisuuteen ja kehitykseen liittyvien strategisten
linjausten tekemiseen. Näin politiikkalohkoja, joissa useilla ministeriöillä on
toimivaltaa, voidaan ohjeistaa kokonaisvaltaisemmin.
Valiokunta esittää, että kansallista
EU-koordinaatiota käytetään säännönmukaisesti
kehityspoliittisen johdonmukaisuuden toteuttamiseksi ja että valtioneuvoston
kanslialla EU-koordinaatiosta vastaavana viranomaisena olisi erityinen rooli
johdonmukaisuuden seurannassa. Korostamme, että kehityspolitiikan
arviointia tulee kehittää merkittävästi
vaikuttavuuden ja tulosten mittaamiseksi. Olemme nimittäin
päätyneet siihen, että nykyinen mittaaminen
ei ole riittävää eikä anna riittävän
selkeitä osviittoja siitä, miten vaikuttavia nämä toimet
ovat olleet. Seurannan ei tule keskittyä vain kehitysyhteistyöhön,
vaan on pyrittävä kokonaisvaltaisemmin eri politiikkojen
vaikutuksia mittaavan arvion kehittämiseen.
Kiinnitämme myöskin huomiota siihen, että edessä oleva
vaalikausi, ketkä sitä sitten täällä ovatkaan
toteuttamassa, on hyvin haastava kehitysyhteistyöpolitiikan
kannalta, koska tämä 0,7 prosentin bruttokansantuotetavoite
vuoteen 2015 mennessä on äärettömän
haastava näissä taloudellisissa olosuhteissa ja
sitä kohti pitäisi jatkuvasti pyrkiä tasaisen
taulukon mukaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että kun
nyt ollaan noin miljardissa eurossa, niin vuonna 2015 oltaisiin
noin puolessatoista miljardissa eurossa. Tämä tulee
olemaan poliittisesti äärettömän
tiukka kysymys. Sen lisäksi joudutaan kysymään
sitten vielä, millä tavalla tämä kansainvälinen
ilmastopaketti rahoitetaan. Jos katsotaan että se on niin
sanottua "lisäistä", niin silloin se olisi vielä 110
miljoonaa euroa vuosina 2010—2012. Nämä ovat
todella isoja haasteita, eikä niitä millään
tavalla sovi vähätellä, ja on hyvä,
että ne nyt tässä vaiheessa tiedostetaan,
kun seuraavaa hallitusohjelmaa ruvetaan rakentamaan.
Hallituksen toimenpidekertomukseen tulee sisältyä vastaisuudessa
eri hallinnonalat kattava johdonmukaisuuden toteutumisen seuranta,
ja tämä toimenpidealoite 81/2009 tulee
ottaa huomioon mietinnössä esitetyllä tavalla.
Arvoisa puhemies! Tässä nämä keskeisimmät kysymykset,
jotka valiokunnassa tulivat esille, ja niin kuin huomataan, ne tulevat
olemaan erittäin kovan keskustelun kohteena, kun hallitusohjelmaa
tehdään, ja koko seuraavan vaalikauden ajan.
Toinen varapuhemies:
Nyt käydään siis keskustelu mietinnön
molemmista osista.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
ed. Sasi kertoi jo pääasiat tästä meidän
mietinnöstämme hallituksen toimenpidekertomukseen. Haluan
korostaa kuitenkin kahta asiaa. Eduskuntavaalien suhteellisuus on
ollut muutaman viikon ajan täällä eduskunnassa
esillä sen takia, että esitetään
uutta vaalilakia, joka todennäköisesti tulee hyväksytyksi
yksinkertaisella enemmistöllä huomenna tai sitten
ensi viikolla. Olen jättänyt tähän
mietintöön elikkä asiaan oman vastalauseen
ja aion jatkossa äänestää tätä lakiesitystä vastaan.
Samalla toivon, että asiaa aletaan valmistella kokonaisuudessaan
ihan uudelta pohjalta. Mutta en tähän asiaan enempää puutu.
