4) Hallituksen esitys lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen
lisäpöytäkirjan ja yleissopimukseen tehdyn
varauman peruuttamisen hyväksymisestä sekä laiksi
lisäpöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten
voimaansaattamisesta ja laiksi rikoslain muuttamisesta
Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies, ärade talman! Ensiksi joudun pahoittelemaan,
että ministeri Brax joutui äsken poistumaan yllättäviin
virkatehtäviin. Hän olisi mielellään
ollut mukana tässä keskustelussa, todella mielellään.
Hänen oli aivan pakko lähteä.
Tämä on viimeinen esittelypuheenvuoroni lakivaliokunnan
puheenjohtajana, ja haluan nyt aluksi pyytää anteeksi
sitä, että moni on ehkä kokenut, että olen
painostanut heitä tämän lain saamiseksi
puserrettua tämän talon läpi, ennen kuin aika
loppuu kesken. Myönnän, että pidin tätä kansanedustajan
lahjusrikosta koskevan lain loppuunsaattamista ennen vaaleja niin
tärkeänä, että toimintani ehkä oli
painostavaa. Anteeksi.
Sitten kiitos lakivaliokunnan jäsenille, jotka tunnollisesti
ja ahkerasti suostuivat tulemaan mitä hassuimpiin kellonaikoihin
yllättävästi aina silloin tällöin
kokouksiin lukemaan etukäteen papereita, joiden piti tulla
jälkikäteen, ja kaiken näköistä.
Tämä oli erittäin sekavaa. Mutta olen
erittäin kiitollinen siitä, että hoiditte
tehtävänne ettekä hirveästi
marisseet. Ylipäätään se, että tämä nyt
kuitenkin onnistuttiin viemään loppuun, on mielestäni
hieno asia.
Hallituksen esityksessä on keskeisesti kyse lahjontaa
koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen eli
niin kutsutun korruptiosopimuksen lisäpöytäkirjan
hyväksymisestä sekä kansanedustajan lahjusrikoksia
koskevien rikoslain säännösten muuttamisesta
niin, että ne nykyistä selkeämmin vastaisivat
korruptiosopimuksen määräyksiä.
Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin Greco katsoi
vuoden 2007 lopulla antamassaan raportissa, että Suomen
rikosoikeudellinen lainsäädäntö on
suurelta osin edellä mainitun korruptiosopimuksen ja sen
lisäpöytäkirjan mukainen. Greco esitti
Suomelle kuitenkin suosituksia lainsäädännön
kehittämiseksi.
Arvoisa puhemies! Samalla säädetään
vakavimpia kansanedustajan lahjusrikoksia varten erityisen törkeitä tekomuotoja
koskevat tunnusmerkistöt. Törkeitä tekomuotoja
koskevat tunnusmerkistöt ehdotetaan muodostettavaksi myös vakavimmista
aktiivista ja passiivista lahjontaa koskevista rikoksista elinkeinotoiminnassa.
Mainittujen rikosten enimmäisrangaistus nousisi kahdesta
neljään vuoteen vankeutta.
Suomi on tehnyt korruptiosopimukseen kaksi varaumaa koskien
vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisointia
ja lainkäyttövaltaa yksityisen sektorin lahjusrikoksissa.
Jälkimmäisen varauman osalta esitetään,
että eduskunta hyväksyy varauman peruuttamisen.
Lakivaliokunnan esitystä koskeva mietintö on yksimielinen.
Lakivaliokunta puoltaa esityksen hyväksymistä siihen
ehdotetuin muutoksin. Perustuslakivaliokunnan esityksestä antamalla
lausunnolla on ollut keskeinen asema tässä.
Kansanedustajien lahjusrikossäännöksistä nyt. Rikoslain
16 luvun 14 a §:ssä säädetään
lahjuksen antamisesta kansanedustajalle ja rikoslain 40 luvun 4 §:ssä lahjuksen
ottamisesta kansanedustajana. Säännösten
tarkoituksena on suojata eduskunnan mielipiteenmuodostusta sopimattomalta ulkopuoliselta
vaikuttamiselta ja turvata luottamusta kansanedustuslaitoksen päätöksenteon asianmukaisuuteen.
Muutosta nykytilaan merkitsee ensinnäkin se, että lahjuksen
ottamisesta voitaisiin jatkossa rangaista, vaikkei siihen liittyisi
lupausta toimia jonkin eduskunnassa käsiteltävänä olevan
tai käsiteltäväksi tulevan asian päättämiseksi
tietyllä tavalla. Rangaistussäännöksissä kiellettyä olisi
se, että kansanedustaja pyytää tai ottaa
vastaan lahjan tai muun edun toimiakseen tietyllä tavalla
tai tietyn tavoitteen saavuttamiseksi. Uusi muotoilu perustuu Grecon
nykyistä sääntelyä kohtaan esittämään
arvosteluun. Lakivaliokunta ehdottaa kuitenkin, että säännöksestä poistetaan
ilmaisu "tietyn tavoitteen saavuttamiseksi". Perustuslakivaliokunta
on pitänyt esitystä tältä osin
liian epätäsmällisenä, rikosoikeuden
legaliteettiperiaatteen kannalta ongelmallisena ja myös
tarpeettomana. Lisäksi lakivaliokunta ehdottaa säännöksen
ilmaisun "toimiakseen" tarkentamista, jotta se vastaa selkeämmin
hallituksen esityksen perusteluissa esitettyä. Muutosta
nykytilaan merkitsee myös esitys siitä, että vaatimuksesta
edun oikeudettomuudesta luovutaan.
Säädösehdotuksen mukaan lahjus olisi
kansanedustajan pyytämä tai vastaanottama muu kuin
tavanomaiseksi vieraanvaraisuudeksi katsottava lahja tai muu etu.
Rangaistavuuden edellytyksenä olisi lisäksi, että teko
on omiaan selvästi horjuttamaan luottamusta edustajantoimen hoitamisen
riippumattomuuteen.
Perustuslakivaliokunnan mukaan "oikeudeton"-käsitteen
pois jättäminen voi johtaa nykyistä suurempiin
tulkintavaikeuksiin. Myös lakivaliokunta katsoo, että edellytystä edun
oikeudettomuudesta ei ole perusteltua poistaa tunnusmerkistöstä siten
kuin esityksessä esitetään. Valiokunnan
mukaan kyseiselle edellytykselle aiemmin esitetyt perustelut eivät
ole menettäneet merkitystään ja siten
viittaa aiemmassa mietinnössä esitettyyn. Lisäksi
valiokunta korostaa, että vaatimus edun oikeudettomuudesta
selventää sen, että rangaistussäännöksen
ulkopuolelle rajautuu hyväksyttävä ja
tarpeellinen vaalirahoitus. Vaatimus on tarpeen säilyttää myös
siitä huolimatta, että säännökseen
esitetään lisättäväksi
uusi rajaus, jonka mukaan lahjuksena pidetään muuta
kuin tavanomaiseksi vieraanvaraisuudeksi katsottavaa lahjaa tai
muuta etua. Lakivaliokunta ei siis katso, että tällainen
rajaus olisi yksistään riittävä.
Lisäksi esityksessä selkeytettäisiin
lahjusrikosten suhdetta vaalirahoitukseen siten, että vaalirahoituslain
mukaista vaalirahoitusta ei pidettäisi lahjuksen antamisena
kansanedustajalle eikä lahjuksen ottamisena kansanedustajana, jollei
tarkoituksena ole kiertää lahjusrikossäännöksiä.
Lakivaliokunta korostaa myös, että vaalirahoituslain
mukainen vaalirahoitus ei ole rangaistavaa eikä vaalirahoitus
lähtökohtaisesti kuulu ehdotetun rangaistussäännöksen
alaan. Vaalirahoituksen antaminen tai ottaminen voi siten tulla
lahjusrikoksena arvioitavaksi lähinnä, kun kyse
on sääntöjen räikeästä rikkomisesta.
Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että syyttäjällä on
normaaliin tapaan todistustaakka siitä, että kysymyksessä on
lahjusrikosta koskevien rangaistussäännösten
kiertäminen. Kyse ei siten ole siitä, että kansanedustajan
tulisi osoittaa, ettei kysymyksessä ole kyseisten säännösten kiertäminen.
Lakivaliokunta katsoo myös, että kyseisten rikosten
syyteasiat tulisi hoitaa Valtakunnansyyttäjänvirastossa.
Sitten vaikutusvallan väärinkäytöstä.
Hallituksen esitystä valmistellut työryhmä ehdotti
vaikutusvallan väärinkäyttörikosten
lisäämistä rikoslakiin. Lausuntopalautteessa
ehdotus sai osakseen voimakasta arvostelua ennen kaikkea laillisuusperiaatteen
kannalta, minkä vuoksi ehdotusta vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoimisesta ei sisällytetty hallituksen esitykseen.
