Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit eivät hyväksy
hallituksen päätöstä eläkeiän
korottamisesta, ja me emme hyväksy sitä sen vuoksi,
että me emme usko pakkoon. Me emme usko, että ihmiset
jaksavat työelämässä pidempään
pakolla, me emme usko siihen, että ihmiset pysyvät
työkykyisinä ja terveinä pakolla. Eivätkä työurat
pitene käskemällä. Oleellista on se,
miten me pystymme parantamaan työn laatua ja mitä lisäpanostuksia
tulee työhyvinvoinnin lisäämiseen, mutta
hallituksen politiikkariihen papereista ei löydy konkreettisia
esityksiä, joilla tehtäisiin jotain lisää,
jotain enemmän ja jotain paremmin työn laadun
ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Mitä hallitus
aikoo tämän eteen tehdä?
Toinen oleellinen asia on se, että meillä ikävä kyllä työnantajat
eivät osaa ihan riittävästi arvostaa
ikääntynyttä työvoimaa, vaan
saneeraavat tilaisuuden tullen aika surutta nimenomaan ikääntynyttä työvoimaa
työttömäksi. Mitä hallitus aikoo
tehdä sen eteen, että työnantajia kannustettaisiin
paremmin pitämään kiinni juuri ikääntyneestä työvoimasta?
(Ed. Saarinen: Hyvä kysymys!)
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Työhyvinvointi on asia, jota ei
voi käskemällä ratkaista. Se on ratkaistava
jokaisella työpaikalla. Hallitus voi tehdä monia
asioita, hallitus voi edistää työhyvinvointia,
voi levittää hyviä käytäntöjä.
Olemme aloittaneet ikäjohtamisen käytäntöjen
levittämisen. Hyvin paljon voidaan tehdä jokaisella
työpaikalla myös fyysisen työn, vuorotyön
hyvien käytäntöjen levittämiseksi,
samoin voidaan parantaa työyhteisön henkeä.
Johtajuus on tässä erittäin ratkaisevassa
asemassa.
Puhemies:
Tämä kysymys varmasti herättää lisäkysymyksiä.
Nyt pyydän ilmoittautumaan niitä varten.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä oli ikävä kyllä aika
ympäripyöreä vastaus, kun kysyin, mitä lisää hallitus
aikoo tehdä. Meillä on aiemmin ollut ikäohjelmaa,
meillä on ollut työssä jaksamisen ohjelmaa,
mutta tämä hallitus on tyytynyt oikeastaan siihen
työelämän kehittämisohjelmaan,
mikä on edelliseltä perua, ja lisätoimia
me emme ole nähneet. Ettekä te myöskään vastannut
siihen, miten työnantajia kannustetaan. Mutta kun tässä niin
sanotussa sosiaalitupossa kelamaksu päätettiin
poistaa ja se oli työnantajille hyvin tärkeä asia,
niin tämän hallitus on hoitanut ripeästi,
se on jo tänään päätöksenteossa,
mutta sen sijaan nämä työntekijöille
tärkeät asiat ovat nyt jääneet
aika harmaaseen usvaan, mitä niille tapahtuu, ja ne luovat
hyvin paljon epävarmuutta.
Kun Suomessa on ollut hyvä perinteinen sopimisen kulttuuri,
jolla ikäviä ja vaikeita asioita on ratkaistu,
niin nyt nämä hallituksen päätökset kyllä murtavat
tätä sopimisen kulttuuria. Ja jos ajattelemme,
että meillä on tulossa esimerkiksi tulopoliittinen
kierros, joka on hyvin haastava, niin eikö olisi hallitukselta
nyt viisasta aloittaa nämä neuvottelut puhtaalta
pöydältä? Meidän kaikkien yhteinen
tavoite on työurien pidentäminen. Mutta kun se
ei näillä pelkillä yksittäisillä toimilla
onnistu, niin eikö kannattaisi tehdä tällaista
kokonaista pakettia (Puhemies: Minuutti on kulunut!) ja lähteä aidosti
ja laajasti asiasta työmarkkinajärjestöjen
ja muiden asiantuntijoiden kanssa neuvottelemaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus linjasi tässä puolivälitarkastelussa
erityisen vahvaksi painopisteeksi työelämän
kehittämisen. Me olemme täsmälleen samaa
mieltä siitä, että työurathan
eivät millään pakkoratkaisulla kehity.
Ne kehittyvät kokonaisuudella, (Ed. Tennilä: No,
mitä te yritätte semmoista?) jossa toisaalta täällä opiskelun
päässä tehdään toimenpiteitä,
joita on kuvattu, kehitetään työelämää.
Sen osalla me olemme valmiita tehostamaan toimenpiteitä.
Me otimme linjauksia ja ne tullaan konkretisoimaan. Olemme valmiita
käynnistämään uuden vahvemman
politiikkaohjelman ja satsaamaan siihen, mutta sen lisäksi
on myös hyvä katsoa niitä hallinnollisia ikärajoja,
jotka vastaisivat tätä eliniän pidentymistä,
koska kyllä niilläkin on merkitystä.
Meillä monet terveet ihmiset pystyvät tekemään
pidempää työuraa, mutta se on selvää,
että jos sairastuu, silloinhan nämä ikärajat
eivät koske, vaan jokainen jää työkyvyttömyyseläkkeelle
silloin, kun sairastuu. Tässä suhteessa tarvitaan
näitä työelämän kehittämisen
ohjelmia.
Sosiaalitupon hallitus toteuttaa. Sen ylivoimaisesti suurin
asia oli tämä kelamaksun poisto, mutta se ei ollut
yksin työnantajille tärkeä asia. Sillähän
turvataan työeläkkeiden rahoitus tulevaisuudessa.
(Puhemies: Minuutti!) Sillä turvataan se, että työeläkemaksut
eivät nouse niin paljon kuin nousisivat muutoin. Hallitus
on kiinni tässä sosiaalitupossa, me toteutamme
sen kokonaisuutena, ja toivon, että kun tätä sosiaalitupoa tuetaan,
(Puhemies: Nyt on mennyt puolitoista minuuttia — minä haluan
pitää tätä keskustelurytmiä yllä!)
niin tuetaan myös sen kaikkia osia.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Minä olen samaa mieltä kysyjän
kanssa, että kyllä se on arveluttava keino, että alle
kuusikymppisiä, 59-vuotiaita, laitetaan tähän
niin sanottuun putkeen. Heillä olisi vielä hyvinkin
viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan vuotta hyviä työvuosia
jäljellä. Näin ollen myöskin, kun
he aikaisin tähän putkeen joutuvat, pääsevät, niin
heidän eläkkeensä on kovin pieni. Se
ei ehdi kertyä useimmillakaan riittävälle
tasolle. Tämä on erittäin suuri ongelma.
Meillä on totuttu Suomessa ratkomaan hyvin monenlaisia
ongelmia eläkeratkaisuilla, että kun laitetaan
eläkkeelle, niin ikään kuin ongelma olisi
ratkaistu. Meillä on kehitettävä työelämää niin,
että saamme pitempiä työuria. Se vaatii
todellakin panostusta sinne työelämään,
hyvin monenlaisia ratkaisuja, että ihmiset jaksavat. Mutta
onneksi meillä on se tieto, että ihmiset ovat
terveempiä ja työkykyisempiä ja elävät
nykyisin pidempään, elikkä meillä on
keski-ikä noussut, jolloinka ihmiset (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) myöskin sitten voivat työskennellä pidempään.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Porvarihallituksen luonne alkaa nyt selvitä kansalaisille.
Hallitus aikoo maksattaa virheellisen politiikkansa nostamalla eläkeikää.
Suomalaista työelämää riivaa
jo nyt jatkuva kiire, työtehtävien muutokset ja
lisäykset. Työelämässä jo
nykyisten ikärajojen puitteissa on vaikea selvitä terveenä eläkkeelle.
Herra pääministeri, mitä vastaatte
niille ihmisille, jotka tekevät Suomessa raskasta työtä?
Kolmivuorotyötä tehdään hoitoalalla,
teollisuudessa ja liikenteessä. Ihmisiä on raskaissa
töissä rakennuksilla, puhumattakaan palomiehistä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän työuran
pidentämisestä. Ymmärtääkseni
siitä vallitsee laaja yhteisymmärrys. Työuraa
pitää pidentää. (Ed. Jaakonsaari:
Mutta tämähän toimii toisinpäin!)
Miksi pitää pidentää? Sitä pitää pidentää sen
tähden, että meillä huoltosuhde on ensi
vuosikymmenellä kerta kaikkiaan muuttumassa. Ensi vuosikymmenellä meillä tulee
olemaan 400 000 eläkeikäistä nykyistä enemmän
ja 200 000 työikäistä nykyistä vähemmän.