Sen sijaan puutun tähän sananvapausasiaan, johon
myös tässä perustuslakivaliokunnan mietinnössä puututaan.
Kuten ed. Sasi sanoi, Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut
16 sananvapaustuomiota Suomelle samassa ajassa, kun se on antanut
Ruotsille kaksi. Tämä on kyllä suorastaan
häpeällistä, ja se tietenkin johtuu siitä,
että meidän tuomioistuimet korkeinta oikeutta
myöten ovat tulkinneet sananvapauden tietyllä tavalla
alisteiseksi yksityisyydensuojalle. Koko ajan näissä päätöksissä on
korostettu yksityisyydensuojaa sananvapauden kustannuksella, ja
tämä on poikkeus ja vastoin eurooppalaista käytäntöä.
Miten jatkossa asiat voisivat olla paremmin? Ehkä siten,
että korkein oikeus lopultakin hyväksyisi jäsenekseen
sananvapauden asiantuntijan. Siellä ei ole tällä hetkellä yhtä ainutta.
Ihan samalla tavalla tässä aikaisemmassa kiista-asiassa elikkä yksityisessä pysäköinninvalvonnassa
huomattiin, että korkeimmassa oikeudessa ei ole ainuttakaan
valtiosäännön asiantuntijaa. Sen takia korkeimman
oikeuden päätökset ovat, jos nyt käyttää kaunista
ilmaisua, ihan mitä sattuu.
Sananvapaustuomioissa tärkeintä on, kuten ed.
Sasi sanoi, että pystyttäisiin etukäteen
käsittelemään ja määrittelemään,
mistä kannattaa ylipäätänsä valittaa
ja minkälaisia oikaisukeinoja on olemassa. Meillä on
hirvittävä määrä oikaisukeinoja.
Siitä huolimatta vaaditaan sananvapauteen rangaistuksia
ja sitä kautta korvauksia. Jos nämä eivät
olisi jatkossa rikosasioita tai ainakaan suurimmaksi osaksi eivät
olisi rikosasioita, niin tämä jo parantaisi tilannetta
Suomessa.
Se, mikä tulee jatkossa niin eurooppalaisessa sananvapauskäytännössä kuin
Suomessakin esille, on vuotajien asema. Tällä hetkellähän
vuotajien asema on turvattu lähinnä vain Ruotsissa. Siellä ei
saa edes kysyä, kuka on tärkeän yhteiskunnallisen
tiedon antanut julkisuuteen. Meillä sen sijaan jahdataan,
kuka on se vuotaja, jotta tämä saadaan kiinni
ja oikeuteen. Näinhän ei tietenkään
enää saisi olla.
Edellisessä Euroopan neuvoston parlamentaarisessa yleiskokouksessa
käsiteltiin minun omaa aloitettani lähdesuojasta
ja sen yhteydessä myös vuotajien asema sekä niin
sanottuja Wikileaks-vuotoja. Tässä raportissa
todettiin selkeästi, että Euroopan neuvoston jäsenmaiden
on syytä laatia uusi lainsäädäntö vuotajia
kohtaan niin, että myös he kuuluvat sananvapauden
piiriin eivätkä pelkästään
toimittajat ja toimittajien lähteet. Tämä tarkoittaa
sitä, että myös jatkossa Suomen sananvapauskäytäntö voi
muuttua ja sen pitäisi muuttua niin, että meillä ei
aleta jahdata sitä, kuka on esimerkiksi salaisen tiedon
vuotanut, ja sitä kautta viedä tätä vuotajaa
oikeuteen.
Tämä on suuri muutos Suomen käytännössä, ja
sen toteutuminen kestää varmasti vuosia, mutta
toivossa on hyvä elää sen takia, että kiista
yksityisyydensuojasta ja sananvapaudesta on nyt toivottavasti kääntymässä sananvapausmyönteiseksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kiinnitän hallituksen kertomuksessa
erityistä huomiota niihin toimenpiteisiin, joilla olisi
pitänyt kehittää liikenteen ja kuljetusten
toimintaedellytyksiä.
