1) Hallituksen esitys rikollisjärjestön toimintaan
osallistumisen säätämisestä rangaistavaksi
Henrik Lax /r:
Arvoisa rouva puhemies, ärade fru talman! Haluan esitellä lakivaliokunnan mietinnön
hallituksen esityksen 183/1999 johdosta.
Hallituksen esityksessähän esitetään
rikollisjärjestön toimintaan osallistumisen säätämistä rangaistavaksi.
Ottaen huomioon, että pääministeri vajaa
vuosi sitten, jos oikein muistan, julkisuudessa kiinnitti huomiota
tähän asiaan ja ihmetteli asian viipymistä,
on paikallaan hieman kerrata tämän lakiesityksen
syntyhistoriaa ja vaiheita tähän päivään
asti.
Tämähän perustuu Euroopan unionin
tekemään päätökseen
tai oikeastaan niin sanottuun yhteiseen toimintaan. Siinä vaiheessa,
kun tämä EU-tason ratkaisu tuli eduskuntaan ennakkolausuntoja
varten, lakivaliokunta suhtautui jo silloin vähintäänkin
varauksellisesti, mutta sanoisin jopa kielteisesti, yhteistä toimintaa
koskevaan esitykseen. Hallitus kuitenkin hyväksyi yhteisen toiminnan
valiokunnan ja samalla eduskunnan kannasta piittaamatta.
Sittemmin, kun esitys tuli tänne eduskuntaan, sekä perustuslakivaliokunta
että hallintovaliokunta antoivat varsin kriittiset lausunnot
tästä, ja niistä voi aivan hyvin lukea
ajatuksen, että tällaista ei voikaan hyväksyä,
koska se ei ole sopusoinnussa meidän perinteisen rikoslain
järjestelmämme kanssa.
Tässä on nyt kuitenkin edessänne
yksimielinen mietintö, jolla hyväksytään,
että Suomen rikoslakiin tuodaan — nimi on vähän
muuttunut — järjestäytyneen rikollisryhmän
toimintaan osallistumisen säätäminen
rangaistavaksi. Lakivaliokunta on kirjoittanut tämän
säännöksen kauttaaltaan uudelleen, ja
se täyttää kyllä aivan selvästi
yhteiselle toiminnalle asetetut tavoitteet.
Mitenkä tämä temppu on onnistunut,
kun vielä vuosi sitten, jos oikein muistan, ainakin joku valiokunnan
jäsenistä piti täysin mahdottomana, että tämä solmu
kyetään avaamaan? Se on kyetty avaamaan siksi,
että lakivaliokunta on toiminut varsin järkiperäisesti.
Tämä asia liittyy hyvin keskeisesti eduskunnassa
olevaan erittäin suureen uudistukseen, rikoslain kokonaisuudistuksen
neljänteen ja viimeiseen vaiheeseen, jolla ratkaistaan,
säädetään, rikoslain yleisen
osan säännökset. Tämähän
on vieläkin valiokunnassa. Mutta tämä oli
suorassa kytköksessä tähän rikoslain
yleisten oppien uudistamiseen ja myös yhteydessä viime
perjantaina täysistunnossa hyväksyttyyn terrorisminvastaiseen
lainsäädäntöön. Kun
nämä saimme synkronisoitua, niin löysimme
myös tavan kirjoittaa säännöksen,
joka vastasi hallituksen esityksen tarkoitusta.
Voin ehkä vielä tässä aluksi
todeta, että Suomi allekirjoitti joulukuussa vuonna 2000
niin sanotun Palermon sopimuksen. Se on YK:n yleissopimus, jolla
pyritään saamaan kansainvälinen järjestäytynyt
rikollisuus aisoihin. Tämän sopimuksen perusteella
annettava laki tulee seuraavan eduskunnan ratkaistavaksi, ja silloin
uusi eduskunta joutuu myös ratkaisemaan, toimiiko täällä nyt
esitettävä rikostunnusmerkistö vai onko
sitä mahdollisesti Palermon sopimuksen johdosta avattava
ja kenties laajennettava.
