10) Hallituksen esitys evankelis-luterilaisen kirkon eläkelaiksi
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Myös käsittelyssä olevaan
lakiin mukaan tuleva elinaikakerroin on varsin tyypillinen näyttö siitä,
miten sosiaaliturvalainsäädäntöä Suomessa
nykyisin säädetään. Jos yhdellä kädellä joudutaan
antamaan, toisella otetaan saman tien pois. Vuoden 2005 eläkeuudistus
antaa superkarttuman niille, jotka voivat jatkaa työelämässä 62
ikävuoden jälkeen, ja tätä pitivät
tietysti kaikki hyvänä. Sen sijaan sitten tämä elinaikakerroin leikkaa
eläkettä sitä mukaa kuin elinikä tässä maassa
pitenee. Pidän elinaikakerrointa kierona peilinä,
koska se riitelee sen tavoitteen kanssa, joka tässä maassa
yleisesti on hyväksytty, eli pyrkimyksen parantaa ihmisten
terveystilaa ja siten myöskin pidentää heidän
elinikäänsä.
Nyt tämä eliniän pidentyminen on
eläkeläisiä rankaiseva kehityssuunta,
ja tällaista yhdistelmää en pysty missään
tapauksessa hyväksymään. Kannustavaahan
kaiken pitäisi olla, mutta tässä tietysti
käy niin, että jos elinikä lähtisi
alenemaan jostain syystä, mikä ei tietenkään
ole todennäköistä, niin sitten eläkkeet
kyllä nousisivat myös tämän
kertoimen kautta.
Luulisin, että elinaikakerroin pääsi
pujahtamaan työeläkeuudistukseen aika lailla vähin äänin,
koska sen toimeenpano oli tuolloin tämän vuosikymmenen
alussa vielä kaukaisuutta ja koska tämä elinaikakerroinlaskelma
on aika lailla monimutkainen matemaattinen kaava ja siten ehkä vaikea
ymmärtääkin. Tosiasiassa kuitenkin tuo
kaava, niin monimutkainen kuin se onkin, on siihen perehtymällä aika
selkeä ja näyttää kyllä sen,
että sen tuottamat leikkaukset eläkeläisille tulevat
ajan mittaan olemaan erittäin huomattavia.
Ensimmäisen kerran tätä elinaikakerrointa käytetään
vuonna 2010. Vuoden 2009 elinaikakerroin on silloin lähtökohtana,
ja se on 1. Sen jälkeen elinaikakerroin on pienempi, jos
odotettavissa oleva elinajan pidentyminen jatkuu. Miten tämä eliniän
jatkuminen tapahtuu, minkä sorttisena, siitä on
erilaisia arvioita olemassa, mutta eläke-ekspertit lähtevät
siitä, että vuoden 2025 vaiheilla tuo elinikäkerroin
olisi pudonnut 0,9:ään. Se merkitsee sitä,
että se alenisi noin 0,65 prosenttia vuodessa. Tässä lainsäädännössä oli
se piirteensä, että moni tätä lakia
kannattanut tai tätä kerrointa kannattanut lähti
siitä, etteivät vanhuuseläkkeelle suoraan
siirtyvät huomaa tätä leikkausta.
Nyt kuitenkin käy niin, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
huomaavat heti ensimmäisellä kerralla leikkauksen,
koska se alentaa heidän eläkettään
välittömästi vuonna 2010. Siis niiltä,
jotka ovat 47 syntyneet ja ovat työkyvyttömyyseläkkeellä,
tämä kerroin leikkaa heti eläkettä. Sen
myötä on syntynyt vahvistuva, voimistuva keskustelu
ja kritiikki. Myös nuorempi väki on selvästi
havahtunut siihen, että heidän tulevaisuuden näköalansa
on se, että eläkkeitä leikataan joka
vuosi. Tämä on kovan luokan kysymys ja tulee todella
menetyksiä tuottamaan. Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
osalta se alenema, jos tämä kerroin jää voimaan,
olisi 1 000 euroa ansaitsevien osalta 2025 jo 100 euroa
kuukaudessa, 2 000 euroa ansaitseville 200 euroa kuukaudessa
jne. Siis erittäin merkittäviä leikkauksia
on tiedossa eläkeväelle, jollei tähän kertoimeen
puututa.
Täällä käytiin laaja keskustelu,
jossa tuntui siltä, että olemme yksimielisiä siitä,
että elinaikakerroinasiaan palataan ja että tämä lainsäädäntöön
tullut kummallisuus poistetaan. Esitänkin, herra puhemies,
perustelulausumaesitystä. Se on jaettu kansanedustajille.
Tässä on pieni tarkennus nyt, kun sen luen.
Arvoisa puhemies! Tämä meidän esityksemme
kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti eläkelainsäädännön
muuttamiseen siten, että varsinkin kesken työuraa
työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvia tylysti
kohteleva elinaikakerroin poistetaan."
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ensinnäkin, kannatan ed. Tennilän
tekemää perustelulausumaesitystä.
Tämä elinaikakerroin ei tullut sattumalta
tähän työeläkelakiin, ja nyt
sitä ollaan tuomassa myöskin tähän
evankelisluterilaisen kirkon eläkelakiin. Kun tätä lakia
käsiteltiin 14.2.2003, niin silloin kansanedustaja Marjatta
Stenius-Kaukonen jätti tähän elinaikakerrointa
koskevan vastalauseen, ja se oli tämän eläkelain
muutoksen 7 h §. Hän perusteli tätä vastalauseessaan näin:
"Ehdotan säännöksen poistamista. Tulevien
vuosien eläketurvan sitominen eliniän pituuden
muutokseen leikkaa huomattavasti tulevien sukupolvien eläkkeitä.
Elinaikakertoimen käyttöönottaminen on
kohtuuton heikennys niille, jotka joutuvat työkyvyttömyyseläkkeelle
tai työttömiksi, koska heillä ei ole
mahdollisuutta parantaa eläkekertymäänsä olemalla
pidempään töissä. Lisäksi
elinaikakertoimen määritelmä 7 h §:n
3 momentissa on niin vaikeaselkoinen, ettei se täytä hyvän
lainsäädännön perusvaatimuksia."
Näin sitä perusteltiin jo silloin, kun vuonna 2003
tätä elinaikakerrointa otettiin käyttöön,
ja tänä päivänä on
käynyt täysin kiistattomasti selväksi,
kuten jo ed. Tennilä totesi, että pahimmillaan
tämä elinaikakerroin saattaa leikata noin 100
euroa kuukaudessa työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
eläkettä yleensä.
Kun muistetaan, mitä kaikkea eläkeläisille
on tapahtunut, niin ensinnäkin poistettiin kansaneläke,
sitten tehtiin taitettu eläkeindeksi, joka leikkaa jatkuvasti
työeläkkeitä, ja tämän
jälkeen tulee vielä tämä elinaikakerroin,
joka sitten tekee lisäleikkauksia, kun ihmisten elinaika
pitenee, mikä on ollut meidän kaikkien yhteinen
tavoite, että elinaika pitenee kansalaisilla. Näin
ollen voi pitää täysin kohtuuttomana
sitä, että tällainen elinaikakerroin
nyt tulee myöskin tähän evankelisluterilaisen
kirkon eläkelakiin, ja se pitäisi poistaa myöskin
työeläkelaista, mitä tämä ed. Tennilän
tekemä perustelulausuma edellyttää. Kolmetoista
kansanedustajaa äänesti tätä vastaan
vuonna 2003. Toivottavasti nyt, kun tästä on saatu
tarkempia tietoja ja pitävämpiä laskelmia, uskotaan
tämän vahingollinen vaikutus.
