1) Hallituksen esitys laiksi rangaistusten täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
muutoksia, joiden tarkoituksena on ennen muuta parantaa vangin oikeusturvaa
hänen saadessaan kurinpitorikkomuksista rangaistuksen ja
samalla yhdenmukaistetaan vankiloiden ja avolaitosten kurinpitojärjestelmiä.
Totean aluksi, että mielestäni on erittäin
kannatettavaa, että myös vankien oikeus-turva
saadaan kaikissa olosuhteissa perusoikeuksien mukaiseksi. Varmasti
on välttämätöntä, että vangilla
on mahdollisuus hakea muutosta hänelle määrättyyn
kurinpitorangaistukseen.
Vankien oikeusturvan tehostamisen lisäksi olisi kuitenkin
tärkeää ryhtyä tehokkaisiin
toimenpiteisiin, jotta näiden kurinpitorikkomusten määrä saataisiin
laskuun. Esityksen perusteluissa huomio kiinnittyy siihen, että niin
suljetun laitoksen kuin avolaitosten kurinpitorikkomukset näyttävät
keskittyvän juuri päihde- ja huumausainerikoksiin.
Esimerkiksi luvattomia avolaitospoistumisia käsiteltiin
oikeusministeriön istunnossa vuonna 99 yhteensä 65
tapausta ja päihderikkomuksia peräti 184.
Vankilaviranomaisten mukaan peräti 60 tai jopa 80 prosenttia
vangeista kärsii pahasta päihdeongelmasta. Tämä arvio
on järkyttävä, ja sen tulisi johtaa tehokkaisiin
toimenpiteisiin, varsinkin kun samalla on arvioitu, että valtaosa
vangeista haluaisi päästä eroon päihteistä.
Tämä on kuitenkin vaikeaa, koska päihteitä on
vankiloissa koko ajan runsaasti tarjolla. Vankiloista valitettavasti
näyttää tulleen huumekaupan ja huumerikollisuuden
keskuksia, mikä lisää ongelmia ja huumetarjontaa
myös muurien ulkopuolella etenkin vankilapaikkakunnilla.
Tämän olen joutunut esimerkiksi omalla kotipaikkakunnallani Riihimäellä toteamaan,
missä on keskusvankila.
Päihdevalvonnan tehostamiseksi on tämän kuun
alusta otettu vankiloissa käyttöön syljestä tehtävät
huumetestit, alkuun muutamissa vankiloissa kokeiluluonteisesti.
Mielestäni vankiloissa pitäisikin valvonnan tehostamisen
avulla ottaa tavoitteeksi nollatoleranssi, päihteettömyys. Mutta
samalla pitäisi huolehtia myös riittävästä huumevieroituksesta
ja -kuntoutuksesta vankeusrangaistuksen yhteydessä ja myös
vapautumisen jälkeen jatkohoidosta.
Tässä esityksessä ehdotetaan myös,
että kurinpitorangaistuksesta päättäisi
vankilan johtaja yksin ja samalla vankiloiden johtokunnat lakkautettaisiin.
Vankilan johtokuntaanhan on kuulunut johtajien lisäksi
myös esimerkiksi lääkäri, sosiaalipäällikkö ja
sosiaalityöntekijä. Johtokunnan päätöstä on
tarvittu pidempien rangaistusten kohdalla, jos vankia on rangaistu
oikeuksien menetyksellä yli 14 vuorokaudeksi tai yksinäisyydellä yli
7 vuorokaudeksi. Tämä esitys vahvistaa siis vankilan
johtajan asemaa ja pudottaa muun virkamiesjohdon vaikutusmahdollisuudet
pois. Korostan sitä, että ajattelen, että se
saattaa olla hyvinkin perusteltua tässä yhteydessä,
kun vangille tulee nyt kuitenkin valitusoikeus näihin kurinpitorangaistuksiin.