Jo silloin, kun lakivaliokunta vuonna 1997 lausui tästä EU:ssa
kehiteltävästä hankkeesta, valiokunnan
mielestä yhteisessä toiminnassa olisi tullut pyrkiä luettelemaan
tyhjentävästi tai mahdollisimman täsmällisesti
tämän säännöksen soveltamisalaan
kuuluvat rikokset. Rikollisjärjestön toimintaan
osallistumisen kriminalisoinnin valiokunta katsoi poikkeavan nykyisistä rikoksen
osallisuutta koskevista säännöksistä ja oikeuskäytännöstä.
Valiokunta ei ollut myöskään valmis laajentamaan
oikeushenkilön rangaistusvastuuta ehdotuksen mukaisesti
rikollisjärjestön toimintaan osallistumiseen ennen
kuin yhteisösakon tuomitsemisedellytyksiä ja sen
soveltamisalaan kuuluvia rikoksia oli arvioitu kansallisen lainsäädännön
osalta. Niin kuin totesin, EU:n yhteinen toiminta rikollisjärjestöön
osallistumisen kriminalisoinnista hyväksyttiin ilman, että sitä olisi
täsmennetty tai rajattu sillä tavoin kuin lakivaliokunta
piti lausunnossaan tarpeellisena.
Valiokunta on kauttaaltaan jo pitkään ollut
sitä mieltä, että järjestäytyneeseen
rikollisuuteen on suhtauduttava vakavasti. Keskusrikospoliisin tietojen
mukaan Suomessa on havaittu toimivan 33 Euroopan unionin määritelmän
mukaista järjestäytynyttä rikollisryhmää.
Lakivaliokunta pitää kansallisten toimenpiteiden
lisäksi kansainvälistä ja erityisesti
EU:n jäsenvaltioiden yhteistyötä välttämättömänä tämän
vakavan rikollisuuden torjumiseksi.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan vuodelta 2000 tarkastellut
näitä säännöksiä ja
todennut, että kunkin rikoksen tunnusmerkistö on
ilmaistava laissa soveltajan kannalta riittävällä täsmällisyydellä ja
että säännöksen sanamuodon perusteella
on kyettävä ennakoimaan, onko jokin toiminta tai
laiminlyönti rangaistavaa. Tässä on kysymys
uuden tyyppisestä kriminalisoinnista, joka ei rajaudu yllytyksen
tai avunannon sääntelemiseen. Tämä on
eräänlainen organisaatiorikos, ja tavallaan meidän
perinteinen osallistumisoppimme ei vastaa tähän
huutoon oikeastaan. Täällä mennään
rikosoikeudessa vakiintuneiden osallistumiskäsitysten ulkopuolelle,
jolloin myös sääntelyn täsmällisyysvaatimus
korostuu tavanomaista enemmän. Näistä syistä myös perustuslakivaliokunta
piti rangaistussääntelyn sisältöön
kohdistettavan ennakoitavuusnäkökohdan takia tarpeellisena,
että pykälä kirjoitetaan uudelleen, tai
niin kuin sivistyneesti valiokunta sanoi: kehitetään
edelleen, "muotoiluja pystytään vielä kehittämään".
Myös hallintovaliokunta on omassa lausunnossaan ollut samoilla
linjoilla.
Aikaisemman lausuntonsa sekä perustuslakivaliokunnan
ja hallintovaliokunnan lausuntojen mukaisesti myös lakivaliokunta
pitää momentin täsmentämistä välttämättömänä.
Niin kuin sanoin, eduskunta viime perjantaina hyväksyi
lakiesityksen, jolla rikoslakiin lisätään
uusi 34 a luku terrorismirikoksista. Sen lain 4 §:ssä säädetään rangaistavaksi
terroristiryhmän toiminnan edistäminen. Tässä nyt
lakivaliokunta ehdottaa, että järjestäytyneen
rikollisryhmän toimintaan osallistumisen tunnusmerkistö määritellään
vastaavalla tavalla kuin terroristiryhmän toiminnan edistäminen
elikkä luettelemalla tyhjentävästi rikoksentekotavat.
