Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusasen ollessa kuulijana totean, että tässä on varsin tärkeä asia erityisesti maaseudun joukkoliikenteen, mutta myös koko maan joukkoliikenteen kannalta. Linja-autoliikenne ei ole mitenkään erityisen kannattavaa, joten pitäisi matkalippujen hintojen nostamisen asemasta pyrkiä vähentämään menoja. Eräs tällainen olisi verovapaan polttoaineen salliminen joukkoliikenteen linja-autoissa. Tällä hetkellähän dieselöljyn kustannus on noin 15 prosenttia joukkoliikenteen kustannuksista, palkkakustannukset ovat yli puolet.
Jos tätä veroa voitaisiin tällä tavalla alentaa, sillä olisi myönteinen vaikutus nimenomaan maaseudun ja haja-asutusalueen liikenteeseen, mutta kautta maan myöskin samalla turvattaisiin liikenteen säilymistä, työpaikkoja. Pitäisin tätä hyvin merkittävänä asiana. Meillä liian monet linja-autovuorot ovat supistamisuhan edessä. Liian monia on supistettu, ja tämän linja jatkuu, ellei jotain ratkaisuja löydetä, joilla linja-autoliikenteen kannattavuutta voidaan parantaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kun ja koska ed. Oinonen ahkerana kansanedustajana on vielä tässäkin vaiheessa jaksanut tehdä lakialoitteen, se sietää ja ansaitsee myös pienen kommentin. Varmasti huoli, minkä ed. Oinonen kertoo itse keskisuomalaisena, on paikallaan nimenomaan linja-autoliikenteen toimivuuden kannalta. Sinänsä tämä on siis tästä näkökulmasta perusteltu.
Haluaisin tässä kohtaa vain tuoda esille erään asian, joka hiukan tähän liittyy ja on tällä hetkellä eduskunnassa talous- ja ympäristövaliokunnissa, Kansallisen ilmasto-ohjelman ajantasaistamisen, jonka eduskunta on edellyttänyt ministeriöltä, KTM:ltä ensisijaisesti. Siihen on otettu mukaan julkisen liikenteen tuet ikään kuin niin, että niiden kautta katsottaisiin lisättävän vahvasti Suomen panosta nimenomaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen ja Kansallisen ilmasto-ohjelman tavoitteiden saavuttamiseen.
Osittain näin varmasti on, mutta ei kokonaan. Ed. Oinonen, se on yli 80 miljoonaa euroa vuositasolla. Näin ollen tilastot saadaan näyttämään hyvältä, kun tämä otetaan huomioon, mitä kuitenkaan varsinaisesti itse substanssi ei sellaisenaan edellyttäisi. Mutta, ed. Oinonen, on hyvä, että jaksatte tällä tavalla tuoda asioita esiin. Omalta osaltani totean, että tässä teidän esityksessänne on perusteluja.
Keskustelu päättyy.