Lakialoitteessa LA 45/2010 vp esitetään
lisäyksenä hallituksen esitykseen, että rikoslakiin
lisättäisiin säännökset
vaikutusvallan väärinkäytön
palkitsemisen ja vaikutusvallan kauppaamisen kriminalisoimisesta.
Lakialoitteessa työryhmän ehdotuksesta esitetty
arvostelu on pyritty ottamaan huomioon pykälien sanamuotoja
tarkentamalla. Lakivaliokunnan mielestä lakialoite ei tuo
riittävää ratkaisua perusongelmaan eli
siihen, miten epäasiallinen vaikuttaminen erotetaan legaliteettiperiaatteen
kannalta asianmukaisesta vaikuttamisesta, minkä vuoksi
sen pohjalta ei voida tässä yhteydessä edetä.
Lakivaliokunta pitää vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoinnin aikaansaamista kuitenkin tärkeänä ja
on tehnyt tästä lausumaehdotuksen. Siinä edellytetään,
että vaikutusvallan väärinkäyttöä koskevan
kriminalisoinnin valmistelu käynnistetään
kiireellisesti korruptionvastaisen lainsäädännön
täydentämiseksi. Tällaisen lausumaehdotuksen
tekemistä esitetään myös perustuslakivaliokunnan
lausunnossa.
Ärade talman! Rikdagsledamot Södermans lagmotion
påverkar alltså på så sätt
den framtida lagstiftningen. Under den här valperioden
har vi haft mycket fokus på att försöka
förbättra öppenheten kring politikers
och partiers valfinansiering. Det här är ju den
här periodens sista steg vi nu tar, i vilket vi förhoppningsvis
klargör vad som är rätt och vad som är
fel när det gäller riksdagsledamöter
och att ta emot pengar och gåvor och valfinansiering. Det är
två skilda saker.
Nästa regering och nästa justitieminister
får alltså nu fortsätta med detta viktiga
arbete för att återvinna det finska folkets förtroende
för riksdagen och riksdagsledamöterna. Vi hoppas
att det här arbetet fortsätter.
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten puheenjohtaja Andersson totesi, Suomessa
kansanedustajan lahjontaa koskevat säännökset
hyväksyttiin vuonna 2002 sen jälkeen, kun Suomi
liittyi korruptiosopimukseen. Sen jälkeen korruptionvastainen
elin Greco on arvioinut Suomen voimassa olevaa lainsäädäntöä ja
vuonna 2007 antoi suosituksen tarkistaa kansanedustajan aktiivista
ja passiivista lahjomaa koskevia säännöksiä vastaamaan
korruptiosopimuksen 4 artiklan säännöksiä.
Itse edustan Grecossa Euroopan neuvoston parlamen-taarista yleiskokousta
ja olen osallistunut myöskin Suomea koskevien asioiden
käsittelyyn, ja lähtökohta Grecossa on
se, että oikeastaan se sopimus pitäisi kirjaimellisesti
suurin piirtein toteuttaa, käyttää samoja
ilmaisuja kuin näissä artikloissa on, jolloin
Greco olisi kaiken kaikkiaan tyytyväinen.
Tietysti, arvoisa puhemies, meillä Suomessa joudutaan
arvioimaan tätä asiaa Suomen perustuslain kannalta,
ja lähtökohta on se, että perustuslaki
edellyttää, että jokaisella edustajalla
on puhe- ja toimintavapaus ja se turvataan kaikissa edustajan tehtäviin
kuuluvissa toimissa. Sen lisäksi täytyy todeta,
että perustuslain 2 §:n 2 momentissa
mainitaan, että jokaisella kansalaisella on oikeus vaikuttaa
yhteiskunnan kehitykseen, eli pitää voida osallistua
poliittiseen toimintaan, myöskin tukea poliittista toimintaa.
Kuitenkin on täysin selvää Suomessa,
ehkä kaikissa maissa, että perustuslain säännöksillä ei
voida vapauttaa ketään rangaistusvastuusta, vaan
myöskin kansanedustajalla on oma rangaistusvastuunsa.
Liikkumavaraa kriminalisoinnin säätämisessä on
varsin paljon, mutta on tiettyjä periaatteita, joita kaikissa
tilanteissa täytyy noudattaa, ja nämä tulevat
perusoikeuksista. Nimittäin meillä on rikosoikeudellinen
laillisuusperiaate, joka edellyttää täsmällisyysvaatimusta
rikosoikeudellisissa säännöksissä,
eli se tarkoittaa käytännössä sitä,
että aina pitää olla ennakoitavissa,
onko jokin toiminta tai laiminlyönti rangaistavaa. Ei voi
olla tilanteessa, jossa tekijä ei tiedä, onko
hänen tekonsa rangaistava vai ei.
Tähän rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen
perustuslakivaliokunnan perustuslakiasiantuntijat kiinnittävät
huomiota — tai oikeastaan voi sanoa, että kaikki
valtiosääntöprofessorit kiinnittivät
siihen huomiota. Professori Hidén totesi, "että ei
voida pitää mitenkään optimaalisina
rikosoikeudellisen legaliteettiperiaatteen edellyttämän
tarkkuuden/yksillöllisyyden kannalta" kohtia hallituksen
esityksestä eräiltä osin. Professori
Veli-Pekka Viljanen totesi: "- - rikosoikeudellinen laillisuusperiaate
edellyttää täsmällisempää vaikuttamisyritystä kuin
pelkkään - - linjaan vaikuttamista. Tämä edellyttää pykälän
sanamuodon muuttamista - -." Ja professori Kaarlo Tuori
totesi: "Voidaankin asettaa kyseenalaiseksi, täyttävätkö kansanedustajien
lahjontaa koskevat säännösehdotukset
sen täsmällisyysvaatimuksen, joka sisältyy
rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen - -." Myöskin
arvostettu emeritusprofessori Pekka Koskinen, rikosoikeuden professori,
katsoi, että tietyn tavoitteen saavuttamiseksi tällainen
luonnehdinta on äärimmäisen epäselvä ja
että se täytyy ehdottomasti täsmentää.
Tietysti tästä lähtökohdasta
perustuslakivaliokunta lähti liikkeelle, että rikosoikeudellinen
laillisuusperiaate vaatii täsmentämistä.
Täytyy sanoa, että tässä asiassa
kyllä oli jonkin verran hankalaa se, että oikeusministeriö ei
oikeastaan missään yhteydessä tunnustanut
niitä ongelmia, joita hallituksen esityksessä oli,
tai sanoisin, että oikeusministeri ei tunnustanut. Täytyy
sanoa, että kun oikeusministeri antoi vastineen perustuslakivaliokunnalle,
niin siinä vastineessa todettiin: "Perustuslakivaliokunnan
kuulemat asiantuntijat ovat olleet erimielisiä siitä,
ovatko säännökset laillisuusperiaatteen
- - mukaisia, mutta muita perustuslakihuolia ei ole esitetty."
Täytyy sanoa, että ministeri aika pitkälti
nonsaleerasi sanoessaan, että kun tässä nyt
hänen mielestään ei ole mitään
perustuslakiongelmia, niin välttämättä mitään
muutoksia ei tarvita ja perustuslakivaliokunnan lausunnolla ei olisi
asiassa merkitystä, ja sanon, että tämä aidosti
vaikeutti tämän asian käsittelyä perustuslakivaliokunnassa
ja koko eduskunnassa.
Sitten ihan tähän substanssiin. Tuossa korruptionvastaisessa
sopimuksessa lähtökohta on se, että edun,
joka annetaan, pitää olla oikeudeton, ja se on
nykyisessä laissa. Hallitus esitti, että poistetaan
tämä sana "oikeudeton". Täytyy sanoa, että kun
se on se lähtökohta sille rikosoikeudelliselle
sääntelylle, niin on aika vaikeata ymmärtää sitä,
mistä syystä tämä oikeudettomuus
poistetaan. Hallitus esitti, että kun se koskee virkamiehiä,
niin se johtaa helposti siihen, että rinnastetaan virkamiesten
ja kansanedustajien asema, mutta ei ole mitään
estettä sille, etteikö se lähtökohtaisesti
ole rikosoikeudellisesti sama, ja sitten on kansanedustajia koskevia
erityisiä säännöksiä.
Tästä syystä perustuslakivaliokunta
katsoikin, että on syytä säilyttää tunnusmerkistössä tuo nyt
voimassa oleva sana "oikeudeton". Ja sanon, että jos tätä "oikeudeton"-sanaa
ei olisi tässä lakipykälässä,
niin luulen, että Greco tulisi huomauttamaan Suomelle siitä,
että emme edelleenkään vastaa siitä sopimuksesta,
minkä olemme allekirjoittaneet. Plus toinen asia: sana
"oikeudeton" on suhteellisen selkeä juridinen käsite,
ja jos se olisi poistettu, se olisi johtanut mielestäni
tulkintaongelmiin. Tältä osin hyvässä yhteistyössä lakivaliokunnan
kanssa on sitten saatu aikaiseksi ratkaisu, jossa tuo "oikeudeton"-sana
on sisällytetty tänne asianmukaiseen pykälään.
