4) Valtion tilinpäätöskertomus 2010
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin muutama havainto semmoisesta ajankohtaisesta
asiasta kuin taloudesta, Suomen taloudesta ja Euroopan unionin,
euroalueen ta-loudesta. Otan suoran lainauksen kohdasta 2.11 Valtiontalouden
ja EU:n väliset rahavirrat: "Valtiontalouden tasolla Suomi
maksoi vuonna 2010 EU:n budjettiin ja Euroopan kehitysrahastoon 1 583
miljoonaa euroa ja sai EU:n budjetista 1 149 miljoonaa
euroa." Ja kun tämän vähennyslaskun sitten
tekee, niin se näyttää miinusta reilusti
yli 400 miljoonaa euroa. Sen lisäksi Suomi tuloutti vuonna
2010 EU:lle 152 miljoonaa euroa tulleja ja sokerimaksuja, ja vain
neljäsosa elikkä tämä kantopalkkio
sisältyy valtion tilinpäätökseen,
eli sekin summa pitää huomioida.
Sitten semmoinen asia, mikä nyt osoittaa, mikä EU:n
edunvalvonnan merkitys ja kansallisen itsekkyyden merkitys on, niin
Suomen osuus Yhdistyneen kuningaskunnan maksuhelpotuksen rahoituksesta
vuonna 2010 oli 81 miljoonaa euroa, joka oli noin 5 prosenttia Suomen
maksuista EU:lle. Tämähän on asia, josta
on ainakin minun eduskuntaurani aikana äänestetty
joka syksy. Mutta, arvoisa puhemies, tämä ei ollut
se varsinainen syy, vaikka ajankohtainen asia onkin, minkä takia
pyysin puheenvuoron... (Hälinää)
Puhemies Ben Zyskowicz:
Shhh!
...vaan kyse on aina ajankohtaisesta asiasta: työllisyydestä,
työttömyydestä. Huhtikuun työllisyyskatsauksen
mukaan meillä oli vielä 238 000 työtöntä,
joista pitkäaikaistyöttömiä oli 57 000.
Pitkäaikaistyöttömien määrä on
kasvanut hyvin huolestuttavalla tavalla, ja nuoria työttömiä oli
28 000, mikä sekin on aivan liikaa. Mutta millä pelimerkeillä valtion
talousarviossa sitten yritetään käydä työttömyyden
kimppuun? Se on tämä työ- ja elinkeinoministeriön
pitkä momentti, 32.50.51 Työllistämis-
koulutus- ja erityistoimet, ja se on kiinteä määräraha.
Sen bruttosumma on ollut 588 miljoonaa, kun huomioidaan talousarvio
ja lisätalousarvio.
Ja nyt tulee se kaikista ikävin asia: Kun on tarkoitettu,
että nämä määrärahat
kohdistuvat suoraan työttömiin henkilöihin,
aloittaviin yrittäjiin ja semmoisiin yrittäjiin,
jotka haluavat palkata tuella uutta työvoimaa, niin tästä määrärahasta jäi
käyttämättä yli 50 miljoonaa
euroa. Eli yli 50 miljoonaa semmoisesta rahasta, jonka eduskunta oli
talousarviossaan edellyttänyt käytettävän
ihmisten työllistämiseksi, aloittavien yrittäjien
tukemiseksi ja sellaisten yrittäjien tukemiseksi, jotka
haluavat palkata työvoimaa, vaikkapa sen ensimmäisen
työntekijän, niin sitä rahaa jätettiin käyttämättä yli
50 miljoonaa euroa.
Ja kysymys kuuluu: Parempiko on säästää tässä paikassa
kuin antaa tukea niille ihmisille, jotka todella sen tuen tarpeessa
ovat, työttömät ja pienyrittäjät?
Tästä asiasta olen keskustellut niin aiemman työministerin
Sinnemäen kanssa kuin elinkeinoministeri Pekkarisen kanssa.
Muistan eräänkin televisioväittelyn,
missä ministeri Pekkarinen sanoi, että tänä vuonna
tätä rahaa ei jää enää käyttämättä,
mutta viime vuonna oli 50 miljoonaa ja sitä edeltävänäkin
vuonna.
Eli kyllä haluan, että jos eduskunta tässä salissa
jotain päättää, ja se päättää talousarvion
kautta, päättää käyttää tietyt
resurssit työllistämistoimiin, niin on täysin
vastuutonta jättää tältä pitkältä momentilta,
joka on työllisyyden hoidossa kaikkein tärkein
momentti, melkein 10 prosenttia, kymmenesosan, rahoista käyttämättä semmoisessa
tilanteessa, jossa meillä on pitkästi yli 200 000,
250 000 ihmistä työttömänä.
(Martti Korhosen välihuuto — Timo Soini: Kai Kataisen
hallitus pistää tämänkin kuntoon!) — Niin, kun
voi olla niin, että on helpompi haukkua tätä vanhaa
hallitusta kuin tulevaa hallitusta, niin keskityn nyt sitten tässä siihen. — Täällä
tekstiosassa
on sanottu, että "toimenpiteiden kohderyhmiä olivat
erityisesti nuoret, vastavalmistuneet, lomautetut, irtisanotut ja
akateemiset työttömät", ja edelleen,
että "työttömien ja lomautettujen osaamista
ja työmarkkinavalmiuksia kehitettiin". No, onko nyt niin,
että näiden kaikkien kohderyhmien asema on jo
sillä tolalla, että rahaa ei enää tarvitse
käyttää, vaan että sitä voi
50 miljoonaa euroa säästää?