Tämän yhteydessä on myös
pohdittu tämän vaikutuksia pakkokeinojen käyttöön.
Perustuslakivaliokunta on omalta osaltaan arvioinut, että ehdotetun
rangaistussäännöksen rikkomisesta nostetaan
muun muassa näyttövaikeuksien vuoksi syyte hyvin
harvoin mutta että toisaalta rikosprosessuaalisten pakkokeinojen
käyttö rikoksesta epäiltyyn on tavallisempaa.
Perustuslakivaliokunta onkin pitänyt perusoikeussuojan
kannalta vaarana, että rikosoikeudessa vakiintuneen osallisuusopin
yli menevästä kriminalisoinnista yhdessä muun
lainsäädännön kanssa seuraa
poliisin tiedonhankintavaltuuksien ja rikosprosessuaalisten pakkokeinojen
kohdistaminen rutiininomaisesti itse päärikosten kannalta
etäistenkin sivullisten asemassa oleviin henkilöihin.
Perustuslakivaliokunnan mielestä lakiehdotuksen jatkokäsittelyssä tulee
sen vuoksi varmistua keinoista, joilla tällaisen perusoikeussuojan
mahdolliset heikennykset voidaan estää.
Lakivaliokunta osaltaan ehdottaa tässä tunnusmerkistön
täsmentämistä luettelemalla rikoksen
tekotavat tyhjentävästi ja mahdollisimman täsmällisesti.
Valiokunta on sitä mieltä, että näin kirjoitettuna
poliisin tiedonhankintavaltuuksien ja rikosprosessuaalisten pakkokeinojen
käyttöedellytykset on säännelty
muita rikoksia vastaavalla täsmällisyydellä.
Fru talman! Det har varit en långdans kring detta
lagförslag och mot alla odds lyckades lagutskottet, genom
att synkronisera behandlingen av detta lagförslag med lagstiftningen
om bekämpning av terrorism och den stora reformen av strafflagens
allmänna del, finna en lösning som innebär
att vi har kunnat hålla oss till våra traditionella
straffrättsliga principer. Vi har kunnat försvara
vårt nationella rättsarv i det här avseendet.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kun lainvalmistelun laatu on ollut viime
päivien akuutti keskustelunaihe, niin ihan muutamalla sanalla
tästä yhdestä esimerkistä.
Ensinnäkin lakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Lax viittasi
tuohon EU:n yhteiseen toimintaan, joka oli siis päätetty
vuonna 98 edellisen hallituksen aikana, mutta kun silloin Suomen
valtio oli tämän yhteisen toiminnan hyväksynyt,
niin sen mukaan myös lainvalmistelu tehtiin ja tuotiin
jo vuonna 99 lakiesitys. Se olisi niiltä periaatteilta
voitu hyväksyä. Se olisi sopinut Suomen rikoslain
rakenteisiin, mutta lakivaliokunta katsoi ja halusi odottaa yleisten
oppien esitystä ja sitten toisena halusi vielä odottaa
terroririkosten käsittelyä, sitä minkälaisen
muodon siinä rikosmäärittelyt saavat.
Tämähän on tietysti täysin eduskunnan
toimivaltuuksissa. Tässä vain poikkeuksellista
on se, että näin yhtä esitystä pidettiin
täällä talossa yli kolme vuotta.
Kun lakivaliokunnan linjaus on tehty asiantuntijakuulemisten
pohjalta, normaaliin tapaan pyydetään palaute
ministeriöltä, joka sitten antaa useimmiten oikeusministeriön
tapauksessa aivan pykälätarkasti kirjoitetun uuden
version, eli oikeusministeriössä jatketaan lainvalmistelua eduskunnan
välitoimeksiantojen pohjalta. Näin tässäkin
tehtiin. Valmisteltiin muutokset, valittiin kasuistisempi, tarkempi,
täsmällisempi, tunnusmerkistöjen kirjoittamistapa,
johon oli päädytty terroririkosten osalta. Toisena
muutoksena oli nimike. Itse tuohon palautteeseen kehittelin tämän
järjestäytynyt rikollisryhmä -nimikkeen, koska
se kuvaa paremmin kuin rikollisjärjestö-nimike
toiminnan luonnetta. Ei ole mistään yhdistyksestä kyse,
joka pitäisi pöytäkirjoja, vaan on kyse
aika kiinteästi toimivista ryhmistä, ja silloin
tuo "järjestäytynyt rikollisryhmä" kuvaa
parhaiten sitä asiaa, josta nyt rikossääntelyä kirjoitetaan.
