8) Hallituksen esitys valtion erityisrahoitusyhtiön
luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain 8 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hallituksen esitys valtion erityisrahoitusyhtiön eli
Finnveran luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain muuttamisesta
on oikea, perusteltu ja hyvä. Tällä lisätään
tässä kriittisessä tilanteessa Finnveran
mahdollisuuksia rahoittaa kriisissä olevia yrityksiä,
tervepohjaisia yrityksiä, joitten toiminta on pysähtymässä tai
pysähtynyt ja on jopa konkurssiuhka päällä sen
tähden, että kansainvälinen taantuma,
joka lamaksi on jo kääntynyt, painaa päälle
ja tilauksia ei ole. Eli perustaltaan tämän valtuuden
lisääminen tällä miljardilla eurolla
on aivan perusteltua, mutta suuri ongelma tässä tuntuu
olevan, ja nyt, kun ministeri Pekkarinen tuli paikalle, on hyvä kysyäkin:
Miksi nämä Finnveran suhdannelainojen ehdot tuntuvat
yrittäjistä niin kireiltä, että he
eivät niitä voi ottaa, ja sen tähden
saattaa olla, että yrityksiä kaatuu? Varoja tässä on
runsaasti käytettävissä, mutta ehdot
eivät saisi olla niin tiukat, että yrittäjä ei
niitä pysty ottamaan. Yritykset ovat suuressa hädässä ja
työpaikkoja menee, elleivät nämä ole
todella myös käytettävissä kiireesti,
nopeasti ja sitten sellaisilla ehdoilla, että konkursseja
ja työttömyyden kasvua ei pääse
tapahtumaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan samoin kuin ed. Kankaanniemikin, Finnverasta
olen saanut kyllä paljon palautetta ja on väitetty,
että toiminta on hidasta, mutta viime aikoina kylläkin
on nopeutunut paljon. Jos tähän suuntaan menee,
niin näyttää hyvältä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Juoksin tuolta alakerrasta. Olin työhuoneessani
katsomassa televisiota, sanotaan se ääneen. Seurasin
kyllä täällä äsken
käytyä keskustelua, johonka olisi toisaalta tehnyt
mieli osallistua, mutta siihen on tilaisuus myöhemminkin
aikaisempien asioitten kohdalta.
Mitä tähän asiaan tulee, Finnveran
nyt tässä esitettyihin ja lisäesitettyihin
valtuuksiin, haluan ensinnäkin alleviivata sitä,
että jatkuvasti kuulen julkisessa keskustelussa väitteitä,
että nyt nimenomaan viennin rahoituksen tai kotimaan rahoituksen
osalta, joita Finnvera molempia, sekä rahoitusta että takauksia,
myöntää, on kiire saada nämä esitykset
eduskuntaan, uudet esitykset, ne, joista hallitus päätti
tässä vuoden alkupuolella ja jotka nyt sitten
ovat täällä tänään
tässä lähetekeskustelussa. On tullut
sellainen kuva ja käsitys monille kansalaisille ja myöskin
yrittäjille, että Finnveralla ei olisi esimerkiksi
kotimaan toimintaa varten tätä rahoitusta taikka
takausvaltuuksia käytettävissä. Tämähän
ei pidä lainkaan paikkaansa.
Jo viime vuoden puolella Finnveralle myönnettiin valtuuksia
lisää kotimaan toimintaan niin, että valtuuksia
nostettiin 2,6 miljardista eurosta 3,2 miljardiin. Vieläkään
tällä hetkellä ei ole näistä valtuuksista
käytetty kuin noin 2,6 miljardia euroa. Monta sataa miljoonaa
on kotimaan toiminnan osalta edelleenkin käyttämättä.
Nyt näillä esityksillä esitetään,
että kotimaan toiminnan valtuuksia nostetaan vielä miljardilla
eurolla 4,2 miljardiin euroon ja että tämän
valtuuden puitteissa otetaan käyttöön
uusi vanha instrumentti elikkä suhdannelaina ja suhdannetakausmenettely.
Minä hivenen ihmettelen, että ed. Kankaanniemi
tietää nyt jo täällä,
että nämä lainat eivät kelpaa.
Mistä ed. Kankaanniemi sen tietää, (Ed. Kankaanniemi:
Yrittäjiltä!) koska tällaisia lainoja
ei ole tällä hetkellä vielä olemassa?
Näihin lainoihin liittyy se ensinnäkin, että ne
ovat huomattavasti riskipitoisempia. Kun Finnvera myöntää luoton,
se myöntäessään ottaa paljon
enemmän riskiä kuin normaalia lainaa myöntäessään.
