5) Laki ympäristövahinkojen korvaamisesta annetun
lain 2 §:n muuttamisesta
Sirpa Pietikäinen /kok:
Arvoisa puhemies! Oecd:n piirissä on laadittu sopimus
kansainvälisestä vahingonkorvauksesta ydinvoiman
alalla tapahtuvissa onnettomuuksissa. Suomessa kansainvälisen
ydinvastuujärjestelmän määräykset on
toteutettu ydinvastuulailla. Ydinvastuulain mukaisesti ensisijainen
vastuu ydinvahingosta on ydinlaitoksen haltijalla ja laitoksen haltijan korvausvelvollisuus
on rajoitettu 150 miljoonan erityisnosto-oikeuteen, joka on suurin
piirtein 104 miljoonaa euroa. Mikäli vahinkojen määrä ylittää laitoksen
haltijan korvausvelvollisuuden enimmäismäärän,
on vahingonkärsijöillä oikeus saada korvausta
lisäksi kansainvälisiin yleissopimuksiin liittyneiltä valtioilta
enintään 150 miljoonaa erityisnosto-oikeutta.
Tämä tarkoittaa sitä, että ydinvahingon
johdosta on vahingon kärsineellä oikeus saada
korvausta yhteensä enintään 300 miljoonaa
erityisnosto-oikeutta eli noin 209 miljoonaa euroa.
Ydinvastuujärjestelmän keskeisimpiä epäkohtia
on vahingonkärsijän kannalta vastuun määrällinen
rajoittaminen. Ydinvastuulaissa asetetut vastuurajoitukset estävät
vahingonkärsijöiden mahdollisuuden saada täysi
korvaus kärsimistään vahingoista, jos
vahinkojen määrät ylittävät ydinvastuulaissa
vastuulle asetetut enimmäismäärät.
Tämä on myös täysin poikkeava
käytäntö suhteessa mihinkään
muuhun energiantuotantomuotoon, sillä kaikki muut energiantuotantomuodot,
kuten myös kaikki muu teollinen toiminta, ovat täyden
korvausvelvollisuuden ja täyden vastuun piirissä aiheuttamistaan
onnettomuuksista.
Yleensäkin tämmöisen mahdollisen
ydinvahingon aiheuttamia vahinkoja on etukäteen täysin
mahdoton arvioida määrällisesti. Saksalaisen Prognos
AG:n tutkimuksen mukaan ydinonnettomuus voisi aiheuttaa jopa 5 000
miljardin euron vahingot. Jos tähän arvioon vertaa
ydinvastuulaissa asetettua korvausvelvollisuutta eli noin 2,1 miljardin
euron enimmäismäärää,
voi hyvin nähdä, että tämä vastuuosuus
on kaiken lisäksi säädetty kohtuuttoman
pieneksi. Suomalaisten ydinvoimayhtiöiden liikevaihtoon
verrattuna korvausvelvollisuuden enimmäismäärä on
epäsuoraa tukea ydinvoimateollisuudelle. Korvausvastuun
määrällinen rajoittaminen merkitsee epänormaalia
riskinjakoa, jossa lainsäätäjä siirtää riskin
vahingon aiheuttajalta vahingonkärsijälle siltä osin
kuin vahingon määrä ylittää nämä vastuurajat.
Tällaiselle ydinvoimateollisuuden tuelle ei ole enää tarvetta
eikä talouspoliittisia perusteluja.
Ympäristövahinkojen korvaaminen on saamassa
vakiintuneita, yhtenäisiä muotoja kansainvälisellä tasolla.
Ydinvastuujärjestelmä onkin tänä päivänä toisin
kuin sitä luotaessa nähtävä osana
ympäristövahinkojen korvausjärjestelmää.
Sen keskeisimmän osan muodostavat yleisiä ympäristövahinkoja
koskevat normit. Ne takaavat paremman korvausturvan vahingonkärsijöille
kuin aikanaan modernina pidetty ydinvastuujärjestelmä.
