3) Suomen osallistuminen YK:n kriisin- hallintaoperaatioon Tšadissa
ja Keski-Afrikan tasavallassa (United Nations Mission in the Central
African Republic and Chad, MINURCAT)
jatkui
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on sen väärti
asia, että tässä kannattaa puheenvuoro
vielä käyttää, vaikka vastauspuheenvuoron
sainkin perjantaina käyttää tässä asiassa.
Lyhyesti palautan mieliin, että tässä on
tarkoitus lähettää 80 sotilaan vahvuinen
jääkärikomppania Tšadiin, ja
sen tehtävänä olisi partiointi, siviilien
suojelu, rikollisuuden ehkäiseminen, yhteydenpito avustusjärjestöjen
kanssa ja turvallisen toimintaympäristön luominen.
Pataljoonan alueella on nykytiedon mukaan kaksi pakolaisleiriä ja
18 maan sisäisten pakolaisten leiriä, joissa on
noin 160 000 pakolaista. Hallitus tietää, että Tšadin
alueen pysyvä vakauttaminen edellyttää kokonaisvaltaista
lähestymistapaa ja poliittisia ratkaisuja.
Arvoisa puhemies! Tältä pohjalta tässä pitäisi tehdä sitten
ratkaisuja. Tässä hallitus on selostuksessaan
ihan oikealla tiellä, mutta on syytä palauttaa
mieleen, mistä alueesta itse asiassa on kysymys, kun puhutaan
näin valtavan suurista maan sisäisistä pakolaisleireistä,
huom., maan sisäisistä pakolaisleireistä.
Sehän tarkoittaa sitä, että on täytynyt
olla joitakin aivan erityisiä ympäristötekijöitä,
jotka ovat johtaneet tähän.
Arvoisa puhemies! Kun täällä on arvosteltu äskettäin
yliopistolain yhteydessä Suomen yliopistolaitosta suurin
piirtein kykenemättömäksi näihin
tämmöisiin asioihin, joita aikamme vaatii, niin
todettakoon, että yliopistoissa, niin Helsingin yliopistossa
kuin Oulun yliopistossa ainakin, jossa olen toiminut opettajana,
on kiinnitetty nimenomaan tähän alueeseen huomiota
hyvin pitkän aikaa.
On kiinnitetty huomiota siihen, että Sahara laajenee
suuren ilmastollisen muutoksen vuoksi 5—7 kilometriä vuodessa,
ja tämä laajeneminen jatkuu aivan nykyisin puhuttavasta
ilmastonmuutoksesta huolimatta niin kauan ja niin pitkälle
kuin rajat tulevat vastaan. Tämä tarkoittaa sitä, että sillä alueella,
jos ei sen aavikoitumisen pysäyttämiseksi tehdä jotakin,
ollaan toivottomassa tilanteessa. Siis ei olla ratkaisemassa mitään ongelmaa,
ollaan vain hetkellisesti toimimassa, että jollakin tavalla
olisi vakaat olot. Ja se tarkoittaa sitä, että nämä 160 000—200 000
pakolaista ruokitaan muualta tuodulla ruoalla, elikkä siis joudutaan
tämmöinen ruokahuolto hoitamaan, kasvattamaan
ja tuottamaan nämä ruoat jossakin muualla.
Arvoisa puhemies! Näitten tällaisten operaatioitten
heikko kohta on se, että siitä huolimatta, että tässä salissa
on sitä pyydetty monta monituista kertaa, ei ole hallituksen
taustavoimista, virkamiehistä, löytynyt porukkaa,
joka kuvaisi meille sen, mitkä nämä olosuhteet
ovat ja mitä niitten hyväksi voitaisiin tehdä.
Ja mikä rooli Suomella voisi olla esimerkiksi siviilikriisinhallintaan
varattujen määrärahojen avulla vaikuttaa ja
toimia sen hyväksi, että ne ympäristöolot
olisivat sellaiset, että ihmiset voisivat siellä elää?
Mitään tällaista ei ole tänne
saatu. Tämä on älyllistä laiskuutta
siltä virkamieskunnalta, jolta voidaan tällaista
panosta edellyttää.
