11) Puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan työjärjestyksen
muuttamisesta
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Puhemiesneuvoston ehdotuksesta käy
ilmi, että eduskunnan työjärjestyksen
säännöksiin tehtäisiin vähäisiä,
osittain teknisiä, muutoksia, mutta sitten todetaan tehtävän
myöskin osittain sisällöllisiä muutoksia
ja tarkennuksia.
Arvoisa puhemies! Pelkästään teknisiä muutoksia
en ajatellut täällä suuremmin kommentoida,
mutta olisin mieluummin sitten puuttunut näihin sisällöllisiin
muutoksiin. Tässä esityksessä esitetään
muun muassa: "Eduskuntakeskustelujen elävöittämiseksi
ehdotetaan, että esittelypuheenvuorokäytäntöä laajennetaan
siten, että erityisestä syystä esittelypuheenvuoro
voitaisiin myöntää myös vastalauseen
ensimmäiselle allekirjoittajalle."
Nytkin meillä on käytäntö,
jossa valiokunnan puheenjohtaja voi esitellä mietinnön.
Täällä tulee myöskin uusi mahdollisuus,
että valiokunta voi valita tällaisen esittelijän.
Sekin on uusi ja voi olla aika mielenkiintoinen malli mielestäni. Meillähän
ei ole varsinaisesti raportointijärjestelmää siinä mielessä kuin
esimerkiksi Euroopan neuvostossa tai Euroopan parlamentissa tunnetaan,
jolloin raportoija automaattisesti on esittelijä, mutta
ymmärrän, että se voi olla myöskin
erittäin hyvä avaus.
Mutta sitten olisin halunnut nimenomaan paneutua vastalauseen
ensimmäiseen allekirjoittajaan. Siinähän
lähtökohtana on edesauttaa eri näkökulmien
esille tuomista täysistunnossa käytävissä keskusteluissa
sekä painottaa asioiden käsittelyssä nykyistä voimakkaammin
opposition asemaa. Tietenkin tämä tavallaan vastakkainasettelu,
joka demokratiassa on olennainen, hallitus vastaan oppositio, varmasti
elävöittää keskustelua.
Muutamia kommentteja kuitenkin, joita mielestäni perustuslakivaliokunnan
toivoisi miettivän: Nimittäin minulle ainakin
syntyy tähän perehtymisen perusteella sellainen
ajatus, että tässä ja oikeastaan perusteluissakin
lähdetään siitä, että oppositio
on yhtenäinen ja että sillä on vain yksi
yhteinen opposition näkökulma. Näinhän
ei välttämättä suinkaan ole.
Meillähän voi olla ja useasti myöskin
on useitakin vastalauseita opposition puolelta ja vastalauseet voivat
olla hyvinkin eri lähtökohdista kirjoitettuja.
Kun sanotaan, että vastalauseen ensimmäinen allekirjoittaja esittelee
asian, niin ainakaan mielestäni tästä muotoilusta,
mikä meille on esitetty, ei käy suoraan ilmi,
miten menetellään niissä tilanteissa, joissa
on useampia vastalauseita.
Tämä rajaus "erityisestä syystä"
voi mahdollistaa sen, että vain suurimman oppositioryhmän aloitteen
kohdalla on erityinen syy, tai ainakin tällainen epäilys
herää. En minä tiedä, voi olla, että olen
väärässä, tämä voidaan
valiokunnassakin sitten todeta. Ainakin minä nyt toivoisin,
että meille selkenisi tämän käsittelyn
aikana se, onko tavallaan ajatus se, että meille tulee
tällainen johtava oppositiorooli selvästi, ja
mitä siitä mahdollisesti seuraa. Totta kai suurilla
ryhmillä on aina monissakin asioissa selkeästi
ehkä näkyvämpi rooli kuin muilla, mutta
jos me määrätietoisesti pyrimme siihen
suuntaan, niin meidän ainakin pitää olla
tietoisia siitä asiasta.
Toivon, että valiokunnassa todella pohditaan sitä,
edetäänkö tähän suuntaan
ja onko tämä "erityisestä syystä"
nyt sitten tarpeellinen rajaus vai lähdetäänkö siitä,
että todellakin opposition edustajilla on kullakin sitten
vastalauseen osalta tähän mahdollisuus, tai tietenkin
voi sitten olla myös niin, että keskustelut muuttuvat
luonteeltaan täysin, ja on pohdittava, sitäkö halutaan.
