2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vaalilain 5 ja 11 §:n
muuttamisesta
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vuosikymmeniä on käyty
keskustelua vaalijärjestelmämme uudistamiseksi,
suhteellisuuden parantamiseksi. Siinä mielessä tämä lakiesitys olisi
ollut tervetullut, mutta ei tämänsisältöisenä.
Viime viikolla lakiesityksen ensimmäisessä käsittelyssä useassa
puheenvuorossa esitys leimattiin aivan oikein torsoksi. Ei tässä esityksessä ole
mitään muuta hyvää, kuin että suhteellisuus
paranisi. Sen sijaan, jos tämä toteutetaan tällä tavoin,
monia asioita vaikeutetaan: Esimerkiksi historiallisia, maakunnallisia
yhteistyökuvioita, ne murenisivat. Ehdokasmäärät
tulisivat vähenemään esimerkiksi sen
vuoksi, että kun nyt Pohjois-Savon vaalipiiristä valitaan
9, niin ehdokkaita on voinut asettaa 14, ja kun Pohjois-Karjalasta
on valittu 6, niin on voitu asettaa 14 ehdokasta, mutta uudessa
yhtenäisessä vaalipiirissä ehdokkaita
voisi asettaa vain 15, jolloin kansalaisten, äänestäjien
valinnanvara merkittävällä tavalla vähenee.
Ehdokkaita ei ole myöskään silloin niin
laajalta alueelta, ja erityisesti maakuntien reuna-alueet tulisivat
kärsimään. Väistämättä,
herra puhemies, tämä johtaa myös perustuslain
avaamiseen, sillä nyt ollaan perustuslain minimissä,
mikäli tämä lakiesitys hyväksyttäisiin,
eli 12 vaalipiirissä.
Perustuslakivaliokunnassa perussuomalainen valiokuntaryhmä teki
vastalauseen, ja vastalause 1:ssä on perustellusti esitetty
syyt, joiden nojalla esitän tämän lakiesityksen
hylkäämistä.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kivelän tekemää hylkäysesitystä ja vielä muutamalla
sanalla tuen noita ajatuksia, mitä on. Näen, että näin
suuresta asiasta kuin vaalipiirien uudistusasiasta olisi käytävä keskustelu
parlamentaarisessa järjestelmässä eikä näin vain,
niin kuin nyt hallituksessa on tehty, että hallitus on
sisäisesti tehnyt tämän esityksen.
Niin kuin Kivelä totesi, siinä on yksi positiivinen
elementti meidän itäsuomalaisten osalta, nimenomaan
Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon, että tämä piilevä kynnys
laskeutuu tässä, mutta sitten siinä on
niin paljon negatiivisia asioita. On juuri tämä ehdokasasettelu,
kun asetellaan, se puoliutuu, ja sitten, mitenkä on tämä tasapaino Pohjois-Karjalan,
Pohjois-Savon osalta. Myös kampanjan hinta kasvaa huomattavasti.
Tämä on keskittävää politiikkaa
ja edustajien keskittämistä suuriin keskuksiin.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten jo ensimmäisessä käsittelyssä käytetyistä puheenvuoroista
on käynyt ilmi, keskusta vastustaa hallituksen esitystä Itä-Suomen
vaalipiirien yhdistämisestä. Olemme jättäneet
asiasta perustuslakivaliokunnan käsittelyssä myös
vastalauseen.
Keskeiset syyt kantaamme ovat itse prosessi ja alueellisen edustavuuden
murentuminen. Yleensä vaalipiirimuutokset tehdään
laajan parlamentaarisen valmistelun perusteella. Poliittisen järjestelmämme
kannalta on erittäin vaarallista, jos kukin hallitus yksinkertaisella
enemmistöllään lähtee muokkaamaan
itselleen mieleisiksi vaalipiirejä.
Kuten edellä käydyssä aluehallintouudistusta koskevassa
keskustelussa todettiin, hallituksen politiikka laidasta lukien
ihannoi keskittämistä, keskushallinnon tiukkaa
ohjausta ja vähät välittää maakunnan
näkemyksestä. Tämäkin uudistus
runnottiin läpi välittämättä niiden
alueiden näkemyksestä, joita uudistus tosiasiassa
koskee.