Nämä selonteotkin ovat tällaisia
lisukoita, muutaman sivun mittaisia monisteita, jotka ovat olleet
tällaisia koko ajan. Minä olen yrittänyt
puhua ulkoministereille tästä asiasta, viimeksi
perjantaina, mutta ei kyllä viesti näytä menevän
perille.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, kuten ed. Pulliainen tässä kuvasi,
tämä Tšad-operaatio on poikkeuksellinen
operaatio. Suomi on nyt tietysti siellä ollutkin jo, tässä EU:n
käynnissä olleessa kriisinhallintaoperaatiossa,
noin 60 sotilaan panoksella, ja hallitus esittää nyt
osallistumisen jatkamista ja laajentamista, kun YK ottaa siitä vastuun
itselleen nyt 15. päivänä tätä kuuta,
ja tästä muutama moitteen sana hallitukselle viime
perjantain keskustelussa esitettiinkin, että ulkoasiainvaliokunta
joutuu käsittelemään tämän
asian ja tekemään mietinnön hyvin nopealla
aikataululla. Sen asiantuntijakuuleminen itse asiassa alkoi tänään, mutta
joka tapauksessa on tavoitteena, että tällä viikolla
saadaan se myöskin palautekeskusteluun.
Tämähän tarkoittaa sitä,
että tavoitteena on parantaa turvallisuustilannetta, edistää pakolaisten
paluuta, humanitääristä toimintaa, jälleenrakennusta.
Tämän operaation päätehtäviä ovat tšadilaispoliisien
kouluttaminen siviilien ja pakolaisten turvallisuustilanteen parantamiseksi, ihmisoikeustilanteen
tarkkailu sekä Tšadin viranomaisten koulutus ja
alueellisen turvallisuuden tukeminen. Ja tämä on
ollut, niin kuin sanottu, osa EU:n sotilaallista kriisinhallintaa,
ja sen käytännön toteutushan on edennyt
ripeästi viime vuosina sillä tavoin, että EU:n
Tšad-operaatio on nyt eräänlainen esimerkki
tulevaisuudessa ehkä useamminkin nähtävälle
mallille, jossa EU vakauttaa turvallisuustilanteen sillanpääoperaatioilla
ja luovuttaa sitten operaation johtovastuun myöhemmin toiselle
organisaatiolle, kuten nyt YK:lle kahden viikon kuluttua. Tämä on
hyvä esimerkki siitä.
Mutta tämä on äärimmäisen
haasteellinen operaatio. Vaikka tähänastiset kokemukset
ovat olleetkin pääosin myönteisiä,
vaikuttaa siltä, että suomalaisia ollaan nyt lähettämässä yhä vaativampaan
kohteeseen operaatioalueella. Tämä on aivan muuta
kuin Afganistan tai Kosovo, aivan muuta. Siinä poiketen
nyt tästä aikaisemmasta EU-johtoisesta missiosta
mennään Sudanin subtrooppiselle alueelle, mennään
syvälle viidakkoon, jossa siellä olevat miehet,
naiset ja kalusto ovat äärimmäisen kovilla,
ja sen takia on mahdoton tavallaan edes sanoa, minkälainen
tämän operaation päätepiste
ja tämän mission ulospääsy,
se exit tulee olemaan, milloin ja minkälaisen kehityksen
seurauksena. Sen takia minusta on hyvin tärkeätä,
että erityisesti tämän Tšadin osalta
tarvitaan semmoista välitarkkailua, tarvitaan välitarkkailua
tämän operaation tavoitteiden saavuttamisen osalta
ja tarvitaan välitarkkailua siitä, millä tavoin
siellä sitten yksinkertaisesti suomalaiset niissä ääriolosuhteissa
selviytyvät. Se on varsinainen extreme-kohde.
Kustannuksethan ovat myös poikkeuksellisen suuria.
Siinä missä Tšad-operaatiossa yhden suomalaishenkilön
lähettäminen siihen missioon maksaa vähintään
220 000 euroa vuodessa, Afganistanissa hinta on puolet
siitä, Kosovossa alle 100 000 euroa. Tämä juuri
kuvaa sitä, että pelkästään
jo varustaminen näihin ääriolosuhteisiin,
henkilöiden varustaminen plus sitten kuljetuskalusto, kaikki
muu kalusto, tulee maksamaan valtaisasti.
Kysehän on nyt siitä, että meidän
täytyy itsellemme tehdä selväksi se,
minkä takia me olemme sinne lähettämässä suomalaisia.