Minusta näitä pitää avoimesti
pohtia. Mutta minulle ainakin jäi hieman pohdituttavaa
vielä tämän puhemiesneuvoston ehdotuksen
perusteella.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Puhemies Riitta Uosukainen on muuttanut omalla
persoonallisuudellaan aika paljon eduskunnan toimintatapoja ja vaikuttanut
näiden useiden vuosien aikana siihen, että meille
on tullut muutoksia meidän työjärjestykseemme
sekä eduskunnan moniin käytännön
toimintoihin.
Tässä haluan esittää arvoisalle
rouva puhemiehelle kiitokset. Kiitoksia varmaan saa hyvin harvoin,
useimmiten kyllä moitteita.
Sen sijaan kansanedustajat eivät ole tottelevaisia
työjärjestyksen suhteen, vaan muun muassa tänä päivänä on
voitu todeta, että me emme jaksa keskittyä siihen
tärkeään työhön, mitä tapahtuu istuntosalissa,
vaan häiritsemme istuntoa puhumalla omia asioita, eli meillä olisi
paljon oppimista, vaikka säännöt ovat
olemassa. Tämä on epäoleellinen asia,
mutta tämä on myöskin tärkeä asia,
että voisimme keskittyä omaan työhömme
sillä arvokkuudella, jota pitäisi eduskunnan kansanedustajien
noudattaa. Toivottavasti tämä jotenkin välittyy
myöskin niille edustajille, jotka ovat tällä hetkellä kuuntelemassa
tätä puheenvuoroa.
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tämä oli vain yksi
osa, ote, siitä, kuinka eduskunnan arvovaltaa voidaan lisätä.
Mutta toisaalta haluan puuttua myöskin vähän
samaan asiaan kuin ed. Ojala, siis millä lailla me voisimme
politiikan tekoa ja puhumista tehostaa. Tässä varmasti
perustuslakivaliokunta joutuu käymään
oman käsittelynsä esittelypuheenvuorojen osalta,
minkälaiseksi muodostuu eduskunnan toiminta, jos vastalauseen
tekijä ja tekijät alkavat todellisen poliittisen
keskustelun. Toivon, että tämä huomioidaan.
Sen sijaan haluan puuttua erääseen asiaan,
jota on jo täällä toteutettu esittelypuheenvuorojen
yhteydessä. Meillä on erikoisvaliokuntia, muun muassa
valtiovarainvaliokunta, joka muodostuu eri jaostoista. Lähinnä budjetin
käsittelyn yhteydessä jaostot kuulevat asiantuntijoita
ja ovat asiantuntijajaostoja. Olen siitä erittäin
iloinen, että on voitu toteuttaa nyt jo muutamina vuosina
esittelypuheenvuorojen mahdollisuutta eli jaostojen puheenjohtajat
ovat saaneet esitellä niitä asiantuntijakuulemisiin
liittyviä asioita ja niitä asioita, joita on korjattu
jaostossa, minkä jälkeen sitten jaoston esitykset
ovat menneet useimmiten yksimielisesti valtiovarainvaliokunnassa
läpi.
Arvoisa puhemies! Minä toivoisin, että tätä käytäntöä voitaisiin
vieläkin vähän laajentaa, että tämä ei
olisi pelkästään sitä, että me
toimimme näin vain budjetin yhteydessä, vaan voitaisiin tehdä näin
laajemminkin. Silloin kun on kyseiseen jaostoon liittyviä lainsäädäntöasioita
käsittelyssä, voitaisiin myöskin käytännössä antaa mahdollisuus
jaostojen puheenjohtajille esitellä omalta osuudeltaan
oman jaostonsa toimintaa.
Arvoisa puhemies! Puutun vielä toiseen kohtaan eli
poissaolopykälään, 48 §:ään.
Tässähän tulee tämä lisäys,
että puhemiehellä on oikeus erikoistapauksissa
myöntää poissaoloja. En puutu tähän,
tämä on hyvä muutos, mutta sen sijaan koko
tähän poissaolojärjestelmään.
