4) Hallituksen esitys vuosilomalaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vuosilomalaki on kansalaisen ja yksittäisen
työntekijän kannalta työsopimuslain rinnalla
kenties tärkein peruslaki. Lakiesityksen keskeisin tavoite
on eri työntekomuodoissa työskentelevien työntekijöiden
vuosilomaetuuksien tasa-arvoistaminen. Hallituksen esitys
onnistuu tässä tärkeimmässä tavoitteessaan.
Valiokunta ehdottaa kuitenkin vuosilomalakia koskevan hallituksen
esityksen hyväksymistä eräin korjauksin,
lisäyksin ja täsmennyksin ja periaatteellisin
linjauksin koskien mietintöä. Muutokset ovat pääosin
teknisiä, ja niillä pyritään
lähinnä selventämään
lainsäätäjän tarkoitusta.
Nyt tehty vuosilomalain uudistus ei ole valiokunnan mielestä riittävä,
vaan laki jää edelleen liian vaikeaselkoiseksi
ja monimutkaiseksi. Kun on kyse keskeisestä työelämää ja
työntekijöiden hyvinvointia koskevasta laista,
tulisi jokaisen työntekijän ja työnantajan
voida ymmärtää sen sisältö.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa jatkaa ponnisteluja kaikkia työntekijäryhmiä tasapuolisesti
kohtelevan, yksinkertaisen ja selkeän vuosilomalain aikaansaamiseksi.
Uusi vuosilomalaki laajenee koskemaan työsuhteiden
lisäksi myös virkasuhteita. Lomaa ansaitaan edelleen
kaksi arkipäivää tai kaksi ja puoli arkipäivää työsuhteen
kestosta riippuen. Yli 15 vuotta valtiota palvelleet virkamiehet
säilyttävät kolmen päivän
lomaoikeutensa. Laki merkitsee parannusta osa- ja määräaikaisten
työntekijöiden vuosilomaoikeuksiin. Heidän
lomapalkkapohjaansa lisätään laskennallisesti
esimerkiksi sairaudesta tai lapsenhoitovelvoitteista johtuneiden työstä poissaolopäivien
ansiot. Lomakorvausprosentteja korotetaan puolella prosenttiyksiköllä eli
8,5:stä 9 prosenttiin ja 11 prosentista 11,5 prosenttiin.
Myös kotityöntekijöiden ja työnantajan
perheenjäsenten vuosilomakorvaukset paranevat ja heille
turvataan oikeus pitää vuosilomaa vastaavaa vapaata.
Erityisesti osa-aikaisten tilannetta parantaa se, että loman
ansaintasääntöjä yhtenäistetään
siten, että lomaa kertyy myös heille sellaisilta
poissaolopäiviltä, jotka johtuvat esimerkiksi
vanhemmuudesta, sairaudesta, kuntoutuksesta tai lomautuksesta, siis
merkittävä periaatteellinen parannus. Laissa lisätään
mahdollisuuksia sopia lain säännöksistä poikkeavalla
-tavalla työehtosopimuksilla ja eräiltä osin myös työnantajan
ja työntekijän välisellä sopimuksella.
Mahdollisuudet loman säästämiseen
lisääntyvät. Säästää voi
18 lomapäivää ylittävän
osan lomastaan, jos sopii siitä työnantajansa
kanssa. Valiokunta kuitenkin korostaa, että lomia ei tulisi säästää liikaa
eikä kovin pitkiä aikoja. Liiallinen lomien säästäminen
voi vaarantaa loman tarkoituksen toteutumisen ja johtaa jopa sairasteluun. Valiokunta
haluaa, että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa seuraa tilannetta ja puuttuu asiaan, jos ongelmia ilmenee.
Arvoisa puhemies! Valiokunta ehdottaa, että hallituksen
esittämä mahdollisuus sopia viidennen lomaviikon
pitämisestä lyhennettynä työaikana
hyväksyttäisiin. Tämä yksittäinen,
sinällään tärkeä asia,
joka koskee vuosiloman jakamisesta ja ajankohdasta sopimista työsuhteen
kestäessä, hallituksen esityksen 21 §,
keskustelutti valiokuntaa paljon. Tuon mainitun pykälän
4 momentti kuuluu näin: "Työnantaja ja työntekijä saavat
työntekijän aloitteesta sopia 24 arkipäivää ylittävän
vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana.
Sopimus on tehtävä kirjallisesti."
Valiokunnan selkeä enemmistö päätyi
hyväksymään kuitenkin tämän
muutoksen, koska se korostaa työntekijän omaa
aloitteellisuutta kyseisessä asiassa. Valiokunta kuitenkin
korostaa mietintönsä perusteluissa, että loma
tulisi pääsääntöisesti
pitää kokonaisina lomapäivinä,
jotta loman tarkoitus voisi toteutua. Valiokunta pitää tärkeänä,
että viidennen lomaviikon luonne yhtäjaksoisena
lomana säilyy eikä sitä ilman työntekijän
nimenomaista toivetta ryhdytä pilkkomaan pieniin palasiin.
Jotta vuosiloman tarkoitus tulee otetuksi asianmukaisella tavalla
huomioon myös sovittaessa vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana,
valiokunta korostaa, että vuosilomaa ei pitäisi
sopia pidettäväksi kuinka lyhyinä jaksoina
tahansa. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta
johtuvat työajan lyhennystarpeet tulee pyrkiä hoitamaan
muin keinoin, esimerkiksi osittaista hoitovapaata, työaikapankkia tai
joustavaa työaikaa käyttämällä.
Asian periaatteellisen ja käytännöllisen
merkityksen vuoksi ja kun voi olla mahdollista, että tätä mainittua
kohtaa myöskin käytetään väärin, valiokunta
esittää eduskunnan hyväksyttäväksi lausumaa.
Lausuman mukaan "hallituksen tulee yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa seurata, millaisia sopimuksia vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana
käytännössä tehdään
ja miten niissä toteutuu yhtäältä työntekijän
aloiteoikeus ja toisaalta vuosiloman pitäminen sellaisissa
osissa, että niillä voidaan katsoa olevan merkitystä vuosiloman
työsuojelullisen tarkoituksen kannalta, sekä antaa
asiasta selvitys työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle
vuoden 2008 loppuun mennessä."
Viidennen lomaviikon osalta valiokunnan mietintöön
liittyy vastalause, jossa ehdotetaan, että mahdollisuus
loman pitämiseen lyhennettynä työaikana
poistetaan.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnössä kiinnitetään
huomiota myös siihen, että työhallinnon
toimenpiteissä olevat henkilöt jäävät
vuosilomasäännösten ulkopuolelle. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hallitus
ryhtyy selvittämään, miten vastaavat
etuudet voitaisiin turvata myös heille. Valiokunta esittää myös
selvitettäväksi mahdollisuudet luopua vuosilomakorvausten jaksottamisesta
työttömyysturvassa.
Työuupumuksen, unettomuuden ja monien muiden ongelmien,
joiden juuret ovat työelämässä,
yleistyminen kertovat työelämän vaatimusten
jatkuvasta kasvusta ja siitä, että työstä palautuminen
ei ole riittävää. Vuorotyön
ja ylitöiden lisääntyminen sekä epäsäännölliset
työajat hankaloittavat myös työn ja muun
elämän yhteensovittamista.
Kaikki tämä korostaa vuosiloman tarvetta ja merkitystä.
Vuosiloma on keskeinen väline, jolla turvataan työntekijöille
mahdollisuus levätä ja virkistyä, palautua
työn rasituksista sekä huolehtia työn
ja muun elämän välisen tasapainon säilyttämisestä.
Työntekijän ikääntyessä levon
ja työstä palautumisen tarve kasvaa. Pyrittäessä edistämään
työssäjaksamista ja pitämään
työntekijät aiempaa pidempään
työelämässä vuosiloman merkitys
korostuu entisestään.
Uusi vuosilomalaki on tarkoitus saada voimaan huhtikuun 1. päivästä lukien
niin, että sitä sovelletaan silloin alkavasta
lomanmääräytymisvuodesta lähtien.
Ensi kesän lomien pituus ja lomapalkka määräytyvät
vielä vanhan vuosilomalain mukaan.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, valiokunnan mietintöön sisältyy
vastalause, ja sen ovat tehneet henkilöt, jotka ovat toimineet työelämässä luottamusmiehinä
pitkään
ja joilla on pitkä kokemus näistä asioista,
miten ne toimivat työpaikkojen arjessa työnantajan
kanssa. Näitä ajatuksia olisi pitänyt
tänne mietintöön nyt saada. Voisi vähän
sanoa, niin kuin lainausmerkeissä todeta, että kyllä teoriaherrojen
kanta voitti tässä mietinnössä.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On pakko todeta, että kyllä tämä surullinen
päivä on monellakin tapaa mutta ennen kaikkea
ehkä tästä isosta periaatteellisesta
näkökulmasta. Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
korosti, nämä ovat kaikista tärkeimpiä työelämän
lainsäädäntöjä, mitä on olemassa,
ja kyllä tässä nyt aukaistiin työreformille
pää, että paukahtaa. Näinhän
tässä tapahtuu, eli se heikoin lenkki siellä työelämässä elikkä työntekijä jätetään
yksinään työnantajan armoille. Korostetaan
sitten hienosti tässä mietinnössä virkistyksen,
työn ja muun elämän tasapainon säilyttämistä mutta
tosiasiallisesti murskataan viidennen lomaviikon merkitys kokonaan. Kyllä tämä on
puhdas työreformin aukaisu. Väistämättä tässä tulee
vähän ikävä ed. Lindroosia ja hänen
johtamaansa valiokuntaa ja sitä mallia, millä töitä silloin
tehtiin ja otettiin näihin asioihin kantaa.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleensä suhtaudun teoreettisiin kysymyksiin ja myöskin
teoriaherroihin ja -rouviin ihan myönteisesti. En sen paremmin
itsestäni kuin valiokunnan muidenkaan jäsenien kohdalta
tunnista tämän tyyppistä teoriaherran merkkiä.
Olen itsekin ollut aikanaan laivateollisuuden telakalla seitsemän
vuotta töissä ja olen siitä ylpeä.
Tältä osin jätän tämän
tyyppiset viittaukset omaan arvoonsa. Korostan nyt kuitenkin sitä,
että tässä viikossa on kysymys siitä,
että 24 lomapäivää pitää tulla
normaalisti, ja luotan nyt kuitenkin tänä päivänä yksittäiseen
työntekijään. Jos ja kun näitä ongelmia
voi syntyä, niin ne laitettiin nyt tarkkaan seurantaan,
löytyykö niin härskejä työnantajia,
jotka sitten ikään kuin ohittavat työntekijän
oman tahdon. Sitä nyt sitten jäädään
seuraamaan.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen ollut työelämässä luottamusmiehen
roolissa päätoimisena ja luottamustehtävissä hyvin
pitkän ajan. Eihän siitä ole kyse, onko
työnantaja härski vai eikö ole. Emme
pysty sitä täällä näyttämään.
Mutta sitten yksittäinen työntekijä kerta
kaikkiaan jopa julkisella sektorilla suhteessa työnantajaan
on heikossa asemassa. Jos hänellä ei ole luottamusmiesjärjestelmää ja
jos hänellä ei ole lainsäädäntöä takana,
työsopimusjärjestelmää, niin
on kyllä ihan turha alkaa puhua, onko se vapaaehtoista
vai eikö se ole vapaaehtoista. Näin on käynyt
ylitöiden kanssa, näin on käynyt työajan
lyhentämisien kanssa. Näitä esimerkkejä on
lukematon määrä. Siinä mielessä ed.