Sitten tältä osin, mitä on lahja
ja muu etu, hallituksen esityksen perusteluissa oli sitä jossain määrin
pyritty kuvaamaan. Nythän meillä on vaalirahoituksesta
annetussa säännöstössä puhuttu
tavanomaisesta vieraanvaraisuudesta, se on ollut perustuslakivaliokunnassa
arvioitavana ja mietinnön kohteena, ja siellä todettiin,
että kahvikuppi nyt on ainakin hyväksyttävää,
kohtuullinen ruokatarjoilukin ehkä, mutta nyt on pyritty vielä täsmentämään,
ja perustuslakivaliokunta omalta osaltaan totesi, että tällaista
tavanomaista vieraanvaraisuutta on myöskin yhteydenpito kansanedustajiin
siten, että järjestetään tilaisuuksia
ja myöskin kotimaisia seminaareja, eli se tarkoittaa sitä,
että jos jokin taho järjestää Lapissa seminaarin,
jossa on asianmukainen ohjelma ja jossa kerrotaan järjestön
tavoitteista, niin se on täysin lainmukaista kansanedustajan
toimintaa osallistua tämmöiseen seminaariin, vaikka
järjestäjä maksaakin sen kustannukset.
Tämmöinen tulkinta on sillä tavalla aika
tärkeä, että kansanedustaja tietää tietyllä varmuudella
etukäteen, mikä on mahdollista ja mikä ei.
Sitten toinen seikka on se, että tässä säännöksessä on
kuvattuna niin sanottu abstrakti vaarantamisrikos, joka tarkoittaa
sitä, että kyseisen rikoksen täytyy olla
omiaan selvästi horjuttamaan luottamusta edustajantoimen
hoitamisen riippumattomuuteen. Tätä on perustuslakivaliokunnan lausunnoissa
jossain määrin problematisoitu, onko se riittävän
selkeä, kun arvioidaan sitten tuota rikosoikeudellista
vastuuta. Tältä osin lakivaliokuntaa kehotimme
pyrkimään täsmentämään
tätä, mutta täytyy sanoa, että se
täsmentäminen ei ole kauhean helppoa ja näitä vaarantamisrikoksia
on muuallakin, muun muassa jääviyttä koskevassa
lainsäädännössä on
olemassa tämmöisiä, eli siinä suhteessa
kohtuullinen ratkaisu on se, että se jäi sinne,
ja se, mikä on yleisön käsitys siitä toiminnasta,
antaa tietyllä tavalla tiettyä pohjaa kyllä asianmukaiselle
ratkaisulle.
Tässä pykälässä oli
myöskin se, että rangaistavaa olisi toimiminen
tietyn tavoitteen saavuttamiseksi, ja tämä oli
juuri se kohta, jota perustuslakiasiantuntijat voimakkaasti kritisoivat.
Tuossa hallituksen esityksessä käytettiin esimerkkeinä siitä,
mikä ei ole hyväksyttävää,
että nämä rangaistusvaatimukset täyttyisivät,
kun "- - toimisi tietyn poliittisen linjan mukaisesti esimerkiksi
sosiaalipolitiikassa" tai kun "edustajantoimessaan toimisi - -
yritykselle edullisen veropolitiikan puolesta". Täytyy
sanoa, että silloin kyllä kansanedustajan toiminta
menee aika vaikeaksi, jos hän harjoittaa tiettyä sosiaalipolitiikkaa
ja vaikkapa Kela sitten antaa jonkinlaista tarjoilua sen johdosta,
eli täytyy sanoa, että tämä "tietyn tavoitteen
saavuttamiseksi" oli hyvin epätäsmällinen
ilmaus.
Mielenkiintoista on se, että itse tuossa pykälässä oli
"tietyllä tavalla", ja tilanne on se, että tätä ilmausta
"tietty tapa" käytetään tässä korruptionvastaisessa
sopimuksessa. No, sitten oikeusministeriön perustelu oli
se, että se antaa liian kapean kuvan tästä toiminnasta,
mutta jos käytetään sitä ilmaisua,
mikä on itse sopimuksessa, niin ei se nyt ihan kauhean
väärää kuvaa voi antaa. Siitä syystä oli
aivan oikein ja perusteltua se, että mennään
siihen sanamuotoon, mikä korruptionvastaisessa sopimuksessa
on, eli käytetään ilmaisua "tietyllä tavalla".
On erittäin hyvä, että yhteistyössä lakivaliokunnan
kanssa tämän tyyppinen ratkaisu sitten kaiken
kaikkiaan syntyi. Tosiaan täytyy sanoa, että tältä osin
nyt ollaan paremmin korruptiosopimuksen 2 artiklan määräyksen
mukaisissa muotoiluissa.
Sitten syytteen nostaminen, josta puheenjohtaja Andersson täällä jo
puhuikin ja joka on sinänsä aika tärkeä asia.
Hallituksen esityksessä on lähdetty siitä,
että jos on seminaarissa Lapissa, niin silloin paikallinen
syyttäjä nostaa kansanedustajaa vastaan syytteen.
Täytyy sanoa, että kun nämä säännökset
ovat kuitenkin jossain määrin arvostuksenvaraisia,
on aika tärkeätä, että olisi
yhtenäinen käytäntö tältä osin.
Perustuslakivaliokunta totesikin, että olisi erittäin
tärkeätä, että nämä asiat
otettaisiin hoidettavaksi Valtakunnansyyttäjänvirastossa.
Jos katsoo lainsäädäntöä,
mitä se sanoo Valtakunnansyyttäjänviraston
tehtävistä, yhteiskunnan kannalta merkittävimmissä rikosasioissa
sen pitää ottaa asia käsiteltäväkseen,
ja oikeastaan tämä antaa jo riittävän
laillisen pohjan sille, että Valtakunnansyyttäjänvirasto
voi tehdä ratkaisun syyttämisestä näissä asioissa.
Sitten on tietysti vielä kysymys siitä, onko
tällaiset rikokset tehty edustajantoimessa. Nimittäin
jos ne on tehty edustajantoimessa, niin silloin edellytetään
eduskunnan suostumusta, ja tältä osin täytyy
sanoa, että se ilmaisu, joka tuossa hallituksen esityksessä on,
oli hieman liian kategorinen, ja tältä osin on
syytä varmasti avata tuota.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta tämän
vaikutusvallan väärinkäytön.
Tältä osin ed. Söderman on tehnyt erittäin
ansiokkaan aloitteen, ja tämä on kohta, jolta
osin emme täytä vielä Grecon suosituksia,
ja tähän asiaan täytyy palata. Sitä olisi
voitu harkita tässä yhteydessä, mutta
valitettavasti aika loppui kesken, niin että sitä koskevan
säännöksen hyväksyminen ei tällä aikataululla
ollut mahdollista, joten täytyy sanoa, että siihen
on syytä palata mutta toivottavasti mahdollisimman pikaisesti.
Aivan lopuksi vielä tästä aikataulusta
täytyy todeta se, että helmikuun alussa perustuslakivaliokunnan
neuvokset totesivat, että heidän mielestään
tämä asia voitaisiin käsitellä seuraavassa eduskunnassa
siitä syystä, että se pohjautuu kansainväliseen
sopimukseen. Me teimme semmoisen periaatepäätöksen
perustuslakivaliokunnassa, että kaikki hallituksen esitykset,
jotka pohjautuvat kansainvälisiin sopimuksiin, koska niiden käsittely
jatkuu välittömästi seuraavassa eduskunnassa,
voidaan jättää seuraavalle eduskunnalle.
Sen jälkeen käytiin kuitenkin keskustelua tästä asiasta
ja eräitten paineitten johdosta sitten päätettiin,
että tätä asiaa käsitellään.
Sitten Matti Vanhasen tapauksen johdosta meillä tuli vaikeuksia,
sitten haluttiin myöskin esitutkinta- ja pakkokeinolaki
ja poliisilaki, jotka olivat todella tärkeitä ja
suuria asioita käsitellä, ja siitä syystä tämä jäi
aivan loppuvaiheeseen. Täytyy sanoa, että vähän
paremmassa yhteistyössä oikeusministeriön
kanssa tämän asian käsittely olisi voinut
sujua. Nimittäin täytyy sanoa, että tässä pyrittiin
ehkä hieman puuttumaan perustuslakivaliokunnan arvovaltaan
tavalla, joka ei kyllä kaikilta osin ansaitse kiitosta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Greco ja Oecd ovat Suomea koskevissa suosituksissaan
kiinnittäneet huomiota siihen, ettei Suomella ole sopimuksen
mukaista erikoisyksikköä korruption torjuntaan.