Vieläkään meillä ei ole sitä turvaa
kansanedustajilla, joka pitäisi olla. Kun kansainvälinen
toiminta on lisääntynyt ja useimmat kansanedustajat
joutuvat virkatehtävissä menemään
ulkomaille, niin näitä ei vielä huomioida
niin, kuin ne pitäisi huomioida, poissaoloissa. Sama koskee
myöskin ehkä kansanedustajan muuhun toimintaan
liittyviä virkatehtäviä kotimaassa. Toivoisin,
että perustuslakivaliokunta voisi näihin kysymyksiin
puuttua ja tehdä asialliset korjaukset, koska useimmiten ne
tunnolliset edustajat, jotka haluavat tehdä todellista
työtä valiokunnissa, joutuvat huonoon valoon silloin,
kun he joutuvat virkatehtävissä hoitamaan asioita,
kun valiokunta sattuu kokoontumaan yhtä aikaa. Valitettavasti
näin joskus sattuu. Me tiedämme, että eduskuntatyö on
numero ykkönen ja sitten tulevat nämä toiset
tehtävät, mutta on olemassa sellaisia asioita,
että kansanedustajalla, joka on kauempaa valittu, esimerkiksi
Pohjois-Savosta, on joskus kuntiin liittyviä asioita, jotka
liittyvät myöskin eduskuntatoimintaan.
Arvoisa puhemies! Nämä olivat eväitä perustuslakivaliokunnalle.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan työjärjestyksen
muutoksen osalta ajattelin tulla tänne muutaman sanan lausumaan
parista muutoksen kohteena olevasta pykälästä.
Ensinnäkin nämä valiokuntien nimikysymykset
etenevät näin pätkittäin. Taannoin
hieman nimiä muuteltiin, ja nyt tässä on
jälleen yksi pieni muutos, tai ei ehkä ihan pieni,
kahden valiokunnan nimen muutos. Liikennevaliokunta esitetään muutettavaksi
liikenne- ja viestintävaliokunnaksi, jolloin se sitten
vastaa vastinministeriötään myös
nimeltään, ja sitten työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
nimi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnaksi.
Tämä taas ei vastaa ministeriön nimeä.
Meillähän on nyt jo muutaman vuoden ollut työministeriö ministeriön
nimenä. Sen jälkeen, kun kulkulaitosten ja yleisten
töiden ministeriö jaettiin, sen toisesta osasta
tuli työvoimaministeriö, ja sitten taannoin muutettiin
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnaksi täällä näitä asioita
käsittelevä valiokunta, jolle siis kuuluvat myös
tasa-arvoasiat.
Nämä nimet ovat tietysti valiokunnille tavattoman
pitkiä ja hankalia siinä mielessä, kun
ne eivät kuitenkaan kaikkien valiokuntien osalta vieläkään
vastaa sitä vastinministeriötään.
Kun tätä liikenne- ja viestintävaliokuntaa
nyt näin perustellaan, niin voisi harkita, onko tällaisia
nimiä, jotka ovat näin vaikeita ja pitkiä,
syytä nyt ottaa käyttöön. Periaatteessa
ei sille ole estettä, mutta käytännössä tietysti
ongelmia jonkin verran tulee.
Tässä yhteydessä herää ajatus,
miksi talousvaliokunnan nimeä ei sitten ole esitetty joksikin muuksi.
Se kai voisi olla lähinnä elinkeino- ja raha-asiainvaliokunta,
kun se käsittelee kauppa- ja teollisuusministeriön
asiat ja pankkilainsäädännön,
rahoituslainsäädännön, asiat.
Edelleen esimerkiksi lakivaliokunnan nimi on hieman harhaanjohtava.
Kaikki valiokunnat käsittelevät lakiesityksiä ja
ovat siinä mielessä lakivaliokuntia. Lakivaliokunta
voisi olla vaikkapa oikeusasiainvaliokunta, jolloin se vastaisi
oikeusministeriön hallinnonalaa, jota se pääasiassa
käsittelee esitysten pohjalta.
