5) Hallituksen esitys laiksi luonnonhaittakorvauksesta, maatalouden
ympäristötuesta sekä eräistä muista
ympäristön ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista
annetun lain muuttamisesta
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys saattaa vaikuttaa melko pieneltä ja tekniseltä.
Taustalta löytyy kuitenkin suurempaa kuohuntaa ja jopa
aihetta nostaa periaatteellista keskustelua siitä, kenelle
ja millä perustein lain valmistelua tehdään.
Kohta, johon tässä esityksessä haluan itse
kiinnittää erityisen huomion, löytyy
luonnonhaittakorvauksesta, maatalouden ympäristötuesta
sekä eräistä muista ympäristön
ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista annetun lain
7 §:stä. Se koskee tuen saajan iän määrittelyä.
Nykytilanne on nimittäin se, että eri viranomaiset
ovat tulkinneet eri tavoin kyseistä pykälää.
Pykälässä iän määrittely
kuuluu: "- - sitoumuksen hyväksymisen tai sopimuksen tekemisen
edellytyksenä on, että hakijana oleva luonnollinen
henkilö tai hänen puolisonsa on sitoumus- ja sopimuskauden
alkamista edeltävän vuoden joulukuun 31 päivänä vähintään
18-vuotias ja enintään 65-vuotias." Yleiskielessä "enintään 65-vuotias"
mielletään henkilöksi, joka on täyttänyt
korkeintaan 65 vuotta mutta ei vielä 66:ta vuotta. Osa
viranomaisista taas tulkitsee asian niin, että 65 vuotta
täytettyään hakija on liian iäkäs
saamaan tuen. Asian ilmaisutapa ja sen tulkinta ovat selvästi
ristiriitaiset ja monissa tapauksissa vastoin yleistä käsitystä.
Suurin osa hakijoista katsoo, että ihminen, joka on syntynyt vuonna
1941, on vuonna 2006 enintään 65-vuotias eli kuuluu
tuen piiriin. Viranomaistulkinta on ollut joissain mutta ei kaikissa
tapauksissa toisenlainen.
Arvoisa puhemies! Nyt käsillä oleva hallituksen
esitys aivan oikein linjaa, että "muutoksen tarkoituksena
on, että säännöksen sanamuodosta kävisi
yksiselitteisesti ilmi, ettei sitoumusta voida hyväksyä eikä sopimusta
tehdä, jos hakijana oleva luonnollinen henkilö ja
tämän puoliso ovat sitoumus- tai sopimuskauden
alkamista edeltävän vuoden joulukuun 31 päivänä yli
65-vuotiaita". Näin ollen uudeksi muotoiluksi ehdotetaan: "Sitoumuksen
hyväksymisen tai sopimuksen tekemisen edellytyksenä on,
että hakijana oleva luonnollinen henkilö tai hänen
puolisonsa on sitoumus- ja sopimuskauden alkamista edeltävän vuoden
joulukuun 31 päivänä vähintään
18-vuotias, mutta ei yli 65-vuotias." No, selventääkö tämä muutos
aiemmasta muotoilusta "enintään 65-vuotias" muotoon
"ei yli 65-vuotias" nyt sitten asian? Minun mielestäni
ei.
Vasta esityksen perusteluosasta on mahdollista saada selvyys
siitä, mitä asialla tarkoitetaan. Luen siitä otteen:
"Luonnollinen henkilö, jonka perusteella ikää koskevan
edellytyksen täyttyminen todetaan, voisi näin
ollen sitoumus- tai sopimuskauden alkamista edeltävän
vuoden joulukuun 31 päivänä täyttää 65
vuotta. Jos henkilö olisi täyttänyt 65
vuotta 30 päivänä joulukuuta tai tätä aikaisemmin,
sitoumusta ei voida hyväksyä eikä sopimusta
tehdä. Voimassa olevan säännöksen
sanamuoto on aiheuttanut tulkintaongelmia sen suhteen, voidaanko
sitoumus hyväksyä tai sopimus tehdä,
jos henkilö tai tämän puoliso on täyttänyt
65 vuotta mutta on alle 66-vuotias." Pysyittekö mukana?
