2) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2001
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Kansanedustajat työhuoneissa, kömpikää tänne, tärkeä keskustelu
alkaa!
Hallituksen toimenpidekertomuksen yhteydessä viime
vaalikausina on tapana ollut aina käsitellä myös
kehitysyhteistyökertomus. Ulkoasiainvaliokunta on mietinnössään
paneutunut kehitysyhteistyöpolitiikkaan, mutta mietintömme keskittyy
myös konfliktien ennaltaehkäisyyn ja kriisinhallintakyvyn
kehittämiseen, ja voiko olla mitään ajankohtaisempaa
aihetta kuin konfliktien ennaltaehkäisy, kriisinhallintakyky
aikana, jolloin maailma melkein palaa, aikana, jolloin todellakin
sellaiset tärkeät sopimuksiin perustuvat järjestelmät
kuten Yhdistyneet kansakunnat, Euroopan unioni ja jopa Nato natisevat
liitoksissaan. Nyt käsittelyssä olevassa mietinnössä ulkoasiainvaliokunta
korostaa, että Suomen on erityisesti paneuduttava konfliktien
ennaltaehkäisyyn. Tämä edellyttää valiokunnan
mielestä tiivistä yhteistyötä YK:n
sekä alueellisten järjestöjen, kuten
Etyjin ja Euroopan neuvoston, kanssa.
Siviilikriisinhallintahan on ollut tavallaan suomalaisen ulkopolitiikan
leipälaji. Sitä ovat korostaneet voimakkaasti
tasavallan presidentti Tarja Halonen ja ulkoministeri, ja erityisesti
presidentti Ahtisaari on nyt, kun hän ei ole enää presidenttinä,
keskittynyt kovasti siviilikriisinhallintakysymyksiin.
Mielenkiintoista on se kuitenkin, että vaikka siviilikriisinhallinnasta
puhutaan erittäin paljon, kuitenkin sotilaalliseen puoleen
jatkuvasti kiinnitetään kasvavaa huomiota ja sittenkin
siviilikriisinhallinta on vaatimattomassa roolissa myös Suomessa.
Ulkoasiainvaliokunta painottaa sitä, että samanaikaisesti
pitäisi edetä sekä sotilaallisen että siviilikriisinhallinnan
kyvyn kehittämisessä Euroopan unionissa.
Mitä Suomessa sitten pitäisi erityisesti tehdä? Valiokunta
korostaa sitä, että siviilikriisinhallinnan kansallista
koordinaatiota eri viranomaisten välillä pitäisi
ehdottomasti kehittää. Meillä siviilikriisinhallintapuolessa
on tietenkin ulkoministeriö ja on sisäministeriö jne.,
mutta tämmöistä yhteistä koordinaatiota
kaivataan. Tälle siviilikriisinhallintaa koskevalle yhteistyölle
tulisi osoittaa valtion talousarviossa määrärahoja
samalla tavalla kuin sotilaallisen kriisinhallinnan kehittämiseen.
Valiokunta ehdottaakin, että ulkoasiainministeriön,
sisäasiainministeriön ja puolustusministeriön
välille tulisi perustaa säännöllinen
yhteistyöverkosto, jotta varmistetaan yhdenmukainen ja
suunnitelmallinen politiikka ja toiminta konfliktien ennaltaehkäisyssä ja
kriisinhallinnassa konfliktialueella. Tämän yhteistyöverkoston
avulla voitaisiin sitten valmistella sellaisia uuden tyyppisiä alueellisia
strategioita, joissa otetaan kokonaisvaltaisemmin kuin nyt huomioon
Suomen kehitys, kauppa-, ulko- ja turvallisuuspolitiikka sekä kansalaisjärjestöjen
toiminta.
En tiedä, voisiko olla mitään tärkeämpää esimerkiksi
liittoutumattomuuspolitiikan uudelle viestille kuin se, että ihan
vakavasti kehitetään juuri siviilikriisinhallintaa
semmoisena suomalaisena lähestymistapana. Tämä sopisi
tämmöiselle rauhanturvaamisen suurvallalle erinomaisen
hyvin.
