Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Paula Sihto /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakialoitteen tarkoituksena on matkakuluvähennyksen oikeudenmukaistaminen siten, että työn vastaanottaminen ja työssäkäynti, esimerkiksi työssäkäyntialueen ulkopuolella, ei käy kohtuuttomaksi. Tällä lakimuutoksella halutaan varmistaa kansalaisen oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu riippumatta siitä, missä hän asuu ja kuinka pitkä hänen työmatkansa on.
Verotuksessa matkakuluvähennysten tulee vastata todellisia välttämättömiä kuluja ja niiden tulee taata tasapuolinen sekä oikeudenmukainen verotuskohtelu. Vähennys myönnetään halvimman kulkuneuvon käyttökustannusten mukaan laskettuna. Nykyisin verotuksessa voi vähentää enintään 7 000 euron matkakustannukset siltä osin kuin ne verovuonna ylittävät 600 euron omavastuuosuuden.
Nykyinen työmatkakulujen verovähennysjärjestelmä on epäoikeudenmukainen eikä siis korvaa yli 7 000 euron ylittävää osaa vuosittaisessa matkakorvausvähennyksessä, joka syntyy jo noin 60 kilometrin yhdensuuntaisella työmatkalla.
Arvoisa puhemies! Työnteon tulisi olla kannattavaa ja kannustavaa myös matkakustannusten verovähennyksen osalta. Nyt työn vastaanottaminen työssäkäyntialueen ulkopuolella tuo liikaa kustannuksia työntekijälle muun muassa kohonneiden polttoainekustannusten johdosta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Paula Sihto on tehnyt erittäin hyvän ja kannatettavan lakialoitteen. Olen itsekin kerran vaalikaudessa aina tämänkaltaisen aloitteen tehnyt ihan kansalaispalautteen pohjalta. Tuo 60 kilometrin raja, johonka ed. Sihto puheenvuorossaan viittaasi, täytyy jo Jyväskylä—Keuruu-välillä ja ylittyy sitten, jos on kyseessä Keuruu—Haapamäki-väli, oikein reippaasti.
Työssäkäyntialueet ovat hyvinkin laajentuneet. Omaa autoa käytetään, valitettavasti joudutaan käyttämään yhä enemmän, kun julkinen liikenne heikkenee. Tänäkin aamuna kuulin viestiä, että kaksi vuoroa Multian ja Keuruun väliltä uhkaa loppua, kaikkein käytetyimmät vuorot. Tuskinpa sinne enää mitään muutakaan on jäämässä. Kyse on kahden kuntakeskuksen välistä. Elikkä hyvin kylmä tuuli puhaltaa maaseudun linja-autoliikenteelle. Tämä on estettävä ja samalla turvattava, että jonkinlaiset yhteydet on niillekin ihmisille, jotka eivät käytä autoa. Tarkoitan nimenomaan avointa, julkista reittiliikennettä, aikataulunmukaista liikennettä.
Ed. Sihto viittasi myös kohonneisiin polttoainekustannuksiin. Tämä on yksi lisähaaste. On ihailtavaa, että ihmiset haluavat etsiä työtä, työllistää itsensä, etsiä työtä kauempaakin. Verotuksellisesti tätä tulisi edistää, antaa tähän mahdollisuus. Nyt on valitettavaa, että kun henkilöt menettävät aikaa päivittäisestä elämänkulustaan pitkiin työmatkoihin, niin sitten kaikkia menoja ei saa edes verovähennykseksi.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä ed. Paula Sihdon erinomainen aloite saa valiokunnassa myönteisen käsittelyn.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Lauri Oinosta jälleen kerran kannustavasta puheenvuorosta, ja näitä kannustavia puheenvuoroja olemme saaneet kuulla tässä salissa kyllä todella, todella paljon.
Mitä tulee tähän itse aloitteeseen, niin lähden kyllä siitä, että oikeudenmukaisuuden myös tällaisten matkakustannusten kohdalla tulisi toteutua. Nythän työssäkäyntialueet ovat laajentuneet esimerkiksi kuntaliitosten myötä huomattavasti tuolla maaseudulla ja alueilla. Mielestäni myös lain pitää seurata nykyistä kehitystä entistä tarkemmin ja sillä lailla suoda mahdollisuuksia työn vastaanottamiseen laajemmaltakin alueelta siten, että ei tule kohtuuttomia matkakustannuksia.
Keskustelu päättyi.