1) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2007
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen kertomus vuodelta 2007 on nyt
eduskunnan käsiteltävänä, ja
se antaa meille mahdollisuuden käsitellä kaikkia
tuon vuoden merkittäviä poliittisia tapahtumia.
Hallituksen kertomushan on kolmiosainen. Ensimmäisessä osassa
käsitellään hallituksen ohjelman toimeenpanoa
ja EU-politiikkaa. Toisessa osassa käsitellään
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, jota on ulkoasiainvaliokunta ed.
Salolaisen johdolla valmistellut. Kolmannessa osassa käsitellään
eduskunnan lausumia ja valtioneuvoston toimenpiteitä näitten
valtiopäiväpäätösten
johdosta.
Vuoden 2000 eduskunnan työjärjestyksessä päätettiin,
millä tavalla hallituksen kertomusta eduskunnassa käsitellään.
Lähtökohtana tosiaan oli, että yleisesti
ottaen sitä käsittelee perustuslakivaliokunta,
ja ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta sitä käsittelee
ulkoasiainvaliokunta. Tämän lisäksi jokainen
erityisvaliokunta, jolla on ministeriövastuualue, käsittelee
hallituksen kertomusta ja antaa omat lausuntonsa. Hallituksen kertomuksen
käsittely antaa jokaiselle valiokunnalle mahdollisuuden
tarkastaa hallituksen ja vastaavan ministeriön toimintaa,
antaa siitä oma arvionsa ja antaa myöskin ehdotuksia
ja suosituksia siitä, millä tavalla valtioneuvoston
ja ministerien pitäisi jatkossa toimia. Erityisen tärkeää on
myöskin se, että jokainen erityisvaliokunta tarkastaa
omalta osaltaan hyväksymänsä lausumat,
valtioneuvoston toimenpiteet näitten lausumien johdosta
ja sen, voidaanko nuo lausumat poistaa, jos hallitus sitä esittää,
vai onko lausumat edelleen syytä pitää voimassa
ja kehottaa hallitusta jatkotoimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt
huomiota kolmeen seikkaan vuoden 2007 kertomuksen yhteydessä:
Ensimmäinen näistä on eduskuntavaalien
suhteellisuus. Tältä osin on syytä todeta,
että jo vuonna 1998 perustuslakiuudistusta valmisteltaessa
eduskunta hyväksyi lausuman, jossa korostetaan suhteellisuuden
toteutumista eduskuntavaaleissa. Meillähän on
ongelmia siinä suhteessa, että meillä on
pieniä vaalipiirejä, kuten Pohjois-Karjala, ja
suuria vaalipiirejä, joissa on jo 30 edustajaa, kuten Uusimaa.
Tietysti suhteellisuusperiaate toteutuu hyvin eri tavalla eri puolilla Suomea
johtuen vaalipiirin koosta.
Asiaa on tuon jälkeen valmisteltu. Hallitus piti toimenpidekertomuksessaan
2002 asiaa loppuun käsiteltynä, kun hallitus oli
asiasta neuvoa pitänyt. Perustuslakivaliokunta katsoi,
että näin voidaan tehdä, mutta katsoi,
että projektia on kuitenkin syytä jatkaa ja antaa
siitä selvitys eduskunnalle.
Oikeusministeriö asetti vuonna 2004 toimikunnan selvittämään
nykyistä vaalijärjestelmää ja
sen toimivuutta, mutta kesäkuussa 2005 valtioneuvoston
piirissä päätettiin, että ei
ole tarkoituksenmukaista tehdä tai ei voida tehdä ehdotuksia tuolta
osin. Keväällä 2006 päätettiin,
että vaaliuudistusta ei jatketa.
Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelmaan vuonna 2007 kirjattiin
selkeät tavoitteet vaaliuudistukselle siten, että vaaliuudistus
tehdään nykyisen vaalipiirijärjestelmän
pohjalta ja samalla vaaliliitot kielletään, mutta
suhteellisuutta parannetaan. Vaalialuetoimikunta on jättänyt
huhtikuussa 2008 mietintönsä tavoitteena, että uudistus
tulisi voimaan vuoden 2015 eduskuntavaaleissa, mutta eduskunnalle
esitystä tuolta pohjin ei ole vielä annettu. Voidaan
sanoa, että valtioneuvosto kyllä, ja erityisesti
tämä hallitus, on valmis käsittelemään
tätä asiaa perusteellisesti ja pyrkii etenemään
asiassa. (Hälinää) Voidaan todeta, että eduskunta
on omalta osaltaan tehnyt tehtävänsä ...