Gustafsson sikäli on oikeassa, ed. Kangas, että kyllä se
vähän teoriaherrojen höpinöitä on
luottaa siihen, että työntekijä siellä saisi
hänelle kuuluvat oikeudet tämän jälkeen.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos arvostamani vasemmistoliittolaiset kansanedustajat
kuuntelisivat tarkasti, mitä puhuin, niin olisi käynyt
ilmi se, että ei työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta enkä minäkään näe
tätä asiaa nyt niin mustavalkoisena kuin te haluatte
noissa puheenvuoroissa korostaa. Tähän voi käytännössä liittyä yksittäisiä ongelmia,
mutta
uskon, että päävaltavirta on kuitenkin työntekijälähtöinen,
ja vielä toistan sitä, että tätä asiaa
nyt sitten seurataan. Mutta meidän on nyt turha kehittää tästä siis
sen kaltaista vastakohta-asettelua, johon nyt tähän
mennessä käytetyt puheenvuorot viittaavat.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tämä keskustelu meni
teoriaherrojen puolelle, niin tässä ei varmaan
voi puheenvuoroansa aloittaa, jos ei kerro omaa taustaansa. Tuntuu
vähän siltä, kun näitä ensimmäisiä puheenvuoroja
tässä kuunteli, että arvaako täällä edes
suutansa aukaista, jos ei ole ollut pääluottamusmiehenä. Minä en
ole ollut pääluottamusmiehenä mutta olen
kyllä ollut OAJ-aktiivina ja olen edelleen. Olen ollut
myöskin yksityinen villi yrittäjä, ja minulla
ei ole ollut työntekijöideni kanssa mitään
ongelmaa silloin, kun olin, enkä myöskään heiltä ole
sellaista kuullut, en silloin enkä jälkeenpäin,
joten tällä kokemuksella tähän
asiaan otan itse kantaa.
Tähän lakiesitykseen ja työ- ja tasa-arvovaliokunnan
siitä antamaan lausuntoon pitää minun mielestäni
suhtautua positiivisesti. Lakiesityksen tavoitteena on, että työntekijä voi
ottaa lomansa hyvin joustavasti, jopa päivittäisenä työajan
lyhennyksenä niin halutessaan. On myös tärkeää,
että lomaa voi halutessaan säästää.
Tämä laki on siten ennen kaikkea luonteeltaan
mahdollistava. Oikein käytettynä, työnantajan
ja työntekijän yhteistyössä sopimana,
se mahdollistaa aikaisempaa paremmin työn ja perheen ja
siten työn ja muun elämän yhteensovittamisen,
joka on erittäin tärkeä näkökohta.
Tulee muistaa, että tässä laissa poikkeuksellisia
lomajärjestelyjä tehdään vain
ja ainoastaan, jos työntekijä niin haluaa. Esimerkiksi
loman pitämisen lyhyempänä työpäivänä on
tapahduttava vain työntekijän aloitteesta ja siitä on
tehtävä lisäksi kirjallinen sopimus.
Uskon siihen, että tämä laki osaltaan
tukee työnantajan ja työntekijän välistä yhteistyötä. Tänä päivänä työntekijä ja
työnantaja eivät useimmiten ole enää eri
puolilla, kuten joistain puheista saattaisi ymmärtää,
vaan yrittävät yhdessä pärjätä kilpailluilla
markkinoilla. Henkilöstö on yrityksen tärkein
voimavara, ja henkilöstön viihtyvyyden merkitys
yrittäjille ja yrityksille kasvaa koko ajan, kun työvoimapula
leviää uusille aloille. Henkilöstön
viihtyvyyden kannalta joustavat lomajärjestelyt ovat keskeinen
tekijä. Tässä mielessä on sääli,
että 12 vuorokauden yhtäjaksoinen lomajakso estää sen,
että joku työntekijä niin halutessaan
voisi pitää lomansa esimerkiksi viikon jaksoissa.
Arvoisa puhemies! On valitettavaa, että työ-
ja tasa-arvovaliokunta ei kyennyt tässä asiassa
yhtenäiseen mietintöön. Oikeisto-oppositio
tuki hallituksen esitystä, mutta vasemmistoliitto ja osa
demareista jätti vastalauseen, josta henki epäluottamus
työntekijän ja työnantajan kykyyn sopia
lomajärjestelyistä keskenään.
Itse pidän erittäin tärkeänä sitä,
että sopimusvapautta kunnioitetaan, ja luotan ihmisten
kykyyn sopia asioista ja päästä niistä yhteisymmärrykseen.
Tähän ei tarvita nyt lakiehdotuksessa esitettyä enempää ylhäältä annettuja
määräyksiä. On periaatteellisesti
merkittävää, että uskomme siihen, että siellä työpaikoilla
kyetään asioista yritystasolla sopimaan ja lain
ei tarvitse määritellä kaikkia yksityiskohtia.
Minä uskon siis työntekijöiden kykyyn
ymmärtää oma parhaansa ja työnantajien
kykyyn mahdollisuuksien mukaan kunnioittaa työntekijöiden
tahtoa tässä loma-asiassa.
Arvoisa puhemies! Mielestäni silloin pitää antaa
kehut, kun on niiden paikka. Haluan tässä yhteydessä julkisesti
kiittää hieman tässä äsken
jo parjattua valiokunnan puheenjohtajaa, joka on toiminut minun
mielestäni asiassa ryhdikkäästi, ja kiittää siitä,
että hän omalla äänestyskäyttäytymisellään,
joka oli toinen kuin hänen oman valiokuntaryhmänsä enemmistön, äänesti
sen puolesta, että paikallista sopimismahdollisuutta lisättiin
tässä valiokunnan mietinnössä vastalauseessa
esitettyä sääntelyä vastaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Suomalaisessa työelämässä yhä useammin käy
niin, että työ ottaa haltuun työntekijän,
eikä niin, että työntekijä hallitsisi
työtään. Työvoimasta ulosmitataan
kaikki mahdollinen, ja työssäjaksaminen on suurimpia
ongelmia myös käsittelyssä olevan työelämäselonteon
mukaan. Tarve työkuormituksesta palautumiseen sekä työ-
ja muun elämän välisen tasapainon parantamiseen on
viime vuosina lisääntynyt. Työn ja perhe- sekä muun
sosiaalisen elämän yhteensovittaminen on hankaloitunut
työaikojen muututtua epäsäännöllisemmiksi
ja ylitöiden tekemisen yleistyttyä. Myös
vuorotyö ja muut päivätyöstä poikkeavat
työaikajärjestelyt ovat viime vuosikymmeninä selvästi
lisääntyneet.
Jotta vuosiloma voisi antaa kunnollisen katkon työhön
ja palvella työkuormituksesta palautumista, on tärkeää,
että se pidetään riittävän
pitkissä yhtämittaisissa jaksoissa ja että lomista
voidaan sopia yhteisymmärryksessä työnantajan
ja työntekijän välillä.
Vuosilomalain uudistamisessa mentiin monelta osin oikeaan suuntaan.
Lain uudistuksen keskeinen tavoite oli eri työntekomuodoissa
työskentelevien työntekijöitten vuosilomaetuuksien tasa-arvoistaminen.
Pirstaloituvilla työmarkkinoilla jalkoihin jääviä työntekijöitä uhkaa
olla yhä enemmän. Vasten tahtoa tehtävissä osa-aika-
ja pätkätöissä työntekijät
ovat monessa suhteessa heikommassa asemassa kuin vakiintuneessa
työsuhteessa työskentelevät. Uusi vuosilomalaki
parantaakin monella tapaa osa- ja määräaikaisissa
töissä työskentelevien asemaa, vaikka
lain selkeyttämisen tarve ei näissä muutoksissa
vielä poistukaan.
Uudessa vuosilomalaissa monet keskeiset seikat pysyvät
ennallaan. Loman pituus määräytyy samojen
periaatteitten mukaan kuin voimassa olevassa vuosilomalaissa, ja
työntekijät ovat edelleen joko 14 päivän
tai 35 tunnin ansaintasäännön piirissä.
Alle 14 päivänä kuukaudessa tunti- tai
suorituspalkalla työtä tekevien työntekijöitten
lomapalkka on joko 9 tai 11,5 prosenttia lomanmääräytymisvuoden
palkoista, joihin laskennallisesti lisätään
saamatta jäänyt palkka sellaiselta poissaoloajalta,
joka johtuu vanhemmuuteen liittyvistä syistä,
sairaudesta tai tapaturmasta, lääkinnällisestä kuntoutuksesta,
viranomaisen määräämästä karanteenista
tai lomauttamisesta, ja tämä on erittäin
merkittävä seikka.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnitti huomiota myös
kahteen sellaiseen seikkaan, jotka myöskin valiokunnan
puheenjohtaja täällä mainitsi, jotka
suoraan eivät liity vuosilomalakiin, mutta jotka on hyvin
tärkeää huomioida. Ensinnäkin
vuosilomalain ulkopuolelle jäävät edelleen
työhallinnon järjestämä työharjoittelu,
työelämävalmennus ja työkokeilu.
Näissä toimenpiteissä oleville ei siten
kerry oikeutta lomaan eikä lomapalkkaan, vaikka työtä tehtäisiin
jopa 40 tuntia viikossa. Valiokunta pitääkin tarpeellisena
selvittää, millä tavoin julkisesta työvoimapalvelusta
annetussa laissa tarkoitettujen työnteon muotojen piiriin
kuuluville voidaan turvata aivan vastaavat etuudet.
Toiseksi me pidämme tärkeänä,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa ryhtyy välittömästi selvittämään
mahdollisuuksia muuttaa työttömyysturvalakia siten,
että lomakorvauksen jaksotus poistetaan ja työttömyysturvaa maksettaessa
huomioon otetaan vain ne vuosilomalain mukaisesti ansaitut lomapäivät,
joilta työntekijä saa lomakorvausta. Nykyisellään
työttömyysturvalaki johtaa kohtuuttomuuksiin,
koska eri työsuhteissa työntekijän palkkataso
voi vaihdella hyvinkin huomattavasti.
Vaikka valiokunta olikin mietintöä laatiessaan
kohtuullisen yksimielinen, löytyi lakiesityksestä yksi
suuri kompastuskivi. Loman tarkoitus, lepo ja virkistäytyminen,
toteutuu parhaiten riittävän pitkän työstä poissaolon
kautta. Tästä syystä esityksen perusteluissa
mainitaankin, että loman antaminen kokonaisina päivinä tulee
olla vuosilomalain tarkoitus huomioon ottaen edelleen pääsääntö.
Parhaillaan valiokunnassa käsiteltävän
työelämäselonteon käsittelyn
aikana on noussut selvästi esille se, että työ uhkaa
ottaa yhä hallitsevamman otteen työntekijästä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan vuosiloman ajankohdasta
sopimiseen lisää joustoa. Lisäksi ehdotetaan,
että työnantaja ja työntekijä voisivat
työntekijän aloitteesta sopia 24 arkipäivän
ylittävän vuosiloman pitämisestä lyhennettynä työaikana.
Työ seuraa mukana vapaa-aikanakin ja hallitsee myös
perheen yhteistä aikaa. Esityksessä ei ole mitään
rajoja työajan lyhennykselle. Lyhennys voidaan antaa vaikka
kuinka pienissä pätkissä, vaikka puolen
tunnin osina. Tällaiset lyhennykset söisivät
kyllä vuosilomaa, mutta eivät auttaisi perheen
ja työn yhteensovittamisessa lainkaan eivätkä helpottaisi
muutenkaan työstä irrottautumista.
