Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteessani
ehdotan, että työmarkkinatukeen määrätään
suojaosa, joka ei ole harkinnanvarainen ja joka olisi esimerkiksi
50 prosenttia täysimääräisen
työmarkkinatuen kuukautta kohden lasketusta määrästä.
Lakialoitteessa ehdotan lisäksi, että työmarkkinatuen
harkinnanvaraisen osan tulorajaa korotettaisiin huoltovelvollisilla
159 eurolla jokaisen alle 18-vuotiaan huollettavan osalta.
Tilannehan käytännössä on
hyvinkin ongelmallinen monen työttömän
ja monen perheen kohdalla. Tällä hetkellä tilanne
on se, että puolison tulot ja/tai huoltovelvollisen
omat tulot, kun tulonhankkimiskustannukset on vähennetty,
vaikuttavat harkinnanvaraiseen työmarkkinatukeen tietyn
tulorajan ylittämisen jälkeen. Puolison tuloista
otetaan huomioon tulot, jotka ylittävät 236 euroa
kuukaudessa, ja työmarkkinatuki pienenee, jos pariskunnan
yhteenlasketut tulot ylittävät 848 euroa kuukaudessa.
Tuki lakkaa, jos pariskunnan yhteenlasketut tulot ylittävät
1 747 euroa kuukaudessa. Voimassa olevan lain mukaan tulorajoja
korotetaan 106 eurolla jokaista huollettavaa lasta kohden. Kun tuloraja
ylittyy, tuki pienenee siten, että täydestä työmarkkinatuesta vähennetään
50 prosenttia tulorajan ylittävistä tuloista.
Näin jo hyvinkin alle suomalaisen keskipalkan tuloilla
voi työssä käyvän puoliso jäädä ilman
työmarkkinatukea ja perhe jää elämään
toisen palkalla. Tämä merkitsee monissakin tapauksissa
perheiden tulotason romahtamista. Mielestäni syrjäytymistä ja
köyhyyttä tulee erityisesti kaikin keinoin estää.
Pitäisi nähdä myöskin perheen
toimeentulomahdollisuudet. On hyvinkin monissa tilanteissa sen palautteen
pohjalta, mitä itsellenikin on tullut, todettu, että perheen
tulot tippuvat niinkin paljon, että toimeentulo on vaikeaa,
ja näin ollen toimeentulotuen lisätarpeita ilmenee.
Erityisen ongelmallista, niin kuin sanoin, tämä on
perhepoliittisesti, joka on yksi lähestymistapa myöskin
tässä. Tämä nykyinen tilanne
saattaa kannustaa tilanteisiin, joissa perheet toimeentulosyistä joutuvat
eroamaan ainakin nimellisesti. Tällöin asutaan
kahdessa osoitteessa, jotta työtön puoliso saa
täyttä työmarkkinatukea, asumistukea
ja usein vielä toimeentulotukea, että päivittäinen
selviytyminen, toimeentulo, olisi mahdollista. Arvioin, että tällainen
ratkaisu tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin se, että tämän lakialoitteen
mukaisesti toimittaisiin. Lainsäädännön
keinoin ei myöskään pitäisi
ylläpitää sellaisia rakenteita, jotka
kannustavat pariskuntia eroamaan. Kaikin keinoin pitäisi
näitä todettuja epäoikeudenmukaisuuksia
pyrkiä poistamaan. Kun me keskustelemme siitä,
mikä merkitys on tukipolitiikalla ja palveluilla, niin
mielestäni molempia aina tarvitaan näissä perheissä,
joiden toimeentulo on todella vaikeaa.
Olen arvioinut, että tarkkoja laskelmia siitä, mitkä tämän
lakialoitteen toteuttamisen kustannukset tulisivat olemaan, ei välttämättä voida tehdä,
koska ei tiedetä, kuinka paljon uusia etuudensaajia tämä toisi
työmarkkinatuen piiriin. Menojen lisäystä valtion
menoihin tämä lakialoite tietäisi, mutta
arvioin näin, että samalla se korjaisi tämän
rakenteellisen ongelman, joka nyt on työttömyysturvalaissa.
Tietysti tämä olisi, kun vasta on uusi työttömyysturvalaki
nyt voimaan saatettu, siinä pitänyt jo korjata.
Täällähän tänään
jo toista asiaa käsiteltiin, ja todella toivon, että näitä epäkohtia
seuraavan hallituksen aikana otetaan välittömästi
korjauslistalle. Ajattelen myöskin, että osa rahoituskustannuksista
tulisi sitä kautta, jos tätä lakialoitettani
viedään eteenpäin, että nimellisten
erojen myötä maksettujen yhteiskunnan tukien määrä vähenisi.