Arvoisa puhemies! Muistan mielenkiinnolla ensimmäisestä käsittelystä ne
puheenvuorot, joissa perusteltiin suurempia vaalipiirejä sillä, että pienille
puolueille on mahdotonta saada ehdokkaita läpi. Tähän
joutuu väistämättä toteamaan,
että sellaista se demokratia on — kaikki eivät
voi tulla valituksi, pitää saada riittävästi ääniä.
Onhan sekin nähty, että kun pieni puolue saa riittävästi ääniä,
niin siitä tulee suuri puolue. Jos me haluaisimme aivan
tarkkaan saada suhteellisuuden toteutumaan Suomessa eduskuntavaaleissa,
meillä pitäisi olla yksi vaalipiiri. Mutta ehdottomasti
meidän nykyinen järjestelmä, jossa on
lukuisia vaalipiirejä, jolla turvataan eri alueiden edustajat
tänne eduskuntaan, on se järjestelmä,
jota keskusta kannattaa.
Nykyinen vaalipiirijärjestelmämme tasapainotteleekin
sekä poliittisen suhteellisuuden toteutumisen että alueellisen
edustavuuden välillä. Molemmista tulee huolehtia,
eikä poliittisen suhteellisuuden parantamiseksi voi luopua
nykyisistä vaalipiirijaoista.
Kaikissa tapauksissa vaalipiirien tulee olla sen kokoisia, että äänestäjät
kokevat poliittisen järjestelmän itselleen läheiseksi.
Tämä lisää myös äänestysvilkkautta.
Näitä näkökulmia ei hallituksen
esityksessä ole millään tavalla huomioitu,
ja siksi esitän, että hallituksen esittämä lakiehdotus tulee
hylätä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jotta en kiihtymykseltäni
unohda tätä kannatuspuheenvuoroa, pyydän
saada heti kannattaa edustaja Lohen tekemää hylkäysesitystä.
Herra puhemies! Elämme päivää 5.3.,
syntymäpäivääni.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Onneksi olkoon!
Kiitän, herra puhemies! — Olin kuvitellut,
että sen voisi viettää valoisemmissa
merkeissä — no, eihän tässä mitään,
eduskunnan suuressa salissa arvoisan puhemiehen ja edusta-jien edessä — mutta
aihepiiri on senkaltainen, että se tekee syömmeni
surulliseksi. Savolaisen laulussa sanotaan, että sen kansa
kaikki kärsi. Lähetekeskustelussa taisin jopa
todeta, että joskus ennen tämäntyyppisiä kokeita
tehtiin koe-eläimillä, nyt tämä tehdään
savolaisilla.
Herra puhemies! Vaalipiiriuudistukset ovat senkaltaisia asioita
ja uudistuksia, kuten ansiokkaasti perustuslakivaliokunnan keskustan
vastalauseessa on todettu, jotka tulee toteuttaa pitkän parlamentaarisen
ja perustuslaillisen tarkastelun kautta. Nyt hallitus lähti
siitä, missä aita oli matalin, käyttäen
perustuslain sallimaa mahdollisuutta yhdistellä vaalipiirejä huomioimatta
ja kuulematta Itä-Suomen asukkaiden ja ihmisten ja eri
tahojen mielipiteitä. Jyrki Kataisen kuuden puolueen hallitus
erehtyi hallitusneuvotteluissaan myös vihreiden vaatimukseen
vaalipiirijaon uudistuksen toteuttamisesta, ja nyt nuo kaikki muut
viisi puoluetta ovat sitten tuon hallitusohjelmansa vankeja. Kaikki
kitisevät kyllä itse asiassa uudistusta vastaan,
mutta kun se on hallitusohjelmassa ja yksi hallituspuolue on saanut
sen aikaan, että siellä sen pitää olla
ja pysyäkin, niin näin se menee vain juna eteenpäin
oikein jytisten.