Muita osa-aikaisen loman ongelmia olisi se, kuka tekee työt
loman aikana, miten kuusipäiväinen lomaviikko
muunnetaan asianomaisen työaikajärjestelmän
huomioon ottavaksi vapaa-ajaksi ja miten lomapalkka ja työ-
tai virkaehtosopimuksen mukainen lomaraha tältä ajalta
lasketaan ja maksetaan. Esityksen mukaan loman antamisesta osapäivänä voitaisiin
sopia vain työntekijän aloitteesta. Käytännössä olisi
kuitenkin mahdotonta valvoa, kuka aloitteen tosiasiassa tekee. Vaatimus
sopimuksen tekemisestä kirjallisena ei takaa millään
muotoa sopimisen asianmukaisuutta.
Näillä perusteilla tein valiokuntakäsittelyssä vastalauseen,
jossa esitetään 21 §:n 4 momentin poistamista.
Vastalauseen allekirjoittivat myös valiokunnan vastuuntuntoisimmat
ja työelämää hyvin tuntevat
sosialidemokraattiset jäsenet, mistä syystä näille
kolmelle edustajalle ihan julkinen kiitos suoraselkäisyydestä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kansanedustajan
työssä tulee harvoin kiitoksia ja vielä vähemmän
edustajatovereilta. Kiitoksia ed. Mustajärvelle tästä.
Oli ilo laittaa nimittäin tähän vastalauseeseen
nimi ihan asiaperusteisesti, sen mukaan, mikä tässä on
ajatuksena, ja tulen huomenna kannattamaan siinä vaiheessa,
kun tämä tulee yksityiskohtaiseen käsittelyyn,
että tämä 21 §:n 4 momentti
poistetaan tästä. Mutta siihen muutama perustelu.
Enstäinkin tässä mietinnössähän
on kuvattu joitakin asioita ihan hyvästi ja tänne
tulivat ne asiat, mitä valiokunnan puheenjohtaja kuvasi
ja ed. Mustajärvi, jotka liittyvät näihin
työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Tällä hetkellähän
työharjoittelussa ja yhdistelmätuella, tukityössä,
ei tule vuosilomia. No, tukityössä tietyssä osiossa tulee,
joutuu maksamaan, mutta monissa näissä työvoimapoliittisissa
toimenpiteissä ei kerry. Sen takia nämä jotenkin
pitäisi saada myös siltä osin ikään
kuin työssäolon piiriin, koska siellä hyvinkin
pitkiä jaksoja ollaan niissä toimenpiteissä,
taidetaan jossakin tässä mietinnössä kuvatakin,
että jopa 18 kuukautta, ja sinä aikana jos ei vuosilomaa
tai sitä vastaavaa aikaa, jolta tulee korvausta, ole, niin
se on täysin kohtuutonta. Valiokuntahan otti tähän
yksimielisen kannan. Tämmöinen pitäisi
sitten hallituksen toimesta valmistella ja selvittää,
miten se toteutetaan.
Sitten ihan muutamia periaatteita, mitkä liittyvät
tähän mietintöön. Minusta vaikka
on ne jalot periaatteet, mitä tässä kuvataan
ihmisen levontarpeesta, jaksamisesta — ja myös
työelämäselontekoa kun ollaan valmistelemassa,
siinä tulleet näkökohdat — niin
tässähän mennään just 180
astetta toiseen suuntaan. Toissapäivänä työelämävaliokunnassa
työministeriön edustaja — satuin tätä asiaa
kysymään — totesi muuten saman, jotta
näillä toimenpiteillä mennään
just toiseen suuntaan kuin sanallisesti ja nätisti kuvattuna
meidän pitäisi mennä. Silloinhan me eduskunnassa
olemme tekemässä vääriä päätöksiä.
Jos yhtään kuuntelee niitä viisaita,
jotka kuvaavat, mihin ollaan menossa ja mihin meidän pitäisi olla
menossa, me teemme just semmoista, että me lainsäädännöllä vaikeutamme
niiden ihmisten työssäjaksamista ja heikennämme
työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista.
Ainakaan semmoisessa minä en halua olla mukana enkä tule olemaankaan.
Tässä 21 §:n 4 momentissa puhutaan
sopimisesta. Itse pitkään pääluottamusmiehenä olleena ja
työpaikkoja hyvin paljon kiertäneenä otan
yhden esimerkin: Pohjois-Karjalassa on yksi suhteellisen iso putiikki,
semmoinen yli 30 henkeä töissä. Siellä — tästä ei
ole vielä pitkä aika — kolme vuotta sitten
oli noin puolella, kaikilla, jotka olivat viimeksi tulleet, tehty
jopa semmoinen työsopimus, jossa todettiin, jotta vuosilomaa
on kesällä kaksi viikkoa, kaikki muu pitää pitää talvella.
Sitten kun nämä ihmiset kertoivat sitä ja selvitin
asiaa, niin onneksi tämä työnantaja tajusi,
että tämä sopimus on mitätön.
Nimittäin ei sellaista työsopimusta voida tehdä.
Sitten työsuhteen sisällä voidaan sopia
näin tehtäväksi, mutta ei niin jotta
työsopimuksessa etukäteen nuijitaan se kiinni,
jotta nämä ihmiset eivät saa kuin kaksi
viikkoa kesälomaa eli 12 päivää.
Tämä kuvastaa sitä mentaliteettia,
jota senkin tasoisessa yrityksessä, jossa on jo sen verran
paljon työntekijöitä, aiottiin tehdä,
puhumattakaan siitä, miten sitten semmoisissa yrityksissä,
joissa on muutama työntekijä. Kyllä siinä se
sopiminen tarkoittaa sitä, jotta se on yhtä kuin
se, mitä työnantaja haluaa. Siinä ei
ole paljon nokan koputtamista, jos aikoo töissä olla.
(Ed. Holmlund: Ei pidä paikkaansa!) Se ei edes tule julki
tänne: vaikka kuinka hieno ponsi kirjoitetaan, että työmarkkinajärjestöt
ja kaikki jne. seuraavat, ei tule edes raporttia siitä,
koska se on vaan teoriaa.
Sen takia kun lainsäädännön
pitäisi turvata heikomman oikeus, sen pitäisi
turvata sille heikommalle lenkille vähimmäisturva,
niin tämmöinen sanahelinä, joka tässä nyt
on, on yhtä tyhjän kanssa ja ihan hömppää.
Minä näin koen sen, kun mennään
oikeaan työelämään. Sen takia
jo tänä päivänä työntekijä on
voinut sopia — mikään vuosilomalaki ei
kiellä sitä — jaettavaksi sitä lomaansa.
Jos ei lähde riitauttamaan, on hyvä yhteistyö,
niin mikään ei ole estänyt sopimasta
millaisiin pätkiin hyvänsä pätkimästä näitä,
vaikka se 12 päivääkin jaettaisi, jos
se työntekijä sopii sen näin. (Ed. Holmlund:
Se on lainvastaista!) — Missään laissa
ei lue, että ei saa sopia. Sen takia haluaisin kokoomuksen
edustajan näyttävän sen lainkohdan, joka
kieltää tänä päivänä sopimasta joitakin
asioita työntekijän kanssa, jos hän haluaa.
(Ed. Holmlund: Vuosiloman pienin yksikkö on arkipäivä,
yksi kokonainen arkipäivä!)
Kun työntekijää pitää suojata,
lain pitää suojata, antaa vähimmäisturvaa,
niin tämä vie sen vähimmäisturvankin
nyt siitä pois. Se vie ihan oikeasti, koska usein tässä sopimustilanteessa
sen työntekijän tahto on sama kuin sen työnantajan tahto.
Mutta tästä on valiokunnassa kinattu ihan riittävästi,
ja harmittaa siinä mielessä, jotta tässä työreformi
etenee, niin kuin ed. Korhonen totesi. Tässä puretaan
semmoista suojaa, mikä pitäisi suomalaisessa työelämässä vielä olla
ihmisillä. Muistan hyvästi, että kun
näitä esikeskusteluja käytiin, niin ymmärsin
kyllä, jotta porvaripuolellakin nähtiin, että kyllä se
yksi päivä on oikein hyvä asia, mutta
jostain ihmeen syystä nyt tuntuukin, että ei se
enää olekaan: vaikka viiden minuutin pätkissä pidetään
loma tai on mahdollista pitää. Tämähän
johtaa nimittäin joissakin pienissä työpaikoissa
siihen, jotta todellisuudessa se viides lomaviikko häviää pois
ja se tehdään siis työajan lyhennyksinä.
Se tarkoittaa sitä, että sama työhän
tehdään siellä ja lomalla ei ole mitään
merkitystä siinä, se on häivytetty pois.
On päästy siihen tulokseen, mitä porvarit
ajoivatkin, jotta maksetaan rahana se loma. Elikkä tämä joissakin
paikoissa tulee tapahtumaan näinpäin.
Oleellinen muutoshan tässä vanhaan lakiin
on se, jotta kun aikaisemmin puhuttiin vuosilomasta, niin nyt puhutaan
lyhennetystä työajasta, eli voidaan ottaa lyhennettynä työaikana.
Sehän on ihan eri asia kuin mikään vuosiloma.
Murentuu koko tämä viidennen viikon merkitys lomana.
Sen takia tässä väkisin on joutunut
olemaan eri mieltä, vaikka olisi kuinka halunnut olla mietinnön
takana yksimielisesti eikä tuommoisia vastalauseita allekirjoittaa.
Mutta kun valitettavasti täällä niin
kuin semmoiset porvarilliset kovan linjan muutoksen suunnat ovat
Suomessa näköjään vallalla ja
menossa eteenpäin, niin ei tämmöiseen
voi alistua ja lähteä mukaan.
En usko, että tällä tehdään
yhtään hyvää. Jos joku kertoisi
lisäarvon, mikä tällä tehdään
sillä tavalla työssäjaksamisen osalta
ja paremman työelämässä kestämisen
osalta, kun joudutaan väkisin pohtimaan, miten tämä suomalainen
yhteiskunta pärjäisi ja ihmiset kestäisivät,
niin olisi kiva kuulla se: miten tämä jaksamiseen
auttaa. Sen takia olen ehdottomasti tämän vastalauseen kannalla
ja toivon, että mahdollisimman monellekin tässä avautuisi
niin kuin kissanpojalle silmät niin kuin edellisessä kuntalakijutussa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuosilomalain uudistus
valmisteltiin kolmikantaisesti, ja lain uudistuksen keskeinen tavoite
on eri työntekomuodoissa työskentelevien työntekijöiden
vuosilomaetuuksien tasa-arvoistaminen. Lakiehdotus merkitseekin
parannusta osa- ja määräaikaisten työntekijöiden
vuosilomaetuuksiin. Samalla parannetaan kotityöntekijöiden
ja työnantajan perheenjäsenten vuosilomakorvauksia
ja lomaoikeuksia.
Uudistettukin vuosilomalaki on varsin monimutkainen, vaikka
valiokunta sitä teknisesti parantelikin. Kun ottaa huomioon,
että vuosilomalaki on niin keskeinen työelämää säätelevä laki, joka
koskettaa lähes jokaista suomalaista jossain elämänvaiheessa,
soisikin, että laki olisi sellainen, että jokainen
työntekijä, virkamies ja työnantaja voisi
sitä ymmärtää. Siksi onkin tärkeää, että työtä lain
yksinkertaistamiseksi edelleen jatketaan.
Valiokuntakäsittelyn aikana nousi esille huoli työhallinnon
järjestämässä työharjoittelussa,
työelämävalmennuksessa ja työkokeilussa
työskentelevien henkilöiden lomaoikeuksista, niitä kun ei
kerry käytännössä. Valiokunta
pitääkin tarpeellisena sen selvittämistä,
millä tavoin näitten mainittujen työntekijöiden
oikeuksia riittävän yhtäjaksoiseen vapaaseen
ja vapaa-ajalta maksettaviin etuuksiin voitaisiin turvata.
Arvoisa puhemies! Lailla parannetaan työntekijöiden
mahdollisuuksia lomansa jaksotukseen ja ajoitukseen. Käsitykseni
mukaan se edesauttaa työssäjaksamista, työssä viihtymistä.