Mietinnössään ulkoasiainvaliokunta
painottaa kehitysyhteistyön merkitystä. Se on
kiinteä osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, ja valiokunta
pitääkin erittäin tärkeänä valtioneuvos
Harri Holkerin johtaman kehitysavun taso ja laatu -ryhmän
työtä. Ryhmän tarkoitus on valmistella
esitys siitä, miten Suomi saavuttaa kehitysyhteistyömäärärahoissaan
YK:n edellyttämän 0,7 prosentin tason. Ulkoasiainvaliokunta on
johdonmukaisesti tukenut tätä ja vaatinut sitä, että hallitus
laatisi ohjelman, millä tähän tavoitteeseen
päästään, mutta kyllä tämä meidän
toivomuksemme on vähän kuuroille korville kaikunut.
Valiokunta mietinnössään painottaa
myös sitä, että kehitysrahoituskysymyksessä yhteistyötä on
todellakin virtaviivaistettava sekä kansallisten että kansainvälisten
toimijoiden kesken. YK:n sekä Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston
välistä yhteistyötä parantamalla
voitaisiin todella huomattavasti tehostaa kehitysrahoituksen tuloksia.
Valiokunta pitää kestämättömänä sitä tilannetta,
jossa esimerkiksi Euroopan unioni koordinoi käytännössä kaikki
merkittävät asiakysymykset YK:n puitteissa, mukaan
lukien talous- ja sosiaalisektorin kysymykset, mutta ei juuri lainkaan toimintaansa,
kun käsitellään näitä kehityskysymyksiä kehitysrahoituslaitoksissa.
Tämä sama tauti Rahikaisella on myös
Suomessa, että ulkoministeriöllä on,
sanoisinko, oma politiikkansa ja valtiovarainministeriöllä on
oma politiikkansa suhteessa Maailmanpankkiin ja Valuuttarahastoon.
Yhteistäkin politiikkaa on, mutta se on vasta kehittymässä.
Kyllä nämä köyhyys- ja oikeudenmukaisuuskysymykset
on pakko nostaa politiikan esityslistalla nykyistä korkeammalle. Muuten
sitä terrorismin uhkaa, joka nimenomaan sikiää köyhyydestä ja
epäoikeudenmukaisuudesta ja demokratian puutteesta, ei
millään sotilaallisilla toimenpiteillä pystytä torjumaan, niin
kuin nyt selvästi yritetään. Tässä suhteessa Euroopan
unionin pitäisi myös tehdä enemmän ja
todellakin koordinoida keskuudessaan ja muotoilla politiikkaa suhteessa
Maailmanpankkiin ja Valuuttarahastoon.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
kehitysmaiden omien kansalaisjärjestöjen tärkeään
rooliin silloin, kun kehitysapua suunnitellaan ja toimeenpannaan.
Kansalaisjärjestöistä on todellakin muodostunut
kiinteä osa globaalia kehityspolitiikkaa, järjestöjen
kehitysyhteistyötoiminta on kasvanut nopeasti, ja kansalaisjärjestöistä on
tullut julkisin varoin rahoitettavien projektien merkittäviä toimeenpanijoita.
Valiokunta korostaa mietinnössään, että on
todellakin tarpeellista ja tärkeää, että ulkoasiainministeriö valmistelee kansalaisjärjestöjä
konsultoiden
selvityksen kansalaisjärjestöjen toiminnan rahoituksen
kehittämisestä. On käynyt ilmi, että siitä huolimatta, että kansalaisjärjestöjen
roolia korostetaan erittäin voimakkaasti Suomen ulko- ja
turvallisuuspolitiikassa ja kehityspolitiikassa, kuitenkin näitten
järjestöjen rahoitus on koko ajan enemmän heikentynyt
kuin vahvistunut.
Arvoisa puhemies! Minusta Irakin sodan uhan alla ja se tosiasia
huomioon ottaen, että koko maailma vapisee terrorismin
edessä, nämä kehityskysymykset ovat todella
erittäin merkittävä osa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
ja niihin pitää nyt meidän panostaa enemmän.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin tietysti yhtyä kaikilta osiltaan
niihin näkemyksiin, jotka valiokunnan puheenjohtaja Jaakonsaari
toi äsken esille. Kiinnitän vaan kuitenkin yhteen
asiaan huomion, kohtaan, jota nyt edes odotin maininnalla tuotavan
esiin silloin, kun puhutaan köyhyyden poistamisesta tai
edes lieventämisestä. Se on ympäristönäkökohta.