Nämä ovat sellaisia asioita, joissa nyt sitten edetään
näin pätkittäin ja aina tehdään
muutoksia. Kaikkeen talon ovikilvistä kaikkiin esitteisiin
ja asiakirjoihin asti joudutaan tekemään painatukset
ja muutokset näitten muutaman muutoksen takia; aika iso
työmäärä. En varmaan tule vastaehdotusta
missään vaiheessa tekemään tässä,
mutta valiokunnalle ehkä tällaisia terveisiä, että näitä voisi
tietysti pohtia kokonaisuutena eikä näin pätkinä ja
sotkea aina näitä asioita entistä enemmän,
jos se sitä nyt merkitsee.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, johon kiinnitän huomiota,
on se, mihin jo ed. Ojala ensimmäisessä puheenvuorossa
puuttui, eli esittelypuheenvuoroihin. Tämä valiokunnan
puheenjohtajan esittelypuheenvuorojärjestelmä on
tullut käyttöön varsin kohtuullisessa
laajuudessa viime aikoina. En jaksa muistaa, kuinka kauan se on
ollut näin merkittävästi käytössä,
mutta se on erittäin hyvä. Sanoisin, että valistunut,
sivistynyt ja asiallinen valiokunnan puheenjohtaja käy
esittelypuheenvuorossaan läpi myös valiokunnan
mietintöön jätetyt vastalauseet ja kertoo
niiden pääasiallisen sisällön
ja poikkeavuuden siihen nähden, mikä on valiokunnan
enemmistön kanta.
Oikeastaan tässä yhteydessä voisi
antaa tunnustusta esimerkiksi nykyiselle valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtajalle ed. Aulalle. Hän budjettimietintöäkin
esitellessään ja usein muissakin yhteyksissä esittelee
myös vastalauseet sisällöltään.
Tämä menettely voisi olla vielä tehokkaampaa,
eli kaikki puheenjohtajat voitaisiin kouluttaa siihen, että näin
tapahtuisi kaikin osin. Nimittäin tähän
muutokseen, mitä nyt esitetään, että erityisestä syystä esittelypuheenvuoro
voitaisiin myöntää myös vastalauseen
ensimmäiselle allekirjoittajalle, sisältyy ongelmia,
joita täällä jo nousi esille.
Ensinnäkin on aika usein tilanne, että on
useampi vastalause ja vastalauseet ovat aivan vastakkaisia toisilleen.
Nyt kun meillä on tällainen oikeisto—vasemmisto-hallitus
ja oppositiossa ovat ainakin istumapaikkoihin nähden keskeltä olevat
ryhmät, niin ei tällaista niinkään
voimakkaasti ilmene. Mutta jos esimerkiksi seuraavassa hallituksessa
ovat keskusta ja sosialidemokraatit ja eivät ole vasemmistoliitto
ja kokoomus — en nyt ennakoi mitenkään
vaan pohdin muuten — niin silloin todennäköistä on,
että aika usein on kaksi eri suuntiinkin olevaa vastalausetta
siitä huolimatta, että mainitut puolueet nyt ovat
kahdeksan vuotta pystyneet kauniissa sovinnossa ajamaan tätä politiikkaa,
mitä maassa on harjoitettu. Tällöin jos
on kaksi vastakkaista tai hyvin erilaista vastalausetta, niin pitäisi
antaa ilmeisesti molempien ensimmäisille allekirjoittajille
puheenvuoro tasapuolisuuden nimissä, demokratian nimissä,
tässä salissa. Sekään menettely
ei taas oikein tunnu järkevältä ja sitten
voi tietysti johtaa pahimmassa tapauksessa siihen, että kaikki
oppositiossa olevat ryhmät tekevät oman vastalauseen
vain siksi, että saavat pitää alussa
esittelypuheenvuoron, jos on vähänkin merkittävämpi
asia, ja taas jos puhemies ei sitä anna tai antaa vain
jollekin, niin ollaan pikkuisen ongelmallisessa tilanteessa.
Sitten meillä on sellaisia asioita aika usein, jotka
ovat periaatteessa aika merkittäviä, niin sanottuja
omantunnon asioita, joissa kaikki ryhmät saattavat hajota
valiokunnassa ja myös täällä. Silloin
on usein niin, että se ensimmäinen allekirjoittaja
saattaa olla melkeinpä kuka tahansa, mistä tahansa,
ja näkökulmat voivat olla jonkin verran erilaisia.