Pitää tehdä jotain, ja tämä pitää avoimesti
sanoa. Ei tätä pidä piilottaa. Tähän
tarvitaan erilaisia toimenpiteitä, joita on tehty. Jos
on kyse virheiden maksamisesta, niin sanoisin, että jos
jotain virheitä tässä maailmantalouden
kriisissä on tapahtunut, niin kyllähän
ne taisivat tapahtua ensisijaisesti tuolla Wall Streetillä,
mutta valitettavasti me emme sinne pysty tätä kymmenien
miljardien laskua lähettämään.
Kyllä meidän suomalaisten on hoidettava omalta
osaltamme tämän kustannukset, ja hallitus päätyi
politiikkariihessään siihen, että me
haluamme tämän talouskriisin aikana satsata tämän
kriisin hoitoon niin, ettei synny massatyöttömyyttä,
(Puhemies: Minuutti!) ja sitten me maksamme työnteolla
sen laskua.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus aikoo iskeä sairaitten ja
huonokuntoisten kimppuun vaikeuttamalla työttömyyseläkkeen saantia.
Te puhutte työkyvyn ylläpitämisestä.
Jos se auttaa, niin työkyvyttömyyseläkkeen
kiristäminen on täysin tarpeeton. Nyt te pakotatte
sairaat ihmiset pysymään töissä,
jos työtä on tai sitten kortistossa.
Herra pääministeri! Pidättekö kiinni
työkyvyttömyyseläkkeen ehtojen tiukentamisesta?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri kertoi
jo, että me pidämme kiinni sosiaalitupossa sovituista
asioista, ja niistä ollaan eduskuntaan jo tuomassa osa
ja osaa valmistellaan meidän ministeriössämme.
Kehysesityksenä on meillä rahoitukset varmistettu,
ja näin ollen viemme eteenpäin niitä,
mistä on kolmikantaisesti yhteisymmärrys.
Mitä sitten tulee siihen, ettei meillä sairaat pääsisi
eläkkeelle, niin se ei pidä paikkaansa. Meillä on
hyvät kuntoutusjärjestelmät, meillä on monenlaiset
tukijärjestelmät, ja meillä on työkyvyttömyyseläkejärjestelmä,
mutta ikävä kyllä viime vuosina erityisesti
masennuksesta ja muista mielenterveysongelmista kärsivät
ovat eläköityneet, ja toinen ryhmä on
tuki- ja liikuntaelinsairauksista kärsivät. Näihin
nyt on kiinnitetty tällä vaalikaudella erityinen
huomio, että me saisimme parempaa hoitoa, parempia kuntoutuskäytäntöjä näissä ryhmissä,
jotta voitaisiin (Puhemies: Minuutti on kulunut!) välttyä näiltä runsailta määriltä
työkyvyttömyyseläkkeitä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Eläkeremontit on yleensä valmisteltu
työmarkkinajärjestöjen ja eläkeyhtiöiden
kanssa huolella, ja niihin on myös pyritty saamaan oppositio
mukaan, sillä nämä eläkeratkaisujen
toteutuksethan ulottuvat yli vaalikausien, ja nytkin tämän
ratkaisun, joka politiikkariihessä tehtiin, toteutus ulottuu
kolmelle vaalikaudelle tämän vaalikauden jälkeen.
Tässä suhteessa hallitus on kyllä nyt
toiminut täysin eri tavoin kuin aiemmin on ollut tapana.
Kysynkin pääministeri Vanhaselta:
Kun te olette nyt tällä yksipuolisella ilmoituksella
saanut koko työmarkkinakentän hermostumaan, niin
miten te aiotte tämän umpisolmun aukaista? Jotenkinhan
tästä on päästävä nyt
eteenpäin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tietysti voidaan historiaa katsoa, millä tavalla
oppositiot ovat oikein olleet mukana näissä valmisteluissa.
Siinä on varmaan aikamoinen kirjo.
Hallitushan pyysi viime vuoden loppupuolella järjestöjä nimenomaan
tekemään ehdotuksia sellaisiksi rakenteellisiksi
uudistuksiksi, jotka vahvistavat pitkällä aikavälillä meidän
taloudellista kestävyyttämme. Tästä syntyi
tämä sosiaalitupo, ja siihen liittyviä ratkaisuja,
joissa on myös eläkepolitiikkaan liittyviä ratkaisuja.
Niitä viedään eteenpäin. Niistä hallitus
on jo suurimman osan antanut eduskuntaan ja tuo loputkin ja tässä suhteessa
menetellyt normaalilla tavalla.
Kun asioita valmistellaan ja pohditaan yhdessä, niin
ei se poista sitä, etteikö myös kolmannella
osapuolella, valtiolla, olisi kohtuullista oikeutta tehdä omia
ehdotuksiaan asioissa, joissa se katsoo, että on tarve
toimia. Näiden hallituksen linjauksien ja kannanottojen
jäljiltä on erittäin paljon isoja yksityiskohtia,
jotka sitten tässä jatkovalmistelussa selviävät.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kukaan ei kiistä sitä, että kolmikannassa
on kolme kantaa, ja valtiolla pitää olla oma vahva
tahto. Mutta eikö olisi ollut oikein, että kun
tätä sosiaalitupoa rakennettiin, jossa oli monia
sellaisia asioita, jotka vääjäämättä liittyvät
eläkeikään, niin tässä pöydässä olisi
katsottu se kokonaisuus? Koska nyt me ajaudumme aika sekasotkuun
sen suhteen, että te sanotte, että sosiaalituposta
pidetään kiinni. Hyvä, se on hyvä sanansa
mittainen päätös. Mutta jos näin
tehdään, niin tämä teidän eläkepäätöksenne
joutuu aivan naurettavaan valoon, koska ne kaksi pakettia eivät
vuosien mukaan istu toisiinsa, ja tämä synnyttää ihmisissä hyvin
paljon epävarmuutta.
Ettekö te, pääministeri, nyt voisi
luvata, että te ikään kuin olette se
sovinnollinen elementti, joka aidosti neuvottelee ja katsoo kolmikantaa,
ei niin, että sanotaan, että tämä on
se lopputulos, tulkaa neuvottelupöytään,
vaan niin, että meidän yhteinen tavoitteemme on
työurien pidentäminen ja etsitään
yhdessä ne keinot? Jos sosiaalitupon välineet
eivät riitä, niin rakennetaan siihen rinnalle
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) voimakas työelämän
kehittämisohjelma, voimakas työnantajille tuleva
kannustus pitää kiinni työntekijöistä.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Minä ihmettelen vähän
nyt teidän tätä sosiaalitupokeskusteluanne.
Tehän olette sanoutuneet siitä täällä irti.
Ettehän te ole mukana sosiaalitupossa. Minä olin
täällä kelamaksun esittelytilaisuudessa.
Tehän sanouduitte irti tässä. Miksi te
nyt olette sosiaalitupon kannalla, kun te ette täällä eduskunnassa
ole osoittaneet siihen minkäänlaista sympatiaa?
(Hälinää) Jos aikoo hyväksyä sosiaalitupon,
niin se tarkoittaa kokonaisuutta. Siinä on mukana myöskin
työeläkemaksut, työeläkemaksujen
korotuspainetta. Sosiaalitupossa oivallisella tavalla sovittiin, että sitä lievennetään
eikä anneta tuleville sukupolville liian suurta taakkaa
myöskään siltä osalta.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä sosiaalitupossa on
yksi ongelma, se, että se tulee meille palasina, ja meillä ei
ole aavistustakaan siitä, miten tämä kelamaksun
poisto rahoitetaan. Me emme vastusta sitä sosiaalitupon
rakennelmaa sinänsä, emme edes sitä kelamaksun
poistamista sinänsä, mutta me emme hyväksy
sitä, että miljardilla Suomi velkaantuu lisää tämän
päätöksen vuoksi, ja sitten te korotatte
eläkeikää, että me saisimme
kurottua umpeen näitä velkaeuroja.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän sosiaalitupon ylivoimaisesti
suurin asia on tämä järjestely, jossa
kelamaksu poistetaan työnantajilta ja myös kuntatyönantajilta, tehdään
sillä tilaa työeläkemaksujen korottamiselle
ja sillä turvataan suomalaisten työeläkkeiden
rahoitus pitkällä aikajänteellä.
Tämä on ylivoimaisesti isoin osa tätä sosiaalitupoa,
ja toivon kyllä hartaasti, että vaikka tämä on
valtava päätös, maksaa erittäin
paljon yhteiskunnalle, niin tässä voisi olla koko
eduskunta mukana, jos kerran olemme sosiaalitupon kannattajia, niin
kuin hallitus on.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista kuulla, että hallitus
tuntuu taas yllättäen rikastuneen, kun kuuntelee
teidän puheenvuorojanne. Kun kuuntelin pääministeriä,
hän ilmoitti tässä, että työeläkemaksut
jatkossa voidaan maksaa valtion rahoista. Niinhän te sanoitte,
että on kestävää politiikkaa
se, että kun työeläkemaksuja nostetaan,
niin valtio itse asiassa maksaa ne. Millä ne maksetaan?