Suositukset katsottiin täytetyiksi, kun Suomi ilmoitti
perustaneensa viranomaisten välisen korruptionvastaisen
verkoston.
Verkostolla ei kuitenkaan ole ollut omaa rahoitusta eikä se
ole voinut tehdä omaa tutkimusta tai selvityksiä.
Se on yleensä kokoontunut muutaman kerran vuodessa, ja
sen tulokset ovat heikonpuoleisia. Oikeusministeriön asettaman korruptionvastaisen
yhteistyöverkoston ei voida missään vaiheessa
katsoa täyttäneen lahjonnanvastaisen yleissopimuksen
vaatimuksia. Korruptionvastaisen yhteistyöverkoston toiminta
on lisäksi hankerekisterin virallisten tietojen mukaan päättynyt
vuoden 2009 lopussa, tosin sen jäsenet käytännössä jonkin
verran ovat vielä kokoontuneet. Oikeusministeriön
innostus korruption vastustamiseen yleisellä tasolla on
erittäin laimeata.
Krp on äskettäin tehnyt korruptiosta selvityksen,
ja vastaava komisario on todennut, että korruptiosta ei
ole pykälää laissa, sitä ei
ole mainittu hallitusohjelmassa, siitä ei ole lainsäädäntöohjelmaa
ja kuitenkin korruptiotapaukset ovat lisääntymässä.
Meillähän on hyvin tunnettuja tapauksia: Afganistan,
Patria Sloveniassa, Costa Rica, Destia, Punainen Risti jnp., ja
siihen ei kiinnitetä mitään todellista
huomiota. On toivottavaa, että seuraavan hallituksen ohjelmassa
on korruption vastustaminen nostettu arvoonsa ja että tulee semmoinen
oikeusministeri, joka haluaa korruptiota vastustaa.
Mitä tähän lahjontaan tulee, niin
Suomi on tehnyt kaksi varaumaa lahjontaa koskevaan Euroopan neuvoston
rikosoikeudelliseen yleissopimukseen. Varaukset koskevat kansanedustajan lahjontaa
ja vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisointia. Oikeusministeriön työryhmä esitti mietinnössään
2009, että Suomi luopuisi molemmista varaumista. Mietinnön
mukaan valtaa pitävien taustalla vaikuttavien epäasialliseen
vaikuttamiseen olisi syytä puuttua aikaisempaa tehokkaammin
ja ehdotettiin vaikutusvallan väärinkäyttörikoksen
kriminalisointia. Tässä on siis kysymys siitä,
että joku myy vaikutusvaltaa. Joku tuntee ministerin tai
jonkun päättäjän. Tämä sanoo,
että jos annatte minulle rahaa, niin minä sitten
edistän teidän asiaa, eli sitä, mitä Kehittyvien maakuntien
Suomi ja Nova Group tekivät. Se olisi kyllä todella
ollut sen arvoinen asia, että olisi pitänyt kriminalisoida.
Hallitus ei kuitenkaan esittänyt vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisointia ja katsoi, että rangaistussäännösten
muotoileminen riittävän täsmällisesti
oli liian vaikeaa. Tein itse rinnakkaislakialoitteen hallituksen
esitykselle, ja siinä esitettiin, että rikoslakiin
lisättäisiin nämä säännöt
väärinkäytön palkitsemisesta
ja vaikutusvallan kaappaamisesta. Se jätettiin makaamaan
lakivaliokuntaan, joka ei vaivautunut pyytämään
siitä perustuslakivaliokunnan lausuntoa ja näin päätti
siis haudata sen ilmeisesti ministerin suosituksesta. Lakivaliokunta
on nyt sitten mietinnössä esittänyt lausumaesityksen,
jossa edellytetään hallituksen ryhtyvän
kiireellisesti valmistelemaan tällaisen lakiehdotuksen,
ja toivottavasti sellainen tulee uuden hallituksen toimesta.
Vihreät totesivat tiedotteessaan viime kesäkuussa,
että esitykseen lahjusrikoksesta ei sisälly ehdotusta
vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoinnista omana tyyppinään, ja esitettiin,
että lobbaajien ja kansanedustajien välisen kanssakäymisen
avoimuutta tulisi lisätä ja tulisi velvollisuus
ilmoittaa sidonnaisuuksista, lobbaamisrekistereitä. Eli
koko ajan ikään kuin pidettiin kansanedustajia
tuona vaarallisena ryhmänä ja jätettiin
sitten nämä Nova Groupin ja tämän
tyyppiset ilmiöt sivummalle. Minusta tämä vaikutusvallan
väärinkäytön kriminalisointi
olisi ollut tärkeää ja ajankohtaista
nyt jos koskaan, jotta Kehittyvien maakuntien Suomi -tyyppinen
rahankeruu ei voisi onnistua.
Mitä tähän asiaan tulee, niin tilanne
perustuslakivaliokunnassa oli se, että nämä neuvokset esittivät,
että perustuslain 49 §:n 3 momentin mukaan
voisimme sillä tavalla järjestää työmme, että eduskunnassa
vireillä olevan kansainvälisen asian käsittelyä voitaisiin
tarvittaessa jatkaa myös vaalien jälkeen ilman
uutta hallituksen esitystä. Tämä oli
yksi, minkä vuoksi tämä esitys pantiin
sivuun. Siinä ei minun nähdäkseni ollut sen
kummempaa poliittista tarkoitusta.
Mitä tähän meillä esillä olevaan
lakitekniseen ratkaisuun tulee, niin se on nyt minusta lakiteknisesti
ihan yhtä hyvä tai huono kuin minun aloitteeni
tästä vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoimisesta. Mutta minä uskon, että siinä on
nyt lähinnä kysymys poliittisista arvoista, kun
sitä ei haluta esittää.
Perustuslakivaliokunta piti kokouksen, jossa puheenjohtaja kiitti
valiokunnan jäseniä, minua, minä kiitin
puheenjohtajaa, ja minä menin tyytyväisenä kotiin
ja luulin, että valiokunnan työ oli päättynyt.
Sitten tuli kokouskutsu johonkin kokoukseen kello 8.15. Se ei ollut
edes puheenjohtajan tekemä, niin kuin pitäisi
olla, enkä lähtenyt sinne. Nyt minä olen
sitten Helsingin Sanomista eilen saanut tietää,
miksi minä en tullut kokoukseen. Minä olin tosin
luullut, että tämä kauden juhlava päätöskokous
nyt sitten riitti. Täällä edustaja, vihreiden
ryhmänjohtaja — anteeksi, minä pyydän
anteeksi, että minä en muistanut näin
hienoa titteliä — kertoi, että minä olen
jäänyt pois poliittisista syistä ja että olen
suhtautunut tähän lakiin nihkeästi. Samalla
hän on huolestunut valiokunnan arvovallasta. Hyvin liikuttavaa.
Hyvin liikuttavaa.
Minä kyllä nyt väitän, että minulla
ei ollut mitään poliittista tarkoitusta jäädä pois,
minä en ole vastustanut tätä lakia. Minä olen
nimenomaan halunnut edistää korruption vastustamista,
josta vihreiden oikeusministeri ei ollut lainkaan kiinnostunut.
Minä luulen, että ainoa ajatus tällä lehtiartikkelilla
on se, että vihreät haluavat osoittaa, että he
tässä toimivat ja muut vastustavat. Siis erittäin
rumaa poliittista toimintaa, ja minusta syvästi tuomittavaa.
Tämä ei nyt kyllä ole kohottanut perustuslakivaliokunnan
arvovaltaa ollenkaan.
Sitten minä ihmettelen sitä, kun ed. Ville
Niinistö on ottanut päätehtäväkseen
olla viestinviejä Tuija Braxille. Me olemme Tuija Braxin
kanssa lähes kaikissa oikeuspoliittisissa asioissa samoilla
linjoilla, ja aina kun minä tapaan Tuija Braxin, hän
on raivon partaalla, niin kuin eilen, kun hän läksytti
pääosin ed. Sasia mutta jonkun verran myös
minua. Minkä tyyppisiä viestejä te oikein
viette, ed. Ville Niinistö? Mitä te oikein puhutte
hänelle?
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnassa ja perustuslakivaliokunnassa
käsiteltiin pitkään ja hartaasti kansanedustajien
lahjusrikosten kriminalisointia. Perustuslakivaliokunta ei tahtonut
millään saada tässä asiassa
lausuntoaan valmiiksi, ja se käyttikin aivan viime hetkeen
saakka kaikki mahdolliset jarrutuskeinot, jotta tämä näköjään
joillekin hyvinkin kiusallinen hallituksen esitys olisi saatu raukeamaan
kokonaan. Onneksi näin ei käynyt, ja saimme lopulta
monien farssimaistenkin käänteiden jälkeen
torstaina lakivaliokunnan kolmanteen kokoontumiseen perustuslakivaliokunnan lausunnon,
ja tämän jälkeen lakivaliokunta pystyi
päättämään myös
omasta mietinnöstään.