Itse näkisin, että olemassa oleva tulkintaongelma
ei tällä niin sanotulla korjauksella poistu ja että muotoilun
tulisi olla vieläkin yksiselitteisempi. Tällaiseen
päästäisiin esimerkiksi käyttämällä ilmausta
"65 vuotta täyttänyt", joka ei jätä tulkinnanvaraa
yleiskielen ja virkamieskielen välille.
Arvoisa puhemies! Epäselvyys viljelijän iän määrittämisessä on
johtanut siihen, että tukia on myönnetty erilaisin
perustein eri puolilla maata. Tämä tarkoittaa
luonnollisesti sitä, että hakijat ovat olleet
eriarvoisessa asemassa keskenään. Asia ei olisi
niin vakava, mikäli hallinto voisi suoraselkäisesti
myöntää virheensä ja automaattisesti
hyvittää seikan siitä kärsineille.
Nyt kuitenkin henki on maa- ja metsätalousministeriön virkamiespuolella
ollut se, että virheestä kärsineiden
tulisi valitusteitse periä oikeuksiaan ja testata sitä,
kuka on ollut väärässä. Tämä on
minun mielestäni täysin käsittämätön
asenne. Oikeus asian oikaisuun olisi hyvin voitu kirjata käsillä olevaan
hallituksen esitykseen, mutta sitä ei ole tehty. Se jää siis
eduskunnan tehtäväksi, ja toivonkin, että maa-
ja metsätalousvaliokunta puuttuu tähän
asiaan ja korjaa asian niin, että kissanhännänvetoa
ja viljelijöiden nöyryyttämistä ei tässä asiassa
enää tapahdu.
Toinen valiokunnan käsissä oleva asia on 7 §:n
muotoilun muuttaminen niin, että se ei oikeasti ole enää tulkinnanvarainen.
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
EU-tukien ja muiden säädösten viidakko
on erityisesti maataloudessa valtava ja valitettavan muuttuvainen. Hakua
pyritäänkin yksinkertaistamaan. Miten tällaista
periaatetta tukee se, että virkamiehet eivät suostu
myöntämään sinänsä inhimillistä virhettä ja
tukemaan asian oikeudenmukaista oikaisua ilman lisäbyrokratiaa?
Kenen palvelijoita ministeriössä ollaan? Palvelukulttuuri
on hautautunut pönäkkyyskulttuurin alle. Ei voi
olla oikein, että yksittäinen viljelijä joutuu
peräämään oikeuksiaan hallinnon
tekemän virheen takia. Hallinnon pitäisi olla
ihmisiä varten eikä päinvastoin.
Arvoisa puhemies! Nyt asia annetaan maa- ja metsätalousvaliokunnan
käsiin, ja toivonkin, että sieltä löytyy
se viisaus ja maalaisjärki oikeaa ihmisten kieltä myöten,
jolla tämä asia saadaan raiteilleen.
Ed. Katja Taimela merkittiin läsnä olevaksi.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva hallituksen esitys
on käytännössä tekninen. Se
ei muuta käytäntöjä vaan lisää viljelijän
saamaa kansallisen tuen määrää koskien
luonnonhaittakorvausta ja maatalouden ympäristötukea.
Uutena asiana tulee käyttöön eläinten
hyvinvoinnista maksettava lisätuki.
Itämeren suojelu on tärkeää,
samoin kotimainen ruuantuotanto. Näiden intressien yhteensovittaminen
on lähtenyt kiitettävästi liikkeelle. Tuottajat
ja luonnonsuojelijat ovat lähestyneet toisiaan. Tuottaja
ansaitsee korvauksen tuotannosta, mutta tukijärjestelmien
sekavuus aiheuttaa viljelijöille ja tuottajille ylimääräistä työtä. Käytännössä ympäristötuki
voidaan maksaa melko tehottomastakin toimenpiteestä, ja
viljelijät ovat pakotettuja lisäämään
tienestejään ympäristötukien
kautta. Järjestelmä olisi periaatteessa ok, jos
toimenpiteet kohdistuisivat optimaalisesti. Eläinten hyvinvoinnin
ja luonnonsuojelun pitäisi olla lähtökohtaisesti
itseisarvoja, ei vain lisäekstraa.
Olemme luoneet järjestelmän, jossa tuottajat hakevat
osan tuloistaan ympäristötuista ja lisätoimenpiteistä.
