Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on 25.5.2011 antanut
eduskunnalle 40-sivuisen erilliskertomuksen valtion tilipäätöksen
ja tilinpäätöskertomuksen tarkastuksesta
vuodelta 2010. Puheenvuoroni perustuu edellä mainittujen
asiakirjojen tarkastuksen referointiin tulevia käsittelyjä silmällä pitäen.
Otan kantaa eräisiin tarkastuksessa havaittuihin epäkohtiin.
Arvoisa puhemies! Tarkastuksessa on todettu useita valtion talousarviosta
annetun lain 3 a §:n vastaisia menettelyjä kirjattaessa
tuloja bruttobudjetoiduille momenteille. Virheelliset kirjaukset
vaihtelevat 100 000:sta pariin miljoonaan euroon. Myös
valtion talousarviosta annetun asetuksen 5 a §:n
vastaisesti on vuonna 2010 tuloutettu muille varainhoitovuosille
kuuluvia tuloja yli 126 miljoonaa euroa. Virheellinen tuloutus liittyy
yliopistojen toimintamenoihin.
Kirjanpitoyksiköiden tarkastuksessa on todettu, että vakinaiseen
virkaan nimettyjen henkilöiden palkkamenot on usein maksettu
talousarvion vastaisesti muista kuin tähän tarkoitukseen
varatuista määrärahoista. Valtion tilinpäätöksen
liitteen n:o 12 tietoihin koskien muun muassa valtion takauksia
ja takuita sisältyy kertomusten mukaan useita virheitä ja
virheriskejä. Liite ei anna oikeita ja riittäviä tietoja
kaikista 17,2 miljardin kokonaisvastuista. Lisäksi takauksien käyttö vaatii
uusissa takauksissa aina eduskunnan erillispäätöksen.
Valtion tilinpäätöskertomuksen raportoinnissa
on todettu merkittäviä puutteita. Hyvä huono esimerkki
on valtioneuvoston kanslian raportointi valtionyhtiöiden
toiminnasta. Pörssiyhtiöistä raportoidaan
hyvin, mutta niin sanotut listaamattomat yhtiöt jäävät
lapsipuolen asemaan raportoinnin suhteen. Kyse on paljolti myös
viitseliäisyydestä.
Valtiontalouden tarkastusviraston suorittamassa tarkastuksessa
on todettu: "Euroalueen valtioiden julkistalouksien velkakriisi
aiheuttaa valtiontalouden toimintaympäristöön
epävakautta. EU:n vakautusjärjestelyistä johtuvat
sitoumukset lisäävät Suomen valtion vastuita
ja riskejä." Olen samaa mieltä tarkastusviraston
kanssa.
Esimerkiksi Portugalin tämän vuoden talousarvio
on 80,8 miljardia euroa, kun valtiolla on velkaa ulkomaisille pankeille
yli kaksi kertaa enemmän eli 171 miljardia euroa. Tästä määrästä on
Espanjan, Saksan ja Ranskan pankkien osuus lähes 73 prosenttia
eli yli 124 miljardia euroa. Kun istuva eduskunta päätti
selkeällä enemmistöllä perussuomalaisten
vastustuksesta huolimatta tukea Portugalia, kärräämme
myönnetyt eurot Espanjan, Saksan ja Ranskan pankkiholveihin.
Avustus olisi voitu hoitaa ilman Suomeakin Euroopan rahoitusvakausmekanismin
ERVM:n välityksellä ja Kansainvälisen
valuuttarahaston IMF:n tuella. Mukana olisivat voineet olla tarvittaessa
myös muut EU-maat taloudellisen kantokykynsä mukaisesti
kahdenkeskisillä sopimuksilla. Suomen eduskunta päätti
kuitenkin mennä mukaan Portugalin tuhlaajapoikien bisnekseen. Seuraukset
selviävät itse kullekin viimeistään
parin tulevan vuoden aikana.
Arvoisa puhemies! Totean vielä, että tarkastava
viranomainen on kiinnittänyt huomiota myös valtion
ja valtion omistamien yhtiöiden ja liikelaitosten välisten
taloudellisten suhteiden läpinäkyvyyteen. Vuonna
2010 esiintyi useita tapauksia, joissa valtion taseeseen kuuluvia
investointeja oli rahoitettu valtion omistamien yhtiöiden
toimesta. Menettely ei ole hyvän kirjanpitotavan mukaista
ja vääristää rahoittavan yhtiön
taloudellista tulosta.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on tehnyt mittavan työn
tarkastaessaan varainhoitovuodelta 2010 saadut tilintarkastuskertomukset
61 kirjanpitoyksiköstä ja 26 muusta virastosta
ja laitoksesta. Entisenä kunnallisena reviisorina ja sisäisenä tarkastajana
olen tyytyväinen tilintarkastajien toimintaan. Vaikka tarkastuskertomus saattaa
olla monen edustajan mielestä "kuivaa luettavaa", on kertomuksen
sisältöön syytä perehtyä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, edustan näkemystä,
että tutustumalla tarkastusviraston tekemiin havaintoihin
ja huomautuksiin vältämme jatkossa tahattomia
virheitä niin valiokuntakäsittelyssä kuin
erilaisissa jaostoissakin. Palaan asiaan vielä vuoden 2010
tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomuksessa
on sivulta 16 alkaen kiinnitetty huomiota yhteyteen, joka talouden
raportoinnin laadulla on siihen, miten talousarvion tavoitteet on asetettu.
Tämä näkökohta on hyvin oleellinen. On
myös merkille pantavaa, että ministeriöiden välillä tässä suhteessa
on selviä eroja. Tarkastusvirasto toteaa aiheellisesti,
ettei tavoiteasetanta voi olla onnistunut, jos asian merkitys paljastuu vasta
raportointivaiheessa. Samoin kertomuksessa todetaan, että tilinpäätöskertomuksen
vaikuttavuustietojen esittämisen ongelmat ovat pysyneet
samoina kuin edellisinä vuosina. Ei ole millään
lailla tyydyttävää sekään,
että negatiivisen kehityksen tai huonosti toteutuneiden
tavoitteiden osalta ei raportoida mitään. Virasto
toteaa vielä, että yhteinen ongelma koko tilinpäätöskertomuksen
raportoinnille on edelleen se, että määrärahojen
käyttöä tai määrää ei
yhdistetä tavoitteiden saavuttamisesta raportointiin.
Asiaan on siis kiinnitetty huomiota jo aikaisemminkin, mutta
korjausta ei ole tapahtunut. Valtiontalouden hoidon ja toiminnan
ohjaamisen ja kehittämisen kannalta raportointi on äärimmäisen
kriittinen kohta. Sanotaanhan, että kaiken viisauden alku
on tosiasioiden tunnustaminen. Mutta miten voidaan tunnustaa, ellei
ole tietoa näistä tosiasioista? Ei riitä,
että mitataan, on myös verrattava mitattua tavoitteisiin.
Tämä on takaisin kytketyn säädön
perusta. Jos emme tiedä, miten toimenpiteissä on
onnistuttu, kuinka voidaan arvioida, mihin suuntaan toimintaa pitäisi
kehittää. Tähän tarkastusviraston
esille ottamaan puutteeseen on suhtauduttava erittäin vakavasti
ja ryhdyttävä toimenpiteisiin puutteiden korjaamiseksi
varsinkin niissä ministeriöissä, joita
asia erityisesti koskee.
Keskustelu päättyi.