1) Puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan työjärjestyksen
muuttamisesta
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen eduskunta on muuttanut ensiksikin perustuslakia,
ja useampaan otteeseen perustuslain muutoksen jälkeen on
muutettu eduskunnan työjärjestystä. Eduskunnan
työjärjestys on tällä hetkellä edellä muita
Euroopan unionin maita. Voidaan kysyä, miten se voi olla
edellä. Haluan todeta, että kun nyt sitten perustuslakivaliokunta
on tehnyt oman mietintönsä ja tehnyt myöskin
oikeastaan aika rohkean poliittisen linjaratkaisun, joka tarkoittaa
... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Tykkyläinen, hetkinen!
... myöskin sitä, että oppositiolla
on mahdollisuus omalta osuudeltaan vaikuttaa käyttämällä ensimmäinen
puheenvuoro välikysymyksen yhteydessä esimerkiksi,
se on linjanmuutos mielestäni, toisaalta.
Valiokuntien kohdalla meillä on ollut hankaluuksia
lähinnä valtiovarainvaliokunnassa sen johdosta,
että valtiovarainvaliokunta jakaantuu eri jaostoihin. Jaostot
kuuntelevat asiantuntijoita, ja näissä jaostoissa
tiedetään tarkalleen asiantuntijoiden kuulemisen
kautta ne asiat, missä on epäkohtia, ja yleensäkin
asiat, missä on myöskin hyviä kohtia.
Näin ollen jaostojen puheenjohtajat tietävät
sisällöstä enemmän kuin normaalisti varsinainen
valiokunta. Tämä on hyvä edistysaskel,
arvoisa puhemies, tässäkin suhteessa, että jaostojen
puheenjohtajat voivat tulla esittelemään oman
jaostonsa esitystä, ja olen siitä iloinen.
Voin todeta tässä yhteydessä, että täällä on
ollut joustavuutta tässä asiassa jo viime kaudella, mistä haluan
esittää puhemiehelle ja puhemiehistölle
kiitokset sen suhteen, että vaikka tätä ei
ollut kirjattu työjärjestykseen, me olemme saaneet kuitenkin
suorittaa tämän esittelypuheenvuoron ja sitten
on myöskin voitu jaostojen puheenjohtajien osalta saada
vastauspuheenvuorot asiallisesti.
Täällä on myöskin kysymyksiä sidonnaisuuksista,
jotka mielestäni ovat hyviä.
Täällä tosiaankin on lisätty
aika monta uutta pykälää, tuo 38 §,
lausunto toiselta valiokunnalta, eli voidaan pyytää lausuntoa
erityisvaliokunnasta. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat, nyt todella melua on niin paljon, että ed.
Tykkyläisen ääni ei kuulu. Toivon, että jos
teillä on aivan välttämätöntä keskusteltavaa,
niin tehkää se kuiskaten. — Ed. Tykkyläinen,
voitte jatkaa.
Arvoisa puhemies! Tämä eduskunta on vallattomampi
kuin koskaan aiemmin, täytyy todeta. Jos olisi työjärjestyksessä mahdollista
tehdä joku muutos, niin tekisin sen, mutta minulla ei ole
siihen oikeutta. Nimittäin edelliset eduskunnat kyllä ovat
istuneet kunnolla ja kuunnelleet esimerkiksi — sekin kuuluu
edustajantyöhön — tämä eduskunta
ei. Eli kurinpalautusta tulisi vaatia, mutta valitettavasti sitä ei
voi työjärjestys aikaansaada. Sen sijaan nämä tulevat
vaalit kylläkin voivat vaikuttaa siihen. Aikoinaan puhemies Sorsa
sanoi, että jakarandatuolit saattavat heilua, ja puhemies
täällä varmaan mainitsi tässä yhtenä päivänä,
että istukaa niillä tuoleilla niin kauan kuin
teillä on mahdollisuus. Tämä oli vain
pieni välihuomautus. Itse kukin kuuluu tähän
ryhmään, että tuolit saattavat heilua,
mutta koetetaan istua ja kuunnella asioita.
Arvoisa puhemies! Puutun vielä tuohon Euroopan unionin
lainsäädäntöön. Nämä lainsäädäntöasiat
tulevat tällä hetkellä meillä erikoisvaliokuntiin
käsittelyyn ja valiokunnat saavat ottaa kantaa eri esityksiin.