Tämä on ikuisuusongelma työ- ja elinkeinoministeriössä,
oli jo vanhassa työministeriössä. Onko
täällä salissa tuleva työministeri, niin
voin antaa pari ilmaista neuvoa, kuinka tämän
asian voi hoitaa.
Ensinnäkin tämä kiinteä määräraha
muutettaisiin siirtomäärärahaksi, vaikka
kaksivuotiseksi siirtomäärärahaksi, mutta
sille laitettaisiin semmoinen velvoite, että nyt kun pakolla
vuodenvaihteessa työ- ja elinkeinotoimistot joutuvat täsmäyttämään
rahansa kesken toimenpiteittenkin, niin tehtäisiin niin,
että määrärahoja saisi jonkun verran
ylittää, esimerkiksi 5 prosenttia toimiston kokonaispotista,
mutta jos raha menisi yli, niin se vähennettäisiin
seuraavan vuoden rahoista, jolloinka tämmöisiä hallitsemattomia,
kohtuuttomia ylityksiä ei tulisi. Ja kaikki henkilöihin
ja yrityksiin kohdistuvat toimenpiteet voitaisiin suunnitella joustavasti,
koska vuodenvaihteessa ei olisi sellaista katkosta. Tässä aivan
ilmainen neuvo, joka varmaan tulisi toimimaan ja auttaisi niitä ihmisiä ja
yrityksiä, jotka todella ovat tuen tarpeessa.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Heti kärkeen tulee kiittää valtiovarainministeriä erinomaisesta
työstä. Nyt käsiteltävänä oleva
valtion tilinpäätöskertomus vuodelta
2010 on erinomainen katsaus Suomen valtiontalouden nykytilaan ja
niihin haasteisiin, joista tässäkin salissa ja
talossa tullaan varmasti vielä monta juttua vääntämään.
Suosittelenkin lämpimästi kollegoilleni tutustumista
tähän merkkiteokseen, jos vaan valtion talousasiat
sattuvat kiinnostamaan.
Tilinpäätöskertomuksen parasta antia
on siihen sisällytetty kuvaus Suomen talouden keskeisimmistä haasteista.
Kuvauksen mukaan Suomi on toipunut hyvin vuonna 2008 alkaneesta
maailmanlaajuisesta talouskriisistä. Taustallahan tässä on
kansainvälisen talouden nopea kohentuminen, josta tulleet
positiiviset kasvuimpulssit ovat välittyneet myös
meidän viennistämme hyvin riippuvaiseen kansantalouteemme.
Samalla on kuitenkin selvää se, että taloutemme
kasvu on edelleen varsin hataralla pohjalla ja taloustaantumaa edeltäneen
tason saavuttaminen Suomen taloudessa kestänee useita vuosia.
Siksi niin huomenna nimitettävän uuden hallituksen
kuten sitä seuraavienkin hallitusten tulee harjoittaa viisasta ja
mieluummin jopa hieman ärhäkkää talouspolitiikkaa
kasvun edellytysten ylläpitämiseksi, valtion holtittoman
velkaantumisen kuriin saamiseksi sekä etupäässä väestörakenteen
muutoksista aiheutuvan pahenevan julkisen talouden kestävyysvajeen
kaventamiseksi.
Arvoisa puhemies! Toki taloudellisen maltin ja taidon ohella
tarvitsemme myös enemmän kansainvälistä yhteistyötä.
Niin, ja kyllä, vaikka siitä ei kaikissa puolueissa
pidetäkään, enemmän EU:ta ja
Eurooppaa. Jos jotakin käynnissä oleva euroalueen
kriisi on opettanut, niin sen, että euroalueen talous kaipaa
enemmän koordinaatiota, tiukempaa valvontaa, sanktioita
ja säätelyä potentiaalisten uusien Kreikka-tapausten
syntymisen estämiseksi.
Meillä pienenä ja avoimena kansantaloutena, joka
on riippuvainen meidän oman kotimarkkinamme vakaudesta
ja toimivuudesta kaikissa olosuhteissa, ei ole pidemmän
päälle varaa joutua aina maksumieheksi, erityisesti
tilanteissa, jossa joku yhteiseen europöytään
kuuluvista maista ei ole pitänyt omista asioistaan huolta, saati
sitten pitänyt muita saman pöydän tahoja edes
informoituina omista talouden ongelmistaan. Siksi komission piirissä ja
tulevissa Eurooppa-neuvoston kokouksissakin esillä oleva EU-talouden
tiukempi koordinaatiopaketti on merkittävä askel
parempaan suuntaan.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! En ole ehtinyt tähän 376-sivuiseen
valtion tilinpäätöskertomukseen syventyä niin
hyvin kuin edustaja Sinuhe Wallinheimo mutta päätin
täältä kuitenkin ottaa erään
tärkeän yksityiskohdan nyt esille tässä salissa
eli valtion velkaantuneisuuden.
Suomen valtionvelka oli toissa vuoden lopussa eli 31.12.2009
kaikkiaan 64,281 miljardia euroa eli jokaista suomalaista kohden
12 132 euroa. Velka kasvoi viime vuoden aikana 10,871 miljardia
euroa, eli sen määrä oli vuoden 2010 lopussa
75,152 miljardia euroa eli 13 977 euroa per suomalainen.