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi hetkinen, puhuja!
... mutta on tärkeätä, että hallitus
edelleen jatkossa selvittää vuosittain eduskunnalle uudistuksen
etenemistä siihen asti, kunnes hallituksen esitys eduskunnalle
on annettu. Täytyy sanoa, että tämä uudistus,
jos uudistus tehdään vaalijärjestelmästä,
on erittäin merkittävä. Tietysti tässä yhteydessä henkilökohtaisesti
toivon, että siinä erityistä huomiota
kiinnitetään niin traditioihin, joita meillä vaalijärjestelmässä Suomessa
on ollut, ja vaalijärjestelmän selkeyteen, jotta
jokainen kansalainen ymmärtää, millä tavalla
prosessi tapahtuu ja mikä tuon prosessin lopputulos on.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi perustuslakivaliokunta
halusi valtioneuvostolta selvitystä kahteen asiaan:
Toinen koski vaalirahoitusilmoituksia, niitä epäselvyyksiä,
miksi oli tapahtunut niin kuin oli tapahtunut. Äänestysprosessi
välttämättä ei toiminut oikein,
ja myöskin rahoitusilmoituksissa ilmoituksen ohjastaminen
ei ollut riittävän selkeää.
Tältä osin on syytä todeta, että ministeriö asetti
toimikunnan valmistelemaan uudistusta. Juuri aivan äskettäin
eduskunnalle on annettu esitys tältä osin, jossa
pyritään niihin epäkohtiin, joita on
esiintynyt vaalirahoituksen osalta, vastaamaan. Eduskunta tämän
esityksen tulee pikaisesti käsittelemään.
Toinen kysymys, johonka erityisesti kiinnitettiin huomiota,
oli kysymys sisäasiainministeriölle, ja se koski
nimenomaan Jokelan koulusurmien johdosta aselupakäytäntöjen
yhtenäistämistä. Sisäministeriö on
vastauksessaan valiokunnalle hyvin kattavasti selvittänyt
niitä toimenpiteitä, millä tavalla käytäntöjä on
muutettu, kehitetty ja yhtenäistetty. Voidaan todeta, että se
myöskin kentällä tällä hetkellä selkeästi
näkyy, että aselupien myöntämisessä käytännöt
ovat muuttuneet.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee erikoisvaliokuntien lausuntoon,
tältä osin on syytä todeta, että perustuslakivaliokunta
ei käsitellyt niitä yksityiskohtaisesti, vaan
luottaa jokaisen valiokunnan erityisasiantuntemukseen vastuuministeriönsä osalta
ja lähtee siitä, että valtioneuvosto
ottaa jokaisen erityisvaliokunnan lausunnot tältä osin asianmukaisesti
huomioon.
Kuitenkin on syytä todeta, että tarkastusvaliokunta
on lausunnossaan antanut varsin seikkaperäisen ja kriittisen
selvityksen lausumamenettelyn ja kertomusmenettelyn yleisestä toimivuudesta.
Tällä hetkellähän eduskunnalle
annetaan kaksi kertomusta: tilintarkastuskertomus ja toimintakertomus.
Tältä osin on varmasti syytä miettiä,
onko kaksi erillistä kertomusta tarkoituksenmukainen menettelytapa
vai voitaisiinko nämä kenties yhdistää.
Tarkastusvaliokunta on myöskin kritisoinut lausumamenettelyä ja
katsoo, että se ei toimi tarkoituksenmukaisella tavalla,
vaan pitäisi siirtyä reaaliaikaiseen seurantajärjestelmään.
Tältä osin on kuitenkin ehkä syytä todeta,
että valiokunnat kuitenkin voivat jatkuvasti seurata vastuuministeriönsä työtä ja
myöskin arvioida lausumiensa toteutumista minä aikana
vuodesta tahansa. Tässä suhteessa ne ongelmat,
joita on esitetty, eivät välttämättä ole
niin vakavia, jos valiokunta suhtautuu aktiivisesti ja vastuullisesti
omaan työhönsä ja vastuuministeriönsä seurantaan.
Kuitenkin kysymys siitä, muutetaanko tätä menettelytapakertomusta,
on periaatteellisesti erittäin merkittävä.
