12) Hallituksen esitys eduskunnalle kalastuslaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tärkeä nähdä,
kuinka isosta asiasta ja askeleesta on kysymys. Lainsäädäntö sinällään
todellakin turvaa meidän monimuotoista vaelluskalakantaa,
antaa kalastajille mahdollisuuksia, erityisesti ammattikalastajille,
luo erilaiset olosuhteet ja järjestelmät vapaa-aikakalastukselle
ja sinällään on kannatettava.
Kuitenkin tähän esitykseen tuli muutamia pykälämuutosesityksiä.
Niitten osalta erityisesti olisi ollut tärkeätä tämmöinen
sosiaalinen ulottuvuus. Olisi otettu lupamaksuissa eli kalastonhoitomaksun
osalta tarkasteluun ja katsottu sosiaalinen pohja sille, kuka oikeasti
on sen edullisemman kalastuksen mahdollisuuden piirissä,
eikä tuo nyt olisi toimeentulotuen varassa oleville toki ollut
mikään mahdoton ajateltava. Eli kyllä tällä toiminnalla,
jolla olisi yhdessä esimerkiksi kalastusoppaiden kanssa
pystytty kehittämään syrjäytymisen
ehkäisemistä, oltaisiin saatu yhteiskunnalle varmasti
enemmän tuloja kuin menoja niin, että myös
kalastusalueiden kalastuksen hoidosta vastuussa olevat tahot olisivat
päässeet saman rahan piiriin.
Toisena oli myös edustaja Mustajärven tekemä pykälämuutosesitys,
jossa Metsähallituksen osalta katsottiin niitä oikeutuksia,
että onko vai eikö puolet niin kuin kaikilla muilla
pohjoisen järvillä. Sitä ei tehty. Siksi
olen esittänyt näihin kahteen asiaan liittyvää,
jo pöydillekin jaettua lausumaehdotusta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Myllykosken tekemää kumpaakin
lausumaesitystä.
Tuohon 43 §:ään liittyen
olen kyllä pahoillani siitä, että eduskunta
lopulta hyväksyi Inarinjärvellä jyvitysosuuden
kaksi kolmasosaa valtiolle, yksi kolmasosa paikallisten oikeuksien
haltijoille, kun se kaikilla muilla vesistöalueilla on
puolet ja puolet. Sille ei ole oikein järkiperäistä perustetta
olemassa.
Tässä kalastuslaissa on hyvää se,
että se kuitenkin selkeyttää lupajärjestelmää ja
toivon mukaan kannustaa sitten tekemään parempia,
ammattimaisempia hoito- ja käyttösuunnitelmia. Toivottavasti
niille löytyy myöskin pelimerkkejä, että sellaiset
oikeat tekijät löytyvät ja kunnon suunnitelmat
nousevat jaloilleen ja niitä myöskin sitten toteutetaan.
Mutta tässä uudessa kalastuslaissa on aika
isoja vikoja kaiken kaikkiaan. Ensinnäkin on tämä hyvin
teennäinen 67 astetta pohjoista leveyttä -raja
ja siihen liittyen tämä verkkopyynnin rajoittaminen,
kun ongelmana monella alueella eri puolilla Suomea on järvien
alikalastus. Vallankäytössä ihan hyvä periaate
olisi se, että mahdollisimman paljon asioista kuitenkin
päätetään lähellä niitä ihmisiä,
joita asia suoraan koskee, ja tämmöisestä rajoituksesta
aivan hyvin olisi voinut päättää alueviranomainen
ja uudet kalatalousalueet. Samalla tapaa ikävää on
se, että kotitarvekalastus jo käsitetasolla siirrettiin
sivuun.
Löysin täältä kuitenkin
yhden mielenkiintoisen kohdan, niin kuin oli aikoinaan ampuma-aselaissakin.
Täällä määritellään
4 §:ssä 1 momentissa 4 kohdassa, että vaelluskalavesistöjen
koski- ja virtapaikka-alueella vesistö on sellaista aluetta,
jossa a) vesi virtaa silmin havaittavasti alavirtaan päin
ja b) virtapaikan ylävesi on alavettä ylempänä.
En usko, vaikka tämä kohta olisi jätetty
laista poiskin, että vesi alkaisi kulkemaan vastamäkeen.