Järjestelmää pitää tarkastella
kriittisesti ja liiallista byrokratiaa ja vaihtoehtoisuutta on syytä karsia.
Joitakin perustoimenpiteitä voisi muuttaa lakisääteisiksi.
Perustuotannosta saatavaa tukea voisi tällöin
nostaa, jos viljelijä huolehtii oletusarvoisesti ympäristöstä.
Tämän päivän tuottajien
arkipäivää ovat hakumenettelyt, lomakkeet,
tukikaaos, te-keskukset, kunnan viranomaiset, läänin
viranomaiset, muutoksenhakumenettelyt, epäselvyys, mille
viranomaiselle paperit milloinkin toimitetaan. Viljelijän
ja tuottajan itsensäkin kannalta elämä olisi helpompaa,
jos asiat olisivat selkeitä ja määriteltyjä.
Riittävä tuki tulisi tuotannosta, ja ympäristöasioista
huolehtiminen olisi lain määräämä itsestäänselvyys.
Suomen maaseutu on arvokas, tärkeä osa perinteitä ja
identiteettiä. Me tarvitsemme kotimaista ruokaa. Nyt, kun
maidon hinta nousee ja EU on luopumassa kiintiöjärjestelmästä,
ymmärrän sen, että omasta tuotannosta
on pidettävä kiinni. Maidon hinta on noussut,
ja juustokin on niin kallista, että se on iso menoerä vähävaraisille
yksinhuoltajaäideille. Tuotannollisten ja ympäristönsuojelullisten
intressien yhteen sovittaminen on meille iso haaste. Mitä paremmin
siihen yhteistuumin haemme ratkaisua, sitä enemmän
ihmiset ja ympäristö hyötyvät.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ikäasiasta on minullakin mielipide:
Yksi asia, joka hieman ihmetyttää, on se, että tuen
saajaa koskeva ikäraja on pantu 65 ikävuoteen,
kun se voisi olla 68 vuoteen asti. Toisaalta myös alaikärajaa koskevan
säännöksen pitäisi olla joustava.
Voihan olla tilanteita, joissa tilan siirtäminen seuraavalle
sukupolvelle aikaistuu 18 vuoden sijasta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensin tietysti myönteisenä puolena
huomioin sen tässä, että tämä tulee
tosiaan Euroopan maaseudun kehittämisen, maatalousrahaston
jne. tuesta, että saadaan takaisin joitakin omiamme, niin
että ilman muuta tämä täytyy
hyödyntää niin hyvin kuin mahdollista
täällä Suomen maaseudulla.
Kun tässä aiemmin ed. Heikkinen sanoi säännöksen
sanamuodosta, että säännöksen
sanamuodosta kävisi selvästi ilmi jnp. tämä asia,
niin minä ihmettelin tässä ... Sain kyllä tavallaan
tässä jo vastauksenkin siihen, mitä se
tarkoittaa. Sitten vielä tämän jälkeen
oli : "- - jos henkilö tai tämän puoliso
on täyttänyt 65 vuotta mutta on alle 66-vuotias.
Vastaava täsmennys tehtäisiin ei-tuotannollisten
investointien tuen osalta." Eli siis meikäläisen
järki sanoo, että kun on siis tuotannollisia tukia
ja sitten ei-tuotannollisia, niin miksei tässäkin
voi sitten sanoa, että kaikkien tukien osalta, jotka liittyvät
tähän.
Hämmästyttää tämän
kaltainen kapulakieli kyllä. Jos näitten ikäasioitten
suhteen mennään sekaisin tai pyritään
tarkentamaan sitä niin tarkasti kuin voi olla, niin on
tämä jotenkin hämmästyttävää ainakin
minun logiikallani. Vielä minä kysyn oikein, mitä ovat
tuotannolliset tuet ja ei-tuotannolliset tuet, ja sitten sama asia
koskee kumpaakin. Mitä siihen sitten muuta jää,
kysyn vaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Maataloudenharjoittajat todellakin ovat aivan avainasemassa,
koska heillä on hyvin laaja mahdollisuus ihan päivittäin
edistää hyvää ympäristöä,
luonnon tilaa. Tällöin tarvitaan tietoa ympäristöstä,
ja siinä mielessä pitäisi jatkossakin
yleisen maatalouspolitiikan suhteen säilyä EU:n luonto-
ja lintudirektiiviin ja sen tuomiin velvoitteisiin. Tästähän
on eduskunnassa E 120 -asia viime vaalikaudelta vastikään
ollut käsittelyssä, ei tosin kovinkaan menestyksellisesti.