Perustuslakivaliokunta ei halunnut yhtyä tarkastusvaliokunnan
lausumiin tältä osin, vaan katsoo, että tässä suhteessa
on kaikkein parasta se, että puhemiesneuvostossa arvioidaan
tätä kertomusmenettelyn kehittämistä,
sitä, mikä on se valiokunta, joka jatkossa kenties,
jos kertomukset yhdistetään, käsittelisi
näitä kertomuksia ja millä tavalla lausumamenettelyä kenties
pitäisi kehittää. Voin todeta, että puhemiesneuvosto
on tänään alustavasti keskustellut asiasta.
Tarkoitus on, että puhemiesneuvostoa varten asiaa valmistellaan
ja sitten arvioidaan, mikä kaiken kaikkiaan on tarkoituksenmukaisin
tapa hallituksen toiminnan seuraamisessa.
Ehkä on syytä todeta, että aikanaan
tämä tehtävä on annettu perustuslakivaliokunnalle
nimenomaan perustuslakivaliokunnan juridisen kontrollin luonteen
vuoksi. Tietysti silloin, jos nähdään
vakavia ongelmia, on aika luonnollista, että perustuslakivaliokunta
on se, joka puuttuu siinä tilanteessa valtioneuvoston toimintaan.
Jos on sen sijaan poliittisesta valvonnasta, poliittisesta seurannasta
kysymys, silloin mielestäni tuo tehtävä kuuluu
kyllä varsin luonnollisesti nimenomaan erityisvaliokunnalle
kunkin ministeriön vastuualueella.
Puhemies:
Huomauttaisin vielä, että nyt siis keskustellaan
kertomuksesta perustuslakivaliokunnan mietinnössä käsitellyiltä osin.
Sitten kun se on käsitelty ja päätettykin,
siirrytään vasta tuohon ulkoasiainvaliokunnan
mietintöön, jotenka seuraavat puhujat miettinevät,
kohdistuuko heidän puheenvuoronsa nimenomaan tähän
perustuslakivaliokunnan mietintöön.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Mielenkiinnolla olen lukenut hallituksen
toimenpidekertomusta vuodelta 2007. Erityisen kiitoksen tässä yhteydessä ansaitsee
tarkastusvaliokunta, jonka kriittinen lausunto sisältää merkittäviä parannusesityksiä
nykyiseen
lausuma- ja kertomusmenettelyyn. Tarkastusvaliokunnan lausunto vahvistaa
entisestään käsitystäni siitä,
että valiokuntien lausumat ovat lähinnä hurskaita
toivomuksia, joilla valiokuntien kaikki jäsenet halutaan
sitouttaa sellaistenkin lakiesitysten taakse, joita he periaatteessa
vastustavat valiokuntakäsittelyn aikana.
Tuore esimerkki on lakivaliokunnassa paljon kiistoja herättänyt
poliisin kirjoittaman sakon muuntorangaistuksesta luopuminen. Ne
lakivaliokunnan jäsenet, jotka edustivat hallituspuolueita
ja vastustivat kiihkeästi muutosta, kuittasivat merkittävän
kriminaalipoliittisen linjan löystymisen lausumalla, joka
ei näytä johtavan mihinkään.
Sama menettely varmaankin toistuu sitten, kun paljon kiistoja aiheuttanut
alkoholilain muutosesitys käsitellään
lopulliseen muotoonsa lakivaliokunnassa. Jälleen viime
perjantaina piti olla alkoholilain muutoksen yksityiskohtainen käsittely,
mutta lakimuutosta päätettiin yllättäen lykätä kuukaudella
eteenpäin. Ilmeisesti ajatuksena on, että aika
ja tulevat lausumat saattavat ratkaista alkoholilain muutosten aiheuttamat suurimmat
kiistakysymykset.