Tulkoon todettua, että työeläkelaitosten
rahastoissa on yli 120 miljardia euroa rahaa ja työeläkkeitä maksetaan
noin vajaat 18 miljardia euroa vuodessa. Vuonna 2006 kerättiin
huomattavasti enemmän työeläkemaksuja
kuin maksettiin työeläkkeitä elikkä ei
edes koskettu näihin rahastoihin eikä rahastojen
tuottoihin, vaan pelkillä työeläkemaksuilla
pystyttiin maksamaan kaikki työeläkkeet. Elikkä perustelut
myöskin sitä kautta, että eläkerahat
eivät riittäisi eläkkeiden maksuun, ovat
minun mielestäni kyllä virheellisiä.
Näin ollen nyt eduskunnan tulisi ottaa tämä asia
käsittelyyn ja hallituksen tuoda esitys, jolla korjattaisiin
tämä selvä epäkohta, mikä on
olemassa työeläkelaissa tältä osin,
elinaikakertoimen osalta.
Hallituksen tulisi myöskin tuoda esitys siitä, että korjataan
taitettu eläkeindeksi, joka leikkaa vuosittain työeläkkeitä,
kun nyt tämä kerroin palkkojen ja hintojen suhteen
on 20—80, ja joka jää entistä enemmän
jälkeen palkkakehityksestä ja vaikeuttaa erityisesti
suhteellisen pieniäkin eläkkeitä saavien
eläkeläisten toimeentuloa entisestään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Yhdyn kanssa ed. Tennilän lausumaan.
Viime kerralla taisi olla tämän käsittelyssä ed.
Laakso, joka sanoi juuri sitä, että monet eivät
varmaan oikein päässeet perille silloin 2003,
mitä tämä on, ja suurin osa kansanedustajia
ei tiennyt edes, mistä äänestää.
Nyt oli hieno kyllä kuulla ed. Kuopalta ed. Marjatta
Stenius-Kaukosen lausunto ja tämä lause justiin,
että "niin vaikeaselkoinen, ettei se täytä hyvän
lainsäädännön vaatimuksia".
Tuntuu joskus, kun täälläkin ... Kun
minä olen paljon puhunut, että psykologiaa käytetään
väärin — en täällä nyt
oikeastaan, mutta noin muuten väärinkäytetään — kun
ihmiset oppivat näitä asioita, niin kun täällä on
näitä lakimiehiä niin paljon kansanedustajina
ja joka paikassa, niin miten tämmöistä lainsäädäntöä sitten
yleensä näistä näin tärkeistä asioista,
jotka kohdistuvat vielä heikompiin, justiin työkyvyttömyyseläkeläisiin ja
yleensäkin eläkeläisiin, joilta leikataan,
miten tämmöistä lainsäädäntöä on
kehdattu tehdä tässä laitoksessa?
Tähän ovat tietysti sosialidemokraatit ja
muutkin aikoinaan osallistuneet, koska tämä on
silloin 2003 tullut. Mutta jotenkin se hyvä puoli tässä nyt
on, mitä kuuntelee, että vaaditaan tämän lain
korjaamista, ja toivoisin, että hallituksella, joka tässä kaikkea
esittelee, tässä asiassa, kun tämä kohdistuu
kaikista heikompiosallisiin eläkeläisiin ja työkyvyttömyyseläkeläisiin,
leikkaisi nyt sen verran, että tässä tätä lainsäädäntöä todella
korjattaisiin. Koska täällä tulee tiedolla tämä esiin,
mitkä nämä epäkohdat ovat, minun
ei tarvitse tähän mitään sanoa.
Oikeastaan tämän voisi muuttaa "elinaikajakojäännökseksi",
kun tässä sen verran kaikki osaavat matematiikkaa, että ymmärtäisivät
tämän. Elinaikakerroin ehkä on vähän
liian röystäilevä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ajattelin, että ensin käytän
vähän yleisen puheenvuoron eläkepolitiikasta.
En puhu pitkään. Siitä voisi pitää pari
kolme tuntiakin, jos valmistelisi hyvin. Se on niin tärkeä ja
niin iso asia. Sen jälkeen sitten tulen tähän
lausumaehdotukseen myöskin.
Minä olen nyt yhdeksättä vuotta eduskunnan jäsen.
Koko sen ajan olen eläkeasiantuntijan ominaisuudessa osittain
seurannut tätä keskustelua ja tullut itse asiassa
siihen lopputulokseen, että tämä iso
sali ei pysty tätä asiaa koskaan laittamaan semmoiseen
kuntoon, joka olisi määrätietoista eläkepolitiikkaa.
Niitä periaatteita itse asiassa jo 30-luvun lopulla, jolloin
kansaneläkelaki ensimmäisen kerran tuli voimaan,
ruvettiin työstämään. Te voitte
lukea sitä historiaa jostain, jos haluatte. Silloinkin,
kun työeläkelainsäädäntö 62
tuli voimaan, oli hyvin suuria erimielisyyksiä esimerkiksi
eri poliittisten koalitioiden välillä siitä,
mitenkä nämä kaikki asiat pitää painottaa.
Siitä lähtien tämä on ollut
eduskunnassa enemmän tai vähemmän tilanne,
jossa oppositio on toista mieltä kuin hallitus riippumatta
siitä, ketkä ovat oppositiossa, ketkä hallituksessa.
Minusta se on hyvin kiusallista sen takia, että eläkeläiset
ovat kuitenkin olemassa tässä maassa. Heitä tulee
uusia, ja vanhat poistuvat. Tässä salissa esimerkiksi
luullaan, että eläkeläinen on joku tietynlainen
selkeä ihmistyyppi, yhdenlainen ihminen. Ei muunlaisia
ole. Sen sijaan sanoisin, että eläkeläisiä on
hyvin monenlaisia. Itse asiassa on tasan niin monta erilaista eläkeläistä kuin
heitä on tässä maassa, ja heitähän
on semmoinen vajaa 2 miljoonaa tällä hetkellä jo
Suomessakin. 1,5 miljoonaa kait suurin piirtein tällä hetkellä on
tarkka luku. Tämän mukaisesti koko lainsäädännössäkin
pitäisi osata tarkastella näitä asioita
aivan eri näkökulmasta kuin esimerkiksi silloin
pystyttiin tekemään, kun tämä viimeinen iso
eläkeuudistus tuli voimaan. Siinä on saatu paljon
asioita järjestykseen, mutta kyllä lainsäädäntö on
monimutkaistunut samassa tilanteessa hyvin paljon.
Ensimmäisessä TEL-laissa silloin 1962 oli muistaakseni
nelisenkymmentä pykälää korkeintaan,
ehkä 25, en ehtinyt tarkistaa sitä. Nykyisessä lainsäädännössä on
toistasataa pykälää hyvä joukko,
ja niistä eivät taida juristitkaan aina tulkintojen
osalta olla samaa mieltä. Siis se on hyvin höttönen
kokonaisuus, ja kuitenkin on jokaiselle palkkatyötä tekevälle
Suomen kansalaiselle erittäin tärkeä tietää,
minkälaiselle eläkkeelle hän aikanansa
pääsee.
