5) Hallituksen esitys Iranin islamilaisen tasavallan kanssa tehdyn
sijoitusten edistämistä ja suojaamista koskevan
sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta kuuli tässä asiassa perusasiantuntijoiden
lisäksi myös globaalietiikan asiantuntijaa ja
mietti kauppapolitiikan ja ihmisoikeuksien välistä suhdetta.
Itse pidän tärkeänä sitä,
että ihmisoikeuksien ajaminen kauppapolitiikan kautta on
kirjattu valiokunnan mietintöön yhdeksi perusajatukseksi.
Itseäni mietitytti asian käsittelyn yhteydessä, onko
kaupallisen yhteistyön vahvistaminen tämän
sopimuksen tavoin perusteltua Iranin kanssa, koska ihmisoikeusloukkauksia
tuossa maassa on ja tapahtuu edelleen. Kuitenkin uudistuksiakin
on tapahtunut, ja juuri näiden uudistusten vahvistamiseksi
ja sen vuoksi, että kaupallinen yhteistyö ...
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Anttila, ihan pieni hetki. — Arvoisat edustajat! Todella
pyydän hiljentymään ja istuutumaan paikoilleen,
koska ed. Ulla Anttilan ääni ei edes tänne
saakka kuulu, kun hälinää on niin paljon.
Arvoisa puhemies! Pidän perusteltuna tätä esitystä juuri
sen vuoksi, että se vahvistaa dialogia Iranin ja muiden
maiden kesken, ja toivon, että sillä on pitempiaikaista
vaikutusta juuri sen suhteen, että kun näitä kontakteja
syntyy, Iran ei eristy ja uudistusmieliset voimat Iranissa saavat
vahvemman sijan.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan niin kuin edeltävä puheenvuoron käyttäjä sanoi,
ihmisoikeusloukkaukset nousivat hyvin keskeiseen osaan asian käsittelyssä,
mutta varsinkin kun käsittelemme Irania, joka on lähes polttopisteessä tämän
hetken maailmanpolitiikassa, tämä kysymys sai
ulottuvuuksia, jotka monen muun sellaisen maan kohdalla eivät
ole niin näkyvillä kuin juuri Iranin kohdalla.
Mutta edelleen tätä samaa logiikkaa noudattaen,
mihin ed. Anttila puuttui, kun katsoimme sitä tilannetta,
mikä tuossa maailmankolkassa tällä hetkellä on,
tämä nähtiin jos ei nyt ainoaksi niin
hyvin olennaiseksi keinoksi vaikuttaa positiivisella tavalla edes
jotenkin siihen kehitykseen, mikä siellä parhaillaan
on meneillään.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Koska olen joutunut Iranin kanssa sattuneesta syystä jollakin
lailla tekemisiin, niin keskusteltuani näitten kauppaa
käyvien tahojen kanssa näen, että niin
kuin edellä puhuneet edustajat ovat maininneet, tämä hallituksen
esitys mahdollistaa todella avoimuutta ja demokratiaa ja uudistusmielisyyttä Iranissa.
Uskon, että se keino siihen suuntaan on kaikkein realistisin
juuri kaupankäynnin pohjalta.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Anttila ja muutkin puhujat
ovat todenneet, toivottavasti nyt tämä sopimus
osaltaan todellakin vahvistaisi Iranin avautumista ja myöskin
demokratian kehitystä siellä. Paljon on tehtävää ihmisoikeuksien
osalta, myöskin naisten asian osalta. Tässä suhteessa
oli mielenkiintoista, kun ulkoministeri Tuomioja oli muun muassa
tänään ulkoasiainvaliokunnassa, kuulla
juuri siitä, että näistä asioista
voidaan hyvin avoimesti keskustella siellä kuitenkin. Toivottavasti
todellakin suomalaiset yritykset käyttävät
tätä mahdollisuutta. Tämähän
on nyt vain mahdollisuus, ja riippuu meidän yrityksistämme,
käyttävätkö ne tätä investointisuojasopimusta
hyväksensä. Mutta todellakin on varmaan tärkeää myös
kuulla muita asiantuntijoita, että pyritään
hyvin monella tasolla vahvistamaan ihmisoikeuksia, ja kuten sanottu,
myös naisten tasa-arvoa Iranissa niin kuin muuallakin maailmassa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Kiitän eduskuntaa siitä huomiosta,
jonka se on nyt tässä yhteydessä myöskin Iranin
ihmisoikeustilanteeseen, demokratian loukkauksiin ja oikeusturvakysymyksiin
kiinnittänyt. On tärkeätä, että se
tapahtuu rinta rinnan taloudellisten ja kaupan yhteistyön
kehittämisten kanssa. Näin on niin Suomen osalta
kuin Euroopan unionin osalta.