Tällä hetkellä niillä alueilla, missä Suomikin
toimii kehitysyhteistyörintamalla, erittäin vähän
panostetaan ympäristönsuojelullisiin näkökohtiin,
ja vain ympäristön tilan kohentamisella ja kestävällä elintarviketuotannolla siellä
alkutuotannon
tasolla pystytään köyhyyttä todella
rakenteellisesti poistamaan.
Toivoisin, että ulkoasiainvaliokunta, samalla kun se
tekee arvokasta työtään omalla tasollaan, laajentaisi
toimintalohkoaan myöskin tähän suuntaan
tulevaisuudessa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ed. Pulliaisen repliikkipuheenvuoroon. Samalla
totean ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajalle Liisa Jaakonsaarelle,
että ulkoasiainvaliokunnan ohella muun muassa valtiovarainvaliokunta
on toistuvasti myöskin vaatinut kehitysyhteistyömäärärahojen
tason nostamista YK:n suositusten tasolle elikkä tässä on
hyvin laaja eduskunnan tahtotila olemassa systemaattisen ohjelman
tekemiseksi tämän ohjelman tavoitteen saavuttamiseksi.
Ed. Jaakonsaari puhui paljon ennakoivasta kriisinhallinnasta,
ja kun huomenna ympäri maailmaa nähdäkseni
ihmiset kokoontuvat vastustamaan Irakin sotaa, sekin on eräänlaista
kriisien ennaltaehkäisyä. Suomihan on virallisesti
Irakin uhkaavan kriisin osalta kyllä kovasti korostanut YK:n
roolia ja YK:n ensisijaisuutta, mutta sen sijaan USA on useaan otteeseen
todennut, että USA on tarvittaessa valmis aloittamaan sodan
ilman YK:n valtuutustakin.
Tämän asian suhteen Suomen ulkopoliittinen johto
olisi voinut olla minusta vielä voimakkaammin USA:n suuntaan
sitä mieltä, että se ei missään
olosuhteissa hyväksy YK:n ohittamista tämän
kriisin hallinnassa sotilaallisin keinoin. Se viesti ja sen voimakas
toistaminen olisi minusta kyllä myöskin ennakoivaa
kriisinhallintaa mitä suurimmassa määrin.
Sirpa Pietikäinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisenä haluan kiittää ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtajaa hänen hyvästä työstään tämän
toimenpidekertomuksen käsittelyn yhteydessä. Hyvin
helpostihan tämmöiset taaksepäin suuntautuvat
katsaukset myös eduskunnassa muodostuvat aika laihoiksi
toteamuksiksi. Tarkoitushan on se, että siinä todella
eduskunta linjaisi tapahtuneen pohjalta tahtoa vahvasti keskeisissä kysymyksissä joihinkin
painotuksiin jatkossa. Ulkoasiainvaliokunta on todella valinnut nämä kolme
teemaa: kehitysrahoituksen paremman koordinaation, kansalaisjärjestöjen
roolin vahvistamisen ja niiden ongelmien ratkomisen ja sitten siviilikriisinhallinnan.
Uskon, että monenkin valiokunnan ja kansanedustajan
ja muun laajemman poliittisen tahdon viestinä on hyvin
selkeästi tullut jo se, että Suomen pitää sitoutua
selkeästi konkreettisella aikataululla 0,7 prosentin kehitysyhteistyötavoitteen saavuttamiseen.
Tällä hetkellä olemme omasta pohjoismaisesta
ja edistyksellisestä eurooppalaisesta viiteryhmästämme
varsin kaukana. Olemme jo tässä suhteessa olleet
aika pitkään ikään kuin vapaamatkustajia.