On yksi asia, jonka ajattelin erityisesti tässä sanoa,
ja se on se, että esimerkiksi Toimeentuloturva-nimisessä kirjassa,
joka on eläkeyhtiö Varman julkaisema ja tulee
vuosittain, tässä, joka on vuodelta 2005, lukee
sivulla 206 seuraava lause, siinä käsitellään
työeläkettä ja kerrotaan, mikä sen
tarkoitus on: "Työeläke on tarkoitettu turvaamaan
ansiotyössä tai yrittäjänä toimineen
henkilön työssäoloaikainen kulutustaso
eläkeaikana." Siinä se on sanottu: "työssäoloaikainen
kulutustaso eläkeaikana". Nyt ne, jotka yleisesti ovat seuranneet
eläkkeiden kehitystä Suomessa, tietävät,
että ikävä kyllä tämä ei
pidä paikkaansa ilmeisesti kenenkään
kohdalta. Näillä, joilla on riittävä eläketurva,
sitä ei välttämättä ihan
heti huomaa. Mutta jos ei ole kovin isot ansiot ollut, niin sen
huomaa aika pian eläkkeelle jäämisen jälkeen.
Lähinnä tämä rupeaa puremaan
joka ikisen eläkeläisen kukkaroa, kun hän
on ollut vähän yli kymmenen vuotta eläkkeellä,
mahdollisesti noin 15 vuotta. Se on nähty ostovoiman kehityksessä.
Se on todistettu monella lailla.
Jos nyt ollaan sitä mieltä, että meidän
eläkejärjestelmämme ei tätä pysty
turvaamaan, niin minusta silloin näissä virallisissa
kirjoissa ei tämmöisiä lauseita saisi
esiintyä. Mutta kun minusta tämmöinen
lause nimenomaan on täällä oikein sanottu,
sen pitää täällä esiintyä,
niin minun suuri kysymykseni tälle salille oikeastaan on
ja sitä kautta koko eläkejärjestelmälle,
miksi tämä lause ei toteudu, koska se kerrotaan
kaikille nuorille ihmisille, jotka kaksikymppisinä menevät
töihin, ja nykyisen tavan mukaan heidän eläketurvansa rupeaa
kertymään joka ikisestä palkkaeurosta, joka
heidän tilillensä tulee.
Tämä oli ehkä se semmoinen eläkepoliittinen jonkinlainen
lyhyt ydin tästä kaikesta ja siitä, miten
vaikeata on, kun oppositio ja hallitus käsittelevät
tätä asiaa. Tämän pitäisi
olla hyvin pitkälle tämän talon ulkopuolella
neuvotteluissa ja paljon läpinäkyvämmin
ja tasapuolisemmin ja avarammin kuin konsanaan tähän
asti.
Mutta sitten itse asiassa tähän lausumaehdotukseen.
Minusta se tässä on hyvää, että tästä asiasta
jälleen kerran puhutaan täällä yleisesti
ja terveetkin ihmiset muistavat, että eläkejärjestelmä on
mukana, ja joutuvat aikanaan sinne tai pääsevät,
miten päin sen nyt kukin meistä haluaa sitten sanoa.
Mutta tästä elinaikakertoimesta: sehän
ei koske kaikkia eläkeläisiä. (Ed. Tennilä:
Koskee!) — Ei koske. Se koskee niitä, jotka ovat
syntyneet vuonna 48 tai siitä eteenpäin. (Ed.
Tennilä: Niin, juuri näin, jatkossa koskee!) — Niin,
että tällä lailla se niin kuin tulee
vasta tulevaisuudessa esille, ja sen takia se tietenkin tulee monelle
yllätyksenä, koska näitä aikaisemmin
syntyneitä se ei koske.
Yksi peruste, joka minusta on tässä kyllä ihan hyvä,
on se, että tämä on pyritty laskemaan
niin, että ne rahat, jotka ovat nyt eläkejärjestelmässä, joka
on osittain rahastoiva, kestäisivät. Mutta tietysti
meillä on kyllä hyvin paljon dubioita siitä, onko
siellä ehkä rahastoissa enemmän rahaa
kuin siellä tarvittaisiin. Se summa joka tapauksessa kasvaa
nopeammin kuin maksuun menee eläkkeitä. Tämä on
asiantuntijoiden arvio sitten tehdä tästä niin
sanottu oikea valinta, mutta tämä on se peruste,
joka tässä täytyy muistaa. Siinä on hyvä tarkoitus
takana: pitää mahdollisesti meidän eläkejärjestelmämme
pystyssä.
Se on aivan totta, että yksi ikävä kohtaloryhmä siellä on,
ja se on työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
ihmiset, joita tämä eniten koskee.
Mutta, ed. Tennilä, en voi olla teidän lausumaehdotuksenne
takana jo pelkästään sen takia, että te
sanotte tässä, että "työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvia".
Kyllä sen pitäisi vähintään
koskea kaikkia niitä, jotka ovat jo työkyvyttömyyseläkkeellä.
Tässä on vähintään
teidän kauttanne sitten muotovirhe, mutta tämmöisenä se
tulee äänestykseen, ja koska se ei koske kaikkia
samalla lailla, niin sen takia minun täytyy sitä vastustaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Suomen eläkejärjestelmää on
korjailtu vuosikymmenten aikana, siitä alusta lähtien
varmasti lähes vuosittain. Itsekin olen täällä 21
vuotta ollut mukana korjailemassa, ja parannuksia on aikaan saatu
vuosien varrella. Merkittävä virstanpylväs
oli todella tämän vuosikymmenen alussa, kun toimitusjohtaja
Kari Puron komitea sai työnsä päätökseen
monien lykkäysten, jatkoaikojen jälkeen. Ja taisi
olla niin, että se komitean mietintö tyydytti
toimitusjohtaja Puroa, muttei ketään muita. Mutta
kun mikään muu taho ei siitä sitten kuitenkaan
niin voimallisesti irtisanoutunut, niin silloinen Lipposen kakkoshallitushan
sen toi eduskuntaan yksityisten alojen osalta ja se täällä hyväksyttiin
todellakin helmikuussa 2003 eli sen vaalikauden viimeisinä päivinä suunnilleen
siinä muodossa kuin sen Puro oli esittänyt.
Sitten kesäkuussa 2004 Vanhasen ykköshallituksen
esityksestä hyväksyttiin täällä kuntien
ja valtion osalta sama lainsäädäntö,
sisällöltään identtinen, tietysti
tämmöiset pienet erikoisuudet huomioon ottaen,
julkisen ja yksityisen alan väliset erot huomioon ottaen.
Ja nyt ollaan siinä viimeisessä vaiheessa eli
tänään tulee hyväksytyksi, tai
muodollisesti kai huomenna, kun tuosta lausumasta äänestetään,
tämä kirkon eläkelaki viimeisenä osana
tätä kokonaisuudistusta, ja tämä nyt
käsittelyssä oleva toteuttaa siis kirkon osalta
sen, mikä on viety läpi jo Lipposen ja Vanhasen
hallitusten toimesta vuosina 2003—2004. Nämä kunta-,
valtio- ja yksityisen puolen eläkepaketithan ovat olleet
voimassa jo vuoden 2005 alusta.
Oli kieltämättä suuri saavutus, että Suomessa päästiin
uudistamaan eläkejärjestelmä näin
kokonaisvaltaisesti, koska tarvetta siihen ilman muuta oli. Toki
on yhdyttävä siihen, että vieläkin
nämä pykälät ovat monimutkaisia
ja vaikeaselkoisia ja vaativat juristia ja monenlaisia valitusmenettelyjä ennen
kuin ihmiset oikeutta, toivon mukaan, saavat sen kautta edes. Mutta
kuitenkin se kokonaisuudistus oli saavutus, jota tuskin on muissa
Euroopan unionin maissa taikka yleensäkään
maailmalla saatu aikaiseksi. Aina ne ovat sitten kaatuneet jonkin
voimakkaan osapuolen vastustukseen. Meillä sekä ammattiyhdistysliike
että työnantajajärjestöt ja
muut tahot ikään kuin vaieten päästivät
tämän uudistuksen läpi. Vastuu on toki
eduskunnalla.
