3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi raha-automaattiavustuksista
annetun lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
raha-automaattiavustuksesta annettua lakia vuodelta 2001. Ehdotetuilla
muutoksilla pyritään keventämään ja
yksinkertaistamaan raha-automaattiavustusten hakumenettelyä ja
päätöksentekojärjestelmää.
Lisäksi on tavoitteena parantaa avustusten käytön
valvonnan edellytyksiä ja selventää sosiaali-
ja terveysministeriön ja Raha-automaattiyhdistyksen vastuita
avustusjärjestelmässä.
Raha-automaattiavustuksia jaetaan vuosittain miltei 300 miljoonaa
euroa noin 760 järjestölle ja säätiölle
terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Jako-
ja valvontamenettelyssä on Raha-automaattiyhdistyksellä keskeinen
asema. Avustushakemukset toimitetaan Raha-automaattiyhdistykselle,
joka käsittelee ne ja tekee niiden perusteella vuosittain
jakoehdotuksen sosiaali- ja terveysministeriölle. Lopullisen
jakopäätöksen on tehnyt ministeriön
esittelystä... (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa ministeri! Jos hiljennetään vähän
salia ja siirretään näitä tapaamisia
tuonne salin ulkopuolelle, niin päästään
järjestäytyneemmin eteenpäin. — Olkaa
hyvä.
Kiitoksia. — Eli lopullisen jakopäätöksen
on tehnyt ministeriön esittelystä valtioneuvoston
yleisistunto. Raha-automaattiyhdistys maksaa avustukset ja valvoo
avustusten käyttöä. Sosiaali- ja terveysministeriön
tehtävänä on ohjata ja valvoa Raha-automaattiyhdistystä avustusten
valmistelun ja käytön valvonnan osalta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on teettänyt Raha-automaattiyhdistyksen
avustustoiminnasta laaja-alaisen arvioinnin, jossa katsottiin avustustoiminnan
heikkouksiksi avustusprosessin moniportaisuus ja sitä seuraava
käsittelyn pitkä kesto. Esimerkiksi uusien projektiavustusten
kohdalla hakemuskäsittely kestää yli
kahdeksan kuukautta. Lisäksi katsottiin vaikeaksi varmistaa
avustusehdotusten yhteismitallisuutta ja hakijoiden tasapuolista
kohtelua. Edelleen tuotiin esiin avustustoiminnan vaikutusten heikko
seuranta ja päätöksentekoon liittyvä moninkertainen
harkinnanvaraisuus. Arvioinnin mukaan myös sosiaali- ja
terveysministeriön ja Raha-automaattiyhdistyksen välinen
työnjako- ja ohjaussuhde kaipasivat selkeyttämistä.
Myös Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV on esittänyt
kritiikkiä raha-automaattiavustuksiin liittyvästä säädöspohjasta ja
katsonut olevan tarvetta sen tarkistamiseen.
Tämän hallituksen esityksen taustalla on myös arpajaislain
uudistus vuodelta 2011, jolloin Raha-automaattiyhdistys sai lakisääteisen
yksinoikeuden raha-automaattitoimintaan. Tässä hallituksen
esityksessä pyritään päätöksentekoa
yksinkertaistamaan ja keventämään eri
tavoin. Valtioneuvoston yleisistunnon sijasta avustusten jakamisesta
päättäisi sosiaali- ja terveysministeriö.
Jo myönnettyjen avustusten avustusehtojen muuttamista ja
avustusten siirtoa koskevat teknisluontoiset päätökset
tekisi sosiaali- ja terveysministeriön sijasta Raha-automaattiyhdistys. Avustusten
hakuun ja valvontamenettelyyn liittyvistä määräajoista
säädettäisiin valtioneuvoston asetuksen
sijasta sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Nykyisen
kerran vuodessa tapahtuvan avustustenjaon sijasta voitaisiin jatkossa
siirtyä joustavampaan menettelyyn, jossa avustuspäätöksiä tehtäisiin
aiempaa nopeammin ja useammin kuin kerran vuodessa.
Esityksessä avustusten käytön valvonnan edellytyksiä parannettaisiin
erityisesti edellyttämällä avustuksensaajalta
tilintarkastajan raporttia, kun avustuksia on käytetty
vähintään 50 000 euroa vuodessa.
Lakiin otettaisiin maininta avustuksenhakijan tai avustuksensaajan
kiinteässä toiminnallisessa ja taloudellisessa
yhteydessä olevien yhteisöjen tietojen toimittamisesta
avustusten hakuvaiheessa ja avustusten käytön
valvonnassa. Kiinteä yhteys tarkoittaisi esimerkiksi rinnakkaissäätiöitä,
joiden sääntöjen mukaisena tehtävänä on
avustustenhakijan tai -saajan toiminnan tukeminen. Usein
on kyse säätiöstä, jonka hakijayhteisö aikanaan
on itse perustanut ja jolle se on siirtänyt varallisuutta.
Avustusten palauttamisvelvoitetta lyhennettäisiin 30 vuodesta 20
vuoteen huoneistonhankinta-, rakentamis- ja peruskorjausavustuksissa.
Avustetun omaisuuden tulee siten olla avustuspäätöksen
mukaisessa käytössä vähintään
noin 20 vuoden ajan. Esimerkiksi tukiasuntojen hankintaan myönnettyä avustusta
koskeva palauttamisvelvollisuus olisi jatkossa voimassa 20 vuotta,
mikä vastaa nykyisiä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
Aran ehtoja.
Esityksen mukaan laki tulisi voimaan keväällä 2013.
Lakia sovellettaisiin vuodesta 2014 alkaen myönnettäviin
avustuksiin. Sitä ennen myönnettyihin avustuksiin
sovellettaisiin kuitenkin takautuvasti 20 vuoden käyttövelvoitetta. Myös
avustusehtojen muuttamista ja avustusten siirtoa koskevat teknisluontoiset
päätökset tekisi sosiaali- ja terveysministeriön
sijasta Raha-automaattiyhdistys heti lain tultua voimaan.
Esitetyillä muutoksilla ei ole vaikutusta avustusten
kohdentumiseen yleishyödyllisille sosiaali- ja terveysalan
järjestöille. Muutoksilla pyritään
ottamaan huomioon toimintaympäristön haasteet
keventämällä valmistelua, tehostamalla valvontaa
ja reagoimalla nopeammin järjestökentällä tapahtuviin
avustustarpeisiin.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan sanoa, että kannatan
näitä muutosesityksiä, mutta samalla
haluan tiedustella, kun ministeri on paikalla, siitä, että — kuten
tekin sanoitte — kysymys on noin 300 miljoonan euron jakamisesta
ja tässä tehdään merkittävä esitys
siinä, että tämä viedään
valtioneuvoston yleisistunnolta sosiaali- ja terveysministeriön
päätettäväksi. Haluaisin kysyä teiltä ensinnäkin
sen kysymyksen, onko tarkoitus, että jatkossa siitä huolimatta
tämä esitys käy raha-asiainvaliokunnan
käsittelyssä, ja sitten toiseksi sitä,
että kun ministeriössä tehdään
tätä päätöstä,
niin viedäänkö tämä esitys
myös sosiaali- ja terveyspoliittisen ministerityöryhmän
käsiteltäväksi. Kyselen näitä sen
takia, että kun on näin suuresta summasta, jakoesityksestä,
kysymys, niin on tärkeää, että missään
vaiheessa ei tule epäilystä siitä, että jakoesitystä siinä loppuvaiheessa
poliittisesti jotenkin muuteltaisiin ja tämä yhdistyksille
tehty esitys ei toteutuisikaan.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Raha-automaattiyhdistyksellä on merkittävä rooli
suomalaisessa yhteiskunnassa. Tänä vuonna sieltä jaetaan
yli 301 miljoonaa euroa lähes 780 järjestölle,
ja veteraanit saavat vielä tuon reilun 112 miljoonaa. On
erittäin hyvä, että ministeri kiinnitti
huomiota myös näiden rahojen käytön
valvontaan. On tärkeää, että se
valvonta on huolellista ja käyttö läpinäkyvää. Erittäin
perusteltua on pohtia myös sitä, minkälaisia
hankkeita ollaan tukemassa, että näihin hankkeisiin
tulisi jatkuvuutta, ja myös sitä, että kun
tuo tukiaika loppuu, niin nämä hankkeet jäisivät
elämään myös sen jälkeen.