Kaikilla pitää olla oikeus perusturvaan, ja
siksi työmarkkinatukeen oikeutetulla tulee olla oikeus
saada puolet täysimääräisestä työmarkkinatuesta
puolison tuloista riippumatta. Puolison tulojen vaikutus säilyy
edelleen työmarkkinatuen harkinnanvaraisessa osassa, mutta
lievennystä siinäkin tulee tämän
aloitteen pohjalta lapsiperheiden osalta, kun alle 18-vuotias lapsi
korottaa tulorajaa 159 eurolla voimassa olevan lain 106 euron sijaan.
Tämä helpottaisi erityisesti alle keskituloisten
lapsiperheiden tilannetta ja näin ollen oikeudenmukaisuutta
myöskin lisäisi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakialoitteen
nimi voisi olla "oikeus omaan rahaan", koska tämä on
semmoinen ongelma, joka johtaa juuri ed. Hiltusen kuvaamiin käyttäytymismalleihin
sillä tavalla, jotta erotaan vaikka nimellisesti. Tässä on
sama ongelma kuin nuorten työmarkkinatuessa, elikkä yhteiskunnalle
tulee maksamaan huomattavasti enemmän se, kun keinotekoisesti
tehdään semmoisia rakenteita, joiden vuoksi ihminen
joutuu hankkimaan toisen asunnon, vaikka ei välttämättä asukaan
siellä. Sitten hän maksaa asumistuen muodossa
paljon enemmän ja on varattuna se luukku, joka voisi olla
toiselle käytössä. Osin voi olla jopa
joissakin tilanteissa, että tämä synnyttää asuntopulaa.
Sen takia minusta tämä kysymys pitäisi
siten ratkaista, jotta ei missään tilanteessa
voi toisen puolison tulot mennä nollille, elikkä olisi
oikeus omaan rahaan. Tässä tämä logiikka
sillä tavalla pettää. Verotuksen puolella
pitäisi siirtyä samaan käytäntöön.
Sehän tarkoittaisi sitä, jotta sitten katsottaisiin,
että jos puoliso on tuloton, niin samalla tavalla kohdellaan,
elikkä toinen puoliso, joka on tienestissä, elättäisi.
Silloinhan valtionverotuksessa pitäisi katsoa, että tulorajaa
nostettaisiin sillä tavalla, jotta valtionveroa hyvin harvalta
yksinään perheessä työssä olevalta
menisi ollenkaan. Tämä pitäisi panna
samaan balanssiin. Olen sitä mieltä, että ed.
Hiltusen esittämä ajatus kuitenkin näinpäin
pitäisi toteuttaa kuin tässä on esitetty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän tässä erääseen
yksityiskohtaan huomiota, nimittäin siihen, mikä on
se aika, jota juuri elämme. Elikkä vaalikausi
päättyy ja vaalit on kohta, ja sen jälkeen
hallitusneuvottelut, ja voisi kuvitella, että tämän
laatuisiin aloitteisiin liittyisi ryhmäaloitteisuus elikkä että koko
ryhmä olisi ne allekirjoittanut, jolloin siinä lähtisi
suoraan viesti siitä, että tämä on
kd-ryhmän ryhmäesitys hallitusneuvotteluihin.
Sitähän tämä ei ole nyt, vaan
ryhmän erään jäsenen aloite.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan totean vaan, että tosiaan tämä aloite
on siinä linjassa, mitä ryhmässämme
on asioita keskusteltu ja pitkään valmistelussa
ollut, mutta sitten kun se tuli valmiiksi, niin oli jo sitten kiire
saada sitä tuonne kansliaan, että se saadaan edes
alkuvuodesta käsittelyyn. Olipa hyvä huomio, että painoarvoahan
näille aloitteillekin pitäisi aina hakea ja siinä mielessä ihan
iloinen viesti siitä, ja varmasti näin kristillisdemokraatit
tulevat myöskin toimimaan nyt, kun näitä kaikkia
asioita kootaan sitten, mitä esimerkiksi otetaan työllisyyspoliittisiksi
kysymyksiksi ja mitä hallitusneuvotteluihin sitten, kun
seuraava eduskunta käynnistää toimintansa.
Mutta erityisesti näitä epäkohtia pitää nostaa
esille, ja tässä on yksi sellainen. Toivon tokikin,
että tämä on myöskin niissä neuvotteluissa
sitten, kun korjataan tosin nyt vasta voimaan tulevaa työttömyysturvalakia.
Keskustelu päättyy.