Valtiovarainvaliokunta on voinut ottaa taloudellisesti myöskin
kantaa, ja kansallisesti suuri valiokuntahan tässä tekee
sitten lopulliset päätökset.
Sitten täällä oli myöskin
valiokunnan saama selvitys, joka on uusi asia. Mielestäni
on hyvä, että tämä voidaan ottaa
keskusteltavaksi täysistunnossa, mutta siinä on
vain se ongelma, että siitä ei voida tehdä päätöksiä.
Tämä on vain keskusteluasia.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan Suomen perustuslaki on muuttunut.
Valta on siirtynyt presidentiltä tällä hetkellä pääministerille.
Valta voidaan pitää eduskunnassa, jos osataan
pitää se. Erityisvaliokunnat käsittelevät
lainsäädäntöä, tähän
on hyvä pohja. Voisin sanoa, että vaikka annoin äsken
edustajille moitteita, voi tietysti antaa itsellekin moitteita,
mutta voin antaa puhemiehille kiitosta, sillä he ovat pyrkineet
omilla teoillaan tekemään työjärjestyksen
sellaiseksi, että eduskuntatyö Suomessa voi hyvin
toimia.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Niin mielelläni kuin ottaisinkin
ed. Tykkyläisen kiitoksen perustuslakivaliokunnalle, niin
totean, että taisi olla kyllä jo puhemiesneuvoston
alkuperäisessä esityksessä tuo oppositiolle
annettava puheenvuoro.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuo, mitä ed. Tykkyläinen
sanoi kiitoksista puhemiehistölle, pitänee sikäli
paikkansa, että keskustelu eduskunnassa on varmasti tullut
toisenlaiseksi, elävämmäksi kuin aikaisemmin,
ei niin paljon pitkiä puheenvuoroja. Siinä mielessä puheenvuorojen
lyhentäminen ja myöskin vastauspuheenvuorojen
antamisen aktivointi on hyvä asia.
Toteaisin tästä 20 §:stä,
joka on eduskunta-aloitteet eduskunnan työjärjestyksessä,
että puhemiesneuvostohan on ehdottanut sitä, että talousarvioesityksen
johdosta annettavat talousarvioaloitteet tulee toimittaa kymmenen
päivän sisällä siitä,
kun talousarvio on saapunut eduskuntaan. Alun pitäen tässä oli
yksi viikko aikaa, mutta viittaan tähän Euroopan
unionin työskentelyyn, Eurooppa-neuvoston työskentelyyn,
siihen, että kansanedustajat hoitavat tehtäviään
usein myös muualla kuin tässä talossa.
Tämä on varmasti tarpeen, että tässä on
vähän enemmän aikaa kuin vain yksi viikko.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Varsin hyvinhän tämä järjestelmä sinällään
on toiminut valiokuntien työn ja esittelyn osalta, mutta kun
täällä puhuttiin oppositioedustajien
puheenvuoroista huolehtimisesta, niin kiinnitän huomion
kyllä toiseen asiaan, ja se on se, että meillä se on
varsin hyvin turvattu. Meillähän monista demokratioista
poiketen oppositiolla voi olla hyvinkin tärkeä valiokunnan
puheenjohtajan paikka ja itse asiassa puheenjohtaja esittelee siis
hallituspuolueiden esimerkiksi budjetin yhteydessä tekemät
sopimukset tai hallituspuolueiden lain sisältöön
tekemät olennaiset muutokset. Tämä on aika
erikoinen asia. En tässä niinkään
pelkää, että opposition edustaja puheenjohtajana
saa tästä hirveästi ansiotonta arvonnousua.
Myöskin toinen puoli on se, että voi olla hänelle
raskasta ja kohtuutonta suorittaa hallituspuolueiden puolesta tämä tehtävä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoron johdosta
haluaisin todeta, että hän kiinnitti kyllä mielestäni
ihan oikeaan asiaan huomiota, että parlamentaarisesti me
olemme jakaneet puheenjohtajien paikkoja. Voin sanoa, että osittain
on onnistuttu siinä suhteessa, kun valiokuntien puheenjohtajat
esittelevät esityksiä, mitä valiokunnissa
tehdään; se on ollut asianmukaista. Eli esittelynhän
täytyy tapahtua tasapuolisesti ja todeta vastalauseet.
