2) Hallituksen esitys yhteismetsälaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Yhteismetsät ovat yksi merkittävä metsien
omistamistapa. Yhteismetsiä on Suomessa tätä nykyä noin
500 000 hehtaaria ja osakkaita niissä noin 18 000
henkilöä. Yhteismetsät mielletään
yleensä mallikelpoisiksi harjoittamansa metsätalouden
suhteen. Niiden metsätalous on aktiivista, kestävyyteen
perustuvaa ja aluetaloudellisestikin tärkeää.
Pellervon taloudellisessa tutkimuslaitoksessa on juuri valmistunut
selvitys metsäsektorin merkityksestä aluetaloudessa.
Sattumalta selvityksen tekijänä on poikani Marko
Mäki-Hakola. Selvityksen mukaan metsäsektori kasvoi
vahvasti 1990-luvun puolestavälistä 2000-luvun
alkuun lähes koko Suomessa. Metsäsektorin tuottama nimellinen
arvonlisäys kasvoi peräti 23 prosenttia. Pellervossa
tehdyn selvityksen mukaan monessa maakunnassa metsätalous
ja metsäteollisuus ovat tärkeimpiä yksityisen
sektorin toimialoja kattaen lähes viidenneksen tai kolmanneksen
maakunnan arvonlisäyksestä ja yli 10 prosenttia
työllisyydestä. Täten ei ole turhaa se,
että maa- ja metsätalousvaliokunta mietinnössään painottaa
metsän, ja tässä tapauksessa yhteismetsän,
aluetaloudellisia vaikutuksia.
Mietinnössä todetaan: "Yhteismetsät
tarjoavat sijaintialueidensa metsureille, koneyrittäjille ja
kuljetuksenantajille työtä ja siten osaltaan ylläpitävät
maaseudun elinvoimaa." Yhteismetsien osakkaiden määrä ei
ole juurikaan enää viime vuosina kasvanut. Kun
ottaa huomioon yhteismetsien metsänhoidon tason ja sen,
että yhteismetsät ovat maapohjiltaan karumpia
kuin yksityismetsät keskimäärin ja siitä huolimatta
niiden puustojen keskitilavuudet ja kasvu ovat suunnilleen samalla
tasolla kuin yksityismetsissä yleensä, on se osoitus
onnistuneesta kestävästä metsätaloudesta.
Tästä syystä on tärkeää,
että yhteismetsien toimintaedellytykset turvataan ja niiden edelleen
kehittäminen on joustavaa. Tässä mielessä on
positiivista, että hallituksen lakiesityksellä pyritään
helpottamaan yhteismetsien toimintaa ja edistämään
uusien yhteismetsien perustamista ja uusien osakkaiden liittymistä yhteismetsiin.
Kun ottaa huomioon sen, että yhteiskunta on merkittävästi
muuttunut siitä ajasta, kun yhteismetsät aikanaan
perustettiin, eli aikanaan tavoitteena oli luoda lähinnä pienten
maatilojen tueksi suunnitelmallista ja hyvää metsänhoitoa
harjoittavia pysyviä yksityismetsiä, on tullut
aika tarkistaa myös yhteismetsien säädöksiä nykyajan tasolle.
Nykyinen yhteismetsälaki, kuten hallituksen esityksessä todetaan,
lähtökohtaisesti estää luovuttamasta
yhteismetsäosuutta kiinteistöstä erillään.
Tämä onkin ollut välttämätöntä tukimetsäajatuksen
toteutumisen varmistamiseksi ottaen huomioon, että yhteismetsät
on muodostettu viranomaistoimenpitein ja julkisella rahoituksella. Maatilojen
toimintaedellytysten turvaaminen ja muutkaan yhteiskuntapoliittiset
syyt eivät enää edellytä alkuperäisen
maatilan ja yhteismetsäosuuden kiinteätä yhteenkuuluvuutta.
Päinvastoin sidonnaisuudesta näyttäisi
aiheutuvan haittaa osakaskiinteistöjen omistajalle ja yhteismetsien
toiminnan kehittämiselle yleisemminkin. Osakas ei saa vapaasti
määrätä omaisuudestaan niin
kuin muut maanomistajat.
Osuuksien luovutuslupamenettely on yhteismetsien kannalta kankea
ja työläs ja aiheuttaa tarpeettomaksi koettua
työtä työvoima- ja elinkeinokeskuksissa.
Yhteismetsän alueen luovutusrajoituksille ei voida katsoa
enää olevan yhteiskuntapoliittisia perusteita,
minkä vuoksi ne ehdotetaan kumottavaksi. Osakaskunta voisi
luovuttaa maata omalla päätöksellään
nykyiseen tapaan. Päätös olisi tehtävä osakaskunnan
kokouksessa kahden kolmasosan määräenemmistöllä.