Vuosittainen velka kasvoi siis 1 845 euroa per suomalainen
vauvasta vaariin. 1 845 euroa per jokainen suomalainen
kasvoi siis velka viime vuonna. Kun tässä salissa
olemme lähes kaikki, myös peruskunnan valtuutettuja, niin
tiedostamme hyvinkin, että jos kunnalla on velkaa äsken
mainittu 1 845 euroa per kuntalainen, niin se on monen
kunnallisen päättäjän mielestä liian
paljon. Valtiolla tullee olemaan velkaa tämän
vuoden lopussa lähes 80 miljardia euroa eli 14 806
euroa per jokainen suomalainen. Tiedostamme kaikki, että se
on liian paljon. Tämän vuoksi olisi paikallaan
vähentää valtion velkataakkaa tulevina
vuosina eikä lisätä sitä. Muistutan,
että valtion budjetti on tänä vuonna
50 miljardia ja rapiat päälle ja velkaa tulee
olemaan 80 miljardia vuoden lopussa (Markku Rossi: 85!)
Ihmettelenkin syvästi, että myös
tuleva hallitus on omassa ohjelmassaan valmis lapioimaan suomalaisten
veronmaksajien euroja Euroopan lähes suoritustilassa oleviin
maihin. Näillekin velkamiljardeille olisi käyttöä myös
Suomessa tiedostaen, että 700 000 suomalaista
elää tänäkin päivänä köyhyysrajan,
1 080 euroa kuukaudessa, alapuolella.
Muistutan lopuksi, arvoisa puhemies, kaikkia edustajia ja eduskuntaryhmiä teosofiassa
tutuksi tulleesta Karman laista, eli jokainen niittää sitä, mitä hän
kylvää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tässä on kutakuinkin
viimeinen tilaisuus esittää kärkevää arvostelua
vielä istuvaa hallitusta kohtaan, niin se on nyt tehtävä ja
teen sen yhtymällä siihen, mitä edustaja
Mustajärvi sanoi tästä pitkän
momentin käytöstä. Aika monessa ely-keskuksessa
rahat ovat loppu. Toisaalta sitten toisaalla rahoja on käyttämättä,
ja tästä onkin hyvä siirtyä luontevasti
tämän uuden ja hyvän hallituksen — sehän
meni muuten aika hyvin näin lyhyellä kokemuksella — kiittämiseen,
tai oikeastaan toiveitten esittämiseen. Toivon, että tämä uusi,
huomenna nimitettävä hallitus, tekee välittömästi
uuden lisäbudjetin, jossa se osoittaa määrärahoja
tälle kyseiselle pitkälle momentille, että monessa
ely-keskuksessa jo tilatut koulutukset voidaan käynnistää,
kun nyt sitä ei ole vielä voitu tehdä rahanpuutteen
vuoksi. Sillä tehdään todella paljon
hyvää, ja siitä tämän
uuden hallituksen on hyvä aloittaa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Valtion tilinpäätöskertomuksessa
puhutaan täällä sivulla 331 siitä,
että Suomessa on sovittu näin: "Eurooppa-neuvosto
päätti kesäkuussa asettaa Eurooppa 2020
-strategian toteuttamiseksi määrällisen
tavoitteen vähentää köyhyys-
ja syrjäytymisriskissä elävien henkilöiden
määrää. Kertomusvuonna valmisteltiin
Suomen kansallista ohjelmaa, jonka tavoitteena on poistaa 150 000
henkilöä köyhyys- ja syrjäytymisriskistä."
Nyt kuitenkaan tämä ei tule toteutumaan. Tämä nykyinen
uusi hallitusohjelma on luvannut korottaa heikommassa asemassa olevien
perusturvaa 100 euroa kuukaudessa, mutta se ei tule auttamaan niitä henkilöitä,
jotka ovat toimeentulotuen varassa. Tällaiset toimenpiteet, joita
uusi hallitus tulee toteuttamaan, eivät todellisuudessa
kosketa juuri niitä tuhansia heikommassa asemassa olevia
henkilöitä, kuten yksinhuoltajia. Toivoisinkin,
että seuraavassa kertomuksessa lukisi siitä, että me
olemme oikeasti vähentäneet tätä määrää,
eikä sitä olisi vaan heitetty kirjaimeksi tänne
kirjaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiviniemen hallituksen kansanedustajana ja
hallituspuolueen jäsenenä on mielenkiintoista käyttää puheenvuoro
valtion tilinpäätöskeskusteluun liittyen.
Ensinnäkin haluan (Erkki Virtanen: Nyt edustaja voi
puhua ihan vapaasti!) — toivoa, että edustaja
Erkki Virtanen toimii yhtä rehellisesti kuin hän
aika ajoin toimi myös oppositiossa ollessaan (Pentti Oinonen:
Takkiin tuli!) myös uuden hallituksen aikana. Kun arvostelitte
esimerkiksi kuntataloutta tässä menneinä vuosina
ankarasti, niin kuitenkin nimenomaan viime vuoden kuntatalouden
näkökulmat olivat huomattavasti erilaisia kuin
arvostelunne käytännössä osoitti. Ei
kuntataloudessakaan mitään syytä riemuun ole,
se on tietysti totta.