Olen juuri palannut Iranista, jossa on tämän suomalais-iranilaisen
investointisuojasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen myöskin
Euroopan unioni aloittanut neuvottelut kauppa- ja yhteistyösopimuksesta
Iranin kanssa sekä siihen täysin rinnakkain liittyvän
poliittisen dialogin. Sen puitteissa on pidetty ensimmäinen
eurooppalais-iranilainen ihmisoikeustyöryhmän
kokous, jossa on hyvin avoimesti käyty lävitse
kaikkia niitä ongelmia, joita oikeudenkäyttöön,
rangaistuksiin, sananvapauteen Iranissa liittyy. Tällä on ollut
sikäli jo tuloksiakin, että nyt kivitystuomioiden
täytäntöönpano on keskeytetty.
Tietysti toivomme ja lähdemme siitä, että se
on pysyvä, mutta tämä on nyt kuitenkin
toistaiseksi se ilmaus.
Tässä suhteessa Suomi on ollut edelläkävijä Euroopan
unionille sillä tavoin, että meillä on
ollut jo kahden vuoden ajan tällainen ihmisoikeusdialogi
Iranin kanssa käynnissä. On jo kolme yhteistä seminaaria
järjestetty, neljäs on tulossa seuraavan kerran
Helsinkiin järjestettäväksi, joissa myös
on käyty aika avoimesti näitä ihmisoikeuksiin
liittyviä kysymyksiä lävitse. Nämä ovat
hyvin keskeisiä keskustelukysymyksiä myöskin
Iranissa, jossa käydään tietynlaista
keskustelua, joku sanoisi sitä jopa valtataisteluksi, uudistusmielisten
ja vanhoillisten voimien välillä, mutta selvästikin
Iran hakeutuu eroon siitä eristäytymisestä tai
eristämisestä, johon se on aikaisemmin joutunut.
Siinä suhteessa se asettaa melkoisia toiveita suhteiden
kehittämiselle Euroopan unionin kanssa. Juuri tämä antaa
silloin meille mahdollisuuden myöskin puhua demokratiasta,
ihmisoikeuksista, oikeusjärjestyksestä ja antaa
tukemme sellaiselle kehitykselle, joka vahvistaa näiden
toteutumista myöskin Iranissa.
Ulkomaankauppaministeri Jari Vilén
Arvoisa rouva puhemies! Suomi on neljän kuukauden aikana
käynyt kaksi laajaa ja kattavaa keskustelukierrosta Iranin
poliittisen johdon ja myös elinkeinoelämän
johdon kanssa. Itse vierailin osana tätä neuvotteluprosessia
lokakuussa laajan suomalaisen liike-elämän valtuuskunnan
kanssa ja sain käydä keskustelut kauppaministeriön edustajien
kanssa ja myös Iranin teollisuuden ja yrityselämän
edustajien kanssa. Todellakin, kuten myös ministeri Tuomioja
kertoi, joka juuri hiljattain on palannut takaisin, myös
näissä keskusteluissa lokakuussa tuli hyvin voimakkaasti esille
se poliittinen tahto ja halu muutokseen, muutokseen, jota ennen
kaikkea talouden aktivoitumisen kautta voidaan olla ajamassa eteenpäin
myös iranilaisessa yhteiskunnassa. Oikeastaan voi sanoa,
että kaikki käydyt keskustelut ovat hyvin avoimia,
rehellisiä ja rakentavia. Yhteiskunnan ongelmat tunnustettiin
ja tuotiin esille kaikissa käydyissä keskusteluissa,
mutta myös halu muutokseen oli selkeästi olemassa.