Ongelmalliseksi muodostuivat hallituksen esityksen valmistelussa
ja vielä lakiesityksen antovaiheessakin verotukselliset
epäselvyydet eli se, tulisiko sopimus yhteismetsien perustamisesta, yhteismetsien
yhdistämisestä tai alueen liittämisestä yhteismetsään
rinnastaa verotuksessa luovutukseen. Kuten Eteläisen Suomen
Yhteismetsät ry:n asiantuntijakuulemisessa ilmeni, valtioneuvosto
poisti lakityöryhmän valmisteleman ja maa- ja
metsätalousministeriön esittämän
yhden lakipykälän, joka koski suhdetta luovutukseen. Voimassa
olevan yhteismetsälain mukaan jo olemassa olevaan yhteismetsään
voisi liittyä uusia osakkaita luovuttamalla maansa yhteismetsän osakaskunnalle
yhteismetsäosuuksia vastaan. Hän olisi näin
ollen edelleen metsänomistaja, mutta monet metsänhoitoon
ja -käyttöön liittyvät huolet
ja murheet siirtyisivät metsäammatilliseen osaamiseen.
Yhteismetsälaki ei ole ollut näiltä osin
toimiva, koska yhtään vapaaehtoista liittymistä ei
ole tapahtunut. Syynä siihen ovat olleet mahdolliset luovutusvoiton
ja varainsiirtoveron seuraamukset. On luonnollista, ettei kukaan
halua maksaa kohtuuttomia veroja, kun mitään varsinaista
luovutusta ei ole tapahtunut. Eteläisen Suomen Yhteismetsät
ry:n lausunnon mukaan tämä rajoittaa myöskin
uusien yhteismetsien perustamista ja nykyisten yhteismetsien yhdistymistä.
Uusien yhteismetsien perustaminen vaihtomaana luonnonsuojelutarkoituksiin
luovutetuilla alueilla voisi myös edetä nopeammin.
Yhteismetsien toiminnan kehittämisen kannalta nähdään
tärkeänä, että saadaan verotukselliseen
epäkohtaan vastaus. Eteläisen Suomen Yhteismetsät
ry:n mukaan tämä pitäisi hoitaa vielä tämän
eduskunnan aikana tämän lain käsittelyn
yhteydessä.
Kuten valiokunnan mietinnöstä ilmenee, korkeimmalta
hallinto-oikeudelta onneksi tuli valiokuntakäsittelyn aikana
vuosikirjapäätös, joka kuuluu seuraavasti:
"Yhteismetsälain 1 §:n 2 momentin mukaan yhteismetsä on
tarkoitettu käytettäväksi kestävän
metsätalouden harjoittamiseen yhteismetsän osakkaiden
hyväksi. Yhteismetsälain 2 §:n 1 momentin
mukaan yhteismetsän osakas on se, jonka omistamaan kiinteistöön
kuuluu osuus yhteismetsään. Lain 7 §:n
mukaan kiinteistön tai kiinteistöön kuuluvan
alueen liittämisestä yhteismetsään
kiinteistölle annettavaa yhteismetsäosuutta vastaan
säädetään kiinteistönmuodostamislain 10
luvussa. Kiinteistönmuodostamislain 10 luvun 99 §:n
mukaan ennestään olevaan yhteismetsään
voidaan liittää uusia tiluksia antamalla tilusten
luovuttajalle niitä vastaava osuus yhteismetsään,
jos tilusten omistaja ja yhteismetsän osakaskunta siitä sopivat.
Kiinteistöjaotuksellisesti yhteismetsä on
kiinteistöjen yhteinen alue. Se kuuluu murto-osina niihin
kiinteistöihin, joilla on osuus yhteismetsään.
Yhteismetsä ei omista yhteismetsään kuuluvaa
aluetta, vaan ainoastaan hoitaa ja hallinnoi sitä osakkaiden
puolesta. Liityttäessä yhteismetsään
ei kiinteistöoikeudellinen ulottuvuus muutu eikä tapahdu
omistajanvaihdosta. Kiinteistön osuutta yhteismetsään
ei saa erikseen luovuttaa tai siirtää eikä pidättää,
ellei yhteismetsälain 10 §:ssä toisin
säädetä. Merkitystä asian ratkaisemisessa
ei ole sillä, että yhteismetsä on tuloverolain mukaan
erillinen verovelvollinen. Kiinteistön liittämistä yhteismetsään
ei ole pidettävä kiinteistön luovutuksena."
Tämä päätös hyvin
selkeällä tavalla selkiinnyttää tämän
ongelman, joka on todettu suureksi esteeksi yhteismetsien kehittämisen
osalta. Verotuksellinen epäselvyys tätä myötä poistuu
päiväjärjestyksestä. Valiokunta
toteaa, että "yhteismetsien perustaminen ja yhdistäminen
sekä kiinteistön tai kiinteistöön
kuuluvan alueen liittäminen yhteismetsään
yhteismetsäosuutta vastaan ovat toimenpiteinä samanlaisia.
Siten korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisusta seuraa jo ilman asiaa
koskevaa suoranaista lainsäännöstä, ettei
mainittuihin toimenpiteisiin voida tulo- eikä varainsiirtoverotuksessa
soveltaa kiinteistön luovutusta koskevia säännöksiä".