Mutta on myöskin todettava tämä puoli,
että siinä yhteydessä ei pitäisi
valiokuntien puheenjohtajien mennä sellaiseen tilanteeseen,
että he alkavat pitää poliittisia puheenvuoroja.
Tämä olkoon ohjeeksi valiokuntien puheenjohtajille.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On tervehdittävä tyydytyksellä tätä uudistusta,
joka antaa oppositiolle paremmat mahdollisuudet tässä salissa
debatointiin ja puhumiseen. Olen itse ollut nyt kahdeksan vuotta
oppositiossa. Muuta kokemusta minulla ei eduskuntatyöstä ole,
ja on tuntunut aika kummalliselta se, että tähän
meidän parlamentarismiimme ei sisälly vahvempana
opposition mahdollisuus toimia täällä salissa.
Esimerkiksi kyselytunneilla on etukäteen lavastettuja
kysymyksiä, joissa hallituksen oma tai ministerin oma edustaja
kysyy omalta ministeriltään, ja esimerkiksi televisioidulla
kyselytunnilla tämä vaikuttaa aika kummalliselta
katsojien keskuudessa ja saa aikaan kummallisia muotoja ja kysymyksen,
eikö oppositiolla ole siellä sitten mahdollisuutta
aina esiintyä. Kyllä on, mutta ne ovat rajalliset,
ja kaikin tavoin näitä täytyy tietenkin
vahvistaa. Mehän emme tiedä, kuka täällä kuukauden
päästä on oppositiossa ja kuka hallituksessa,
niin että tämä on kaikkien etu, että meillä on
toimiva oppositio tässä maassa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ed. Hyssälä on siinä oikeassa,
että oppositiolle pitää antaa arvo, mutta
kyllä ed. Hyssälä nyt vähän
liioittelee. Useimmiten kyselytunnit alkavat sillä, että ed. Pekkarinen,
niin kuin lehdet kertovat, terrierinä alkaa käydä hallituksen
kimppuun. Mutta on ollut poikkeuksia kieltämättä,
ed. Hyssälä.
Puheenvuoroni, puhemies, halusin kuitenkin keskittää lähinnä siihen,
että niiden 24 vuoden aikana, kun olen ollut mukana eduskunnan
työssä ja sitä seurannut, eduskunnan
työskentely, nimenomaan täysistunnot, ovat menneet
erittäin hyvään suuntaan. Me noudatamme
aika pitkälle esimerkiksi Euroopan neuvostossa käytännössä olevaa
puheaikarajoitusta.
Itse asiassa me voisimme vieläkin mennä vähän
lyhyempiin puheaikoihin, esimerkiksi normaali puheenvuoro 7 minuuttia
korkeintaan, ja ohjeellisuuden sijaan voitaisiin pitää kiinni
siitä, että se on myöskin määräaika.
Mutta on ehkä sitten tulevan eduskunnan asia päättää siitä.
Mutta kuten totesin, hyvään suuntaan on menty,
vielä parempaan suuntaan voidaan mennä, vielä mielekkäämmäksi
ja mielenkiintoisemmaksi nämä täysistuntokeskustelut
voidaan saada.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Uudistusta ja mietintöä voitaneen
pitää erinomaisen hyvänä ja
onnistuneena. Mutta se, mitä ed. Hyssälä ansiokkaassa
puheenvuorossaan totesi, oli vähän ennenaikaista
ja jälkijättöistä periaatteessa
taaksepäin katsoen. Keskusta on nyt ollut oppositiossa,
mutta kun maailma tulee muuttumaan vaalien jälkeen niin,
että sosialidemokraatit ovat oppositiossa, niin turhan
paljon ehkä kannetaan huolta opposition mahdollisuuksista
ja esiintymisvalmiuksista. Kyllä se työ tekijäänsä neuvoo
siihen nähden, että olipa oppositiossa ketä tahansa,
niin keskusta pärjää varsinkin silloin
kun se on hallituksessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hyssälän puheenvuoroon
viitaten haluaisin todeta, että opposition puheenvuorot
ovat tietysti riippuvaisia opposition vahvuudestakin, ja kyllä ed.