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä todeta, että eduskunnan
valiokuntabyrokratiaan vihkiytymätön löytää tästä taiteenlajista
jatkuvasti uusia vivahteita ja niiden moninaisia tulkintoja. Olisikin erittäin
hyvä, jos tarkastusvaliokunnan kaikki kannanotot lausumamenettelystä johtaisivat
nykytilannetta parantaviin toimenpiteisiin. Pidän erittäin
kannatettavana tarkastusvaliokunnan esitystä, jonka mukaan
hallituksen toimenpidekertomus ja valtion tilinpäätöskertomus
yhdistetään. Muutosesityksen toteuttaminen olisi
myös aitoa byrokratian karsimista, joka säästäisi
turhaa ja päällekkäistä työtä,
sekä sitä kautta valtion kustannuksia, mikä pitäisi
aina olla meillä päättäjillä tavoitteena.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ihan muutama kommentti tarkastusvaliokunnan
yksimielisestä lausumasta perustuslakivaliokunnalle. Ensinnä se,
mitä tulee eduskunnan lausumiin, niin suomalaisen parlamentaarisen
järjestelmän kannalta on hallituksen ja eduskunnan
vuoropuhelun näkökulmasta tärkeää,
että kun eduskunta lausuu — varsinkin jos eduskunta
lausuu yksimielisesti — niin se on asia, joka parlamentaarisessa
järjestelmässä hallituksen on otettava
vakavasti. Selvästi olemme voineet oman selvityksemme ja
tutkimuksemme perusteella todeta, että lausumien käsittely
eri ministeriöissä vaihtelee erittäin
paljon. Jotkut ministeriöt systemaattisesti seuraavat lausumia,
ottavat ne vakavasti, niin kuin parlamentarismiin kuuluu. Sitten
on ministeriöitä, jotka eivät menettele
tällä tavalla.
Toinen havainto lausumista on se, että ehkä eduskuntakin
omalta osaltaan voisi niin sanotusti tsempata lausumien suhteen.
On tärkeää, että lausumat eivät
saa inflatorisia piirteitä. Jos lausumia lausutaan liikaa,
niin voi olla, että tämä parlamentaarinen
vuoropuhelu ruuhkautuu, tukkeutuu. Sen takia sekä eduskunnan
että myös hallituksen tulevaisuudessa on entistä vakavammin paneuduttava
sisältöihin, hallituksen on otettava eduskunnan
lausumat vakavammin huomioon ja eduskunnan itsensä on huolehdittava
siitä, että tehdyt lausumat rekisteröidään,
ne ovat helposti edustajien ja julkisuuden, ministeriöitten
saatavissa ja että jokaista eduskunnan lausumaa kommentoidaan
ennemmin tai myöhemmin hallituksen toimesta.
Toinen tärkeä havainto, johon perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja viittasi, on se kysymys, tulisiko tilinpäätöskertomus
ja hallituksen toimenpidekertomus yhdistää tulevaisuudessa. Tämä aloite
tuli ensisijaisesti ministeriöitten päästä ja
erityisesti ministeriöitten korkeimpien virkamiesten toimesta.
He totesivat, että kun nykyisin sekä tilinpäätöskertomus
että toimenpidekertomus annetaan eduskunnalle lähes
samanaikaisesti kevätistuntokaudella, toisin kuin ennen, niin
näissä kahdessa kertomuksessa käsitellään paljon
myös päällekkäisiä asioita,
samoja asioita kahdessa eri kertomuksessa. He totesivat ja toteavat
ajankäytön, työn määrän
näkökulmasta, että tämä ei
ehkä ole kaikkein järkevin tapa nykyisellään,
vaan että olisi mietittävä, voitaisiinko
nämä kertomukset yhdistää yhdeksi
kertomukseksi, mikä säästäisi
aikaa ja millä ehkä saisi suurempaa merkitystä näille
molemmille kertomuksille ja säästäisi
myös eduskunnan käsittelyaikaa tässä tärkeässä tapauksessa.
Nämä kaksi esitystä olivat tänään
todellakin puhemiesneuvoston käsittelyssä, ja
puhemiesneuvosto päätti näitä tarkastusvaliokunnan
ehdotuksia ryhtyä viemään eteenpäin
toisaalta valtioneuvoston suuntaan ja toisaalta sitten eduskuntaan
niiltä osin, kun ne koskevat eduskunnan omaa päätöksentekovaltaa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! On kaksi asiaa, joihin haluaisin puuttua.
Ensimmäinen on se, ettei tässä toimenpidekertomuksessa
eikä perustuslakivaliokunnan mietinnössäkään
puututa siihen, tarvitaanko näitä kaikkia lakeja,
mitä hallitus tänne syytää.
Tämä on monta kertaa tullut esille. Esimerkiksi
tänä päivänä tuli esille
se, että kaikkia asioita ei sentään tarvitse
kieltää ja etenkään lailla kieltää ja vielä kriminalisoida.