Valtaosa tuppaa olemaan sellaisia hankkeita, että ne sitten
loppuvat, kun tuo Raha-automaattiyhdistyksen antama tuki loppuu.
Voitaisiin etsiä myös sellaisia vaikuttavia hankkeita,
joilla olisi elinmahdollisuuksia sen jälkeenkin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja ministeri Risikko, 2 minuuttia.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Täällä edustaja
Vehviläinen kysyi tästä, miten nyt sitten
esimerkiksi tämä sosiaali- ja terveyspoliittinen
ministeriryhmä. Kyllä, tarkoitus on, että nämä asiat
käsitellään aivan niin kuin aikaisemminkin,
että ne käyvät siellä sosiaali-
ja terveyspoliittisessa ministeriryhmässä. Meillähän
on ollut nyt sellainen käytäntö, että ne
käyvät kaksi kertaa: ensin on niin sanottu lähetekeskustelu
ja esitellään tämä asia ja sitten
päätöskokous. Tämä käytäntö on
tarkoitus jättää, niin että itse
asiassa muuta muutosta ei tule kuin että se valtioneuvoston
istuntokäsittely nyt jää siitä pois.
Sitten tähän toiseen kysymykseen: raha-asiainvaliokunta
tulee olemaan jatkossakin se, jossa käytetään
tämä päätös.
Edustaja Heinonen puhui tästä, miten tärkeää on
nimenomaan se, että nämä hyvät
käytännöt, mitä kehitetään
näillä valtion tukemilla rahoilla, jäisivät
sitten elämään. Se on kyllä hurjan
tärkeää eli se, että me pystyisimme
tukemaan sellaisia hankkeita, jotka sitten pystyisivät
tekemään joitain sellaisia uusia käytäntöjä,
innovaatioita, mitkä voisivat sitten jäädä ihan
yhteiskunnassa käyttöön.
Tärkeää on myöskin se, että tällä tuetaan
nyt sitä järjestöpuolta. Meillä oikeastansa
järjestöillä olisi aika heikko tilanne,
jos ei tätä Raha-automaattiyhdistyksen avustusta
olisi, ja siitä syystä olen ehdottomasti sitä mieltä,
että Raha-automaattiyhdistyksen panosta tarvitaan tulevaisuudessakin
ja jopa vielä enemmän kuin tähän
asti. Tässä ei ole tarkoitus tehdä mitään
muutosta näihin järjestöille annettaviin
rahoihin, tarkoituksena on jopa saada niitä lisääntymään.
Mutta tärkeää on se, että tätä vaikuttavuutta
seurataan, että me arvioimme näitä hankkeita
ja saisimme juurtumaan niitä hyviä käytäntöjä,
mitä näissä kehitetään.
Se on sitä vaikuttavuuden edistämistä,
ja silloin voi sanoa, että nämä rahat
eräällä lailla hyödyttävät
tätä yhteiskuntaa ja ihmisiä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että ministeri
Risikko on tätä asiaa tässä esittelemässä.
Totean ensinnäkin sen tästä valmistelusta,
että tässähän on ollut tämmöinen
aika tavalla yksituumaisuus myös lausunnonantajien puolelta, mutta
sitten kiinnitin huomiota kyllä siihen, että sosiaali-
ja terveysalan järjestöjen yhteisjärjestö eli
Soste ry:hän omassa lausunnossaan esitti oman pelkonsa
siitä, että voi olla, että tässä pikkuhiljaa
on menossa muutos, jossa yhä enemmän ikään
kuin tätä järjestölähtöistä innovatiivista
toimintaa murretaan ja se liikaa ohjautuu julkisen sektorin tarpeista
käsin.
Otan tästä esimerkin. Vuosi sittenhän
hallitus omassa kehysriihessään lähti
murtamaan RAY:n avustuksien käyttöä.
Me tiedämme kaikki, että veteraanien kuntoutukseen
käytetään noin 100 miljoonaa euroa, kyllä,
se tiedetään, ja kaikki olemme sen hyväksyneet,
ja se on tärkeää näin. Mutta
muutoin sitten on erityisen tärkeää,
että näinä aikoina ja tulevaisuudessa
rahoitusta käytetään nimenomaan siihen,
mihin laki sanoo, eli sosiaali- ja terveysjärjestöjen
avustamiseen. Vuosi sitten kehysriihessään hallitus
teki päätöksen, että nyt tästä vuodesta
lähtien siirretään budjetin katteeksi
yhä enemmän tätä RAY:n rahoitusta,
tai mitä sieltä on tuottoa saatu, muistaakseni
10 miljoonaa tänä vuonna, seuraavana vuonna 10
miljoonaa, ja vuonna 2015 taisi olla 30 miljoonaa. Haluan omalta
osaltani ja keskustan osalta sanoa sen, että me emme hyväksy
sitä, että Raha-automaattiyhdistyksen tuottoa
vyörytetään valtion budjetin katteeksi.
Tässä salissa ovat olleet esillä Raha-automaattiyhdistyksen
asiat viimeksi laajasti vuonna 2011, kun muutettiin arpajaislakia
eli kirjattiin nimenomaan lakitasoisesti se, että Raha-automaattiyhdistyksellä on
yksinoikeus
tähän pelitoimintaan ja kasinopelitoimintaan Suomessa.
Se on erittäin tärkeää meidän
myös tässä salissa muistaa, miksi Raha-automaattiyhdistys
toimii.
Sitten näihin tämän esityksen muutoksiin
vielä. Oli hyvä, että tässä tuli
täsmennystä, koska itse ajattelin sillä tavalla,
kun ensimmäisen kerran kuulin tästä asiasta,
että siirretään päätöksenteko
sieltä yleisistunnosta STM:lle, että siinä tulee
kyllä yksittäiselle sosiaali- ja terveysministerille
erittäin paljon valtaa, kun yhdellä nimen kirjoituksella,
allekirjoituksella, päättää noin
300 miljoonan euron avustustenjaosta. Sehän on juuri näin,
että se on merkittävä päätös,
mitä kyseinen ja kulloinenkin ministeri sitten tekee. Pohdin
sitä, antaako se riskin siihen, että avaa sellaista...
Vähän niin kuin että mitkä järjestöt
ovat itselle läheisiä, niin katsellaan vähän
sinne lisää rahoitusta. Näin ei kyllä tule
tehdä. Minua rauhoitettiin tässä asiassa
näkökulmalla, että jos ministeri kerran
tekee sellaisen virheen, niin sosiaali- ja terveysjärjestöt
ovat sillä tavalla äänekkäitä järjestöjä,
että ne eivät tule katsomaan sitä hyvällä,
ja sellainen ei tulisi toistuvasti olemaan mahdollista. Pidän
siten tätä esitystä hyvänä ja
myös näiltä muilta osin.