Elo antoi tunnustusta ed. Pekkariselle ja hänen aktiivisuudelleen.
Mutta jos viime televisioituun kyselytuntiin halusitte viitata,
niin kyllähän siellä lähinnä ed. Laakso
edusti toisen tyyppistä näkökulmaa kuin valtioneuvosto
suhteessa Irakiin. Muutenhan oli aika hiljainen hyväksyntä tällaiselle
Yhdysvaltain politiikkaa myötäilevälle
linjalle.
Mitä tulee tankkialus Stemnitsaan, siinä kai jakautuivat
puheenvuorot niin, että oli kaksi oppositiosta ja kaksi
hallituspuolueista. Stemnitsa tunnetusti seilaa onnella, ja on pelattu
venäläistä rulettia, etenkin kuin on
vain yksi jäänsärkijä tällaisen
tankkialuksen saattajana ja tekemässä väylää.
Eli tässä mielessä nämä nyt
eivät ole sellaisia asioita, että niihin kannanotto
kulkisi aina ikään kuin sen mukaan, onko hallitusryhmässä vai
ei. Stemnitsan kohdalla huolihan on aika tavalla jakamaton. Kysymys
on siitä, kuka tekee ja mitä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni kansanedustajan
puheoikeutta ei missään nimessä tule
rajoittaa, korkeintaan voi terävöittää,
kuten ed. Elo sanoi. En muista, oliko se Goethe vai Voltaire, joka
sanoi: "Anteeksi, että kirjoitan pitkästi, koska
ei ole aikaa kirjoittaa lyhyesti." Eli varmasti me kaikki tiedämme, miten
tässä talossa haluamme toimia, ja voimme valita
sanamme myös lyhyesti.
En voi olla vastaamatta ed. Hyssälälle. Hän puuttui
tärkeään asiaan tässä kyselytuntiasiassa. Kyselytunti
on mielestäni tärkeä opposition työskentelyväline.
Mutta kaiken kaikkiaan nyt, kun on laajennettu puhemiesten oikeutta
antaa puheenvuoroja kansanedustajille, tulee jatkossa edelleen kiinnittää erittäin
paljon huomiota siihen, että kaikki kansanedustajat eri
puolueista saavat tasapuolisesti käyttää puheenvuoroja.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusaselle toteaisin, että sehän
se katsojia on hämmentänytkin, kun oppositiopuheenvuoroja
käytetään hallituksen sisältä.
Täällähän on tapahtunut monta
kertaa niin, että puhuja on puhunut tuolla 10—15
minuuttia kansaneläkkeen pohjaosan leikkausta vastaan ja
sen jälkeen tullut saliin ja äänestänyt
leikkauksen puolesta. Tämmöiset tapauksethan ovat
omiaan hämmentämään katsojia,
koska näinhän silloin hämärtyy tämä opposition
ja hallituksen välinen raja, ja juuri näin ed.
Laaksohan edusti oppositiota tässä kysymyksessä,
mihin viitattiin, tässä Irak-kysymyksessä.
Toivoisi tietenkin, että olisi selkeää myös,
että hallitus tukee hallitusta ja oppositio on oppositio,
mutta nythän se on ollut hurlumhei erityisesti näissä sosiaaliturvan
leikkauksiin liittyvissä kysymyksissä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin ed. Hyssälälle
todeta, että on toki niinkin, että täällä on
puhuttu pohjaosan leikkausta vastaan ja on myöskin äänestetty
sitä vastaan myös hallituspuolueiden sisältä,
(Ed. Hyssälä: Vielä pahempaa!) joten tämä ei
ole yleispätevä sääntö,
minkä sanoitte, vaan on löytynyt myöskin
toisin äänestäneitä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä käsitellään
asiaa, joka ei kosketa tätä muutosehdotusta, eli
kyselytunnit eivät kuulu tällä hetkellä tähän muutosehdotukseen.