Toivon, että valiokunta kuitenkin selvittäisi, mikä merkitys
on sillä, että esimerkiksi vankilalääkärin
tai sosiaalityöntekijän vaikutusmahdollisuus tässä yhteydessä vähenee.
Olisiko esimerkiksi paikallaan, että lääkäri
myös osallistuisi harkintaan, jos vankia rangaistaan pitkällä yksinäisyydellä?
Toivon kuitenkin, että esityksen vaikutus olisi peräti
myönteinen, koska jos lääkärin
ei tarvitse osallistua kurinpitorangaistuksesta päättämiseen,
hän voi keskittyä ehkä paremmin ammattietiikkansa
mukaiseen potilaitten hoitamiseen. Kuitenkin pitäisin hyvänä,
että valiokunta kuulisi johtokunnan jäsenenä toiminutta
lääkäriä tai sosiaalityöntekijää esimerkiksi
siitä näkökulmasta, miten ehdotettu muutos
heidän mielestään vaikuttaisi näiden
työntekijöiden asemaan ja heidän mielipiteittensä painoarvoon
vankilan työyhteisön sisällä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen otti esille
lähinnä päihteiden ja huumeiden käyttöön
liittyvät ongelmat maassamme. Haluan tässä yhteydessä todeta,
että huumekysymykset ovat erittäin ongelmallisia
tänä päivänä, koska
idästä on tullut paljon sellaisia henkilöitä,
jotka välittävät huumeita. Kun sitten myös
rangaistukset tulevat käytäntöön,
niin monet suomalaiset eivät uskalla kertoa viranomaisille
niitä lähdetietoja, millä voitaisiin
estää kyseinen toiminta.
Tämän johdosta minä toivoisinkin,
että ministerit ryhtyisivät toimenpiteisiin, että vankilaan saataisiin
turva-asuntoja eli että ne vangit, jotka sitten ovat sen
verran rohkeita, että saavat paljastettua tämmöiset
ongelmat, voisivat myöskin huolehtia turvallisuudestaan
tietäen, että heidän henkensä ei
ole uhattuna.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on valmisteltu
laajapohjaisessa vankeusrangaistuskomiteassa, niin sanotussa rtl-komiteassa,
joka tekee ehdotuksensa koko vankeusrangaistusta koskevan säännöstön
uusimisesta vielä tämän vuoden aikana.
Mutta kun laillisuusvalvojat, sekä kansalliset että kansainväliset,
olivat kiinnittäneet huomiota Suomessa vankien tai rangaistustaan
suorittavien puutteellisiin mahdollisuuksiin valittaa rangaistuksensa
pituuteen vaikuttavista kurinpidollisista rangaistuksista, tähän
haettiin pikaisempaa oikaisua.
Viime kesänä annoin tehtäväksi
rtl-komitealle rakentaa mallin, jolla mahdollisimman kevyellä organisaatiolla
mahdollistettaisiin vangin muutoksenhaku tosiasialliseen vankeusrangaistuksen
pituuteen vaikuttavista kurinpidollisista päätöksistä.
Tämän ikään kuin minimitehtävän tämä ehdotus
täyttää. Toivottavasti se käsitellään
aika pikaisesti, jotta tällainen puutteellinen tilanne
saadaan parempaan kuntoon.
Ed. Räsänen viittasi ongelmiin vankiloiden huumetilanteessa.
Nyt parina vuonna, oman ministerikauteni aikana, tilanne on kääntynyt
parempaan suuntaan. On pystytty lisäämään
testausta, pystytty lisäämään
päihteettömien osastoja, niiden valvontaa, vankiloissa,
mutta kovasti paljon on vielä tehtävää.