Kolmas merkittävä muutos oli rangaistusmaksimin
tiukentaminen. Kun päädyttiin tiukempaan rikoksen
tunnusmerkistöön, ankarampiin tekoihin siinä tekomuotojen
kuvauksessa, niin oli luonnollista, että se kytketään
myös rangaistusasteikkoon, jota nostettiin yhdestä vuodesta kahteen
vuoteen. Se myös vastaa paremmin niitä rikoksia,
joihin osallistumisesta tässä järjestäytyneen
rikollisryhmän jäsenenä voidaan rangaista.
Tämä uusi, viimeistelty esitys tuotiin sitten
oikeusministeriön lausuntopalautteena. Lakivaliokunta teki
siihen joitakin viilauksia, ja näin on esitys nyt saatu
suuren salin käsiteltäväksi. Pidän
hyvänä, että tämä ratkaisu
on löytynyt, ja tämä täydentää niitä toimia
vakavaa järjestäytynyttä rikollisuutta
vastaan, joita konkreettisten toimien tasolla on tehty. On lisätty
kansainvälistä suoraa poliisiyhteistyötä,
on lähetetty esimerkiksi poliisin yhteyshenkilöitä naapurimaihin,
ja nyt myös yhteyssyyttäjä on Tallinnassa
ja ensi kesänä saadaan Pietariin. Voidaan monella
tasolla tehdä tehostettua yhteistyötä,
joka helpottaa paljastamaan tehtyjä rikoksia ja auttaa
myös ehkäisemään ja torjumaan
niitä. Tällaisen kokonaisvaltaisen työn
osana on tärkeätä, että myös rikosmäärittelyt
ovat ajan tasalla, ja järjestäytyneen rikollisryhmän
aktiivisena jäsenenä toimiminen on syytä kriminalisoida,
niin kuin tässä nyt tehdään.
Toivon, että eduskunta sen hyvin laajalla yksimielisyydellä nyt
voi hyväksyä. Voimme todeta, että tässä nyt
lainvalmistelua on ollut pitkään ja se on myöskin
laadukasta.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Aloitan siitä, mistä ministeri
Koskinenkin, keskustelusta lainvalmistelun laadusta ja tasosta.
Se kritiikki, mitä on esitetty, on tietysti oikeutettua, mutta
vastaavasti olisi pitänyt esitellä esimerkkejä hyvin
tehdystä lainvalmistelutyöstä, ja nopeasti
sellaisesta tulee mieleen ulosottolaki. Esitys on kahta liuskaa
vaille 400 sivua, ja se ei täällä pitkässä,
perusteellisessa käsittelyssä tule oleellisesti
muuttumaan. Se on todella huolellisesti valmisteltu laki. Saman
voi sanoa rikoslain yleisten oppien valmistelusta, jonka sisältämiin
osallisuusoppeihin tämän lain eteneminen oli tietyllä tavalla
kytketty.
Mutta sitten ministeri sanoi, että tätä lakia
pidettiin talossa yli kolme vuotta, pidettiin talossa yli kolme
vuotta. Ei pidetty. Se jalostui täällä juuri
sillä tavalla kuin lakivaliokunnan puheenjohtaja Henrik
Lax kuvasi. Lakivaliokunnan puheenjohtaja sanoi, että joku
lakivaliokunnan jäsenistä olisi vielä vuosi
sitten ollut sitä mieltä, että sitä ei
voida hyväksyä. Minä olen se lakivaliokunnan
jäsen. Minä koin niin, että niin avoimesti
kirjoitettuna, kuin se oli kirjoitettu, sitä ei olisi voitu
hyväksyä. Eduskunnan perustuslakivaliokunta minusta
aivan oikeutetusti kiinnitti huomiota tähän laillisuusperiaatteeseen.