Tässäkin tilanteessa saattaa tulla joitakin sellaisia
käytännön kysymyksiä, joita
pitäisi etukäteen pohtia, ettei jouduta sitten
täällä käymään
ikään kuin sellaisten pelisääntöjen
etsimistä silloin, kun asiat on viety jo niin pitkälle.
Nämä ikään kuin terveisiksi
valiokuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puhemiesneuvoston jäsenenä täytyy
vähän puolustella tätä meidän
yksimielistä esitystämme ja kiinnittää joihinkin
näkökohtiin huomiota, näkökohtiin,
jotka ainakin osittain olivat minulle varsin yllättäviä,
että tämän laatuisia pukinsorkkia täältä nyt
löydettiin.
Ensinnäkin 7 §:stä, jossa ovat valiokuntien
nimet. Nythän on sillä tavalla, että suhteessa
ministeriöitten nimiin, jotka muuten ovat parhaillaan eduskunnassa
perustuslakivaliokunnassa valtioneuvostolain yhteydessä pykälään
merkittyinä, on yksi asia, joka rikkoo sen mahdollisuuden, että tämä samankaltaisuus
olisi täydellinen. Se on tasa-arvoasiat. Tasa-arvoministeri
nimetään aina jostakin valtioneuvoston jäsenestä,
ja meillä ei ole tasa-arvoministeriötä eikä varmasti
tulekaan. (Ed. Kankaanniemi: Asuntoasiat myös!) — Asuntoasiatkin
on vähän toisenlainen, koska siellä on
oma lokeronsa kuitenkin ympäristöministeriössä niitä varten.
Mutta joka tapauksessa sellaista mahdollisuutta poliittisesti
en näe, että tasa-arvoasiat asiana putoaisivat
pois valiokunnan nimestä. Se oli erittäin merkittävä edistysaskel,
kun tämä tasa-arvoasioitten merkintä valiokunnan
nimeen tehtiin, ja se on siellä ja pysyy. (Ed. Kankaanniemen
välihuuto) — Ed. Kankaanniemi jos on toista mieltä, niin
käyttää vastauspuheenvuoron, jossa hän
ilmoittaa, että hän on toista mieltä.
Se on hyvin mielenkiintoinen kannanotto näin vaalien alla. Ed.
Kankaanniemihän on ehdokkaana kuulemma, niin että ehkä Keskisuomalainen-lehti
sitten kiinnostuu tästä aivan erikoisesti. — Mutta
ihan vakavasti todettuna en näe tällaista täydellistä samankaltaisuusmahdollisuutta
juuri asioitten luonteesta johtuen.
Toinen on sitten 50 § ja puheenvuorojen myöntäminen.
Se lopputulos, mikä tässä on nyt kirjattuna
käytännöksi, on aikaansaatavissa sillä tavalla,
että kun arvoisat edustajat ovat valppaina ja tulevat odottamaan
puheenvuoroa tuonne lainsäädäntöjohtajan
huoneeseen riittävän ajoissa, niin pääsevät
esittelemään jo ihan pelkästään valppautensa
ansiosta siellä alkupäässä näkemyksensä jnp.
Tässä vain sitä erityisestä syystä helpotetaan,
että puhemies voi nyt myöskin, niin ymmärrän,
erittäin merkittävässä asiassa
vastalauseen ensimmäiselle allekirjoittajalle tämmöisen
puheenvuoron myöntää. Voisin kuvitella, että sellainen
asia olisi asiakirja, jossa päätetään North
Atlantic Treaty Organizationiin liittymisestä, ja olisivat
niin merkittävät vastalauseen sisältö ja
sen perustelut, jotka olisivat varmastikin hyvin pitkät
ja yksityiskohtaiset, että sen vastalauseen ensimmäisellä allekirjoittajalla
olisi varmaankin tämmöinen mahdollisuus lausua
debattia varten esittelyksi tarvittava aines.
Siis toisin sanoen on aika jännittävää sinänsä, että tämmöinen
teksti voidaan lukea niin pragmaattisesti, että tällaisista
asioista tulee henkisiä ongelmia, mutta niistä selviää.