Toinen tärkeä kysymys on se, millä tavalla
me sovitamme yhteen lukuisat globaaliagendan eri elementit. Kuten
ed. Pulliainen totesi, ympäristön hyvän
tilan vaaliminen, köyhyyden poistaminen, naisten aseman
parantaminen, terveystilanteen kohentaminen ja useat muut kysymykset
sitoutuvat toinen toisiinsa.
Ehkä eräs painavimpia viestejä, mikä tältä eduskunnalta
tämän kertomuksen kautta seuraavalle eduskunnalle
ja hallitukselle tulee, on se, että näissä kehityskysymyksissä ja
globaaliagendassa täytyy myös eduskunnalla itsellään
olla nykyistä parempi koordinaatio. Se tarkoittaa sitä, että YK:n
vuosituhatjulistuksen pohjalta tulleet vuosituhattavoitteet voisivat
toimia hyvin sellaisena kattona, jonka pohjalta esimerkiksi ulkoasiainvaliokunta
koordinoi näiden asioiden käsittelyä asianomaisissa
valiokunnissa samalla tapaa kuin suuri valiokunta tällä hetkellä Euroopan unionin
asioita. Liian usein näiden kansainvälisten velvoitteiden
ja tavoitteiden käsittely on tässä eduskunnassa
ja myöskin hallituksessa paitsi sirpaleista myöskin
siksi tehotonta, että voimavarat kuluvat myöskin
hyvin paljon päällekkäin.
Saman toivomuksen voisi kyllä myös esittää itse
hallitukselle siitä, että kestävän
kehityksen toimikuntaa olisi jatkossa syytä kehittää sellaiseksi
valtioneuvoston korkeimmalla poliittisella johdolla toimivaksi elimeksi,
joka näiden vuosituhattavoitteiden ja -ohjelman pohjalta
sitten myöskin valtioneuvoston, hallituksen, poliittista sitoutumista
globaaliin vastuuseen koordinoi.
Toinen seikka sitten, mistä valiokunta hyvin perusteellisesti
kuuli asiantuntijoita ja keskusteli, oli kansalaisjärjestörahoitus.
Myöskin meillä Suomessa on siirrytty hyvin pitkälle
projektipohjaiseen rahoitukseen tehokkuuden toivomuksessa. Tosiasiallisesti
useimpien kansalaisjärjestöjen tilanne alkaa muodostua
aika kestämättömäksi siksi,
että valtaosa rahoituspohjasta tulee erityyppisistä projektihankkeista
ja valtaosa toiminta-ajasta menee toisaalta projektin laatimiseen, päätösten
odottamiseen ja sitten myöskin projektien raportoimiseen.
Sillä, millä on tavoiteltu toiminnallista tehokkuutta
ja rahanvalvonnan tehokkuutta, onkin tosiasiallisesti aiheutettu
hyvin paljon tehottomuutta kansalaisjärjestökenttään
ja sen toimintaan.
Tämän selvitystyön vahva viesti on
se, että valtioneuvoston tulisi piirissään
katsoa, mitkä suomalaisen kansalaisyhteiskunnan ja myöskin kansainvälisen
yhteisön toimijat ovat sellaisia, että niiden
työ kokonaisuudessaan on rahoittamisen arvoista, ja siirtyä sitten
laajempipohjaisesti perusrahoitukseen ja nykyistä rajoitetummin
ja harkitummin projektikohtaiseen rahoitukseen. Tämä säästäisi
uskomattomasti hallinnollisia voimavaroja myöskin itse
hallinnossa, joka vastaavasti näitä projekteja
etukäteis- ja jälkiselvittää.