Tänään sattumalta tuli STT:n kautta uutinen,
jossa tutkijat ovat tutkineet Suomen läsnäoloa
Afganistanissa ja päätyneet siihen, että se
liittyy tähän läntisen yhteistyön
syventämiseen, mutta ovat sitten päätyneet
siihen, että jopa kansanedustajille on epäselvää,
minkä takia siellä ollaan. Tutkijoiden mukaan
kahden viime vuoden aikana niin tasavallan presidentti, valtioneuvosto
kuin eduskuntakin ovat selventäneet operaation päämääriä.
Nyt tiedetään, mitä Afganistanissa tehdään
ja mihin siellä tähdätään.
Sen sijaan se, miksi Afganistanissa ollaan, on edelleen epäselvää jopa
monille kansanedustajille.
Tässä kyse on siitä, että ulkoasiainvaliokuntahan
jo kaipasi myöskin Afganistanin osalta selkeää poliittista
ohjausta, joka vastaa muun muassa kysymyksiin, miksi Suomi osallistuu
Afganistanin kriisinhallintaan ja jälleenrakentamiseen. Tämä keskustelu
on meidän käytävä tässä salissa joka
kerta, kun eduskunnalta kysytään selonteon kautta
kantaa erilaisiin kriisinhallintaoperaatioihin. Vaikka esitys perustuukin
sitten valtioneuvoston ja tasavallan presidentin yhteiseen kantaan,
niin viime kädessä tätä kolmikantaa
ei voi tavallaan hajottaa, vaan kaikkien on oltava samaa mieltä,
vaikka tasavallan presidentti viime kädessä sitten
lopullisen päätöksen tekeekin.
Mutta se perusvastaushan on tässä tietenkin se,
että Darfurin pitkään jatkuneen konfliktin
vaikutukset heijastuvat naapurimaihin, myös tälle Tšadin
alueelle, ja uhkaavat tämän alueen rauhaa, turvallisuutta,
ja mikä tärkeintä, ovat uhanneet humanitäärisen
avun perille menoa pakolaisleireille tavalla, johon EU ja YK ovat
sitten päätyneet puuttumaan sotilaallisen kriisinhallinnan
keinoin. Ja tietysti YK:n rooli tulee nyt olemaan tavallaan se johtajan
rooli jatkossa. Tietysti mandaatti mutta myös se perusvastuu
sen toteuttamisesta on YK:lla. Irlantihan tulee olemaan siinä se
johtajavaltio, jonka osastoon suomalaiset joukot sitten liittyvät.
Tämä mission lopullisen tehtävän
täytyy olla minusta meillä hyvin selvänä,
miksi siellä sitten tullaan olemaan.
Sen takia jo viimeksi vähän availtiin sitä keskustelua,
puhemies, siitä, olisiko tämä sellainen tehtävä,
josta pitäisi tehdä eräänlainen
määräaikainen päätös.
Myönnän, että se on hankalaa, mutta tietyllä aikaviipeellä täytyy
voida tehdä väliarviointia myös poliittisella
tasolla, koska kun mennään äärioloihin, äärimmäisen
hankaliin ja vaikeisiin puitteisiin, joissa sen poliittisen ratkaisun
aikaansaaminen ja sen näköalan luominen on vähintään
yhtä hankalaa kuin Afganistanissa, vähintään
yhtä hankalaa kuin siellä, vaikka ne ovat erilaisia
hankkeita, niin joku näköala siitä ulospääsystä tästä hankkeesta
pitäisi meillä jo tässä vaiheessa
olla. Siksi eduskunta tarvitsee nyt riittävän
tiedon, mikäli Tšadiin aiotaan jäädä useammaksi
vuodeksi ja suuremmalla kuin nyt esitettävällä joukolla.
Ed. Pulliaisen äsken käyttämä puheenvuoro, joka
oli kriittinen näitä operaatioihin osallistumista
koskevia selontekoja kohtaan, on hyvin perusteltu. Mehän
itse asiassa tarvitsisimme ja olisimme tällä vaalikaudella
tarvinneet kokonaisvaltaisen selonteon, jossa olisi määritelty
Suomen poliittinen linja ja tahtotila kokonaisuudessaan kriisinhallintaan.