Valiokunta haluaa myös korostaa voimassa olevan metsäsuunnitelman
merkitystä yhteismetsän tarkoituksenmukaisen hoidon
ja käytön pohjana ja on tästä syystä lähtenyt
siitä, että metsäsuunnitelma tulee laatia
kaikkiin yhteismetsiin. Valiokunta katsoo, että voimassa
oleva metsäsuunnitelma tuo varmuutta ja ennustettavuutta yhteismetsän
toimintaan. Mielestäni metsäsuunnitelma tarjoaa
myös yhteismetsien toimintaa valvovalle Metsäkeskukselle
selkeän työkalun valvonnan käytännön
toteuttamisessa, joka muuten saattaisi olla hiukan hankalaa.
Arvoisa puhemies! Mielestäni nyt käsittelyssä oleva
yhteismetsälaki parantaa monin tavoin yhteismetsien toiminta-
ja kehittämismahdollisuuksia. Uskon, että yhteismetsät
ovat tyytyväisiä uuteen yhteismetsälakiin.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen Pohjois-Savosta alueelta, jolla yhteismetsätoiminnalla
on hyvin pitkät perinteet. Meillä on useitakin
yhteismetsäalueita, pienempiä ja suurempia. Meillähän
metsätalouden yksi ongelma on metsien pirstoutuminen, ja
yksi merkittävä tekijä siinä on,
että meillä on metsäomaisuutta paljon
perikuntien omistuksessa. Kun perikunnat eivät pääse
sopimukseen siitä, kuka ryhtyisi metsiä hoitamaan
ja ostaisi perikuntien osuudet, niin monesti käy niin,
että perikunnille jää pieniä metsätilkkuja
ja sitten ne eivät ole aktiivisessa talousmetsäkäytössä.
Meillä on tullut myös yhteismetsien rinnalle toinen
merkittävä, tai todennäköisesti
tulee hyvin merkittävä, metsienomistusmuoto. Siitä esimerkkinä on
Stora Enson metsien nykyinen omistusmuoto, jossa Stora Enso myi
perustamalleen Tornator-yhtiölle metsänsä.
Metsäosakeyhtiö Tornator voi sitten myös
olla aktiivinen metsämaan ostaja, elikkä tällainen
yritys tulee olemaan sitten yksi kilpailija yksityisten metsänomistajien
kanssa ja myös sitten näitten yhteismetsien toimijoiden
kanssa metsämaan hankinnassa.
Minusta yhteismetsälakiesitys on kokonaisuudessaan
hyvä, ja on hyvä, että hallitus on sen
antanut ja se on tullut eduskuntakäsittelyyn. Tällä on
saatu hyvin merkittäviä korjauksia nykyiseen yhteismetsälakiin.
Tämän esityksen tarkoituksena on kehittää yhteismetsien
toimintaedellytyksiä kestävän metsätalouden
harjoittamismuotona, parantaa edellytyksiä metsän
liittämiseen osaksi yhteismetsää yhteismetsäosuutta
vastaan, lieventää yhteismetsäosuuksien
vaihdannan rajoituksia ja poistaa yhteismetsään
kuuluvan alueen luovuttamista koskevat rajoitukset, ehkäistä yhteismetsäosuuksien
pirstoutumista ja luoda mahdollisuuksia yhteismetsien olosuhteiden kannalta
tarkoituksenmukaiselle hallintomallille. Tämä laki
on ollut, voisi sanoa, hyvässä valmistelussa,
ja tässä on myös kuultu yhteismetsäosakkaiden
näkemyksiä hyvin tarkkaan. Varmaan siitä johtuen
tämä lakiesitys on lähtökohtaisesti
ollut varsin hyvä.
Yhteismetsien yhteiskunnallinen merkitys perustuu nykyisin lähinnä niiden
harjoittamaan aktiiviseen ja kestävyyteen perustuvaan metsätalouteen
ja sen aluetaloudellisiin vaikutuksiin. Haluan korostaa tätä aluetaloudellista
vaikutusta. Se on todella merkittävä ennen kaikkea
sellaisilla alueilla, missä metsien osuus kuntien pinta-alasta
on merkittävä ja näin tällaisella
metsien aktiivisella käytöllä on myös
kuntien verotulojen kannalta merkitystä ja, totta kai,
sen aluetalouden kannalta hyvinkin suuri merkitys. "Yhteismetsien
harjoittama metsätalous on ollut mallikelpoista ja sopii
esimerkiksi onnistuneesta metsien yhteisomistuksesta. Tämän
vuoksi on tärkeää, että yhteismetsien
toimintaedellytykset ja niiden kehittäminen jatkossakin
turvataan." Näin on kirjattu valiokunnan kannanottoihin.
Tällä esityksellä pyritään
helpottamaan yhteismetsien toimintaedellytyksiä vähentämällä sääntelyä sekä edistämään
uusien yhteismetsien perustamista ja uusien osakkaiden liittymistä yhteismetsään,
niin kuin lain perusteluissakin oli.