Herra puhemies! Tässä loukataan syvästi
itäsuomalaisten ihmisten tuntoja. Erityisesti sen vuoksi,
että Etelä-Savo yhdistetään
Kaakkois-Suomen vaalipiiriin, kun Kymen vaalipiiri ja Etelä-Savon
vaalipiiri muodostuvat yhteiseksi vaalipiiriksi. Olen aivan varma,
että Etelä-Savolle tämä kehitys
tulee olemaan kohtalokas, koska se tarkoittaa samalla sitä,
että myös muut valtionhallinnon alueelliset jaot
tulevat kehittymään ja muuttumaan tuon vaalipiiriuudistuksen
myötä. Etelä-Savo, Mikkeli, Savonlinnakin,
Savonlinnan kaupunki, josta muuten taitaa olla SDP:n eduskuntaryhmän
puheenjohtajakin kotoisin, ottivat tiukan vastustavan kannan koko
vaalipiiriuudistukseen. Kaikki nämä alueet tulevat
häviämään ja jäämään
Kymen takamaastoksi, eikä se voi olla Suomen etu myöskään.
Savo, perinteinen alue, jossa on toteutettu erittäin pitkälle
menevää yhteistyötä muun muassa
Itä-Suomen neuvottelukunnan, Itä-Suomen maakuntien
kesken, tullaan tätä kautta hajottamaan. Tässä toteutuu sananmukaisesti
vanha hajota ja hallitse -periaate.
Vaalipiiriuudistukset tulisi todellakin valmistella parlamentaarisesti
ja perustuslain — vähintäänkin — hengen
mukaisesti. Jos valtakunnassa halutaan toteuttaa vaalipiiriuudistuksia — kuten nyt
näyttää olevan, että tämä rulla
tulee jatkumaan, arvoisat kansanedustajat, niin läsnä olevat kuin
muutkin — on syytä havaita, että ei tämä uudistus
näillä ajatuksilla näytä jäävän
tähän, vaan se jatkuu eteenpäin. Silloin
ei puhuta enää ainoastaan Itä-Suomen
kokeesta, kuinka se siellä sitten toimii. Kyllähän
me vaalit siellä pidämme, ei siinä mitään.
Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala — toteutamme yhdessä vaalit,
emme me toisiamme vierasta, Ohtaansalmi ei meille ole liian vieras
paikka. Kansanedustajat tulevat valituiksi, mutta haluaisin todeta
samalla, mihin edustaja Kiveläkin ansiokkaasti omassa puheenvuorossaan
viittasi: Ehdokkaiden määrän laskeminen käytännössä tarkoittaa
sitä, että sillä kyllä kavennetaan
suomalaista demokratiaa. Voi olla, että se jopa parantaa
joidenkin mahdollisuuksia pärjätäkin
vaaleissa, mutta ei se voi olla meidän demokratiamme lähtökohta
niin, että vaalipiirien uudistus onkin sitten joidenkin
puolueiden matematiikkaa siitä, kuinka he mahdollisesti
pärjäisivät paremmin. Ainakin keskustan
piirissä meillä on hyvä henki sen suhteen,
että itse asiassa tulemme tekemään sellaisen
vaalituloksen, että ne toiveet, joiden perusteella jotkut
ovat vaalipiiriuudistusta suunnitelleet, eivät kyllä tule
toteutumaan. Siinä on motivaatiota aika monelle: puolustaa
myös paikallisuutta, puolustaa demokratiaa ja toimia siltä pohjalta,
kun myös alueella on asia hyväksi nähty.
Herra puhemies! Tämä vaalipiiriuudistusasia ansaitsee
ihan oikeasti kunnon haukut. Tämä on toteutettu
kaikkien hyvien pelisääntöjen vastaisesti,
ja siksi tätä ei voi hyväksyä.
Tämä tulee jäämään
tämän eduskunnan, tämän demokratian, meidän
parlamentarismimme yhdeksi häpeäpilkuksi ja häpeäpaaluksi.
Tätä harva meistä voi antaa Kataisen
hallitukselle anteeksi. Äänestäjät
tulevat sen varmasti myös ajan myötä palkitsemaan.