Työryhmän alkuperäistä esitystä on
muutettu lievempään suuntaan, mikä tarkoittaa
käytännössä sitä, että kansanedustajia
on jatkossakin hyvin vaikea saada vastuuseen lahjusrikoksista, sillä tavallisiin
virkavastuulla toimiviin virkamiehiin verrattuna lahjusrikosten
toteen näyttäminen tulee olemaan erittäin
haastavaa.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnassa kuultiin useita asiantuntijoita.
Esimerkiksi Poliisihallitus esitti omassa lausunnossaan, että vaikutusvallan
väärinkäyttö olisi pitänyt
saada mukaan lakitekstiin. Juuri tällä säännöksellä olisi
voitu puuttua vallankäyttäjien taustalla ja lähipiirissä tapahtuvaan
epäasialliseen vaikuttamiseen tai sen yrityksiin. Samaa
mieltä oli myös keskusrikospoliisi. Vaikutusvallan
väärinkäyttöä koskevaa
yleissopimuksen kriminalisointivelvoitetta on hallituksen esityksen
mukaan vastustettu ja pidetty osin epäselvänä ja
tarpeettomana, ja säännökset poistettiinkin
lopulta hallituksen esityksestä. Keskusrikospoliisi on
kuitenkin katsonut, että tämä säännös
olisi ollut välttämätön tehokkaan
ja uskottavan korruption torjunnan järjestämiseksi.
Tässä onkin asian ydin.
Tarkoitus ei ole ollut puuttua normaaliin lobbaamiseen tai kansanedustajan
työhön vaan pyrkiä puuttumaan vallankäyttäjien
ja päätöksentekijöiden taustalla
ja lähipiirissä tapahtuvaan epäasialliseen
vaikuttamiseen. Keskusrikospoliisi esittikin, että vaikutusvallan
väärinkäyttöön ja kauppaamiseen
liittyvää säännöstä olisi
tullut harkita otettavaksi mukaan hallituksen esitykseen, jotta
lainsäädäntömme olisi selkeytynyt
ja lahjomisteot olisivat tulleet kriminalisoiduiksi mahdollisimman
kattavasti lainsäädännössämme.
Kiusallista on siis edelleen se, että hallituksen esitys
ei ole tältä osin Grecon suositusten mukainen.
Arvoisa puhemies! Lahjukset ja vallan väärinkäyttö henkilökohtaisiin
tarkoituksiin ovat tyypillisiä Suomen politiikassa. Näin
uskoo kyselytutkimuksen mukaan 63 prosenttia suomalaisista. Yli
puolet eli 57 prosenttia suomalaisista uskoo, että Suomessa
on korruptiota, koska liike-elämän ja poliitikkojen
suhteet ovat turhan tiiviit. Luku on EU:n korkein ja nakertaa kansalaisten
luottamusta koko poliittiseen järjestelmäämme.
Onko tämä syynä myös alhaisiin äänestysprosentteihin
Suomessa verrattuna esimerkiksi naapurimaahamme Ruotsiin?
Vaikutusvallan väärinkäyttöä ehkäisisi
se, että Suomeen perustettaisiin lobbarirekisteri, johon lobbausta
harjoittavien tahojen olisi rekisteröidyttävä.
Rekisteriin kirjattaisiin lobbareiden nimet, asiakkaat, aiheet,
vaikuttamisen keinot ja taloudelliset tiedot. Lobbarirekisterin
perustaminen on hyvin kannatettava asia, ja toivottavasti se toteutuu
lähitulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Vaali- ja puoluerahoitukseen liittyvään
lainsäädäntöön on tehty
tämän vaalikauden aikana muutoksia. Tähän
lainsäädäntöön jäi
ongelmakohtia, esimerkiksi ehdokaskohtaiset kampanjakatot jäivät
toteutumatta. Samoin kaiken vaalirahoituksen ilmoitusvelvollisuuden
ulkopuolelle jätettiin satamäärin eduskunta-
ja europarlamenttivaalien ehdokkaiden suurkampanjoita.
Nyt käsittelyssä olevaan kansanedustajan lahjontaan
liittyvään uudistukseen jäi selkeä valuvika,
kun vaikutusvallan väärinkäyttö jäi
kriminalisoimatta. Lakivaliokunnan mietintöön
on kirjattu lausumaehdotus, jonka mukaan "eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy kiireellisesti valmistelemaan lainsäädäntöehdotuksen
vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoimiseksi". Toivottavasti vaikutusvallan väärinkäyttö saadaan kriminalisoitua
mahdollisimman pian.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin ed. Ruohonen-Lernerin puhetta, niin
tuli mieleen se, että hyvänen aika sentään, olemmeko
me niin onnettomia ihmisiä, onnettomia kansanedustajia,
että meihin todella voidaan vaikuttaa jollakin rahalla.
Höpö höpö, ei taatusti tänne
ole tullut sellaisia ihmisiä, jotka on ostettavissa rahalla.
Minusta tämä oli aivan karmea, tämä teidän
puheenne, ja suurin piirtein syytös koko kansanedustuslaitokselle
ja kansanedustajille, joita Suomessa on.
Siitä huolimatta minä kannatan, että tämä lakiesitys
vaikutusvallan väärinkäytöstä tulee.
Kannatan lobbarirekisteriä, jotta ei vaan pääse
syntymään minkäänlaisia epäilyksiä siitä,
että joku pystyisi vaikuttamaan. Mutta ei taatusti kansanedustaja
ole niin löperö ihminen, että sen voi
rahalla ostaa. Mitä ihmettä varten tämmöisiä puhutaan
tässä salissa?
Arvoisa puhemies! Tämä oli yksi syy, tämä vaikutusvallan
väärinkäyttö, koska se oli rakennettu
niin huonosti siihen lakiesitykseen, että se oli pakko
irrottaa siitä ja rakentaa uudelleen, jotta se olisi jossakin
järjellisessä suhteessa. Ottakaa nyt huomioon,
miten kävi Petri Salolle. Hänet suurin piirtein
vietiin linnaan siitä, että hän sanoi
poliisille, että nyt hän tarjoaisi teille kahvit.
Elikkä tämä on tietenkin toisinpäin,
tämä vaikutusvallan väärinkäyttö,
mutta siitä huolimatta. Ei tämmöisiä asioita
voi yksinkertaisesti panna lakipykäliksi ilman perusteellista
selvitystä, ja tässä ei todellakaan ollut
perusteellista selvitystä. Minä en ole tietenkään
mikään laki-ihminen enkä sillä tavalla
osaa niitä analysoida, mutta sen minä tiedän,
minkälaisia ihmisiä täällä kansanedustuslaitoksessa
on. Ja täällä on ihan hyviä ihmisiä,
jotka tekevät pyyteetöntä työtä,
eikä tällä tavalla rahalla heitä voi
ostaa, ei missään nimessä. Mutta laki
täytyy tietenkin olla, koska Greco vaatii, ei siinä mitään,
näin täytyy tehdä. Ja ihan hyvähän
se on, että näin tehdään.
Se, että tämä tuli näin
viimeisessä vaiheessa, on tietenkin huono asia. Toinen
asia on se, että meillä oli siis todella kädet
täynnä työtä. Meillä oli
poliisilaki, meillä oli esitutkintalaki, ja ne olivat todella
semmoisia jöötejä, että ei niistä nyt voinut
noin vaan yksinkertaisesti heittää lausuntoa sinne
tai tänne. Meillä oli Vanhasen tapaus, ja se vei
meidän aikaamme, ja hyvin monta lakia on jäänyt
keskeneräiseksi ja siirtyy seuraavalle eduskunnalle. Ei
nyt kovin suuri vahinko olisi varmasti ollut, jos tämäkin
olisi siirtynyt ja tätä olisi pystytty käsittelemään
kunnialla. Minun mielestäni tämä on erittäin
hyvin laadittu, niin kuin perustuslakivaliokunnan mietinnöt,
ottaen huomioon, minkälainen kiire meillä on ollut. Meidän
valiokuntaneuvokset todella ansaitsevat suuren kiitoksen, että on
onnistuttu tekemään kuitenkin näin hyvä mietintö ja
kuitenkin saatu aikaan näin hyvä laki, joka nyt
toivottavasti ed. Ruohonen-Lernerinkin pahimmat pelot estää ja poistaa.