Elikkä minä toivoisin, että jatkossa
hallituksen toimenpidekertomuksessa luodattaisiin hieman tulevaisuutta:
minkälaisiin asioihin hallitus aikoo puuttua. Perustuslakivaliokunta
voisi omassa mietinnössään käsitellä sitä,
onko järkevää puuttua kaikkiin asioihin
ja mitkä sen tyyppiset asiat ovat, joita ei tarvitse sentään
lailla säätää. On kysymys siitä,
että tällä tavalla, lakeja suoltamalla,
kansalaisten kunnioitus lainsäädäntöön
rapautuu. Jos edes kansalaiset eivät tiedä, mitä lakeja
noudattavat tai mitä lakeja rikkovat, niin eihän
siitä järjestelmästä silloin
voi olla oikeita tuloksia kansalaisten eikä myöskään
lainsäätäjän kannalta.
Toinen asia, mihin haluaisin puuttua, on tämä tarkastusvaliokunnan
halu ikään kuin viedä perustuslakivaliokunnan
oikeus antaa mietintö hallituksen toimenpidekertomuksesta
yhdistämällä tilintarkastuskertomus ja
toimenpidekertomus. Minä en kyllä kannata sitä,
koska kyllä perustuslakivaliokunta valiokuntana pystyy
ja sen pitää pystyä käsittelemään
asioita laajemmin kuin pelkästään tilinpitoasioina.
Minä en kyllä tähän tarkastusvaliokuntaan
koskaan ole ollut erityisen innostunut enkä minä ole
jatkossakaan innostunut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Viimeksi kuultu mielipide ei ollut yllätys.
Se on saatettu kuulla aika monta kertaa aikaisemminkin. Mutta asia
on sillä tavalla, että ed. Ukkolahan siirtyy Helsingin
Sanomien mukaan Euroopan parlamenttiin niin, että näitä puheenvuoroja kuullaan
sitten muilta tahoilta myöhemmin.
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä asia, että juuri
nyt selvitetään näitä asioita,
ja tähtäyksessähän täytyy
olla tietysti se, että perustuslakivaliokunnalle vapautetaan
aikaa sen varsinaisen tehtävän suorittamiseen.
Jos pikkusen arvioidaan sitä tilannetta, jossa täällä Euroopassa
tällä hetkellä eletään
ja maapallolla ylipäätäänkin,
taitaa olla niin, että finanssikriisin seurauksena joudutaan
erittäin monessa tulevassa hallituksen esityksessä miettimään
sitä, toteutuuko Suomen perustuslain perusoikeuspuoli näitten
leikkaus-, säästö-, uudelleenjärjestely-
jnp. lakien tiimoilta, jolloinka perustuslakivaliokunnan merkitys aivan
erikoisesti korostuu, ja tarkastusvaliokunta ed. Ukkolan mielipiteestä huolimatta
on se, joka hoitaa nimenomaan tätä tarkastustehtäväänsä juuri
sillä tavalla kuin sitä asiaa on viitoitettu viime
aikoina sen kannanotoissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ahde käytti tarkastusvaliokunnan
puheenjohtajana mielestäni hyvän puheenvuoron,
kun hän pohti lausumien noudattamista, että ministeriöt noudattaisivat
eduskunnan lausumia. Nämä menettelytavat ovat
siis erilaisia. Eri ministeriöt, niin kuin ed. Ahde totesi,
toimivat eri tavalla. Aivan selvää on, että eduskunnan
ja nyt tässä tapauksessa ehkä tarkastusvaliokunnan
ja täysistunnon pitää tässä asiassa
myös aktivoitua.
Ympäristöministeriön suhteen on hyvä todeta,
että se ministeriö on mielestäni hyvin
lausumia noudattanut, aloittanut lainsäädäntöä niiden pohjalta
ja myös tuonut vaadittaessa, kun lausumassa on viitattu,
asioita uudelleen valiokunnan ja eduskunnan tietoon. Tässä mielessä on
positiivistakin todettavaa näiden lausumien noudattamisesta,
ja tästä kyllä positiivinen viesti ympäristöministeriöön.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kyllä kai se logiikka kulkee niin
päin, että toiminta ja talous käyvät
käsi kädessä, ja tämä kannattaisi ottaa
silloin myöskin hallintokulttuurissa huomioon. Ja jos siihen
käytäntöön mennään,
niin kuin täällä on todettu, säästyy
sekä aikaa että rahaa, mutta ennen kaikkea esimerkiksi
kansanedustajilla on mahdollisuus samanaikaisesti tutkailla toiminnan
luonnetta, toimintojen sisältöä ja myöskin
siihen liittyvää rahankäyttöä.