Täällä hyvin kiinnitettiin huomiota
myös siihen, että eläinten hyvästä kohtelusta
maksetaan lisätukea. Tietysti pitää kysyä,
miksi hyvästä kohtelusta pitää maksaa
lisätukea. Eikö pitäisi eläimiä kohdella
yleensäkin hyvin?
Ja edelleen tämä maatalouden ympäristötuki ja
sen kohdentuminen on hyvin tärkeä asia. Sillä pitäisi
olla muutakin merkitystä kuin se, että se on elinkeinonharjoittajan
palkan jatke, eli sillä pitäisi olla myös
positiivinen vaikutus ympäristöön. Näin
ollen todellakin yhteistyö luonnonsuojelijoiden, luonnonsuojelun
ja maataloudenharjoittajan välillä vaatii syventämistä ja
lisäämistä.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen täällä ihmetteli
sitä, miksi eläinten hyvästä kohtelusta
maksetaan palkkiota. Haluaisin muistuttaa siitä, että Eurooppa
on oikeastaan ainoa maanosa, jossa yleensä on eläinsuojelulainsäädäntöä olemassa,
ja on hyvä, että sitä myöskin
edistetään Euroopan unionin maatalouspolitiikan
kautta. Meillähän tämä hoidetaan
nimenomaan eläinten terveydenhuoltosopimuksin, niin että se
ei olemassa olevaan tilanteeseen hirvittävästi
aiheuta muutoksia, mutta toimii kuitenkin tällaisena hyvänä kannustimena
myöskin näissä eläinsuojeluasioissa.
Sama koskee ympäristötukea, joka tässä on osa
tätä lainsäädäntöä.
Myös siinä meillä on erittäin
hyvä sitoutuminen näihin ympäristötoimiin. Minusta
on aivan oikein, että tässäkin tätä ympäristötuen
tasoa hieman korotetaan ja sillä lailla kannustetaan viljelijöitä hyviin
ympäristötoimiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ympäristötuen kohdentuminen
nimenomaan ympäristöä edistävällä tavalla
on ollut vajavaista, ja siinä mielestäni on edelleenkin
paikkaa yrittää parempaa.
Ed. Kaunistolle totean sen, että pohdin juuri sitä,
eikö olisi itsestäänselvää,
että eläimiä kohdellaan hyvin ilman erityistä tukea.
Jos näin ei ole, niin tietysti pitää kannustaa
siihen, että eläimiä kohdeltaisiin sitten
hyvin. Tämä lähtee tästä lähtökohta-ajattelusta,
mikä on hyvä lähtökohta. Hyvä lähtökohta
on se, että on itsestäänselvää hyvä kohtelu.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Jos saisi ed. Kauniston ja ed. Tiusasen suhteen
tehdä pienen kompromissin tai synteesin, eli useasti siellä kaukana
pohjoisemmassa ja Keski-Suomessa maanviljelyväestö ei
ole koskaan tajunnut, että he tekevät tätä itsestäänselvää työtä.
Sen takia on hyväkin, että lainsäädännössä mahdollisimman
selkeästi pyrittäisiin tuomaan esiin se, että monet
oivaltaisivat, että ai niin, tämä onkin oikeata
työtä, mitä on metsille tehty, ja se,
mitä pelloille ja niityille, on oikeata työtä ja
muuta vastaavaa. Samalla lailla kuin ed. Tiusanen sanoi, että hyvä kohtelu
on itsestäänselvyys, niin sitä vaan moni
ei hoksaa. Luullaan, että täytyisi vielä kehittää jotakin,
joka sitten näyttäisi joltain erityisen eläinsuojelulliselta,
vaikka sitä on jo tehty. Eli minä kyllä kannatan
sitä, että mahdollisimman pikkutarkasti kartoitetaan
ja pannaan tänne lakiin nimikkeinä näitä asioita,
jotka ovat jo sitä juttua, että EU:ssakin sitten
uskovat, kuinka fiksuja ja päteviä suomalaiset
ovat olleet jo ennen EU:takin.
Keskustelu päättyi.