1) Harmaan talouden torjuntatoimenpiteiden arviointi
jatkui
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti tässä kohdassa
on todettava, että meillä ei ole tällä vaalikaudella
puututtu todelliseen harmaaseen talouteen eli konserniavustuksiin.
Se on hälyttävää, ja se kertoo
maan arvoista sekä moraalista. Konserniavustukset ovat
kuitenkin sen kaltainen asia, että kun niihin puututtaisiin,
niillä saataisiin nopeasti maahan lisää euroja.
Suomesta maksetaan konserniavustuksia sekä tytär-
että emoyhtiöille, jotka on rekisteröity
veroparatiiseihin. Tätä väylää pitkin
yritysten voittoja virtaa vuosittain satojen miljoonien arvosta suomalaisen
verottajan ulottumattomiin ja pois suomalaisesta hyvinvoinnista.
Asiaan olisi voitu puuttua tälläkin vaalikaudella
muuttamalla konserniavustusten verottamista koskevaa lakia, joka
muuten on ajalta ennen pääomien vapaata liikkuvuutta
Euroopassa. Laki on vuodelta 1968. Tosin jo tässäkin
laissa, sen 3 §:n kahdessa ensimmäisessä momentissa,
edellytetään, että molemmat osapuolet,
konserniavustuksen maksaja ja saaja, ovat kotimaisia yhtiöitä.
3 momentissa kotimaisuuden korostaminen on jäänyt
pois. Porsaanreikä olisi voitu tukkia, jos tähän
momenttiin olisi lisätty kotimaisuuden vaatimus. Silloin ei
veroparatiiseihin voitaisi maksaa yhtään konserniavustusta.
Tätä porsaanreikää ei ole tällä hallituskaudella
tukittu, pikemminkin sitä on suurennettu.
Arvoisa puhemies! Jos tähän lakiin olisi lisätty,
kuten asiasta tekemässäni lakialoitteessa esitin,
kolme kotimaisuutta ilmaisevaa sanaa, laki olisi linjassa muun muassa
korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätösten
kanssa. Lisäksi se huomioisi EU-tuomioistuimen päätöksiä,
jotka edellyttävät, että konserniavustusten
antaja ja maksaja ovat kotimaisia yhtiöitä. EU-tuomioistuin
ei hyväksy konserniavustuksien maksamista edes EU:n sisämarkkinoilla
toimiville yrityksille, saatikka sitten veroparatiiseihin rekisteröidyille
yhtiöille. Tässä kohdassa voisimme hyvin olla
se kiltti lettipäinen tyttö, joka tekee kaiken juuri
niin kuin EU:sta sanellaan. Toivottavasti seuraava hallitus tarttuu tähän
asiaan, vaikka se kirpaiseekin Nallen
kaltaisia suursijoittajia ja -omistajia.
Arvoisa puhemies! Lisäämällä konserniavustusten
verottamista koskevaan lakiin kolme kotimaisuutta ilmaisevaa sanaa
porsaanreikä olisi jo tukittu ja olisimme EU:n kanssa samoilla
linjoilla. Tällä hallituskaudella tämä on
torpedoitu valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen suulla sanomalla
ja myös kirjallisesti antamalla lausunnolla, että konserniavustukset
ovat Suomessa maan tapa ja että meillä vastoin
EU-linjauksia riittää, että konserniavustuksien
saajalla on toimipiste Suomessa, siis pysyvä nakkikioski
tai yksiö Kontulassa. Kotipaikka voi sitten olla vaikkapa
Caymansaarilla. Mutta näin ei harmaata taloutta taiteta.
Jos harmaan talouden miljoonat jäisivät kotimaahan,
meillä olisi varaa mummojen vaippoihin, lapsilisiin ja
opintososiaalisiin menoihin.