Kiistanalainen vuosiloman neljä viikkoa ylittävän
osan pitäminen yksittäisinä lomapäivinä tai
lyhyemmälle ajallekin pätkittynä on nimenomaan
mahdollistava lainsäädäntö.
Työntekijälle siis annetaan mahdollisuus pitää lomansa
myös pätkittynä, ja viides lomaviikko
voidaan työntekijän niin halutessa pitää yksittäisinä päivinä tai
esimerkiksi kuukauden ajalle kahden tunnin mittaisiksi työajan
lyhennyksiksi jaksotettuna. Yksilöllisten tarpeiden mukaan
työntekijä voi tällä tavoin sovittaa
yhteen työtä ja perhe-elämäänsä tai
harrastuksiaan.
Vastalauseellaan vasemmistoliitto siis vastustaa työntekijän
vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä omaan
työaikaansa. (Ed. Kangas: Ei vastusta!) — Valitettavasti
vastustaa. — Ja mikä valitettavinta, myös
kokeneet ja arvostamani jotkut sosialidemokraattisen ryhmän
jäsenet ovat tähän vasemmistoliiton agitaatioon
lähteneet mukaan. (Ed. Esa Lahtela: Se on tiedosta ja kokemuksesta!) — Pykälä on
siis mahdollistava pykälä, joka selkeästi
rajaa viidennen lomaviikon jaksottamisen työntekijän
aloitteesta tapahtuvaksi ja vieläpä kirjallisesti
sovittavaksi. Lait tehdään noudatettaviksi. Mahdollisten
väärinkäytöksien varalta valiokunta
lausunnossaan velvoittaa hallituksen ja työmarkkinajärjestöt
seuraamaan, miten työntekijälähtöisyys
toteutuu ja minkälaisissa jaksoissa viidettä lomaviikkoa
pidetään.
Arvoisa puhemies! Keskustan valiokuntaryhmä tukee yksimielisesti
kolmikantaisesti valmisteltua ja tasapainoista työministeri
Filatovin esitystä. Samalla kuitenkin toteamme, että laki
on edelleen joiltakin osin vaikeaselkoinen, ja toivomme, että työmarkkinajärjestöt
jatkavat edelleen työtään vuosiloma-asioiden
kehittämiseksi. Keskusta kunnioittaa tätä kolmikantaista
valmistelua ja on omalta osaltaan valmis kehittämään lainsäädäntöä edelleen
sen pohjalta.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela tuntui
syyttävän vuosilomalain sisällöstä porvareita.
Haluan huomauttaa, että tämä on ministeri
Filatovin alaisuudessa valmisteltu lakiesitys ja se on hallituksen
esityksenä tänne annettu. (Ed. E. Lahtela: Valitettavasti!)
Hallituksen esitys uudeksi vuosilomalaiksi on vihdoin edennyt
valiokunnassa täysistuntokäsittelyyn saakka. Pitkästä käsittelyajasta
huolimatta valiokunta on tehnyt hallituksen esitykseen verrattain
vähän muutoksia. Valiokunnan hallituksen esitykseen
tekemät muutokset ovat pitkälti teknisluontoisia
tarkennuksia. Esityksen taustalla on kolmikantaisen vuosilomalakikomitean mietintö,
jonka työ sekavan ja vaikeaselkoisen vuosilomalain kansantajuistamiseksi
on valitettavasti hyvästä yrityksestä huolimatta
jäänyt edelleen keskeneräiseksi.
Kuten perustuslakivaliokuntakin on lausunnossaan todennut, laki
on edelleen liian vaikeaselkoinen ja monimutkainen. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta onkin aivan aiheellisesti pitänyt tärkeänä,
että edelleen yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa jatketaan ponnisteluja tasapuolisen mutta samalla yksinkertaisen
ja selkeän vuosilomalain aikaansaamiseksi.
Vuosilomalaki on varsin keskeinen työelämää ja
työntekijöiden hyvinvointia koskeva laki, joka
jokaisen työntekijän, virkamiehen ja työnantajan
tulisi voida ymmärtää. Koska laki koskee
kaikkia työntekijöitä ja työnantajia,
sen tulee olla niin selkeä, että kuka tahansa
voi ilman kallista konsulttiapua ymmärtää lain
säädökset ja vieläpä laskea
oikein vuosilomapalkat ja -korvaukset. Uudistettunakin vuosilomalaki
on varsin monimutkainen, ja siitä on niin työntekijöiden kuin
työnantajienkin vaikea hahmottaa, mitä säännöstä missäkin
tilanteessa tulisi noudattaa. Tämä on kuitenkin
hyvä alku.
Omalla tavallaan vanhaan vuosilomalakiin tehdyt lukuisat korjaukset
sekä nyt säädettävä uusi
vuosilomalaki ovat osoitus niistä muutoksista, joita työelämässä on
viime vuosikymmeninä tapahtunut. Epätyypilliset
pätkä- ja osa-aikatyöt ovat lisääntyneet,
mikä puolestaan on aiheuttanut tarpeen huolehtia myös
näiden työntekijöiden vuosilomaoikeuksista.
Uusi laki tuokin parannusta osa- ja määräaikaisten
työntekijöiden vuosilomaoikeuksiin.
Valiokunta on halunnut kiinnittää erityistä huomiota
myös niihin työnteon muotoihin, jotka eivät
ole työ- tai virkasuhteita. Vuosilomalain soveltamisalaan
eivät kuulu muun muassa työhallinnon järjestämä työharjoittelu,
työelämävalmennus ja työkokeilu.
Näistä ei siten kerry oikeutta vuosilomaan eikä vuosilomapalkkaan,
vaikka työtä tehtäisiin jopa 40 tuntia
viikossa. Koska työjakso voi käytännössä olla
jopa 18 kuukautta, on valiokunta katsonut tarpeelliseksi selvittää, miten
edellä mainituille julkisesta työvoimapalvelusta
annetussa laissa tarkoitettujen työnteon muotojen piiriin
kuuluville voidaan turvata oikeus riittävään
yhtäjaksoiseen vapaaseen ja vapaan ajalta maksettaviin
etuuksiin.
Arvoisa puhemies! Vuosilomalaki on luonteeltaan pakottavaa lainsäädäntöä,
ja siitä poikkeaminen on mahdollista vain laissa erikseen määritellyissä tapauksissa.
On tietenkin selvää, että vuosilomalakia
paremmista ehdoista voidaan sopia sekä työehto-
että työsopimuksissa silloin, kun kysymyksessä ovat
työtekijän kannalta lakia paremmat ehdot. Vuosilomalain
kantavana periaatteena on työntekijän suojelu,
ja oikeus vuosilomaan on osa perustuslaissa säädettyä työaikasuojelua.
Suurimmaksi pulmakohdaksi valiokunnan työssä muodostuivat
vuosiloman jakamista koskevat säännökset.
Hallituksen esityksen 21 §:n 4 momentissa säädetään,
että työnantaja ja työntekijä saavat
työntekijän aloitteesta kirjallisella sopimuksella
sopia 24 arkipäivää ylittävän
vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana. Osa
valiokunnan jäsenistä katsoi, että työntekijältä tulisi
evätä tämä mahdollisuus, vaikka
hän itse katsoisi menettelyn itselleen parhaiten sopivaksi.
Perusteeksi on tarjottu muun muassa epäilystä siitä,
että työnantaja pakottaisi tai painostaisi työntekijän
pitämään osan vuosilomastaan kohtuuttoman
pienenä silppuna. Niihin muutamiin epäileviin
puheenvuoroihin, joissa vastaavaa pelkoa on täällä esille
tuotu, voin todeta, että tänään
minuun otti yhteyttä eräs työnantaja,
yrittäjä, joka oli hyvin huolissaan siitä,
takaako tämä 4 § nyt sen, että työntekijä saa
pitää vuosilomansa niin pienenä silppuna
kuin itse haluaa ilman, että työnantaja voi siihen
vaikuttaa. Tällaisiakin näkemyksiä tästä laista
on esitetty.
Valiokunnan mietintöön jätetyssä vastalauseessa
esitetään ... (Ed. Mustajärvi: Huoli
on yhteinen!) — Tämä kuvaa pikemminkin
sitä, että valitettavan moni ihminen on edelleenkin
vanhoissa juoksuhaudoissa ja aika kaukana tämän päivän
työelämäkysymyksistä. — Arvoisa
puhemies! Valiokunnan mietintöön jätetyssä vastalauseessa
esitetään 4 momentin poistamista. Tämän
momentin poistaminen tarkoittaisi käytännössä siis
sitä, että vuosilomaa ei saisi edes työntekijän
aloitteesta sopia pidettäväksi yhtä arkipäivää lyhyemmissä jaksoissa.
Sopimisen rajoittaminen tässä yhteydessä on
täysin perusteetonta ja johtaisi siihen, että työnantaja
ei lakia noudattaessaan voisi suostua vuosiloman osan pitämiseen
lyhennettynä työaikana, vaikka työntekijän itsensä ja
hänen perheensä kannalta järjestely olisi
järkevää ja perusteltua. En ymmärrä,
millä tavalla tällainen ratkaisu voisi olla työntekijän edun
mukaista. Poistamalla 4 momentti nimenomaan evätään
työntekijältä mahdollisuus toimia oman
tahtonsa ja etunsa mukaisesti.
Kuten hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa
todetaan, vuosilomalain lähtökohta on lain säännösten
pakottavuus. Lain säännöksistä poikkeaminen
työehtosopimuksin, työsopimuksin tai muulla tavalla
on mahdollista vain niiden säädösten
osalla, joissa nimenomaisesti niin säädetään.
Pakottavuus merkitsee käytännössä sitä,
että sopimus tai sopimusehto, jolla vähennetään
työntekijän lain säädöksellä turvattua
oikeutta tai etuutta, on mitätön. Tämä tarkoittaa
sitä, että ilman 4 momentin säädöstä suostumalla
työntekijän pyyntöön saada pitää osa
vuosilomasta lyhennettynä työaikana työnantaja syyllistyy
lainvastaiseen menettelyyn. Toisin sanoen se, että työpaikalla
voitaisiin työnantajan ja työntekijän
kesken sopia jotain muuta, kuin mitä laki sallii, on mielestäni
täysin lainvastaista ja puheet siitä aika vastuuttomia.
En henkilökohtaisesti ainakaan millään
voi allekirjoittaa sitä, että jos vuosilomalakiin
on jotakin kirjattu, niin käytännössä olisi
sallittua menetellä jotenkin toisin. Tällainen
sopimusehtokin on mitätön, niin kuin aivan selvästi
vuosilomalaki asian ilmaisee.
Kuten hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, osapäivinä pidettävä loma
antaa vain mahdollisuuden työaikojen joustavampaan käyttöön
ja pääsääntönä olisi
edelleen kokonaisina päivinä pidettävä vuosiloma.
On syytä muistaa, että 4 momentin mukaan sallittua
olisi sopia vuosilomapäivien pitämisestä lyhennettynä työaikana
vain 24 arkipäivää ylittävän
loman osalta. Käytännössä tämä tarkoittaa
lyhennetyn työajan sallimista kuuden vuosilomapäivän
osalta. Jos vielä muutetaan päivät kokoaikatyön
mukaisiksi työtunneiksi, kyse on enimmilläänkin
48 tunnin ajasta.
En mitenkään jaksa uskoa, että tämä tiukin reunaehdoin
sallittu joustomahdollisuus romuttaisi täysin vuosilomalain
alkuperäisen tarkoituksen, niin kuin aika monien puheenvuorojen perusteella
täällä joku ulkopuolinen olisi saattanut
kuvitella ja luulla. Kyseessä on niin suppea osuus vuosiloman
kokonaismäärästä, että työntekijän
oikeus omasta aloitteestaan pitää osa vuosilomastaan
lyhennettynä työaikana ei mitenkään vaaranna
työntekijän riittävää yhtäjaksoista
lepoaikaa. Lähtökohtana tulee olla myös
se, että työntekijöillä on oltava
oikeus lain estämättä itse halutessaan
sopia ajankäytöstään.