Sitten haluan vielä palata tähän
päätöksentekoon liittyen valtioneuvoston
yleisistuntoon ja rahakuntaan. Kun täällä hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan, että yksi seikka, minkä takia
on haluttu siirtää tämä pois
sieltä valtioneuvoston yleisistunnosta, on nämä ministereitten jääviyskysymykset,
niin se on totta kai juuri näin, että varmasti
jotkut ovat joutuneet pohtimaankin sitä, pitääkö nytten
itseään jäävätä vai
ei. Itsekin muistan viime vaalikaudelta sellaista keskustelua. Sitten
samalla tavallahan myös rahakunnassa eli raha-asiainvaliokunnassa
koskevat samat jääviyssäännökset,
mutta tietysti ministereitä on siellä vähemmän
kuin valtioneuvoston yleisistunnossa.
Sitten siitä, mitä siellä loppuvaiheessa
itse sille RAY:n, Raha-automaattiyhdistyksen, tekemälle
esitykselle tapahtuu: Minun kokemukseni kyllä viime vaalikaudelta
ja hallituskaudelta on, että siellä valtioneuvostossa
ei tapahtunut enää yhtään muutosta.
Muutoksia ei enää tapahtunut siellä istuntovaiheessa,
mutta sen tiedän, että pieniä muutoksia
on aiemmin tapahtunut, ja itse asiassa nyt, kun tässä helmikuun
alussa tehtiin tämä jako, siellä tuli
kuitenkin muutaman sadantuhannen euron muutokset siihen Raha-automaattiyhdistyksen
hallituksen esitykseen, ja sitä muutosta pidän
aika suurena.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Me puhumme täällä paljon
uusista innovaatioista ja riskinotosta. Juuri tällä saralla
RAY:n toiminta rahoittajana on erittäin tärkeää.
RAY käynnistää hankkeita, joissa etsitään
ratkaisuja parantaa esimerkiksi kolmannen sektorin palveluita. RAY:n tuella
voidaan ottaa riskiä epäonnistua ja prosessin
kautta löytää paras ja tehokkain tapa
tuottaa palvelua. RAY mahdollistaa siis palveluinnovaatioiden synnyn.
Nyt Raha-automaattiyhdistyksen avustuksista päättäminen
on siirtymässä pois valtioneuvoston yleisistunnolta.
Lakiesityksen mukaan päätösten tekeminen
siirtyisi sosiaali- ja terveysministeriölle. Tavoitteena
on yksinkertaistaa RAY:n avustusten jakoa ja helpottaa valvontaa.
Esityksen mukaan uudistus mahdollistaisi sen, että avustuksia
voitaisiin jatkossa myöntää useamminkin
kuin kerran vuodessa. Avustushaut voisivat olla jatkuvampia tai
teemahakuja.
Uudistukset ja toiveet ovat kannatettavia. Kun hakumenettely
yksinkertaistuu, on eri toimijoilla joustavammat mahdollisuudet
osallistua hakumenettelyyn. Useammin kuin kerran vuodessa tapahtuva
hakumenettely avaa myös mahdollisuuksia parantaa eri hakijoiden
toimintaedellytyksiä ja tehdä tehokkaammin heille
kuuluvia tehtäviä.
Huoleni on kuitenkin se, kuinka päätösvallan kaventuminen
vaikuttaa. Korostuuko tällöin poliittinen ohjaavuus
aiempaa enemmän? Miten taataan, että edelleen
avustusten jakamisessa katsotaan kokonaisuutta eivätkä tilanteet
sorru siihen, että vain tietyn tahon edustajat saavat avustuksia
mutta tietyn tahon eivät? RAY:n toiminnan kannalta on erittäin
tärkeätä huolehtia siitä, että hakijat
kokevat saavansa oikeudenmukaisen kohtelun ja kaikki tahot ovat
tasavertaisessa asemassa, kun päätöksiä tehdään.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus on hyvä ja
kannatet- tava, koska muutoksella pyritään
keventämään ja yksinkertaistamaan raha-automaattiavustusten
käytön valvonnan edellytyksiä ja selventämään
sosiaali- ja terveysministeriön ja
Raha-automaattiyhdistyksen vastuita avustusjärjestelmässä.
Tärkein muutos nykykäytäntöön
on se, että avustusten jakamisesta päättää jatkossa
sosiaali- ja terveysministeriö eikä valtioneuvosto
kuten nyt. Käytännössähän
tilanne on sellainen, että Raha-automaattiyhdistyksen hallitus
tekee esityksen, joka 95-prosenttisesti on vahvistettu valtioneuvoston
kokouksessa, ja nyt tämä vahvistus siirtyy siis
sosiaali- ja terveysministeriöön. Asia on siinä mielessä ihan
järkevä, että avustukset myönnetään
enimmäkseen sosiaali- ja terveysjärjestöille
ja sosiaali- ja terveysministeriössä on varmasti
toiminnasta paras tietämys. Järkevää on myös
se, että myönnettyjen avustusten avustusehtojen
muuttamista ja avustusten siirtoa koskevat teknisluontoiset päätökset
tekee jatkossa Raha-automaattiyhdistys eikä ministeriö.
Tavoitteena on siis purkaa turhaa byrokratiaa, ja se on positiivista,
mutta myös tämä vaikuttavuuden arviointiin
panostaminen entistä enemmän on hyvä asia.
Erilaisiin hankkeisiin käytetään Suomessa
nimittäin miljoonia euroja, ja kaikkien hankkeiden vaikuttavuutta
ei ole kenties riittävästi tutkittu. Vaikuttavuuden
arvioinnin vaikeushan on siinä, että sitä ei
voi tehdä heti hankkeen päätyttyä vaan
kenties vasta muutaman vuoden kuluttua hankkeen päättymisestä.
Joskus tuntuu myös siltä, että rahoituksen
loputtua toiminta loppuu ja hankkeen piirissä olevat ihmiset
jäävät ikään kuin tyhjän
päälle, ja näin ei toki saisi käydä.
Hankkeessa pitäisikin aina suunnitella elämä myös
hankkeen jälkeen, ja tähän pitäisi
myös näissä Raha-automaattiyhdistyksen
hankkeissa kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen avustukset ovat
erittäin merkittävä avustusmuoto yleishyödyllisille
järjestöille ja säätiöille.
Viime vuonna, 2012, kaikkiaan 282 miljoonaa euroa jaettiin noin
1 600 kohteeseen — varsin merkittävä määrä näitä kohteita.
Yksi merkittävä avustusten saajaryhmä on
sotiemme veteraanit. Heidän hoitoonsa ja kuntoutukseensa
rahoitusta ohjattiin viime vuonna noin 100 miljoonaa euroa ja kuluvana
vuonna 112 miljoonaa euroa. On siis kyse tärkeästä yleishyödyllisestä avustustoiminnasta.
Tämä lakiesitys yksinkertaistaa raha-automaattiavustusten
hakumenettelyä ja päätöksentekojärjestelmää.
Tarkoituksena on siis siirtää näiden
avustusten päätöksenteko valtioneuvoston yleisistunnosta
sosiaali- ja terveysministeriöön. Tarkoitus on
myös avustusehtojen muuttaminen ja avustusten siirto: niitä koskevat
päätökset siirretään
sosiaali- ja terveysministeriön sijasta Raha-automaattiyhdistykselle.
Se selkeyttää tätä ministeriön
ja Raha-automaattiyhdistyksen välistä tehtävänjakoa.
Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2014 alusta.
Tämä laki ei vaikuta avustusten kohdentamiseen,
eli tässä ei oteta kantaa niihin käyttötarkoituksiin,
miten Raha-automaattiyhdistyksen avustuksia kohdennetaan. Yksi hyvä asia
on se, että tarkoituksena on luoda edellytyksiä niin
sanottuun jatkuvaan hakuun: avustuksia ei myönnettäisi
enää vain kerran vuodessa, vaan niitä voitaisiin
myöntää vuoden mittaan useammin ja käyttää erilaisia
teemahakuja. Tämä antaa yhteiskunnallisille järjestöille
mahdollisuuden reagoida nopeammin niihin tarpeisiin, joita ilmenee,
ja avustusjärjestelmä myös sitten joustaa
ja tukee tätä nopeaa reagointia. Se on hyvä,
erittäin hyvä, asia.