Meillä on nyt niin paljon näitä operaatioita
siellä ja täällä meneillään,
ja pyyntöjä Suomelle tietenkin tulee, koska meillä on
hyvä maine ja paljon rauhanturvaamisessa perinnettä,
mutta on hyvä muistaa, että ei meillä ole enää semmoisia
perinteisiä rauhanturvatehtäviä, mitä joku
Kypros tai Suez aikanaan olivat. Rauhanturvatehtävät
ovat muuttuneet hyvin erilaisiksi. Ne ovat äärimmäisen
vaikeita kriisinhallintaoperaatioita ja vielä niin, että kun
valiokunnan asiantuntijakuulemisessa keskustellaan niistä riskeistä,
mitä täälläkin tässä projektissa
on, ne ovat todellisia. Ne ovat todellisia ja kapinallisjoukot voivat
tehdä äärimmäisen vaikeissa
poikkeuksellisissa oloissa, joihin suomalaisjoukot eivät
ole tottuneet, sellaisia iskuja, sellaisia hyökkäyksiä, joihin
täytyy ennakkoon myöskin näissä keskusteluissa
ja kannanotoissa, mitä me täällä nyt
määrittelemme, varautua.
Lopuksi vaan, puhemies, vielä totean sen, että kriisinhallintapolitiikka
on erittäin keskeinen osio myöskin tätä turvallisuuspoliittista
selontekoa, jonka palautekeskusteluun aikanaan tänä keväänä vielä tässä salissakin
pääsemme. Minusta olisi hyvin tärkeätä,
että eduskunta antaa siinä myöskin selkeitä viestejä,
että tämä vanha käsitys siitä,
että meillä on 100 miljoonaa käytettävissä ja
sillä lähetetään 1 000
ukkoa maailmalle, ei enää toimi. Tällä hetkellä tarvitaan
rahaa 120—130 miljoonaa euroa. Sillä saadaan paljon vähemmän.
Siksi täytyy miettiä, mitkä ovat sisällöllisesti
ja laadullisesti ne kohteet, jonne Suomen kannattaa ja tulee mennä vastatakseen
siitä kansainvälisestä yhteisövastuusta,
yhteisestä vastuusta, mikä meillä näissä asioissa
on. Tähän toki vaikuttaa myöskin se,
että mikäli Nrf, Naton nopean toiminnan joukkojen
konsepti, on nyt tavallaan hiipumassa, niin sehän tulee
tarkoittamaan sitä, että EU:n nopean toiminnan
joukoille, Eubg:ille, saattaa tulla myöskin näissä asioissa aivan
uudenlaisia haasteita tulevaisuudessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen ulkoministeriltä kysyttiin
silloin, kun tätä asiaa käsiteltiin täällä viime
perjantaina, riskien arviointia. Sitä ei ole kylliksi tässä tehty, ja
on syytä painottaa sitä tosiasiaa, että nyt
ollaan todella menossa niin kutsutusti haastaviin olosuhteisiin
eli siellä on vastassa uuden tyyppinen ympäristö monellakin
tavalla ja myöskin menetyksiin ja tappioihin on varauduttava.
Mielestäni tässä kohtaa on syytä viitata
muutamaan isompaankin kysymykseen, joihin ed. Pulliainen jo viittasi,
ilmastonmuutoksen kysymykseen, Sahelin luonnonolosuhteiden jatkuvaan
huononemiseen ja Saharan eteläisen puolen osan ympäristöongelmiin.
Taustalla on myös varsin suuri perusongelma, nimittäin
väestönkasvu suhteessa elinolosuhteisiin. Väestöräjähdys Afrikassa
on ongelma ja, aivan oikein, mikään maa ei ole
pystynyt parantamaan elintasoaan ilman, että se on pystynyt
kontrolloimaan väestönsä määrää ja
estämään sen ylilisääntymistä.
Tämä kysymys siitä, että nyt
ollaan menossa Afrikkaan, on siinä mielessä tärkeä,
että Afrikka on ollut suurvaltojen näkökulmasta,
etenkin Yhdysvaltojen näkökulmasta, sivumaanosana
ja sodat Irakissa ja Afganistanissa ovat kiinnittäneet erityisesti
Yhdysvaltojen huomion. Toivon mukaan Yhdysvallat nyt on muuttamassa
myös omaa politiikkaansa niin, että se ottaa vastuuta myös
Afrikan tulevaisuudesta.
Kysymyksessä Suomen näkökulmasta
on myös siinä mielessä tärkeä hanke,
osallistuminen kriisinhallintaoperaatioon Tšadissa ja Keski-Afrikan
tasavallassa, että se on YK:n hallinnoima operaatio. Näillä edellytyksillä ja
näissä olosuhteissa mielestäni tällaiseen
voidaan osallistua.