Voi selkeästi sanoa, että kaikista näistä keskusteluista
kävi esille juuri se, että on olemassa erilaista
sisäistä muutosprosessia. Itse uskon, että juuri
tämän kaltaisilla sopimuksilla, joita me olemme
nyt solmimassa, ja myös sillä, mitä Euroopan
unioni juuri samanaikaisesti, kun Suomi allekirjoitti omalta osaltaan
tämän sopimuksen, käynnisti ihmisoikeuksien
osalta, meillä on kaksi yhtenäistä linjaa,
jotka tukevat ja vahvistavat toinen toisiansa. Suomi todellakin
on etulinjassa Euroopan unionin jäsenvaltioiden osalta
siinä, kun käydään tätä keskustelua
tuoden näitä elementtejä myös
mukaan. Toivon, että me olemme jatkossakin aktiivisesti
tuomassa omaa erityisosaamistamme ja antamassa asiantuntemustamme
ja tätä kautta vahvistamassa poliittisesti positiivista
kehitystä, joka siellä on käynnissä ja
joka kuitenkin vaatii edelleenkin hyvin paljon työtä. Mutta
näiden sopimusjärjestelyjen kautta me jatkamme
edelleenkin yhteistyötä, ja toivon, että myös
tämän vuoden kuluessa saamme Iranista Suomeen
yrittäjätoimijoita, joiden kanssa voimme tiivistää yhteistyötä myös
talouden alueelta ja jatkamme myös poliittista keskusteluamme
siten tätä kautta.
Riitta Prusti /sd:
Arvoisa puhemies! Olin mukana ministeri Tuomiojan valtuuskunnassa. Voin
vakuuttaa, että siellä ministeri otti esille myöskin
nämä ihmisoikeuskysymykset kaikissa niissä tapaamisissa,
mitkä olivat tuon ohjelman mukaisia.
Itse olin mukana eduskunnan Iran-ystävyysryhmän
puheenjohtajana. Minulla oli mahdollisuus tavata sikäläisen
ystävyysryhmän puheenjohtaja ja jäseniä.
Haluan tuoda terveiset vaan siinä mielessä, että he
toivovat parlamenttien välisen yhteistyön jatkuvan,
sieltähän oli viime keväänä valtuuskunta,
ja toivovat tietysti, että näitä valtuuskuntien
vaihtoja voitaisiin jatkaa. Uskoisin, että tämä on
yksi parhaista tavoista tukea sitä vielä nuorta
demokratiaa. Näin ollen ehkä jatkossa myöskin
erilaisten seminaarien merkeissä voimme vaikuttaa myöskin
ihmisoikeusasioihin Iranin parlamentin kautta.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Tässä yhteydessä on
syytä informoida eduskuntaa myös siitä,
että Iranin parlamentti on ollut kiinnostunut yhteistyöstä Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen kanssa ja laajemminkin
Euroopan neuvoston kanssa nimenomaan ihmisoikeus- ja oikeusvaltiokysymyksissä.
Mielestämme tämä on selvä signaali
siitä, että Iran todellakin pyrkii muuttamaan
myös omaa lainsäädäntöään
ja omaa käytäntöään
lähemmäksi niitä periaatteita, mitä myös
Euroopassa sovelletaan.
Ongelma kuitenkin on Yhdysvaltojen aggressiivinen ulkopolitiikka.
Vaikuttaa siltä, että jos ja kun Yhdysvallat hyökkää Irakiin,
se saattaa aiheuttaa myös naapurimaissa, kuten Iranissa,
kielteisten prosessien vahvistumista ja vanhoillisten otteen vahvistumista,
eli tässäkin suhteessa tietenkin Suomen pitää toimia
siten, ettei Yhdysvallat hyökkää Irakiin,
koska sillä on kielteisiä vaikutuksia ei ainoastaan
Irakin suhteen vaan myös laajemminkin koko alueella.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Haluan korostaa sitä, että kun
ihmisoikeuksista puhutaan, ei välttämättä keskeistä ole
se, mihinkä pyritään, vaan kyllä ensisijaisesti
pitää kiinnittää huomiota toteutukseen,
kuinka ihmisoikeudet ja demokratia joissakin maissa toteutuvat.
Tältä osin, jos Irania kuvataan nuorena demokratiana, se
on ehkä hieman liian optimistinen kuvaus niistä päätöksentekomenettelyistä,
mitä kyseessä olevassa valtiossa on. Haluan korostaa
sitä, että kun politiikkaa tehdään
tai kun tehdään kauppaa, kyllä ihmisoikeuksiin
on vakavasti kiinnitettävä huomiota.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä näen, että eduskunnankin
täytyy miettiä kauppapolitiikkaa myös
osana Suomen ihmisoikeusstrategiaa. Esimerkiksi Burman osalta tiedämme, että maan
eristyneisyys saattaa johtaa ihmisoikeusloukkauksien pahenemiseen.
Näin ollen sitten yhteistyön kehittämisessä täytyy
olla hyvin määrätietoinen.