Arvoisa puhemies! Täällä on tänä päivänä puhuttu
muun muassa siitä, miten yleissitovuuden poistaminen työelämästä kitkisi
harmaata taloutta: jos yleissitovuus muutettaisiin siten, että sovittaisiinkin
paikallisesti, niin silloin harmaa talous kitkeytyisi pois. Tämä ei
pidä paikkaansa, päinvastoin. Jos TESit, työehtosopimukset,
poistetaan tästä maasta, tarkoittaa se sitä,
että laki on lonkalla. Sen jälkeen työnantajat
voivat omavaltaisesti määritellä palkkion
tai palkan siitä, mitä he työstä maksavat,
ja sen jälkeen, kun työstä ei saa enää sellaista
palkkaa, millä elää, entistä useampi
joutuu tekemään kuutamokeikkaa saadakseen lapsillensa
leipää ja maitoa. Nimittäin jos palkkoja
tätä kautta leikataan ja alennetaan, se ei tarkoita
sitä, että maidon hinta tai leivän hinta
alenisi.
Myöskään Saksan malli ei sovellu
meille. Se ei poista harmaata taloutta, jos ensin puolitetaan palkka,
sen jälkeen puolitetaan työ ja sen jälkeen vielä puolitetaan
palkka. Sillä ei yksinkertaisesti elä.
Perussuomalaisten linjaan tämä ei kuulu. Perussuomalaiset
ovat sitä mieltä edelleenkin, että työmies
on palkkansa ansainnut ja työehtosopimuksista, yleissitovista
ja normaalisitovista, on edelleenkin pidettävä kiinni.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin lausun iloni äsken
kuulemani edustaja Tolppasen puheenvuoron johdosta, erityisesti sen
loppuosa oli hyvin vaikuttava ja kannatettava.
Harmaasta taloudesta kun puhumme, niin siihen on vuosi vuodelta
tullut ensinnäkin lisää volyymia, mutta
ilmiöön liittyy myös se, että se
on äärettömän nopeasti kansainvälistynyt.
Peli kovenee. Liikkeellä ovat eri maiden mafiat ja muu järjestäytynyt
rikollisuus. Tässä mielessä järjestäytyneen
yhteiskunnan täytyy olla hereillä, täytyy
olla aktiivinen, koettaa jotenkin pysyä tässä pelissä mukana.
Nyt olemme ilmeisesti aika paljon takamatkalla. Julkisella sektorilla
on tässä kirimisen varaa ja tarvetta, koska kyseessä ovat
miljardisummat. Arviot siitä, minkä mittainen
harmaa talous on Suomessa, vaihtelevat vähän asiantuntijasta riippuen
miljardista 15—16 miljardiin per vuosi. Olkoon sitten kumpi
tahansa ääripää todellisuutta,
niin summat ovat huikean suuria.
Mitä voidaan tehdä? Julkisen vallan toimin voidaan,
jos ja kun niin halutaan, lisätä talouden läpinäkyvyyttä.
Julkisuus toimii, ensinnäkin se toimii halvalla, se on
myöskin ennalta ehkäisevää,
ja tässä mielessä se ei loukkaa ketään.
Jos ja kun on rehellisiä tuloja, niin ne kestävät
aina päivänvalon.
Viranomaisyhteistyö on toinen. On ihan pöy-ristyttävää,
että meillä on edelleen sellaisia normeja, jotka
suorastaan estävät sen, ettei viranomainen saa
ilmoittaa tekemistään havainnoista. Tämä ei
ole nykypäivää. Olen käyttänyt
esimerkkinä, mitenkä päivitetään
lastensuojelulakia, että jokainen viranomainen, joka saa
jotakin tietoonsa koskien sitä, että lasta huonosti,
kaltoin kohdellaan, on velvollinen reagoimaan ja ilmoittamaan eteenpäin.
Samalla logiikalla tulisi toimia harmaan talouden ympyröissä.
Jokainen viranomainen, joka huomaa jotakin outoa, olisi velvollinen
kertomaan siitä eteenpäin tai selvittämään
sen asian, mistä siinä on kysymys.