Myös on tärkeätä se, että Afrikassa
jatkuvasti syvenevä väkivalta etenkin suurten
järvien alueella ja Itä-Kongossa voitaisiin jatkossa
saada kontrolliin. Se ei liity tähän operaatioon,
mutta ympäristön tuhoaminen ja sellaisten kädellisten lajien
kuten vuoristogorillojen sukupuuttouhka on asia, jolta pohjoiset
maat, kehittyneet maat, eivät voi sulkea silmiään,
nimittäin taustalla on usein sademetsäpuun ryöstö,
tunnetut ongelmat kuten veritimantit ja kaiken kaikkiaan siirtomaatalouden
jälkeensä jättämä pirstaloitunut
valtio, jonka pohja on rakennettu eri väestöryhmien
vastakkainasettelulle, niin kuin Ruandassakin oli tutsien ja hutujen
suhteen, tutsit väestöryhmänä, jota
aikoinaan siirtomaaisännät käyttivät
hyväkseen nimenomaan hutujen alistamisessa. Tässä mielessä tämä alue
on sellainen surullinen siirtomaakauden jälkeensä jättämä konfliktiseutu,
nimenomaan tämä suurten järvien alue.
Mutta nyt Darfur ja Tšad ovat tässä kohteena. Ajatus
siitä, että tässä suoritetaan
myös seuranta ja katsotaan, mitkä ovat ne mahdollisuudet
ajallisen läsnäolon suhteen, miten voidaan jatkossa siellä pysyä,
on mielestäni myös tärkeä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen osallistumista myös jatkossa
tähän YK:n kriisinhallintaoperaatioon Tšadissa
voidaan pitää perusteltuna. Nythän suomalaiskomppanian
vahvuus nousee näillä näkymin 80:een,
ja täällä todetaan, että tehtävänä on
partiointi, siviilien suojelu ja muun muassa rikollisuuden ehkäiseminen.
Tehtävä on varmasti erittäin vaativa,
se on tullut monissa puheenvuoroissa esille, eli olosuhteet ovat
haasteelliset. Siellä käsittääkseni
ei ole rautateitä, tiet ovat varsin huonossa kunnossa,
ja en toista sitten niitä tavallaan haasteita, jotka muun
muassa ilmaston puolesta tulevat eteen.
Kuitenkin pidän monestakin syystä perusteltuna
sitä, että jatkossakin siellä suomalaisia
on mukana. Nythän tämä EU-operaatio päättyy
tämän kuun puolessavälissä ja
sitten siirrytään periaatteessa YK-johtoiseen
operaatioon. Aiemmin meillä on ollut jo moniakin näitä Nato-johtoisia. Suomen
läsnäoloa voidaan perustella myös sillä, että todella
näitä kansanmurhia, joita siellä mittavasti
on tapahtunut, varmasti omalta osaltaan myös suomalaisten
toimesta voidaan estää. Pakolaisten määrä on
yli 2 miljoonaa, ja tapettuja on yli 200 000. Toisaalta
Suomi on pyrkimässä myös YK:n turvallisuusneuvostoon
ja varmasti tällaiset asiat tullaan myös noteeraamaan.
Tietysti vaarallisilta tilanteilta ei voida välttyä,
ja uskon, että kaikki sen eteen tehdään,
että myös siellä olevien niin suomalaisten
kuin muittenkin kriisinhallintaoperaatioon osallistuvien turvallisuus mahdollisimman
hyvin turvataan.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Tämä lähetekeskustelu
on osoittanut sen, että laidasta laitaan tämän
salin poliittiset ryhmät suhtautuvat tähän
hankkeeseen suopealla tavalla, mikä tietysti on hyvä.
Mutta sen haluan vaan sanoa, että tämä on
aikamoinen hyppy suureen tuntemattomuuteen juuri näiden
poikkeuksellisten olojen takia. Ja se, että me lähetämme
Afganistaniin sata henkilöä turvaamaan vaaleja,
on eräällä tavalla riskianalyysin kannalta
helpompaa, koska siellä tiedetään ne
puitteet ja olosuhteet jo paremmin, minne siellä mennään.
Tässä tiedetään ne paljon huonommin.