Haluan myös nostaa yhden yksityiskohdan tästä lakiesityksestä vielä esille,
ja se on tämä investointiavustusten käyttövelvoite.
Tällä hetkellä käyttövelvoite
investointikohteissa, kiinteistökohteissa, on 30 vuotta,
ja nyt tämän lakiesityksen mukaan tuo käyttövelvoite
laskettaisiin 20 vuoteen. Se on erittäin hyvä suunta,
koska nykyajassa 30 vuoden jakso mille tahansa toiminnalle ja siihen
tehtäviin investointeihin on erittäin pitkä ja
tällä voidaan sitten välttää niitä takaisinperintöjä,
jotka seuraavat siitä, jos käyttötarkoitus muuttuu
liian aikaisin. Eli 20 vuoteen tuo käyttövelvoite
tässä nyt on tarkoitus säätää.
Tämä on erittäin hyvä lakiesitys,
ja sitä on helppo kannattaa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Raha-automaattiyhdistys on erittäin
merkittävä suomalainen hyvinvoinnin edistämisen
toimija kansalaisjärjestöjen kautta. Toivoisin
itse, että Raha-automaattiyhdistys voisi tulevaisuudessa
säilyttää itsemääräämisoikeuden
yhä enemmän, sillä tämä kehitys,
mikä on alkanut jo vuodesta 38, on johtanut siihen, että yhä enemmän
tämä rahankäyttöpäätös
siirtyy ministeriöille, niin kuin tässä uudessa
esityksessä se selkeästi nähdään.
Itse kannatan toki sitä, että saadaan lisää joustavuutta,
esimerkiksi avustuksia voidaan hakea kesken vuoden, mutta epäilen
kovasti sitä, että kun ministeriöille
siirretään avustuksen myöntämisoikeus
valtioneuvoston yleisistunnon sijasta, niin tässä käy
niin kuin juuri edustaja Vehviläinen mainitsi, että hyvin
helposti voidaan ministeriössä ruveta myöntämään
rahaa niille toimijoille, jotka ovat lähellä ministerin
arvomaailmaa tai ministeriön hankkeita, ja tämä vaarantaa
tasa-arvoisen kohtelun järjestön osalta.
Nythän tänä vuonna jaetaan 301 miljoonaa 779
järjestölle, joilla on merkittävät
1 596 eri hanketta. Tämä on erittäin
merkittävä työkenttä suomalaisen
hyvinvoinnin edistämisessä. Minä pahoin
pelkään, että riippuen aina hallituksesta me
tulemme näillä toimilla viemään
uskottavuuden siltä, että Raha-automaattiyhdistyksellä on oikeus
kerätä näitä varoja monopolinomaisesti.
Tänä vuonnahan arpajaisvero nousi 19 miljoonaa
euroa. Valtio kerää 92,8 miljoonaa euroa pelkkiä veroja
tästä yleishyödyllisestä toiminnasta.
Tämä on yksi syy, miksi kansainväliset
pelifirmat hyökkäävät EU:ssa
Suomea vastaan ja vaativat tämän monopolin purkamista,
että valtio ei anna sitä kaikkea rahaa suoraan
yleishyödylliseen toimintaan.
Toisena asiana: vaikka on hyvä, että 112 miljoonaa
euroa Valtiokonttorin kautta menee sotaveteraanien kuntoutukseen,
niin sekin on poissa suoraan kolmannen sektorin päätösvallasta,
ja siinä mielessä se päätösvalta
kapenee nyt tällä hetkellä siihen 301
miljoonaan euroon.
Yhtenä huomiona olisin myös halunnut vähän haastaa
edustaja Jokista kokoomuksesta. Hän sanoi, että avustusten
käyttövelvoitetta lyhennetään
30 vuodesta 20 vuoteen huoneiston hankinta- ja rakentamis- ja peruskorjausavustuksissa
ja se on hyvä asia. Mainitsit näin, perusteluna
se, että ei voida tietää 30 vuoden päähän,
jos avustusta otetaan, pystytäänkö sitä tuottamaan,
sitä toimintaa. Tosiasiassa kuitenkin se raha, mikä investoinneissa
käytetään, käytetään
esimerkiksi tukiasuntojen rakentamiseen, ja jokainen meistä tietää,
että sen käyttöiän pitäisi
olla uudisrakennuksessa esimerkiksi 50 vuotta, joten olisi hyvin suotavaa,
että se raha olisi siinä käytössä,
mihin se on myönnetty, koko sen rakennuksen elinkaaren
ajan esimerkiksi. Meillä tulee olemaan jatkossakin pulaa
asunnoista tässä maassa. Nytten 20 vuoden määräaika
30 vuoden sijasta minun mielestäni tuo mukaan myös
määrätynlaisia pelaajia tälle
alalle. Aina kun nähdään niin sanotun helpon
rahan mahdollisuus, se tuo tahoja, jotka toimivat aluksi näennäisesti
eettisesti, mutta jatkossa totuus paljastuu siten, että kysymyksessä onkin
voiton maksimoiminen. Tämänhän me olemme
nähneet jo esimerkiksi lastensuojelubisneksen kasvussa
maassamme.
Kaiken kaikkiaan on hyvä, että kehitystä tapahtuu,
ja en rupea vastustamaan tätä lakiesitystä,
mutta jään mielenkiinnolla seuraamaan ennen kaikkea
sitä, että ministeriö ei tule käyttämään väärin
sille annettuja valtuuksia avustusten myöntämisessä.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Niikko tuossa otti esille tuon
käyttövelvoitteen lyhentämisen, joka
tähän lakiesitykseen sisältyy, elikkä käyttövelvoite
esitetään lyhennettäväksi 30
vuodesta 20 vuoteen. Niin kuin tuossa puheenvuorossani toin esille,
se on erittäin hyvä asia, koska on hyvin vaikea
ennakoida, jatkuuko se kyseinen toiminta, johon tuo avustus, investointiavustus,
on myönnetty, onko sille toiminnalle tarvetta 30 vuoden
päästä. Esimerkkinä voin mainita:
Muutama vuosi takaperin oli suuri tarve pakolaisten vastaanottokeskuksille.
Tällä hetkellä se tarve on vähentynyt
huomattavasti. Olosuhteet ovat muuttuneet, lainsäädäntö muuttunut,
ja sitä tarvetta ei ole. Toinen peruste, joka tähän
käyttövelvoitteen vuosimäärän
alentamiseen kohdistuu, on se, että nyt se on yhteneväinen
Aran avustuspäätösten ja velvoitteiden
kanssa. Elikkä kun tämä 20 vuotta on
sama kuin Aran avustuksissa, niin silloin se on johdonmukainen ratkaisu.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen tuella tehdään
erittäin arvokasta työtä järjestöissä eri
puolilla Suomea, kaiken kaikkiaan 282 miljoonalla eurolla viime
vuonna. Tuesta pääsi iloitsemaan 760 järjestöä ja
siellä vielä 1 600 kohdetta.
Toisin kuin edustaja Niikko, itse en olisi huolissani ollenkaan
siitä, että tämä lakiesitys
lisäisi väärinkäytösten
todennäköisyyttä. Pidän itse
asiassa mahdollisena, että ihan päinvastaistakin suuntaa
koetaan.
