Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysymykseni koskee pian edessä olevaa
Euroopan unionin laajenemista ja siihen liittyvää ulkomaisen
työvoiman käyttöä Suomessa.
Suomen kannalta hyvin merkityksellistä on Baltian maiden,
erityisesti Viron, liittyminen unioniin. Laajentumisen vaikutukset
voivat olla osin yllättäviäkin esimerkiksi
työvoiman liikkuvuuden suhteen. Mahdolliselta nimittäin
näyttää esimerkiksi tilanne, jossa virolainen
työvoimaa vuokraava yritys myy halpaa virolaista työvoimaa
Suomen markkinoille. Vaikka Suomessa työstä täytyy maksaa
työehtosopimusten mukaista palkkaa sivukuluineen, on hyvin
vaikea valvoa, miten ulkomaiset yritykset käytännössä menettelevät
ja miten sivukulut hoidetaan. Tilanne ei olisi hyvä suomalaisten
asiansa kunnolla hoitavien yritysten kannalta, saati sitten suomalaisten
työttömien kannalta. Siksi kysynkin:
Mitä hallitus aikoo tehdä, että virolaiset
tai muusta EU-maasta tulevat yritykset eivät aiheuta alueellisia
tai alakohtaisia häiriötiloja työmarkkinoille?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ulkomaalaislain yhteyteen tuotiin täydennysesitys,
joka puuttui nimenomaan tähän problematiikkaan.
Siinä oli kolmikantaisesti etsitty niitä välineitä,
joilla voitaisiin tätä valvontaa lisätä,
mutta sinänsä on ollut paradoksaalista, koska nimenomaan
yritysten tasavertaisen kilpailukyvyn kannalta olisi tärkeää,
että me voisimme mennä hieman pidemmälle
meneviin valvontatoimenpiteisiin, että yrityselämä on
sitä jostakin syystä vastustanut. Sen vuoksi nyt
on lähdetty liikkeelle näillä esityksillä,
jotka ulkomaalaislain yhteydessä ovat tulleet, ja sen lisäksi
esimerkiksi työsuojelupuolella tehdään
uudistusta, joka mahdollistaisi nykyistä tehokkaamman valvonnan.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Erityisesti tämän virolaisen
vuokratyövoiman tulo koskettaa Etelä-Suomea, mutta
todennäköisesti vaikutuksia olisi kyllä muuallakin
maassa. Saksa ja Itävalta ovat tietääkseni
neuvotelleet Euroopan unionin kanssa siirtymäaikoja palvelujen
vapaaseen liikkuvuuteen, mihin myös tämä vuokratyövoiman
tulo liittyy.
Arvoisa puhemies! Kysynkin: Miksi Suomi ei ole aikanaan neuvotellut
EU:n kanssa Suomen edun mukaista siirtymäaikaa?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi varmaan osaisi paremmin vastata tähän
kysymykseen, mitä ovat ne argumentit silloin olleet, kun
tuo päätös on tehty, mutta Suomen kannalta
on katsottu, että me kuitenkin voitamme tässä kokonaistilanteessa
sillä, että me pyrimme kohtuulliseen avoimeen
tilanteeseen, koska me myös itse olemme viemässä asioita maailmalle
emmekä ole pelkästään ikään
kuin se maa, johon tuodaan palveluita tai jonne kohdistuu näitä.
Sen vuoksi olemme pyrkineet siihen, että markkinat olisivat
kohtuullisen tasaiset, mutta myös tällä puolella
on tärkeää se, että kohdennamme
resursseja valvontaan, jotta niistä ikävistä tilanteista,
joissa työntekijöiden oikeuksia poljetaan, päästäisiin
eroon.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Aivan lyhyesti: Eilen lähetekeskusteltiin
juuri ulkomaalaislakiin liittyvä yhteisrekisterijärjestelmä,
ja se tulee helpottamaan eri viranomaisten yhteistyötä myöskin
laittoman työvoiman valvontaan liittyviltä osin.
Tässä yhteydessä mainittakoon myöskin,
että hallituksen toimenpitein viime vuonna tehdyllä lisäbudjettiratkaisulla
krp:n yhteyteen perustettiin laittoman työvoiman valvontaan
liittyvä yksikkö ja se on osoittautunut nyt jo
perustelluksi. Tähän laittomaan työvoimaan
liittyy vahvasti myöskin rajat ylittävän
vakavan taloudellisen rikollisuuden uhka ja siihen liittyvät
muodot rakennusalalla, kuljetusalalla ja ravintola-alalla, ja tässä suhteessa
myöskin viranomaisten kesken on syytä tehostaa
yhteistyötä.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! On syytä todeta vain se, että Euroopan
unionin perusperiaatteita ovat työvoiman ja palveluiden
vapaa liikkuvuus, ja kun aikanaan asiasta neuvoteltiin, tietysti
pyrittiin tekemään poikkeukset mahdollisimman
rajatusti. Työvoiman osalta katsottiin, että siellä on
ongelmia. Mitä palveluitten vapaaseen liikkuvuuteen tulee,
niin nähtiin vain tiettyjä alueellisia ongelmia,
ja kun meillä ei ole maarajaa uuden jäsenmaan
kanssa, niin katsottiin, että Suomen osalta tässä ei
pitäisi olla kovin suuria ongelmia. Tässä oli
hyvä yhteistyö ulkoministeriön ja työministeriön
välillä, kun näitä asioita valmisteltiin
aikanaan ja tähän päädyttiin.
Komission kanta oli tässä suhteessa suhteellisen
selvä, että on vain rajattuja poikkeuksia ja rajoitukset
koskisivat lähinnä työvoiman vapaata
liikkuvuutta, mihin on päädyttykin.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi vastasi tässä siihen
haasteeseen, että me kaikki tiedämme nämä perusteet,
mutta mitkä ovat olleet ne argumentit, joilla tähän
on päädytty, niistä ikään
kuin heitin palloa sinnepäin sen vuoksi, että en
itse ole ollut siinä alkuvaiheessa ottelussa vielä mukana.