On vaan fakta, että Tšadin itäosissa
on nyt lähes puoli miljoonaa pakolaista, pääosa
Darfurista tulleita, osa maan sisäisiä. Levottomuudet
ovat kasvaneet, kapinallisten ja aseiden liikkuminen rajan yli on
nimenomaan niitä keskeisiä riskitekijöitä,
ja taistelut Sudanin ja Tšadin hallituksen eri kapinallisjoukkojen
välillä jatkuvat. Niitä taistelevia ryhmiä on
niin paljon. Ja koska aseellisia ryhmittymiä on paljon,
ne muodostavat uhan sekä alueen siviiliväestölle
että kansainvälisille toimijoille, ja tavallaan
sitten kun ei ole kyse mistään järjestäytyneestä yhteiskunnasta,
tämä laittomuus on aina humanitääristen
toimijoiden kannalta se suurin haaste, ja sotilaallisiin kriisinhallintajoukkoihin
kohdistuvan suunnitelmallisen ja suoran hyökkäyksen
uhka arvioidaan tässä selonteossa pieneksi.
Tämä on sitä kriisinhallintaa, mutta
samaan aikaan nyt, kun valiokuntakuulemista käydään, samaan
aikaan kun meillä on lähetekeskustelu, niin voidaan
todeta, että kyllä myös hyvin kriittisiä huomioita
turvallisuusriskien osalta asiantuntijoiden taholta esitetään.
Siihen liittyvät juuri tämä valtaisa
maantieteellinen laajuus, äärimmäisen
pitkät etäisyydet, puutteellinen infrastruktuuri, äärimmäiset
sääolot, ja veden saannin varmistaminen esimerkiksi
vie jo valtavasti resursseja. Alueella on paljon terveysriskejä,
bakteereita, viruksia, loisia, kaikkia sairauksia jne. Nämä meidän
on vaan hyvä tiedostaa, kun tätä ratkaisua
olemme nyt tekemässä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan vielä lyhyesti, että perjantaina,
kun asiasta keskusteltiin, silloin kiinnitettiin huomiota Suomen
pyrkimykseen päästä jälleen
YK:n turvallisuusneuvoston jäseneksi määräajaksi,
ja se vilahti jo täälläkin tänä päivänä.
Minä toivoisin hartaasti, että kun tällaisia
poliittisia tavoitteita asetetaan, jotka sinänsä ovat
luonnollisia ja järkeviä, niin samalla kiinnitettäisiin
huomiota globaaliin vastuuseen ja siihen, että osoitettaisiin
jo puheissa se, ainakin puheissa se, että ollaan valmiita
syvällisemmin paneutumaan näihin asioihin ja pyrkimään
todella vaikuttamaan siihen, että elinoloja vaalittaisiin
ja niitten parantamiseksi tehtäisiin jotakin, koska tiedollista
antia Suomella on vaikka kuinka paljon näissä asioissa
annettavana, jos se vain kanavoidaan oikein.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Todellakin, panitteko, ed. Pulliainen, merkille, että tämä asia
nousi tänään esiin kaksi kertaa kahdessa
eri yhteydessä, ensimmäisen kerran, kun puhuttiin
kehitysavusta? Eiväthän nämä todellakaan
ole mitään koplausasioita, että Suomen
täytyy se kansainvälinen globaali vastuu kantaa huolimatta
siitä, pyrimmekö turvaneuvostoon vaiko ei. Ei
tämä varmasti ole kaupankäyntiä.
Ne ansiot täytyy hankkia muilla areenoilla. Itse yritän
vielä vastata siihen kysymykseen, miksi sinne tulisi mennä.
Itse vastaisin niin, että tämä aktiivinen
osallistuminen kansainväliseen toimintaan tarjoaa meille
erinomaisen mahdollisuuden sekä osoittaa kansainvälistä vastuunkantoa
että samalla sitten kehittää ja harjoittaa
ja testata sitten reserviin perustuvia joukkoja ja niiden varustusta.
Samalla me osoitamme sotilaallista osaamista ja kykyä puolustaa
omaa maatamme. Tämän kaltaisella pragmaattisella
suhtautumisella kriisinhallintaan Suomi on hankkinut erittäin
paljon arvostusta. Jos sillä jotakin merkitystä sitten on
tämän turvaneuvostojäsenyyden osalta,
niin olisihan se hienoa. Se olisi samalla varmasti osoitus siitä,
että Suomi on tässäkin työssä onnistunut.
Puhemies! Kun sitten palautekeskustelua tästä aikanaan
valiokunnan mietinnön pohjalta käydään,
minusta on hyvin tärkeää, että vielä kerran silloin
palataan tähän peruskysymykseen, miksi me olemme
valmiit lähtemään äärimmäisen
vaikeisiin olosuhteisiin, myös sellaiseen missioon, jonka
riskianalyysi pitää sisällään
aika paljon epävarmuuksia.
Keskustelu päättyi.