Viimeisten vuosien aikana EU:n direktiivien pohjalta sekä henkilö-
että tavaraliikennettä on lähestytty
yhä yksityiskohtaisemmalla sääntelyllä.
Sääntely on johtanut henkilö- ja tavaraliikenteen
toimintaedellytysten kapenemiseen. Hyvä esimerkki on kuljettajia
sekä heidän koulutustaan ja ikäänsä koskevien
säännösten jatkuva tiukentaminen, joka
on estänyt uusien työntekijöiden pääsyä ja
halukkuutta henkilö- ja tavaraliikenteen puolelle.
Liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2009 valmistunut
elinkeinopoliittinen ohjelma osoittaa, kuinka vähän
ministeriössä ymmärretään kuljetus-
ja liikennemarkkinoista sekä niiden toimintaedellytysten
parantamisesta. Pidän erittäin tärkeänä,
että seuraavalla vaalikaudella huolehditaan siitä,
että henkilö- ja tavaraliikenteen sekä logistiikan
puolelle luodaan nykyistä paremmat toiminta- ja kilpailuedellytykset.
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi rautateiden henkilö-
ja tavaraliikenteen avaaminen kilpailulle osoittaa, kuinka kaukana
mietinnössä ollaan alan todellisuudesta. Eihän
rautateille voi syntyä markkinoita eikä kilpailua,
kun infrastruktuuri poikkeaa täysin läntisen Euroopan
infrastruktuurista. Pidänkin kilpailun avaamista rautateillä täysin
teoreettisena asiana.
Viime vuosina lentoliikenteen toimintaedellytyksiä ovat
kaventaneet lähinnä työntekijäryhmät
lakkoilullaan. On syntynyt vaikutelma, että työntekijät
haluavat tappaa kansallisen lentoyhtiön menettääkseen
omat työpaikkansa. Voi tietysti olla niinkin, että kansallisen
lentoyhtiön johtamisessa on selvästi vikaa.
Olemme kaukana liikenteen elinkeinopoliittisen ohjelman tavoitteesta,
jonka mukaan kotimaan kuorma-autoliikenteelle luodaan tasapuoliset
kilpailuedellytykset ulkomaan kuorma-autoliikenteen kanssa. Viime
vuosina on näyttänyt enemmänkin siltä,
että suosimme itäiseen naapurimaahan perustettavien
suomalaisten kuljetusyritysten toimintaa.
Linja-autoliikenteen puolella pidän tärkeänä sitä,
että joukkoliikennelain toimivuutta ja vaikutuksia joukkoliikenteen
toimintaedellytyksiin arvioidaan ja että joukkoliikenne
muutetaan markkinoita ja yrittäjyyttä kannustavaan
suuntaan.
Lopuksi: Suomen tiet ovat huonossa kunnossa, mutta odotan sitä aikaa,
jolloin tieinvestoinnit suunnataan sinne, missä on paljon
tiestöä kuormittavaa liikennettä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan
mietinnössä edellisen vuoden hallituksen kertomuksesta
käsiteltiin sitä, mistä syntyvät
nämä monet ihmisoikeustuomioistuimen langettavat
tuomiot Suomelle ja mitä niiden johdosta hallituksen tulisi
tehdä. Me kiinnitimme huomiota siihen, että on
näitä hyvin pitkiä oikeudenkäyntejä,
joista pääosa moitittavista tuomioista tulee.