Sillä, että otetaan miljardi pois perusturvasta
ja siirretään tämä tulevien
sukupolvien maksettavaksi velanoton muodossa. Tämä on
teidän kestävä talouslinjanne. Hallitus
puhuu kauniita, mutta tekee kovia. Tänään
kuulimme ministeri Hyssälän esiintyvän
loistavasti tässä sarjassa. Hän vetosi työnantajiin,
että kyllä pitäisi nyt pitää ikääntyvistä työntekijöistä huolta
ja pidättäytyä irtisanomisista. Kysyn
nyt ministeri Häkämieheltä, joka on tunnettu
suorapuheisena miehenä, ministeri Häkämies:
Oletteko te antanut omistajaohjauksessa ohjeen esimerkiksi valtion
sataprosenttisesti omistamalle postiyhtiö Itellalle, että se
ei yt-menettelyssä irtisano näitä ikääntyviä työntekijöitä?
Siellä on 400 ihmistä tässä menettelyssä parhaillaan. (Puhemies:
Minuutti on nyt kulunut!) Oletteko toiminut niin kuin täällä ministeri
Hyssälä sanoi vai onko vaan niin, että täällä puhutaan
kauniita ja tehdään muuta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! On hyvä selventää tämä sosiaalitupo-
ja kelamaksujärjestely. Työnantajilta poistetaan
kelamaksu. Se tietysti heikentää Kelan rahoituspohjaa,
mutta kun tämä maksu alennetaan, niin se tekee
tilaa siihen, että ilman että kokonaistyövoimakustannukset
nousevat, voidaan työeläkemaksuja nostaa, ja tämä turvaa
työeläkkeiden rahoitusta pitkällä aikajänteellä ja
hillitsee työeläkemaksujen korottumista. Siitä sitten
aiheutuvan, perusturvaan liittyvän aukon täytteen
valtio hankkii muulla vero- ja maksupolitiikalla, josta tullaan
päättämään kehysriihessä.
Ja tässä vero- ja maksupolitiikassa tulee tapahtumaan
siirtymä työn kustannusten verottamisesta muihin
vero- ja maksumuotoihin, jotka ovat suomalaisen työllisyyden
kannalta pitkässä ajassa oikea linja, jolle ymmärtääkseni
on ollut myös pitkän ajan yhteinen kannatus.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Se, että valtio on omistajana jossakin
yrityksessä 100 prosenttia tai vähemmän,
ei valitettavasti pidä talouskriisin vaikutuksia ulottumattomissa,
vaan samalla tavalla ne yritykset ovat näissä tilanteissa
mukana.
Mutta tähän kysymykseen, onko annettu ohje. On
annettu ohje, että pitää pyrkiä käyttämään kaikki
pehmeät keinot ennen irtisanomisia, kun sopeutetaan toimintaa.
Tämä on se perusohje, jonka mukaisesti valtionyhtiöissä pyritään
toimimaan niin, että noudatetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa,
mutta on ihan selvä, että tämäkin
mainittu yritys Itella on joutunut tämän talouskriisin edessä sellaiseen
tilanteeseen, että tiettyjä toimia on tehtävä,
jotta pitkän päälle ne muut työpaikat pystyisivät
säilymään.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Varmaan kaikki ovat joskus kuulleet
tämän sanonnan "antakaa heille anteeksi, sillä he eivät
tiedä, mitä he tekevät". Nyt alkaa syntyä sellainen
kuva, että aivan oikeasti te ette tiedä, mitä te
teette. Te olette ajamassa tätä yhteiskuntaa kohti
tilannetta, että yhteiskuntarauha on vaarannettuna. Sekö on
niin arvokas asia, että te pidätte itsepäisesti
ja itsepintaisesti, herra pääministeri, kiinni
asiasta, jossa te petätte eläkelupaukset, te petätte
suomalaisen ihmisen tulevaisuuden? Onko asia nyt niin, että teillä ei
ole mahdollisuuksia hakea oikeasti siltä tieltä ratkaisua, millä Suomi
on rakennettu: yhteistyöstä, konsensuksesta, yhteistyövoimasta?
Nyt te olette viemässä tätä linjaa
aivan päinvastaiseen suuntaan joko tietäen tai
tietämättä, mutta mikä teidän
oma linjanne on? Onko teillä tahto, onko teillä halu, onko
teillä oikeaa johtajuutta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näitä uudistuksia tehdään
erittäin maltillisesti hyvin pitkillä siirtymäkausilla
niin, että tämäkin hallituksen kanta
olisi käytännössä vuoden 2022
lopussa vasta täysimääräisesti
toteutumassa niin, että siitä kenellekään
yksilölle ei tule kohtuutonta rasitetta, ja se ottaa huomioon
meidän suomalaisten eliniän jatkuvan pidentymisen ja
vastaa omalta osaltaan siihen suureen kysymykseen, millä tavalla
me tämän kymmenluvun huoltosuhteen muutokseen
vastaamme, miten me korvaamme sen, että meillä siirtyy
eläkkeelle valtavan paljon enemmän erityisesti
suurten ikäluokkien edustajia kuin tulee nuorta työvoimaa tilalle.
Tämä ongelma meillä on esillä,
ja se ei poistu puhumalla. Se ongelma on ja pysyy ja siihen voidaan
hakea ratkaisua kolmella tavalla: Joko ryhdytään
leikkaamaan etuisuuksia tai palveluita tai korotetaan reippaasti
verorasitetta tai teemme kaikki pidempää työuraa,
varsinkin me, joilla siihen on mahdollisuus ja terveyttä piisaa, ja
kehitämme työelämää tavalla,
(Puhemies: Minuutti on jälleen kulunut!) että eliniän
aikana voimme tehdä enemmän töitä.
Puhemies:
Pyritään keskustelunomaisuuteen tai väittelynkinomaisuuteen.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Te äsken sanoitte, että tämä ei
aiheuta kenellekään kohtuuttomuuksia. Otetaan
nyt yksinkertainen esimerkki: Esimerkiksi jos valitsee nykyjärjestelmän,
joka on vuonna 2005 laadittu järjestelmä, ja käyttää tätä niin
sanottua superkarttumaa, niin jos sitä yksinkertaisesti
nostetaan teidän kaavallanne 2 vuotta, hänen tarvitsee
työskennellä kolme kertaa pitempi aika, että hän
saavuttaa saman kertymän. Onko se tilanne teidän
mielestänne kohtuullinen vai kohtuuton?
Eli ette te tiedä itsekään oikeita
vastauksia, mihin tämä johtaa, kun te teette näitä päätöksiä tai
itse asiassa esityksiänne. Mutta te ette vieläkään
vastaa siihen kysymykseen, oletteko te valmiita hakemaan oikeasti
ja aidosti sitä ratkaisua niin, että se tapahtuu
kolmikannassa. Nyt te, herra pääministeri, sanelette
ja sen jälkeen alatte hakea perusteluja sille sanelulle,
jonka te olette omassa mielessänne tai sitten hallituksen
keskuudessa käsitelleet ja muodostaneet mielipiteenne.
Eihän se ole neuvottelujärjestelmää eikä se
ole järjestelmää, missä suomalainen
yhteiskunta tähän saakka on toiminut. Se on isäntäpolitiikkaa,
ja kysyn: Haluatteko te siihen muutosta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua tietysti
häiritsee myös se, että levitetään
sellaisia käsityksiä, mitkä eivät pidä paikkaansa.
Esimerkiksi löydättekö te hallituksen
kannanotosta jonkin kannanoton superkarttumasta? Päinvastoin,
superkarttuman osalta pääministerin suulla on
sanottu, kuten hallituksen neuvottelussa keskusteltiinkin, että meillä painopiste
on sen puolella, että superkarttumaan ei puututtaisi, koska
meidän pitää myös pyrkiä porkkanalla
houkuttelemaan ihmisiä jatkamaan työelämässä.
Eli älkää levittäkö sellaisia
pelkoja, joille ei katetta ole.
Tietysti hallitus pyrkii valmistelemaan nämä esitykset
yhteistyössä. Meillä on tälläkin
hetkellä työmarkkinajärjestöjen
kanssa neuvottelut, seuraava neuvottelu on sovittu ensi viikon keskiviikolle,
ja pyritään löytämään
ratkaisu.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa työurat ovat pidentyneet,
ja se on ollut seurauksena maailmalla kiinnostusta herättäneestä suomalaisesta
tavasta tehdä eläkepolitiikkaa, pitkäjänteisestä,
yhteistyöhön perustuvasta. Nyt tämä periaate
tässä rikkoutuu. Hallitusohjelman otsikko on "Kannustava
ja välittävä Suomi". Se pitää nyt
muuttaa, että se on "Pakottava ja vähät
välittävä Suomi".