Herra puhemies! Lopuksi vielä haluan kannattaa edustaja
Lohen tekemää perusteltua ehdotusta siitä,
että kyseinen lakiehdotus hylätään.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Tämä vaalilain niin sanottu
uudistus siis yhdistää Itä-Suomen kaksi
vaalipiiriä yhdeksi uudeksi vaalipiiriksi. Sehän
nyt yritetään toteuttaa, toteutetaankin, näitten
asianomaisten maakuntien tahtoa vastaan. Merkillepantavaa oli se
ja on se, että maakuntien liitot ovat kaikki ottaneet yksi
yhteen kielteisen kannan tähän pakkoliittämiseen.
Tämän suunnitelman, joka on jo pitkällä,
poliittinen kaavahan on meille tuttu, mutta todettakoon se vielä tässä kertaalleen:
Vihreät vaativat erittäin kovilla ukaaseilla tämän
läpiajamista. Kokoomus tietysti pääministeripuolueena
katsoi, että sen täytyy ottaa tämä asia
hoitaakseen hallituksen yhteistyöhengen nimissä,
ja sitten SDP joutui tässä nielemään
tämän uudistuksen, vaikka se oli ja on vastoin
SDP:n perimmäistä tahtoa. SDP:n puoleltahan kuuluu
tässä asiassa nurinaa vieläkin.
Mieleeni ovat jääneet perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja, varatuomari Johannes Koskisen puheenvuorot ykköskäsittelyssä täällä,
jossa hän useampaankin kertaan vetosi parlamentaarisen
valmistelun puolesta ja sen puolesta, että tällaisia
asioita pitäisi valmistella ja ratkaista aina koko maa
silmien edessä, ei pelkästään
tällaisena osittaisuudistuksena vaan koko maa silmien edessä.
Tässä asiassa täytyy olla voimakkaasti edustaja
Johannes Koskisen ajattelutavan kannalla.
Huomenna keskiviikkona hallituksen edustajien enemmistö jyrännee
tämän niin sanotun uudistuksen lävitse,
mutta jos oikein tarkkaan tätä asiaa ajattelemme,
niin jos Itä-Suomen edustajat laidasta laitaan yli puoluekantojen
pitävät tätä uudistusta huonona
ja asettuvat sen kaatumisen kannalle, silloin tämä esitys
kaatuu.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun on vaara, että aikaraja
ylittyy, niin on pakko tulla tänne eteen puhumaan.
Tässä on hienoja, melkein sanoisin, runollisia puheita
pidetty asian ympärillä. Kun edellisen puhujan
kanssa olemme myöskin aikanaan aikaisemmissa elämänvaiheissa
saattaneet keskustella vaaliliitoista, jotka ovat olleet tällaisia
korvikkeita näille vaalipiiriasioille, niin (Seppo Kääriäinen:
Myös toteuttaneet niitä!) — ja toteuttaneetkin
niitä runsain mitoin ja varmaan ihan hyvällä mielellä ja
hyvillä tuloksillakin — on pakko tähän
asiaan sanoa pari sanaa, kun enemmän ehkä kuin
kukaan muu tässä salissa olen joutunut tämän
taakan kanssa painimaan. Pienelle puolueelle, joka joutuu kuitenkin
kaikissa vaalipiireissä toimimaan, nämä vaalipiirikohtaiset
rajat tietysti ovat hyvin hankalia.
Olen Kymenlaaksosta päin kotoisin ja hyvin ymmärrän
ja kunnioitan näitä näkemyksiä,
joita on tässä äsken todettu. Ongelmahan
on tietysti se, että väki vähenee tietyillä alueilla.
Sehän on tietysti se perusongelma. Tämä asiahan
on myöskin, voidaan sanoa, kolmisenkymmentä vuotta ollut
tiedossa, että jotkut vaalipiirit lähtevät
meillä kasvamaan tiettyyn suuntaan, taikka tietyt vaalipiirit
pienenevät tiettyyn suuntaan ja tietyt vaalipiirit kasvavat
tiettyyn suuntaan, ja sanoisin näin uusmaalaisena ja vantaalaisena,
että ei se niin helppoa täällä meilläkään
ole. Vantaan vieressä tuossa lähellä on
iso kaupunki Espoo, joka myöskin aika hyvin menestyy usein
vaaleissa, koska siellä on paljon aktiivisia äänestäjiä,
niin että meillä vantaalaisilla on ihan hyvä taistelu aina
tähän taloon kansan tuella selvitä.