Toinen seikka, joka liittyy kansalaisjärjestörahoitukseen
noin laajemminkin, on se, että kun Suomella on voimakas
poliittinen tahto siihen, että kansalaisyhteiskunta osallistuu
globaalipolitiikan valmisteluun niin Suomessa kuin muualla ja myöskin
kansalaisjärjestöjen edustajia on valtuuskuntiin
otettu ja sisällytetty mukaan, niin meillä ei
ole olemassa sellaista elementtiä, joka mahdollistaisi
köyhempien järjestöjen, puhumattakaan
köyhemmistä ihmisistä, todellisen osallistumisen
näihin kokouksiin. Se vaatisi aika pienen taloudellisen
panostuksen. Miljoonat ovat valtion budjetissa pieniä,
mutta peruspääomana esimerkiksi sellaiselle kansainväliselle
rahastolle, joka voisi rahoittaa tämän pääoman
tuotoilla kansalaisjärjestöjen osallistumista
erilaisiin YK:n kokouksiin ja muihin tämmöisiin
kansainvälisiin päätöspaikkoihin,
sillä olisi todellinen merkitys varsinkin kehitysmaiden
ja naisten osallistumisen kannalta. Nähdäkseni
Suomen tulisi oman politiikkansa mukaisesti olla paitsi sanoissa
myöskin rahoituspuolella tässä suhteessa erittäin
aktiivinen.
Kolmantena haluan puuttua siviilikriisinhallintakysymykseen.
Vahvistan voimakkaasti sen, mitä valiokunnan puheenjohtaja
aikaisemmin jo sanoi, ja haluaisin vielä alleviivata, että tähän säännölliseen
yhteistyöhön on syytä sitoa myöskin
suomalainen kansalaisjärjestökenttä ja
kansalaisyhteiskunta, joka tekee kotimaassa kriisinhallintatyötä omalla
tavallaan, esimerkiksi maahanmuuttajiin suuntautuvan rasismin osalta, mutta
myöskin hyvin paljon ja hyvin laajalla kentällä Martoista
Kepaan erityyppisissä hankkeissa partnereidensa kanssa
eri puolilla maailmaa. Tämän osapuolen linkittäminen
tällaiseen säännölliseen yhteydenpitoon
ja neuvotteluun olisi aivan välttämätöntä ja
myöskin kansalaisjärjestötoiminnan rahoittaminen.
Lopuksi haluan alleviivata ihan nykyiseen poliittiseen tilanteeseen,
Irakin kriisiinkin, viitaten sitä Suomen yhteistä hyvin
vahvaa poliittista tahtoa laajemman turvallisuuden käsitteestä,
jossa ensimmäisenä lähdetään
konfliktien syiden, mahdollisten kriisien syiden, poistamisesta,
sellaisen inhimillisen elämän luomisesta ja osallisuuden
luomisesta, joka mahdollistaa ihmisten ja erilaisten kulttuuristen
käsitysten rauhanomaisen rinnakkainelon.
Minusta on jotenkin tuntunut, arvoisa puhemies, että silloin,
kun teemme näitä turvallisuuspoliittisia selontekoja
tai ehdotuksia, me kyllä toteamme yleisen periaatteen hyvinkin
huolellisesti siinä alussa, mutta samassa vaiheessa, kun
tulee kappalejako omaan puolustuspolitiikkaamme, ajatus ikään
kuin hyppää toiselle raiteelle myöskin.
Toivottavasti, kun seuraavaa laajaa turvallisuuspoliittista kannanottoa
ollaan muotoilemassa, niin oikeasti käsitys laajemmasta
turvallisuudesta ja siitä, mitkä ovat inhimillisen
turvallisuuden uhkia ja konfliktin alkusyitä, saavat arvoisensa
johtopäätökset ja myöskin suhteutuksen
siihen keskusteluun, mitä käymme sekä Natosta,
omasta puolustuspolitiikastamme että muista kriisinhallinnan
välineistä.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun kansalaisjärjestörahoitukseen,
en tiedä, uhrina vai minkä tapaisena. Kolme päivää sitten
puheenjohtamani ainoa Itämerikeskus Suomessa menetti jälleen
40 prosenttia varoista.
Maahamme yritettiin rakentaa neljä viisi Itämerikeskusta:
Kotkaan, Tammisaareen, Lappeenrantaan ja muutamaan muuhun paikkaan. Kaikki
epäonnistuivat, vaikka niiden takana oli kansanedustajia.