Toivoisin, että kuultaisiin enemmän Verohallinnon
ja poliisiviranomaisten ääntä. Eri lakiesitysten
yhteydessä heillä on ollut omat kantansa, ja valitettavan
usein niitä ei ole noteerattu. Yhtenä pienenä esimerkkinä sanon
vain esimerkiksi tämän verovelkarekisterin, jossa
eduskunnan päätöksellä, valitettavasti
mielestäni, korotettiin rekisteriin ilmoitettavia verovelkoja
5 000:sta 10 000 euroon. Eli voi olla 10 000
euroa verovelkaa, ja vasta sen jälkeen joutuu siihen rekisteriin, jos
sitä on 10 000 tai enemmän. Näissä asioissa niin
verottaja kuin poliisikin olivat toista mieltä, ja on monia
muita asioita, joissa poliisi ja verottaja ovat toista mieltä.
Meillä on paine nyt tällä hetkellä,
että tätä hallintarekisterijärjestelmää tulisi
soveltaa siten, että myös suomalaiset voisivat
anonyymisti, siis nimettömänä, sijoittaa
rahojaan. Poliisi ja Verohallinto vastustavat tätäkin.
Meidän pitäisi ottaa vakavasti nämä asiantuntijatahot,
joiden arkityöhön kuuluu näiden asioitten
kanssa toimiminen, meidän pitäisi ottaa vakavasti
heidän mielipiteensä ja turvata heidän
toimintaedellytyksensä. Ennaltaehkäisy on se avainsana,
ja kun kiinni jäämisen riski kasvaa ja sitä lisätään,
niin se toimii ennalta ehkäisevästi, ja tässä mielessä sitä on kannattaminen.
Veronumero on täällä mainittu. Se
on erittäin hyvä asia. Käydessäni
eräällä koulutyömaalla tuolla
Karkkilassa, missä oli yli 50 työntekijää, vastaava
mestari sanoi, että siinä on sekin hyvä puoli,
että nyt he tietävät, keitä alihankkijoita heillä on
ja minkä verran ne tekevät töitä,
koska heillä on kontrolli siinä. Aikaisemmin heiltä on voitu
vähän laskuttaa ehkä yli.
Viittaan myös tähän valiokunnan hyvään
ponteen, missä edellytetään, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin ja varmistaa, että harmaan talouden torjunta
perustuu jatkossa viranomaisten yhteiseen tilannekuvaan ja kokonaisuuteen,
jota johdetaan hallituksen toimesta mietinnössä esitetyllä tavalla.
Herra puhemies! Olen tänään saanut
puhua sekä Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistämisen tarpeesta että harmaan
talouden kitkemisen tarpeesta, ja kun en ole enää kilvoittelemassa
jatkossa eduskuntapaikasta, niin kiitän kaikkia kollegoja,
kiitän erinomaista virkamieskuntaa eduskunnassa ja ennen
kaikkea suuret kiitokset niille äänestäjille,
jotka ovat tukensa minuun kohdistaneet ja äänensä antaneet.
Se on tuottanut hyvän tuloksen kuusissa vaaleissa. 24 vuotta
kansanedustajana tässä talossa on arvokas tehtävä,
ja henkilökohtaisesti arvostan sitä todella paljon. Olen
siitä ikuisesti kiitollinen kaikille, jotka ovat siihen
myötävaikuttaneet. Toivon onnea ja menestystä koko
eduskuntainstituutiolle.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On ollut hyvin mielenkiintoista osallistua
tällä kaudella eduskunnan tarkastusvaliokunnassa
harmaan talouden torjuntatoimenpiteiden arviointiin ja tutustua
tutkimukseen, joka tästä aiheesta tehtiin, ja
kuulla lukuisia asiantuntijoita. Näissä asiantuntijakuulemisissa
nostettiin esille niitä keskeisiä ongelmia, mitä meillä on
liittyen harmaan talouden torjuntaan.
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta arvioi näitä ongelmia,
näitä esteitä torjuntatyössä,
ja siinä keskeiseen rooliin nousi viranomaisyhteistyö.