Arvoisa puhemies! Ihan tähän lopuksi kaksi tärkeää asiaa,
joihin valiokunta kiinnitti huomiota. Ensinnäkin metsäsuunnitelmavelvollisuus, jota
tässä hallituksen esityksessä ei ollut.
Valiokunta katsoi, että tällaisen metsäsuunnitelmavelvollisuuden
tulee sisältyä myös tähän
yhteismetsälakiin, ja se muutos tänne yksimielisesti
hyväksyttiin.
Sitten toinen asia: On vallinnut epätietoisuutta siitä,
tulisiko sopimus yhteismetsien yhdistämisestä,
uusien yhteismetsien perustamisesta tai alueen liittämisestä yhteismetsään
yhteismetsäosuutta vastaan rinnastaa verotuksessa luovutukseen.
Nyt korkein hallinto-oikeus on kuitenkin 27.11.2002 antanut vuosikirjapäätöksen
asiassa, jossa oli kysymys verotuksesta yhteismetsään
liityttäessä, ja päätöksestähän
ilmenee, että liitettäessä metsätila
yhteismetsälain mukaisesti yhteismetsään
yhteismetsäosuutta vastaan kysymyksessä ei ole
tuloverolain mukainen omaisuuden luovutus. Tämä päätöshän
tuli sen jälkeen, kun hallituksen esitys oli tänne
eduskuntaan tullut. Tämä on mietintöön
kirjattu ja varmasti tämän mukaisesti myös
sitten tullaan toimimaan. Tämä on erittäin
tärkeä päätös siitä,
että näitä alueita sitten voi liittyä yhteismetsään
mukaan ilman, että siinä olisi tätä veroseuraamusta.
Toivon, että kokonaisuudessaan tämä vie
yhteismetsäasiaa vahvasti eteenpäin. Olen hieman huolestunut,
kun tulee tämmöisiä aktiivisia metsätoimijoita — viittaan
Tornatoriin — ja toivon, että yhteismetsälain
myötä myös nämä yhteismetsät
olisivat kilpailukykyisempiä markkinoilla, kun yhteismetsämaata
sitten hankitaan. Kokonaisuudessaan tämä varmasti
vie hyvin eteenpäin omalta osaltaan kestävää metsätaloutta.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On tosiaan hyvä, että tämä yhteismetsälaki
tuli. Siitä on monenlaisia kyselyitä omankin ensimmäisen
eduskuntakauteni aikana ollut, että jotain pitäisi
tehdä tämän asian suhteen. Kiinnostusta yhteismetsien
perustamiseen tuntuu taas olevan. Tosiaan voi kiittää valiokuntaa
siitä hyvästä yhteistyöstä,
mitä tehtiin tämän lain puitteissa. Saatiin
sinne kyllä niitä teknisiäkin muutoksia,
joita lainvalmistelussa oli jäänyt huomaamatta,
mutta myös sitten yksimielisesti tämä metsäsuunnitelma-asia.
Tosiaan vierailimme Mustialan yhteismetsässä jo
ennen tämän lain tuloa eduskuntaan ja saimme sieltä hyvän
tietopaketin jo tästä aihepiiristä ja
ongelmista.
Tosiaan, kun käsittelyaikana tuli KHO:n päätös
koskien luovutuksen verotusta, kun esimerkiksi alue liitetään
yhteismetsään yhteismetsäosuutta vastaan,
ministeriön asiantuntijoitten mukaan tämä oli
riittävä tae siitä, että jatkossa näin
tapahtuessa ei kyseessä ole tuloverolain mukainen omaisuuden
luovutus, eli tämä este yhteismetsien syntymiselle
poistuisi. Heidän mukaansa tästä ei tarvita
mitään erillistä pykälää tähän
tai verolainsäädäntöön.
Itse vähän ajattelin, että tietysti selvä pykälä olisi
ollut varmin tae siitä, että ainakaan lähitulevaisuudessa
tätä ei uudella tavalla tulkita oikeuskäytännössä kenties joistakin
muuttuneista syistä, mutta uskon ministeriön asiantuntijoita,
jotka sanovat, että tämä asia on nyt
selvä ja siihen ei erillistä pykälää tarvita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä tätä mietintöä ja
sen syntyhistoriaa on jo pariin kertaan tullut varsin hyvin esitellyksi.
Haluaisin muistuttaa vaan siitä, että tämä ei
ole suinkaan ensimmäinen kerta 15:n viime vuoden aikana,
kun eduskunta käy yhteismetsäkeskustelua. Harri
Holkerin hallituksen aikana silloinen maa- ja metsätalousministeri
käynnisti aika tavalla perusteellisen selvittelyn siitä,
millaisia metsänomistuksen ja -hoidon muotoja olisi syytä kehittää.
Silloin jo, siis 15 vuotta sitten, oltiin täsmälleen
siitä samasta asiasta huolestuneita, kuin täällä kaksi
ensimmäistä puhujaa ovat olleet, elikkä metsäomistuksen
pirstoutumisesta. Muistan erinomaisen hyvin, kuinka silloin järjestettiin
oikein keskusteluja aiheesta. Muun muassa yksi oli niin persoonallisessa
paikassa kuin valtiosalissa. Liekö asia niin merkittävä koko suomalaisen
yhteiskunnan kannalta, kun keskustelutilaisuus todella oli valtiosalissa.