Eli kannatan sitä, että toiminta ja talous olisivat
täällä samanaikaisesti, olkoon kysymys
milloin minkäkin eduskunnan alaisen organisaation toimin-nasta.
En näe tätä niin merkittävänä juridisena
kysymyksenä, vaan esimerkiksi tarkastusvaliokunnan työ,
niin kuin kaikki muukin toiminta, on alisteista perustuslaille ja
sen määräyksille ja sen hengelle. Eihän
tarkastusvaliokunta voi tehdä työtään
ottamatta huomioon kaikkea sitä lainsäädäntöä,
mikä hallintoon kytkeytyy.
Sitten ihan lopuksi lausumista. On varmasti syitä sekä sysissä että sepissä.
Monta kertaa eduskunnassa haemme kompromisseja lausumien kautta
tietoisina jo lausumia kirjoitettaessa, että se on vähän
tuuleen huutamista, mutta päästään
jostakin karikosta sitten selvemmille vesille. Tällaista
menettelyä ei kannattaisi paljolti viljellä. Se
turhauttaa. Sen jälki on huonoa, ja se sitten myöskin
vie mennessään ihan aidot, hyvät, tosissaan
tehdyt toteuttamiskelpoiset lausumat. Siinä lapsi menee
helposti pesuveden mukana.
Vaikka sanotaankin, että tikulla silmään,
kuka vanhoja muistelee, niin jos vielä muistellaan, mitä viimeksi
eduskunta on esimerkiksi budjettilausumien kärkeen laittanut,
sinne on hallituspuolueitten voimin ja toimin ladattu neljä maan kannalta
tärkeintä budjettilausumaa, ja kaksi niistä koskee
esimerkiksi Maatalousmuseon toimintamäärärahoja
ja Metsämuseon toimintamenojen määrärahojen
korotustarvetta. Niistä neljästä kolmas
taisi olla 4H-yhdistyksen toimintamäärärahojen
tarve. Jos Suomen murheet ovat näin pienissä asioissa,
niin meillä ei kyllä sitten ole murheita ollenkaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolan lämmin ja hellä suhde
kaikkeen, mikä vähänkin haiskahtaa tarkastusvaliokunnalta,
on tässä vuosien varrella tullut tietoomme. Ed.
Ukkola nyt kaksi vuotta harjoiteltuaan voisi kuitenkin tunnustaa,
että silloin kun tarkastusvaliokunta perustettiin, se perustettiin
perustuslakia muuttamalla ja perustuslakivaliokuntakin otti myönteistä kantaa
asiaan, joten tarkastusvaliokunta kyllä toimii varsin perustuslailliselta
pohjalta. Tässä katsannossa se, mitä toiminnan
ja talouden tarkastuksen yhdistämisestä on esitetty,
on kohtuullisen perusteltua.
Lausumista tarkastusvaliokunta teki tässä reilu
vuosi sitten varsin perusteellisen selvityksen, siltä pohjalta
otti varsin perusteellisesti ja perustellusti kantaa, ja siitä kannanotosta
kehotan nyt kaikkia niitä, joita täällä tehdyt
lausumat koskevat, muistamaan, että nämä lausumat,
kun ne tässä salissa on lakiesitysten yhteydessä hyväksytty,
ovat kuitenkin eduskunnan tahdon ilmaus.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en ollut silloin kyllä eduskunnassa,
kun tarkastusvaliokunta-asian ensimmäinen käsittely
täällä eduskunnassa käytiin. Sen
sijaan olin muistaakseni silloin, kun se hyväksyttiin tässä eduskunnassa,
kun oli toinen käsittely elikkä vaalien jälkeinen
käsittely. Minä hyvin tarkasti tiedän
sen, ed. Ahde, että tämä on teille perustettu
valiokunta. Näin se nyt vaan on. Toimittajana jouduin seuraamaan,
miten aktiivisesti tätä puolustitte, ja kaikki
muut olivat lähestulkoon eri mieltä teidän
kanssanne, mutta te onnistuitte kyllä lobbaamaan silloisen
eduskunnan tämän valiokunnan taakse. Sillä ei
minun mielestäni ole juuri paljon mitään
muuta merkitystä kuin se, että se tuli korvaamaan
sitä edellistä järjestelmää,
joka lopetettiin tämän valiokunnan perustamisen
takia. Tässä se syy on itse asiassa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uskon kyllä vankasti varmaan, kuten
kaikki muutkin, että jos ed. Ukkola olisi ajoissa päässyt
hätiin, niin ei tarkastusvaliokuntaa olisi tietysti perustettukaan.