Totean myöskin sen, arvoisa puhemies, että puhemies
jakaa yleensäkin puheenvuorot kyselytunneilla. Tämä on
tällä hetkellä työjärjestyksen käytäntö.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn täällä niihin
ajatuksiin, että valtiopäiville valitun kansanedustajan
puheoikeuden tulee olla rajoittamaton. Edustaja itse harkitsee puheensa
pituuden sen mukaan kuin ajattelee asioitten tulevan esille ja tehokkaimmin
vaikuttavan. Puhemies oman tehtävänsä kohdalta
päättää, eteneekö puhe
asiassa. Tältä osin nykyinen käytäntö on
minusta kaikin puolin erinomaisen hyvä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälä pohditutti
asiaa näin, että parlamentaarinen debatti on ainoastaan
opposition ja hallituksen välistä. Todellisuudessa
perustuslain mukaan meidän kansanedustajien tulee toimissamme
noudattaa oikeutta ja totuutta. Olemme tietysti monta kertaa siinä tilanteessa,
että myöskin hallituspuolueiden kansanedustajat
osallistuvat debattiin debatoiden. Toivottavasti ed. Hyssälä ei
halua tätä puolta rajoittaa.
Kun kysytään, voiko kansanedustajan puheoikeutta,
puheen pituutta, lyhentää tai pidentää, niin
Suomihan on poikkeuksellinen maa maailman maiden joukossa. Muistaakseni
on puoli tusinaa maita, joissa kansanedustajien puheaikaa ei ole
rajoitettu parlamenteissa. Kaikki muut ovat pieniä maita:
Liechtenstein, muistaakseni Saint Vincent ja Grenadiinit ja taitaa
olla Keski-Amerikan joitain tasavaltoja, joissa tämä tilanne
on. Tämä on tietysti oma arvonsa sinänsä,
että Suomessa on sallittu kansanedustajille tavallaan rajoittamaton
puheoikeus, niin kauan kuin pysyvät asiassa. Ehkä siitä kannattaa
pitää periaatteessa kiinni. Käytännössä kuitenkin
on pyrittävä lyhyisiin puheenvuoroihin.
Arvoisa puhemies! Viimeinen huomio liittyy tasapuolisuusvaatimukseen.
Nyt on tilanne sen kaltainen, että useimmiten kyselytunneilla,
jotka ovat niitä herkimpiä tilanteita, joissa
me debattia käymme, puhemiehistö kyllä noudattaa
jatkuvasti sitä linjaa, että oppositiota suositaan,
mikä on ihan oikeinkin, on ihan ymmärrettävää,
että oppositiota suositaan, ja sen jälkeen ollaan
tasapuolisia suhteessa eri poliittisiin ryhmiin nähden. Mutta
tämä ei ole tasapuolista suhteessa kansanedustajiin
nähden, koska jatkuvasti on se tilanne, että suurissa
puolueissa, ennen kaikkea varmasti kokoomuksessa ja sosialidemokraateissa,
me kansanedustajat koemme sen, että me emme ole tasavertaisessa
asemassa pienempien ryhmien kansanedustajiin nähden, koska
puhemiehistö haluaa ikään kuin rakentaa
niin päin, että eri poliittiset ryhmät
saavat äänensä kuuluviin. Tässä suhteessa
kaivattaisiin kyllä tavallaan uuden tyyppistä arviota.
Me olemme kuitenkin yksi kahdestasadasta jokainen ja siinä suhteessa
tasavertaisuuden täytyisi tarkoittaa myöskin sitä,
että suurimpien puolueiden kansanedustajat saavat täällä myöskin äänensä kuuluviin.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Puheajan rajoittaminen ei tarkoita puheoikeuden
rajoittamista, koska sen jälkeen voi pyytää uuden puheenvuoron
ja saa sen. Minusta on hieman kohtuutonta muita kansanedustajia
kohtaan, jos jotkut käyttävät hyvin pitkiä puheenvuoroja.
Siitä syystä minusta tuo puheajan rajoitus voisi
olla ihan järkevää säännöllisesti.
Toinen asia on se, että esimerkiksi Euroopan neuvostossa,
kun puheenvuoroja on pyydetty etukäteen, ne on jaettu sitten
sen mukaan, että eri puolueryhmien edustajat saavat vuoron
perään puheenvuoron niin, että alku ei
ole pelkästään yhden ryhmän
esitys. Tämäkin voisi tulevaisuudessa olla järkevää myös
Suomessa.