Mutta, herra puhemies, minä kysyn vielä kerran
sen kysymyksen jota täällä ovat edustajat
Filatov ja Korhonen kysyneet: Aiotteko te tämän yhteisesti
hyväksytyn tavoitteen pohjalta — tavoite on se,
että työurat pitenevät — käynnistää uudet
neuvottelut, aiotteko te tehdä sen? Aiotteko te perua sen
päätöksen, joka on tehty, ja käynnistää tämän
tavoitteen pohjalta uudet neuvottelut, jotta sitten tämä periaate
jatkaa edistyksellistä eläkepolitiikkaa voidaan
toteuttaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Huomaan, että tieto leviää hyvin,
koska yksi palkansaajajärjestöistä nimenomaan
korosti sitä, että pitäisi puhua siitä,
että on tavoite, ja sen pohjalta ryhdytään
valmistelutyöhön. Tässä näemmä sanoilla
pelataan. Minusta on arvokas asia se, että kaikki tämän
keskustelun jälkeen selkeästi ovat tunnustaneet
sen, että työuria pitää pidentää.
Minä olen ollut aika tyytyväinen siihen, että kun
hallitus latasi aika kovia toimenpiteitä tänne opiskelupäähän,
niin opiskelijoiden joukossa selvästikin on otettu hyvin
maltillisesti tämä. He tiedostavat sen, että jollainhan
pitää nämä laskut aikanaan maksaa,
ja ovat valmiita työuran pidentämiseen tässä,
ja myös tässä eläkeratkaisussa
hallitus haluaa tehdä hyvää yhteistyötä ja
minä uskon, että ratkaisut löytyvät.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Tässä, jos viedään
tämä vähän suurempaan kontekstiin,
olemme kyllä 1990-luvun lamasta jotain oppineet, elikkä nyt halutaan
pitää työllisyyttä yllä.
Me velkaannumme, se on myönnettävä. Velka
on joskus maksettava, ja nyt se maksetaan sillä, että tehdään
pitempiä työuria ja tehdään
parempaa työelämää, mutta emme
halua siihen mennä, mikä jouduttiin tekemään
1995. Silloin tulin itse eduskuntaan ja ensimmäiset työt
olivat täällä leikkauksia; leikattiin
lapsilisistä, poistettiin kansaneläkkeen pohjaosa,
leikattiin kotihoidontuesta, leikattiin opintotuesta.
Jotta me vältymme tämän leikkauslistan,
jota silloin muun muassa ed. Korhonen joutui toteuttamaan, hyväksymiseltä,
niin meidän täytyy etsiä vaihtoehtoja.
Silloin keinona on, että kun suomalaiset elävät
pitempään, ovat parempikuntoisia, ovat työkykyisiä,
niin he voisivat tehdä pitempää työuraa.
Minusta se ei ole kohtuuton vaatimus silloin, kun keski-ikä nousee,
kuten sanottu, ja olemme terveempiä, mikä on hyvä asia.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt kauniita sanoja peräkkäin
tulee paljon. Kysymys on siitä, mikä on suhtautuminen
siihen työntekijään ja hänen
asemaansa siellä työpaikalla, työssä jaksamiseen,
mutta ei se ongelma millään mekaanisilla eläkeiän
nostamisilla kyllä hoidu.
Ja mitä ovat ne ratkaisut, mitä, ministeri
Hyssälä, sillä puolella on tapahtumassa,
jos te sanotte, että sillä puolella ollaan tekemässä ja
sillä puolella tapahtuu käytännössä.
Mitä konkretiaa siellä on?
Tällä hetkellä työnantajat
lomauttavat ja irtisanovat. Näinhän tämä nyt
menee, 60 000 yt-neuvottelua tällä hetkellä on
päällä. Ikävä kyllä, todennäköisesti
pitkin kevättä ne kääntyvät
irtisanomisiksi. Ei siihen asiaan auta se, että eläkeikää nostetaan
kahdella vuodella. Siihen asiaan auttavat aivan muut lääkkeet,
ja jos niitä lääkkeitä haetaan,
niin oppositio on valmis tulemaan niihin talkoisiin välittömästi
ja yhdessä hallituksen kanssa. Mutta tähän
asti ei ole kelvannut tämä yhteistyö,
ei oikeastaan missään asiassa.
Onko teillä, ministeri Hyssälä, mitään
konkreettista sillä puolella tapahtumassa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Herra puhemies! Ensin kysymykseen, onko näillä ikärajoilla
vaikutusta. Kyllä niillä on. Nyt laitetaan 59-vuotiaita
eläkeputkeen sen takia, että meillä on olemassa
lakipykälä, joka mahdollistaa sen. Työnantajat
kyselevät työpaikoilla sen ikäisiltä ja
vanhemmilta, haluatteko jäädä eläkkeelle.
Se on työnantajille helppo tapa. Monet lähtevät
vapaaehtoisesti tähän putkeen mukaan, se takaa
siitä eteenpäin eläketulon, mutta koko
kansantalouden kannalta tämä ei ole hyvä.
Jos se ikäraja olisi jokin toinen, näille
ei tätä tarjottaisi, joten kyllä näillä ikärajoillakin
on merkitystä siinä, että aivan terveitä ihmisiä laitetaan
tällaiseen putkeen, kun heillä voisi olla työuraa
jäljellä vielä vuosikausia. (Välihuutoja)
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Täytyy muistaa tämä eliniän
piteneminen. Silloin kun meillä eläkejärjestelmiä on
tehty, se on ollut aivan toisessa mallissa. Nyt 65-vuotiailla naisilla
on jäljellä olevan elinajan odote ollut 21 vuotta
vuonna 2007, miehillä 16,9, ja silloin kun järjestelmiä on
tehty, ne ovat olleet naisilla 13,7, miehillä 11,5, elikkä luvut
ovat aivan toiset. Vuodesta 1970 lähtien joka kymmenes
vuosi on 2 vuotta tullut lisää keskimääräiseen
odotettavissa olevaan elinikään. Sitä on
2000-luvullakin tullut 2 vuotta ensi vuonna. Kun koko ajan meillä elinikä pitenee,
niin on luonnollista, että eläkejärjestelmiä täytyy
tarkastella siinä valossa, jotta rahoituksen kestävyydestä voidaan
huolehtia. Nyt emme halua siirtää tuleville sukupolville
liian suurta maksutaakkaa meidän eläkejärjestelmistä.
Me voimme siihen vaikuttaa, ja nyt ... (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Ed. Martti Korhonen otti esille lomautukset.
Eläkeiän nosto ei luonnollisestikaan ratkaise
lomautuskysymystä. Tässä on kyse siitä, että olemme
katsoneet myös, onko ikääntyviä erityisesti
lomautettu. Ministeriössä on tehty selvitys ja
vieläpä rakennusteollisuudessa voidaan todeta,
että lomautukset kohdistuvat kaiken ikäisiin.
Hallitus pyrkii nimenomaan kouluttamaan lomautettuja ihmisiä siten,
että pääsemme tämän taantuman
yli.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämäkin keskustelu nyt
on osoittanut sen, minkä takia ihmiset ovat niin epävarmoja
ja huolissaan omasta tulevasta eläkkeestään.
Meillä on yhteiskunnassa muutenkin nyt semmoinen ilmapiiri, on
paljon pelkoa ja turvattomuutta johtuen tästä vakavasta
työllisyys- ja taloustilanteesta. Toteaisin näin,
että vuoden 2005 eläkeratkaisua valmisteltiin
4—5 vuotta, se on kannustava, joustava, palkitseva. Ei
ole mitään yhtä eläkeikää,
se on 63:n ja 68 vuoden välistä, ja se on kannustava. Nyt
se kysymys, herra pääministeri:
Nyt tällä toimenpiteellä hallitus
on vaarantamassa lähikuukausina olevat työmarkkina-
ja tulopoliittiset neuvottelut ja ratkaisut. Eikö tämä saa
teillä mitään raksuttamaan päässä,
jotta tulisitte vastaan ja peruisitte tämän ratkaisun
ja katseltaisiin tämä (Puhemies: Minuutti on kulunut!) vuoden
2005 eläkeratkaisu muutama vuosi nyt ainakin eteenpäin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Mihin tämmöinen epävarmuuden
lietsominen perustuu? Jos tämä hallituksen kanta
toteutuu, niin 63 vuotta täyttävälle
terveelle ihmiselle, jolla olisi ensimmäisen kerran mahdollisuus
jäädä vuonna 2011 joustavasti eläkkeelle, tulee
2 kuukautta siirtymää siihen ja siitä 2
vuotta eteenpäin. Jokainen pystyy täsmälleen
laskemaan sen, ei siitä synny mitään
epävarmuutta. Olen kuullut jopa väitteitä siitä,
että ihmiset pelkäisivät, että jos
joutuu työkyvyttömäksi, niin ei pääse
työkyvyttömyyseläkkeelle, (Ed. Tennilä: Sitähän
kiristetään!) koska tätä eläkerajaa
viedään eteenpäin. Ei tämä siihen
vaikuta millään tavalla. (Eduskunnasta: Vaikuttaa!)