Mitä tulee tähän viime metrien painostukseen,
niin se on tietenkin moitittavaa eikä sitä voi hyväksyä,
ja minä lakivaliokunnan puheenjohtajana en kyllä ottaisi
syykseni tällaisia huomioita. Ne ovat ministerin virheitä,
eivät teidän virheitänne; kaikissa asioissa
ei kannata kyllä toisten taakkaa ryhtyä kantamaan.
En tiedä, minkälaista painostusta oli. Minua henkilökohtaisesti
ei ole tietenkään painostettu, mutta jos ed. Södermanin
kokemukset pitävät paikkansa, niin aika kovaahan
se tietenkin on ollut.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolan puheenvuoroon haluan vastata,
että olen samaa mieltä hänen kanssaan
siitä, että ihan hyviä ihmisiä meillä täällä eduskunnassa
on. Mutta siitä huolimatta meillä tehdään
huonoa lainsäädäntöä,
johon jää tällaisia vakavia aukkoja,
porsaanreikiä, ja asiantuntijoitten lausunnoista huolimatta
niitä jätetään sinne lakiteksteihin.
Omassa puheenvuorossani viittasin tutkimukseen, joka oli tehty
siitä, miten tavalliset Suomen kansalaiset kokevat tämän
meidän poliittisen järjestelmän, kuinka
heiltä on mennyt usko siihen, ja se on vakava asia, ja
siihen pitää kiinnittää huomiota.
Perustuslain mukaan, ed. Ukkola, meillä Suomessa on
sananvapaus ja mielipiteenvapaus, ja se myös perussuomalaisten
kansanedustajille suotakoon tässä salissa.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei tässä ole kysymys sananvapaudesta.
Totta kai täällä saa puhua, mitä haluaa,
kunhan ei nyt ihan sentään tee rikosta puhujapöntössä,
mutta sananvapaus on minullakin. Minäkin saan sanoa mielipiteeni
tästä asiasta. Se on teidänkin kestettävä,
jos teitä arvostellaan. Sen kun annatte takaisin sillä volyymillä ja
voimalla kuin haluatte. Ei se minua haittaa, päinvastoin.
Siihen, minkä vuoksi kansalaiset eivät luota poliitikkoihin
tai pitävät tätä järjestelmää mätänä,
minulla kyllä ei ole vastausta, mutta minusta se on aivan
totaalisen onneton tilanne. Tämä talo yrittää tehdä parhaansa,
ja minä en yksinkertaisesti henkilökohtaisesti
kestä sitä vihan määrää, vaan
minä lähden pois. Asia on näin. Mitä suoremmin
ja rehellisemmin yrittää puhua, niin sitä pahemmin
tulee kansalta takaisin. (Puhemies: Minuutti!) Se on tilanne sellainen,
että jossakin tulee kyllä pää vetävän
käteen. En halua olla ed. Mannisen tavoin kansan kusitolppana.
Ensimmäinen varapuhemies:
Puhujalistaan!
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Niin kuin varmasti me kaikki isänmaalliset
Suomen kansan edustajat, minäkin olen ollut kovin ylpeä siitä,
että Suomi on ollut ykkössijalla kauan ja pitkään
korruption vähäisyyden vuoksi tehdyissä mittauksissa.
Jos itse mietin, milloin ensimmäisen kerran rupesin ihmettelemään
tätä asiaa, niin se liittyy kyllä turkulaiseen
kunnallispolitiikkaan, kun tulin valituksi kaupunginvaltuustoon
ja kaupunginhallitukseen. (Ed. Ukkola: Ja eduskuntaan!) — Ei
silloin vielä eduskuntaan. — Silloin elettiin
1980-lukua ja Turussa, kuten varmasti ei ole yllätyksenä kenellekään,
siitä on Hannu Tapani Klamin muistaakseni ensimmäisenä lanseeraamat
kirjat ja termitkin olemassa. Se liittyy rakentamiseen ja rahojen
liikkumiseen ja lupauksiin, ja se oli ehkä sellainen ensimmäinen
ajatus siitä, mahtaakohan meillä olla rakenteellista
korruptiota, jota me emme tunnista.
No, seuraava herätys tuli sitten oikeasti ollessani
täällä eduskunnassa lakivaliokunnan jäsenenä,
ja se liittyi tähän käsiteltävänä olevaan
hallituksen lakiesitykseen ja ed. Södermanin lakialoitteeseen.
Olin lakivaliokunnassa, kun Suomen valtion piti hyväksyä tämä Euroopan
neuvoston rikosoikeudellinen yleissopimus vuonna 2002 ja yllättäen
emme pystyneetkään hyväksymään
sitä, koska meidän säännöksemme
eivät olleet kunnossa. Meillä ei ollut minkään
näköisiä säännöksiä siitä,
että kansanedustaja voidaan lahjoa ja kansanedustaja voi
ottaa vastaan lahjomaa. Minusta se oli kyllä aika outoa,
että emme jo silloin säätäneet
niitä pykäliä kuntoon, joita nyt olemme
korjaamassa, koska vaikka kuinka asiaa vääntäisi,
niin aina on mahdollista, että joku voi yrittää lahjoa
kansanedustajaa, ja aina voi olla mahdollista, että joku
kansanedustaja voi ottaa sellaisen lahjoman vastaan, ja sen takia
me tarvitsemme tätä lainsäädäntöä,
ei, niin kuin ed. Ukkola sanoi, koska Greco vaatii sitä,
vaan sen vuoksi, että vastaisuudessakin haluamme olla maa,
jossa korruptio ei rehota.
Varmasti meille kaikille tuli aikamoisena sokkina tai toivottavasti
meille kaikille tuli aikamoisena sokkina se, että Suomi
sitten tippui monta sijaa tällä Transparency Internationalin
listalla, jolla mitataan korruptiota maassa, ja syynähän meillä oli
silloin se, että meillä oli tämä vaalirahoitus
niin rakenteellisesti läpitunkevasti korruptoitunut, että jopa
ministeri Katainen puhujapöntöstä tai
eduskunnan ministeriaitiosta kutsui sitä maan tavaksi.
Itse väitän edelleen, että ei meillä nyt
korruptio maan tapa ole vaan vaalirahoituksen osalla kyse oli siitä,
että muutamat, aika monetkin, kansanedustajat ja ministerit
ottivat vastaan vaalirahaa tavalla, jota kansainvälisesti
arvioiden ja ehkä Suomessakin arvioiden pidetään korruptiona.
No, me olemme saaneet nämä vaalirahalain säännökset
eteenpäin. Eivät ne vielä täydellisiä ole,
mutta on niihin tullut paljon parannuksia. Itse pidän hyvin
tärkeänä sitä, että nyt
on uhkasakon kautta rangaistus siitä, jos ei tätä vaalirahoitusilmoitusta
kunnolla tee, ja tiukat säännökset siitä,
millä tavalla sitä rahaa otetaan vastaan, ja toivottavasti
vielä saamme aikaan sen, että vaalirahoituksesta
on ilmoitettava ennen ennakkoäänestyksen alkua,
ja vaalirahoitukseen myös on syytä tehdä sitten
tietty katto.
Sen lisäksi, että olen oikein tyytyväinen,
että perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta nyt saivat
aikaan tämän lain, toivoisin, että mahdollisimman
pikaisesti sitten ilmeisesti seuraavassa eduskunnassa saadaan aikaan
säännökset siitä, että kansanedustajien
sidonnaisuuksista tulee avoimuuden nimissä ilmoitusvelvollisuus,
ja myös siitä, että lobbausta harjoittavien
tahojen on rekisteröidyttävä. Ilman muuta
toivon, että mahdollisimman nopeasti myös hyväksymme
tämän nyt ed. Jacob Södermanin nimissä olleen
lakiesityksen, joka olennaisesti olisi kuulunut tähän
pakettiin, ja sen puuttuminen vieläkin estää sen,
että voisimme hyväksyä tämän
korruptionvastaisen sopimuksen. Mutta hyviä askeleita eteenpäin,
ja ainoa ihmetys on se, miten se voi kestää näin
kauan.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on siis hallituksen esitys,
joka tuli eduskuntaan viime vuoden kevätistuntokauden lopulla.
Asiaa on valmisteltu usean vuoden ajan, ja loppujen lopuksi myös
kaikkien puolueiden yhteisessä työryhmässä on
pohdittu, miten tätä kansanedustajien lahjontaa
koskevaa lainsäädäntöä voidaan
kiristää. Tällä siis toimeenpannaan
Grecon suosituksia. Tämä on tärkeä osa
sitä työtä, jolla tällä vaalikaudella
on pyritty lisäämään politiikan
avoimuutta ja vaalirahoituslainsäädännöllä lisätty
vaalirahoituksen avoimuutta, ja nyt tällä selkeytetään
pelisääntöjä siinä,
että kansanedustajan lahjontapykäliä kiristetään.
Tämä on ollut perusteltua ja vastaa Grecon suosituksiin.