Tässä kertomuksessa me kiinnitämme
huomiota siihen, että on toinen ryhmä, joka on
synnyttänyt paljon moitteita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta,
ja ne koskevat sananvapautta. Meillä on tässä mietinnössä semmoinen
varovainen esitys, että sanotaan, että valiokunta
yhtyy siihen mietinnössä esitettyyn kantaan, että myös siviiliprosessiin
ja hallintoprosessiin liittyvien ... — Anteeksi, nyt minä kyllä katson
väärää kohtaa. — Me
lähdemme siitä, että pitäisi
pohtia sitä, missä määrin nämä rikosasiajutut
ovat tarpeellisia kunnianloukkausjutuissa eli olisiko kuitenkin
niin, että kunnianloukkausjuttuja voisi aika paljon siirtää siviilipuolen
jutuiksi.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on kiinnittänyt hirveän
paljon huomiota siihen, että meillä ne ovat poliisijuttuja
ja syyttäjät ajavat niitä, niissä on
mahdollisuus sekä vankeusrangaistukseen että myös
suuriin korvauksiin. Pitäisi nyt kerta kaikkiaan pohtia,
mitä oikeusturvaa tarvitsee sellainen, joka katsoo kunniaansa
loukatuksi, riittääkö, että hän
saa oikaisun tai vastineen tai kantelee Julkisen sanan neuvostolle.
Onko todella niin, että poliisin pitää lähteä ajamaan
hänen asiaansa ja syyttäjän, vai voiko
sen siirtää siviilijutuksi?
Mutta tämä ihmisoikeustuomioistuimen tilanne
vuosina 2007—2010 on siis johtanut siihen, että Suomi
on saanut 68 langettavaa tuomiota Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta,
samassa ajassa Ruotsi 12, Norja 9, Alankomaat 7 ja Tanska 5, eli
muut Pohjoismaat ovat saaneet kolmanneksen Suomen suuresta määrästä.
Mutta näissä prosenteissa on myös
toinen outo asia, ja se on se, että Suomi häviää oikeusjuttunsa
huomattavasti herkemmin kuin muut Pohjoismaat. Suomihan on hävinnyt
jutuista 84 prosenttia, Ruotsi ja Norja selvästi alle,
Tanska yli 70 prosenttia ja Alankomaat ainoastaan 37 prosenttia.
Jos katselee tätä juttujen häviämisprosenttien kehitystä,
niin ei ainakaan voi sanoa, että tilanne olisi parantunut
tämän hallituksen aikana, koska vuonna 1967 hävittiin
62 prosenttia jutuista ja vuosina 2008—2010 hävittiin
99 prosenttia, eli kun Suomi astuu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
saliin, niin juttu on jo melkein menetetty.
Minulla on se käsitys, että meidän
oikeuslaitos ei voi olla niin huono, että pitäisi
tulla näin paljon tuomioita, vaan on ilmeistä myös,
että meidän puolustus tässä salissa
ei ole kovin ammattitaitoista, tai ainakin esitän sellaisen
epäilyn ja toivon, että asianomainen ministeri
paneutuisi joskus siihen. Syyttäjät esimerkiksi
väittävät, että heiltä ei
pyydetä tietoja ja faktoja tämän puolustuksen
järjestämiseksi.
Sananvapaustuomioita on vuosina 2007—2010 saatu 10
kappaletta, Alankomaat 3, Norja 2, Ruotsi 1 ja Tanska ei yhtään.
Sitä on selvitetty sitten monella tavalla, tällä Suomen
tulkintakäytännöllä, sitten
sillä, että se on Suomessa poliisi- ja syyttäjävetoinen.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on myös sanonut sitä,
että se on kohtuutonta toimittajille, että on
mahdollisuus saada sekä vankeusrangaistus että korkea
korvaus.
Toivoisin, että seuraava hallitus voisi paneutua tähän
kysymykseen ja päästäisiin sellaiseen tilanteeseen,
että tämä isänmaallisuus, josta
täällä on niin paljon keskusteltu, myös
toteutuisi siellä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
ja Suomi pääsisi tästä hyvin
hankalasta ja huonosta maineesta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanin puheenvuoroon liittyen
haluan korostaa sananvastuuta, sitä, millaista sanaa julkisuudessa
levittää, ja myöskin vastuuta sen seurauksista.