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun on kuunnellut hallitusta, niin
tämä hallitushan se joutaisi eläkkeelle,
vielä niukalle ja ennenaikaiselle eläkkeelle.
Tämä tässä tulee aivan ensimmäisenä mieleen.
Arvoisa pääministeri, te totesitte, että silkkisolmiojupit
Wall Streetillä aiheuttivat tämän. Hyvä,
he ovat varmaan pääsyyllisiä. Miksi te
pistätte näitten juppien synnit ja laiminlyönnit
köyhän kansan ja eläkeläisten
ja tulevien eläkeläisten maksettaviksi? Mitä suunnitelmia
teillä on sen varalle, esimerkiksi pörssiveron
säätämiseksi, esimerkiksi osakekaupan
verottamiseksi, että ne henkilöt ja ne tahot,
jotka ovat olleet aiheuttamassa tätä kohtuuttomuutta,
osallistuvat sen maksamiseen eikä pelkästään
Suomen kansa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tässä on monta puolta,
miksi työuraa pitää pidentää.
Se pääkysymys liittyy meidän huoltosuhteen
muuttamiseen. Suuret ikäluokat lähtevät
eläkkeelle, ja uusia ikäluokkia tulee paljon vähemmän
työelämään. Paljon pienemmällä työvoimalla
pitää pystyä järjestämään,
organisoimaan ja rahoittamaan paljon suuremmat palvelut. Toivoisin,
että tämä ymmärrettäisiin.
Meillä on tässä iso haaste, ja se on
täysin riippumaton Wall Streetistä. Mutta niitten
virheiden takia, mitä maailmalla on tapahtunut, me olemme
nyt talouskriisissä, ja hallitus politiikkariihessä ilmaisi
halun ja valmiuden siihen, että me viemme Suomen läpi
tämän kriisin mahdollisimman ehyenä.
Olemme valmiit ottamaan massiivisesti velkaa, jotta ei synny massatyöttömyyttä,
ei jouduta leikkauksiin ja veronkiristyksiin, mutta sitten turvataan
samanaikaisesti päätöksillä,
että on luottamus myös siihen, että me
pystymme tästä kriisistä meille syntyvän
kohtuuttoman laskun myös maksamaan jatkossa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Soinille ja kaikille muillekin vielä vähän
tätä statistiikkaa. Tällä hetkellä meillä Suomessa
on sataa työntekijää kohti 50 eläkeläistä tai
lasta. Vuonna 2030 sataa työntekijää kohti
on 75 eläkeikäistä taikka lasta. Huoltosuhteen
muutos on dramaattinen. Täysin riippumatta siitä,
mitä tänään tapahtuu Wall Streetillä, se
muutos, ed. Soini, on valtavan suuri. Tästä syystä meidän
pitää tehdä toimia, jotka edesauttavat
sitä, että työiässä olevien
työhön osallistumista voidaan parantaa ja rutkasti.
Sellaisia hankkeita hallituksella on meneillään
paljon, ja niiden toimien kautta se valtaosa siitä työpanoksen
lisäyksestä yritetään saada
aikaiseksi. Mutta tämän lisäksi vielä tarvitaan
sen työiän — sieltä loppupäästä,
työuran — pidentämistä. Se on
välttämätön lisä työikäisen
väen työhön osallistumisen jatkamisen
ohella.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kumpikaan arvoisista ministereistä ei
vastannut siihen, miten ne piirit, jotka ovat pelanneet tätä pörssiä ja
puhaltaneet tätä kuplaa, osallistuvat näihin
talkoisiin. Mitä sanottavaa siinä on teillä? Kun
te aloititte, arvoisa pääministeri, tämän
keskustelun, te sanoitte, että tämä sokki
tuli ulkoa. No, tuli ulkoa, mutta nyt te sanotte, kun sitä hoidetaan,
että te olisitte ilmeisesti ilman Wall Streetiäkin
käyneet Suomen eläkeläisväestön kimppuun.
Näinhän tässä olisi tietysti
käynyt.
Arvoisa hallitus, missä nyt on se myönteisyys?
Kokoomuskin on peukku pystyssä lehdissä, että tsemppiä.
Missä se tsemppi nyt näkyy, että myönteisiin
kannustuksiin ja myönteisyyden, vapaaehtoisuuden kautta?
Missä se nyt näkyy?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Oikein, minusta tässä oli
hyvä slogaani tälle ajalle, nyt tarvitaan tsemppiä.
Näin on. Eihän tämä kohdistu
nyt eläkkeellä oleviin. Nämä ratkaisut
kohdistuvat meihin terveisiin, työiässä oleviin
ihmisiin. (Min. Pekkarinen: Juuri Soinin iässä oleviin!) — Varsinkin
ed. Soinin iässä oleviin. — Lisäksi
tässä toimenpiteiden paketissa toimia suuntautuu
hyvin paljon myös aivan nuorimpaan polveen, joka halutaan
aikaisemmin opintielle, kaksi kolme vuotta aikaisemmin valmistumaan
opinnoistaan ja maksamaan sitä laskua, joka tästä huoltosuhteen
muutoksesta aiheutuu. Tässä on myös vähän
tämmöisestä sukupolvikysymyksestä kyse,
että saadaan oikeudenmukaisuutta myös hieman sukupolvien
välille.
Christina Gestrin /r:
Ärade talman! Den faktiska pensionsåldern är
i dag ungefär 60 år, vilken är lägre än
den lagstadgade pensionsåldern. Man borde fästa
mera uppmärksamhet vid att människorna ska orka
längre i arbetslivet. En tänkbar arbetstidmodell
som använts i de andra nordiska länderna är
den så kallade 3 + 3-modellen, enligt vilken man
arbetar tre dagar och är ledig tre dagar i stället
för den nuvarande 5 + 2-modellen. Särskilt
inom vårdbranschen har man kunnat minska på sjukfrånvaron
eftersom man bättre hinner återhämta
sig på tre dagar.
Herra puhemies! Yksi varteenotettava työaikamalli on
niin sanottu 3 + 3 -malli, joka on käytössä muissa
Pohjoismaissa. Tämän mallin mukaan tehdään
kolme päivää työtä ja
ollaan vapaana kolme päivää. Työtuntien
määrä vähenee 15 prosenttia,
mutta vastaavasti sairauspoissaolot ovat vähentyneet jopa
50 prosenttia, mikä tekee mallista kustannusneutraalin.
Järjestelmän tavoitteena on helpottaa yhteiskunnan
tahdista kärsiviä ihmisiä jaksamaan ja
joustavoittaa työaikajärjestelmiä. Kysynkin,
herra puhemies:
Onko hallitus perehtynyt kyseessä olevaan 3 + 3
-malliin, ja onko hallitus valmis ottamaan käyttöön
uusia joustavia työaikamalleja, jotta ihmiset jaksaisivat
pitempään työelämässä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Olemme erittäin läheltä seuranneet
näitä pohjoismaisia kokeiluja. Pohjoismaissahan
nimenomaan työurat ovat huomattavasti pidempiä,
ihmiset tekevät työtä 65:een saakka.
Olemme katsoneet vuorotyömalleja, ja näitä on
kehitetty myös Suomessa. Samoin olemme katsoneet niitä työpaikkoja,
esimerkiksi Abloy ja Itella, jotka ovat kehittäneet uuden
tyyppisiä ikämestarimalleja, joissa nimenomaan
ikääntyvien työaikaa vähennetään,
taukoja lisätään ja sitä kautta on
saatu itse asiassa parempi ilmapiiri työympäristöön.
Näitä käytäntöjä hallitus
nyt lähtee levittämään. Me olemme
itse asiassa Suomessa tunnetusti Euroopassa ikäjohtamisen
edelläkävijämaa. Nyt nämä on
saatava vaan käytäntöön kaikille
työpaikoille.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olisi paljon turvallisempaa, jos oppositio ilmoittaisi,
ovatko he sosiaalitupon takana vai eivät, yksiselitteisesti.
Toinen asia on sitten, että meillähän
on pahasti vialla työelämä, koska eläkkeelle
siirrytään näin aikaisin. Siellä työskentelyolosuhteet
eivät ole kunnossa, tykytoiminta ei ole tuonut riittävästi
sinne, siellä on työpaikkakiusaamista ja monta
muuta, jotka vaikeuttavat työskentelyä.
Aikooko hallitus nyt kutsua työnantajat ennen kaikkea
mutta myöskin työntekijäjärjestöt
ja edellyttää, että tulee nollatoleranssi
työpaikkakiusaamiseen ym. vastaavaan ja että työskentelyolosuhteita
parannetaan, kuntoutusta ja muuta lisätään
ja että työnantajilla on siitä sekä taloudellinen
että muu vastuu?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Meillä on sosiaali- ja terveysministeriössä menossa
aika monipuolinen toimenpidepaketti. Mehän osallistumme
työfoorumiin, se on meidän, STM:n, hanke. Näin
ollen siihen liittyy hyvin monenlaisia sekä kuntoutukseen
liittyviä että muuhun työhyvinvointiin liittyviä kysymyksiä.