Vaaleissa ne testataan myöskin.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tasa-arvoasioitten säilyttämistä valiokunnan
nimessä missään nimessä vastustanut.
Totesin vain, että nimestä tulee varsin pitkä,
kun se edelleen pitenee, ja siitä tulee omat hankaluutensa.
Kirjoittakoon Keskisuomalainen vain, että kyllä se
tasa-arvon puolella on, olisivat vain muutkin.
Arvoisa puhemies! Tuo ratkaisu, että edustajat tulevat
tuntikausia aikaisemmin, mahdollisesti viisi tuntia tai muuta aikaisemmin,
odottelemaan keskuskansliaan, että pääsevät
ensimmäisenä saamaan puheenvuoron, mielestäni
ainakaan meille maakunnista oleville ei ole kovin mahdollinen malli.
On paljon tärkeämpääkin tekemistä tässä talossa
kuin istua ja odottaa, että saa nimensä listaan
ensimmäisenä, kun kaksi tuntia on aikaa istunnon
alkamiseen. Tämä malli on sittenkin parempi, mikä on
tähän esitykseen pantu. Mutta halusin tässä yhteydessä nostaa
näitä asioita hieman pohdintaan. Se tuntui vaikuttavan
ed. Pulliaiseen puhemiesneuvoston jäsenenä vähän
koskettavalla tavalla, hänen sisimpäänsä, mutta
kunnioitan ed. Pulliaista. Hän on loistava valiokunnan
puheenjohtaja, tekee hyvää työtä,
ja tämäkin esitys varmaan tulee hyväksytyksi,
enkä ole sitä kaatamassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vaan puolivakavasti ed. Kankaanniemelle
se, että loppujen lopuksi meillä on hyvin kokonaisvaltainen
tehtävä täällä eduskunnassa.
Me sitoudumme tähän hommaan ymmärtääkseni
24 tuntia vuorokaudessa. Joulun allakin istuttiin yli (Ed. Kokkonen:
25 tuntia!) — 25 tuntia, mikähän oli
se aika, yhtä soittoa istuimme ja itse kukin täällä istui
sen yön. — Kyllä tämä on
niin kokonaisvaltainen juttu, ja jos siihen joitakin tällaisia
pelisääntöjä voidaan yksilöidysti
merkitä, niin minusta ne ovat ihan hyviä asioita.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin haluaisin yhtyä ed.
Tykkyläisen kiitoksen sanoihin, jotka hän kohdisti rouva
puhemiehelle. Ne pitävät paikkansa eduskuntatyön
kehittämisen suhteen, ja on hyvä, että ne
jäävät eduskunnan pöytäkirjoihin
tässä keskustelussakin. Haluan olla siinä lämpimästi
mukana.
Sitten itse asiaan sanoisin, että on varmasti hyvä,
että esittelypuheenvuorokäytäntöä laajennetaan,
ja on myöskin modernia, että valiokuntien nimistö seuraa
aikaansa. Totta kai, kun ministeriön nimi muuttuu liikenne-
ja viestintäministeriöksi, niin vastaava valiokunta
muuttuu täällä. Sen, että työelämä saatiin
mukaan, koen pelkästään edistysaskeleena.
Hyvä myöskin on, että poissaoloihin
puututaan, mutta enpä tiedä, riittääkö se
aivan, että se on näin sanottu. Tavallaan on naiivia,
että sanotaan, että ainoastaan erityisistä syistä puhemies saa
näin ratkaista. Minusta puhemies on valittu tehtäväänsä niin
suurella kyvyllä, että hän voi sen oman
harkintansa mukaan aina tehdä eikä ainoastaan
erityisistä syistä. Mutta näinhän
tätä vähän avarretaan ja helpotetaan
kansainvälisten tehtävien hoitamista, jossa on
juuri ne vaikeudet, joita täällä edellä on
sanottu. Voi olla, että valiokunnan kannattaisi erityisesti
tätä kohtaa hivenen miettiä, koska siinä on
kyllä, mitä itse olen kerinnyt olla mukana kansainvälisessä työssä, välillä hivenen
ollut jonkinlaista kompurointia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Työskentelen itse myöskin
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa, kuten vielä nyt
tämä nimike kuuluu. Kun eduskuntakausi alkoi 1999, silloin
valiokunnalla oli nimi työasiainvaliokunta. Kun sitten
valiokunnassa olen työskennellyt, niin olen havainnut,
että tämä kattaa erittäin paljon
elämää, mikä kuuluu tämän
valiokunnan alaan. Koko työmarkkinasektori kuuluu tämän valiokunnan
alaan maalla, merellä ja ilmassa. Edelleen on kansainvälisiä yhteyksiä,
yritys- ja elinkeinoelämän sektori kuuluu tähän,
elikkä valiokunnan ala on hyvin laaja.