Sananvapauteen liittyy myöskin sananvastuu.
Mutta haluan tässä yhteydessä palata
ed. Laxellin puheenvuoroon, kun hän toi esille liikennepolitiikan.
Meillä tällä hetkellä on voimakas uhka
maaseudun jopa kuntakeskusten välisten reittivuorojen lopettamisesta.
Nämä ovat osa yhteiskuntarakennetta. Ei ole kysymys
siitä, että kulkee vain bussi, vaan kysymys on
yhteiskunnan toimivasta sosioekonomisesta rakenteesta, ja silloin
liikenteellä, niin linja-autoliikenteellä kuin
raideliikenteelläkin, on keskeinen asemansa. Toivon, että me
pidämme huolen, että meillä säilyy
julkinen liikenne toimivana tässä maassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelen ympäristöministeriön
hallinnonalaa tässä hallituksen toimenpidekertomuksessa
vuodelta 2009. Tässähän on tietysti se
ongelma, että vuosi 2011 on pitkällä ja
nyt sitten katsotaan aika tavalla taakse.
Mutta yleisesti tähän asiaan voi todeta, että nämä auki
olevat kohdat, jotka täällä ovat vielä olleet
teksteissä mukana, liittyvät jätteiden
käsittelyyn tai yleensäkin jätelain piiriin.
Laajasti ottaen siinä on alusjäte, joka on nyt
kuitenkin varmasti pois pyyhittävissä täältä listoilta,
samoin jätelakiin liittyviä useita ympäristövaliokunnan lausumia
ja eduskunnan edellyttämiä toimenpiteitä.
Nyt on takana jo valiokunnassa jätelain kokonaisuudistuksen
käsittely, ja asia on myös jo täysistunnossa
ollut. Tässä mielessä tämä jäljellä oleva
auki oleva eduskunnan ponsiluettelo on typistynyt, ja ehkä on
syytä vielä viitata yhteen, jo vuodelta 2003 olevaan
lausumaan, jossa ympäristövaliokunta kiinnittää liito-oravan
esiintyvyyteen huomiota ja siihen, kuuluuko se edelleenkin luontodirektiivin
ryhmään IV a. Tuolloin valiokunta totesi,
että asiaa pitää selvittää,
ja nämä selvitykset ovat edelleenkin kesken. Asia ei
ole yksinkertainen, mutta tähän saakka tietoon on
tullut se, että luontodirektiiviliitteen IV a edelleenkin
tulee pitää liito-orava mukana, koska sen kanta
on kuitenkin ollut laskeva.
Kaiken kaikkiaan voi näin todeta, että nyt
viime vuoden aikana on lainsäädäntö sillä tavalla mennyt
eteenpäin, että nimenomaan nämä jätelakiponnet
ovat tulleet vastatuiksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman iski asian ytimeen,
kun hän huomautti, että toimittajia tällä hetkellä uhkaavat korkeat
korvaukset ja korkeat tuomiot, koska sananvapausasiat on viety ilmeisesti
korkeitten korvauksien takia jatkuvasti rikosoikeudelliseen käsittelyyn.
Tällainen tilannehan johtaa itsesensuuriin, mikä tällä hetkellä Suomessa
on sananvapauden toteutumisen osalta. Se itsesensuuri on, omasta kokemuksesta
tiedän, viheliäinen asia. 1970-luvulla meillä sentään
oli, että ainut sensuurin kohde oli Neuvostoliitto ja ulkopolitiikka.
Kaikesta muusta sai kirjoittaa. Nyt saa ulkopolitiikasta kirjoittaa,
mutta kohta mistään muusta ei saa kirjoittaa vaan
joutuu oikeuteen. Tämä sananvapaustilanne on kyllä Suomessa
aika onneton, jos käyttää tätä sanaa.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun minä viime kerralla viittasin
väärään kohtaan, niin se oikea
kohta tässä meidän mietinnössämme
on lopussa otsikon "Muita seikkoja" alla. Siinä puhutaan
nimenomaan siitä, mitä valiokunta toivoo, että hallitus
ottaisi huomioon näiden sananvapausjuttujen osalta.