(Naurua)
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Menin tässä nyt ihan hämilleni
tuosta edustaja Mustajärven kommentista, että näinköhän
tuolla luki, ei tullut valiokunnassa esille.
Mutta edustaja Myllykosken esitys on ilman muuta kannatettava.
Tästä keskusteltiin valiokunnassa, ja perussuomalaiset
tätä kannattivat, mutta se ei sitten kuitenkaan
ihan tuonne mietintöön asti noussut. Kalastuksella
on perinteisesti ollut todella merkitystä leivän
jatkeena mutta myös virkistysmielessä, ja kalastuksella
on kiistatta sosiaalinen ulottuvuus sitä kautta. Ja jos
nyt puhutaan vähävaraisista, niin tämä edustaja
Myllykosken tekemä esitys on todella kädenojennus.
Mutta sitten kotitarvekalastuksella on edelleenkin kiistatta
kalakantoja hoitava merkitys. Meillä on edelleenkin aivan
liikaa särkikalojen ja roskakalan pilaamaa vesistöä.
Ja muutoinkin tämän Myllykoskenkin esityksen kautta
voidaan korostaa kotitarvekalastusta, ja myös tuolla lakiesityksen
perustelutekstissä on todettu, että Itä- ja
Pohjois-Suomessa sillä on perinteisesti ollut merkitystä,
juurikin niin kuin sanoin, leivän jatkeena. Mutta kuitenkaan
tämä ei sitten konkretisoidu täällä pykälissä,
ja kuten myös edustaja Mustajärvi totesi, on sitten
näitä keinotekoisia leveyspiirirajoja, kun sen
sijaan pitäisi pystyä kyllä Suomen kokoisessa
maassa katsomaan kalavesiäkin yksilöllisesti,
koska paikalliset niitä ovat vuosikausia, vuosikymmeniä,
vuosisatoja hoitaneet, ja sitä kautta räätälöidä sitten
tämmöisiä yksilöllisempiä ja
palvelevampia ratkaisuja kuin mitä nyt niin jäykästi
lain tasolle on kirjattu.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Kalastuslaki oli jo 30 vuotta vanha, ja tätä lakimuutosta
on valmisteltu 7 vuotta. Edellisellä kaudella edustaja
Erkki Pulliainen teki valtavasti pohjatyötä ja
ajoi uhanalaisia vaelluskaloja paremmin suojelevaa lakia.
Laki on selvä parannus nykytilaan uhanalaisten kalojen
suhteen, vaikkakin vihreät olisivat toivoneet selkeitä parannuksia,
ja käsittelyssä esitimmekin verkkokalastukseen
suurempaa rajoitusta. Nythän on mahdollista jopa kahdeksalla verkolla
vapaa-ajankalastajan kalastaa, tai sitten on mahdollista tukkia
katiskalla pienikin kutupuro. Myös kalojen alamittoihin
esitimme parannuksia. Kysehän on siitä, että jatkossa
ylipäänsä riittää kalaa
kalastettavaksi.
Laki turvaa hyvällä tavalla ammattikalastajien
oikeuksia, ja toisaalta myös vapaa-ajankalastajien suhteen
lupakäytännöt helpottuvat, kun yksi kalastuslupa
viehekalastukseen toimii koko maassa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä kalastuslaki
viedään nytten loppuun asti. Vaikka se ei ihan
täydellinen olekaan, niin kuitenkin nyt päästään
eteenpäin.
Mutta on tärkeää, että sitten
varsinkin asetuksessa huomioidaan kalojen riittävät
alamitat. Myöskin ylämittojen asettaminen on tärkeää esimerkiksi
hauen kohdalla, jotta niiden geeniperimä säilyy,
saamme isoja haukia myöhemminkin. Esitin valiokunnassa
mietintöön myös verkkojen rajoittamista
neljään eli 120 metriin, ja se ei nyt mennyt siellä lävitse.
On myöskin tärkeää, että tulevaisuudessa
huolehditaan siitä, että katiskoilla ei tukita
purojen suita, jotta vaelluskalat pääsevät
nousemaan sitten kutemaan jokiin.
Kaiken kaikkiaan vihreiden mielestä tämä on hyvä askel
eteenpäin, mutta olennaista on se, että kalastusasetus
sitten määrittää tarkasti nämä kalojen
ala- ja ylämitat, jotta saamme kalakannoista pidettyä huolen.
Keskustelu päättyi.