Ed. Pulliainen merkitään
läsnä olevaksi.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tällä neljän
vuoden kokemuksella suurin piirtein sanoisin, että oma
näkemykseni kyllä on, että vaikkei nyt
suorastaan rajoiteta puheita, niin kyllä itsekritiikkiä pitäisi
käydä jokaisen eduskunnan aina tykönään
ja ajatella sillä tavalla, että jos ei kymmenessä minuutissa
nyt keskimäärin voi jotakin sanoa, mitä ajattelee,
niin kyllä silloin kannattaa lähteä siitä,
että pyytää uuden puheenvuoron, se on
niin kuin maksimipituus. Silloin, jos puhutaan elävästä kanssakäymisestä puheenvuorojen
pitämisessä ja eduskunnan debateissa ja yleensä keskusteluissa,
mitä useampi näkökulma tulee esiin, se
on sitä parempaa eikä niin, että mahdollisimman
pitkään itse kukin puhuisi.
Sillä tavalla kyselytunnin osalta toivoisi, että myöskin
nämä, jotka eka kertaa ovat eduskunnassa, en tarkoita
itseäni, vaan monia muita, saisivat puheenvuoroja. On ymmärrettävää,
että aina ryhmien puheenjohtajat saavat nämä automaattisesti,
niin kuin pitääkin saada, mutta joskus toivoisi
semmoista enemmän hajautettua vielä. Ehkä siinä tulisi
vähän vilkkaampaa näkökulmaa
ja ajatustenvaihtoa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kun Ed. Hyssälä kauhistelee sitä,
että hallituspuolueiden edustajat käyttävät
erisuuntaisia puheenvuoroja, minä kyllä kauhistelisin
sitä sosialidemokraattia, joka kaikessa yhtyisi siihen,
mitä kokoomuksen ryhmäpuheenjohtaja ed. Zyskowicz
täällä puhuu. Hän ei olisi seuraavan
eduskunnan jäsen, ei ainakaan sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän
jäsenenä. Toivoisin, että ed. Hyssälä ottaisi
tämän huomioon.
Meillä on varsin erikoinen hallituskoalitio. Meidän
koko poliittinen järjestelmämme on varsin erikoinen,
eikä se, ed. Hyssälä, sillä välttämättä muutu,
että keskusta tulisi suurimmaksi puolueeksi. Silti säilyisi
aina se, että erilaisia koalitioita jouduttaisiin muodostamaan.
Kyllä minä puolustan sitä, että kansanedustajilla
on oikeus omaan näkemykseensä täällä,
eikä ed. Hyssälä voi myöskään
määrätä sitä, miten
kansanedustajat äänestävät.
Puhemies! Mitä vielä tulee puheoikeuden rajoitukseen,
ed. Tiuri selvitti täällä Euroopan neuvoston
käytäntöä. Sanoisin, että kun
Euroopan neuvostossa viidessä minuutissa me joudumme puhumaan
kaiken sen, mitä haluamme sanoa, niin yleensä se
viisi minuuttia riittää. Niin kuin ed. Tiuri totesi,
Suomessahan on sitten vielä se mahdollisuus, että pyydetään
aina uudelleen puheenvuoro sen jälkeen, mitä monet
täällä myös käyttävät.
Kyllä edelleen pyytäisin tulevaisuudessa miettimään
sitä, miten pitkälle tässä mentäisiin.
Olisin itse suoranaisen rajaamisen kannalla noin viiteen minuuttiin.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Elon puheenvuoron jatkoksi totean, että kun
meillä valmisteltiin nykyistä perustuslakia, sekä Nikulan
komiteassa että myös perustuslakivaliokunnassa
keskusteltiin kohtuullisen pitkään siitä,
sallitaanko vapaa puheoikeus edelleen Suomen eduskunnassa. Se on
nyt, tulkoon muistutukseksi sanottua, perustuslain 31 §:n
1 momentissa, jossa sanotaan, että kansanedustajalla on
eduskunnassa oikeus vapaasti puhua kaikista keskusteltavana olevista
asioista sekä niiden käsittelystä, mutta
sittenhän siinä 2 momentissa edellytetään
vakaata käytöstä jne. ja siinä suhteessa
tätä harkintaa ehkä joskus tarvittaisiin
vähän enemmän. Mutta olen sitä mieltä,
että vapaasta puheoikeudesta kuitenkin, siitä huolimatta
että se on poikkeus kansainvälisesti tai siksi
juuri, kannattaa pitää kiinni, mutta tulee käyttää sitä niin,
että arvokkuus ja asiallisuus säilyvät.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kunnioittamalleni ed. Elolle toteaisin,
että sehän se juuri on ihmetyttänyt tässä,
että niitä irtiottojen tarpeita on niin paljon
hallituksen sisällä ja se näkyy täällä eduskuntatyöskentelyssä. Ymmärrän,
että äärioikeistolla ja äärivasemmistolla
on todella ollut vaikea olla nämä kahdeksan vuotta.