Herra puhemies! Eduskunnan vastuu on siinä, että uudistuksen
hyväksyivät niin Lipposen hallituksessa olleet
sosialidemokraatit, kokoomus, vihreät ja vasemmistoliitto
kuin sitten Vanhasen ykköshallituksessa olleet keskusta,
sosialidemokraatit ja Rkp. Nämä kolme puoluetta
veivät läpi tuon julkisen sektorin osalta nämä lait,
ja ne olivat samanlaisessa muodossa. Keskustahan vastusti vuonna
2003 näitä ongelmakohtia, mutta vuonna 2004 oli
jo sitten niiden hyväksymisen kannalla, kun sama paketti
oli uudelleen käsittelyssä toiselta osin. Ja nyt
sitten Vanhasen kolmas hallitus vie tätä kirkon
osalta eteenpäin. Siellä on tietysti kirkon päätökset
jo takana, ja siksi näin on syytä menetellä.
Herra puhemies! Kuitenkin nämä kaksi vakavaa
epäkohtaa tähän kokonaispakettiin ovat
jääneet, mitkä täällä ovat
jo esille tulleet. Siis ne ovat kaikissa näissä taitettu
indeksi ja elinaikakerroin. Molemmat voivat toimia tietyssä tilanteessa
eläkeläisten eduksikin, mutta ne ovat poikkeustilanteita.
Pääosin ne ovat ovelasti löydettyjä eläkemenojen
säästömenetelmiä, leikkausmenetelmiä.
Taitetulla indeksillä joka ainut kuukausi leikataan eläkkeellä olevien
ostovoimaa, ja he jäävät jälkeen
yleisestä palkkakehityksestä voimakkaammin kuin
olisi oikeudenmukaista ja tarkoituksenmukaista.
Elinaikakerroin taas sitten on ongelma tuleville eläkeläisille.
Ehkä tuo ed. Akaan-Penttilän äskeinen
huomio, että tämä on työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuvia tylysti kohteleva, niin kuin tässä lausumassa
sanotaan, on aika ovelasti löydetty portti vastustaa tätä lausumaa.
En tuollaisen taakse kyllä menisi. Jos asia on se, mitä haluaa
viedä eteenpäin, niin kyllä tämä lausuma kuitenkin
kertoo sen. Eihän tässä sanota, miten
se pitää tehdä, vaan se, että tämä pitää poistaa.
Se on erityisesti vuodesta 2010 alkaen työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle
siirtyvien osalta kohtuuton. Ja kun ajattelemme näitä työkyvyttömyyseläkkeellä olevia,
niin kyllä heidän eläkkeensä on
pääsääntöisesti melko
alhainen, ja kun siihen kohdistetaan tällainen elinaikakertoimen
avulla tuleva leikkaus, ei sitä voi pitää kohtuullisena.
Eli eduskunnan on nyt syytä ottaa kantaa siihen, säilytetäänkö tämä vai
annetaanko hallitukselle selvät terveiset, että tämä asia
ei ole oikeudenmukaisessa kunnossa erityisesti työkyvyttömyyseläkkeellä olevia
kohtaan, niin kuin tässä lausumassa sanotaan.
Herra puhemies! Yhdyn kyllä siihen, että voi olla,
että näissä leikkureissa on ollut hyvä tarkoitus
säästää eläkevaroja,
mutta kyllä ne kohdistuvat nyt olemassa oleviin ja sitten
noihin työkyvyttömiin kohtuuttomalla tavalla.
Siksi odottaisin, että kaikki eläkeasioista paljon
puhuvat, eläkeläisiltä ääniä ilomielin
keränneet edustajat nyt harkitsisivat tarkkaan, miten suhtautua
tähän ehkä hyvinkin vakavaan epäkohtaan,
joka tässä lausumassa nostetaan esille.
Herra puhemies! Totean, että valtiovarainministeri
Katainen täällä salissa on muutaman kerran
todennut vajaan vuoden ministeriuransa aikana, että Vanhasen
kakkoshallitus ei aio tehdä eläkeasioissa mitään
korjauksia. Eli tämä elinaikakerroin tulee vuonna
2010 päälle ja alkaa leikata näitä työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle
siirtyvien pienehköjä eläkkeitä,
ja niin kuin kuulimme, jopa pahimmillaan kertautuen, ehkä jopa
100 euroa kuukaudessa. Se on niissä eläketasoissa,
joissa liikutaan tuollaisten henkilöiden osalta, aika merkittävä leikkaus.
Herra puhemies! Pienistä puutteista huolimatta äänestän
kyllä tämän ed. Tennilän nimissä jätetyn
lausuman puolesta huomenna.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä esitti minusta
sellaisen omalaatuisen toiveen näin parlamentissa, että eläkepolitiikka
pitäisi siirtää eduskunnan ulkopuolelle.
Minulla on ihan tasan toisenlainen näkökulma tähän
asiaan, minusta sitä on siirretty liikaa sinne viimeisten
vuosikymmenien aikana.
Esimerkiksi tämä elinaikakerroinhan tupsahti tähän
työeläkelakien uudistukseen nimenomaan niin sanotusta
kolmikannasta. Sieltähän se tuli, ei sitä tässä talossa
keksitty, eikä täällä sitä tainnut oikein
kukaan innostuneesti edes kannattaa, mutta kun kolmikanta oli puhunut,
niin eipä täällä löytynyt
silloin rohkeutta lähteä asiaa korjaamaan. Toivon
mukaan nyt löytyy isompaa ymmärtämystä sille,
että tämä elinaikakerroin on, niin kuin
jo sanoin, kiero peili, joka selvästi suuntautuu sitä perimmäistä tavoitetta
vastaan, joka Suomella on ja pitääkin olla kaikilla
meillä, että elinikä ihmisillä pitenee.
Tämä tavoite tulee nyt rangaistavaksi eläkeläisten
kohdalla.
Mitä tulee siihen, onko Suomella varaa jatkossa maksaa
kunnollisia eläkkeitä ihmisilleen, tästä on
tietysti paljon keskusteltu ja minusta on luotu semmoinen perusteeton,
aika lailla pelonsekainen ilmapiiri, että rahaa ei jatkossa
tule olemaan. Ed. Akaan-Penttiläkin viittasi näihin
eläkerahastoihin, ja ne tosiaan ovat suuret ja kovassa
kasvussa. Esimerkiksi sijoituskanta eläkevakuutusyhtiöillä,
eläkekassoilla, -säätiöillä,
Kelalla, Kevalla, Kkr:llä, Mekillä, Melalla, Speralla
ja Verillä, se on todella iso nyt. Se oli 122 miljardia euroa
vuoden vaihteessa. Vertailun vuoksi todettakoon, että vuonna
1997 se oli 43 miljardia euroa, vuonna 2004:kin se oli vielä nykyistä paljon pienempi,
88 miljardia euroa. Vuodessa se oli kasvanut toissa vuodesta viime
vuoden loppuun 115 miljardista 122 miljardiin euroon. Valtavia rahojahan
siellä on, ja ne ovat, niin kuin sanottu, nopeassa kasvussa.
Minusta tämä pelottelu sillä, että eläkkeisiin
ei ole rahaa, ei nojaudu faktoihin vaan on semmoista yleistä poliittissorttista
ihmismieliin vaikuttamista, että olkaa tyytyväisiä,
kun edes jotakin saatte. Se viestihän tässä eläkeväelle
on. Todellinen kysymys on se, mikä on Suomessa työssäoloaika.