Mutta nyt sitten kun käydään katsomaan
uuden, tulevan hallituksen, Kataisen sosialistihallituksen, (Naurua)
tulevaa linjausta kuntatalouteen, on nähtävissä kyllä se,
(Markus Mustajärvi: Kunpa olisi!) että nyt sitten
tuleekin kylmää kyytiä. Edustaja Virtanen,
mitäs te nyt sitten sanotte tulevan hallituksen kaudella
niille kunnille, jotka joutuvat toteamaan, että pussi on
tyhjä ja oman hallituksen toimesta vielä kaiken
päälle? Kun tähän vielä lakkautetaan
pienet lukiot ja tehdään monta monituista muutakin
toimenpidettä, niin siinäpä sitä miettimistä sitten
piisaakin. Kun minä tunnen ja tiedän teidät
rehelliseksi edustajaksi, niin tässä suhteessa
odotan mielenkiinnolla tuota uuden kauden alkua, kuinka näitä vaikeita
kysymyksiä lähestytään. Lisäbudjetit
ovat korjaavia budjetteja, ja niitä toki tarvitaan, se
on varmasti totta. Eduskunta ottaa kaikki esitykset mieluusti vastaan
ja katsoo sitten asiaa eteenpäin.
Mutta, arvoisa puhemies, miksikö sitten oikeastaan
halusin pyytää tämän puheenvuoron?
Syy on se, että todellakin, kun täällä kiinnitettiin
huomiota myös valtiontalouden velkaantumiseen, esitin kritiikkiä jo
silloin, kun eduskunta hyväksyi valtionvelan myöntövaltuuden
korottamisen 110 miljardiin euroon. Kun tänä päivänä tarkastellaan
tuota tilannetta, niin ehkä se 100 miljardia olisi ollut
parempi, koska se olisi hillinnyt sitä velan korottamisen
määrään, sen kasvun määrää.
Vaikka nyt uudet ennusteet kertovat sen, että talouskehitys
olisi kulkemassa ja kulkee ainakin toistaiseksi ja toivon mukaan
jatkossakin myönteisesti eteenpäin, niin silti
tuo valtion ensi vuoden talousarvion velkaantuneisuus ja velkaantumisen
lisäaste tulee olemaan siellä 7—8 miljardin
tasossa, ja se on ilman muuta liikaa.
Joka kerran, kun vaikkapa noin 20 prosenttia talousarviosta
tai vähän vajaakin joudutaan lainaamaan, sehän
kertoo siitä, että eletään yli
varojen. Ja nyt tuo velan määrä tulee
sitten tämän vaalikauden aikana saavuttamaan tuon
110 miljardin euron tason. Tämä kestävyysvajekysymys elikkä se,
eletäänkö yli varojen, noin suomennettuna,
on uuden tulevan hallituksen puitteissa jätetty sen verran
kapealle tasolle, pienelle tasolle, että todellista ongelmaahan
se ei lähde korjaamaan. Totta kai on toivottavaa ja olisi
ollut vielä enemmän toivottavaa, että olisimme
voineet ja voisimme nähdä tulevaisuudessa, kuinka
sitten tähän kasvuun, talouden kehittämiseen
pystytään panostamaan.
1990-luvun alussa, kun olimme samojen talousvaikeuksien äärellä,
Ahon hallitus toteutti erittäin hyvän verouudistuksen,
joka panosti dynaamisesti yritystoimintaan ja siihen, että nimenomaan
saatiin sitten kasvua aikaan. Totta kai siellä tulivat
sitten leikkaukset, joihinka edustaja Virtasenkin puolue pääsi
osallistumaan taas sitten Lipposen hallitusten myötä.
Tämä omalta osaltaan... — Edustaja ei
ollut kyllä itse näitä tekemässä,
sen haluan myös todeta, mutta puolueethan täällä noita
linjauksia pitkälti tekevät. — Niin että ollaan
kyllä ikään kuin ympäri käydään,
yhteen tullaan -tilanteessa. (Markus Mustajärvi: Edustaja
Rossilla on pitkä tilinpäätös!)
Siinä, kuinka pystytään sitten tämän
viime vuoden tilinpäätöksen kautta peilaamaan
tulevia talouden arviointeja, sen eduskunnan voiman ja viisauden
pitäisikin sitten olla. No, hallitukset tietysti johtavat,
ja tällä hetkellä tietysti täytyy sanoa,
että Eurooppa ja Euroopan taloustilanne vie Suomeakin monella
tavalla emmekä me voi pistää päätä pensaaseen,
niin kuin kyllä jotkut ovat myös tehneet tuon
Euroopan talouden kohdalla, koska ne ovat reaaliasioita, jotka vaan
tulevat Suomen päälle, halusimmepa tai emme. (Välihuuto
perussuomalaisten ryhmästä) Siinä mielessä Suomen
pitää pystyä vastaamaan näihin
kysymyksiin ja löytämään oikeasti
ne asiat, joilla myös sitten taloutta parannetaan. Kuinka
paljon pystymme vanhasta ottamaan oppia, se olisi tietysti sellainen
1 000 euron kysymys aina, ja kuinka paljon pystyisimme
sitten hyödyntämään sitä tulevaisuudessa.
Mutta kun täällä esitettiin huoli
siitä, että valtionvelan kasvua pitäisi
hillitä, niin sitten tietysti on pakko myös kysyä myös
se mitalin toinen puoli, mistä sitten leikataan, jos talouskasvua
ei saada aikaan. Tähän keskusteluun meillä tietysti tulee
olemaan tässä syksyn aikana kosoltikin aikaa sitten,
kun arvioidaan sitä, kuinka tästä vanhasta
saadaan oppia, jotta uutta pystytään viemään
entistä parempaan suuntaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! En kyllä yhtyisi juurikaan edustaja
Rossin sanoihin tuosta Ahon hallituksesta. Nimittäin Ahon
hallituksen aikana vietiin muun muassa lapsiperheiltä lapsivähennykset,
ja siitä on seurannut sitten sitä, mitä tässäkin
kirjassa lukee, elikkä köyhyys on kasvanut maassa.