Sitä voitaisiin olennaisesti parantaa paremmalla koordinaatiolla,
samoin tietojenvaihdolla. Mutta tämä yhteistyö edellyttää tietojenvaihtosäännösten
olemassaoloa ja niiden käyttämistä. Esimerkiksi
korruption torjunnassa on hallinnon-alojen välinen viranomaisyhteistyö tapauskohtaista
ja vailla koordinaatiota. Korruptiorikoksia tulee poliisin tietoon äärimmäisen
harvoin, ja piilorikollisuus siinä on oletettavasti yleisempää kuin
muussa talousrikollisuudessa. Korruption seuraukset ovat kauaskantoisia.
Sen pesiytyminen julkisiin hankintoihin ja paikalliseen päätöksentekoon
rasittaa verovaroin kustannettavia palveluita, ja se vääristää tervettä kilpailua
elinkeinotoiminnassa sekä heikentää kansalaisten
luottamusta päätöksentekijöihin.
Tarkastusvaliokunnan teettämässä selvityksessä ehdotetaankin,
että Verohallinto saisi oikeuden ilmoittaa korruptiohavaintonsa
esitutkintaviranomaiselle.
Arvoisa puhemies! On todella hämmästyttävää,
että meillä nämä tietojenvaihtoasiat
ovat lapsenkengissä. Luulisi, että on itsestäänselvyys se,
että viranomaiset oma-aloitteisesti voisivat luovuttaa
tietoja toisilleen silloin, kun tutkitaan yhteiskunnalle erittäin
haitallista talousrikollisuutta ja harmaata taloutta.
Arvoisa puhemies! Täällä aikaisemmin
aamupäivällä keskusteltiin siitä,
että hankintalakia tulisi muuttaa siten, että rikolliset
toimijat voitaisiin sulkea pois julkisista hankinnoista. Eli ne, joilla
on huonot rekordit, suljettaisiin pois julkisista hankinnoista.
Ilmeisesti jonkinlaisia selvityksiä tältä osin
on työn alla, mutta mitään konkreettisia
parannustoimenpiteitä tai aikatauluja ei ainakaan vielä ole
tiedossa.
Otan itse esimerkiksi omassa kotikaupungissani toimivia tahoja.
Meillä on rakennusalan toimijoita. Eräskin oli
tehnyt konkurssin, joutunut liiketoimintakieltoon, mutta ei se estänyt
hänen yritystään osallistumasta jatkuvasti
kaupungin rakennusurakoihin. Ja kun hän oli vielä kuntapäättäjä,
hän sai etukäteen tiedon erilaisista hankkeista
ja niiden aikatauluista, joten hän osasi aina varautua
myös siihen, että on työvoimaa vapaana
silloin, kun tulee isompia tarjouspyyntöjä kaupungin
taholta.
Olen odottavainen ja myös optimistinen sen suhteen,
että seuraavalla kaudella näihin ongelmiin pureudutaan
perusteellisemmin ja ennen kaikkea tehdään kaikki
ne mahdolliset toimenpiteet, joilla rikolliset yritykset saadaan
pois julkisista hankinnoista.
Väittäisin, että monen koulun, päiväkodin, hallintorakennuksen
ja kulttuuritilan huono rakentamisen laatu johtuu siitä,
että on epäasiallisia suhteita rakennusvalvonnan
ja rakennusalan yrittäjien kesken, jolloin laadunvalvonta
ontuu ja rakennusurakoiden valvojat katsovat läpi sormien
selkeitä laiminlyöntejä ja virheitä,
mitä rakennusprosessin aikana syntyy. Sen tähden
meillä on lukuisia julkisia rakennuksia, joissa on kosteus- ja
homeongelmia, ja niiden korjaaminen aiheuttaa valtavat kustannukset
julkiselle sektorille.
Tällaiseen toimintaan on puututtava, ja se on estettävä tulevaisuudessa.
Keskustelu päättyi.