Ihan pahimmat ilmenemismuodot, joihin ed. Räsänen
viittasi, että vankilat toimisivat huumekeskuksina suorastaan,
on ainakin tällä hetkellä saatu kuriin,
niin että tällaista rikollisuutta ei laajemmassa
mitassa ilmene. Myös vankiloissa kiinnijäännit
ja huumetakavarikot ovat vähentyneet. Todennäköisesti
myös koko luvaton liikenne vankilan muurien yli ja lävitse on
vähentynyt, mutta kaiken aikaa täytyy varotoimia
lisätä.
Syksyn huumepaketissa lisättiin vankiloiden päihdevalvontaan
resursseja. Niin kuin keskustelussa jo viitattiin, myös
sylkytestien käyttöönotto parantaa tilannetta.
Puolisentoista vuotta ovat olleet voimassa laajennetut toimivaltuudet
vankilahenkilökunnalla tehdä tarkastuksia sekä vankien
että vankilassa kävijöiden osalta. Kaikki nämä ovat
olleet vaikuttamassa siihen, että tilanne on pikkuhiljaa
paranemaan päin. Mutta niin kuin tuoreessa selvityksessä siitä,
miten paljon vankiloissa esiintyy hepatiitteja ja hiv:tä,
näkyy, ruiskuhuumeiden käyttö sekä ennen
vankeusrangaistuksia että osalla vangeista myös
rangaistusten aikana on huolestuttavan laajaa, ja sitä pitää edelleen
pystyä nopeasti vähentämään.
Tämä ehdotus antaisi selkeämmän
vastuun vankilan johtajalle kurin säilyttämisestä.
Tähän liittyy myös johtokunnan roolin
supistuminen tai poistuminen, mihin ed. Räsänen
viittasi. Mutta toki tulee arvioida kokonaisuutena, tarvitaanko ja
missä muodossa tällaista lisäasiantuntemusta vankilan
johdossa koskien juuri sekä laitoksessa tapahtuvaa elämää että varsinkin
laitoksista vapautumista ja sitä, miten mahdollisimman
hyvin sopeutetaan normaaliin lainkuuliaiseen elämään rangaistuksen
suorittaneita ja ehdonalaiseen vapauteen pääseviä.
Tämä kokonaisuudistus vankeusrangaistusta koskien
on siis tekeillä, ja siinä yhteydessä tätä nyt
pikaisesti ehdotettavaa sääntelyä voidaan
tarpeen mukaan vielä edelleen kehittää.
Toivon tosiaan, että tämä saisi lakivaliokunnassa
ripeän käsittelyn osakseen.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Niin oikeusministeri kuin ed. Räsänenkin
painottivat jo vangitulle henkilölle kuuluvan oikeusturvan
tarvetta. Tällä hetkellä on koettu ongelmalliseksi
myös se, ettei kurinpitorangaistuksiin, jotka vankilan
johtaja tai johtokunta ovat antaneet, vangilla ole oikeutta hakea
muutosta. Tällaisia tapauksia tämän hallituksen
esityksen mukaan vuosittain on noin 300, joista noin 100 tapausta, kun
tämä laki tulevaisuudessa toteutuu, tullaan viemään
vielä alioikeuden ratkaistaviksi.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että vangilla
on oikeus saada myöskin lainopillinen avustaja. Sitten
arvellaan, että oikeudenkäyntikulut tältä osin
tulevat olemaan noin 200 000—300 000
markan luokkaa. Pidän aivan selvänä,
että ne tulevat olemaan kymmenkertaiset siihen verrattuna,
mitä tässä hallitus esittää. Siitä huolimatta,
vaikka oikeudenkäyntikulut hallituksen esityksessä eivät
olekaan oikeita, pidän esitystä kuitenkin periaatteiltaan
aivan oikeana.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tätä toimenpidettä taksoitettaessa,
oikeudenkäyntiavustajan palkkiota asetustasolla määriteltäessä,
on tarkoitus todella tiukasti rajata nuo markat siten, että oltaisiin
todella lähellä hallituksen esityksen arviota
eikä kymmenkertaisissa luvuissa, niin kuin ed. Karpio viittasi.
Keskustelu päättyy.