Ympäristövahinkolaki perustuu ankaralle vastuulle
eikä se tunne vastuun määrällistä rajoittamista.
Ydinvahinkojen erikoisasemalle muihin ympäristövahinkoihin
nähden ja samalla ydinvoiman erikoisasemalle muihin energiamuotoihin nähden
ei ole mielestäni mitään perustetta.
Nykyisen tilanteen voi helposti korjata sillä, että ydinvastuulain
mukaista korvausjärjestelmää täydennetään
muuttamalla ympäristövahinkolakia niin, että mikäli
ydinvastuulain mukaiset korvausmäärät
eivät riitä täyden korvauksen maksamiseen,
on vahingonkärsijöillä oikeus korvaukseen
ympäristövahinkolain nojalla. Tämä muutos
mahdollistaa sen, että vahingonkärsijät
voivat saada oikeudenmukaisen täyden korvauksen kärsimistään
vahingoista.
Tällaisesta käytännöstä on
jo esimerkki ympäristövahinkolain 2 §:ssä,
sen 2 momentissa. Siinä soveltamisalan rajaamisesta on
säädetty, että ympäristövahinkolaki
täydentää tuotevastuulakia. Jos vahinko
on yhtä aikaa sekä ympäristövahinko
että myöskin tuotevahinko, esimerkiksi puhdistusaine
aiheuttaa vahingon sekä puhdistettavalle esineelle että ympäristölle,
molempia lakeja voidaan soveltaa rinnakkain. Siltä osin
kuin tuotevastuulaki ei anna korvausturvaa, mutta ympäristövahinkolaki
antaa, sovelletaan siis ympäristövahinkolakia.
Vastaavasti tapahtuisi myös ydinvahinkojen osalta,
eli siltä osin kuin vahingot jäisivät
ydinvastuulain ulkopuolelle, mutta olisivat ympäristövahinkoja,
ne tulisivat korvattaviksi ympäristövahinkolain
perusteella. Tämä säännös,
täsmennys ympäristövahinkolain 2 §:n
soveltamisalarajaukseen, johtaa siihen, että ydinvoiman tuottaja
joutuisi vastuuseen ydinvahingoista myös ydinvastuulain
ylittävältä osin.
Suomi on sitoutunut luonnollisesti kansainväliseen
ydinvastuujärjestelmään, ja kuulee esitettävän
myös, että ydinvastuujärjestelmän
mukainen vastuumäärä ei voi olla rajoittamaton,
koska vastuumäärän tulee olla kokonaisuudessaan
katettu vakuutuksin tai muulla turvaavalla tavalla. Mutta tämä järjestelmä ei
estä sopimusvaltioita parantamasta korvausturvaa myös
muulla tavoin kuin ydinvastuujärjestelmän avulla.
Pariisin yleissopimuksen 15 artikla nimenomaisesti sallii toimenpiteet,
joilla yleissopimuksessa asetettua korvauksen määrää lisätään
eli turvaa parannetaan. Jos sopimusvaltio kehittää korvausturvaa esimerkiksi
ympäristövahinkolain avulla, sille ei voi olla
kansainvälisestä ydinvastuujärjestelmästä johtuvia
esteitä, jos tällä ei ole vaikutusta,
tai ainakaan negatiivista vaikutusta, muiden järjestelmään
kuuluvien valtioiden asemaan. Jos Suomessa ydinvahinkoihin sovellettaisiin
ympäristövahinkolakia ydinvastuulakia täydentävänä,
ei tämä heikennä muiden jäsenvaltioiden
asemaa, päinvastoin parantaa, ja muidenkin jäsenvaltioiden
kansalaiset voisivat tämmöisessä onnettomuustapauksessa
päästä nauttimaan ratkaisun tuomasta
lisäturvasta.