Kaikki puolueet ovat yhdessä pitäneet uudistusta
hyvänä ja toivoneet, että se tällä vaalikaudella
tulisi käsiteltyä, ja tämän
toiveen on myös hallitus välittänyt useasti
perustuslakivaliokunnalle. On tietysti valitettavaa ja täysin
ymmärrettävää, että perustuslakivaliokunnalla
on ollut todella paljon töitä viimeisen vuoden
kuluessa. On ollut poikkeuksellisen isoja asioita: perustuslain muutosta,
valtakunnanoikeussyyteharkintaa jne. Valiokunta on todella tehnyt
hyvää työtä kiireisessä aikataulussa
monien isojen asioiden parissa. Tämä asia oli
kuitenkin selvästi lausuntoasia, joka on tullut valiokuntaan
aikaisemmin. Kaikki muut lausuntoasiat, jotka valiokunnassa nyt
ovat jäämässä, raukeavat tai
eivät ehdi tulla käsitellyiksi, ovat tulleet aivan
viime vuoden lopulla tai tämän vuoden puolella.
Tämä tuli kuitenkin viime vuoden kevätistuntokaudella
jo, elikkä siinä mielessä aikaa tämän
käsittelyyn olisi ollut, jos olisi ollut halua käsitellä tätä jo
esimerkiksi syksyn kuluessa. Pidän itse tärkeänä sitä,
kun tämän eduskuntakauden aikana on ollut keskustelua vaalirahoituksesta
ja politiikan rahoittamisen epäasianmukaisuuksista, että juuri
tämä eduskunta saa nyt vielä kautensa
lopulla tämän uudistuksen hyväksyttyä.
Näin olen itsekin ollut niiden joukossa, jotka ovat toivoneet,
että tämä lausunto saadaan, koska lakivaliokunta
on koko ajan ilmaissut kykynsä ja halunsa pystyä käsittelemään
asian valmiiksi.
Mitä tulee perustuslakivaliokunnan kuulemisiin, niin
asiantuntijat ovat toki esittäneet esityksen yksityiskohtiin
perusteltuja huomioita. Valtiosääntöoikeudelliset
asiantuntijat kiinnittivät todella rikosoikeudelliseen
legaliteettiperiaatteeseen ja lainsäädännön
täsmällisyyteen huomiota, mutta yksikään
asiantuntija ei selkeästi havainnut lakiesityksessä perustuslainvastaisuuksia. Kun
rikosoikeuden asiantuntijat toivat esille, että he eivät
nähneet rikosoikeudellisessa täsmällisyydessä merkittäviä ongelmia,
niin tämä toisaalta helpotti valtiosääntöoikeudellisten
asiantuntijoiden arvioiden tulkitsemista.
Perustuslakivaliokunta kuitenkin päätyi parantamaan
näiltä osin näitä epätäsmällisyyksiä sillä,
kuten perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan puheenjohtajat
ovat jo esittäneet, että laista poistettiin erityisesti
tämä kohta, jossa oli tämä yleiseen
poliittisen linjan edistämiseen vaikuttaminen, joka oli
muotoilultaan selvästi se epätäsmällisin
osa. Kun se poistettiin, niin valiokunnan tulkinnan mukaan tämä edelleen
vastaa Grecon suositusta. Siinä on tietysti kielieroista johtuen,
että englannin kielen sanat eivät täysin vastaa
tätä suomen kielen "tietyllä tavalla" -sanaparia,
joka nyt edelleen säilyy siis tunnusmerkistössä,
mutta valiokunta tulkitsi, että nyt tämä vastaa
riittävän hyvin sitä sopimuksen sanamuotoa ja
näin ollen täyttää sopimuksen
edellytykset siitä, että kun kansanedustaja toimiakseen
tietyllä tavalla ottaa vastaan lahjoman, niin se täyttää rikosoikeuden
tunnusmerkistön, kun muut edellytykset täyttyvät.
On siis hyvä, että perustuslakivaliokunta
lopulta sai lausuntonsa aikaan, teki hyvää työtä.
Pidän myös hyvänä sitä,
että valiokunta ja sittemmin lakivaliokunta ottivat ponteen
tämän ehdotuksen, joka perustuu ed. Södermanin
lakialoitteeseen vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisoinnista. Minä näen myös, että tämä on
erittäin tärkeä asia, että tämä saadaan
ensi kaudella sitten tämän ponnen pohjalta kriminalisoitua,
koska tämä on selvästikin Kehittyvien
maakuntien Suomen tapauksenkin yhteydessä tullut ilmi,
että tämän tyyppistä täsmentävää lainsäädäntöä tarvitaan.
On harmi, että tässä prosessissa sitä ei
pystytty täsmällisyysvaatimuksen takia valmistelemaan,
mutta nyt kun eduskunta on ilmaissut, että tämä tulee
ensi kaudella tehtyä, niin silloin se myös tehdään.
Haluan lopuksi vielä korostaa, että koen,
että tässä eduskunnassa on monia henkilöitä,
jotka ovat tehneet voimakkaasti töitä korruptionvastaisen
työn edistämiseksi. (Puhemies: 5 minuuttia!) Näiden
joukossa muun muassa ed. Söderman on tehnyt paljon työtä näiden
asioiden eteen, ja en näe, että meillä olisi
ollut tavoitteissa todellakaan erimielisyyksiä.
Mutta, arvoisa puhemies, on mielestäni kuitenkin niin,
että on tärkeää, että perustuslakivaliokunta
keskittyy roolissaan ydintehtäväänsä: lakien
perustuslainmukaisuuden arviointiin. Jos on vaan suinkin mahdollista
käsitellä asiaa sellaisessa järjestyksessä,
kuin puolueet ja hallitus ja tässä tapauksessa
käsittääkseni myös puhemiesneuvosto
erikseen olivat toivoneet, että tämä asia saadaan
tässä eduskunnassa käsiteltyä,
niin näin ollen oli hyvä, että valiokunta
tämän päätöksen myös
sai aikaan.
Näin ollen, mitä tulee siihen, että olisin
Helsingin Sanomiin sanonut jotain ed. Södermanin roolista
asiassa, (Puhemies: 6 minuuttia!) niin en ole sanonut muuta kuin
sen, että toivoin, että eduskunnan arvovallan
kannalta olisi tärkeää, että tässä eduskunnassa
tämä asia tulee käsiteltyä,
ja että pidän esitystä perusteltuna ja
sen valmistumista tärkeänä. Loput ed.
Södermanin lainaamat siteeraukset olivat toimittajan omia
kirjauksia. Minä arvostan suuresti ed. Södermanin hyvää työtä kansanedustajana.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Kun aluksi pyysin anteeksi,
että olen painostanut, niin voin ehkä vähän
täsmentää. Siis minä myönnän,
että roikuin sekä perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Sasin että varapuheenjohtaja Södermanin hihassa
erittäin paljon ja aika usein ja pyysin tätä asiaa
ja sanoin, että lakivaliokunta on valmis ja haluamme tämän
hoitaa ja tämä on meille erittäin tärkeää.
Ja kun olin vähän epäileväinen
siitä, onnistuuko tämä kuitenkaan, niin
sitten myös puhemiesneuvostossa meillä oli aikamoinen
keskustelu aiheesta ja puhemiesneuvosto linjasi, että tämä pitää hoitaa
tällä vaalikaudella. Siksi minä olin
niin kauhean inhottava, että pidin kiinni siitä,
että tämä pyritään
hoitamaan, kun me sen porukalla päätimme puhemiesneuvostossa.
Sitten siitä, että perustuslakivaliokunta
teki kaikki muutokset siihen sisältöön.
Me vain kopioimme ne nopeasti lakivaliokunnassa. Mehän emme
ehtineet oikeastaan ollenkaan itse tehdä pohdintaa. Me
olisimme toivoneet, että te olisitte vaan linjanneet sen,
että tämä ei ole perustuslain vastainen
millään lailla, ja me olisimme voineet tehdä sen
loppupohdinnan. Meilläkin on paljon älykkäitä ihmisiä,
jotka osaavat ottaa vastaan kritiikkiä ja pohtia, miten
pykälät voisi sitten tehdä paremmin.
OM:hän antoi teille nopeasti vastineen vaan perustuslakinäkökulmasta,
ja sen vastine meille taas liittyi enemmänkin sisältöön
ja yksityiskohtiin. Elikkä olisi voinut paljon nopeammin
toimia niin, että teillä olisi ollut ehkä vähän
lyhyempi lausunto meille ja me olisimme oikeasti lakivaliokunnassa,
missä on myös hyviä ihmisiä,
menneet sinne pykäliin ja tehneet tämän saman
työn siellä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ymmärsin ed. Ville Niinistöstä,
että hän kiistää sen, että hän
on saanut aikaan tämän häpäisevän kirjoituksen
Helsingin Sanomissa. Hän on nyt ainoa nimi, joka siinä on
mainittu, ja tiedot ovat tietysti voineet tulla vain häneltä,
mutta jos ei ole miestä seistä tekojensa takana,
niin minä en voi sille mitään.