Täällä sanotaan sivulla 340, että "pienituloiset ovat
pääasiassa työttömiä,
eläkeläisiä ja opiskelijoita. Lähes
joka toinen työtön ja joka kolmas opiskelija on
pienituloinen, kun taas palkansaajilla pienituloisuus on vähäistä."
Siitä asiasta voimme olla useampaa eri mieltä. Hämmästelen
tätä lausetta täällä,
kun me tiedämme, että maassa on 700 000—1 000 000
ihmistä osa-aikaisessa työsuhteessa, väliaikaisessa
työsuhteessa ja epätäydellisessä työsuhteessa,
ja kun tiedämme, että näistä töistä maksetaan
keskimäärin 980 euroa kuukaudessa palkkaa — siis
reilusti alle Euroopan unionin asettaman köyhyysrajan.
Tätä yhtä lausetta hämmästelen
täällä, ja toivon totisesti, että seuraava
hallitus ei kaikkia eväitä myy vaan ottaa huomioon
sen, että myöskin osa-aikaiset työntekijät
ovat työntekijöitä ja työllä,
totta vie, pitäisi elää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rossi, vasemmistoliiton edustaja SKDL
oli Paasikiven hallituksessa vuonna 1945. Ehkä sieltäkin
nyt löytyisi vielä jotain syntiä meidän
niskaamme. Mutta kun nyt käsittelemme kuitenkin Kiviniemen
hallituksen ohjelmaa ja kun täällä edustaja
Niikko totesi, että tämä uusi hallitus
ei anna näille toimeentulotuella oleville kaikkein köyhimmille
mitään tai antaa vain sen 25 euroa, niin kyllä se
antaa.
Köyhyyttä poistetaan köyhyystutkijoitten
mukaan tässä maassa parhaiten sillä tavoin,
että korotetaan nimenomaan perusturvaa, työttömyysetuuksia,
sairauspäivärahoja. Sillä tavalla estetään
ihmiset putoamasta sinne toimeentulotuelle ja autetaan osaa ihmisistä,
niistä, ketkä nyt jäävät
ilman sitä täyttä satasen korotusta sen
takia, että he pääsevät pois
sieltä toimeentulotuelta nöyryyttämästä itseään
kerran kuukaudessa, kun joutuu selvittämään
kaikki tulonsa, menonsa ja varallisuutensa, ja ennen kaikkea sillä,
että kun sieltä toimeentulotuelta pääsee
pois, niin ne rahat, jotka sen jälkeen ansaitsee, työmarkkinatuen
50 prosentin leikkausta lukuun ottamatta saa kaikki itselleen. Jos
olet toimeentulotuella, niin menetät kaikki tai et saa
yhtään niistä rahoista, jotka muuten
ansaitset.
Tässä on se peruslähtökohta,
miksi rahaa suunnattiin hallitusneuvotteluissa nimenomaan tänne
työmarkkinatuen parantamiseen. Toki sitä olisi
varmasti suunnattu enemmän sinne toimeentulotukeenkin,
jos sitä olisi vaan ollut käytettävissä,
mutta, edustaja Rossi, aion olla rehellinen tälläkin
vaalikaudella ja totean tässä, että kuntatalouteen
kohdistuvat leikkaukset ovat äärimmäisen
epätoivottavia. Mutta kuten sanoitte, hallitus on päättänyt
myöskin ryhtyä pienentämään
valtion velkaantumista, ja nämä ratkaisut, kuten
hyvin tiedätte, liittyvät toisiinsa, ja tästä syystä on
jouduttu tekemään ikäviäkin
ratkaisuja.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tilinpäätöskertomuksen
lähettyvillä kuitenkin liikutaan tässä,
vaikka tulevaa hallitusohjelmaa ikään kuin arvioidaan.
Joka tapauksessa silloin, kun kuntataloudesta leikataan, siinä leikataan
aina terveydenhuollosta, siinä leikataan silloin koulutuspalveluista,
päivähoitopalveluista, kaikista niistä asioista,
jotka koskettavat ihmisiä, elikkä valtionvelan
maksumiehiksi joutuvat lopuksi tavalliset ihmiset ja palvelut. Mitenkä kauaksi
se vielä viedään sitten pahimmassa tapauksessa,
on sitten toinen kysymys.
Herra puhemies! Edustaja Tolppasen kohdalla haluan todeta kyllä sen,
kun hän sanoi, että Ahon hallituksen aikaan toteutettiin
sosiaalipoliittisesti huonoja ratkaisuja, että kun viittasin
nimenomaan veroratkaisuun, niin sillä luotiin pohjaa sille,
miten saatiin Suomea nostettua ja vietyä ylöspäin.