Myös ympäristövahinkolain mukainen
vastuu voi edellyttää vakuuttamista. Ympäristövahinkojen
vakuuttamisesta annetun lain 2 §:n mukaan ympäristövahinkovastuun
varalta tulee olla vakuutus, jos harjoitettuun toimintaan liittyy
olennainen ympäristövahingon vaara tai siitä aiheutuu
yleisesti haittaa ympäristölle. Tältä osin myöskin
tämä vakuutusturva ja vakuuttamisvelvollisuus
on käytännössä mahdollinen,
ja vakuutusturvan suuruus ja hankkiminen ydinvoimateollisuuden
oman arvion varassa.
Arvoisa puhemies! Pidän hyvin olennaisena seikkana,
että varsinkin kun keskustelemme myös mahdollisesta
ydinvoiman lisärakentamisesta Suomeen, viimeistään
tässä yhteydessä myöskin tämä epäterve
tilanne, jossa ydinvoimaa tuetaan taloudellisesti välillisesti
ja jossa myöskään vahingonkärsijät
eivät ole täyden korvausvastuun piirissä,
korjataan tällä yksinkertaisella lakiteknisellä muutoksella,
jolla ympäristövahinkolain 2 §:ää muutetaan
ja siinä selkeästi sanotaan, että se
koskee myöskin ydinvastuulain mukaisia ydinvahinkoja.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vain aivan lyhyesti paikaltani
tukea tätä aloitetta, jonka olen myös
allekirjoittanut. Kuten ed. S. Pietikäinen esittelypuheenvuorossaan
totesi, ydinvahinkoja on mahdotonta arvioida etukäteen
määrällisesti. Edelleen, kuten edellisessä puheenvuorossa
todettiin, kaiken teollisen toiminnan tulisi olla samalla viivalla tällaisissa
asioissa. Näin ollen en näe mitään
perustelua sille, että juuri ydinonnettomuuden, joka sattuessaan
olisi hyvinkin dramaattinen ja paljon vahinkoa aiheuttava, korvausmäärä pitäisi
edelleen säilyttää rajattuna.
Tänä aikana kuulemme eduskunnassa ja julkisuudessa
paljon myös vakuutteluja ydinvoiman turvallisuudesta ja
ydinonnettomuuden mahdottomuudesta. Tätäkään
taustaa vasten en näe mitään syytä,
miksei esitettyä muutosta voitaisi toteuttaa. Tämä tuo
vain, niin kuin ed. Pietikäinen totesi, lisäturvaa
mahdollisen vahingon sattuessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. S. Pietikäinen on tehnyt
hyvän aloitteen ja tähän on hyvä yhtyä.
Vaikka omaa nimeäni ei tässä ole, olen
ehdottomasti samaa mieltä kuin ed. Pietikäinen
perusteluissaan siitä, jotta tällainen ympäristövahinko — ydinvahinkokin
pitää kokea ympäristövahinkona — pitää ennakoida
sillä tavalla, että vakuutukset vastaavat tai
se yhtiö, joka harjoittaa tätä toimintaa,
vastaa myös niiden vahinkojen määrästä.
Koko tässä ydinvoimakeskustelussa on yksi oleellinen
seikka, joka joudutaan eduskunnassa pohtimaan ja arvioimaan: Miltä pohjalta
tällä hetkellä laskelmat on tehty, ovatko
ne oikeat? Minun ymmärrykseni mukaan tällä hetkellä on jätetty
juuri ne oleelliset seikat pois. Ensinnäkin vahinkotilanteessa
vastuun määrä on rajattu aika pieneksi.
Minun ymmärrykseni mukaan muun muassa tällä hetkellä Saksassa
on kymmenkertaistettu se määrä, johon
asti yhtiöt joutuvat vastaamaan. Sehän joudutaan
ilman muuta, kävi miten hyvänsä, Suomessakin
katsomaan myös jo toimivien laitosten osalta, miten vastuu
tullaan kattamaan sen tilanteen varalta, jos vahinko sattuu. Ei
tällainen epäsuhta voi olla, että me
joudumme jossakin vaiheessa — toivon mukaan ei jouduta — jos
vahinko sattuu, sen yhteisistä veromarkoista kustantamaan.
Ei voi puhua enää, että on oikeat laskelmat.
Sillä vääristetään
kilpailua joka tapauksessa.