Meillä oli keskustelussa hyvin pitkälle toinen asia,
ja se on tämä niin sanottu whistleblower. Suomessahan
lähdesuojasta on säädetty sananvapauslain
16 §:ssä ja oikeudenkäymiskaaressa. Journalistiliiton
ohjeissa siitä on myös merkityksiä. Mutta
virkamiesten kohdalla ei ole säännöstöä siitä,
millä edellytyksin virkamies olisi oikeutettu tai velvollinen
tiedottamaan sellaisista asioista, joissa hän epäilee,
että virastossa ei noudateta lakia eikä muitakaan
voimassa olevia säännöksiä,
ohi virkatien tai jopa suoraan medialle. Suomessa sen sijaan lähdetään
siitä, että virkamiehellä on sananvapaus
myös työnsä osalta ja hänen
tulisi voida puhua vapaasti työssään
kohtaamistaan epäkohdista ja vääryyksistä rikkomatta
kuitenkaan tahallaan varsinaisia salassapitosäännöksiä.
Toimittajaa taas, joka on luvannut virkamiehelle, että virkamiehen
nimi pidetään salassa, ei voida poliisin mahdollisesti
suorittamassa esitutkinnassa velvoittaa paljastamaan tämän
nimeä, vaikka virkamies olisi rikkonut salassapitosäännöksiä,
mutta oikeudessa hänet voidaan siihen velvoittaa.
Suomessa lainsäädäntö siis
suojaa toimittajaa paljastamasta lähdettään,
mutta se ei anna suoranaista suojaa itse lähteelle eli
tälle virkamiehelle, joka on toiminut lähteenä.
Euroopassa tämä asia on usein toisin. Ruotsissa
meddelarfrihet-järjestelmä lähtee siitä,
että virkamiehelle, joka haluaa luottamuksellisesti paljastaa
esimerkiksi epäkohdan tai virheellisen menettelyn työpaikallaan,
journalistin on taattava salassapito rangaistuksen uhalla. Tässä tapauksessa
viranomainen ei myöskään saa lähteä selvittämään
sitä, mistä vuoto on lähtenyt. Meddelarfrihet-järjestelmä ei koske
törkeimpiä rikoksia eikä suoranaista
tahallista salassapitovelvollisuuden rikkomista eikä tiettyjen
tai kaikkien salaisten asiakirjojen paljastamista, mutta yleisenä määräyksenä se
kuitenkin on voimassa.
Olennainen ero on siis siinä, että Ruotsissa
oikeus suojaan on lähteellä, ei siis toimittajalla. Ehkä säännöstä lisäksi
kunnioitetaan viranomaisten piirissä paremmin kuin meillä,
koska se on Ruotsissa niin sanotusti perustuslakitasolla. Suomessa
toimittajalla on siis oikeus suojata lähdettään
ja journalistisissa säännöissä,
ja monen toimituksen omissa säännöissä,
lähdetään siitä, että tämä oikeus
on journalistin eettinen velvollisuus, mutta laki ei turvaa anna.
Tämä whistleblower-järjestelmä,
joka on lähtenyt Ruotsista, on yleensä lähtenyt
erilaisista skandaaleista. Englanninkielisessä mediamaailmassa
puhutaan whistleblowerista silloin, kun joku virkamies tai talouselämässä työskentelevä
paljastaa
työpaikalla tietoon tulleita epäkohtia ja vääryyksiä joko
esimiehelleen ohi virkatien tai valvovalle viranomaiselle, poliisille
tai jopa medialle. British Standards Institution on määritellyt
whistleblowingin näin: "Whistleblowing is the popular term
used when someone who works in or for an organisation - -
raises a concern about a possible fraud, crime, danger or other
serious risk that could threaten customers, colleagues, shareholders,
the public or the organisation’s own reputation." Englannissa
säädettiin asiasta laki vuonna 1998, Public Interest
Disclosure Act, jota sovelletaan silloin, kun annettu tieto koskee rikoksia,
laillisen velvollisuuden laiminlyöntiä, väärää päätöstä tai
tuomiota, ihmisten terveyden tai turvallisuuden vaaraa, ympäristövahinkoa
tai jonkin yllä olevan asian salaamista. Ajatuksena on
se, että tämä whistleblowing-järjestelmä parantaisi
organisaation työn laatua ja loisi organisaation työhön
avoimuuden ja eettisten velvollisuuksien noudattamisen kulttuurin.