Hyvin tarkkaan seurasimme eduskuntaryhmässä myös
sitä, kun ministeri Huuhtanen oli puolustamassa hallituksen
sisällä silloin Ahon hallituksen aikaan, että nimenomaan
sosiaaliturvaan ja pienimpien tulojen varassa elävien ihmisten
asioihin ei puututa. Meno muuttui kyllä ihan täysin
sitten, kun tuli Lipposen ensimmäinen hallitus ja alkoivat
leikkaukset tapahtua. Tämä oli se sosiaalipoliittinen
linja, ja kyllä uskon, että sitä voidaan
vähän laajemmassakin seminaarissa tarkastella
nimenomaan itse kunkin hallituksen toimenpiteiden ajalta. Keskusta
on ollut perusturvaa puolustamassa kautta aikain.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! On valitettavaa, että tulevien hallituspuolueiden edustajat
mahtuvat tässä salissa kahden käden sormiin.
Täällä esimerkiksi edustaja Rossi antoi minun
mielestäni kohtuullisen hyviä eväitä.
Mutta varsinaisen puheenvuoron pyysin siksi, ja nimenomaan edustaja
Rossiin viitaten, että ei meidän välttämättä tarvitse
ensi vuonna eikä tulevina vuosina leikata budjetista mitään,
kunhan laitetaan harmaa talous kuntoon tässä maassa.
Valtiohan menettää asiantuntijoiden mukaan 4—5 miljardia
euroa vuodessa. Siellä olisi rahaa, millä täyttää budjettia.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Virtanen, mainitsit kutakuinkin niin, että köyhyyttä poistetaan
poistamalla köyhät toimeentulotuesta. Viittasit
siihen, että heidät siirrettäisiin työelämään,
mutta tosiasiassa tämähän ei ole niin
helppoa, ja vasemmisto varmasti sen tietää.
Jos nyt ei kukaan sitä vielä tahdo ymmärtää, niin
tämä 100 euron lisäyshän koskettaa
nyt siten niitä työttömyyskorvauksia
saavia henkilöitä, jotka tulevat toimeen sillä jossakin
määrässä, mutta sitten he joutuvat
kuitenkin menemään sosiaaliluukulle sen vuoksi,
että he saavat vuokransa maksettua, ja sitten kun he menevät
vuokraan hakemaan rahaa, niin leikataan tämä tullut
satanen, katsotaan tuloksi, joten käytännössä ne kaikkein
heikoimmassa asemassa olevat henkilöt eivät saa
pennin euroa lisää. Siinä mielessä tämä ei
ole mikään lisäys heikompiosaisten hyväksi,
kuten annoit ymmärtää, ja siinä mielessä ihmettelen,
miten vasemmisto voi yhtyä tällaiseen kokoomuslaiseen
silmänkääntötemppuun, että ikään
kuin annetaan jollekin jotakin ja todellisuudessa sitten toisella
kädellä otetaan pois.
Tosiasiassa tuleva uusi hallitus leikkaa kuntien hyvinvointia
ja niitä palveluita. Muistaakseni, oliko se, 600 miljoonaa
euroa leikataan sieltä pois. Eikö se käytännössä nimenomaan
heikennä kuntalaisten hyvinvointia ja heidän selviytymistään?
Kuinka sinä voit sanoa, että se auttaa heitä?
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko, teidän kannattaa
nyt tutustua, mitä ihan oikeasti tapahtuu. Tämän
työmarkkinatuen ja toimeentulotuen korotuksen lisäksi
siellä korotetaan myöskin asumistukea, mikä estää näitä leikkauksia,
ja tässä ratkaisussa työmarkkinatukea
saaville annetaan bruttona 310 miljoonaa euroa ja leikkaantumista toimeentulotuen
ja asumistuen osalta tapahtuu 60 miljoonaa. Kun sen vähennyslaskun
suorittaa, niin työmarkkinatukea saavat tulevat saamaan
tämän ratkaisun seurauksena 250 miljoonaa nettona,
ja se on enemmän kuin yksikään hallitus
40 vuoteen on Suomen työttömille ja köyhille
antanut.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Markus Mustajärvi otti aika tärkeän
asian esille, että meillä on tämä 50
miljoonaa euroa jäänyt jakamatta näihin
yrityksiin niin sanotusti. Näen tässä monta
syytä. Meillä on aikamoinen byrokratia tämän
asian ympärillä, ja varsinkin täällä ruohonjuuritasolla
se on aika voimakas. Kun EU:ssa asetetaan lainsäädäntöä,
niin meidän suomalaiset virkamiehemme kiristävät
sitä edelleen, ja nämä ehdot ovat niin
voimakkaita, että sitten välttämättä tämmöinen
nuori ja pieni yrittäjä niihin ehtoihin ei notkistu.
Toisena syynä näen tässä,
ja oikeastaan tulevallekin hallituskaudelle, nämä jatkuvat
organisaatiomuutokset. Oli ensin Temmin uudistus, te-keskusuudistus,
ja nyt meillä on menossa te-toimistouudistus. Meillä tullaan
entisestään harventamaan tätä valtion
elinkeinosektorin neuvontakenttää ja sitä saavutettavuutta.
Meidän palvelupisteemme ovat yhä kauempana näistä yrittäjistä.
Näen, että tässä on meillä paljon
tekemistä, jos me meinaamme näillä rahoilla
saada se kohtuullinen vaikutus, että saadaan uusia työpaikkoja
ja uutta elinkeinoa Suomeen.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Keskustelussa edustaja Tuupainen sivusi myös harmaan
talouden torjuntaa, ja haluan siinä roolissa, että olin
Säätytalolla itse tässä harmaan
talouden vastaisessa työryhmässä jäsenenä,
hieman kommentoida tätä puheenvuoroa.