Ennen kaikkea tässä on kyse siitä,
että tämä uudistus yksinkertaistaisi
pieneltä osaltaan tätä RAY:n prosessia
ja lisäksi antaa sellaisia mahdollisuuksia, että tulevaisuudessa
voidaan edelleen kehittää toimintaa niin, että voitaisiin
päästä tällaiseen jatkuvampaan
hakumenettelyyn sen yhden vuosittaisin haun sijaan. Sitä kautta
helpotettaisiin varmasti järjestöjen elämää ja
toimintaedellytyksiä.
Raha-automaattiyhdistys etsii varmasti jatkuvasti oikeaa balanssia
siitä, miten järjestöissä tehtävän
työn vaikuttavuus varmistetaan, miten mahdolliset väärinkäytökset
minimoidaan, mutta toisaalta koetetaan myöskin karsia sitä byrokratiaa,
jota hakemusten täyttämiseen liittyy. Itse olen
huolissani siitä, miten erityisesti pienet ja puhtaasti
vapaaehtoispohjalta toimivat järjestöt pärjäävät
näissä hauissa, kun heillä ei ole osaamista
eikä välttämättä jatkuvuuttakaan
tässä paperityön tekemisessä,
vaikka itse toiminta olisi erittäinkin arvokasta ja tukemisen
arvoista. Kysyisinkin ministeriltä, miten näette
suunnan: mitä voitaisiin vielä tehdä sen
hyväksi, että hakeminen olisi yksinkertaisempaa,
kuitenkaan vaarantamatta sitä työtä,
mitä tehdään sen eteen, että se vaikuttavuus
todella saadaan varmistettua?
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Halusin vastauspuheenvuoron edustaja Grahn-Laasoselle
ja Jokiselle siitä mainitakseni, että en nyt tarkkaan
tiedä, mutta eikös Aran avustusosuus ole noin
25 ja enintään 50 prosenttia investointikohteessa
ja Raha-automaattiyhdistyksellä 70 prosenttia, joten siellähän
on suuremmat rahat liikkeellä, jopa enemmänkin,
Raha-automaattiyhdistyksen avustuksissa, joten on luonnollista,
että siellä on pidemmät siirtymäajat,
esimerkiksi tämä 30 vuotta, jotta se kuolettuu,
se rahan käyttö.
Toisekseen, esimerkiksi kun Raha-automaattiyhdistys antaa pitkäaikaisasunnottomuuden
investointitukea asuntojen rakentamiseen, niin kyllähän
se tosiasia on, että kyllä niitä asuntoja
tarvitaan vuosikymmentenkin päästä, ei
se tarve häviä mihinkään. Toki
on eri asia joku vastaanottokoti kuin asuntoinvestointi. Näissä tulisi
tehdä pieni ero. En haluaisi sitä nähdä,
että sattuisi tulemaan semmoinen tilanne, että 20
vuoden päästä esimerkiksi säätiöt
tai järjestöt tai jotkut muut laittavat jollakin
tavalla muuhun käyttöön sen asunnon kuin
siihen, mihin käyttötarkoitukseen valtuutus alkuperäisesti
on antanut luvan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä laki
on kannatettava. Kun avustuspäätöksen
teko menee sosiaali- ja terveysministeriölle, niin siellä on
varmaan enemmän asiantuntemusta ja joustavuutta.
Edelleen on hyvä mainita, että kun meillä on vielä näitä sotiemme
veteraaneja, aina vuosittain nyt toistaiseksi tämä 100
miljoonaa annetaan heille. Mutta laskin, että runsaan kymmenen vuoden
kuluttua nuorimmat sotaveteraanit ovat jo lähes satavuotiaita,
niin että aikanaan tämä 100 miljoonaakin
menee varmaan sitten toisiin kohteisiin.
Ja kysyisin: onko ministeriössä tietoa siitä, menevätkö nämä rahat
aina vuodesta toiseen samoille järjestöille vai — kysyn
vähän niin kuin edustaja Niikkokin — onko
odotettavissa, että myös ministeriön
sydämestä kaukana olevat järjestöt
ovat tasapuolisesti jaonsaannissa?
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin useat edustajat ovat täällä todenneet,
pitäisi hankkeiden vaikuttavuuden arviointi ottaa todellakin
paremmin huomioon jo ihan hankesuunnitelmavaiheessa, elikkä sinne
voitaisiin liittää vaikka selvitys siitä,
miten hankkeessa kehitetyt asiat jäävät
sitten elämään hankkeen jälkeen.
Aivan liian usein käy niin, että hankkeiden hyvät
käytännöt jäävät
vain maininnoiksi sinne hankkeiden loppuraportteihin mutta niille ei
sitten ole muuta tulevaisuutta. Tätä ongelmaa varten
pitäisi kehittää jonkinnäköinen
ihan oma systeeminsä, jotta nämä hyvät
käytännöt jäävät sitten
oikeasti elämään muun muassa muualla kuin
siellä hankkeessa. Tämä voisi ehkä olla myös
yksi perusta, kun saman hakijatahon uusia hankehakemuksia hyväksytään.
Toinen ongelma on se, että järjestötyössä käy aika
usein niin sekä yleisavustusten että kohdeavustusten
suhteen, että varsin suuri osa, jopa 30 tai 40 prosenttia,
rahoituksesta menee hallintoon, joko sitten yleishallintoon tai
kohdeavustusten osalta hankkeen hallintoon, eikä sinne
varsinaisen kohderyhmän tavoittamiseen. Näihin ongelmiin
todella tarvitsisimme lisää ohjeistusta järjestötyön
kentässä, kun näitä RAY-avustuksia käytetään.
Toivon, että myös muun muassa näihin
kiinnitetään jatkossa huomio, kun tämä avustusten
myöntämisasia tässä nyt virtaviivaistuu.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa kansalliset pelit ovat erittäin
merkittäviä meille sosiaali- ja terveydenhuollon
ja ylipäänsä sosiaalisen työn,
julkisen sektorin täydentäjinä. Tässä on
pari asiaa kansallisten pelien aseman turvaamiseksi, hyväksyttävyyden
varmistamiseksi:
On se, että niitä ei pidä betonoida
pysyviin menoihin, niin kuin pelastushelikopterijärjestelmää meinattiin.
Silloin, kiitos vain ministeri Risikolle, pystyimme siihen puuttumaan.
Ne olisivat syöneet uskottavuutta hyvin helposti tältä Euroopassa
vähän kummajaiselta eli tätä kautta
tapahtuvalta rahoitustavalta.
Toinen on sitten se, että Veikkauksen ja monen muun
pitää myöskin reagoida vahvemmin peliriippuvuuteen.
Myöskään tällainen jättipottien
käyttäminen ei ole kyllä kovin paljon
hyväksyttävyyttä lisäävä,
vaikka liikevaihtoa se kyllä lisää.
Nyt on tärkeätä myös se,
että sosiaali- ja ter-veydenhuollon palvelujärjestelmässä haetaan laajempia
kokonaisuuksia nyt tällä uudella järjestelyllä.
Toivon, että nimenomaan ministeri Risikko ja hallitus kiinnittävät
huomion juuri erityisesti tässä ajassa nyt tämän
kasvaneen syrjäytymisen, mielenterveys- ja päihdetyön
ym. tukimuotoihin ja siihen kansalaisjärjestöaktiivisuu-teen,
jolla me voimme viranomaistyötä nyt täydentää,
koska me emme viranomaisen otteella nyt pysty tässä tilanteessa
riittävästi reagoimaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäki otti tuossa
esille tär-keän asian elikkä tämän
peliriippuvuuden ja siihen kohdennettavat toimenpiteet. Onkin siinä mielessä hyvä,
että nyt, kun nämä peliriippuvuuteen
liittyvät asiat ovat sosiaali- ja terveysministeriön
toimialaa, myös tämä avustusten kohdentaminen
on siellä samassa ministeriössä ja tähän peliriippuvuuteen
vakavasti suhtaudutaan.