Myöskin työsuojelun puolella tsemppaamme vielä enemmän,
että saamme nykyistä parempaa työsuojelua.
Meillä on kyllä siellä hyvä lainsäädäntö ja
hyvä henkilöstö. (Ed. Skinnari: Resurssit
puuttuvat!) — Resursseja on aivan riittävästi
meillä ja on hyvät resurssit siellä.
Mitä tulee eläkeikään, täällä oli äskeisessä puheenvuorossa
siitäkin puhe, täytyy muistaa, että meillä oli
eläkeikä ennen Puron paketin uudistusta 65. Täytyy
muistaa, että siinä laskettiin eläkeikää,
kun siitä tehtiin joustava. (Välihuutoja vasemmalta)
Kansaneläkkeessä se on 65. Minkä takia
Saksassa on päätetty siirtyä 67:n ikäiseen
alarajaan? (Puhemies: Minuutti on kulunut!) Muissa maissa kyllä tehdään
tämän suuntaisia ratkaisuja.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Monet meistä mielellään
ovat vähän pitempään töissä.
Hyviä esimerkkejä on tässäkin salissa.
Mutta on myöskin semmoisia ihmisiä ja ammatteja,
joissa on vaikea jatkaa kovin pitkään töissä.
Onko, ministeri Hyssälä, mahdollista ammatillisten
eläkeikien palauttaminen esimerkiksi palomiehille?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Kun neuvotteluprosessissa päästään
eteenpäin, nämä yksityiskohdat, mitä tulee
eri eläkelakeihin tai näihin eri ryhmiin, erilaisiin
etuihin, mitä siellä on nyt, käydään
sitten kaikki lävitse ja katsotaan, mitä näitten
kanssa tehdään, mutta vielä ei ole tästä tietoa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! On syytä vastata ed. Mannisen kysymykseen, että kyllä,
me olemme näiden hyvin uudistusten kannalla, mitä sosiaalitupossa
on sovittu. Mutta hallitus ei ole esittänyt tälle
miljardin euron perusturvarahoitukselle mitään
ratkaisua. Se on sijoittanut miljardi euroa pois perusturvan rahoituksesta
ja kertoo, että jotain ehkä tehdään,
ehkä ei tehdä. Joka tapauksessa nyt hallitus kylmän viileästi
ottaa toista miljardia euroa lisää velkaa ja siirtää sen
tulevien polvien vastattavaksi.
Mutta kun pääministeri puhui täällä näistä ikärajoista
ja sanoi, että niillä on merkitystä,
niin nyt joutuu tietysti väistämättä kysymään
arvoisalta pääministeriltä. Kun lukee
tuon hallituksen päätöksen, jolla te
puututte ikärajoihin ja olette siirtämässä myös
yli 60-vuotiaita työttömiä työmarkkinatuen
varaan, niin siellä ei lue sanaakaan maatalouden eläkkeistä ja
maatalouden lomitusjärjestelmästä. Siellä ihmiset
lähtevät 56-vuotiaina eläkkeelle, puoliso
saa oikeuden 51-vuotiaana. Ihmiset kysyvät nyt johdonmukaisuuden
ja tasa-arvon perään.
Pääministeri, aiotteko esittää maatalouden
lomitusjärjestelmän tarkistamista esittämällänne tavalla
65 vuoteen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Maatalousyrittäjien kohdalla on sama
63 vuoden ikäraja kuin on muissa työeläkkeissä,
ja on luonnollista, että tämä koskee
myös heitä. Maatalousväestön
piirissä keskimääräinen eläkkeellesiirtymisikä on
hieman yli 60 vuotta. Se ei ole alhaisempi kuin muualla. Tämä oli
sillä tavalla hyvä kysymys, että tämä kertoo
sen, että eihän tämä raja koske
pelkästään palkansaajia vaan tämä koskee
monia muitakin, jotka ovat lakisääteisen vanhuuseläkkeen
ikärajan piirissä. Tämä 63:n
nostaminen koskee myös maatalousyrittäjiä.
Maatalouslomittajilla on varmasti myös ihan sama työeläkeraja
63 vuotta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ettei tule väärinkäsitystä:
Käytin väärää termiä. Huomasin,
että pääministeri meni liukkaasti sen väärän
termin taakse, vaikka hyvin tiesi, mitä tarkoitin. Puhun
maatalouden erityisestä eläkeoikeudesta, joka
liittyy luopumiseläkkeeseen, minkä hyvin tiesitte.
56-vuotiaana pääsee maataloudessa eläkkeelle.
Sanaakaan ei puhuta, jatkuuko tämä järjestelmä.
Se on sataprosenttisesti valtion rahoittama. Sataprosenttisesti,
ei yhtään omaa rahaa. Suomen kansa haluaa tietää teiltä,
aiotteko kohdella kaikkia väestöryhmiä samalla
tavalla vai onko tässä eri säännöt
eri ryhmillä.
Muuttuuko tämä 56 vuotta nyt sitten 65 vuoteen?
Kertokaa vihdoinkin selvä vastaus: kyllä tai ei?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Meillähän on parhaillaan
valmistelussa tämä lutu-järjestelmän
jatko, ja siinä yhteydessä tullaan tämä asia
katsomaan. Keskeneräistä asiaa en lähde
sen takia kommentoimaan sen enempää. (Hälinää)
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! On ollut hämmentävää seurata,
miten vähän tämän salin oikeata
ja keskiosaa kiinnostaa ihmisten arjen kannalta tärkeät
kysymykset. Yhtä hämmentävää on
ollut, että pääministeri ei ole kertaakaan vastannut
täällä hänelle suoraan esitettyyn
kysymykseen. Ehkä hallitus on vieraantunut niin paljon
ihmisten arjesta, ettei tiedä, että tällä hetkellä pörssiyhtiöt
ulkoistavat sekä ylisuuria osinkoja että 55+-ikäisiä työntekijöitään.
Millä ladulla hankitulla hauislihaksella hallitus aikoo
varmistaa, että työnantajat pitävät
55+-ikäiset työntekijänsä töissä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensin vielä tähän
maatalouden luopumiseläkkeeseen. Nykyinen järjestelmä on
voimassa vuoteen 2010 asti, ja sitä ollaan uudistamassa.
Mutta on selvää, että kun hallitus linjaa tämän
vanhuuseläkkeen ikärajan, niin tietysti meillä on
odotus se, että aikaa myöten sitten monissa erillisjärjestelmissä,
joita on, myös otettaisiin tämä keskimääräisen
eliniän nousu huomioon. Mutta eihän se automaattisesti
tarkoita sitä, että kaikki nostettaisiin 65 vuoteen.
Eihän siitä ole muissakaan ryhmissä kyse.
Mutta tämän huomion, että keskimääräinen
elinikä nousee, totta kai sen täytyy vaikuttaa
kaikissa ryhmissä, jokaisessa erikseen huomioitavalla tavalla,
pörssiyhtiöissä tai missä hyvänsä muissa
yhtiöissä, eivät kai pörssiyhtiöt
sen pahempia ole kuin muut yhtiöt.
Hallituksen elvytystoimilla, joilla me otamme valtion piikkiin
hyvin paljon nyt rahaa, tavoite on se, että estetään
massatyöttömyys. Se sama vetoomus, jonka pääministeri
on sen kymmenen kertaa sanonut työnantajille, on, että vältettäisiin nyt
irtisanomisia. Parempi käyttää lomautuksia, jos
on pakko, jos toiminta loppuu, mutta vältettäisiin
irtisanomisia mahdollisimman pitkään. Ennen muuta
vetoan siihen, ettei käytetä tätä eläkeputkea.
Se, että terveitä ihmisiä laitetaan tällaisella
lainsäädännöllä vuosikausiksi
pois työelämästä, on tämän
kansantalouden kannalta huono asia. Heidät pitää pitää töissä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Me elämme nyt taloudellisesti erittäin
vaikeaa aikaa, jonka seuraukset tulevat näkymään
niin ihmisten elämässä kuin julkisessa
taloudessa pitkälle ensi vuosikymmeniin. Käsittelyssä on
sosiaalitupo ja Sata-komitean työn jatko, hallituksen linjaukset
eläkeiän korottamisesta ja siihen liittyvät
linjaukset työelämän laadun parantamisesta ja
työssä jaksamisesta. Sen lisäksi palkkapolitiikassa
tarvitaan koordinaatiota enemmän kuin pitkään
aikaan.