Momentissa tarkoitettuun sopimukseen perustuva työajan
lyhentäminen on myös varteenotettava keino sovittaa
yhteen työ- ja perhe-elämän vaatimuksia
erityisesti silloin, kun työajan lyhentämistarve
on tilapäinen. Työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista
tuleekin tukea kaikin mahdollisin keinoin. Tutkimusten mukaan työhyvinvointia
edistää myös se, että työntekijällä on mahdollisuus
vaikuttaa työnsä sisältöön
sekä ajankäyttöön. Silloin,
kun joustavuus on ilmiselvästi kaikkien etu, sitä ei
tule pakottavalla lainsäädännöllä tarpeettomasti
rajoittaa.
Pelot siitä, että uuden vuosilomalain turvin
silputtaisiin vuosilomaa pieniin paloihin, ovat vähintäänkin
liioiteltuja. Työntekijän pakottaminen pitämään
osa vuosilomaansa kohtuuttoman pienissä pätkissä ei
ole lain mukaan edes mahdollista. Laittomuuden lisäksi
tällainen toiminta osoittaisi käytännössä heikkoa
työnantajan moraalia ja lyhytnäköisyyttä.
Kaikkein parasta sekä työilmapiirin että työn
tuottavuuden kannalta on se, että työntekijät
viihtyvät työpaikalla, kokevat työn mielekkääksi
ja saavat mahdollisuuksien mukaan itse vaikuttaa työhönsä ja
ajankäyttöönsä. On myös
huomionarvioista, että lain 20 §:n 2 momentissa
säädetään sekä kesäloman
että talviloman antamisesta yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissäpitämiseksi
ole välttämätöntä jakaa
sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12
arkipäivää, pidettäväksi
yhdessä tai useammassa osassa.
Arvoisa puhemies! Jotta lain henki ja kirjain mahdollisuudesta
pitää osa vuosilomasta lyhennettynä työaikana
toteutuisi, niin kuin lainsäätäjä on
edellyttänyt, on työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta liittänyt mietintöönsä lausuman.
Lausumassa edellytetään, että hallitus
yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa seuraa, millaisia sopimuksia vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana
käytännössä tehdään
ja miten niissä toteutuu työntekijöiden
aloiteoikeus ja vuosiloman pitäminen sellaisissa osissa,
että niillä voidaan katsoa olevan merkitystä vuosiloman työsuojelullisen
tarkoituksen kannalta. Hallituksen edellytetään
antavan asiasta selvityksen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalle vuoden 2008 loppuun mennessä.
Lausuma on mielestäni hyvin perusteltu ja kertoo erinomaisesti
siitä, että valiokunta edellyttää,
että vuosiloman merkitystä työntekijän
lepoaikana ei tule eikä saa romuttaa. Samalla valiokunta
saa tärkeää tietoa myös mahdollisista
muutostarpeista tai lain kaipaamista lisäyksistä ja
selvennyksistä.
Arvoisa puhemies! Olisin ollut kannattamassa myös vuosilomalakikomitean
mietintöön sisältynyttä ehdotusta
siitä, että 24 arkipäivää ylittävä loman
osa voitaisiin työntekijän aloitteesta maksaa
myös rahana. Poliittinen soppa velloi kuitenkin niin sakeana,
että tämä asia jätettiin hallituksen
esityksen ulkopuolelle. Siitä on siis turha puhua oikeastaan
sen enempää. Edelleen siis työntekijälle,
joka haluaisi ottaa yhden viikon lomastaan mieluummin rahana kuin
vapaana, on vastattava, että se ei ole lain mukaan mahdollista.
Hyvää tarkoittavia rajoituksia eivät
valitettavasti kaikki työntekijätkään
ymmärrä. (Puhemies koputtaa)
Uuden vuosilomalain myötä mahdollisuudet vuosiloman
säästämiseen lisääntyvät.
Valiokunta on mietinnössään valitettavasti
nähnyt tämän pikemminkin uhkana kuin
mahdollisuutena. Itse näen tämän kuitenkin
myönteisenä valinnan vapautena ja mahdollisuutena
halutessaan säästää osa lomastaan
pidettäväksi pidempänä yhtäjaksoisena
säästövapaana. Tämä mahdollistaa
myös normaalia radikaalimman irtioton työelämän oravanpyörästä.
Vaikka säästövapaan ajankohdasta (Puhemies
koputtaa) tuleekin pääsääntöisesti
sopia työntekijän ja työnantajan kesken,
on työntekijälle kuitenkin säädetty
subjektiivinen oikeus määrätä vapaan
ajankohdasta siltä varalta, että yhteisymmärrystä ei
synny. Tämä takaa työntekijälle
mahdollisuuden käyttää säästönsä silloin,
kun itse katsoo sen tarpeelliseksi.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Holmlund, 10 minuuttia on mennyt elikkä tarkalleen
11,5 minuuttia.
Kiitos, arvoisa puhemies, otan sen huomioon, olen aivan juuri
loppumetreillä.
Oikein käytettynä tämä mahdollisuus
lisää myös työhyvinvointia ja
jopa ehkäisee työssä loppuunpalamista.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: On omasta asenteesta kiinni,
näkeekö vuosilomalain säädökset
uhkana vai mahdollisuutena. Itse näen ne mahdollisuutena
ja uskon, että edustan aika pitkälti sitä käsitystä,
miten nykyajan työelämässä käytännössäkin
ajatellaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
erityisesti siksi, että halusin tässä palauttaa
mieliin sen ajan, jolloin tämän hallituksen esityksen
voimassa olevan lain synty oli. 70-luvun alkupuolella käytännössä nimittäin
oli niin, että olin silloin valtioneuvostossa vielä nuorempana
esittelijänä kuin olen nyt valmistelemassa tätä esitystä työmarkkinajärjestöjen
ehdotuksen pohjalta, ja olin läsnä siinä,
kun ministeri esitteli, muistaakseni Seija Karkinen, tämän
esityksen presidentti Urho Kekkoselle. Sen ajan demokratiaan liittyi
vielä se, että valtioneuvoston esittelijöillä saattoi
olla mahdollisuus olla myös eduskunnassa valiokunnan sihteerinä. Olin
sosiaalivaliokunnassa sivutoimisena sihteerinä ja vahdin,
ettei tätä ehdotusta, jonka olin valmistellut
loppumetreillä ja käännättänyt
ruotsiksi, eduskunnassa muutettu, eikä sitä silloin
muutettukaan. Näin tämä laki tuli voimaan
ja on viimeisiä työelämän lainsäädäntöjä,
jotka 70-luvun alkupuolella tulivat niin, että niitä ei
ole kovin ratkaisevasti muutettu.
Silloin alettiin kiinnittää yhä enemmän
ja ihan oikein huomiota siihen, miten työntekijä voi
työpaikalla. Muistan hyvin Timo Laatusen puheenvuorot siitä — hän
oli silloin STK:n puheenjohtaja — että tulee työvoimapula,
ja tähän työvoimapulaan, kun keskusteltiin
ulkomaalaisista tai jostakin muusta vaihtoehdosta, vaihtoehdoksi tuli
sitten se, että naiset kutsuttiin kotoa suomalaiseen työelämään.
Säädettiin lasten päivähoitolaki
pari vuotta myöhemmin, ja silloinhan muun muassa kansanterveyslaki
tuli voimaan, laki työsuojeluvalvonnasta, työsuojeluhallinnosta,
ja Työsuojeluhallitus perustettiin Tampereelle. Silloin
työelämä sai sellaisen perustan, ja syy
oli silloinkin se, että työ oli raskasta, vähän
toisella tavoin raskasta kuin se on nyt. Muun muassa 60-luvulla
tehtiin selvityksiä siitä, että suomalainen mies
kuoli keskimäärin 66-vuotiaana silloin, ja tähän
haluttiin sitten saada käytännössä parannusta.
Silloinkin oli kysymys siitä, että työvoimaa
piti pitää kunnossa, suomalaista miestä kunnossa,
ja sitten kutsuttiin todellakin nämä naiset kotoa
töihin.
Näin on jatkettu muutamia vuosikymmeniä ja ollaan
tässä tilanteessa, jossa on tullut pätkätyö ja entistä epävarmempi
olo työpaikoilla ja tämä työuupumus,
jota koetetaan monin eri tavoin käytännössä ehkäistä.
Käytännössä tilanne on se, että kunnon
loma on entistä tärkeämpi, siis se, että sinun
pitää pystyä pitämään
lomaa. Nythän erilaisissa tutkimuksissa on todettu se,
että riippumatta kovinkaan paljon työtehtävistä,
koska tietokone on paperitehtaissa ja monissa muissakin kuin pelkästään
konttoreissa se, jonka pohjalta työtä tehdään,
aivot ovat työssä paljon enemmän rasittuneita,
ja suomalaiset tutkimusten mukaan nukkuvat liian vähän.
Toisin sanoen tämä loman tarve ei ole suinkaan
poistunut, vaikka työ sinänsä fyysisesti
on tullut helpommaksi.
Aivan kuten monissa selvityksissä on myös todettu,
työn ja vapaa-ajan välinen raja on myös tullut
vaikeammaksi sen takia, että matkapuhelimet ja sähköpostit
ja muut aiheuttavat käytännössä sen,
että vaikka henkilö on lomalla, niin voi olla,
että hän ei käytännössä ole
lomalla, koska hän ei voi paeta sitä, että joku
soittaa hänelle myös silloin, kun hän
on omasta mielestään lomalla. (Ed. Gustafsson:
Kannattaa laittaa kännykkä kiinni!) — Kyllä,
mutta sitä ei voi aina pitää kiinni,
ja on olemassa myös sellainen kuin tuntematon soittaja,
eli et voi tietää edes, kuka soittaa. — Tämä mahdollistaa
käytännössä sen, että tämä työ ja
vapaa-aika eivät ole sillä tavoin selkeästi
rajattavissa.
Kun katsoin tätä hallituksen esitystä ja
valiokunnan mietintöä, niin vuosiloman määräytymisperiaatteet,
sellaisina kuin niitä on vuosien mittaan jonkin verran
muutettu, säilyvät samoina. Yksityinen ja julkinen
sektori, valtio ja kunnat, on laitettu tähän samaan
lakiin, mikä varmasti on ihan oikein. Varsinaisia valtion
työntekijöitähän on nykyisin
enää vähän yli 100 000,
ja kunnan töissä on 450 000, ja loput
ovat tavalla tai toisella yksityisen palveluksessa.
Tämä laki, kuten täällä puheenvuoroissa
on todettu, sinänsä selkeyttää tätä tilannetta
niin paljon kuin nykyisin työmarkkinajärjestöt
pystyvät selkeätä lainsäädäntöä tekemään,
koska työelämä on myös
monessa suhteessa entistä kirjavampi.
Täällä on nyt paljon keskusteltu
tästä lakiehdotuksen 21 §:n 4 momentista,
josta näkee hyvin, että siinä on ponnisteltu,
jotta löydetään sellainen ratkaisu, joka
voisi tyydyttää kaikkia osapuolia. Tässä säännöksessä lukee,
että he saavat työntekijän aloitteesta
sopia, siis työnantaja ja työntekijä,
tästä 24 arkipäivää ylittävästä vuosiloman
osasta, ja sitten vielä on tehty tähän
yksi virke lisää, että sopimus on tehtävä kirjallisesti. Jos
olisi sillä tavoin, voisi sanoa, täysin tasa-arvoinen,
normaali tilanne, niin silloinhan tämän pitäisi
käytännössä toimia niin, että työnantaja menettelee
niin, että työntekijä voi menetellä käytännössä niin
kuin tässä lainsäännöksessä sanotaan.