Tästä vielä nostaisin esille yhden
asian, joka nousi tuossa edustaja Mäkipään
puheenvuorossa. Hän toi esille sen, että veteraaneille
kohdistettavien avustusten tarve vähenee. Se on luonnollista,
että se vähenee, mutta kuitenkaan lähivuosina
ei ole mitään syytä lähteä pienentämään
veteraaneille kohdistuvien avustusten määrää,
koska se toimintakyky heikkenee siellä huimaa vauhtia ja
ne tukitoimet vaativat enemmän varoja. Vaikka joukko harvenee,
niin apua tarvitaan enemmän ja vielä useita vuosia
meillä on tarvetta avustaa veteraanijärjestöjä.
Se tuki on siellä todella tarpeen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä hiukan täydentää tai
korjata tätä äskeistä lausuntoa
tukisummien määrästä. Kun katsoin näiltä Raha-automaattiyhdistyksen
ja Aran sivuilta, niin tosiaan Raha-automaattiyhdistyksellä on
peruskorjaushankkeissa toki 80 prosentin investointituki, mutta
sitten näissä yksittäisissä tukiasuntohankinnoissa
se investointituki on vain 50 prosenttia ja toimitila-avustuksissa
70 prosenttia ja ikäihmisten tukiasunnoissa 35 prosenttia,
elikkä sielläkin on monenlaisia eri perusteita
ja tukitaulukkoja. Aralla vastaavasti on 10 prosentista 50 prosenttiin,
joten onhan siellä hiukan eroavaisuuksia Aran ja Raha-automaattiyhdistyksen
tukipolitiikassa. Ymmärrän toki sen, että kuitenkin
tätä Araa on käytetty yhtenä mittarina,
kun RAY:tä ollaan nyt viemässä siihen
samaan suuntaan, toki siellä on joku peili, josta on katsottu.
Vaikka se peili olisi todellinen, kuitenkin pelkään
sitä, että tämä kehitys ei turvaa
niitten asuntojen pysymistä sen 20 vuoden jälkeen kaikilta
osin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Grahn-Laasonen nosti esille erittäin
tärkeän asian puheenvuorossaan, eli olen samaa
mieltä siinä, että pienet vapaaehtoistyötä tekevät
järjestöt ovat vaikeuksissa näiden hakemusten
tekemisissä, sillä hakemusten tekeminen vaatii
joskus jopa ihan ammattimaista osaamista. Kysynkin ministeriltä,
näkeekö hän mitään
mahdollisuuksia helpottaa tätä hakemisen prosessia.
Toiseksi kysyn ministeriltä, miten hän näkee täällä esille
otetun vaikuttavuuden arvioinnin eli voisiko järjestöjä velvoittaa
vaikuttavuuden arviointiin ja pitäisikö siihen
osoittaa ihan rahoitusosuutta tässä hankerahoituksessa.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Muutama puheenvuoro tässä inspiroi
itseänikin ottamaan kantaa muutamaan asiaan, mitä tuli
esille.
Tämä peliriippuvuus, mikä mainittiin
täällä, on vakava ongelma, ja siihen
pitää kiinnittää huomiota. Peliriippuvuus
on hyvin pitkälti alkoholismiin verrattavissa oleva sairaus,
ja alkoholin kanssahan on tehty sen tyyppinen lainsäädäntö,
että nämä paljousalennukset on kielletty.
Miten ministeri näkee, voitaisiinko tämän
peliriippuvuuden kanssa soveltaa tätä samaa, että esimerkiksi
näillä jättipoteilla mainostaminen jossain
kohtaa tiettyyn rajaan asti ehkä kiellettäi-siin?
Sitten tulivat myöskin veteraanit täällä puheeksi.
Totta on, että kymmenen vuoden päästä varmaan
sotaveteraaneja ei ole enää jäljellä kuin muutama,
mutta ei ole tarkoituksenmukaista, että tässä vaiheessa
yhtään nyt edes puheen tasolla ajateltaisiin,
että heiltä voitaisiin vähentää näitä apuja,
koska vaikka veteraanien määrä vähenee, tulevat
nämä jäljellä olevat veteraanit
olemaan huomattavasti vaikeampihoitoisia.
Sitten myöskin näistä vastaanottokeskuksista tuossa
aiemmin puhuttiin, ja Jokinen aivan oikein totesi, että muutama
vuosi sitten tarve väheni ja sinne ei ollut enää syytä kohdistaa
niin paljon näitä Raha-automaattiyhdistyksen varoja. Syy
oli yksinkertaisesti silloin se — olin itse silloin niissä hommissa — että täältä
eduskunnasta tuli
päätös, jossa turvapaikanhakijoiden saamia toimeentulotukia
leikattiin oikein rajusti, jolloin sitten näiden turvapaikkahakemusten
määrä väheni Suomessa oikein
radikaalisti, ja se johti sitten siihen, että näitä vastaanottokeskuskapasiteetteja
ei ole enää niin paljon tarvittu. Samaa hyvää kehitystä tässä asiassa
toivon tulevaisuudessakin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti tuohon investointiavustusten
käyttövelvoite -keskusteluun. Se, että tuo
käyttövelvoite tämän lakiesityksen
perusteella lyhennetään 30 vuodesta 20 vuoteen,
saattaa aiheuttaa ja todennäköisesti aiheuttaakin
sen, että näitä yleishyödyllisiä investointihankkeita
lähtee liikkeelle herkemmin, uskalletaan lähteä investoimaan. Järjestöt
uskaltavat lähteä näihin palveluasuntoihin
ja muihin investoimaan, kun tuo käyttövelvoite
on lyhyempi. Ne rakennuksethan eivät siitä mihinkään
häviä, vaikka käyttövelvoite
loppuu 20 vuoden jälkeen. Ne ovat käytettävissä ja
hyödynnettävissä myös muihin
vastaavanlaisiin tarkoituksiin.
Vielä tuohon veteraanien kuntoutus -keskusteluun.
Se tarve meillä on vielä pitkään.
Sitten kun tuo kunnioitettu veteraanisukupolvi joukostamme poistuu,
niin samanlaista kuntoutustarvetta on meidän rauhanturvaajillemme
ja kriisinhallintatehtävissä oleville henkilöille.
Sitä tarvetta on, se on nyt jo ilmennyt, että tällaista
kuntoutusavustustarvetta riittää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten ministeri Risikko, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä teidän kommenteistanne.
Näistä pystyi vetämään
sen johtopäätöksen, että me
kaikki kannamme huolta siitä, että kolmannen sektorin
tuki tarvitaan tulevaisuudessakin nimenomaan täydentämään julkisen
sektorin toimia. Täytyy sanoa, että sosiaali-
ja terveydenhuolto ei toimisi tällä tavalla, näin
hyvin, jos meillä ei olisi näitä kolmannen sektorin
toimijoita — kiitos järjestöille — ja
on hienoa, että me pystymme tukemaan.
Katsoin näitä teemoja, mihin on annettu tämän
vuoden jaossa, ja siellä ovat järjestötoiminnan
rakenteiden tukeminen, matalan kynnyksen palvelut, loma- ja leiritoiminta,
viestinnällinen vaikuttaminen, ryhmämuotoinen
tuki ja toimintakyvyn edistäminen, yksilöllinen
tuki ja toimintakyvyn edistäminen, asumisen edistäminen
ja kehittäminen ja sitten palvelujärjestelmän
kehittäminen sekä kriisiauttaminen. Nämä ovat
juuri niitä teemoja, joihin tämän vuoden
rahat on jaettu.