Finnveran asiakkaaksi näiden suhdannelainojen suhteen juoksevat
sellaiset yritykset, niin kuin pitääkin ja niitä varten
tämä on ajateltukin, joilla on vaikeuksia päästä eteenpäin,
mutta tässä Finnvera ottaa rankan vastuun, rankan
riskin, ja on valmis luotottamaan ja myöntämään
vapaavuodet niitten edessä olevien vuosien ajoiksi, joiden vuosien
aikana tuolla yrityksellä on erityisen suuria vaikeuksia.
Edelleen tässä on mahdollista se, että kun
normaalisti Finnvera luotottaa niin, että on noin puolet
sitten normaalia pankkirahaa, niin tässä Finnvera
voi ottaa yksin huomattavasti suuremman vastuun sen yrityksen rahoitustarpeesta.
Pitäisikö tämän jälkeen
vielä ehtojen olla sellaisia, että korko esimerkiksi
olisi korkotuettu taikka olisi suurempi korkotuki siellä sisällä kuin normaalisti,
se on asia, jota tässä ei olla esittämässä.
Nämä äsken sanotut ehdot merkitsevät
jo sitä, että tämän 900 miljoonan
euron osalta, mikä on ajateltu suhdannelainoihin, korko-
ja luottotappioiden arvioidaan olevan koko maturiteetille useampia
kymmeniä miljoonia euroja. Se on se riskilisä,
minkä arvioidaan syntyvän siitä, että on tämän
tyyppinen suhdannelaina, joka poikkeaa normaalista Finnveran kotimaan
toiminnan luototuksesta. Tämä näiden
suhdannelainojen osalta.
Mitä tulee sitten Finnveran viennin rahoitukseen ja
sen valtuuksiin ja vientitoiminnan takauksiin, niin ensinnäkin
myös sen suhteen pitää paikkansa se,
mitä äsken sanoin kotimaan rahoituksen osalta.
Valtuuksia on. Nyt on 10 miljardin euron katto. Ollaan monen miljardin
euron päässä siitä takauskatosta
tällä hetkellä, ja tässä tulee
2,5 miljardia näihin takausvaltuuksiin lisää valtuutta.
Nyt otetaan käyttöön myöskin
viennin rahoitus. Kun Finnvera voi olla rahoittamassa sen suomalaisen
viejän ulkolaista asiakasta, joka ostaa siltä suomalaiselta
viejältä tuotteita, tällä Finnvera
lähtee kompensoimaan tai korvaamaan sitä kansainvälistä rahoitusyhteisöä,
joka on rahoittanut vaikkapa vietnamilaista ostajaa. Se amerikkalainen
rahoitusfirma on häipännyt pois maisemista. Nyt
Finnvera lähtee liikkeelle tällä runsaalla
3 miljardilla. Se on se limiitti, jolla se voi olla rahoittamassa
sitä vietnamilaista ostajaa, että se voi vaikkapa
suomalaiselta paperikoneyhtiöltä ostaa paperikoneita.
Tämähän on se viennin rahoituksen idea,
johonka tässä tullaan erittäin rankasti
(Puhemies: 5 minuuttia!) ja vankasti vastaan.
Arvoisa puhemies! Nämä pari esimerkkiä kertokoot
nyt siitä, että todellakin valtio ottaa vahvan
vastuun siitä, että suomalaisten yritysten, olivat
ne kotimarkkinoilla toimivia tai kansainvälisillä markkinoilla
toimivia, ei tarvitsisi menettää sen takia markkinasaumaa,
että ne yritykset eivät saa markkinoilta normaaliin
tapaan rahaa kotimarkkinoita tai maailmalle tapahtuvaa vientitoimintaa
varten. Finnvera ottaa riskin sekä takaus- että varsinaisen
rahoitustoiminnan osalta, ja se on se valtion vastaantulo tässä tilanteessa,
mihin nämä jo viime vuoden puolella aloitetut
toimet ja nyt tässä jatketut toimet tähtäävät.
Yksikään suomalainen yritys ei saisi sen takia
menettää markkinoitaan, että kansainvälinen
finanssikriisi tavallaan kuristaa rahoituksen saatavuutta. Näillä helpotetaan
sitä.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Finnveran hallintoneuvoston puheenjohtajana täytyy
kiittää, että hallitukselta on lopultakin
tullut tämä ehdotus. Tokihan sitä olisi
kaivattu joissakin yrityksissä jo hiukan aikaisemminkin,
mutta toisaalta on ymmärrettävää,
että se pitää huolella valmistella, jotta
samoilla periaatteilla toimitaan koko maassa ja kaikilla aloilla.