Mutta kun se on perustettu eduskunnan yksimielisellä päätöksellä,
niin ehkä sitäkin voisi kunnioittaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ole kyllä samaa mieltä kuin
ed. Ukkola, että tarkastusvaliokunnan rooli olisi jotenkin
henkilöitynyt koko sen prosessin aikana, kun eduskunta mietti,
löytyykö sille välttämätön
yhteiskunnallinen tarve ja tuoko se lisäarvoa siihen, miten eduskunta
pystyy katsomaan, miten veronmaksajien rahoja käytetään
ja käytetäänkö niitä tarkoituksenmukaisella
tavalla. Tämä on yksinkertaisesti tilanne.
Tarkastusvaliokunnan jäsenenä voin tämän vahvistaa,
mutta olen kyllä istunut myöskin perustuslakivaliokunnassa
ja käsitellyt useita kertoja näitä hallituksen
toimenpidekertomuksia. Minulla on kyllä sellainen mielikuva
tällä hetkellä tämän
kokemuksen pohjalta, että luonteittensa puolesta nämä tarkastuskertomukset
pystyttäisiin ajallisesti ja syvällisesti käsittelemään
tarkastusvaliokunnassa hyvin perusteellisesti johtuen siitä,
että Valtiontalouden tarkastusvirasto ja koko se virkamiesosaaminen
olisi helposti ja hyvin käytettävissä tarkastusvaliokunnan
mietintöjen perusteellisuuteen.
Minun mielestäni ei olisi kovinkaan vieras sen tyyppinenkään
ajatus, että jatkossa nämä kertomukset
yhtenäistettäisiin, niistä voisi tehdä tarkastusvaliokunta
mietinnön, ja tarkastusvaliokunta pyytäisi perustuslakivaliokunnalta
asiaa koskevan lausunnon, joka tarkastelee sitä lähinnä valtiosääntöoikeudellisesta
ja juridisesta näkökulmasta. Minä luulen,
että tämä lopputulos olisi varmasti meidän
kansanedustajienkin mieleen. Mitään järkeä ei
ole tässä menettelyssä, että tätä kertomusta
niin kuin tårta på tårta -käsittelyä edelleen
jatketaan.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Tässä perustuslakivaliokunnan
mietinnössä otetaan kantaa myös eduskuntavaalien
suhteellisuuteen, ja pidän erittäin tärkeänä sitä,
että vaalilaki saataisiin todellakin vihdoin korjattua
oikeudenmukaiseksi. Kun täällä salissa
nyt vielä on oikeusministeri Brax paikalla, niin vetoan
teihin, ministeri, että hallitus todellakin toisi nopeasti
esityksen sellaisesta vaalilaista, joka toteuttaisi tätä suhteellisuusperiaatetta.
Jos eduskunnan kokoonpano määräytyisi
kansan vaaleissa ilmaiseman tahdon mukaan, niin kyllä tämänkin
eduskunnan kokoonpano olisi jonkin verran toisenlainen. Esimerkiksi
kristillisdemokraateille olisi kuulunut oikeudenmukaisen vaalilain
pohjalta kolme paikkaa enemmän kuin viime vaaleissa sitten
lopulta tuli. Toivon, että mikään puolue
ei ryhtyisi nyt jarruttamaan tämän lain edistymistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen mielenkiinnolla kuunnellut näitä puheenvuoroja
ja ikään kuin pienen pienenä kannanottona
tai havaintona sen suhteen, missä mielessä minusta
tarkastusvaliokunta on toimintamallissaan erittäin hyvin
onnistunut, totean, että on kuultu asiantuntijoita laiastaan,
näin voisi sanoa, ja kyetty asettumaan arvioimaan neutraalisti
sitä hyvää ja huonoa ja tuomaan ne havainnot
reilusti puolesta ja puolesta esille. Toivottavasti tämä koetaan
itseisarvona sitten, kun poliittinen areena, tämä iso
sali, ottaa asioitten tulevaisuuteen kantaa, ja siinä suhteessa
ed. Ukkolan kommentoinnit ovat kuulostaneet hiukan epäoikeudenmukaisilta
siihen nähden, minkälaista se työ käytännön
tasolla on.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, mitä se teidän työnne
on, mutta sen minä tiedän ainakin, että matkustella
te kyllä osaatte. Itse asiassa olisi kiva tehdä tilasto
siitä, mikä valiokunta matkustelee eniten tässä eduskunnassa.