Se ihmetyttääkin, että kun Englannissa
on Tony Blair ilmeisesti pyytänyt raportin eri energiamuotojen
edullisuudesta, kustannuksista — siellä on ilmeisesti
toisen tyyppinen matematiikka käytössä — sen
raportin mukaan ydinvoima ei olisikaan niin edullista kuin suomalaisissa
laskelmissa osoitetaan. Eli onko Ojalan laskuoppi toisenlaista kuin — en
tiedä mikä — Blairin laskuoppi? Todennäköisesti
Blair ei itse ole laskenut vaan joku muu on sen laskelman tehnyt.
Sen takia minusta ed. Pietikäisen tekemä aloite
on sen tyyppinen, että tämä pitää käsitellä ihan asiallisesti,
ja kun aikanaan valiokunnissa mietintöä ydinvoimasta
ja sen aiheuttamista vahingoista ja vastuista käydään
läpi, silloin myös tämä seikka
pitää ottaa huomioon.
Ed. Huovinen totesi sivulauseessa jotakin ydinvoiman turvallisuudesta.
Itse olen sitä mieltä, että jos se kerran
on niin turvallista, ettei siinä vahinkoja satu, niin sillä me
ratkaisemme yhden ongelman, joka tässä koko ajan
on: Lauhdevedet kuulemma lasketaan 60-asteisina mereen. Tehdään
Helsingin kupeeseen vaikka makasiinien tontille ydinvoimala! Silloin
kertaheitolla saadaan lämmitettyä nämä systeemit,
ja jos on niin, ettei voi mitään vahinkoa sattua,
tällainen ehdottomasti pitää hoitaa.
Saadaan lämmön talteenotto hoidettua ja Helsingin
kaupungille lämpöä, ja kaikki tykkää sitten,
kun on turvallista Helsingissä asua. Tai tehdään
se tuohon lisärakennustontille, jos niikseen menee, muutetaankin
käyttötarkoitusta. Tämähän
on kuitenkin pikkujuttu, kun näitä kaavoja näköjään
saadaan synnytettyä mihin päin vaan.
Sen takia kannatan lämpimästi ed. Pietikäisen aloitetta
ja toivon, että koko tämä "sankka joukko",
joka täällä edustaa eri energiamuotoja
ilmeisesti, on tukemassa tätä valiokunnissa ja
ottaa sen huomioon, kun tehdään mietintöjä.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan vain ed. E. Lahtelan äskeiseen
toteamukseen, että olisin ollut sitä mieltä,
että ydinvoimalat ovat turvallisia. Lähinnä se
oli heitto. Kun ydinvoimakeskustelu käy niin kuumana, voisin
kuvitella, että tätäkin aloitetta löytyy
moni vastustamaan. Sikäli ajattelin, että kannattaa
pitää mielessä se, että jos
yhtäältä vakuutetaan, että laitokset
ovat turvallisia eikä onnettomuuksia satu, niin miksi kummassa ei
voitaisi sitten vakuutusturvaakin laajentaa, jos onnettomuuden riski
on kerran niin pieni.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensin pitää saada aikaan periaatepäätös
siitä, että voidaan rakentaa uusi ydinvoimala.
Sen jälkeen päätetään
siitä, mihin se rakennetaan. Tämä ed.
E. Lahtelan näkökulma on hyvää pontta
sille sitten, kun aikanaan saadaan myönteinen päätös
aikaan.
Vakuutuksesta: Minusta tärkeämpää kuitenkin
on, että laitokset pidetään hyvässä kunnossa, niiden
toimintavarmuutta parannetaan sillä, että niistä huolehditaan
hyvin, panostetaan nimenomaan siihen. Se on paljon tärkeämpää kuin
luottaminen pelkästään vakuutukseen.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallille sen verran vain, jotta
joka tapauksessa meidän pitää samassa
yhteydessä nämä vastuukysymykset ratkaista, muistaa
se, jotta vahingon riski on aina olemassa, ei pidä vähätellä sitä eikä ummistaa
silmiä. Jos Suomen kokoisessa maassa vahinko sattuu, niin
voi olla, että me olemme pakolaisina ja joudumme ilmeisesti
ostamaan turvapaikan. Toivon mukaan meidät otetaan sitten
johonkin semmoiseen maahan, missä ei ole turmeltunutta
maaperää. Kuitenkin toivoisin, että sitä tilannetta
ei koskaan tulisi meille. Sen takia pitää myös
laskelmissa ottaa huomioon tämä seikka, että on täysvastuu.