Finnverallahan on nyt sitten tämä ikään
kuin paletti näistä uusista rahoitustuotteista
lanseerattu, ja se täytyy pelata ohjatusti ja tavallaan
koulutettuna koko maassa sitten saman tien, kun näitä yrittäjiä tulee luukulle.
Yrittäjien puolelta on valiteltu, että käsittelyajat
ovat pitkiä, mutta ne eivät ole tähän
saakka ainakaan mitenkään huolestuttavan pitkiä olleet. On
luonnollistakin, että kun annetaan veronmaksajien tukemaa
rahoitusta, niin pitää kuitenkin huolella tutustua
siihen, minkälainen on yrityksen tilanne, onko edellytykset
selvitä yli synkän virran. Siinä mielessä erityisesti
myös näissä suhdanneluotoissa ei voida
tinkiä siitä huolellisuudesta, joka muussa erityisrahoituksessa
on sovellettavana, ja jota myöskin me täällä eduskunnassa
olemme vaatineet, eli sitä, että silloin, kun
on yhteiskunnan tukemasta rahoituksesta kysymys, pitää huolella
tutustua yrityksiin, joihinka tätä rahoitusta
myönnetään, ja joissa myös riskiä otetaan.
Tietysti tässä vaiheessa on hyvin vaikeata
tehdä arviota siitä, kuinka suurista miljoonamääristä on
kyse, minkälaisille määrille on kysyntää, sellaiselle,
että nämä ehdot täyttäen
voidaan luottoja myöntää. Mutta tärkeätä on,
että nyt on tämä pää saatu
auki ja myöskin monella tapaa on pystytty kuitenkin poikkeuksellisessa
ja ainutlaatuisessa tilanteessa hakemaan lääkekaappiin
varustelua. Toivottavasti niistä pystytään
saamaan apua työpaikkojen turvaamiseen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Niin kuin äsken puheenvuoroni alussa
totesin, niin uudelleen kiittelen tätä esitystä,
näitä molempiakin esityksiä, mitkä tässä ovat,
tuo vientipuolen kysymys myös. Nämä ovat
hyviä ja tarpeen, enkä ole moittinut sitä erityisemmin,
että nämä olisivat pahasti myöhässä,
koska alkuvuonna aina on budjetin ja ne normaalit menettelyt käytössä,
mutta tämä suhdannelainakysymys niiden yritysten
osalta, joilta tilaukset ovat loppuneet, jotka yritykset sinänsä ovat
terveitä, toimintakykyisiä, mutta ei vain ole
töitä, tilauksia, niin niiden osalta tilanne koko
ajan vaikeutuu. Olen yrittäjien kanssa keskustellut ja
kysynyt, miten on suhdannelainojen suhteen. He sanovat, että kun
he ovat keskustelleet te-keskuksen kanssa, tai Finnveran kanssa
tietysti näistä, niin ehdot on ilmoitettu sen
verran tiukoiksi, että yrittäjällä ei
ole mahdollisuutta niitä käyttää.
En tiedä sitten ennakoivatko ne nyt näitä tulevia
vai sitä, mitä nyt olisi Finnveran mahdollisuuksia
osallistua tämän taakan kantamiseen.
Mutta ministerille kiitos, että selvititte tätä asiaa,
ja pyydän, että vielä käytte
sitten Finnveran kanssa tarkoin läpi sen, että kaikki
ne toimintakykyiset yritykset, jotka ovat vain nyt tämän
tilanteen dramaattisuuden tähden vaikeuksissa, voisivat
saada tätä suhdannelainaa, jotta pääsisivät
yli tämän synkän virran hukkumatta siihen. Tämä on
tärkeää, koska monilla paikkakunnilla on
sellaisista työnantajista kysymys, joille ei vastaavaa
löydy, ja jos ne kaatuvat, niin siinä menee yrittäjä,
yritys ja työpaikat kerralla ja niiden uudelleen nostaminen
on yhteiskunnalle tavattoman kallista, ja tietysti voi käydä niin,
että sitä yrittäjää ei
sitten enää ole. Eli nämä ehdot,
(Puhemies: 2 minuuttia!) ministeri Pekkarinen, on syytä käydä hyvin
tarkkaan läpi, että ne toimivat myös
käytännössä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin kiitän ministeriä tästä,
koska tämä nyt on tähän tilanteeseen
varmasti parasta lääkettä ja kaiken lisäksi
se on erittäin tuntuvaa, joten sillä on joku merkityskin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Ensinnäkin juuri näin
kuin ed. Kankaanniemi tässä sanoi, nämähän
ovat ne tarpeet, niitten anatomia tai tausta on tässä,
mitä tässä totesitte. Onko suhdannelainoihin
nyt varauduttu riittävästi: Tässä on
300, 300 ja 300 miljoonaa ohjeellisesti, 900 miljoonaa tultaisiin
yhteensä tähän käyttämään.