Silloin muistan jonkinlaisen työryhmänkin selvitelleen näitä asioita.
Silloin oli tietysti yhteismetsä yhtenä vaihtoehtona
tämän pirstoutumisen estämis-, vastatoimenpiteenä,
mutta sen lisäksi tutkittiin siellä jonkinlaista,
jos nyt aivan oikein muistan, brittiläistä trustimallia
ja sen käyttökelpoisuutta tässä yhteydessä.
Sitten aivan erikoisesti silloinen ministeri oli kiinnostunut osakeyhtiömallista.
Hän toi sen hyvin tarkoin esille ja katsoi eräässäkin
puheessaan mahdolliseksi, että säädettäisiin
aivan oma lakinsa metsäosakeyhtiöistä tai
metsänomistusosakeyhtiöistä. No, ne jäivät
sitten eräällä tavalla keskustelussa
taka-alalle, ja kuitenkin päädyttiin yhteismetsälain
kehittämiseen, joka silloinkaan ei ollut ongelmaton. Olikohan
se vuoden 91 eduskunnassa, kun se vaihe käytiin läpi. Silloinkin
oli aivan samoja ongelmia kuin nyt. Ne pystyttiin silloisessa ajassa
ratkaisemaan ja silloin oikeastaan esitettiin jatkolle toivomus, että pelisääntöjä
kehitettäisiin
merkittävällä tavalla ja luotaisiin tästä yhteismetsäomistuksesta, osakaskuntapohjaisesta
mallista, houkutteleva malli tulevaisuudelle, niin että tulevaisuudessa tämä pirstoutuminen
metsänomistuksessa voitaisiin tällä tavalla
estää ja ainakin sitä merkittävästi
rajoittaa.
Tässä katsannossa juuri se muutospaketti,
joka nyt hyväksytään varmaankin aivan
yksimielisesti, on nyt juuri sitä, mitä vuoden
91 eduskunnassa toivottiin aikaansaatavaksi. Tämä kattaa myöskin
silloin kirjanpitolain, tilintarkastusjärjestelmän
ja tämmöisten huomioon ottamisen tässä yhteydessä,
elikkä hyvin hoiti maa- ja metsätalousvaliokunta
tämän asian tällä kertaa. Toivottavasti
se johtaa kestävän metsätalouden kehittämiseen
myöskin sillä tavalla, että se on todella
suunnitelmallista talousmetsien hoitoa, koska silloin voidaan todella
isoja alueita parhaassa tapauksessa suunnitelmallisesti hoitaa hyvin.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Omassa maakunnassani yhteismetsät ovat
vielä aika harvinaisia, mutta voin todeta, että tämä on
hyvin tervetullut uudistus. Uskon, että kun metsänomistajista
yhä enemmän asuu kaupungeissa, tällä omistusmuodolla
nämä metsät voisivat tulla hyvän
hoidon piiriin. Esityksessä on aivan hyviä parannuksia,
jotka poistavat esteitä liittyen yhteismetsään.
Erittäin hyvä on myös tämä uusi
verotustulkinta. Se on tähän asti ollut ehkä kaikkein
suurin este yhteismetsään liittymiselle.
Mielestäni valiokunnan lisäys metsätaloussuunnitelmavelvollisuudesta
on aivan hyvä ja kannatettava asia. Uskoisin, että siellä metsätalousalueen
hallinnossakin paremmin säilyy sopu hakkuutöistä ja
muista hoitotöistä, kun voidaan edetä tämän
ammattimiesten tekemän suunnitelman mukaisesti. Aivan hyvä uudistus!
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Näin sattumalta ei ole omasta
asiasta kysymys, mutta metsätalousyrittäjänä,
kun olen metsätalouden harjoittaja omilla maillani sekä myöskin
yhteismetsän osakas, niin täytyy sanoa, että tämä näyttää erinomaisen
hyvältä.
Ed. Pulliaisen puheenvuoroon viitaten: Ed. Pulliainen totesi,
että Holkerin hallituksen aikana ryhdyttiin neuvottelemaan
ja selvittelemään. Tämä taitaakin
olla ehkä niitä ainoita asioita, missä Holkerin
hallitus on vienyt tätä yhteiskuntaa ja tätä Suomen
tasavaltaa eteenpäin, sinänsä myönteistä tässä yhteydessä todeta.
Ed. Ranta-Muotio sanoi metsätaloussuunnitelmavelvollisuudesta
ja muusta, ja käsittääkseni se on sivistyksen
puutetta, jos sitä velvollisuutta ei nähdä eikä ymmärretä tarpeelliseksi,
ja siinä mielessä erinomaisen hyvä asia.