Se eläkepolitiikan kohtalon tässä nyt
tosiasiassa ratkoo. Siltä osin tilanne on lähtenyt
paranemaan, työssä pysytään
nyt pitempään. Varmaan me ed. Akaan-Penttilän
kanssa jaamme sen tavoitteen, että vähintään
68 ikävuoteen pitää ihmisten saada olla
ainakin töissä, vai mitä, vaikkapa tässä työssä.
Myös asenne on lähtenyt muuttumaan, ja ihmiset
jaksavat nyt paremmin olla töissä, mutta korjaamista
työelämässä on vielä paljon.
Niin kuin sanottu, eläkekysymyksenkin kohtalon ratkaisee
se, miten pitkään ihmiset pysyvät töissä.
Se on koko juttu siellä pohjalla. Siinä pitää myöskin
työnantajakapitaalin tulla tuntoihinsa ja kohdella työntekijöitä niin,
että siellä jaksetaan paremmin, koska ikä tuo
myöskin semmoisia etuuksia, joita nuorilta puuttuu, kuten
tämmöisen syvällisen harkinnan, vai mitä,
ed. Akaan-Penttilä, meillä ikääntyneimmillä.
Mitä ne sanovat, se hiljainen viisaus vai mikä se
oli se sana, jota ne käyttävät? Yhtä kaikki
kysymys on siitä, että se, miten pitkästi
pysytään työelämässä,
ratkaisee eläkkeiden maksukyvyn tässä maassa
myös tulevaisuudessa. Siinä suhteessa minusta
näkymät ovat nyt paremmat.
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilänkin pyynnöstä minä vielä kerran
tarkistan tätä lausumaesitystäni, jos
sallitte, eli se kuuluisi sitten kaikkien näitten pienten
viilausten jälkeen näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy pikaisesti eläkelainsäädännön
muuttamiseen siten, että varsinkin kesken työuraa
työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneita tylysti
kohteleva elinaikakerroin poistetaan." Toivon, että tämä yhden
sanan muutos vielä tähän käy.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yksityisten alojen palkansaajien työeläketurvaa
koskeva lainsäädäntö samoin
kuin valtion eläkelainsäädäntö on
uudistettu kokonaan vuoden 2007 alusta lukien. Nyt käsillä olevan
hallituksen esityksen taustalla on tarve yhdenmukaistaa evankelisluterilaisen
kirkon eläkelainsäädäntö rakenteeltaan
näitä muita eläkelakeja vastaavaksi.
Kirkon eläkelaki ja perhe-eläkelaki yhdistetään
nyt yhteen lakiin vastaavasti kuin valtion eläkelaissa
on tehty. Evankelisluterilaisen kirkon palveluksessa olevan eläketurvan
sisältö määräytyy valtion
eläkelain mukaan. Valtion eläkelakiin viime vuosina
tehdyt eläketurvan muutokset ovat siten suoraan tulleet
sovellettaviksi myös kirkon palveluksessa oleviin. Kuten täällä salissa
on jo sivulauseessa todettu, tämän lain valmistelu
on pitkälti tehty kirkolliskokouksessa, ei niinkään
valtiovarainministeriössä. Kaiken kaikkiaan nyt
käsiteltävänä oleva uudistus on
selkeästi lainsäädäntötekninen.
Arvoisa puhemies! Haluaisin kuitenkin korostaa, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnössä kiinnitimme
erityisesti huomiota siihen, että kirkon eläketurvan
piiriin kuuluville ei vielä vuodesta 2008 alkaen lähetetä vuosittain
rekisteriotetta karttuneesta eläkkeestä, kuten
yksityisellä sektorilla työskenteleville lähetetään.
Kuitenkin saadun tiedon mukaan Kirkon eläkelaitos ryhtyy
eläkeotteiden lähettämiseen samassa aikataulussa
julkisen alan eläkelaitosten kanssa, kunhan vaan eri eläkelaitosten
rekisterijärjestelmistä saatavat tiedot on saatettu
ajan tasalle. Sosiaali- ja terveysvaliokunta piti myös
erittäin tärkeänä, että myös
kirkon palveluksessa oleville turvataan mahdollisuus saada tieto
kokonaiseläketurvastaan yhdenvertaisesti yksityissektorilla työskentelevien
kanssa.
Ed. Anneli Kiljunen merkittiin läsnä olevaksi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia vaan kaikille, jotka taisivat häipyä,
siitä taustan valottamisesta, mikä tähän
eläkejärjestelmään liittyy.
Ed. Akaan-Penttilä aloitti sieltä 1962:sta mutta
mainitsi erittäin tärkeän seikan siitä,
kuinka, mihin sitten ed. Tennilä puuttui, tavallaan koko
tämä eläkelainsäädäntö pitäisi
antaa jonkun muun käsiin kuin eduskunnan. Itse kirjoitin
siihen, että politiikan teko vakavilla asioilla täytyisi
ilmeisesti siirtää, kun politiikan teko vakavilla
asioilla sotkee nämä kaikkein tärkeimmät
ja vakavimmat asiat. Hyvänä esimerkkinä — tajuatte,
mitä tarkoitan — aikoinaan varapuhemies Pesälä neuvoi
minua, että ei kannata pitää humoristisia
tai ironisia puheenvuoroja, koska media tahallaan tekee niistä sensaatioita
ja ottaa pois huumorin ja muuta ja leimaa edustajan. Nyt olen huomannut
tämän eduskunnan aikana juuri tämän
politiikan teon vakavilla asioilla, että tämän
suhteen eri puolueet riippuen siitä, ovatko oppositiossa
vai hallituksessa, tekevät tämmöisellä asialla
politiikkaa eli vääristävät,
perversoivat, niin kuin sanotaan psykologian kielellä, muuttavat
toiseksi sitä asiaa. Ed. Erkki Virtanen taisi viime kerralla
sanoa tämän asian yhteydessä, että tämä koko
eläkelainsäädäntö pitäisi
avata ja pistää kokonaan uusiksi, mikä varmasti
onkin totta.
Mutta kun täällä eduskunnassa tehdään
politiikkaa näin vakavalla asialla, niin huomasin esimerkiksi
omalla kohdallani tässä vähän
aikaa sitten, tai ed. Tuomiojan kohdalla, että kun selvästi tv-ruudussakin
hymyilee ja huumorilla tuo luovan idean esiin — kuulun
tulevaisuusvaliokuntaan, ja peräänkuulutamme innovaatioita
ja luovuutta — niin sen jälkeen on lehti, toimittaja
ilmeisesti yksinkertainen, koska tuntuu joskus, että nyt
oppositiossa olevaa entistä hallituspuoluesosialidemokraattia
lyödään kovasti tänä päivänä,
etteivät ne ymmärrä oikein mitään.
Tässä tv-ohjelmassa näkyi, kuinka muut
naispuolisetkin puheenjohtajat naureskelivat ja ymmärsivät sen
huumorin, ja sitten joku media ei ollenkaan ymmärrä tätä huumoria
tai ironiaa tässä asiassa ja tuo sen lehdissä näkyville,
ja sitten käykin niin, että täällä esimerkiksi — en
nimeltä viitsi mainita paria edustajaa — jotkut
uskovat tämän lehden jutun ja alkavat tehdä politiikkaa
sillä ja syyttävät ja syyllistävät
toista tyhmäksi tai yksinkertaiseksi. Tässä yhteydessä vähän
eri lailla. Ed. Kantola sanoi, että hän on aikoinaan
ollut sen verran median pyörittämänä,
että hän ymmärtää, mitä media
koko ajan tekee meille joillekin muillekin ja sen takia tajuaa muittenkin
kansanedustajien olemista tässä eduskunnassa.