Pitää voida tietää toimiessaan,
onko toiminta, menettely, moitittavaa tai ei. Joku lakivaliokunnan
jäsenistä esitti toistuvasti kysymyksen tämän
asian käsittelyn yhteydessä, että jos
on rikollisjärjestön kahvinkeittäjä,
onko se kriminalisoitua toimintaa vai ei. Se minusta kuvaa sitä,
vaikka se nyt on tällainen heitto ja vaikka se sisältää huumoria,
niin se hahmottaa sen ongelman, mikä olisi ollut, jos se
tunnusmerkistö olisi jäänyt niin avoimeksi,
kuin se oli esitetty. Ymmärrän sen, että se
liittyy edellisen hallituksen aikana solmittuun sopimukseen, ja
ymmärrän sen, että sen sopimuksen valossa
voitiin näin kirjoittaa, mutta meidän rikoslain
kirjoittamisen perinteeseemme se sopi huonosti. Se kirjoittamistapa
ei vastannut tätä legaliteettiperiaatetta.
Terrorismirikoksista-luvun kirjoittamisen ja perustelujen yhteydessä lakivaliokunta
sai tilaisuuden ikään kuin harjoitella tätä varten,
varsinkin kun nämä osallisuusopit olivat silloin
jo sisällä talossa ja asiantuntijakuuleminen oli
pääosin käyty. Siinä yhteydessä löydettiin
se kirjoitustapa, joka nyt tässäkin on omaksuttu.
Voi sanoa niin, että tekotapojen kuvaus, ne tunnusmerkistöt,
on sillä tavalla umpeen kirjoitettuna, että ei pitäisi
jäädä epäselväksi,
onko käyttäytyminen rangaistavaa vai ei.
Sitten perustuslakivaliokunta mielestäni aiheellisesti
kiinnitti huomiota siihenkin, että jos tämä olisi
jäänyt niin avoimesti kirjoitetuksi, kuin se esityksessä oli,
niin olisi voitu puheenjohtaja Laxin kuvaamalla tavalla käyttää tätä lakia
pakkokeinojen perusteena, joka ei sitten kuitenkaan johtaisi rikosprosessiin.
Tämä huoli on aiheellinen, ja tämän
huolen aiheellisuus konkretisoituu niitten lukujen kautta, jotka
oli lakivaliokunnan käytössä silloin,
kun mietintö kirjoitettiin. Meillä maksettiin
vuonna 2000 korvauksia 441:lle laittomasti vangitulle ja korvaussumma oli
jonkin verran toista miljoonaa euroa, ja hakemusten määrä ainakin
on vielä tästäkin noussut. Sen vuoksi
mielestäni oli perusteltua, että lakivaliokunta
mietintöön kirjoitti sen, että sen jälkeen kun
nämä tunnusmerkistöt on kirjoitettu umpeen,
se riski, että näitä tunnusmerkistöjä käytettäisiin
pakkokeinojen perusteena oleellisesti useammin kuin rikosprosessin
perusteena, on oleellisesti pienempi.
Minusta tätä ei ole pidetty eduskunnassa kolmea
vuotta, vaan tätä on jalostettu eduskunnassa kolme
vuotta.
Ed. Huotari merkitään
läsnä olevaksi.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kuuntelin hyvin tarkasti lakivaliokunnan puheenjohtajan
ed. Laxin esittelypuheenvuoron ja vähintään
yhtä tarkasti oikeusministerin puheenvuoron ja mietin kuumeisesti,
perunko oman puheenvuoroni. Ne olivat nimittäin erinomaisen
hyviä, selventäviä esityksiä.