Asia kokonaisuutena on aivan erinomainen, että se on saatu
tähän mietintövaiheeseen ja tulee hyväksyttyä täällä,
mutta toivon, että tämä myöskin
edistää sellaista järjestelmää,
missä näitä yhteismetsäalueita
muodostuu ja rakentuu ja estää tämän
pirstoutumisen ja luo mahdollisuuden myöskin perikuntien
kautta muodostaa sellaista yhteistoimintaa, mikä on eduksi
koko yhteiskunnalle ajatellen puuntuotantoa, kestävää kehitystä jne.
Luulen, että tähän jää jotain
tarkastamisen varaa myöhempinäkin vuosina, mutta
seuraavat hallitukset varmaan hoitavat tämän hyvään
järjestykseen, että ei kannata nyt ryhtyä miettimään eikä mörköjä tulevaisuutta
varten maalaamaan. Tämä on hyvä asia,
ja maa- ja metsätalousvaliokunta on tehnyt hyvän
mietinnön. Tästä on helppo jatkaa ja
mennä eteenpäin tuleville vuosikymmenille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Edellisen puhujan jälkeen on
hyvä jatkaa. Ed. Seppo Lahtela suurena metsänomistajana
kyllä tietää nämä metsäasiat,
ja minun on pakko uskoa hänen ammattitaitoonsa tässä.
Itse valiokunnassa olin, ja löydettiin tähän
ihan käyttökelpoinen ratkaisu.
Mutta tähän liittyen sen verran näkökulmaa kuitenkin
vähän toivomusluontoisesti sillä tavalla,
jotta toivottavasti suomalaiset ihmiset ja metsänomistajat
ymmärtävät sen, jotta ei lähdettäisi myymään
ulkolaisille toimijoille. Tästä Stora Enson tapauksesta
joku taisi edellä puhua jo. Siinähän
alun perin oli semmoinen ajattelu, jotta myytäisiin mahdollisesti
amerikkalaisille pääomasijoittajille, mutta onneksi
meidän eläkeyhtiömme tajusivat, jotta
kuitenkin metsä on hyvä sijoituskohde. Joskus
reilu vuosi sitten puhuttiin, että se on niin huonotuottoinen,
että ei suomalaisten kannata sijoittaa siihen, mutta amerikkalaiset
tajusivat sen jutun, mutta kun pörssissä mentiin
alaspäin, niin yllättäen huomattiinkin, että sehän
on mahdottoman hyvä ja turvallinen juttu. Se tuottaa 6—8
prosenttia, se on hyvä tuotto pitkässä pelissä,
eikä tule sellaisia romahduksia, tietysti jos ei panna
pakettiin ja suojella kaikkia metsiä, jotta niitä ei
pystytä sitten hyödyntämään.
Tähän liittyy sellainen toinen toive, joka
nyt menee tässä pöytäkirjoihin:
Toivoisi, jotta se höpötys ja ajattelu siitä,
jotta metsät vielä pannaan kiinteistöveron
piiriin, minusta pitää kokonaan unohtaa, koska
puu on semmoinen merkittävä vara, joka kuitenkin
antaa suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle toimintaedellytyksiä,
ja se on semmoinen jalostusarvo, joka tulee aina pysymään
ja uusiutuu. Sen takia sitä ei pidä vaarantaa missään
muodossa eikä tätä nykyistä omistajuutta
vaarantaa, että se jotenkin valuisi muualle. Minusta kiinteistöveron
ulottaminen metsiin voi johtaa siihen, jotta pienmetsänomistus
jo saattaa vaarantua siinä.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä mietintö pitää sisällään
minusta neljä asiaa.
Ensinnä, tässä helpotetaan yhteismetsien
toimintaedellytyksiä vähentämällä säännöstelyä ja samalla
helpottamalla uusien osakkaiden liittymistä yhteismetsiin.
Luovutusrajat poistuvat. Niin kuin ed. Pulliainen totesi, viimeisen
kymmenen vuoden aikana luovutusrajoja ja osuuksien siirtoja on käsitelty
ainakin neljään otteeseen, ja oikeastaan tämä on
se viimeinen rajojen poistuminen, johonka kuitenkin liittyy perälauta,
että osakkailla tai osakaskunnalla on mahdollisuus etuosto-oikeutta
hyväksi käyttäen lunastaa samaan hintaan,
jota jo nyt jonkin verran on käytetty. Tämä luovutusrajojen
poistuminen nostaa jonkin verran osakkeiden tai osuuksien hintoja
ja lisää tietenkin kiinnostusta ja avaa mahdollisuuksia
muillekin kuin nykyisille osakkaille, ja tätä kautta
jonkin verran arvot tulevat nousemaan.
Sitten tämä metsäsuunnitelma-asia.
Valiokunta päätyi siihen, että se tuo
varmuutta ja ennustettavuutta osakaskunnan toimintaan. Jo tällä hetkellä tietääkseni
kaikissa yhteismetsissä on suunnitelmat, ja taas ministeriön
ehdotus lähti siitä, että kun yksittäisilläkään
metsänomistajilla ei ole suunnitelmavelvollisuutta, niin
sama logiikka olisi koskenut myöskin yhteismetsiä.
Haluan tässä todeta, että tämä ei
tuo dramatiikkaa eikä kovin merkittävää uudistusta,
koska näin tällä hetkelläkin
käytännössä on olemassa.