Mutta se sikamaisuus, joka joillakin kansanedustajilla, arvoisa
puhemies, on, liittyy tähän meille kaikille tärkeään
asiaan, aivan kuten ed. Akaan-Penttilä toi esiin, että tässä asiassa
jos missä, suomalaisten täytyisi tuntea olonsa
turvalliseksi. Kun on tehnyt sen asian, että on elänyt kunnolla
ja tehnyt kaiken työnsä, niin silloin on oltava
eläkkeen eräänlainen palkka siitä hyvin tehdystä työstä,
ja jos joutuu jollekin varhaiseläkkeelle tai jollekin työkyvyttömyyseläkkeelle,
niin siinä on valtion näytettävä,
että me välitämme sinusta siltikin. Eläke
on siis eräänlainen viimeinen palkka siitä,
että on suoritettu velvollisuus tässä yhteiskunnallisessa
olemisessa ja osaamisessa. Ja sen moraalin tavallaan ja etiikan on
pilannut politiikan teko tällä asialla. Samalla lailla,
niin kuin sanoin äsken tuon toimittajaesimerkin, hämmästyttää,
koska täällä monen meistä luulisi
tajuavan sen, kuinka paljon röyhkeämmäksi
media on tullut viime aikoina, ja sen takia suhtautuvan, aivan niin
kuin ed. Kantola sanoi, myötätunnolla meitä toisia
kohtaan ja näitä asioita kohtaan, joita tuodaan
esiin, eikä niin, että lähtee ruokkimaan
mediaa näissä tahallisissa perversioissa ja väärinkäsityksissä.
Tosiaan nyt minä kuulin, että tätä eläkelainsäädäntöäkin
on tavallaan pilattu systemaattisesti vuosien varrella sitä mukaa
kuin hallitukset ovat vaihtuneet. Sitten tämä fraasi,
mikä oli, että eläkkeen pitäisi
taata työssäoloaikainen kulutustaso, kuulostaa
hyvältä, ed. Akaan-Penttilä luki sen
sieltä laista. Mikä tämä työssäoloaikainen kulutustaso
kullekin on? Marx sanoi aikoinaan, että kullekin tarpeidensa
ja kykyjensä mukaan. Mutta mikä on työssäoloaikainen
kulutustaso? Minä voin kuvitella, kuinka lainsäätäjä on
miettinyt tai ne virkamiehet siellä, jotka kuulemma ed.
Tennilän mukaan ovat pilanneet kolmikannalla aikoinaan
koko tämän eläkelainsäädännön, ja
uskon siihenkin aika pitkälle. Voin kuvitella, kuinka virkamies,
lakimies, on ajatellut, mikä työssäoloaikainen,
mikä elintaso. Se kuulostaa aika hurjalta, että eläke
takaisi sen kulutustason, saamistason. Miksi se ei voi olla vaikka
se, mitä on saanut aikoinaan ympärilleen, tienannut
ja kaikkea. Tämä on äärimmäistä hienosäätöä,
kun mennään kapula- ja byrokratiakieleen, mitä tässä on
oikein yleensäkin ajettu takaa.
Joten vielä kerran. Se, minkä haluaisin nähdä, että eduskunnat
hallituksen koalitiosta ja kokoonpanosta huolimatta tajuaisivat
sen, kuinka tärkeä koko kansan moraalin ja etiikan
kannalta on se, että jos työtä tehnyt
ihminen joutuu tilanteeseen, jossa hän ei voi tehdä työtä — suomalainen
on vielä luonteeltaan sen kaltainen, että hän tuntee
helposti huonoa omaatuntoa tai kehnoutta tai itsetunto-ongelmat
tulevat heti, jos tulee työkyvyttömäksi — niin
silloin valtio ja yhteiskunta olisivat sen takaaja, että se
palkka on loogisella jatkumolla ansaittu jotenkin, että eduskunta
lainsäädäntöelimenä on
varmasti takaamassa ihmisarvolle sopivan elämän
senkin jälkeen, jos se työnteko liian aikaisin
keskeytyy. Aivan samalla tavalla, kun nyt palkitaan, hyvä juttu,
niitä, jotka voivat tehdä tämän
uuden sopimuksen ja tekevät sitten töitä vähän
iäkkäämpänä ja itselleen
eläkettä paremmaksi, samalla logiikalla pitää antaa sitä itsetuntoa
niillekin, jotka siihen eivät pysty.
Mutta tosiaan tässä nyt tämä,
mikä tässä vaiheessa tuli mieleen. Yhdyn
siihen ed. Tennilän ehdotukseen edelleen. Onneksi ed. Akaan-Penttilä ei
sanonut, että työkyvyttömyyseläkkeelle joutavia,
vaan joutuneita, vai mitä ne nyt olivatkaan, koska joskus
tuntuu, että tietyt hallituskoalitiot ovat vähän
sitä mieltä, että toiset joutaisivat
työkyvyttömyyseläkkeelle mutta sitten,
kun sinne joutaa ja joutaisi, niin sitten sinne ei pääse eikä päästetä.
Eli tämäkin ristiriita, tämä Kela-rakennelma
ja muu on tässä työkyvyttömyyseläke- ja
koko eläkejärjestelmässä tavallaan
jonkunlaisena semmoisena henkisenä aidsina, jos uskaltaisi
näin väkevästi sanoa, olemassa juuri
sen takia, että tätä on epätoivoisesti
yritetty pisteitä kotiin keräilemällä tehdä semmoiseksi,
että olemme eläkeläisten, leikattujen
ja kaikkien ... Leikkaamme paremmin kuin jotkut muut, jotka leikkasivat vaan
pelkästään sen takia, että muodon
vuoksi. No, Muodon vuoksihan tuleekin taas televisiosta. Eli oikein
tosiaan vielä ihmettelen, että onpas täälläkin
touhuttu. Kiitoksia siitäkin vähästä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tästä asian
monimutkaista ydintä hieman valaisevasta keskustelusta. Kannatan
lämpimästi ed. Tennilän tarkennettua lausumaehdotusta,
joka toteutuessaan helpottaisi niiden taloudellista asemaa, joilla
on muutenkin mitä vaikein elämäntilanne.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan alkuun kannattaa ed.
Esko-Juhani Tennilän esittämää lausumaehdotusta
siinä muodossa kuin hän sen tarkennettuna tässä tänään
istunnossa teki.
Sillä keskustelulla, mitä me tässä tänään käymme,
on pohja jo 2000-luvun alusta, vuodelta 2002, kun tätä kokonaislainsäädännön
muutosta eläkelakeihin on tehty. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnöstä erityisesti haluan tässä yhteydessä nostaa
esiin yhden kohdan, joka on siis sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä 58 sieltä vuodelta 2002.
Siellä erityisesti sosiaali- ja terveysvaliokunta silloin
tätä hallituksen esitystä tätä kokonaiseläkelainsäädännöstä käsitellessään
teki mielestäni hyvin selkeän lausuman elinaikakertoimesta.
Ihmettelen oikeastaan, että nyt en näe sitä tässä esityksessä,
joka koskettaa kylläkin tätä yksittäistä osalakia
koko eläkelainsäädännöstä eli
kirkon eläkelakia. Kun kuitenkin sen sisällä on
tämä elinaikakertymä yhtenä osana,
niin olisin mieluusti odottanut sitä, että hallitus
olisi nyt jo viimeistään tässä yhteydessä jollakin
tavalla huomioinut sen, että valiokunnassa tätä aikaisempia
lakeja käsiteltäessä on kiinnitetty vakavaa
huomiota siihen, miten sen kohdalla tulisi myöhemmin toimia.