Se olisi varmaan ihan mielenkiintoinen asia. (Välihuuto) — Niinkö? Ihanko
totta? Brasilian-matkako odottaa?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joo, me olemme käyneet Turussa ja
Tampereella jnp. Siellähän on käynyt jopa
sillä tavalla, että eräät edustajat
ovat tukeneet tätä työtä matkustamalla
kotiinsa ja pois samoilla junilla, kyllä se näin
menee. Brysselissäkin on muuten käyty ja Luxemburgissa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kunnioitettavaa, jos tosiaan niin on, kuin
ed. Pulliainen sanoi, että tämä tarkastusvaliokunta
olisi puolueettomampi ja itsenäisempi ja kauniimpikin siinä mielessä kuin
nämä muut valiokunnat tässä meidän
yhteisössämme täällä eduskunnassa.
Eli nämä virkamiesten lausunnot otettaisiin mahdollisimman
tasapuolisesti sitten huomioon, jolloin voisi olettaa, että tarkastukset
ja tarkistuksetkin olisivat sitten jotenkin ylemmältä tai
ainakin rehellisemmältä tasolta, mikä kyllä epäilyttää tietysti,
koska tämä on eduskunnan valiokunta.
Mutta toisaalta teki mieli kommentoida, kun ministeri Brax on
paikalla, justiin samaan asiaan kuin ed. Räsänen
toi esille, että tosiaan meillä on vaalilaki;
tässä nyt kun viime vaalit oli, taisin itse mainostaa,
että 125:tä vuotta täytyisi juhlistaa. 125
vuotta täyttää nytten se vaalilaki, jota
täällä eduskunnassa käytetään,
että sitä juhlaa olisi pitänyt ilman
muuta juhlia. Ja vielä, kun vihreät ovat muuten
hallituksessa, niin tosiaan voisi toivoa, että ministeri
voisi pistää tässä asiassa vähän,
voisiko sanoa, töppösiin lentoa.
Ei sen enempää tällä kertaa.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä ovat jo kaksi edellistä puhujaa,
edustajat Räsänen ja Pertti Virtanen, viitanneet
siihen, millä aikataululla on tarkoitus tuo vaalilain uudistus tuoda
eduskuntaan. Se on tosiasia, että se on perustuslain vastainen
tilanne, ja perustuslakivaliokunta kiinnitti tähän
asiaan huomiota. On eri asia, jos 14 prosenttia tarvitsee äänistä saadakseen
yhden paikan, kuin 3 prosenttia Uudellamaalla. Lapissa, Pohjois-Karjalassa
ja Etelä-Savossa on tilanne se, että siellä vain
6 edustajaa valitaan piiristä. Tämä on
minun mielestäni perustuslain näkökulmasta
kohtuuton tilanne ja on myös häpeäksi
koko eduskunnalle, ettei se satavuotisessa historiassa ole tällaiseen
perustuslailliseen ongelmaan pystynyt puuttumaan. Tämä pitäisi
olla hallituksen ensimmäisiä asioita, jotka nyt
tänä vuonna korjattaisiin kuntoon.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Vaalilaki tai vaalialuelaki etenee ihan hallitusohjelman
mukaisessa aikataulussa. Vielä tarkastellaan asioita, käydään
hallituksen sisällä läpi eri vaihtoehtoja
ja neuvotteluita, ja on tärkeää, mitä perustuslakivaliokuntakin
nyt lausui. Kysymyshän on uudistuksesta, joka vaatii kaksien
valtiopäivien hyväksynnän, ja joka tapauksessa
aikataulu, joka on siis alkuperäinenkin, että tähdätään
ensi syksynä tuotavaan hallituksen esitykseen, on yhä ihan
voimassa ja sen mukaan toimitaan.
Keskustelu päättyi.