Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! En nyhet i den nuvarande grundlagen
var att alla lagar som inte stadfästs av presidenten inom
utfäst tid ska tas upp till behandling i riksdagen. Därför har
vi nu detta märkliga ärende på dagordningen.
Ärendet är ett exempel på hur fel
det kan gå när något går fel
från början. Smörgåsen har fallit
med smörsidan ner. Någon kanske skulle kalla det
ett exempel på Murphy"s law och jag ska inte här
redogöra för alla misstag som gjorts. Det finns
tillräckligt många som tagit på sig tillräckligt
med skuld för det inträffade, och jag är
i och för sig övertygad om att händelsen
aldrig kommer att upprepas. Trots det kan det vara skäl
att se på det som skedde vid behandlingen av ärendet
i riksdagen.
Alla ändringar av självstyrelselagen för Åland har
förberetts av justitieministeriet som tillsett att det
gått en proposition till riksdagen och att presidenten
skickat en framställning till Ålands lagting. Ärendena
har i riksdagen remitterats till grundlagsutskottet som kan kallas Ålandsutskottet,
eftersom det är riksdagens specialutskott i åländska
frågor. Så skedde inte den här gången.
Det gick ingen framställning från presidenten till
lagtinget och ärendet remitterades inte till grundlagsutskottet.
Specialutskottet kunde inte heller begära utlåtande
från grundlagsutskottet, eftersom det inte förelåg
något problem i förhållande till grundlagen,
vilket är en förutsättning för
att utlåtande ska begäras.
När ärendet sist och slutligen kom till Ålands lagting
valde lagtinget att inte godkänna framställningen
på grund av att det formella förfarandet inte
följts. Det var alltså inte i första
hand fråga om sakinnehållet, utan om formen för
hur Ålands självstyrelselag ska ändras.
En ordning som har sin grund i Nationernas förbunds beslut
i Genève 1921, en internationell konfliktlösning som
vi ska vara rädda om och vårda.
För egen del vill jag påstå att
detta aldrig skulle ha hänt om ärendet från
början remitterats till grundlagsutskottet. Där
finns sakkunskapen om åländska frågor
och misstagen hade upptäckts och kunnat rätttas
till innan de lett till att lagen inte kunde stadfästas.
Justitieministeriet konstateras i sin redogörelse över
det olyckliga ärendet i ett brev till Ålands landskapsregering
att behandlingen i riksdagen har varit formellt riktig, men att
ministeriet vid ett lämpligt tillfälle kommer
att föreslå för riksdagen att ändringar
av självstyrelselagen alltid ska remitteras till grundlagsutskottet.
Det är förvånande att ingen tidigare
tänkt på att en sådan bestämmelse
borde finnas i grundlagen eller i riksdagens arbetsordning, men
bättre sent än aldrig.
Den uppmärksamhet misstagen fått gör
att de troligen aldrig kommer att upprepas, men för att det
inte ska finnas någon risk föreslår jag
att riksdagens arbetsordning ändras så att alla
förslag om ändringar av Ålands självstyrelselag
ska remitteras till grundlagsutskottet och på det sättet har
också detta olycksaliga ärende fört något
nytt och gott med sig.
Keskustelu päättyi.