Jos tarve siinä suhteessa näyttää olevan
suurempi, niin hallituksella on periaatteellinen valmius toki lisätä tätä suhdannelainalimiittiä
tästä edelleenkin. Suhdannelainan
luonne, sen ehdot, ovat vielä kertaalleen erilaiset kuin
Finnveran normaalin kotimaan luototuksen eli niin sanotut vapaavuodet
ja sitten huomattavan suuri riskinotto. Pitäisikö olla
vapaavuodet, huomattavasti suurempi riskinotto ja vielä alempi
korko, niin siihen nyt ei ole ainakaan tässä vaiheessa
katsottu aiheelliseksi mennä, vaan kutakuinkin normaalit
ehdot muutoin koron osalta, mutta sitten nämä vapaavuodet
ja vahvempi riskinotto ovat se aika mittavakin vastaantulo, mitä valtio
osoittaa nyt sitten yrityksiä kohtaan tässä.
Varapuhemies Koskisen suhteen minä en ihan oikein nyt
ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti
sillä, kun hän puhui, että nämä ovat
myöhässä. Vielä kertaalleen:
Ei ole kertaakaan minkään Finnveran luotto- tai
takausinstrumentin osalta käyty ymmärtääkseni
edes muutaman sadan miljoonan euron päässä siitä katosta,
mikä on valtuuskatto. (Ed. Johannes Koskinen: Suhdannelaina!) — No, suhdannelaina
on tässä uusi instrumentti, ja ymmärtääkseni
taisi olla niin, että edes Finnveran hallintoneuvostokaan
ei keksinyt siinä vaiheessa vielä esittää suhdannelainaa,
kun itse otin tämän asian esille. Voin ihan nyt
tämän sanoa, ja sattuneesta syystä muistan,
koska 1993 olin silloin ensimmäisen kerran Suomessa tämän
tyyppisen järjestelmän käyttöön
otossa. Silloinen ministeri Kääriäinen
ja ministeri Kankaanniemi olivat siinä ministeriryhmässä,
jotka silloin valmistelivat ensimmäisen kerran käyttöön
otetun suhdannelainan instrumentit.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän aikaan illasta torven
törähdykset voivat johtua vain ministeri Pekkarisesta,
joka on hallituksen todellinen superministeri ja pelastaa hallitusta
aina kyselytunneilla ja sitten muuten on esiintymässä näinkin
myöhään kuin kello 22. Mutta itse tähän
asiaan.
Kun nyt ollaan joka tapauksessa sukeltamassa lamaan, niin toivoisin
todella, että vastuulliset ministerit näitä rahoitusinstrumentteja,
välineitä, käyttäessään
toimisivat niin, että mahdollisimman kestävällä tavalla
tultaisiin ulos lamasta, toisin sanoen sijoitettaisiin, investoitaisiin
ympäristöllisesti, ympäristön
kannalta ja ennen muuta ilmastonmuutoksen kannalta kestävällä ja
efektiivisellä tavalla.
Aina tähänkään saakka ei
ole tämä oikein onnistunut, niin kuin esimerkiksi
tässä hallituksen esityksessä 2/2009
vp, jossa kysymys oli tästä peruskorjauksen ja
yleensäkin rakentamisen rahoituksesta ja siitä 10
prosentista, joka annetaan siitä valtion toimesta takaisin.
Siinä tuo energiatehokkuus on mielestäni hiukan
liian köykäisesti huomioitu. Mutta se ei ole ministeri
Pekkarisen toimialaa, se on ministeri Vapaavuoren toimialaa.
Mutta joka tapauksessa tämä ajatus: Kestävällä tavalla
ylös lamasta, nimenomaan ympäristöekologinen
kestävyys ja ilmastokestävyys olisi tärkeää.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä poikkeaa pikkasen illan
teemasta, mutta kysyisin ministeriltä: Miten kauan Finnvera
on luotottanut muita kuin tuotantolaitoksia?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt en ihan varma ole, kuulinko oikein, että rahoittaako
Finnvera muitakin kuin ...
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tiedän, että on luotottanut
muita kuin alkujaan pelkkiä tuotantolaitoksia, mutta sen
jälkeen laajennettiin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Jo useiden vuosien ajan Finnvera on luotottanut myöskin
palvelusektorin yrityksiä, ja yhä laajenevasti
yhä suurempi siivu Finnveran koko luottokannasta kohdentuu
tänä päivänä nimenomaan palvelusektorille.
Tämä on suunta, joka varmaan jatkuu.
Keskustelu päättyi.