Jos nyt sitten onkin kyse yksittäisestä esityksestä,
kirkon eläkelaista, niin hallitus olisi voinut tehdä jonkun esityksen
siitä, että tähän yhteen kohtaan
palataan myöhemmin, mutta sitä ei sieltä hallituksen perusteluista
löydy. Nyt tietty huomaan, että ei myöskään
sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelystä löydy
tätä kohtaa todella niin tarkennettuna kuin se
aikaisemmin on ollut. Sitä vähän ihmettelen,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tähän
ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota.
Se, mikä täällä valiokunnan
mietinnössä 58 vuodelta 2002 mainitaan, on näin — luen
tästä nyt aika tarkkaan lainattua suoraa tekstiä:
"Uudistukseen sisältyy uutena alkaviin eläkkeisiin vaikuttavana
tekijänä elinaikakerroin. Alkavien eläkkeiden
alkumäärää alennetaan elinaikakertoimella
sen mukaan, miten paljon väestön yleinen elinajan
odote kasvaa." Ja sitten kerrotaan, miten tällä halutaan
varmistaa se, että ei tule liikaa kustannuspaineita näistä maksuista,
ja sitten toiseksi, että tällä haluttiin
kannustaa ihmisiä olemaan pidempään työelämässä.
Nimenomaan tavoitteeksi jo silloin 2000-luvun alussa asetettiin, että eläkkeelle
jäämisen myöhentäminen olisi yksi
tärkeä tavoite, ja siihen pyrittiin silloin jo
aikoinaan vaikuttamaan monella eri tavalla. Mutta silloin jo todettiin
valiokunnassa, että tarkkaa tietoa siitä, onko
eläkemenojen kasvuun liittyviä kustannuspaineita
tarpeen vielä hillitä elinaikakertoimen tyyppisellä eläkkeitä alentavalla muuttujalla
vielä vuosien jälkeen, ei tässä vaiheessa
voi olla olemassa. Siis näin mietinnössä sanotaan
vuonna 2002. Valiokunta pitikin silloin välttämättömänä,
että ennen elinaikakertoimen soveltamisen alkamista erikseen
tarkastellaan, ovatko ne tekijät, jotka nyt puoltavat kertoimen käyttöönottoa,
siis 2000-luvun alussa, oletusten mukaisesti toteutuneet ja onko
kertoimen käytölle siten riittävät
perusteet.
Tähän perustan sen — koska tämähän
on tärkeä vuonna 1948 ja sen jälkeen
syntyneille ja tulee voimaan alkaen 2010 — että nyt
jos koskaan ollaan siinä vaiheessa, että tähän
tulee pysähtyä, ja todella on valitettavaa, että hallitus
ei ole huomioinut sitä, mikä on eduskunnan tahto.
Siis tämä on valiokunnan selkeä kannanotto,
jota valiokunta piti silloin välttämättömänä,
ja nyt tässä miettii sitä, eikö näillä valiokunnan
kannanotoilla — vaikka se ei ole erillisenä lausumana
tänne esitetty, se on ihan selkeästi täällä tekstissä kirjoitettuna — ole
silloin mitään suuntaa antavaa merkitystä hallitukselle
silloin, kun hallitus uudelleen palaa vastaaviin asioihin.
Näin mielestäni on aivan oikeutettua, että nyt edes
tämän yksittäisen kirkon eläkelain
kohdalla saataisiin tämmöinen lausumaehdotus,
jossa tätä kaikkein kipeintä tai suurinta
epäkohtaa edes korjattaisiin niin, että näiden
työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvien kohdalta,
jotka siirtyvät vanhuuseläkkeelle, elinaikakerroin
heidän kohdaltaan poistetaan, niin kuin tässä lausumaehdotuksessa
on.
Kaiken kaikkiaan silloin, kun tätä eläkelainsäädäntöä muutettiin
2000-luvun alussa, 2002 ja 2005, myöskin valiokunnan käsittelyn
yhteydessä selkeästi on todettu, että nämä eri
käsitteet eivät kovin helposti aukea lukijalle
tai meille edustajillekaan ja että tämän
koko lainsäädännön monimutkaisuus
ehkä johti sitten siihen, että niin vahvasti silloinkaan
sitä ei pystytty kokonaan poistamaan tai napakammin puuttumaan
tähän epäkohtaan, että se olisi
saatu silloin jo tästä kokonaislainsäädäntöuudistuksesta
pois. Sehän olisi ollut tärkeintä, eikä että joudutaan
nyt ikään kuin palaamaan semmoiseen vanhaan asiaan.
Mutta toivoisin, että tässä nyt on
selkeä viesti, jos me emme saa tätä yhtä lakia,
kuitenkin siitä, että hallitus ottaisi tämän
asian uudelleen käsittelyyn. Ja tietenkin toiseksi silloin
aikoinaanhan tähän valiokunnassa oli jopa kolme
vastalausetta, ja siinä on keskustallakin yksi vastalause
ollut tähän mietintöön vuodelta
2002, mietintö 58, niin että kyllä siinä yritystä oli
kaikilla eri tahoilla tehdä selkeästi asiantuntijakuulemisessa
ja keskustelussa esiin nousseisiin epäkohtiin muutosta,
mutta silloin sitä ei saatu. Tärkeää on,
että kun me epäkohdat kerta tiedämme,
niitä korjataan, ja ennen kaikkea näen, että kyllä meillä on
tärkeää antaa kunnioitus meidän
kaikille eläkeläisille, joidenka eläkkeet
eivät kyllä nyt suurimmalla osalla ole suuria.
Jos tämän elinaikakertoimen vaikutus on muutamia
kymmeniä euroja ja se vielä kertaantuu, niin se
on suuri raha siinä tuhannen euron ja sen alle olevissa
eläkkeissä, eihän se suurissa ole. Varmasti
juuri tämä, niin kuin me tiedämme, eläkkeellä olijoiden
joukko on suuri. Siellä on todella huonosti voivia ja huonojen
eläkkeitten varassa eläviä. Tämä olisi
kunniateko heille, että tähän puututtaisiin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan tässä ed.
Tennilän tekemää tarkennettua esitystä.
Esitys on erittäin kannatettava ja osoittaa kyllä sen,
että kun eläkeuudistus viimeksi tässä maassa
kolmikannassa ja täällä eduskunnassa
hyväksyttiin, hyväksyttiin samalla myös
eläkkeisiin tällainen leikkausautomaatti. Sitähän
tämä merkitsee. Tulevina vuosikymmeninä tämä tulee
merkitsemään lakisääteisten eläkkeiden
yleisen tason merkittävää alenemista.
Ennusteista voi lukea, että eläkkeiden taso putoaa
jopa alle 40 prosenttiin ansiotasosta. Jokainen tietää,
että se merkitsee tulevina vuosikymmeninä vanhuusajan
köyhyyden lisääntymistä tässä maassa,
eriarvoisuuden lisääntymistä. Kyllä suurituloiset
aina omat lisäeläkkeensä maksavat, ja
myös varallisuus heitä tukee tulemaan hyvin toimeen
myös eläkkeellä, mutta pienituloisten
kannalta tämä on todella dramaattinen heikennys,
ja tästä pitäisi päästä eroon.
Työkyvyttömyyseläkkeiden osalta Vanhasen hallitukset,
nykyinen ja jo edellinen, ovat ajaneet työkyvyttömyyseläkkeiden
heikennyksiä. Viimeksi edellisen hallituksen sosiaali-
ja terveyspoliittisessa strategiassa nostettiin päähuoleksi työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtyneiden määrän kasvu. Unohdettiin
kertoa, että syy on siinä, että maasta
lakkautettiin varhaiseläkkeet, työttömyyseläke,
jonka piiriin varsinkin raskaissa ja kuluttavissa töissä monet
pelastautuivat, kun eivät enää työelämässä jaksaneet.