Todennäköisesti ponsi on hyväksytty
yksimielisesti, mutta sitten on jätetty tämä vastalause,
ja siinä on tätä epäröintiä.
Kun nyt tätä tiedustelin, niin ilmeni, että epäröintiä ei
ole ainoastaan joillakin palvelualoilla, vaan myös ylempien
toimihenkilöitten taholla, kun tullaan työnantajan kanssa
vastakkain ja toinen sitten omasta aloitteestaan esittää,
voitaisiinko kirjallisesti sopia, etten sitä loman loppuosaa
pidäkään. Se, että työmarkkinajärjestöt
eivät tästä ole voineet sopia, osoittaa
sitä, minkälaisia jännitteitä suomalaisessa
työelämässä on.
Tässä on yritetty löytää ratkaisu,
jonka valiokunnan puheenjohtaja täällä esitteli.
Uskon, että valiokunta on enemmistöllään
tehnyt parhaansa. Mutta kun nyt olen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassakin ollut, niin uskon myös, että nekin, jotka
ovat vastalauseen tehneet, ovat vilpittömällä mielellä,
joten tämä on tällainen molempi—parempi-tilanne,
mutta jonkunlainen ratkaisuhan pitää tehdä,
ja valiokunnan enemmistö on ottanut tämän
lähtökohdan ja edellyttää, että annetaan
tästä selvitys. Mutta tietysti pitää myös
olla niin, että siinä samanaikaisesti pitäisi
olla toimenpide-ehdotuksia tarvittaessa siitä, miten tässä päästäisiin
eteenpäin, koska on näköpiirissä se,
että työvoimasta todellakin on pula, ja vaikka ihminen
haluaisi olla töissä, niin kuin lain mukaan on
68 ikävuoteen asti mahdollista, niin kerta kaikkiaan ei
pysty, kun terveys ei anna myöten. Jos se koskee ylempiä toimihenkilöitä,
niin silloin on kysymys siitä, miten tätä luovuutta
ja muuta työelämässä on, ja
siinä tämä hyvä loma on kyllä tarpeeseen
ja tärkeä asia. Me pidämme liian vähän
lomaa. Me emme riittävästi sitä arvosta,
voin sen sanoa omasta kokemuksestani. Olen tullut sen loman tärkeyden
suhteen ihan toisenlaisiin johtopäätöksiin
kuin joskus muulloin.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! En käy kertaamaan paljon asioita,
mitä tästä vuosilomalaista on tässä puhuttu.
Mutta sanoisin näin, että kun on kuunnellut tätä keskustelua,
niin voi sanoa, että kunpa työmarkkinat ja kaikki
työpaikat olisivat sellaisia kuin ed. Holmlund ne kuvailee, ja
varmasti hänen omassa yrityksessään työt
näin käyvätkin ja kaikki hommat onnistuvat
ja pelaavat ja siellä ollaan varmaan tasapuolisia ja voidaan
sopia ihan aidosti. (Ed. Holmlund: Aivan varmasti!)
Tästä vuosilomalaista, vaikka koetin kuinka haeskella — puheenjohtaja
Gustafsson luetteli kyllä pitkän joukon kaikkea,
mitä hyvää tästä löytyy — kiteytettynä voisi
sanoa, että pätkätyöläisille
ja muille epätavallisessa työsuhteessa oleville
täältä löytyy hyviä eväitä ja
uutta, mutta tavalliselle duunarille, toimihenkilölle ja
virkamiehelle ei mitään muutosta, ei mitään
uutta eikä parannusta. Ehkä voisi sanoa myöskin
niin, ettei tämä kyllä minusta selkeytä yhtään
vuosilomalakia siitä nykyisestä pätkääkään,
vaan yhtä kimurantti tämä on kuin entinenkin.
Sitten kun otetaan huomioon nämä miinukset, mitä tässä on, niin
kyllä minä sanoisin, että tämä on
sittenkin miinusmerkkinen kokonaisuus tässä.
Tässä täytyy sanoa, että sosiaalinen
sekä työsuojelullinen katsantokanta ei puolla
tätä toimintaa ja tämän pykälän,
tämän 21 §:n 4 momentin hyväksymistä.
Se muotoilu on niin, että loman voi ottaa pätkinä,
ja se tarkoittaa tasaisesti laskien, että kun ottaa 12
minuuttia päivässä, niin päästään
siihen, että viikko menee vuoden aikana niin, ettei kukaan
huomaa mitään, ja varmaan ne samat työt
tulee tehtyä sinä aikana, jos työaikaa
lyhennetään päivittäin 12 minuuttia.
Tämä on niin kuin äärimmillään
mahdollista. Tietenkin se voi olla mahdollista vielä lyhempinä pätkinä,
jos sitten on toisia kokonaisia päiviä siellä seassa,
niin että pystytään jopa minuutin pätkiin
jakamaan.
Kun täällä on ollut niin auvoisia
ja kauniita näkemyksiä suomalaisista työpaikoista
ja yrityksistä, niin minä kerron vaan 20 vuoden
ammattiyhdistyskokemuksella, noin 12 vuotta paikallisjärjestön
puheenjohtajana olleena, jolloinka oli 20 eri ammattiosastoa, noin
4 000 jäsentä, ja olin heidän
puheenjohtajanaan. Olen käynyt sadoilla, ellen tuhansilla
työpaikoilla oman ammattini puitteissa ympäri
Suomea. Uskon tietäväni ja tuntevani suomalaisen
työelämän ja yritykset kohtalaisen hyvin
enkä luota suomalaisiin työnantajiin pätkääkään,
valitettavasti en pätkääkään!
Tämä tapahtuu niin isoilla kuin pienillä työpaikoilla,
myös julkisella puolella. Joka päivä kuullaan
julkiselta puolelta viestejä siitä, kuinka työnantaja,
niin kunnat kuin valtiokin, kaikissa pikkuasioissa koettaa kiristää.
Etupäässä vielä kaikkein hankalimmassa
asemassa ovat nämä ylemmät toimihenkilöt,
joittenka kohdalta muun muassa Akava ja STTK ilmoittivat suoraan,
että he ovat ehdottomasti vastaan tätä työministerin tekemää muutosta
tähän 4 momenttiin. Siis tämä on
työministerin muotoilu. Minun mielestäni myöskin
työministeriä on jymäytetty. Hän
on vähän hyväuskoinen näissä asioissa
kanssa, ei tunne suomalaista yritysmaailmaa ja työelämää sillä tavalla,
että tietäisi, minkälaisessa paikassa
tavalliset ihmiset ovat.
Kun tästä asiasta on tänään
uutisoitu lehdissä, olen saanut useita puhelinsoittoja,
ja kaikissa on ollut aivan sama viesti: ei pitäisi missään
tapauksessa avata ja tehdä tästä tämmöistä Lex
Tiilikaista. Minusta tässä tehdään
Lex Tiilikainen, koska tämä on keskustan valiokuntaryhmän
vetäjän, ed. Kimmo Tiilikaisen aloitteesta taikka
toimenpiteillä tehty tämä muotoilu. Me
muut olisimme hyväksyneet tämän yhden
päivän, joka oli pitkälti esillä,
ja myöskin osa keskustan ryhmästä oli
sitä mieltä, että yhtä päivää lyhempiä lyhennyksiä ei
voida tehdä, mutta (Ed. Holmlundin välihuuto)
valitettavasti loppumetreillä sitten tämä asia
ei käynyt. Ongelmia tästä tulee ihan varmasti,
ja tällaiselle seurantaryhmälle sanoisin, että hölynpölyä!
Ne ongelmat eivät varmasti tule esiin niillä työpaikoilla,
joilla niitä sopimuksia tehdään, ne eivät
sieltä julkisuuteen ja eteenpäin tule kuin aivan
murto-osista.
Yleensä ne työnantajat ja työntekijät,
jotka niitä sopimuksia tekevät, ovat sellaisessa
asemassa, että niistä asioista ei hiiskuta eikä muualle
kerrota, ja se on vain arveltava ja mietittävä, kuinka
tasa-arvoista se toiminta siellä työpaikoilla
on. Valitettavasti minulla ei ole ihan yhtä hyvä usko
kuin teillä on siitä tasapuolisesta sopimisesta.
Kuten sanoin, olen tutustunut yli 30 vuoden ajan kaikestaan näihin
yksityisiin työpaikkoihin, minulla on niitä kymmenkunta
takanapäin. Täytyy sanoa ed. Gustafssonille puheenjohtajana: Ed.
Satonen antoi teille kehut, mielestäni hyvin vaarallista,
hyvin vaarallista. Jos tämän Aamulehti kuulee,
että ed. Satonen on kehunut teitä, niin se on
... (Ed. Gustafsson: Sama vaalipiiri!) — Niin, sama vaalipiiri,
se on erittäin vaarallista. Pitää aina
olla niin kuin varuillaan; jos kokoomuslainen edustaja kehuu demaria,
niin silloin on tehty väärä päätös.
(Ed. Gustafsson: Se on minun kohdallani niin harvinaista herkkua!) — No kyllä joo,
mutta toivottavasti sitä herkkua ei osu minun kohdalleni
koskaan. (Ed. Satonen: Siitä ei ole pelkoa!)
Puhemies! Ed. Mustajärvi teki vastalauseen. Olisin
ollut vähän toisenlaisen muotoilun kannalla niin,
että olisi voitu hyväksyä se, että yhtä päivää lyhempiä lyhennyksiä ja
lomia ei voi tehdä eikä pitää,
mutta koska sellaista esitystä nyt ei sitten tullut, niin
jouduin yhtymään ed. Mustajärven vastalauseeseen,
jossa todetaan, että olisi poistettu kokonaan tämä 4
momentti. Myöskin se muotoilu, sen jälkeen, jos
se poistettaisiin, antaisi oikeuden yhden päivän
loman pitämiseen, pätkissäkin se olisi
mahdollista. (Ed. E. Lahtela: Se oli hyvä puhe!)
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Myös minulle,
niin kuin ed. Rönnille, on tullut paljon kirjeitä ja
sähköpostiviestejä, ja ovat työntekijät
pitäneet kokouksia, että tätä viidettä viikkoa
ei saa sopia näin kuin se aiotaan nyt sopia. Sellainen
huoli on pitkin Suomenniemeä nyt olemassa.
Täydellisessä maailmassa työntekijät
ja työnantajat ovat tasaveroisia sopimuskumppaneita, jotka
yhdessä voivat ratkaista asiat molempia hyödyttävällä tavalla.
Valitettavasti emme elä täydellisessä maailmassa,
ja meillä pitää olla lakeja, jotka suojaavat
työntekijää. Työperäiset sairaudet,
kuten loppuunpalaminen, ovat nykyään yleisiä,
niin kuin täällä on todettu. Samaan aikaan
meillä on satojatuhansia työttömänä.
Työelämä menee yhä kovemmaksi.
Vaikka esitys lähteekin siitä, että loman
lyhentämisen pyyntö tulisi aina työntekijältä,
tulisi totuus olemaan monella työpaikalla toinen. Työnantajalla
on monia keinoja painostaa työntekijät tekemään haluamallaan
tavalla. Hallituksen esitys ei edes ota kantaa siihen, kuinka pitkän
työpäivän lyhennyksen tulee olla. Käytännössä työnantajan
etu olisi pitää se lyhyenä, jolloin työteho
ei laskisi käytännössä ollenkaan,
mutta vuosilomassa tehtäisiin merkittäviä säästöjä.