Me teimme Itämeren kansanrintamien miesten ja naisten kanssa
keskuksen Kellokoskelle, ja samalla viikolla, kun se vihittiin, vietiin
70 prosenttia rahoista pois, samalla viikolla, kun Suomi tunnusti
Baltian maat. Olemme kyenneet ylläpitämään
sitä, laajentamaan laajasti yhteistyötä,
mutta se ei ole lähialueyhteistyötä niiden
sääntöjen mukaan, joilla lähialuerahat Suomessa
jaetaan. Lisäksi se ei ole rauhantyötä niillä kriteereillä,
joilla rauhantyörahoja mitataan, vaikka keskus on rauhanliikkeen
perustama. Se ei ole mitään työtä.
Kun nyt laitoin käyntiin seitsemän lähialueen matkaoppaat — Kaliningradin
matkaopas valmiina, Arkangeli tulee, Murmansk, Komi, Pihkova, Novgorod
ja Tatarstan — se ei ole lähialuetyötä,
se ei ole rauhantyötä. Ei ole minkään
laatuista kanavaa, jolla niitä rahoitetaan. Samaan aikaan
pääministeri Lipponen oli Itämerikeskuksen
kymmenvuotisjuhlissa ja sanoi minulle henkilökohtaisesti:
"Ilkka, minä toivon, että johdat kansalaisjärjestöjen
lähialuetyötä. Perustamme kohta Suomi—Arkangeli-seuran
ja luultavasti Suomi—Kaliningrad-seuran." Mutta sekään
ei ole lähialuetyötä. Olemme tällaisessa
Sargassomeressä.
Jos katsomme tämän hetken tilannetta sotien kannalta,
30 vuoden aikana olen henkilökohtaisesti teettänyt
ja edustamani järjestöt ovat teettäneet
kaiken kirjallisen materiaalin, mitä Suomessa on geenisodankäynnistä,
biologisista aseista, kemiallisista aseista ja ydinaseista, 30 vuoden ajan,
myös ydinaseterrorismista. Tämä työ ei myöskään — Rauhankirjallisuuden
edistämisseura — saanut penniäkään
varoja. Parhaillaan minulla on kahdeksan rauhankirjaa tekeillä,
mutta se ei ole rauhantyötä. Kofi Annan teki esipuheen
Sota ja terveys -nimiseen 700-sivuiseen englanninkieliseen kansainväliseen
oppikirjaan, joka nyt käännetään
Arkangelissa venäjäksi. Se ei ole rauhantyötä.
YK:n raportti Naiset ja sotalaitos ei ole rauhantyötä.
Gandhin kirja, Einsteinin Atomisota ja rauha ei ole rauhantyötä jne.
Sadankomitea täyttää 40 vuotta tänä vuonna. Ketkä sen
perustivat? 40 henkilöä, heidän joukossaan
nykyinen pääministeri Lipponen, yksi johtava;
toinen Jaakko Blomberg, poliittinen johtaja UM:stä; kolmas
alkuperäisjäsen Erkki Tuomioja, ulkoministeri;
neljäs melko alkuperäisjäsen istuu presidenttinä tällä hetkellä,
ja Sadankomitean varoja vähennettiin tänä vuonna,
kun on juhla.
Sen vuoksi ehdotin, että pääministerin
virka lakkautetaan ja tulemme pelkällä presidentillä toimeen,
koska tämä henkilö on keskittynyt niin suuriin
asioihin, että hän ei näe näitä pieniä asioita.
Henkisesti olen ilmeisesti vammainen tällä alalla.
40 vuotta olen tehnyt töitä ja teen varmasti kauemmin
kuin yksikään teistä enkä aio
luopua tästä. Eli viime vuonna saimme eduskunnan
yksimielisellä päätöksellä rahaa
lisää rauhanliikkeelle. Tänä vuonna
ministeriö poisti sen emmekä saaneet. Siis tätä luokkaa
on tämä homma. Mutta jokainen muistaa, että kun
minulta kysäistiin, miltä tuntuu, kun matto vedettiin
alta pois, sanoin, että "ei miltään,
jalat ovat pysyvästi ilmassa". Koettakaa lannistaa, ei
onnistu.