Kun kentällä puhutaan toista, täällä tehdään
toista, puhujakorokkeella puhutaan toista, äänestetään
toista, niin tämä on ollut omiaan hämärtämään äänestäjien
luottamusta ja äänestäjien mahdollisuutta
seurata edustajansa toimintaa. On aivan selkeää,
että kun me olemme tilaisuudessa kentällä,
niin hallituspuolueiden puhujat puhuvat ihan toista kuin sitten
täällä tekevät. Tämä tietysti
on ollut ikävää, mutta tämä on mahdollista
korjata muutaman viikon päästä vaaleissa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan työjärjestys
ja toimintatavat ovat kyllä varsin paljon viime kausien
aikana kehittyneet. Mielestäni se elävöittäminen,
jota puhemiesneuvosto on halunnut muutosehdotuksilla saada aikaan,
on paljolti toteutunut. Aiemmat suulliset kyselytunnit ovat minusta
erityisesti kehittyneet paljon parempaan suuntaan. Eräs
ongelma, johon tässäkin on kiinnitetty huomiota, on
tietysti se, miten tasapuolisuus edustajien ja eri eduskuntaryhmien
välillä sitten toteutuu. Mielestäni siinä on
yksi sellainen pulma, joka joissakin asioissa tulee esille, nimittäin
että valtioneuvoston jäseniä on hyvin
useita sitten vastaamassa peräkanaa, jolloin tavallaan
keskustelu ja erityisesti jännite, jos ja kun sitä oppositio
vastaan hallitus -asetelmaa joissakin asioissa on, häviää,
ja se on yksi sellainen asia, johon käytännön
istunnon johtaminen ja puhemiehen toiminta voivat tietysti vaikuttaa.
Aikanaan vuoden 95 vaalien jälkeen, kun muodostettiin
Lipposen ensimmäinen hallitus, erittäin laajaa
pohjaahan vasemmalta oikealle perusteltiin sillä, että oli
korkea työttömyys ja piti työttömyys
saada puolitettua. Katsottiin, että oli oikeutus tämän
laajuiselle hallituspohjalle. Mielestäni se ei Lipposen
nykyisen hallituksen aikana enää sillä tavoin
ole ollut perusteltua ja (Puhemies koputtaa) siinä on kyllä tapahtunut
hämärtymistä hallitus vastaan oppositio
-asetelman osalta.
Matti Vähänäkki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmi ehti jo lähteä pois.
Hän aprikoi, oliko Goethe sanonut vai joku muu sen, että jos
ei ole riittävästi aikaa, niin tulee kirjoittaa
pitkä kirje, koska lyhyeen kirjeeseen samojen asioiden
sisällyttäminen vie kosolti aikaa. Goethe todella Schillerille
kirjoitti tällaisen pitkän kirjeen "ajanpuutteessa".
Sitten olisin kyselytuntiin puuttunut, kun täällä joku
opposition edustaja, en muista kuka, totesi, että käytetään
hyväksi ministereitä siten hallituspuolueissa,
että kerrotaan, mitä aikoo kysyä, jo
hyvissä ajoin ministerille. Se on luovuttamaton oikeus
nimenomaan hallituspuolueille, ja toivon mukaan keskustakin nyt
yrittää parhaansa, että pääsisi
siihen onnelliseen asemaan, että saa ministeriltä kunnollisen
vastauksen kunnolliseen kysymykseen, jonka on tehnyt. Ans kattoo!
Yleiskeskustelu päättyy.