Ministeri Tuomiojan puheenvuorosta kävi ilmi, että ihmisoikeuskysymyksistä on
pystytty avoimesti keskustelemaan. Se on jo erittäin hyvä asia,
koska usein itsekin käydessäni keskustelua niiden
maiden edustajien kanssa, joissa ihmisoikeusloukkauksia on, avoin
keskustelu ei ole ollut mahdollista, mutta tämä on
positiivinen askel.
Totean vielä kauppapoliittiseen keskusteluun sen, että on
erittäin positiivista, että ministerit Vilén
ja Siimes ovat tulleet sille kannalle, että ulkomaankauppa-
ja kehitysyhteistyöministerin salkut olisi tarkoituksenmukaista
yhdistää. Dohan kokouksen jälkeen ehdotin
tätä ja olen erittäin iloinen, että olen
saanut näin arvovaltaisia tukijoita ehdotukselleni.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Iranin politiikan osalta minulla ei ole huomautettavaa.
Minusta siinä on oikea, rakentava elementti, mutta Irakin
suhteen on huomautettavaa. Ihmettelen, että Suomi ei selvemmin
tuo esille näkemystään siitä,
miten tuo kriisi pitäisi ratkaista nimenomaan YK:n kautta.
Lipponenhan meni lupaamaan Bushille, että Suomi on jälleenrakentamassa
Irakia sodan jälkeen. Minä pidän sitä tietynlaisena
piilotukena sotahankkeelle enkä tätä voi
hyväksyä. (Puhemies koputtaa) Minä odottaisin
kyllä hallitukselta selvennystä tähän
asiaan. Mihin tässä oikein pyritään?
Irak on Iranin naapurimaa. Jos meillä on hyvät
tarkoitukset Iranissa, niin toiset tarkoitukset voivat kumota nämä hyvät
tarkoitukset, niin kuin tässä todennäköisesti
tapahtuukin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Arvoisat edustajat, nyt kuitenkin huomautan, että me
käsittelemme päiväjärjestyksen
5) asiaa, enkä oikein pidä aiheellisena, että keskustelu
laajenee tässä yhteydessä Irakiin. Toivon,
että pysytään enemmän päivän
asialistan asiassa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Totean, että Iranin ja Suomen
väliset kauppasuhteet ovat erittäin hyvin kehittyneet
viime vuosina. Meidän vientimme on sinne 100 miljoonaa
euroa, mutta tuonti on vain 3 miljoonaa euroa. Kysyn ministeri Viléniltä,
minkä takia esimerkiksi pitkässä juoksussa
emme ole kehittäneet Fortumin ja Iranin vastaavanlaisten öljyfirmojen
välistä kauppasuhdetta, niin että sieltä todella
halpaa öljyä tuotaisiin enemmän Suomeen
ja samoin kaasuprojektia kehitettäisiin.
Toisaalta taas viennin puolella ymmärrän sijoituskohteet,
mutta en ymmärrä sitä, että esimerkiksi
puhdasta vettä sinne ei markkinoida ollenkaan Suomesta.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Suurella tyydytyksellä totean, että ihmisoikeusasia on
tässä Iranin kaupan ohella tullut esille, ja tässä ministeri
Sasi totesi, että kaupassa jatkossa yhä enemmän
kiinnitetään huomiota ihmisoikeuksiin. Toivoisinkin,
että ministeri Vilén ja ministeri Tuomioja hyvin
aktiivisesti toimivat siihen suuntaan, että tähän
maahan tuotavat raaka-aineet ovat eettisesti oikein tuotettuja,
ettei tähän maahan tule sellaisia raaka-aineita,
joita tuotetaan orjatyövoimalla, lapsityövoimalla
eri puolilla maata, mistä viestejä on kantautunut
valitettavan usein viime aikoina, jotta kuluttaja todellakin täällä tietää,
että raaka-aine on eettisesti, korkeatasoisesti ja luonnonmukaisesti
tuotettu eikä orjatyövoimalla tai pakkotyövoimalla.
Ulkomaankauppaministeri Jari Vilén
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni on selvää,
että Iranin poliittinen johto ja hallinto on mieltänyt sen
velvoitteen ja tarpeen, mitä heillä on käydä kaupan
yhteydessä myös poliittista dialogia ihmisoikeuksista.
He ovat itse avoimesti myös tarjonneet tätä vaihtoehtoa,
ja myös jokainen Euroopan unionin valtuuskunta tai delegaatio,
joka siellä on käynyt, on pitänyt tätä asiaa
esillä. Näin on tehty niin ministeri Tuomiojan
kuin myös omalla matkallani viime vuoden lokakuussa Iraniin.