Mutta raha on psykologista luonteeltaan, missä ihmisten
sydämet kohtaavat, sinne tulevat myös rahat. Sen
vuoksi ryhdyn projekteihin aina ilman rahaakin, koska jos mietin
vain rahaa, en pysty tekemään projekteja. Mutta
kun teen projektin ensiksi, niin jostain ne rahat tulevat. Tällä hetkellä nostan
eläkelausuntojeni hintaa 20 tai 25 prosenttia ja teen ehkä 100
eläkettä lisää, koska valtio
on jättänyt minulle sillä lailla monopolin, kun
se ei kykene hoitamaan työkyvyttömiä eläkkeelle.
Minulla on hyvä monopoli, ja minä käytän
sitä rauhanliikkeen hyväksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ed. Taipaleen ansiokkaan puheenvuoron jälkeen
haluan todeta sen, että onneksi hänellä ei
ole monopolia kuitenkaan näiden B-lausuntojen kirjoittamisessa.
Kyllä tietysti monet muutkin niitä tekevät, mutta
ed. Taipale erittäin hyvällä menestyksellä.
Pääministeri ei ollut Johannesburgissa, mutta presidentti
oli ja siellä olivat myös kansalaisliikkeet, koko
joukko niitä. Sieltä tuli presidentin sanoja lainatakseni
joukkue Suomeen jatkamaan Johannesburgin toimintasuunnitelman toteuttamista,
Johannesburgin ohjelman toteuttamista. Se on eräs tällainen
kansalaisjärjestön toimintakenttä. Jos
ajattelemme kansainvälistä tilannetta, ympäristöä,
tämän planeetan tulevaisuutta, niin Johannesburgin
yhteenvedot ja päätelmät pitää vähintään
saada toimeen.
Tässä valtiovallan pitää pystyä takaamaan
siihen oma organisaationsa, oma käytännön
sovellutuksensa, miten tämä asia tehdään.
Onhan ollut esillä, että kestävän
kehityksen toimikunta voisi olla tällainen toimija tässä asiassa
ja myös niin, että eduskunta osallistuisi vähintään
ehkä kerran vuodessa, ehkä kerran kahdessa vuodessa,
tämän toimintasuunnitelman seuraamiseen, miten se
Suomen kohdalla toteutuu. Näin ollen kansalaisliikkeiden
asema jälleen kerran, niin kuin ulkoasiainvaliokunnan mietinnössäkin
painotetaan, korostuu.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on tärkeää se,
mitä ed. Pietikäinen myös korosti, että myös
Suomessa ja Euroopan unionissa nähdään,
kuinka tärkeää kehityspolitiikkaa tehdään
todellakin Maailmanpankissa ja Valuuttarahastossa. Ainoan keinon
muuttaa näiden Bretton Woods -instituutioiden strategioita
ei tarvitse olla se, että ihmisten täytyy mellakoimalla kiinnittää huomiota.
Jos jollain tavalla Suomen eduskunta vielä vahvemmin ymmärtäisi
sen, kuinka tärkeä on eduskunnan kontrolloida
myös sitä politiikkaa, jota tehdään
näissä kehitysrahoituslaitoksissa, se saattaisi
nostaa politiikan arvostusta, kun ihmiset ymmärtäisivät
esimerkiksi, kun lähestytään vaaleja,
että vaaleissa ei vaikuteta ainoastaan Suomen asioihin,
vaan vaaleissa ratkaistaan myös se linja, mitä Suomi
edustaa Euroopan unionissa, luonnollisesti YK:ssa, Maailmanpankissa,
Wto-kierroksella, kehitysrahoituslaitoksissa ylipäätään,
kuinka tärkeää on kytkeä tämä globaali
agenda tähän meidän eduskunnan työhön.
Olisi erittäin tärkeää,
että seuraava eduskunta sitten jatkaa tämän
institutionaalisen puolen kehittämistä myös
täällä Suomen eduskunnassa, jotta näihin
tärkeisiin asioihin voitaisiin vahvemmin päästä käsiksi.
Me olemme tällä vaalikaudella aloittaneet sen,
mutta sitä pitää ehdottomasti jatkaa
ja tehostaa seuraavalla vaalikaudella.
Keskustelu kertomuksesta ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä valmistelevasti
käsitellyltä osalta päättyy.