Sitten valiokunnan nimeen tuli mukaan sana tasa-arvoasiat työ-sanan
lisäksi. Tasa-arvoasiat ovat aina kuuluneet ainakin tällä vaalikaudella tälle
valiokunnalle, sikäli kuin ne ovat erityiskysymyksiä.
Mutta totean myös sen, että tasa-arvoa moniulottuisuudessaan
ei pidä nähdä vain miehen ja naisen välisenä sukupuolisena
tasa-arvona, vaan kun on alueellinen tasa-arvo ja mitä kaikkia
ulottuvuuksia tuolle käsitteelle voidaan löytääkin
ja luoda, niin tämähän pitäisi
nähdä myös kaikissa muissakin valiokunnissa.
Elikkä kyllä se siinä nimessä saa
olla, jos näin hyväksi nähdään
ja halutaan. Mutta kun valiokunnan nimeksi tuli työ- ja
tasa-arvoasiainvaliokunta, tämä ei antanut oikeaa
kuvaa valiokunnan työtehtävistä, koska
koko työmarkkinakenttä, työelämän kenttä,
työttömyys, työllisyys, kaikki nämä ovat valiokunnan
sektoria. Siihen liittyy yrittäjyys. Siihen liittyy koulutusta
alalla. Tämä on hyvin laaja-alainen valiokunta.
On verrattu, että kenttä on jotain samaa paljolti
kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnalla. Eli koko elämän
ja arjen kysymykset mahtuvat tähän valiokunnan
kenttään, ja olisi hyvä, että valiokunnan
nimi mahdollisimman oikein kuvastaisi sitä tehtäväkenttää.
Joten kun ed. Kyösti Karjula otti esille tämän sanan
työelämä, pidän erittäin
onnistuneena ed. Karjulan esille ottamaa sanaa, että se
on nyt edes tällaisena yhdyssanan osana tullut mukaan.
Tietysti ehkä nimi on vaikea pituutensa takia. Pohdimme
sitä, eikö pelkkä työelämävaliokuntakin riittäisi.
Se olisi ollut lyhyt ja naseva nimi ilman, että tasa-arvoasiat
tai siviilipalvelusasiat, mitkä kuuluvat tälle
valiokunnalle, olisivat yhtään tästä kärsineet.
Mutta jos nyt halutaan, että valiokunta kantaa tuollaista
pitkää nimeä, niin se toki sopii, mutta
pidän erittäin hyvänä, että sana
työelämä tuli mukaan kuvastamaan valiokunnan varsin
laajaa, moniulotteista ja raskasta työkenttää.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran me eduskunnassa kaksikin kautta
olleet kansanedustajat olemme kokeneet, että työelämän
tasa-arvoasiat ovat jääneet lapsipuolen asemaan.
Siksi halusimme nostaa tasa-arvoasiat näkyviin valiokunnan
nimeen, etteivät nämä asiat unohtuisi.
Uskon, että kaikki, jotka vakavasti miettivät,
joutuvat myöntämään sen, että ei
meillä työelämässä tasa-arvo
ole läheskään toteutunut vielä.
Siellä ovat ne kaikkein suurimmat ongelmat. Siksi sen on
syytä näkyä valiokunnan nimessä.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Pääsääntöisesti
tämä puhemiesneuvoston ehdotus on hyvä ja
kannatettava. Haluan ottaa kantaa näihin poissaolokysymyksiin,
joita ed. Tykkyläinen esitteli varsin ansiokkaasti. Nykyisin,
kun eduskunta kokoontuu täysistuntoon jokaisena päivänä ja
valiokunnat pitävät kokouksensa likimain päivittäin,
on vaikea hoitaa eduskunnan määräämiä muita
tehtäviä saamatta poissaolomerkintää ainakin
valiokunnan pöytäkirjoihin ja sitä myötä Internetiin.