Sitten on tämä toteamus, joka johtuu korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksestä,
että jos haluaa luovuttaa oman metsänsä osaksi
yhteismetsää, se ei ole tuloverolain mukainen
omaisuuden luovutus. Se varmaan lisää kiinnostusta
niitten ihmisten osalta, jotka välttämättä itse
eivät halua omistaa eivätkä hoitaa metsiään,
mutta kuitenkaan eivät voi jostakin syystä myydä sitä naapurille
vaan näkevät mielekkäämpänä myydä sen jollekin
suuremmalle ja laajemmalle kokonaisuudelle. Tämä luo
tämän kaltaiselle tilanteelle hyvän ja
oivan mahdollisuuden.
Yhdyn kaikkiin niihin puhujiin, jotka ovat todenneet, että tämä lisää yhteismetsien
mahdollisuutta tulla jatkossa yhdeksi merkittäväksi
kokonaisuudeksi metsätalouteen ja saattaa luoda mahdollisuuden,
jolla metsien pirstoutumista voidaan jonkin verran hillitä ja
estää. Sen tähden tämä esitys
on positiivisesti otettava vastaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin, kuten ed. Kalli sanoi, tämä hallituksen
esitys yhteismetsälaiksi on hyvä esitys. Tällä estetään
tilojen pirstoutumista, helpotetaan sukujen perintömaitten
uudelleenjärjestelyä tämänkin
lainsäädännön puitteissa, ja
yhteismetsän perustamisen helpottaminen on hyvä asia. Aivan
kuten täällä viitattiin, tämä metsätaloussuunnitelma
tuo hyvää metsien hoitoa. Tämä on kaikkien
etu. Tämän lainsäädännön
kautta yhteismetsät tulevat saamaan oman osuutensa maan metsänhoidossa
ja puuhuollon turvaamisessa, ja nimenomaan tällä edesautetaan
sitä, että metsät ovat aktiivikäytössä.
Yhdyn siihen, mitä ed. Esa Lahtela muun muassa sanoi,
että metsän kiinteistöveroa ei tule ajatellakaan,
vaan metsän verotuksen tulee olla metsien hoitoa kannustavaa.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan ed. Esa Lahtelan puheenvuoroon — hän
on nyt tuolla oven takana eikä ole täällä kuuntelemassa, mutta
voin tietysti hänelle kertoa tuolla käytävällä tämän
asian uudelleen: Hän sanoi, että meillä metsien
tuotto on noin 6—8 prosenttia. Tämähän
ei pidä paikkaansa. Eli haluan tämän
oikaista. Ehkä tämä käsitys
on tullut siitä, kun Stora Enso perusti tämän
Tornator-yhtiön ja siellä tuotiin esille, että päästään
tämmöiseen 7 prosentin tuottoon, joka tietysti
pohjautuu aivan muihin asioihin kuin sen metsän todelliseen
tuottoon.
Haluan tässä korostaa sitä, että kun
meillä nyt keskimääräinen tuotto
on ehkä 4 prosentin paikkeilla, niin on kyllä erittäin
tärkeää se, että meillä metsätalous
on riittävän tuottavaa, että meillä on
kannattavaa metsätaloutta myös jatkossa. Hyvin
keskeinen elementti on se, että toiminta on kannattavaa,
että metsien omistaminen on mielekästä ja
työn tekeminen metsissä on mielekästä. Kyllä se
perustuu paljon siihen, että sille työlle ja omistamiselle
on saatava riittävä tuotto.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täydentävä puheenvuoroni
on myöskin aiheutunut ed. Esa Lahtelan äsken käyttämästä puheenvuorosta.
Hän varsin valistuneesti totesi, että ei metsämaille
pidä kiinteistöveroa asettaa. Mutta kun hänellä on
erinomaisen hyvät suhteet SAK:n piiriin, jonne hän
varmaan soittaa juuri parhaillaankin tuolta lasioven takaa, niin
hänen kannattaisi puhelintaan käyttää ja
todella soittaa SAK:hon, jos ei se puhelu ole parhaillaan menossa,
ja kertoa sinne, että tuo järjestö ei
jatkuvasti pitäisi tätä metsämaan
kiinteistöverohanketta esillä. Koska jos se järjestö ei
sitä keskustelua pitäisi yllä, niin me
olisimme sen kaikki jo siunanneet ikuiseen hautaan.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Suomi elää metsästä ja
aivan erityisesti Itä-Suomi elää metsästä.
Olen hyvin tyytyväinen siihen, että valiokunta
on tehnyt perusteellista työtä ja nimenomaan haluaa
kirjauttaa aikakirjoihin oman tahtonsa siitä, että metsätaloutta
tulisi harjoittaa nykyistä kiinnostavampana ja taloudellisempana
toimintamuotona. Näin estettäisiin sitten metsien
omistuksen pirstoutuminen ja kiinteistörakenne paranisi.
