Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! EU-alueella on viime vuoden alusta otettu
käyttöön niin sanottu Eurodac-järjestelmä,
jossa turvapaikanhakijoiden tunnistaminen tapahtuu otettavien sormenjälkien
perusteella. Viranomaisten antamien tietojen mukaan merkittävä osa
turvapaikanhakijoista on ennen Suomea pyrkinyt jo johonkin muuhun
EU-maahan. Tämän tyylisestä tapauksesta
lienee ollut kyse muun muassa Lapissa joku aika sitten, kun joukko
ulkomaalaisia haki turvapaikkaa. Useassa EU-maassa on otettu käyttöön
niin sanottu Dublinin menettely eli todellinen pikakäännytys,
joka merkitsee yhden kahden päivän odotusaikaa
ennen päätöksentekoa, nimenomaan sellaisten
henkilöiden kohdalta, jotka ovat aikaisemmin yrittäneet
johonkin toiseen EU-maahan.
Arvoisa puhemies! Kysynkin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
Miksi hallitus ei ole ryhtynyt toimiin turvapaikkahakemusten käsittelyn
nopeuttamiseksi niin sanotun Dublinin menettelyn puitteissa silloin,
kun turvapaikanhakija on jo aikaisemmin yrittänyt johonkin
toiseen EU-maahan?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Tampereen Eurooppa-neuvostosta lähtien
EU:lla on ollut vahvasti tavoitteena yhteinen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka.
Itse
asiassa Sevillasta lähtien on ollut tavoitteena myös
tehostaa laittoman maahanmuuton torjuntaa. Tämä asetus
tuli voimaan 1.9., nimenomaan vastuunmäärittämisasetus,
josta puhutaan myös sormenjälkiasetuksena. Siinä kukin
maa Eurodac-järjestelmään kirjaa turvapaikkaa
hakeneen henkilön sormenjäljet ja keskusyksikkö antaa osumailmoituksen,
jos sama henkilö on aikaisemmin hakenut turvapaikkaa tai
ylittänyt laittomasti rajan.
Itse asiassa tältä osin sisäasiainministeriön selvitysten
mukaan on todella syytä arvioida ja tehdä johtopäätöksiä,
mistä johtuu se tilanne, että Suomessa näitä osumia
on huomattavasti enemmän kuin Euroopan muissa maissa, siis
nimenomaan sellaisia turvapaikanhakijoita, jotka ovat jo aiemmin
hakeneet turvapaikkaa toisessa valtiossa. Kun EU:ssa olemme keskiarvoksi
todenneet 6 prosenttia, niin meidän ennätyksemme
oli viime marraskuussa: 65 prosenttia niitä, jotka olivat
hakeneet jo muissa EU-maissa, eräät jo useammissa
maissa. Tältä osin tietysti tätä asiaa on
syytä arvioida, ja me olemme pyrkimässä nimenomaan
EU:n sisäministereiden neuvoston työssä siihen,
että yhteisillä kriteereillä voitaisiin näitä asioita
arvioida ja välttää niin sanottua turvapaikkamatkailua
EU:n sisällä ja löytää pitävät tavat
turvapaikkajärjestelmässä käsitellä turvapaikanhakijoiden
asiat, ettei synny niin sanottua turvapaikkashoppailua.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Turvapaikanhakijoiden keskimääräinen
hakemusten käsittelyaika lienee noin vuoden verran. Kun
tähän sitten lisätään
mahdolliset valitukset ja niitten odotusajat, niin jos on kysymyksessä perusteeton
hakemus, niin tämä on kohtuutonta sekä suomalaisen
veronmaksajan kannalta että todellisten turvapaikkaa hakevien
ja todellisessa hädässä olevien kannalta.
Olisiko nyt arvoisan ministerin mielestä jotain tehokkaasti
tehtävissä, jotta todella nämä odotusajat
ja käsittelyajat saadaan lyhyemmiksi? Sillä saataisiin
perusteettomat hakemukset nopeasti pois ja todella hädänalaisille
asiallinen käsittely myöskin nopeasti.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! On totta kai selvää, että viranomaisten
yhteistyö, kaikkien ratkaisuun liittyvien tietojen hallussapito
ja viranomaiskäsittelyn selkeys sekä nopeat käsittelyajat
ovat tietysti hyvin tärkeitä turvan hakijan kannalta
kuin myös laittoman maahanmuuton torjunnan kannalta. Tältä osin
tietysti on tärkeää löytää oikea
tasapaino oikeusturvan ja väärinkäytön
estämisen välillä erityisesti, kun keskustellaan
näistä kysymyksistä. Tässä suhteessa
Suomessa kesällä 2000 tehdyt muutokset, joita
nyt ulkomaalaislain yhteydessä hallintovaliokuntakin ja
eduskunta täällä käsittelivät,
ovat osoittautuneet oikeaan osuneiksi. Tosin myös Ulkomaalaisviraston
käsittelytapojen ja rutiinien kehittämiseen pidän
painetta myöskin yllä, koska on selkeää,
että myöskin Ulkomaalaisviraston sisäisellä käsittelyllä voidaan
saavuttaa nopeampia käsittelyaikoja.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Tuntuu siltä, että Euroopan
unionin piirissä kaikki energia menee tällä hetkellä erilaisten
muurien rakentamiseen ja asioiden käsittelemiseen, jotka
liittyvät pakolaisuuteen ja laittomiin maahanmuuttajiin
ja ylipäätänsä turvapaikanhakijoihin.