Tiedämme hyvin, mikä on tämän
tänään käsittelyssä,
huomenna äänestyksessä olevan lain sisältö ja
historia. Edellinen hallitus teki tietyn uudistuksen. Sanottiin,
että siinä oli ongelmia, mutta se olisi ollut
kuitenkin ratkaisu tiettyihin asioihin. Sitä ei nyt ole
olemassa, nyt mennään tällä esityksellä.
Minusta tämä on kuitenkin hyvä askel
eteenpäin, kun otamme sen näkökulman
lisäksi huomioon, että jos parlamentaarisessa
valmistelussa edetään myöskin hallitusohjelman ajatusten
mukaan, että vaalipiirien minimimäärää lasketaan
12:sta alaspäin, sehän jättää sitten aidon
tarkastelukulman sille, mitä ihan oikein tässä sanottiin.
Tällaiset asiat pitää katsoa koko maa
silmien edessä.
Ongelmiahan meille jää edelleenkin. Satakunta
on suhteellisen pieni vaalipiiri: ei voitu vähentää,
koska 12 tuli vastaan. Lappiakaan nyt ei voi pitää suurena
muuten kuin tietysti alueeltaan ja henkisesti, mutta edustajien
määrä on aika pieni. Keski-Suomikin pikkuhiljaa
on ollut joiltakin osin pienenemässä taikka pienenemisen
rajamailla. (Seppo Kääriäinen: Ja Uusimaa
sitten!) — Ja Uusimaa sitten varmasti tulee tarkasteluun tässä jatkouudistuksessa.
En yhtään epäile, etteikö siellä tule
jako kahteen. Ja jos tätä korjausta kauan odotetaan,
niin jaetaan vielä kolmeenkin, jos kaikki väki
pakkaa tänne Uudellemaalle, mutta ehkä nyt kuitenkin
seuraavassa vaiheessa joku mielekäs jako sitten tulee kahteen,
mutta ei vielä tässä yhteydessä.
Sanoisin, että tässä demokratian
kannalta kuitenkin mennään eteenpäin,
ja sanoisin myöskin niin yksittäisenä kansanedustajana,
että jatkouudistuksessa jopa tätä ehdokkaiden
minimimäärääkin pitää voida
tarkastella. Nythän meillä on ollut se 14 pienissä vaalipiireissä,
se on levittänyt demokratian mahdollisuutta useampien ehdokkaiden
kautta. Jos on vaalipiirissä se lakimääräinen
15 ehdokasta ja 15 valitaan, onhan Suomen eduskunnalla, jos poliittiset
ryhmät siihen päätyvät, vara
säätää, että on 20
ehdokasta minimimäärä. Näinhän
on eurovaaleissakin. Minusta tämänkaltaisia asioita
pitää voida pystyä aina tarkastelemaan.
Mutta ihan rehellisesti, hyvällä mielellä huomenna äänestän
"kyllä" tässä kohdassa, mennään
eteenpäin. 30 vuotta on ollut aikaa hoitaa asiaa. Nyt mennään
tämmöinen askel eteenpäin, ja niin kuin
tässä jo edustajat totesivat, ei se taida jäädä viimeiseksi
askeleeksi. Toivottavasti ei tarvitse 30:tä vuotta odottaa
seuraavaa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minulla on täysin päinvastainen
käsitys demokratiasta. Ymmärrän, että edustaja
Jääskeläinen on joutunut painimaan pienen
puolueen roolissa ja vaaliliitot ovat merkanneet jotakin.
Mehän hyväksyimme vaalialuemallin Itä-Suomen
maakunnissa laajalti eli olimme valmiita lähtemään
siitä, että tehdään tämä niin
sanottu tasoituspaikkajärjestelmä lopuksi niin,
että pienimmät puolueet pystyvät sitten
suhteellisessa osuudessaan saamaan sen paikan, mikä heille kuuluu.