Mutta en sitä kuitenkaan tehnyt ensinnäkään
siksi, että tämä problematiikka on kasvanut
uusiin mittoihin 11.9. jälkeen. Mutta edelleenkin, vaikka
täällä mietinnössä hyvin
jämerästi todetaan perusteluissa, että "keskusrikospoliisin
tietojen mukaan Suomessa on havaittu toimivan 33 Euroopan unionin
määritelmän mukaista järjestäytynyttä rikollisryhmää",
siitä huolimatta tohdin kyseenalaistaa sitä, miten
määritellään tällainen
ryhmä. Siis mikä on rikollisryhmä? Se
on tämän hyvin monimutkaisen, vaikean, hankalan
lainsäädännön akilleenkantapää,
antaako tämä mahdollisuudet johonkin sellaiseen,
jota voitaisiin kutsua vaikkapa mielivallaksi.
Yksi esimerkki vain: Ajatellaan, että maailmassa on
totalitaarisia valtioita ja niissä toimii valtion tieten
ja valtion tuella joku organisaatio. Sitten tämä kyseinen
valtio luhistuu syystä tai toisesta omaan mahdottomuuteensa,
mutta tämä valtion organisaatio on jossain muussa
maassa, vaikkapa rauhallisessa Pohjolassa. Muuttuuko tämä valtion
organisaatio jossain toisessa maassa rikolliseksi sillä perusteella,
että emovaltio on todettu rikolliseksi valtioksi ja näin
siirtynyt historian roskatynnyriin? Tämä ei välttämättä ole niin
kaukaa haettu esimerkki kuin ensi kuulemalta saattaisi kuvitella.
Arvoisa puhemies! Toistan sen: Minusta tässä on
määrittelyongelma, miten me määrittelemme rikollisjärjestön.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkosen äskeisen puheenvuoron
johdosta toteaisin, että eiköhän se ole — kun
ed. Kekkonen on tämmöinen historian harrastaja
sanan varsinaisessa mielessä — niin, että tämä arvioidaan
aina siinä ajassa, jossa eletään. Eli
siis nyt eletään tässä ajassa,
nyt arvioidaan asioita tämän ajan arvomaailman,
asennemaailman ja tilanteen mukaan. Jos historiallisesti tämä tehtäisiin,
niin tämä olisi äärimmäisen
arveluttavaa. Monta historiaa on vaihdettu 1900-luvultakin; tämä olisi
hyvin arveluttavaa toimintaa.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen päätti oman
puheenvuoronsa nyt oikeastaan siihen, mistä minun piti
aloittaa. Me tiedämme, että aikalaisarviot ovat
menneet kovin monta kertaa aivan vikaan. Mutta minusta se ei poista
sitä pulmaa, mitä tässä pohdiskelin,
vaan pikemminkin vahvistaa sitä. Aikalaisarviot voivat
todella mennä raskaasti vikaan, myös ihan ihmisoikeusmielessäkin,
silloin, kun ruvetaan aikalaisasenteilla, aikalaistiedoilla määrittelemään
jotakin toimintaa rikolliseksi tai ei-rikolliseksi.
Erkki Kanerva /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muun muassa tämä kohta
oli niitä ongelmaisia kohtia, jotka jalostuivat täällä eduskuntakäsittelyssä.
Täällä mietinnön ihan alkupuolella
sanotaan, että kysymyksessä on aina aktiivinen
toiminta jne. Tämä määrittelykysymys
oli tunnusmerkistön lisäksi ongelmallinen kohta,
mutta lakivaliokunta ainakin omasta mielestään
onnistui määrittelemään sen
sitovasti. Mietintöä lukematta saattaa olla ongelma,
mutta jos mietinnön lukee, sitä ongelmaa ei saata
ollakaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Kanerva totesi puheenvuorossaan,
että ei ole ongelmia, tämä on selkeä ja
avoin. Kun tätä on laillisuusperiaatteella rakennettu
ja tehty, lakivaliokunnassa niin kuin muuallakin on kannettu huolta
avoimuudesta. Itse olisin kantanut paremminkin huolta ja kannan
edelleenkin siitä, että tässä oli
vähän sellainen henki, ettei nyt vaan ketään
aiheettomasti epäiltäisi kuulumisesta johonkin
rikollisjärjestöön. Siinä mielessä pidän valitettavana,
että tämä jäi näinkin
selkeäksi ja suljetuksi. Sitten kuitenkin tämä näkemys
siitä asiasta, kuuluuko kahvinkeittäjä vai
ei: mielestäni, jos pusero on päällä,
jossa lukee jonkun jengin nimi, silloin kyllä varmasti
tähän kuuluu, keittipä kahvia tai ei.