Jos puhutaan siitä, että halutaan kiirehtiä lakeja,
koska on vaalirahoituksessa ollut ongelmia, niin vaalirahoituksen
mätäpaise olivat Kehittyvien maakuntien Suomi
ja Nova Group. Niiden toiminta olisi vastaisuudessa kriminalisoitu
hyväksymällä minun aloitteeni, joka on
lakiteknisesti varmaan samaa tasoa kuin nyt tämä lakivaliokunnan
pykälä lahjuksen antamisesta. Te ette vaan halunneet
sitä tehdä. Te ette vaan halunneet sitä tehdä.
Te halusitte ajaa tätä asiaa sillä tavalla,
että kaikille muille tulisi maine, että me emme halua
kansanedustajien lahjontaa hoitaa, vain vihreät haluavat,
vain vihreät ovat sen asian kannalla. Todellisuudessa te
estitte siis sen todellisen, tärkeän kriminalisoinnin
tässä asiassa. Siitä me emme nyt pääse
mihinkään.
Ville Niinistö /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin toki sanoa ed. Södermanille,
että olen tuonut eilisen päivän kuluessa esille
sen, että osa edustajista boikotoi kokousta. Heillä olisi
ollut mahdollisuus osallistua kokoukseen, mutta päätösvaltaa
ei tästä syystä muodostunut. Mutta ed.
Söderman perusteli itse, mistä hänen
poissaolonsa johtui, ja ymmärrän sen perustelun.
Mitä tulee sen sijaan perustuslakivaliokunnan arvovaltaan,
on myös tärkeätä, että perustuslakivaliokunta,
jos on suinkin mahdollista, pyrkii käsittelemään
sellaisessa aikataulussa kuin eduskunta toivoo. Jos näyttäytyy
edes ulospäin niin, että perustuslakivaliokunta
aikatauluttaa asioita niin, että se ei hoida sitä ydintehtäväänsä vaan siinä on
poliittista harkintaa mukana, silloin tämän järjestelmän
legitimiteetti heikkenee ja saattaa olla fiksumpaa siirtyä järjestelmään,
jossa meillä olisi erillinen perustuslakituomioistuin, jolloin
poliittista harkintaa voidaan tässä talossa tehdä riippumattomasti
eikä näitä kahta roolia voi edes saada
sekaisin, niin kuin nyt on vaarassa käydä. Tämä järjestelmä lepää sen
legitimiteetin varassa, mikä siinä on, että siellä tehdään
oikeasti riippumatonta, puhdasta perustuslakiharkintaa ja siellä ei
saa olla ylimääräistä poliittista
harkintaa.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ville Niinistö puhui nyt siitä,
että tämä esitys olisi pitänyt
käsitellä aikaisemmin. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä antoi
tästä lausumasta myönteisen lausunnon.
Minä olin mukana siinä työryhmässä,
jossa etsittiin sellaista sopuratkaisua, että saataisiin hallituksen
esitys aikaan. Silloin olin vielä siinä uskossa,
että ministeri Brax suhtautuisi myönteisesti tähän
vaikutusvallan väärinkäytön
kriminalisointiin. Siinä jouduin pettymään.
Mutta kun nyt ed. Ville Niinistö korostaa koko ajan
näitä poissaoloja, niin perustuslakivaliokunnan
36 kokouksesta ed. Ville Niinistö on ollut paikalla kokonaan
ainoastaan 16 kertaa, 20 kertana hän on joko ollut poissa
tai tullut myöhään tai lähtenyt
aikaisin, ja yleensä on saatu ministeri Braxin terveisiä häneltä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ville Niinistö esitti, että meille
pitäisi perustaa valtiosääntötuomioistuin.
Minä olen kuunnellut neljä vuotta meidän valtiosääntöasiantuntijoitamme,
joista tämä tuomioistuin koostuisi, ja minä sanon,
että ei missään nimessä. He
ovat niin yksipuolisia ja he niin tiukasti tulkitsevat perustuslakia,
että meidän koko lainsäädäntömme
ja ihmisten elämä tukehtuu siihen. Perustuslakivaliokunnalla
nyt onneksi on jonkin verran mahdollisuuksia joustaa ja vaikuttaa
siihen, minkälaiset ne mietinnöt ovat, vaikka
ne, totta kai, perustuvat perustuslakiasiantuntijoitten käsityksiin
ja lausuntoihin. Meillä ei olisi sananvapautta ollenkaan,
jos meillä olisi valtiosääntöoikeus.
Ville Niinistö /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni ja
muistaakseni olen ollut kokonaan poissa vain viidestä näistä perustuslakivaliokunnan
yli 30 kokouksesta. Ryhmäpuheenjohtajana minulla on tietysti
ollut muita velvollisuuksia, tärkeitä kokouksia,
joista johtuen olen joutunut joistakin muista kokouksista olemaan
osan aikaa poissa. Minä arvostan suuresti perustuslakivaliokunnan
ja sen jäsenten työtä. Olen tässä keskustelussa
vaan halunnut korostaa sitä, että on tärkeää,
että sen rooli säilyy kaikin puolin riippumattomana.
Ensimmäinen varapuhemies:
Täysistunto ja yleiskeskustelu keskeytetään
suuren valiokunnan kokouksen takia ja täysistuntoa jatketaan kello
19.
Täysistunto keskeytettiin kello 17.57.
Täysistuntoa jatkettiin
kello 19.01
Puhetta johti toinen varapuhemies Tarja Filatov.
Toinen varapuhemies:
Jatketaan tänään aiemmin kello 17.57
keskeytynyttä täysistuntoa. Yleiskeskustelu jatkuu
päiväjärjestyksen 4) asiasta.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakivaliokunnan mietintö 45
pitää sisällään myöskin
kansanedustajan lahjontaa koskevia asioita. Tuolla valiokunnan kokouksessa
pohdittiin sitä, mikä voi olla vaalirahoitukseksi
naamioitua lahjomaa, ja siitä ei syntynyt näkemystä.
Nyt kun tämä valiokunnan mietintö sisältää lausuman, jossa
edellytetään, että tätä lain
toimivuutta selvitetään, niin siinä yhteydessä varmasti
on hyvä miettiä ja katsoa, onko esimerkiksi 50 000
euron vaaliavustus jollain tavalla jo tulkittava lahjomaksi tai
missä se raja kulkee, koska selvärajaisuutta tähän
asiaan nyt ei saatu.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti, kun täällä on
käyty keskustelua tästä korruptionvastaisesta
sopimuksesta ja rikoslain muuttamisesta: ministeri Braxin toiminta
oli hyvin poliittista tässä asiassa. Hän
on juristi, mutta hänelle perusoikeudet ja rikosoikeudellinen
laillisuusperiaate tässä asiassa eivät
merkinneet mitään. Hän nonsaleerasi ne
täydellisesti, ja siitä syystä voi sanoa,
että asian eteneminen olennaisesti vaikeutui. Jos hän
olisi tullut aikanaan tähän lopputulokseen, mihin
nyt tultiin hyvässä yhteisymmärryksessä perustuslakivaliokunnan
ja lakivaliokunnan kanssa, niin ongelmat olisi voitu selvittää huomattavasti
aikaisemmin.
Mikä on myöskin tämän vaikutusvallan
väärinkäyttöä, ja tietysti
valiokunnassa olisi ollut tiettyä kiinnostusta ottaa se
myöskin käyttöön, mutta kun
Brax ei halunnut mennä niin pitkälle, ei halunnut
tämmöistä merkittävää muutosta,
jolla olisi pyritty korruptionvastaista taistelua vielä tehostamaan,
niin tältä osin oli vähän semmoista ajatusta,
että vaalien jälkeen toisen oikeusministerin kanssa
voitaisiin vähän tehostaa näitä korruptionvastaisia
säännöksiä, koska se ei tuntunut onnistuvan
ministeri Braxin kanssa. Siitä syystä oli tiettyä houkutusta
viedä asiaa sitten vaalien jälkeiseen tilanteeseen.
Mutta lopputulos on sillä tavalla hyvä, että nyt säännöksiä saadaan
kuntoon, ja ne ovat nyt semmoisessa kunnossa, että noudatetaan
hyvin tarkkaan tuota korruptionvastaista sopimusta, sanamuodot ovat
sen mukaisia. Uskon, että tähän voidaan
olla tyytyväisiä, ja on hyvä, että hallituksen esitystä muutettiin,
niin tulos on olennaisesti parempi verrattuna siihen, mitä se
aikaisemmin oli.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi puhuu asiaa.
Yleiskeskustelu päättyi.