Se olisi ollut hyvä malli. Sillä ei olisi tarvinnut
lähteä maakuntia hajottamaan ja näitä yhteistyökuvioita
hajottamaan, mitkä eittämättä nyt muuttuvat
erittäin merkittävästi.
Kokonaisuudistuksen — joka tietysti olisi pitänyt
valmistella juuri niin kuin vaalipiiriuudistukset pitää tehdä,
perustuslain mukaisesti ja nimenomaan kahdessa eduskunnassa säätämisjärjestyksen
mukaisesti — myötä me olimme kyllä jo
valmiita Itä-Suomessa harkitsemaan myös sitä,
että olisi pidetty tuo Itä-Suomi ydinkoossa niin,
että Pohjois-Karjala, Etelä-Savo ja Pohjois-Savo
olisivat muodostaneetkin kenties sen yhteisen vaalipiirialueen.
Se olisi tukenut ja vienyt kaikkia näitä järjestelmiä siihen
suuntaan, että sekä vaalipiiriuudistus olisi tukenut
sitä että myös muu hallintojärjestelmä,
jota siellä eittämättä tulevaisuudessakin
tulee olemaan.
Tässä mielessä kyllä tämä uudistus
on torso. Se on toteutettu puhtaasti vaalimatemaattisin ja ennen
kaikkea puoluepoliittisin pyrkimyksin. Olen aina ennenkin sanonut
sen, että silloin, kun puoluesihteerit päästetään
varsinkin suunnittelemaan vaalipiiriuudistuksia tai kun ne toteutetaan Säätytalossa
hallitusneuvottelujen aikana, niin kyllä siellä laskukoneet
käyvät ja mietitään, kuka pystyisi
ja voisi hyötyä uudistuksesta. Tämähän ei
voi olla oikeaa demokratiaa, ei täällä laskukoneen
kanssa voida tehdä näitä uudistuksia,
ja sen takia, edustaja Jääskeläinen,
olen täysin eri mieltä teidän, sekä tämän
moraalisen että nyt demokraattisen, ajattelunne kanssa.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa puhemies! Arvostan edustaja Rossin mielipidettä ja
arviota. Itse vain joudun toteamaan, että kuitenkin tässä uudistuksessa
annetun äänen vaikutus tuleviin eduskuntapaikkoihin
on oikeudenmukaisempi ja tasapainoisempi. Siinä mielessä demokratia
tässä etenee tietyn askeleen, ei täydelliseksi,
mutta tietyn askeleen kuitenkin positiiviseen suuntaan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Edelleenkin pitää ihmetellä tätä vaalipiiriuudistuksen
toimintatapaa. Miksi ihmeessä ei kelvannut se viime vaalikaudella
sorvattu vaalialuemalli, joka olisi tiennyt juuri tätä,
mitä edustaja Jääskeläinenkin
täällä peräänkuulutti,
sitä, että se suhteellisuus olisi toteutunut joka
puolella maata samalla tavalla? Mutta se ei nyt sitten jostain syystä nykyisille
hallituspuolueille kelvannut, ja ennen kaikkea se ei kelvannut vihreille.
Arvoisat muut hallituspuolueet, te olitte vihreiden talutusnuorassa
tässä asiassa. Siitä ei pääse
yli eikä ympäri. Ja tämä ei
ole muuten demokratiaa, ei ainakaan enemmistödemokratiaa,
vaan vähemmistödemokratiaa, ja ihmettelen suuresti,
miksi tällainen tehtiin.
Samalla myöskin siinä hajotetaan niitä luontaisia, vuosisataisia yhteistoiminta-alueita
ja -käytänteitä,
joita itäisessä Suomessa on ollut. Edunvalvonta
menee sekaisin. Se on aivan erilaisessa asennossa kuin aikaisemmin,
samoin aluehallintoviranomaiset, niin kuin äsken oli edellisessä asiassa
puhetta. Moni asia menee huonompaan suuntaan tämän
osalta, ja demokratian väheneminen tältä osin
osallistumisen vilkkaudessa ja muussa, se on edessä.
Keskustelu päättyi.