Ed. Holmlundille sanoisin, että ei ainoastaan duunareitten
arkeen tämä sopiminen vaikuta, myös akateemisilla
aloilla on tehty jopa tutkimus, jonka mukaan työntekijät
tekevät erittäin paljon siellä palkatonta
ylityötä. Nämä puolituntiset
tai vartit, jotka esitys mahdollistaa, katoaisivat hyvin helposti
sinne maksamattomien ylitöitten joukkoon. Sen sijaan vuosilomaa
on vaikeampi jättää pitämättä,
ja se onkin todella tärkeä työntekijöitten
hyvinvoinnin kannalta. Juuri akateemisilla aloilla ovat työntekijät
ja työnantajat tähän asti keskenään
sopineet. Yleensä akateemisen koulutuksen saaneet henkilöt
ovat ylempiä toimihenkilöitä. Hekään
eivät ole pärjänneet työnantajan
kanssa sopimisessa, vaan tekevät ylitöitä,
joista ei saa palkkaa, ja näin tulee myös käymään
kesäloman osalta, puhumattakaan sitten, jos se työpaikan
siivooja menee sopimaan asioista; hän on vielä huonompi
sopija työnantajan kanssa. Tällaista paikallisen
sopimisen ja joustamisen kulttuuria ei saa päästää tavallisten duunareitten
arkeen, mieluummin tehdään niin, että akateemisten
työntekijöitten asemaa pitää tältä osin
parantaa eikä joustamista levittää muualle.
Arvoisa puhemies! Kun halutaan lisätä joustoja
kilpailukyvyn nimissä, joustajana on aina työntekijä.
Vaikka tämäkin esitys vaikuttaisi lisäävän
työntekijän vapauksia ja mahdollisuuksia, tulee
käytäntö olemaan useissa tapauksissa aivan
päinvastainen. Loppuunpalaminen ja stressit ovat nyt suuria,
kuten totesin, yhteiskunnan ongelmia, ja tämä esitys
toteutuessaan lisäisi niitä edelleen. On mahdotonta
valvoa työpaikoilla todella, että tehtäisiin
nämä ratkaisut, niin kuin tässä mietinnössä on
todettu.
Toteaisin myös lopuksi, että ennen kaikkea tämä on
pienten työpaikkojen suuri ongelma, ei niinkään
isojen työpaikkojen. Siellä on luottamushenkilöt
ja ammattiosastot ja asia ehkä sillä lailla hoidossa.
Itse olen ollut 12 vuotta työpaikan ammattiliiton hallituksessa.
Siellä pieniltä työpaikoilta tuli jatkuvasti
kirjelmiä, että pitäisi joko ammattiliiton
toimitsijan taikka sitten työsuojelutarkastajan mennä työpaikoille
ulkopuolelta kertomaan, että asiat eivät ole täällä kunnossa,
kun eivät siellä itse uskalla.
Ed. Lahtela täällä totesi yhden esimerkin: Työpaikalla
tiedettiin, että asiat eivät ole kunnossa, mutta
ei uskallettu niihin puuttua. Sitten ulkopuolinen tuli ja totesi,
että tämä on laitonta. Sitten työnantaja
vasta muutti asioita. Näitä on paljon Suomenniemellä tällaisia
työpaikkoja.
Esa Lahtela /sd:
Herra puhemies! Ed. Holmlundille voisi todeta muutaman asian.
Hän näki kovin ruusuisina nämä ajatukset,
mitä tässä on esitetty. Todellisuudessa,
jos puhutaan vaikka akateemisista ja yliopiston toimihenkilöistä,
niin siellähän on niin kova tilanne — siksi
ovat muuten vastustaneetkin tätä — hehän
ovat tavallaan turvattomia siellä, koska heillä ei
ole aseita. Duunaripuolella sentään löytyy
vielä tukea sen verran tänäkin päivänä,
että siellä on solidaarisuutta olemassa, voivat
tukeutua, jopa joukkovoimaa käyttäen jelpata kaveria.
Mutta kun mennään ylemmäs toimihenkilöpuolella,
siellä ei olekaan kavereista tukea. Sen takia siellä muun
muassa loppuun palamista tapahtuu yllättävän
paljon. On jo nyt jouduttu ikään kuin sopimaan,
työnantaja on sanonut, että hei, nyt tämä homma
hoidetaan näin ja sillä sipuli.
Mutta sen verran voisi todeta tässä, jotta
mikään laki muuten ei tänäkään
päivänä pakota siihen, jos
työntekijä vaikka sopii työnantajan kanssa,
että hän ei ota vuosilomaa ollenkaan, hän ei
pidä lomaa ollenkaan, jos ei se ihminen riitauta, niin
kukaan ei pysty menemään väliin
siihen. Vaikka hän on yhtä kyytiä kymmenen
vuotta työssä, ei kukaan tule siihen väliin. (Ed.
Holmlund: Sopimus pitää!) Sen takia lait turvaavat
vähimmäisehdon, ja näihin voidaan tarvittaessa puuttua,
jos työnantaja lähtee tekemään
pahemmin ne asiat. Sen takia puhutaan vielä vähän
aidanseipäästä, jotta ikään
kuin laki jotenkin pakottaisi jotain tekemään.
Tässä on ihan riittävän väljät
valtuudet olemassa.
Mutta joskus pitää ihmistä nimittäin
suojata itseltäänkin, se pitää muistaa.
Minkä takia on tehty tieliikennepuolella niin, että kiekot
pyörii siellä, katsotaan, miten paljon ihminen
ajaa, minkä takia on työsuojeluun tehty hirveän
tiukat säännökset joistakin asioita?
On siksi tehty vaikka joistakin turvalaitteista sellaiset, että ne
suojaavat näitä ihmisiä. On nimittäin
semmoisia ihmisiä, jotka vähät välittäisivät
mistään suojista, mutta ne on vaan tehty, koska
katsotaan, että ihmistä pitää suojella
siinä tapauksessa tapaturmilta. Työaikalait on
tehty sitä varten, että suojataan ihmisiä ahneudelta
itseänsä vastaan, ja tieliikennepuolella sattuu
aina vahinkoja, eivät ihmisen rajat kestä. Tässä kun
on se ajattelu, että myydään mahdollisesti
se viides lomaviikko, niin sillä on kuitenkin pohjimmiltaan
pyritty suojaamaan ihmistä, antamaan määrätty
vapaa-aika, että ihminen pystyy lepäämään
ja kasaamaan itsensä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni nimesi tämän
lain ja sen pykälän Lex Tiilikaiseksi. Kyllä siinä on
pikkaisen tämmöistä ansiotonta arvon
nousua, koska itse tunnustan, että tämä on
arvostamani työministeri Filatovin hyvä esitys,
johon oli helppo yhtyä ja jota oli helppo tukea. Ed. Rönni
myös kuvaili tuota valmisteluvaihetta ja siinä esillä olleita kompromisseja,
mutta ei ollut mitään taetta siitä, että semmoinen
mahdollinen lisäys tai kompromissi olisi myöskään
johtanut yksimieliseen valiokunnan mietintöön,
joten näin mentiin hallituksen esityksen mukaan, niin kuin
homma kuuluu.
Huoli ihmisten työssäjaksamisesta on varmasti
meillä yhteinen, mutta se näkökulmaero
tässä keskustelussa on tullut esille. Itse edustan
sitä näkökulmaa, että silloin,
kun ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa työnsä sisältöön,
työnsä ajoittumiseen ja myös lomien jaksottumiseen
ja ajoittumiseen, se edesauttaa sitä työssäjaksamista.
Ja tämä ihmisen suojelu itseltään:
joka tapauksessa neljä viikkoa lomaa täytyy pitää niin
kuin ennenkin, ja jos sitten sen yhden viikon haluaa pätkiä erilaisissa
tilanteissa lyhyemmäksi, niin se on suotava.
Esa Lahtela kaipasi näitä esimerkkejä.
Esimerkiksi kun on vaikka semmoinen tapaus, että yksinhuoltajaäidin
lapsi aloittaa koulun, mikä on erittäin suuri
muutos sen lapsen elämässä, niin voi
olla hyvinkin perusteltua, että tämä äiti
haluaa vaikka sen kuukauden ajan lyhentää työaikaansa
2,5 tunnilla, jotta se kouluunlähtö siitä lähtee
sujuvasti rullaamaan. Myös erilaisissa harrastuksissa ihmisillä voi
olla tarpeita, että jonain aikana vuotta tehdään
vaikka lyhennettyä työpäivää tai
otetaan niitä yksittäisiä lomapäiviä.
Tämä täytyy mahdollistaa, ja tämä laki
sellaisen mahdollistaa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle sen
verran, kun hän edelleen luo sitä mielikuvaa,
että jos työnantaja ja työntekijä sopivat
keskenään asiasta, joka on lainsäädännön
vastainen, se jotenkin sen asian legitimoisi, niin näin
se ei todellakaan ole. Vuosilomalaki sanoo ihan selkeästi,
milloin sopimus on mitätön, ja se sopimus on mitätön
riippumatta siitä, onko sitä riitautettu vai ei.
Silloin minun tulkintani mukaan sopimus on myös lainvastainen.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Oma näkemykseni
nyt keskustelun tässä vaiheessa on se, että tämän
vuosilomalain sinällään merkittävä yksityiskohta
koskien vuosiloman jakamista on nyt noussut niin korkeisiin sfääreihin, että se
ei ole enää suhteessa itse siihen asiaan. Uskon
itse kuitenkin, että tämän päivän
suomalaisessa työelämässä 80—90-,
varmaan 95-prosenttisesti asiat pyritään hoitamaan
hyvin ja tyylikkäästi. Jos ja kun niitä ongelmia
varmaan joillakin työpaikoilla sitten syntyy, niin niitä nyt
sitten seurataan ja arvioidaan.
Puhemies! Haluan ihan eduskunnan pöytäkirjoihin
todeta, että me todella yritimme saada yksimielistä mielipidettä hallituspuolueitten
kesken, ja tämä viimeinen työministerin
hyväksymä muotoilu tähän pykälään
olisi ollut seuraava: "Työnantaja ja työntekijä saavat
työntekijän aloitteesta sopia 24 arkipäivää ylittävän
vuosiloman osan pitämisestä puolikkaina lomapäivinä siten,
että tällainen lomapäivä vastaa
puolta työntekijän työvuoroluettelon
mukaisesta työpäivästä. Sopimus
on tehtävä kirjallisesti." Mutta tähän muotoiluun
ei löytynyt hallituspuolueitten kesken yksimielisyyttä,
joten silloin päädyimme tähän
hallituksen esityksessä olevaan momenttimuotoiluun.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aika pitkälle voin yhtyä ed.
Gustafssoniin siinä, että tästä yhdestä lomaviikosta
ja sen jakamisesta on noussut elämää suurempi
kysymys. Toki olen edelleen sitä mieltä, että se
on periaatteellisesti merkittävä nimenomaan siltä kannalta,
kuinka paljon luotetaan työntekijöiden ja työnantajien keskinäiseen
kykyyn asioista sopia, ja siinä meillä on selkeä näkökulmaero
niiden kanssa, jotka ovat tästä vastalauseen jättäneet.
Mutta lähinnä pyysin tämän
puheenvuoron sen takia, että kun täällä ed.
Lahtela kovasti vetoaa siihen suuntaan, että työntekijöiden
asema menee kohtuuttoman heikoksi, jos tätä lomaa
ei pidä yhtäjaksoisesti pitkään,
niin kyllä nostaisin sen asian esille, että kyllä tänä päivänä Suomessa
on valtava määrä pienyrittäjiä,
jotka eivät koskaan ole pitäneet niin pitkää lomaa
yhtäjaksoisesti kuin tässä on tämä kahden
viikon lomakin jo ensinnäkin. Toki he ovat toki omasta
valinnastaan pienyrittäjiä. Mutta silloin, kun
itse olin grilliyrittäjä, niin jos olisin pitänyt
kahden viikon loman yhteen jaksoon, pistänyt grillin kiinni,
minä olisin saanut pistää sen loppuajakseni
kiinni. Kyllä siinä se ihmisen oma työpanos
on niin keskeinen, että kyllä minä todella
olisin huolissani siitä, miten siellä on sitä jaksamista.