Mitkä ovat tällä hetkellä hallituksen
edellytykset viedä näitä asioita eteenpäin
hyvässä yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
kanssa niin, että tästä vaikeasta ajasta
selviämme?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tässä yhteiskunnassa tarvitaan
yhteistyötä nyt hyvin paljon kaikkien eri tahojen
kanssa. Hallitus on hyvin jäntevästi pitkän
ajan kuluessa toiminut erityisesti palkansaajajärjestöjen tukena
siinä, että saataisiin tuloneuvotteluihin palkkakoordinaatiota.
Tässä ollaan menty niin pitkälle, että hallituksen
puolelta on myös vedottu selvästi siihen, että minkä tyyppisten
alojen pitäisi nyt aientaa neuvotteluja, jotta saataisiin
riittävän pitkä linja tästä eteenpäin.
Hallitus omalta puoleltaan on edelleen valmis ja halukas tätä yhteyttä rakentamaan.
Me tarvitsemme nyt sellaisia kilpailukykyä pitkäjänteisesti
parantavia toimia, jotka luovat uskottavuutta siihen, että suomalaisen
tuotannon kilpailukyky on nyt vähän pidemmällä tähtäimellä kunnossa.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin tärkeää,
että hallitus kantaa vastuuta ja katsoo pitkälle
tulevaisuuteen. Tavoitteena on se, että työuria
pidennetään reippaasti. Haluaisin kysyä ministeri
Pekkariselta ja myöskin pääministeriltä,
kun on puhuttu paljon myös siitä, että nuoret,
jotka valmistuvat, pääsisivät nopeammin
työelämään, pääsisivät
elämänsyrjään kiinni ja olisivat
tämän yhteiskunnan palveluksessa:
Onko ajateltu tässä vaiheessa, vaikka valmistelu
on vielä kesken, niitä keinoja, joilla esimerkiksi
työnantajan olisi kannattavampaa palkata juuri valmistunut,
jos työpaikka aukenee?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Varmasti kaikki tämän tyyppiset
ehdotukset, niitä on tehty tässä eduskuntasalissakin,
ovat niitä, mitä hallitus käy läpi
tässä lähiviikkojen aikaan. Ilman muuta
tarvitaan toimenpiteitä vielä kertaalleen sanoen
koko ihmisen, koko sen työuran aikaan. Työikäisen
väen työhön osallistumisastetta on erittäin
radikaalisti lisättävä. Meillä tällä hetkellä on
käytössä ensimmäisen vieraan
työntekijän palkkaaminen, meillä on starttirahajärjestelmä käytettävissä,
meillä on nuorille, innovatiivisille yrityksille — joissa monta
kertaa ne yrittäjät ovat aika nuorta väkeä, yliopistosta
yleensä tai ammattikorkeakoulusta valmistumassa olevia — tällaisia
omia rahoitusinstrumentteja. Kaikkien näiden tarkoituksena on
vauhdittaa nimenomaan valmistuneita, niitä joko työelämään
tai entistä useammin valmistuvia suoraan yrittäjiksi.
Molempiin suunnataan erityisiä toimia.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Kun halutaan lisätä työtä ja
työntekoa yhteiskunnassa, niin yksi oleellinen ja hyvä resurssi
voisivat olla ne henkilöt, jotka ovat jo jääneet
eläkkeelle. Onko hallituksella suunnitelmia mahdollistaa,
edesauttaa tätä esimerkiksi verotuksellisin keinoin,
koska tällä hetkellähän verotus
tekee sen hyvinkin helposti kannattamattomaksi? Monella olisi varmaan
halua ja kapasiteettia, ei välttämättä kokopäiväisesti,
mutta tällaiseen työntekoon, erilaisiin omaa ammattitaitoa
ja osaamista hyödyttäviin tehtäviin.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Olemme aivan erityisesti työ- ja
elinkeinoministeriössä katsoneet työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
mahdollisuutta siirtyä takaisin työelämään,
ja siitä on Sata-komiteasta tulossa linjaukset siten, että eläke
voidaan jättää lepäämään ja
että nimenomaan työntekoa voidaan kannustaa. Meillä on
päälle 200 000 työikäistä työkyvyttömyyseläkkeellä,
ja heistä noin 30 000 olisi valmiita osittain
ainakin palaamaan työelämään.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Nythän on tässä pääasiassa
kysymys suomalaisen lakisääteisen työeläkejärjestelmän
kehittämisestä, ja täällä on
tuotu esille se, kuka maksaa. Palkansaajan osuus tässä,
osana tulopoliittisia ratkaisuja, tai ihan miten se halutaan sanoa,
on ollut se, että joka kuukausi palkasta menee se viidesosa, noin
21 prosenttia, josta työnantaja maksaa 17 ja palkansaaja
itse noin 5. Sen takia tällä palkansaajalla vakuutettuna
on oikeus tietää ja oikeus olla edustettuna mukana
palkansaajajärjestöjen toimesta siinä,
mitä hänen eläketurvalleen tehdään. Nämä maksutulot
ovat 16 miljardia olleet viime vuonnakin. Ne ovat kolmasosa valtion
budjetista. Ne ovat ihan toista luokkaa, kun tietysti tärkeä kansaneläkevakuutusmaksu,
(Eduskunnasta: On se tärkeä sekin!) josta tässä puhutaan,
mutta jonka osuus sosiaaliturvarahoituksesta on pienempi, tämä palkansaajan
potti on kaikista suurin. Sen takia palkansaajalla pitää olla
oikeus tietää, mistä hän on
maksanut ja millä ehdoilla hän käy töissä.
(Eduskunnasta: Työnantajahan sen maksaa!) — No,
se on osa palkkaa!
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Juuri näin on, ja ehkä vielä täydennykseksi,
että tietysti maksussa olevista eläkkeistä suurimman
osan maksavat työssä samaan aikaan olevat. Tämä koko
järjestelmä perustuu tälle luottamukselle,
että aina tulee riittävästi uusia työntekijöitä,
on riittävästi palkkasummaa, työnantajamaksuja,
joilla tämä järjestelmä pidetään käynnissä.
Eli maksetut rahastot eivät riitä alkuunkaan eläkkeiden
maksamiseen, vaan tämä perustuu siihen, että meillä tulee
riittävästi työssä olevia myös
jatkossakin. Tämäkin on yksi peruste, miksi työuraa
pitää jatkaa niin, että meillä on
riittävästi työssä olevia siihen
kasvavaan eläkeikäisten määrään
nähden.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Niin kuin täällä on
jo todettu, niin nimikkeet rapisevat, välittämiset
ja kannustamiset unohtuvat. Kokoomus on tehnyt itsestään
työväenpuoluetta. Kemissä todettiin lauantaina,
että "olemme uudenaikaista työväenliikettä".
Pakkotyöliike teistä on tulossa!
Herra pääministeri, te nostatte näissä raskaissa
töissä olevien eläkeikää nyt
rajunlaisesti 65 ikävuoteen saakka. Siellä pitäisi
rekkamiehen jaksaa istua ratissa, tehtaalle pitäisi jaksaa
mennä 65-vuotiaaksi, sairaanhoitajan, perushoitajan pitäisi
raataa siihen ikään saakka. Mutta on teilläkin
se pehmeä kohtanne: se on pankinjohtajat. Täällä on
tämä valtion tukilakiesitys pankeille, jossa on
asetettu tiettyjä ehtoja, milloin pankit voivat tätä valtion
tukea saada. Yksi ehto on se, että pankinjohtajien eläkeikä pitää olla
ainakin 60 vuotta. Se on kuulemma kohtuullinen teidän mielestänne.
Tämä on tämä asetusluonnos,
joka minulla on kädessäni. Duunarin pitää 65-vuotiaaksi
raataa, mutta pankinjohtajan osalta on 60 vuotta kohtuullinen ikä.
(Puhemies: Minuutti kului!) Miksi tämmöinen ero
teillä on tässä ajattelussa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä heitä myös
tämä lakisääteinen vanhuuseläkeikäraja
koskee, kuten ihan kaikkia muitakin. Mutta sitten on olemassa valtava
joukko näitä erilaisia sopimuksia ja muita, (Ed.
Tennilä: Annatte valtion tuen!) joissa pitää saada
ikärajaa nostettua myös. Tätähän
todistaa myös se politiikkariihen kannanotto, jossa todetaan,
että näitten erilaisten yksilöllisten
ja ryhmävakuutusten osalta mahdollisimman pikaisesti nostetaan ikärajaa
60:sta ja 62:sta 65 vuoteen. Niissä ei jäädä odottamaan
kahta kuukautta per vuosi vaan tehdään niin nopeasti
kuin mahdollista.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Minä luen teille, mitä te
itse olette kirjoittanut. Tämä on valtioneuvoston
asetus, ja tämä tulee juuri voimaan, heti kun
tämä laki on hyväksytty. Te kirjoitatte
täällä: "Eläkettä koskevaa
sopimusta pidetään kohtuuttomana, jos sovittu
eläkeikä on alhaisempi kuin 60 vuotta." Pankaa
se viitonen tähänkin.