Eli riskillä, että jollakin on oikeus ilmoittaa
salaa viranomaisille, mitä vääryyksiä tapahtuu,
halutaan turvata laillinen meno. Tämä olisi hyvä järjestelmä jossain
muodossa myös Suomessa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun nyt vain tuohon ulkoasiainvaliokunnan
mietintöön, joka koskee toimenpidekertomuksen
näkökulmasta kehityspolitiikkaa. Tässä valiokunta on
tehnyt ansiokasta työtä, ja siinä on
moniakin tärkeitä asioita, joihin voi kiinnittää huomiota, mutta
erityisesti tuo ensimmäinen korostettava asia on poliittisen
ohjauksen vahvistaminen.
Nimittäin valiokunta päätyy siihen,
että kehitysyhteistyössä tarvitaan erityisesti
EU-koordinaatiota. Tämähän johtuu siitä,
että ylipäänsä Suomen kehityspoliittista
voimavaroista ohjataan EU:n tai monivälisen yhteistyön
kautta noin 60 prosenttia, ja näin ollen voi sanoa, että sen EU:n
roolin korostaminen ja EU:n tarkempien linjausten tekeminen tulevissa
kokouksissa on erittäin tärkeää.
Tuen tätä näkökulmaa mielelläni.
Toinen tärkeä puoli, joka nousee tässä esiin, on
kehitysavun tuloksellisuus. On kaikkien meidän edun mukaista,
että kehitysyhteistyö on vaikuttavaa ja tuloksellista,
ja valiokunta korostaakin, että kehitysyhteistyön
tulee perustua kumppanimaan tarpeisiin ja poliittiseen sitoutumiseen.
Valitettavasti meillä kuitenkin on kovin paljon myös
muita tarpeita, erityisesti tällä hallituskaudella.
Tämän suomalaisen lisäarvon ujuttaminen
ja yksityiskohtainen poliittinen ohjaus ovat saattaneet kääntää tämän
tärkeän valiokunnan korostaman periaatteen jopa
hiukan väärään suuntaan. Vaikutusarviointi
puuttuu meiltä vieläkin, ja haluan korostaa, että kiireesti
meidän täytyy edetä sillä rintamalla.
Aivan lopuksi, puhemies, otan vielä esiin määrärahat,
niiden seurannan ja niihin sitoutumisen. Sosialidemokraatit ovat
esittäneet koko hallituskauden, että tulevissa
ratkaisuissa kehitysyhteistyö turvataan tällaisella
parlamentaarisella sopimuksella, jossa sitoudutaan niin kuin puolustusmäärärahojenkin
noston suhteen selkeään linjaan, jotta tuo kansainvälisesti
sitomamme tavoite 0,7:stä tulee toteutumaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, whistleblowerien elikkä tietovuotajien
asema oli tammikuussa esillä Euroopan neuvoston yleiskokouksessa,
kun käsiteltiin asiaa. Mutta se on ollut myös
aikaisemmin. Tästä vuotajien asemasta on tehty
viime vuonna raportti. Ja jos sen raportin vaatimukset, jotka Euroopan
neuvoston yleiskokous hyväksyi, todella toteutetaan, niin
tilanne muuttuu radikaalisti paitsi Suomessa myös koko
Euroopassa.
Keskustelu päättyi.