On huomattava, että eduskunnalla on suuri joukko kansainvälisiä tehtäviä ja
eduskunta valitsee tai itse asiassa määrää niihin
edustajansa. Tätä eduskunnan määräämää tehtävää hoitaessaan
edustaja ei voi olla paikan päällä. Samoin
suoraan eduskunnan alaisia laitoksia ovat Suomen Pankki, Kela ja
Yleisradio, joiden hallintoon eduskunta valitsee edustajansa. Näitä tehtäviä hoitaessaan
joutuu edustaja olemaan silloin tällöin pois eduskunnasta,
ja kuitenkin nämä tehtävät ovat
eduskunnan määräämiä tehtäviä.
Asiahan täällä ymmärretään,
mutta mediahan saa joskus herkullisia juttuja, kun ei kaikkia asiaan
liittyviä syitä tule kertoneeksi. Kysyä sopii,
onko eduskunnan pidettävä yllä järjestelmiä,
joihin voidaan jos jonkinlaisessa ikävässäkin
mielessä tarttua ja suurelle yleisölle yksipuolisesti
kertoa.
Ed. Tykkyläiseen voin yhtyä myös
toisessa asiassa, siinä, kun hän esitti kiitokset
arvoisalle puhemiehelle eduskuntatyön johtamisesta ja sen kehittämisestä näinä vuosina.
Haluan olla vähän parempi. Kun ed. Tykkyläinen
antoi yhden kiitoksen, niin minä sanon, että kiitos
kiitos.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ihamäki puhui eduskunnan määräämästä työtehtävästä,
joka on talon ulkopuolella. Tämä liittyy 20 §:ään
Eduskunta-aloitteet sikäli, että alun pitäen
ajateltiin seitsemän vuorokauden aikaa, jolloin kansanedustaja
voisi jättää talousarvioaloitteensa siitä,
kun talousarvioesitys on tuotu eduskuntaan, mutta puhemiesneuvosto
pidensi ajan kymmeneen vuorokauteen juuri sen takia, että osa
kansanedustajista saattaa olla näissä mainituissa
virkatehtävissä.
Mutta noihin kiitoksiin haluaisin myös yhtyä, jotka
ed. Tykkyläinen aloitti, ja todeta sen, että todella
eduskunnan keskustelu on tullut nopeammaksi. Se on ollut enemmän
dialogia ja vähemmän ehkä vain pitkiä ja
paperinmakuisia puheita. Sillä tavalla nimenomaan on edetty.
Tässä puhemies on vaikuttanut nimenomaan tämän
suunnan määräämisessä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti työ- ja
tasa-arvoasiainvaliokunnan nimenmuutoksesta, kun itsekin kyseiseen valiokuntaan
kuulun:
Minä edustan sitä kantaa, että tärkeämpää kuin
valiokunnan nimi on se kokonaisuus, jonka kanssa valiokunta työskentelee,
ja riippumatta siitä, arvostaako tasa-arvoasioita vai ei.
Minun mielestäni ne ovat hyvin tärkeitä jokaisen
valiokunnan työsarkana ja tehtävänä.
Ed. Kankaanniemi totesi puheenvuorossaan, että valiokunnan
nimi pitenee. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Sehän lyhenee yhdellä kirjaimella. Voidaan sanoa,
että valiokunnan nimi pitenee "elämällä",
mutta lyhenee "asioilla", ainakin minun laskuoppini mukaan.
Valiokunta pohti pitkään ja hartaasti, minkälainen
nimi kuvaisi kaikkein parhaiten sitä työsarkaa,
jonka kanssa valiokunta työskentelee. Tarkan harkinnan
tuloksena päädyttiin tähän esitettyyn
työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan. Hieman
pitkähän se on, mutta mielestäni kuvaa
varsin mallikkaasti sitä toimialaa, minkä kanssa työskentelemme
valiokunnassa.
Keskustelu päättyy.