Pidän erittäin tärkeänä,
että tätä dialogia käydään
tässä tilanteessa, mutta myös tärkeänä sitä, että me
tuomme avoimesti myös valmiutemme käydä kauppapoliittisia
keskusteluja tilanteessa, joka olisi tukemassa ja vahvistamassa
Iranin kansan hyvinvointia juuri tämän hetken
poliittisessa tilanteessa, jossa Irania ympäröivät
kriisipesäkkeet Afganistanista ja myös Irakin
suunnalta, jonka jatkokehittelystä tai tulevista vaiheista emme
tiedä. Mutta Euroopan unionin erityisenä velvoitteena
mielestäni juuri tässä tilanteessa on pitää sitä dialogia
yllä ja tukea sitä poliittista valtakamppailua,
joka on käynnissä eri osapuolten kesken tällä alueella.
Kaikissa niissä keskusteluissa, mitä olen
käynyt eri kehitysmaiden ja kehittyvien maiden edustajien
kanssa, kaupan ja kehityksen kohtalonyhteys tai välttämättömyys
on tullut myös näiden edustajien toimesta avoimesti
esille. Keskeinen viesti on se, että me suomalaiset voimme parhaiten
tukea näiden alueiden kehitystä auttamalla näitä alueita
tekemällä kauppaa, aid for trade. Sen takia myös
tämän kaltainen toiminta on mielestäni
perusteltua sitten ulkoasiainministeriön toimintoja jatkossa
suunniteltaessa mahdollisen tulevan hallitusohjelman puitteissa
tai tulevia hallitusratkaisuja tehtäessä.
Kauppatase, mitä Iranin ja Suomen välillä on ollut
olemassa, on muodostunut hyvin perinteisistä aloista ja
tuotteista. Se, minkä takia Suomi ei ole tällä hetkellä tuomassa öljyä Iranista,
johtuu hyvin pitkälle siitä, että meidän
keskeiset yrityksemme ovat tehneet oman ratkaisunsa tämän asian
suhteen ostamalla logistisesti mutta myös kustannuksiltaan
kilpailukykyistä tuotetta Venäjältä,
ennen kaikkea Pohjanmeren alueelta. Jos Iran kykenee tekemään
tarjouksen, joka houkuttelee meidän yrityksiämme,
näin varmasti tulee tapahtumaan ja nämä yhteydet
käynnistyvät sen mukaisesti sen myötä.
Meillä on runsaasti tuotteita ja toimialoja, joissa meillä on
olemassa paljon annettavaa, kuten esimerkiksi ympäristönsuojeluhankkeet,
energiahankkeet kokonaisuudessaan, tietoteknologiahankkeet ja ennen
kaikkea informaatio- ja kommunikaatioteknologia ja monet muut yksittäiset
kohteet. Näillä sopimuksilla luodaan pohja tälle
yhteistoiminnalle, luodaan yrityksille, yrittäjille, niille
todellisille päätöksentekijöille,
lainsäädännöllinen mahdollisuus
tähän yhteistoimintaan, mutta mikään
valtio ei voi velvoittaa tai pakottaa mitään yritystä tähän
yhteistoimintaan. Se, kuinka me saamme tasapainotettua kauppatasettamme,
on myös iranilaisista itsestään kiinni.
Olen kutsunut matkallani heitä tulemaan tutustumaan Suomen
markkinoihin, meidän hyvin ostokykyiseen väestöömme,
mikä täällä on olemassa, ja
Suomen tarjoamiin mahdollisuuksiin Baltian suuntaan tai myös
Venäjän suuntaan toimivana markkina-alueen keskuksena
ja aktiviteettien keskuksena.
Toivon, että iranilaiset ja iranilaiset yrittäjät omalta
puoleltaan löytävät sen markkinamahdollisuuden,
mitä Suomessa on olemassa, ja tätä kautta
meillä on loistava mahdollisuus löytää myös
enemmän tasapainoa omassa kauppavaihdossamme. Olen varma,
että matkailu tulee varmasti tulevaisuudessa olemaan yksi
näistä kasvavista ja kehittyvistä alueista.