Se asia helposti unohtuu, koska se ei ole tämän
lainsäädännön piirissä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun on kuunnellut tuolla
työhuoneessa tätä keskustelua, niin voin
tietysti yhtyä näihin kahteen viimeiseen puheenvuoroon
hyvin pitkälle. Mitä pidemmälle tämä keskustelu
ikään kuin eteni, sitä heikommin itse
ymmärsin sitä todellista sisältöä,
mikä täällä on. Itse jäin
miettimään sitä, kun on ollut mahdollisuus
olla ikään kuin molemmilla puolilla pöytää,
edustaa työnantajaa ja taas toisaalta itse olla työntekijänä,
niin minun mielestäni täällä on
nyt haluttu ehkä keinotekoisesti sotkea asioita aika paljonkin.
Tämä viimeinen ed. Satosen puheenvuoro: Tiedän
pk-yritystoiminnasta aika paljon ja pienyrittäjyydestä nimenomaan,
jopa yhden henkilön yrittäjyydestä, niin
että tiedän, että siellähän ei
nyt lomista voida puhua juuri lainkaan. Ne ovat joitakin hetkellisiä vapaapäiviä,
mitä siellä voidaan useimmiten pitää.
Mutta eräs ongelma kyllä kieltämättä minun mielestäni
on siinä, että jos tätä ei millään
tavoin ole määritelty, saattaa olla, niin kuin
jotkut täällä ovat tuoneet esiin, että jopa
muutamalla tunnilla halutaan pätkiä. Se vaihtelee
niin paljon suurista yrityksistä pienyrityksiin. Riippuu
siitä, minkälainen henki on ja minkälainen
on omistaja. Uskoisin näin, että suurissa yrityksissä tämä ongelma
ei tule tulemaan esille lainkaan. Mutta tämä, mitä valiokunnan
puheenjohtaja täällä esitti: minua hämmästyttää,
että siitä ei edes päästy yksimielisyyteen,
koska se olisi kuitenkin määritellyt tarkasti
sen tilanteen.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan Jukka Gustafssonin
näkemyksiin on helppo yhtyä, että tämä yksi
yksityiskohta on noussut nyt aivan liian suureksi kysymykseksi.
Myös valiokunnan puheenjohtajan kuvaus tuosta prosessista
on pitkälti oikea. Juuri noin se on mennyt.
En myöskään halua kiistää täällä tätä kokeneitten
luottamusmiesten kokemusta näistä ongelmista.
Totta kai heihin otetaan yhteyttä silloin, kun työpaikoilla
on ongelmia. Mutta tässä maassa onneksi on vielä kaksi
ja puoli miljoonaa ihmistä, jotka tekevät töitä.
Varmasti tähän joukkoon valtaosa mahtuu sellaisia,
joilla se oma vaikutusmahdollisuus on aito. Sitä joukkoa
tällä lakiesityksellä halutaan palvella.
Se, että ei määritellä sitä,
onko se minimi yksi päivä vai neljä tuntia
vai mitä se on, jättää harkintavaran
sille yksilölle. Ei valiokunta eikä koko eduskunta
pysty päättämään Suomen
2,5 miljoonan työntekijän puolesta, mikä heille
on hyvää. He itse tietävät sen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiilikainen kiteytti
mielestäni erittäin hyvin tämän
kokonaisuuden. Kaikkea ei voi eikä pidäkään
määritellä lainsäädännöllä.
Toki on syytä katsoa, että tietyt reunaehdot kuitenkin
sitten toteutuvat sikäli, että äärimmäisyyksiin
ei mennä.
On myös aivan totta se, mikä viime puheenvuoroissa
on tullut esille: yhden pykälän yksi momentti
on noussut nyt kohtuuttoman suureen arvoon tässä keskustelussa.
Kuitenkin tässä vuosilomalain uudistuksessa on
myös paljon hyvää matkassa. On saatu
parannettua pätkä- ja osa-aikatyötä tekevien
lomaetuisuuksia. Muihinkin asioihin on kiinnitetty mielestäni
erittäin tärkeästi huomiota.
Yksi asia minua on jäänyt tässä keskustelussa vaivaamaan:
kommentit siitä, että työpaikoilla ei uskalleta
ottaa asioita puheeksi, ja erityisesti se, että tämä on
pienien työpaikkojen ongelma. Varmasti se on joissakin
pienissä työpaikoissa ongelma, mutta haluan korostaa
sitä, että ei turhaan leimattaisi pieniä työpaikkoja.
Erittäin moni pieni työpaikka on todella hyvä työnantaja.
Asiat sovitaan yhdessä työnantajan ja työntekijöiden kanssa
kahvipöydässä joka ikinen päivä,
ja silloin kissat nostetaan pöydälle, kun on siihen
aihe. Ei tarvitse tehdä turhaa byrokratiaa ja kapulaa asioista.
Puolin ja toisin pystytään ottamaan asiat puheeksi.
Ehkä meidän tulisi yhä enemmän
miettiä sitä, miten Suomessa voisimme lanseerata
hyviä työelämäkäytäntöjä,
miten niistä tulisi tapoja työpaikoille. Silloin
me voisimme välttää tämän tyyppisen
keskustelun kuin täälläkin on tänään salissa
käyty, vastakkainasettelun. Loppuviimeksi kuitenkin lähes
joka työpaikalla työnantajan ja työntekijän
edut ovat yhteisiä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt tämä olkoon viimeinen
puheenvuoro tämän asian yhteydessä. Ensiksikin
suuri osa näistä työnantajista on ihan
ok, hyviä, niin kuin täällä on
todettukin, mutta lainsäädännönhän
pitääkin lähteä sen heikomman
lenkin suojelemisesta siellä. Homma voi hoitua luonnostaan,
totta kai se hoituu monessa muussakin asiassa, mutta meidän
pitää lainsäädäntöä rakentaa
siltä pohjalta, mitkä ovat ilkeimpiä tapauksia
ja ketkä ihmiset joutuvat kaikkein kurjimpaan asemaan,
heitähän me suojelemme. Niin kuin tässä yhteiskunnassa muutenkin,
jos on terve ja pärjää hyvin, niin mitä me
niistä olemme huolissamme? Mehän olemme huolissamme
niistä heikoista, jotka tarvitsevat apua.
Sitten toinen juttu. Tässä astutaan, vaikka tämä kuinka
on pikkuinen pykälä, semmoisen ajatuksen yli,
jotta minusta se ei enää vuosiloma-nimikkeellä,
jos se on työajan lyhennystä. Ne pitäisi
pitää erillään. Ja vanhempainvapaat
ja tämmöiset — pitää olla
jotkut muut elementit kuin lähteä vuosilomaa käyttämään
joihinkin koulujärjestelyihin tai muihin, koska silloin
meillä tämä systeemihän ei ole
toimiva. Seuraava askelhan tehdään sitten, jotta
onhan muitakin, että voitaisiin osa vaikka äitiyslomasta
pitää vuosilomana, että eikös
tämä ole niin kuin näin päin?
Tämähän syö itseänsä pikkuhiljaa
noin ajatuksena. Sen takia kyse on tässä siitä,
että nyt lähdetään lyhentämään
työaikaa. Jos pidetään 10 minuuttia,
puoli tuntia, tunti vuosilomaa, niin mitä lomaa se on?
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Holmlund äskeisessä puheenvuorossaan
puhui vähän mutta asiaa. Valiokunta käsittelee
työelämäselontekoa, ja juuri siellä meillä on tarpeen
ottaa esille se kehityssuunta, miten sitä työelämää voidaan
kehittää sillä tavalla, että ihmiset
jaksavat töissä paremmin, viihtyvät paremmin.
Meillä on valiokunnassa kuultukin muutamia erittäin
hyviä esimerkkejä suomalaisista yrityksistä,
mitkä ovat panostaneet työntekijöitten jaksamiseen.
Nämä samat yritykset ovat sellaisia perheyrityksiä,
jotka pärjäävät ja pärjäävät
vielä tässä globaalissa kilpailussa.
Työnantajan ja työntekijän etu on tulevaisuudessa
yhteinen. Meidän ei missään tapauksessa
pitäisi omalla keskustelullamme täällä koettaa
semmoisia vanhakantaisia jakolinjoja repiä auki. Se aika
on ollutta ja mennyttä. Nyt on yhdessä työpaikoilla molempien
osapuolten katsottava, miten se työpaikka voi säilyä tulevaisuudessakin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Tiilikaisen kanssa samaa mieltä.
Yli 30 vuotta yrittäjänä olleena sanon,
että yrittäjät ja työntekijät
varmasti järjellä hoitavat asiat. Ei tarvita muita.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti haluaisin todeta sen, että niin
työntekijät kuin työnantajatkin ovat
erilaisia. Kaikki me olemme ihmisiä. Se pitää aina
muistaa tällaisessa tilanteessa. Minun mielestäni
lainsäädännön tarkoitus on tulla
apuun monta kertaa sellaisessa tilanteessa, kun nämä,
sanoisiko näin, jollakin tavoin ihmissuhteet eivät
kohtaa eikä päästä sopimukseen.
Tämähän lainsäädännön
periaatteellinen tarkoitus minun mielestäni on. Minä tiedän
sen, että ainakin Pohjanmaalla, missä on hyvin
paljon pk-yrittäjiä, tunnetaan ja ymmärretään
se tilanne, ja monet työntekijät ovat lähteneet
joustamaan, kun siellä on hyvin paljon alihankintayrityksiä jne.
Se on ilman muuta selvää. Mutta on joskus sellaisia
henkilöitä, jotka eivät tätä ymmärrä,
ja kun elävässä elämässä meitä on monenlaisia,
myös tässä talossa, niin tiedän
sen, että joskus on hyvä, että puhemiesneuvosto
antaa jonkinlaisia säännöksiä ja
määräyksiä siitä, miten
meidän pitää täällä käyttäytyä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin nyt vielä otan
kantaa tuohon 21 §:n 4 momenttiin, että tämän
meidän mietintömme momentin mukaan "- - niin sanotun
viidennen vuosilomaviikon voisi pitää osapäivinä,
jos siitä työntekijän aloitteesta sovitaan
työnantajan kanssa. Hallituksen esityksen perusteluissa
todetaan, että sovittaessa loman pitämisestä tulee
ottaa huomioon vuosiloman työaikasuojelullinen tarkoitus,
ja korostetaan, että pääsääntönä tulee edelleen
olla kokonaisina päivinä pidettävä vuosiloma.
Valiokunta yhtyy perusteluissa ilmaistuun näkemykseen vuosiloman
tarkoituksesta ja kokonaisina päivinä pidettävän
loman merkityksestä levon, työstä palautumisen
ja virkistymisen kannalta."
On mielestäni kuitenkin hyvä, että 21 §:n
4 momentti jätettiin lakiin, vaikka siitä kovasti
keskusteltiin, sillä kyllä todellinen työ-
ja perhe-elämän yhteensovittaminen edellyttää tätä momenttia.
Kyllä jokainen varmaan ymmärtää mahdollisimman
pitkän yhtenäisen vapaan virkistävän merkityksen,
mutta elämässä tapahtuu monenlaista ja
joskus työajan lyhentäminen on tarkoituksenmukaista.
Olen hyvin tyytyväinen, että puheenjohtaja teki
tässä kompromissin ja tämä saatiin
jäämään sinne momentiksi.
Yleiskeskustelu päättyy.