Silloin se tarkoittaa myös hinnassa sitä, jotta
joudutaan arvioimaan toiselta pohjalta nämä energiamuodot.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sirpa Pietikäisen lakialoite
on todella hyvä. Se on erittäin johdonmukaisesti
rakennettu, informatiivinen, ja siinä on aivan selvät
perustelut.
Vetoan siihen, että eduskunta yksimielisesti käsitteli
viime keväänä, ratkaiseva käsittely
oli kesäkuussa 2001, Suomen kansallisen ilmasto-ohjelman.
Tämän käsittelyn yhteydessä kiinnitettiin
huomiota epäsuoraan subventioon, joka tällä tavalla
kohdistuu ydinvoimalaitoksessa tuotettuun sähköön.
Tässä mielessä tämä on,
niin kuin täällä on tullut muissakin
puheenvuoroissa esille, aivan luonnollinen askel, jota sekä KIO1:n takana
olevat edustajat että KIO2:n takana olevat edustajat voisivat
kannattaa.
Mutta nimenomaan epäsuoran taloudellisen tuen poistamisenkin
näkökulmasta vakuutusasia, puhemies, olisi saatava
kuntoon. Uskon, että Suomen eduskunta tekee viisaan ratkaisun, kun
se päättää yksimielisesti tai äänestyksen
jälkeen suhtautumisestaan hallituksen esitykseen. Siinä päätöksessä varmasti
on sitten asetettu myöskin nimenomaan uusiutuvat energialähteet niille
kuuluvaan hyvään asemaan. Tehkäämme tässä hyvä päätös.
Mutta niin kuin täällä jo ed. Esa Lahtela
totesi, lakialoitteen asianmukainen käsittely veisi hyvää päätöstä myös
eteenpäin.
Totean lopuksi, että ympäristövaliokunnan olisi
varmasti syytä lausua tämän asian yhteydessä.
Sirpa Pietikäinen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tähän
keskusteluun toistaa sen periaatteen, että mielestäni
on kohtuutonta ja suorastaan hämmästyttävää,
että sivistysmaissa toimitaan jonkin yhden teollisuudenhaaran
tai energiantuotantomuodon osalta niin, että täyttä korvaus-
ja vahinkovastuuta ei sälytetä toimijalle. On
hyvin vaikea nähdä minkäänlaisia,
olipa sitten ydinvoiman kannattaja tai vastustaja, perusteita yhden
energiamuodon asettamiseen tämmöiseen erityisasemaan
ja ennen kaikkea kansalaisten, ihmisten, asettamiseen mahdollisen
teoreettisen riskin sattuessa tällaiseen tilanteeseen, jossa
korvausvastuuta ei täysmitallisesti mahdollisesti olisi.
Toiseksi, arvoisa puhemies, tuen ed. Tiusasen esittämää näkemystä siitä,
että lakivaliokunta pyytäisi lausunnon lakialoitteesta
ympäristövaliokunnalta. Vaikka saamani selvityksen
mukaisesti vahingonkorvauslainsäädäntö kuuluukin
lakivaliokunnan toimialaan, tämän tyyppisessä asiassa
tämä on kuitenkin hyvin selkeästi ympäristökysymys.
Toinen toivomus liittyy siihen, että vaikka lakivaliokunnassa
melkoinen työruuhka tällä hetkellä onkin,
olisi toivottavaa, että tämä asia saataisiin
melko pikaisesti käsiteltyä eikä jäisi
pinon pohjimmaiseksi makaamaan.
Keskustelu päättyy.