Iranin hallitus on nyt kolmatta kertaa mukana muun muassa matkamessuilla
yhä laajenevalla osastollaan, ja myös kasvava
määrä suomalaisia matkailijoita on kiinnostunut
iranilaisesta kulttuurista. Pidän tämän
kaltaista vaihtoa myös arvokkaana ja tärkeänä yleisen
ymmärryksen lisäämiseksi ja myös sen
takia, että tämän kaltaisella kulttuurivaihdolla
lisätään ja välitetään
tietoa, ja samoin vastaavalla tavalla kauppavaihdolla suomalaiset
yritykset omalta osaltaan ovat viemässä suomalaista arvopohjaa
ja eettistä pohjaa näihin maihin omalla esimerkillään,
miten suomalainen työyhteisö, suomalainen yritys,
omalta osaltaan toimii, niin kuin olemme tekemässä kaikkialla
maailmassa, missä suomalaiset yritykset toimivat.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon ministeri Vilénin puheenvuoron
perään on syytä todella myös
todeta, että kun ja jos Suomen kauppa Iranin kanssa lisääntyy
kestävällä tavalla, mihinkä tämä keskustelu
on moneen kertaan viitannut, niin samalla tuon alueen stabiliteettiahan
se vahvistaa ja se on tietysti positiivinen asia.
Mikä tulee näihin delegaatioihin, niin viime vuonna
eduskunnan vieraana oli myös Iranista Teheranista parlamenttivaltuuskunta,
ja aivan niin kuin ulkoministeri totesi, on aivan selvää, että Iranissa
on erilaisia suuntauksia, jolloinka voidaan tukea nimenomaan niitä pyrkimyksiä, jotka
myös maan sisällä ovat olemassa ja jotka pyrkivät
vahvistamaan ihmisoikeuksia, kun Suomi toimii tässä aktiivisesti.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin tapasin tuon Iranin parlamentin
valtuuskunnan. Tarjosin parlamentin puhemiehelle ja hänen
seurueelleen illallisen. Siinä yhteydessä meillä oli
tilaisuus keskustella näistä demokratiaan, ihmisoikeuksiin
ja perustuslakiin liittyvistä kysymyksistä. He
olivat kovin kiinnostuneita Suomen uudesta perustuslaista, ja heille
oli melkoinen hämmästyksen aihe se, että meillä parlamentissa
perustuslakivaliokunta arvioi lakien perustuslainmukaisuutta etukäteen.
Heidän ongelmansa on se, että uskonnollisella
johdolla on niin vahva asema. Minusta silloin, kun me keskustelemme
näistä ihmisoikeuskysymyksistä ja demokratian
kehittymisestä näissä maissa, meidän
on oltava tietoisia heidän kulttuuristaan ja juuri tämän
uskonnollisen vallan panoksesta, jotta me pystyisimme todella paremmin
vaikuttamaan näihin asioihin. Tietty kulttuuriherkkyys
on paikallaan. Tällä en suinkaan tarkoita sanoa
sitä, että meidän pitäisi hyväksyä heidän
menettelytapansa, mutta parempi vaikutusmahdollisuus avautuu silloin,
kun me herkästi tunnistamme heidän järjestelmänsä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On erittäin hyvä,
että Suomella on tätä ihmisoikeusyhteistyötä Iranin
kanssa ollut jo vuodesta 99 ja Euroopan unioninkin kanssa tämä ihmisoikeusdialogi
on käynnissä.
Silloin kun käydään kauppaa, tehdään
taloudellista yhteistyötä, minnepäin
maailmaa tahansa, niin oleellisen osan tätä kanssakäymistä tulee olla
aktiivisuus kyseessä olevan maan ihmisoikeustilanteeseen
tutustumiseen ja siihen puuttumiseen ja avoimesti ja rohkeasti myös
epäkohtiin tarttumiseen, mikäli niitä ilmenee.
Iranissa on varmasti paljon vielä parannettavaa, niin kuin koko
sillä alueellakin kurdien asema ja monet muut ihmisoikeusongelmat
varmasti vaativat edelleen paneutumista. Mutta on muistettava tässä yhteydessä,
että samalla tavalla kuin tämä dialogi,
keskustelu ja yhteistyö ihmisoikeuskysymysten osalta, Iranin
tapauksessa on jatkuvaa ja systemaattista, niin samalla tavalla
pitää suhtautua kaikkiin muihinkin kauppakumppaneihin
ja niihin yhteistyösuuntiin, joiden kanssa Suomi on tekemisissä maailmalla.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On ehkä syytä palauttaa
vähän käytäntöön tätä keskustelua.
Nimittäin kun Suomessa on tästä asiasta
keskusteltu, niin kynnys esimerkiksi sijoituspäätösten
tekoon on ollut perin perin korkea suhteessa Iraniin hyvin monesta
niistä syistä, mitkä täällä nyt
ovat tulleet esiin, ei vähiten siksi, että maa
ei ole kyennyt riittävästi takaamaan sijoitusten
turvaa.