Aikaisemmat hallitukset eivät ole harmaaseen talouteen
kovinkaan tiukasti puuttuneet, ja siksi se tällä hetkellä rehottaa
työmailla ja sitä kautta valtion veromenetykset
ovat erittäin tuntuvia, ja myös yritysten välinen
kilpailuasetelma on epäreilu. Tämä seuraava
hallitus tulee sen sijaan puuttumaan harmaaseen talouteen erittäin
kunnianhimoisella ohjelmalla. Se on nimetty yhdeksi hallituksen
kärkihankkeista: sillä tullaan tavoittelemaan
300—400 miljoonan euron vuosittaisia verohyötyjä,
ja sille on nimetty omat resurssit, jotka on irrotettu valtion kaikista
tuottavuusohjelmista. Tullaan viemään eteenpäin
eduskunnan tarkastusvaliokunnan jo hyväksymiä esityksiä. Tullaan
vahvistamaan työsuojeluviranomaisten mahdollisuutta tarkastaa,
että palkkaus on lainsäädännön
ja työpaikkaa koskevan työehtosopimuksen mukainen.
Tullaan toteuttamaan hallintarekisterien viranomaisjulkisuus. Tullaan
toimimaan aktiivisesti EU:n tasolla tilaajavastuun periaatteiden
mukaisesti.
Eli täällä on erittäin pitkät
toimenpiteet tulossa harmaaseen talouteen, ja uskon, että seuraavissa
tilinpäätöksissä ja erilaisissa
kertomuksissa saamme tästä erittäin myönteisiä uutisia.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Harmaa talous, musta talous tai pitäisikö sanoa
rikollinen talous on tietysti sellaista taloutta, jota ei tule hyväksyä milloinkaan.
Sehän syö kaikkien pöydästä,
se tappaa rehellistä yrittäjyyttä ja
sitä kautta vääristää kilpailua
ja omalta osaltaan on sitten vaikuttamassa yhteiskunnan kehitykseen.
Silloin kun taloudessa alkaa tapahtua, verotuksessa varsinkin tietyllä lailla
verotuksen ehkä ylikiristymistä, yleensä se
johtaa myös samalla siihen, että verotulot katoavat
jonnekin tuonne pinnan alle. Ja niiden tunnistaminen sieltä on
varmasti aika vaativaa työtä, se ei ole kovin helppoa.
Kreikka, joka keskustelee muuten tänä päivänä mielenkiintoisista
asioista, Kreikan parlamentti, on ajautunut harmaan talouden piiriin
jo ajat sitten. Eräiden arvioiden mukaan Kreikassa jää perimättä vuosittain
30 miljardin euron edestä verotuloja, siis valtava määrä.
Jos tuo tieto on lähellekään paikkansapitävä,
niin sehän tarkoittaa sitä, että se on
syönyt yhteiskunnan kehitykseltä pohjan. Mutta
eihän siinä kaikki ole. He näyttäytyvät
bkt-tasoltaan köyhemmältä valtiolta,
tienaavat EU:lta enemmän ja maksavat vielä samalla
vähemmän jäsenmaksuja, eli täydellinen
jackpot. Ja tietysti ymmärtäähän
sen, että eihän heillä ole hirveän
suurta halua lähteä tätä tilannetta
edes korjaamaankaan, varsinkin kun se Zorbas soi siellä,
ja kreikkalaisilla muutoin on ollut hauskaa. No ne ilon päivät
ovat toki ohi, enkä yhtään siitä iloitse,
koska se koituu koko Euroopan ja koko eurooppalaisen elämänkin
vahingoksi ja talouselämän tappioksi.
Harmaan talouden tai mustan talouden tai sen rikollisen talouden
syöpä kun etenee riittävän pitkälle,
se voi kaataa koko yhteiskunnan. Neuvostoliitto lienee yksi esimerkki
myös siitä. Toki siellä oli paljon muitakin
ideologisia jne. jne. syitä, mutta sama elämä se
sielläkin tavallaan rehotti ja näkyi.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen rehvasteli tulevan hallituksen perusturvapolitiikalla.
Se on ratkaisevasti toisenlaista kuin meidän perussuomalaisten.
Me katsomme, että työ on parasta perusturvaa.
Se pitää ihmisen elämässä kiinni,
antaa ihmiselle tulevaisuuden uskoa, tuo ihmisen säännöllisen
elämänrytmin piiriin. Tähän
liittyen on pakko sanoa edustaja Rossille, joka väitti,
että Ahon hallitus ei romuttanut perusturvaa: suurimpia
typeryyksiä oli velvoitetyöllistämislain
eli Lex Leppäsen kumoaminen. Tämä hyvä laki,
jos se olisi jätetty voimaan, olisi pelastanut monia ihmisiä,
paljon vähemmän traagisia elämänkohtaloita
olisi tullut.
Edustaja Kalliorinne puhuu harmaan talouden torjunnasta uudessa
hallitusohjelmassa. Jos oikeasti harmaata taloutta torjutaan, tulokset
ovat paljon suuremmat kuin mitä hallitusohjelmassa mainitaan,
300 miljoonaa vuositasolla.
Arvoisa puhemies! Samanaikaisesti kuitenkin poliiseilta leikataan
resursseja. Tämä on aika vaikea yhtälö sovittaa
yhteen, harmaan talouden torjunta ja poliisien resurssien pienentäminen.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä jatkaa tuosta, mihin edustaja
Kivelä lopetti, elikkä muutama sana rikollisuuden
ja sen torjunnan kustannuksista.