Siinä mielessä tulee hyvin tämänkin
hetken ajasta kysymys siitä, että Heinojen oikeudenkäynnissä,
mikä hovioikeudessa on olemassa, käydään
sitä, kuka kuului tähän jengiin, kuka
ei. Mielestäni kaikki, jotka siinä toiminnassa
olivat mukana, kuuluivat jengiin, olipa rooli mikä hyvänsä.
Se mikä on ongelmana, on tietysti tämä poliisin
peitetoiminta, jos sitä tähän joudutaan
käyttämään, se, missä vaiheessa
löytyy sellaisia lainoppineita, jotka kaiken peitetoiminnan
lukevat kuuluvaksi rikollisjärjestöjen toimintaan.
Rouva puhemies! Yhtä asiaa jäin kaipaamaan ed.
Kekkosen puheenvuorossa. Kun ed. Kekkonen käytti nimitystä,
että kun emovaltio luhistuu, tarkoittiko ed. Kekkonen mahdollisesti
tällä asialla kadonnutta DDR:ää ja
siihen liittyvää Stasi-joukkiota vai mitä tämä menneisyyden
aikaan liittynyt hajonnut järjestelmä tarkoitti?
Tätä jäin oikeastaan kaipaamaan tässä asiassa.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En nyt varsinaisesti noin presisoidusti
tarkoittanut mitään valtiota sinänsä,
mutta enemmänkin puheenvuoroni kohdistui sellaiseen ilmiöön,
jota me olemme tässä viimeisen 15 vuoden aikana
joutuneet seuraamaan, ei vain Euroopassa vaan myös muuallakin maailmassa.
Arvoisa rouva puhemies! En haluaisi nyt ihan täsmällisesti
ruveta lausumaan esimerkkejä, vaikka kyllä ed.
Lahtela siinä mielessä on jäljillä,
että kun näin sanoo, jotainhan mielen pohjalla täytyy
olla.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon sen
verran kommenttia, että nämä dubiot,
joita esitetään, saavat aika pitkälle
vastauksensa täältä lakivaliokunnan mietinnöstä,
eli jos sitä tarkkaavaisesti lukee, sieltä löytyy
kyllä niihin vastaus.
Suhtaudun itse tähän hallituksen esitykseen erittäin
kriittisesti ja otin eilen tämän lakivaliokunnan
mietinnön mukaani junalukemiseksi. Täytyy sanoa,
että se kolme vuotta, jonka se on ollut täällä talossa
prosessissa, on tehnyt sille äärettömän
hyvää. Tässä käsittelyssä on
vedetty yhteen sellaisia aukinaisia päitä ja poistettu
monia pelkoja, jotka liittyvät oikeusturvakysymyksiin,
ja nimenomaan viittaan nyt perustuslakivaliokunnan lausuntoon.
En lähde toistamaan esimerkkejä, ed. Erkki Kanerva
käytti erittäin hyvän ja selkeän
puheenvuoron asiasta, mutta täytyy sanoa, että lakivaliokunta
on tehnyt hyvää työtä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta hallitus on tehnyt hyvää työtä ja hallituksen
esitys on ollut tässä hyvä. Ei varmaan
olisi asiaa vahingoittanut se, vaikka tämä olisi
tässä vaiheessa ollut jo aikaisemminkin. Minusta
on erittäin hyvä, että Suomi voi myöskin tämän
lainsäädännön myötä olla
täyttämässä niitä kansainvälisiä sitoumuksia
ja sopimuksia, mitä asian suhteen on.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! Ed. Oinonen sanoi sen, mitä itse jätin
sanomatta, että hallituksen esitys tässäkin
asiassa oli aivan erinomaisen hyvä, mutta kun hallituspuolueiden
sisällä on paljon näitä epäilijöitä olemassa,
niin yleensä nämä asiat eivät
pääse täällä eduskunnassakaan
etenemään.
Yleiskeskustelu päättyy.