Ed. Kuosmanen käytännön miehenä otti
hyvin käytännönläheisen näkökulman
asiaan. Tohtisin sen verran häntä kommentoida
tässä, että voi olla, että juuri
tässä maailmantilanteessa ei ole pelkästään
onnettomuus se, että meillä on niin vähän
nimenomaan energiaan liittyvää yhteistyötä Iranin
kanssa. Jos me ajattelemme sitä kauhukuvaa, mikä edessämme
siintelee tuolle maailmankolkalle juuri tällä hetkellä,
niin voi olla, että hyvin itsekkäistä kansallisista
syistä lähtien on ihan sympaattista, että emme
ole kovin riippuvaisia siitä maailmankolkasta. Ja puolileikkinä,
ed. Kuosmanen: Tämä vedenvientiteoria juuri tähän
aikaan, jolloinka meillä Suomessa on vesipula, ei ehkä ollut
kaikkein otollisin hetki.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun täällä varsin
moni edustaja on viitannut siihen Iranin parlamenttivaltuuskunnan
vierailuun täällä ja kun satuin eräässä niissä tilaisuuksista olemaan
paikalla, niin huomasin erään asian, mikä on
se aika näppärä tapa päästä keskustelemaan
myöskin täällä paljon esillä olleista
ihmisoikeusasioista. Se oli se, että he ovat itse näköjään
erinomaisen innostuneita omasta historiastaan ja omasta kulttuuristaan.
Jos jaksaa seurata sitä keskustelua, niin taitavalla debatoijalla
on mahdollisuus ujuttaa nämä asiat keskusteluun
ja sillä tavalla ehkä viedä jotakin viestiä sinnepäin. Tämä antoi
vain sellaisen opetuksen, että kannattaisi aina jokaista
tällaista tilaisuutta ennen tutustua asianomaisen maan
siihen historian osuuteen, josta he näyttävät
itse olevan kovin innostuneita, niin pääsee paljon
helpommin ja läheisemmin keskustelemaan nyt täällä esillä olleista
asioista.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Antero Kekkoselle, että jos me
ajattelemme Suomen tulevaisuutta ja Suomen energiahuoltoa pitkässä juoksussa,
niin meidän ehdottomasti olisi aikaisemmin pitänyt
lähteä kauppaa tekemään Iranin
ja Saudi-Arabian ja Irakin kanssa. Nyt Yhdysvallat menee todennäköisesti,
jos sota syttyy, valtaamaan niitä öljylähteitä,
ja sen jälkeen Irakin öljylähteet ovat
Yhdysvaltain hallinnassa. Mutta jos Iranin öljylähteille
menisimme vapaaehtoisesti, se olisi todella kauaskantoinen päätös
Suomessa vapaaehtoisen kauppakumppanuuden kautta.
Sitten ihmisoikeuksista sanon sen verran, vanhana liikemiehenä kun
olen tuolla maailmalla kauppaa ja merenkulkua tehnyt, että aina
täytyy kunnioittaa sen maan lakeja ja kulttuuria, mihin menemme
kauppaa tekemään. Ei meillä mitään oikeutta
ole, luterilainen valtakunta, mennä opettamaan islamin
valtakuntaa, koska heillä on valtavan vahvat, vanhat kulttuurijuuret
ja perinteet kaikessa. Eli pienin askelin minun mielestäni
pitäisi eteenpäin mennä kaikilla rintamilla.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikella kunnioituksella, ed. Kuosmanen, on
joitakin kulttuurikäytäntöjä,
kuten naisten ympärileikkaus, joita minusta ei voi kunnioittaa
missään olosuhteissa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kuosmanen viittasi oikeusjärjestykseen,
Yhdistyneiden kansakuntien jäsenethän ovat kaikki
sitoutuneet myös ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen.
Siellä asetetaan sellaisia oikeusperiaatteita, joihin esimerkiksi
sharian, islamilaisen oikeuden, tiukka perinteinen soveltaminen
ei kerta kaikkiaan sovellu. Se ei ole näiden yleismaailmallisten
ihmisoikeuksien mukaista. Tämähän on
se hyvin vaikea prosessi, jossa meidän pitäisi
pystyä näitä maita saamaan siihen kansainväliseen
yhteisöön mukaan, joka soveltaa kansanvaltaa,
soveltaa näitä oikeusperiaatteita sillä tavalla,
kuin nyt sitten ihmiskunta noin kokonaisuutena katsoo järkeväksi
tehdä.