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan rikollisuuden kontrollijärjestelmän
nettokustannukset vuonna 2010 olivat noin 1,6 miljardia euroa, rangaistusten
täytäntöönpanokulut noin 266 miljoonaa
euroa ilman sakkotuloja, täytäntöönpanon
kannalta kallein seuraamus on elinkautinen vankeusrangaistus ja
viimeisenä: yhden vankilavuoden hinta on noin 62 000
euroa.
Minä en ole lääkäri, pikemminkin
kansanparantaja, mutta yleisen elämänkokemukseni
mukaan terveyden hoitaminen on aina edullisempaa ja halvempaa kuin
sairauden hoitaminen. Tällä tarkoitan sitä,
että poliisin on syytä toimia etupainotteisesti.
Euro, joka satsataan poliisin etupainotteiseen toimintaan, vähentää 2
euroa seuraamusviraston puolelta. Tämän takia
jatkan tästä, mihin edustaja Kivelä päätti,
että kun puhutaan harmaan talouden torjumisesta tai puhutaan
rikollisuuden torjumisesta yleensä, niin viestinä seuraavalle
hallitukselle, että älkää vähentäkö, älkää leikatko
poliisin määrärahoja. Pyritään
siihen, että toimitaan etupainotteisesti.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän harmaaseen talouteen
vielä, kun siihen uudestaan viitattiin. Hallitusohjelman
sivulla 15 sanotaan: "Talousrikollisuuden kiinnijäämisriskin nostaminen
edellyttää riittäviä viranomaisresursseja
(finanssivalvonta, maistraatit, oikeuslaitos, syyttäjä,
poliisi, rajavalvonta, tulli, työsuojelu, verottaja ja
kilpailuvirasto). Harmaan talouden viranomaisresursointi on irrotettava
hallituksen tuottavuusohjelmasta. Viranomaisresursseja lisätään
määräaikaisesti harmaan talouden torjuntaan."
Sitten tästä samasta paperista löytyy
sivulta 83, että harmaan talouden torjuntaan tullaan suuntaamaan
20 miljoonaa euroa vuodessa lisää rahaa. Eli tämä siitä resurssien
vähentämisestä. (Perussuomalaisten ryhmästä:
10 miljoonaa poliisilta pois!)
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Osaltani ihan lopuksi tähän
valtion tilinpäätöskertomus 2010 -keskusteluun
haluan edustaja Kivelälle todeta sen, että taisi
tietysti Lex Leppänen kaatua kyllä ihan ominkin
päin. Hänhän oli lupaamassa sitä,
että työttömyys, oliko se, puolitetaan
tai poistetaan tiettynä aikana liki kokonaan; tavoite hyvä,
mutta toteutus jäi tietysti kesken. (Kimmo Kivelä:
Aika lähelle päästiin!) Kun Ahon hallitus
aloitti oman työskentelynsä, niin tällöinhän
maahan pamahti puoli miljoonaa työtöntä.
Se saatiin meille ihan niin kuin tuosta pyytämättä.
Siihen nähden se velvoitetyöllistämisnäkökulma
ei tietysti olisi niitä ongelmia pystynyt voittamaan. Oltiin
ihan toisen tyyppisten ongelmien kanssa. Mutta olen aina sitä mieltä, että työllistämisen
suhteen pitää kaikki mahdollinen tehdä.
Viime vuonnakin, vuoden 2010 aikana, pystyttiin parantamaan työllisyyttä hyvin
monella tavalla, ja se oli myönteistä kuitenkin
ja näkyi myös sitten yhteiskunnan tietyn tyyppisessä tilinpäätöksessä.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Tässä on nyt näköjään
pakko tästä päivästä ja
viime vuodesta palata myöskin historiaan.
Minä muistan hyvin tarkkaan, mitä tapahtui 1980-luvulla,
jolloin oli työministerinä Urpo Leppänen.
Silloin tehtiin sen hallituksen toimesta maahan eräänlainen
työllistävä laki, velvoitetyöllistäminen,
joka kantoi nimeä Rinteen malli. Se oli Leppäsen
esittelemä malli, jossa hänellä oli assistenttina
Heikki Rinne, ja se malli oli hyvä. Muistaakseni sen lain
voimaan tultua päästiin hyvin lyhyessä ajassa
pitkälti alle 100 000 tilastoidun työttömän,
mutta se oli toisaalta myöskin vaarallinen laki, koska
sillä pystyttiin osoittamaan, että silloinen SMP
oli päässyt tavoitteeseensa, ja se oli vaaraksi
suurille vanhoille puolueille. Sitä lakia on sitten myöhemmin
vesitetty ja vesitetty kokonaan.
Sitten taas, kun tuli puoli miljoonaa työtöntä 1990-luvulla,
niin sehän liittyi taas 1990-luvun Suomessa itse tehtyyn
lamaan, joka on oma historiansa, En käy sitä tässä kertomaan,
koska aika ei riitä, mutta voin edustaja Rossille antaa
henkilökohtaisen oppitunnin näistä asioista
vaikka salin ulkopuolella. Voin puolessa tunnissa esittää koko
historian. Silloin kun se lama oli päällä, pääministerinä oli
kepun Esko Aho, oli myöskin keskustan puheenjohtajana samaan
aikaan.
Keskustelu päättyi.