Kuitenkin maahanmuuttopolitiikka on muutakin. Olisin nyt kysynyt
vaikkapa ulkoministeri Tuomiojalta:
Onko unionin piirissä nyt todellakaan ryhdytty käymään
keskustelua siitä, miten harmaantuvan Euroopan ja Euroopan
globaalisen vastuun näkökulmasta voitaisiin hallitusti
lisätä maahanmuuttoa niin, että kulttuurinen
moniarvoisuus ja suvaitsevaisuuskin tulisivat esille? Tuntuu siltä, että nyt
ratkotaan turvapaikan hakemisen kautta sellaisia ongelmia, jotka
normaalin siirtolaisuuden ja työlupamenettelyjen keventämisen
kautta voisivat olla mahdollisia.
Mitä mieltä esimerkiksi kehitys- ja ulkomaankauppaministeri
on tästä, että Euroopasta ollaan tekemässä linnoitusta
ja koko energia on menossa tähän?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Kun esimerkiksi Euroopan työministerit ovat
kohdanneet, niin siinä on katsottu tätä maahanmuuttokysymystä nimenomaan
tästä väestön huoltosuhteen
näkökulmasta. Jos ajatellaan niitä viimeaikaisia
toimia, mitä Euroopan unionissa on tehty, niin esimerkiksi
työelämän tasa-arvoon liittyvä direktiivi
ja rasismidirektiivi, jotka Suomessakin on juuri meidän
kansalliseen lainsäädäntöömme
tuotu, molemmat pyrkivät siihen, että pääsisimme
tasavertaisempaan tilanteeseen ja voisimme löytää niitä välineitä,
joilla etnistä syrjintää vähennettäisiin.
Esimerkiksi Euroopan unionissa on menossa kampanja, joka pyrkii
rasismin vähentämiseen ja monikulttuurisuuden edistämiseen.
Siinä on myös rahoitusta kansallisilla valtioilla.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Vastasin tehtyyn kysymykseen. Totta kai sisäministerien
neuvostossa käsitellään myös useita
sellaisia lainsäädäntöaloitteita,
jotka parantavat kolmansien maiden kansalaisten aseman vähimmäistasoa
yhteisön alueella. Mutta haluan selkeästi korostaa,
että taloudellisin perustein tapahtuva maahanmuutto ja
humanitaarisin perustein tapahtuva maahantulo tulee pitää erillään
eikä myöskään menetellä niin,
että turvapaikkajärjestelmällä täytettäisiin
työmarkkinoiden tarpeita. Maahanmuuttopolitiikan laadullinen
ja määrällinen hallinta on sitten laaja
kokonaisuus, ja tätähän hallituksen osalta
erikseen ja Suomen osalta valmistellaan.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Oleellisin osa vastauksesta on juuri tämä,
että hallitus on hallitusohjelman mukaisesti käynnistänyt
työn maahanmuuttopoliittisen ohjelman valmisteluksi. Siinä käydään
todella laajalla skaalalla läpi kaikki tähän
liittyvät kysymykset. Yhdyn hyvin voimakkaasti siihen kysyjän
näkemykseen, että Suomen kannalta, meidän elinvoimamme
sekä talouden ja kulttuurin kehityksen kannalta, tulee
olemaan todella haaste saada tänne yhtä paljon
osaavia ihmisiä kuin osaavat suomalaiset luonnollisista
syistä hakeutuvat eri elämänvaiheissaan
ulkomaille.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Kehitysnäkökulmasta siirtotyöläisillä on
kyllä se merkittävä vaikutus, että heidän
kotimaahansa lähettämät rahavirrat ovat
nykyään jo melko merkittävät
ja itse asiassa kaikessa kansainvälisessä kehitysrahoituksessa
muodostavat jo kohtuullisen tuntuvan osan.
Sinänsä huoltosuhteen muutos, mikä Suomeakin
on kohtaamassa, tuskin tulee maahanmuuttajaväestöllä hoidetuksi
tai muutenkaan Euroopassa, kysymys olisi niin suurista joukoista,
jos haluttaisiin tämä suhde pitää ennallaan.
Meidän täytyy ensi sijassa tietenkin myöskin
kotimaisia keinoja sen ongelman ratkaisemiseksi löytää.