Iranin suurlähettiläs kävi toista
vuotta sitten keskustelemassa, kun Iranissa liberaalit kuulemma
haluaisivat lähteä uudistamaan myös heidän oikeuslaitostaan.
Mielelläänhän me sitä tekisimme,
näyttäisimme, miten toimii esimerkiksi tällainen
pohjoismainen kansanvalta ja oikeuslaitos, mutta erot ovat valtavat,
ja meillä ei ole niitä resursseja, että voisimme
lähteä tällaiseen intensiivisempään
yhteistyöhön, jota väistämättä tarvittaisiin.
Jotkut isommat maathan ovat perustaneet instituutteja, jotka
keskittyvät juuri islamilaisiin maihin. Siellä voi
olla yksittäisille maillekin nimettyjä instituutteja,
jotka rakentavat juuri vilkasta vuorovaikutusta ja tiedonhankintaa,
että tiedetään paremmin, mistä on
kysymys ja mitkä voisivat olla niitä todella toimivia
reittejä, millä esimerkiksi oikeusvaltiokehitystä,
demokratiakehitystä näissä maissa voidaan
tukea. Mutta kyllä Suomenkin oloissa, kun meillä on
kuitenkin globaalisti toimivia yrityksiä ja kauppaa käydään
kautta maailman, tällaisen asiantuntemuksen ja resurssien
kokoamista tarvitaan. Ei voida jättää sitä kokonaan
satunnaisten kontaktien ja yksittäisten vierailujen varaan.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Mielestäni eri kulttuureita on kunnioitettava
mutta siitä huolimatta on pystyttävä näkemään
kirkkaasti, että tietyt yleismaailmalliset perusihmisoikeudet
ovat olemassa ja niihin liittyvät oikeus elämään
ja oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen. Näin ollen minusta
kansainvälisellä yhteisöllä on
aina velvollisuus toimia näiden ihmisoikeuksien puolesta
ja vaatia eri maita toimimaan ja vahvistamaan ihmisoikeuksiaan.
Todella minusta on hyvä, että eduskunta on käynyt
tämän keskustelun siitä strategiasta,
miten Suomi voi taloudellisen yhteistyön avulla edistää ihmisoikeuksien
toteutumista Iranissa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun nyt käsitellään
hallituksen esitystä Iranin islamilaisen tasavallan kanssa
tehtyjen sijoitusten edistämisestä, ei silloin
ole syytä, jos me menemme kauppaa tekemään
sinne Iraniin, ensimmäiseksi lähteä heidän
perustuslakiaan muuttamaan ja ihmisoikeuksia vaatimaan. Ei kukaan
sellaisten edustajien kanssa kauppaa tee, se on itsestäänselvää.
Ihmisoikeudet ovat todella hyvä ja oikea asia maailmanlaajuisestikin,
mutta ne pitää hoitaa eri foorumilla.
Ed. Kokkoselle totean naisten ympärileikkauksesta,
että siihen en minä ota kantaa.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä ed. Kuosmasen kanssa
eri mieltä tästä, että nämä asiat
kuuluisivat kovin eri foorumeille. Kyllä niitä yhdessä on
hoidettava ja kyllä kaikilla sopimuksilla on edistettävä kehitystä ja ihmisoikeuksia
ja tätä poliittista dialogia.
Halusin vain siitä muistuttaa, että tämä investointisuojasopimus
ei suinkaan ole ihanteellinen kaikella tavalla, koska siihen ei
saatu mallisopimuksen mukaisia viittauksia, ei Ilon periaatteita eikä ympäristönsuojeluperiaatteita,
mutta se on hyväksyttävä juuri sillä tavalla,
että sekin osaltaan todennäköisesti vie
asioita eteenpäin, tukee tätä dialogia
ja tukee sitä reformiliikettä, joka on hyvällä alulla
Iranissa. Tätä tukea tarvitaan, kauppapolitiikan
avautuminen on mukana, se on yksi askel tässä toiminnassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakin sosiaaliset oikeudet ja ympäristönsuojelu
pitäisi saada myös lisäksi mukaan näihin kauppasopimuksiin,
niin kuin myös ed. Ryynänen totesi.
Tuohon, mitä ed. Kuosmanen totesi, ettei hän ota
kantaa naisten ympärileikkaukseen, toteaisin, että käytännössä Suomen
valtio samoin kuin Suomen Lääkäriliitto,
Kirurgiyhdistys jne. ovat ottaneet kantaa naisten silpomiseen.
Yleiskeskustelu päättyy.