Mikä se on nyt tämmöinen ero, että duunarille 65,
mutta teidän suosikeillenne 60 vuotta? Tässähän
se näkyy, mikä linja teillä on.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä minusta oikeastaan
vaan hyvin kuvaa sitä, kuinka hulluja järjestelmiä meillä on. (Naurua)
Meillä on ollut mahdollisuus pankeissa tehdä tällaisia
johtajasopimuksia, joissa on kohtuuttoman alhaiset rajat, ja tässä paperissa,
mitä luette, siinä nyt ollaan nostamassa sitä edes
jonkin verran. Mutta niin kuin sanoin, hallituksen tahto on se,
että tämä yleispäätös,
joka tehdään, niin kyllä sen pitää heijastua
kaikkiin näihin rönsyihin, joita on.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Olen pitänyt teitä,
pääministeri, viisaana miehenä. (Naurua)
Viisaana miehenä te ymmärrätte myöskin,
että tämä hallituksen päätös
tulee tuottamaan suuria ongelmia ja vahinkoa yhteiskunnalle. Te
tunnette varmasti myöskin tämän sanonnan
"viisas väistää". Ette te menetä mitään, vaikka
te ilmoittaisitte, että puretaan tämä hallituksen
päätös ja lähdetään
puhtaalta pöydältä. Suora kysymys teille:
Mitä te omasta mielestänne menettäisitte,
jos te tämmöisen ilmoituksen antaisitte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys tästä vahingosta
yhteiskunnalle. Me olemme ilmoittaneet jo tässä alkuvuonna
sen, että todennäköisesti pelkästään
kolmessa vuodessa joudutaan ottamaan 30 miljardia euroa lisää velkaa.
(Ed. Kallis: En minä sitä kysynyt!) En tiedä,
jääkö se siihen. Minä haen tätä yhteiskunnan
vahinkoa vaan siinä, että me tulemme massiivisella
tavalla ottamaan velkaa, jotta selviämme tästä talouskriisistä,
jonka pahimmat vaiheet ovat valitettavasti vasta edessä. Vahinkoa
emme halua aiheuttaa myöskään sillä, ettemme
ottaisi huomioon tätä ikääntyvän
yhteiskunnan ongelmaa. Meillä on eläkeikäisten
määrä kasvamassa paljon enemmän
kuin työmarkkinoille tulee uusia työntekijöitä.
Jos me suljemme tältä silmämme, niin
me ajaudumme todella vahingolliseen tilanteeseen.
Puhemies:
Ehkä tätä kyselytuntia voidaan jatkaa
vielä kolmen kysymyksen verran, ed. Zyskowicz, ed. Martti
Korhonen ja ed. Filatov.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sirnölle sanon, että meidän
täällä salin oikealla laidalla ei tarvitse
yhä uudestaan kysyä pääministeriltä ja
hallitukselta, haetteko sopua palkansaajajärjestöjen
kanssa myös näissä eläkeasioissa,
koska tiedämme, että sopua haetaan, kuten pääministeri
täälläkin kertoi.
Sen sijaan, herra pääministeri, kysyn sosiaalituposta,
jota vasemmisto täällä sanoo kannattavansa
ja vahvasti tukevansa ja jonka osalta se epäilee hallituksen
sitoutumista, vaikka hallitus on selvästi ilmaissut sitoutumisensa
järjestöjen ja hallituksen yhdessä päättämään
sosiaalitupoon. Kysyn teiltä näin:
Uskotteko, että tämä sosiaalitupo
pysyisi kasassa, jos sosialidemokraattien ehdotuksen mukaisesti
eduskunta nyt hylkäisi siihen kokonaisuuteen liittyvän
työnantajan kelamaksun poistamisen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! On selvää, että jos
tämä ylivoimaisesti suurin asia, se, jolla työeläkkeiden
tulevaa rahoitusta turvataan, tässä kaadetaan,
niin sosiaalitupostahan on enää pieni siivu jäljellä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun näitä vastauksia
tässä nyt on kuullut, niin palaan siihen ensimmäiseen
puheenvuoroon, jossa sanoin, että heille pitää antaa
anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he
tekevät. Kyllä tästä nyt se
johtopäätös tulee. Tässä on
aukkoja liian paljon.
Herra pääministeri, kun te nyt liimaatte niitä hintalappuja
näihin asioihin ja korostatte valtavasti tämän
valtionvelan merkitystä — me kaikki tiedämme,
että se on iso, sen kanssa tulee tiettyjä vaikeuksia,
jotka tulevat väistämättä — onko teidän
mielestänne tämän yhteiskuntarauhan järkyttäminen
niin arvokas asia, että te tämän luottamuksen,
johon tämä suomalainen yhteiskunta on rakentanut,
vaarannatte tällä yhdellä eläkepäätöksellä?
Siitähän tässä on kyse, miten
tästä mennään eteenpäin,
miten rakennetaan tulevaisuutta ja miten se saadaan yhdessä hoidettua,
ja te ajatte nyt sitä nokkakolaria kohti.
Herra pääministeri, onko tämä yksi
päätös niin arvokas, että siihen
ei kannata lähteä hakemaan yhteistä,
vahvasti sitoutunutta sopimusta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun edellisen kerran tämä maa
velkaantui, vuonna 1995 myös te tulitte silloiseen hallitusrintamaan
mukaan. Te leikkasitte opintotuesta alkaen kaikkea mahdollista,
ja sen jälkeen oli valtavan pitkä nollalinjojen
aika. Nyt pyritään ottamaan tästä oppia,
on sitten kyse Ahon hallituksesta tai Lipposen ykköshallituksesta.
Yritetään ottaa oppia tästä.
Ei päästetä syntymään
massatyöttömyyttä eikä myöskään
tämän kriisin hintaa, laskua maksateta leikkauksilla
tai korkeilla veronkorotuksilla vaan töitä tekemällä.
Jos me olemme yhtä mieltä työuran pidentämisestä,
niin toimitaan myös johdonmukaisesti sen suuntaisesti.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri voisi tehdä yhden
lupauksen, että seuraavalla kyselytunnilla hän
vastaa esitettyihin kysymyksiin. Toivoisin, että te sanoisitte,
mitä te esitätte työnantajille, jotta
heitä kannustettaisiin tai jotta heitä pakotettaisiin
pitämään tästä ikääntyneestä työvoimasta
kiinni. Mitä te panostatte työelämän
hyvinvointiin? Nyt tämä on pelkkiä kauniita
sanoja. Me kaikki tiedämme, että ne hyvät käytännöt,
joihin ministeri Cronberg tässä viittasi, eivät
leviä, jos ei ole rahaa niitä levittää,
kertoa niistä ja tiedottaa niistä.
Sen lisäksi, miten te perustelette sitä, että kelamaksun
poistaminen on teille sosiaalitupon tärkein ja kiireellisin
asia, kun tämä järjestelmä olisi
pelastunut silläkin, että olisi tehty tämä päätös?
Jos olisi odotettu kelamaksun poistamisessa hieman aikaa, säästetty
vuodessa miljardi euroa ja sen verran vähemmän
velkaannuttu, niin me olisimme aika paljon kestävämmällä pohjalla. On
muitakin keinoja (Puhemies: Minuutti on kulunut!) tasapainottaa
tätä yhtälöä, esimerkiksi suunnata
veronkevennykset siten, että ne työllistävät
oikeasti.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus on käynnistänyt
ison joukon sellaisia hankkeita, jotka tähtäävät
nimenomaan työikäisen väen työhön
osallistumisen parantamiseen ja lisääntymiseen.
Sellaisista hankkeista osa on jo johtanut toimiksi, osa on jatkovalmistelussa.
Valmisteluelimiä ovat Sata-komitea, joustoturvatyöryhmä,
Akku-työryhmä, ja lisäksi minun ministeriöni
alaisuudessa on Tykes-toiminnat, työelämän
kehittämistoiminnot. Näissä kaikissa
ovat työnantaja- ja työntekijäjärjestöt
mukana. Tämä on tapahtunut hyvässä yhteistyössä,
ja hallitus toivoo, että näin voisi jatkua myöskin
tulevaisuudessa. Näiden äsken lueteltujen toimien
tavoitteena on vaikuttaa ylivoimaiselta, suurimmalta osaltaan sen
työpanoksen lisäämiseen, jota lisäystä me
välttämättä tarvitsemme.
Vielä kertaalleen: Taakse jääneen
10 vuoden aikaan työikäisen väen määrä on
lisääntynyt lähes 100 000 henkilöllä,
mutta edessä olevan runsaan 10 vuoden aikaan työikäisen
väen määrä vähenee
200 000 ihmisellä. Muutos on maailman nopein.
Meidän on pakko saada työuria pidentymään,
ja se koskee myöskin vähän täällä ikääntyneemmässä päässä.