Yhteiskunnallinen merkitys yhteismetsillä on myöskin
suuri. Se perustuu tietysti niiden harjoittamaan, niin kuin tässä mietinnössä sanotaan,
aktiiviseen ja kestävään metsätalouteen
ja sen alueellisiin vaikutuksiin. Alueelliset vaikutukset ovat aivan
erityisen merkittäviä. Ne vaihtelevat eri alueilla
Suomessa runsaasti ollen suurin piirtein vähän
alle 10 prosentin luokkaa arvonlisäyksestä, mutta
esimerkiksi Etelä-Savossa tuo arvonlisäys metsistä on,
niin kuin ed. Mäki-Hakola jo totesi, parinkymmenen prosentin
luokkaa. Näin ollen tällä on erittäin
suuri merkitys. Myös se mallikelpoisuus, jolla yhteismetsiä suurimmalta
osalta on hoidettu, on täällä huomioitu.
Toivon, että tämä lakiuudistus nyt
antaa näille hyville asioille potkua ja tuo uusia innostuneita metsänomistajia
tähän joukkoon, jolloin pystymme myöskin
yhdessä ja laajemmalla rintamalla huolehtimaan niistä huolista,
joita metsätalouteen on tullut kiinteistöveron
ja muun muodossa. Nämä pitää päättäväisesti
torjua ja pitää huolta kannattavasta metsätaloudesta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tuossa hiljattain käytiin metsäverokeskustelua. Minusta
vihreiden ed. Soininvaara nosti sieltä nukkuvan karhun
ylös. Ed. Pulliainen ilmeisesti äsken sillä aikaa,
kun olin puhelimessa, oli puhunut siitä, jotta SAK on kovasti
vaatinut tämmöistä. Kyllähän
se menee vihreiden piikkiin. Sitä karhua ei olisi pitänyt
herättää. Minusta SAK teki sen virheen,
jotta otti sen onkeensa ja ajatteli, että vihreät
tulevat tukemaan sitä. Ed. Soininvaara sanoi, että höpö höpö,
eihän semmoista tarkoitusta ollutkaan.
Toivon mukaan SAK:kin tulee järkiinsä siinä hommassa,
koska se on joka tapauksessa virhetikki, jos metsille lähdetään
tämmöistä kiinteistöveroa kehittelemään
sen lisäksi, mitä meillä on olemassa
veroja metsään ja puuntuotantoon liittyen, kun
ottaa huomioon sen, että jos on rannetta paksumpi puu,
siitä on jo moneen kertaan verot maksettu. Kun miettii,
siinä on maksettu pinta-alaperusteisesti ja tämän
siirtymäkauden aika vähän toistakymmentä vuotta
jotkut ovat eri syistä tai valinnan mukaan myyntiverotuksen
puolella. Siinä mielessä, jos siihen tehdään
uusi vero, niistä puista maksetaan vielä moninkertainen maksu
veron muodossa.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Erittäin hyvä puheenvuoro
ed. Esa Lahtelalta. Täytyy toivoa, että ne terveiset
menevät perille SAK:hon. Täytyy uskoa, että ed.
Esa Lahtela ymmärtää metsäasioista
hiukan enemmän kuin keskimäärin normaalisti
SAK:lainen. SAK:sta on ilmoitettu, että metsät
eivät muuta ulkomaille, niitä on helppo verottaa,
mutta toivon, että Esa Lahtela vie näitä terveisiä nyt
painokkaasti eteenpäin. Mutta varsinaisesti tähän keskusteluun
ei kuulu tämä verokeskustelu.
Minä näkisin nyt sillä tavalla, että kun
me saamme nyt jälleen yksi uusi metsälaki saatettua ajan
tasalle, niin olisi varmaan hyvä paikka myöskin
tiedottaa tästä yhteismetsien perustamismahdollisuudesta
ja yhteismetsiin liittymismahdollisuudesta uuden ajantasaisen lain
myötä, että pystyttäisiin myös
tätä omistusmuotoa kehittämään.
Täällä joku mainitsi metsänomistajien
kaupunkilaistumisesta. Se on aivan selvä asia, että se kosketus
metsiin varmastikin hiukan muuttuu, kun metsien omistus muuttuu.
Silloin tämä tarjoaa erittäin hyvän
mahdollisuuden myöskin tällaisille henkilöille
päästä tällaiseen kestävän
metsätalouden piiriin ja saada siitä myöskin
hyötyä.
Tässä myöskin muutetaan kestävän
metsätalouden rahoituslain 2 §:ää,
jossa nyt selkiinnytetään vielä se, että yhteismetsä on
myöskin rahoitusten saajana. Siinä tulee pieni
lisäys tähän tekstiin, mutta se on myöskin
tärkeää huomata, että tässä tapauksessa
myöskin yhteismetsällä on mahdollisuus
päästä tämän kestävän
metsätalouden rahoituslain piiriin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Esa Lahtelalle: Meillä on
nyt oikein puoluepäätös, että sille
metsämaalle ei pitäisi sitä kiinteistöveroa
asettaa, että sanomalehti-ihmiset eivät keksi
sitä uudestaan ja uudestaan.
Yleiskeskustelu päättyy.