Muutamiin teidän kysymyksiinne. Täällä todettiin
näistä haasteista, projektiluontoisen työn haasteista,
eli siitä, miten se saataisiin juurtumaan ja miten saataisiin
se arviointi siihen mukaan, ja nämä on kyllä huomioitu.
Jo aikoja sitten Raha-automaattiyhdistys teki muutoksiakin tähän
hakumenettelyyn, ja sinne tuli ihan kriteeriksikin se, että jo
hakemuksessa pitää näkyä se, miten
juurrutetaan käytäntöön ja miten
sitten esimerkiksi arvioidaan, ja rahoitushakemuksessakin voi jo
siihen arviointiinkin anoa rahaa, ja se on kyllä todella
tärkeää. Tärkeää on
myöskin se, että tätä vaikuttavuuden
arviointia — ei ainoastaan tuloksellisuuden arviointia
vaan myöskin vaikuttavuuden arviointia — tehdään,
ja olen kanssanne samaa mieltä, että sitä pitääkin
tehdä. Koska se on yksi vaikeimmista arvioinnin lajeista,
sitä kannattaa kehittää.
Täällä kysyttiin myöskin
sitä, meneekö samoille. Ei mene, nimittäin
Raha-automaattiyhdistys tekee aina suunnitelman ja katsoo, miten pitkästä hankkeesta
olisi kysymys, ja todella on määräaikoja,
mitä annetaan, ja aika harvoin sitä sitten pystyy
jatkamaan enää niin sanottua seuraavaa kautta.
Siis saattaa olla kolmen vuoden projekteja, ja sitten se loppuu.
Ja tärkeäähän onkin se, että myöskin
ne uudet innovatiiviset hankkeet pääsisivät
mukaan.
Tästä, mihin viittasitte, että pitää olla
aika hyvä koneisto ja osaaminen, että näitä hakemuksia
pystyy tekemään: Siitä syystä Raha-automaattiyhdistys
kyllä auttaa siinä ja antaa tukea, että näitä hakemuksia
voivat tehdä myöskin sellaiset, joilla ei ole
ihan tällaista koneistoa tekemässä näitä hakemuksia.
Minun mielestäni se on hyvä asia. Ei voi olla
niin, että pelkkä hakemuksen hyvyys olisi se kriteeri
vaan nimenomaan se toiminnan hyvyys ja vaikuttavuus, mitä siinä haetaan.
No, sitten täällä otitte puheeksi
myöskin tämän monopoliaseman, ja se on
aivan totta, se ei saa vaarantua. Meidän pitää tehdä ihan
kaikki asiat sen hyväksi, että Raha-automaattiyhdistyksen
monopoliasema ei vaarantuisi.
Täällä puhuttiin myöskin
veteraaneista, ja täällä erittäin
viisaan puheenvuoron käytti edustaja Mäkipää tästä.
Edustaja Niikko sanoi tästä veteraanikuntoutuksesta,
ja minä kyllä sanoisin näin — aivan
niin kuin täällä moni muukin totesi,
Jokinen ja moni muu — että me tarvitsemme nyt
veteraaneille kuntoutusta, ja se on sellainen juttu, että mitä vanhemmaksi
veteraanit tulevat, sitä enemmän he tarvitsevat
apua. Me emme voi vähentää veteraanikuntoutuksesta.
Ja sitten tulee myöskin tämä saattaen
vaihtaminen tulevaisuudessa ikääntyneiden kuntoutukseen.
Me tarvitsemme sitä kuntoutusta kyllä tulevaisuudessakin,
ja nimenomaan Suomi ikääntyy Euroopan maista ensimmäisenä.
Sitten täällä todettiin tästä hakemusten
yksinkertaistamisesta, ja sitä varmasti tehdään,
ettei olisi kovin monimutkainen tämä prosessi,
sitä tehdään. Mutta sitten on myöskin
se, mitä minä itse näen, miten tätä pitää kehittää:
Meidän pitää kehittää entistä enemmän
tällaisia laajoja ohjelmia. Jos meillä on hurjan
paljon pieniä, pieniä, pieniä projekteja,
niin se ei välttämättä tuota
sitä synergiaa, vaan menee entistä enemmän
tällaiseen ohjelmatyöhön. Ja nythän
Raha-automaattiyhdistys on jo käynnistänyt lastenpalvelujen
auttamiseksi ja lasten tukemiseksi tällaisia ohjelmia,
mikä tarkoittaa, että siellä on monia
hankkeita, mutta se on eräällä lailla
ohjelmoitettu, on tehty sellainen ohjelma siihen, eräänlainen
sateenvarjo, joka koordinoi sitä kokonaisuutta, ja siitä saadaan
synergiaa. Meillä on myös vanhuksia koskeva ohjelma
Eloisa ikä, jossa ovat kaikki siihen liittyvät
hankkeet sen saman sateenvarjon ja ohjauksen alla. Sitten meillä on
nyt tulossa nuorten työllistämiseen, nuorten syrjäytymisen estämiseen
vastaavanlainen ohjelma, ja se on minun mielestäni erinomaisen
hyvä, ja niin pitää edetäkin,
että saadaan tällaista synergiaa näiden hankkeiden
välille.
Ihan lyhyesti vain totean sen, että tärkeää on se,
että näitä projekteja tuetaan, mutta
ennen kaikkea myöskin se, että on läpinäkyvä päätöksenteko.
Täällä on vähän huolestuneita
oltu siitä, meneekö tämä nyt
yhden henkilön arvioitavaksi — ei missään
nimessä. Raha-automaattiyhdistyksellä on tarkka
arviointi ensiksi, sitten se menee vielä sosiaali- ja terveyspoliittiseen
ministeriryhmään ja rahavaliokuntaan, ja sitten
vasta on se päätöksenteko lopullisesti,
niin että kyllä tässä niin monta
tsekkauspistettä on, että en nyt itse ajattele,
että siinä nyt on tällaisia vaaroja,
mitä täällä on esitetty.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos, ministeri Risikko, tästä puheenvuorosta.
Tästä päästiin nyt ihan tähän
käytännön hakemustoimintaan, miten järjestöt
avustuksia hakevat. Ehkä pari sanaa voin siitä sanoa,
kun olen ollut siinä tehtävässä 11
vuotta aikaisemmin.
Mutta ensiksi haluan sanoa sen, että en puheenvuorossani
missään tapauksessa kritisoinut sitä,
että veteraanikuntoutukseen käytetään
112 miljoonaa euroa rahaa, vaan kritisoin sitä, että se raha
pitäisi käyttää budjetista eikä Raha-automaattiyhdistyksen
kassasta, mihin se on mennyt yhä enemmän ja enemmän.
Elikkä nythän me olemme sysänneet valtion
oman vastuun Raha-automaattiyhdistykselle, ja se raha on pois sieltä kolmannen
sektorin ruohonjuuritason työstä. Tämä veteraanien
kuntoutus mielestäni pitäisi siirtää valtion
budjetin vastuulle.
Meillä perussuomalaisilla on siitä myös
oma ohjelmaesitys varjohallitusbudjetissa, että määrärahoja
pitäisi huomattavasti korottaa, eikä tämäkään,
mikä nytten käytetään, tule
vielä riittämään.
Mitä tulee näihin järjestöihin,
jotka hakevat näitä avustuksia. Ministeri, peräänkuulutitte
sitä, että pitää juurruttaa
käytäntöön ne tehtävät
ja arvioida se, mikä se jatkuvuus on hankkeen jälkeen.
Tämä on totta, että Raha-automaattiyhdistys
myöntää rahaa hankkeisiin, missä ne
toivoisivat näkevänsä jatkuvuutta sen
kolmen vuoden jälkeen esimerkiksi. Käytäntö tosielämässä on kuitenkin
se, että järjestöt eivät saa
niitä jatkumaan, yhtään hanketta, elleivät
ne saa sinne kuntaa mukaan rahoittajaksi tai saa tulorahoitusta myymällä sitä palvelua
tai — kolmantena vaihtoehtona — tee vapaaehtoisesti
aitona kansalaisjärjestötoimintana sitä tehtävää jatkossa.