Tämä on pelastanut tietysti useita kymmeniätuhansia
työssä sairastuneita.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Tennilän
tekemä lausumaehdotus on mielestäni hyvä ja
se puuttuu hyvin kipeään asiaan. Ihmisillä,
joilla on lyhyt työsuhde, ja useimmiten he ovat vammaisia
ihmisiä ja pienituloisia ihmisiä eivätkä ole
kerenneet niitä eläkekertymiä saamaan,
puhutaan 100 euron pienennyksistä eläkkeisiin.
Se on paljon, joten kannatan tätä esitystä,
että se nyt tulee.
Täällä nyt on sitten muisteltu menneitäkin. Muun
muassa ed. Kankaanniemi kertoi, että Lipposen ykkös-
ja kakkoshallitus tekivät sellaista ja sellaista. Ne varmasti
leikkasivat, niin kuin leikkasivatkin, eläke-etuja eläkeläisiltä,
mutta kyllä olisi pitänyt muistella myös
sitä, että pitkälti ne syyt tulivat Ahon
hallituksen teoista. Se oli hallitus, joka ajoi Suomen lähes
konkurssiin kovan markan politiikan seurauksena. Tämä unohdetaan.
Sitten Lipposen ykköshallitus rupesi pelastamaan tätä maata
siitä konkurssipesästä ja silloin joutui
leikkaamaan eläkkeitäkin. Itse olen sitä mieltä,
että se oli virhe, että eläkeläisten
pussille mentiin. Sitä ei olisi pitänyt tehdä,
ei leikata pohjaosaa eikä ottaa käyttöön
taitettua indeksiä ja näitä. Mutta juuret
ovat siellä. Se vaan tahtoo olla niin, että jos
on itse ollut ministerinä jossain hallituksessa päättämässä asioista,
niin muisti loppuu siihen ja sitten sitä kertoo, että nämä tekivät.
No, täällä myös ed. Akaan-Penttilä kertoi,
että hän kannattaa eläkeläisten
etujen parantamista, mutta kun tämä nyt ei satu
ehkä kaikkia koskemaan, niin hän nyt sitten ei
voi tätä äänestää.
Minun mielestäni tämä on kyllä sellainen
aasinsilta pakoilla tämmöisestä asiasta
ulos ja kertoa sitten eläkeläisille, että kun
se ei kaikkia koskenut, niin en äänestänyt
sen takia. Ja muutoinkin näin on näissä eläkeleikkauksissa,
mitä on täällä tehty. Itse olen
ollut vuodesta 99 edustajana, ja huolimatta siitä, mitä Lipposen
ykköshallituskin teki ja näin, oli paljon edustajia,
jotka pitivät oman linjansa ja äänestelivät
sen mukaan, eivät sen mukaan, olivatko oppositiossa vai
hallituspuolueen jäseniä. Nämä eivät
koskaan parane, jos siltä pohjalta lähdetään.
Muistan hyvin, kun keskusta äänesteli pohjaosan
leikkauksista kolme kertaa tässä salissa ja kun
pääsi vallan kahvaan, niin ei ollut puhettakaan,
että niitä olisi tuotu esille, äänestetty
sen jälkeen. Edustajat täällä,
jokaisella on yksi nappi, ja siitä on vastuussa sitten
eläkeläisillekin, miten sitä nappia on
painanut, ei siitä, onko hallituspuolueen edustaja ollut
vai oppositiopuolueen edustaja.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Eläkkeensaajien osalta on kiistatta
nyt sellaisia asioita, jotka pitäisi kokonaisvaltaisesti
kunnolla käydä läpi laaja-alaisemmin
kuin ehkä eläkevakuutusyhtiöiden toimesta.
Näihin kuuluvat tietysti myös nykyisellä indeksin
laskentamallilla nimenomaan hinta- ja palkkakehityksen huomioonottamisjärjestelmät.
Eläkkeet jäävät jälkeen palkkojen
kehityksestä.
Sitten toinen kysymys on vuoden 2005 eläkeuudistuksen
mukanaan tuoma elinaikakerroin ja sen johdosta tapahtuva työkyvyttömyyseläkkeen saajia
koskeva epätasa-arvoinen kohtelu. Myöskin erityisesti
pitkäaikaistyöttömienkin syöksyminen
eläketurvan mustaan aukkoon on asia, josta ei ole kunnolla
ryhdytty keskustelemaan ja tekemään johtopäätöksiä.
Tietysti eläkkeensaajien kannalta palvelujärjestelmät
ovat myös sellaiset, kuin myöskin lääke-
ja terveydenhuollon maksukustannusten maksukattoasiat, jotka pitäisi
näissä yhteyksissä pystyä arvioimaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että tässä evankelisluterilaisen kirkon
eläkelaissa olisi voitu näyttää mallia
suomalaisen eläkelainsäädännön
epäkohtien poistamiseksi ja korjaamiseksi. Toivonkin, että hallitus
tämän kaiken keskustelun jälkeen haluaa
tehdä ne korjaukset, joilla voidaan näyttää hyvää mallia
eläketurvasta, joka takaa toimeentulon. Jos nuori ihminen
menettää työkykynsä, niin nyt hän
joutuisi tämän elinaikakertoimen uhriksi ja eläketurva
voisi siellä elämän korkeimmissa ikävuosissa
olla todella hyvin ohut. Toivon, että asioihin voidaan
jatkossa kiinnittää huomiota.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, että tämä idea
on ollut hyvä, ja totta kai jokainen ymmärtää,
että kannustavuus on paikallaan. Mutta nämä väliinputoajat,
koko eläkelainsäädäntö,
sillä keinottelu, joka on tullut esiin — on tavallaan
tragikoomista, että se tulee esiin näin sitten
tämmöisessä kristillisessä yhteydessä,
jos voisi sanoa, että kun tätä yhdenmukaistetaan
tätä lakia evankelisluterilaisen kirkon toimitsijoiden
ja muitten vastaavien yhteydessä ja suhteen. On hyvä,
että se tulee tässä esiin.
Nimittäin kun monin tavoin on tuotu esiin, että näin
vakavalla asialla on tehty politiikkaa, keinoteltu vuodesta 62 lähtien,
niin outoon valoon sitten jäävät kuitenkin
hallituspuolueiden edustajien puheet — ed. Akaan-Penttilän
loistava puhe, upeakin puhe, ja taustoja valottava, mutta hän
sanoi sitten, ettei aio äänestää ed.
Tennilän muutosesityksen mukaisesti — ne joutuvat
siihen valoon, että kun valtiovarainministeri Katainen
on sanonut, että eläkelainsäädännölle
hän ei aio tehdä yhtään mitään,
tämä hallitus ei aio tehdä yhtään
mitään, niin silloin nämä kaikki
hallituspuolueitten puheet, jotka nyt ovat havainneet tämän valitettavan
heikkouden tässä lainsäädännössä, ovat
jotenkin pelkkää omantunnon puhdistusta. Puhutaan
vaan sen takia, että kun kerran tämä on sovittu
hallituksen ohjelmassa, niin tälle ei tulla tekemään
yhtään mitään, ei yhtikäs
mitään. Jokainen ansiokas puhe, joka ottaa työkyvyttömyyseläkeläiset
nyt huomioon, on pelkkää puhinaa tuulessa.
Keskustelu päättyi.