Itse olen vastannut noin kymmenen Raha-automaattiyhdistyksen
hankkeen rahoituksen toimivuudesta ja niistä hommista ja
tiedän sen, mitä se käytännön
tasolla on. Pieni ja keskisuuri järjestö kun hakee
Raha-automaattiyhdistykseltä avustusta, niin se ei välttämättä enää hae
sitä avustusta sen mukaan, mitkä sen järjestön
toimintakenttä ja näkyvyys ovat, vaan se hakee
rahoitusta sen mukaan, miten se olettaa, että jatkossa
ministeriö myöntää sen rahoituksen
ja nytten tälläkin hetkellä Raha-automaattiyhdistys
ja tämä valtioneuvoston porukka. Elikkä tämä monella
järjestöllä vie sen toimintavapauden
siihen suuntaan, että enää ei se ruohonjuuritason
ennalta ehkäisevä ennakointi vastaa sitä tarvetta,
mikä siellä kentällä on, vaan
se vastaa sitä tarvetta, mitä rahoittaja haluaa.
Heitän esimerkin: Lahdessa oli aikanaan, ehkä kymmenisen
vuotta sitten, semmoinen hyvä hanke kuin Löydä Timantit -hanke,
johon he yrittivät Raha-automaattiyhdistykseltä saada
rahoitusta. Se oli aikaansa edellä noin viisi vuotta. He hakivat
useina vuosina RAY:ltä avustusta auttaakseen huumeäitejä,
saadaksen vieroitukseen ja kuntoutukseen ja tukeakseen tässä raskauden aikana,
ettei käytä huumeita, kun odottaa vauvaa. Se,
miksi he eivät päässeet eteenpäin
siinä hankkeessa, oli se, että siellä linjauksissa,
avustuslinjauksissa, ei lukenut, että tänne annetaan rahaa.
Mehän tiedämme, miten tässä on
myöhemmin käynyt. Tähän on lisätty
valtavasti työtä, ja siellä tehdään
erittäin hyvää työtä nykyään. Mutta
moni pieni järjestö on tämmöinen,
ne elävät aikaansa edellä, ja heitä ei
saisi unohtaa tukipolitiikassa siten, että annetaan rahaa
vain niille, joilla on erittäin hyvännäköiset
hakemukset tai hyvännäköinen organisaatio
ja vahva hallinto taustalla. Meidän tulee olla rohkeita
ja antaa niille ruohonjuuritason pienille toimijoille myös mahdollisuus
näyttää, mitä he saavat sillä rahalla aikaiseksi.
Arvoisa puhemies! Uskon, että meidän nykyisellä ministerillämme
on hyvää tahtoa tukea kansalaisjärjestöjä.
Kannustankin siihen suuntaan, että pidetään
huoli siitä, että me pidämme niitä hengissä ja
myös lisäämme heidän toimintaedellytyksiään
ja mahdollisuuksia suomalaisessa yhteiskunnassa parantaa heikommassa
asemassa olevien hyvinvointia.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Innostuin kovasti edustaja Niikon puheenvuorosta, koska
hän todella käsitteli juuri tätä ongelmaa siinä,
kun nämä järjestöt toimivat,
eli juuri tätä jatkuvuutta. On hyvin vaikeaa saada,
kun toimintaa on kokeiltu, se on hyväksi havaittu, ollut
menestyksekästä, sitten sitä uutta rahoitusta.
Myöskin se toinen asia, mikä tässä jatkuvuudessa
on, tämä pitkäjänteisyys: Kun
rakennetaan niitä organisaatioita ja siellä on
henkilökuntaa, niin tavallaan pitäisi sillä toiminnalla
olla niitä näköaloja siitä,
että se rahoitus jatkuu. Nämä ovat aika
vaikeita kysymyksiä, miten sitä rahoitusta, joka
tietyllä tavalla suppenee, ohjataan sitten näihin
kokeiluihin ja tämmöisen pitkäaikaisen
toiminnan tukemiseen.
Sitten myöskin tästä arvioinnista:
Tutkimuksen kohdalla on törmätty siihen, että toimintaa pitää arvioida,
mutta jos nämä mittarit ovat heikkoja, niin ne
mittaavat asioita, joilla ei ole välttämättä yhteyttä siihen
toiminnan tuloksellisuuteen. Ne ovat vain helppo tapa mitata toimintaa. Sitten
nämä mittarit alkavat itse asiassa ohjaamaankin
sitä koko toimintaa. Eli tässä täytyy
olla erittäin tarkkana, kun kehitetään
arviointia ja mittaamista.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Risikko, 2 minuuttia paikalta.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia vielä näistä parista
kommentista.
Minä olen itse ollut, voi sanoa, sadassa eri hankkeessa
mukana elämäni aikana, projekteissa, erilaisissa
yhdistyksissä, tehnyt lukuisia hakemuksia. Jotkut ovat
menneet läpi, jotkut eivät ole menneet läpi,
ja minä tiedän kyllä, edustaja Niikko,
mistä te puhutte, kun te sanotte, että pitäisi myös
niitä tukea, jotka ovat jo ennakoineet tulevaa mutta jotka
ovat vielä niitä heikkoja signaaleja. Minä olen
teidän kanssanne täysin samaa mieltä,
että tarvitaan viisautta päättäjiltä ja
niiltä, jotka niitä hakemuksia blokkaavat, että he
huomaavat sieltä myös ne heikot signaalit ja lähtevät tukemaan
niitä, koska niinhän on monta kertaa nämä meidän
innovaatiotkin Suomessa tehty, juuri sitä kautta, että on
löydetty se heikko signaali ja sitä lähdetty
tukemaan.
Kyllä yhtä lailla voi tulla sosiaalisia innovaatioita,
ei niiden aina tarvitse jotain teknologisia innovaatioita olla,
ja minä näkisinkin, että hienoa olisi,
jos me tätäkin kautta voimme tukea sitä.
Olen siis kanssanne samaa mieltä.
Samoin edustaja Lipponen totesi juuri näistä mittareista,
ja tämä liittyy itse asiassa siihen, miten arvioidaan
hakemuksia. Hakemuksia tietysti arvioidaan ennen kaikkea sen mukaan,
mitä merkitystä, mitä arvonlisää sillä on
kansalaisille, ja kyllähän niitä mittareita
on toki kehitetty vuosien varrella, mutta kyllä koko ajan
Raha-automaattiyhdistys on tehnyt työtä sen eteen,
että kehitetään koko ajan tätä arviointijärjestelmää.
Mutta sitten se, mitä minä ennen kaikkea itsekin
kannatan ja mitä pitääkin tehdä,
on totta kai sen arviointi, mikä on se tarve, ja siinä pitää nyt sitten
sekä Raha-automaattiyhdistyksessä, sosiaali- ja
terveysministeriössä että valtioneuvostossa
ja eduskunnassa olla näky siitä, mihin tämä maailma
on menossa, mitä me tarvitsemme tulevaisuudessa. Se ennakointi
on kansanedustajan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista,
osata ennakoida tulevaisuutta, ja niin se on myöskin tässä päätöksenteossa.
Sitten tietysti on myöskin se, että hyvissä ajoin
jo tiedetään, kuinka pitkästä hankkeesta
tässä on kysymys, ja sitten joku rajahan sillä on,
me emme voi ihan maailman tappiin niitä tukea. Mutta tavoite
on, että saadaan juurtumaan. Sen pitää olla
se tavoite.
Keskustelu päättyi.