1) Hallituksen esitys laiksi telemarkkinalain muuttamisesta
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hyväksyttävänä oleva
telemarkkinalaki on merkittävä edistysaskel kohtuuhintaisten
tietoyhteiskuntapalveluiden yleistymisen kannalta niin perinteisen
kiinteän Internetin kuin mobiilipalveluiden alueella. Tämä laki
tulee kohentamaan kilpailua ennen kaikkea taajamissa. Liikenneministeriön
viime vuoden marraskuussa julkaiseman selvityksen mukaan tietoliikennepolitiikan
ongelmana ei olekaan runkoverkon alueellinen kattavuus vaan liityntäverkkojen
rajallinen kilpailu. Näin myös liityntäverkkoon
kohdistuvaa kilpailua koventava laki tulee todennäköisesti
vaikuttamaan kuluttajille tarjolla olevien palveluiden hintoihin.
Liikennevaliokunnan mietinnön mukaan asiantuntijat
ovat todenneet paikallisten teleyritysten rajoittaneen kilpailua
kohtuuttomilla vuokraushinnoilla ja -ehdoilla. Vuokraukseen velvoittaminen
onkin odotettu uudistus, joka tulee kiihdyttämään
ennen kaikkea taajamien alueella kilpailua. Muutoksen myötä haja-asutusalueille
ei tarvitse rakentaa moninkertaista infrastruktuuria, mikä parantaa
jo merkittävästi kustannustehokkuutta.
Käsillä oleva laki ei tule kuitenkaan ratkaisemaan
sosiaalisen ja alueellisen tasa-arvon kannalta keskeistä Internet-palveluiden
saatavuuden ongelmaa. Lain tuoma kilpailun tehostaminen tulee näkymään
lähinnä isoissa ja keskikokoisissa taajamissa
tarjolla olevien palvelujen laadun kohenemisena ja hinnan laskuna.
Liikenne- ja viestintäministeriön viime marraskuussa
julkistaman selvityksen mukaan suurimpana haasteena ovatkin haja-asutusalueiden pienet
taajamat, joissa laajakaistatilaajien määrä jää niin
pieneksi, ettei mitään laajakaistaisen liityntäverkon
vaihtoehtoa voida kannattavasti tarjota yleisellä Internet-hintatasolla.
Sama ongelma koskee tietenkin lisäksi haja-asutusta. Tähän ongelmaan
esillä oleva laki ei tuo ratkaisua. Aito kaksisuuntaisuus
on vasta digitaalitelevisiossakin kehitysasteella, minkä vuoksi
kyseistä päätelaiteratkaisua ei ainakaan
vielä voi nähdä minään
kaiken kattavana ratkaisuna tietoyhteiskuntapalveluiden ulottamiseksi
kaikille kansalaisille. Myös mobiilipalveluiden mahdollisuudet kustannuksien
ja palvelujen monipuolisuuden kannalta erityisesti tiedon hankkimisen,
osaamisen ja itsensä kehittämisen alueella ovat
vielä rajalliset.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön
olisikin viipymättä ryhdyttävä toimiin tämän
lain vaikutusten ulkopuolelle jäävien alueiden
tietoyhteiskuntapalveluiden edellytysten parantamiseksi. Mobiilitekniikan
ja digitelevision käyttöönoton ongelmat
ovat osoittaneet, että eri tekniikoiden väliset
siirtymäkaudet ovat usein oletettua pidempiä.
Tällä hetkellä laadullisesti kilpailukykyisin tietoyhteiskuntapalvelujen
päätelaite on kiinteä Internet. Internet-yhteyden
nopeuttakin merkittävämpää on
saada koko maan alueella erityisesti kotitalouksille tarjolle kiinteästi
hinnoiteltu yhteysvaihtoehto. Käytännössä tämä edellyttää verohelpotuksien
tai muiden tukien käyttöönottoa harvaanasutuilla
alueilla, kunnes palvelut voidaan hoitaa kilpailun ja mahdollisesti
uusien tekniikoiden avulla. Tällä hetkellä teleliikennemaksut
merkitsevät monissa kotitalouksissa kuukausitasolla sitä,
että ne lähestyvät jo perheiden kuukausittaisia
ruokamenoja.
Hallituksen esityksessä todetaan, että parhaat telepalvelut
toteutuvat kilpailun avulla. Mielestäni valtion tehtävänä on
varmistaa suotuisalla sääntelyllä toimintaympäristö,
toki näin, mutta lisäisin tähän,
että julkisen vallan tehtävänä on myös
tunnistaa, millä alueilla kilpailu toimii ja millä alueilla
kilpailu ei toimi. Valtion on osallistuttava tietoyhteiskuntapalvelujen
turvaamiseen siellä, missä ne eivät kilpailun
avulla toteudu.
Kiinnittäisin vielä huomiota jo julkisuudessa ministereiden
voimin käsiteltyyn regulaation ja omistajapolitiikan ristiriitaan.
Reilujen kilpailuolosuhteiden kannalta on ensiarvoisen tärkeää sääntelyn
ja omistajuuden vieminen erilleen. Olen iloinen, että ministeri
Heinonen on kolme kuukautta sitten tekemäni kirjallisen
kysymyksen jälkeen tiedostanut kyseisen ongelman. Toivon
myös, että ministeriössä tulee
jatkossa saamaan nykyistä enemmän tilaa tietoyhteiskuntapalvelujen
alueellisen tasa-arvon kehittäminen.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula aivan perusteellisesti otti kantaa
nimenomaan näihin asioihin, mitkä koskevat verkkovierailua
ja haja-asutusalueita. Eräs asia, johon haluaisin erityisesti
kiinnittää huomiota ja jonka osittain ed. Karjula
ohitti, on nimenomaan se määräaika, joka
on säädetty asianomaisen lain 9 b §:ssä,
eli puolen vuoden määräaika nimenomaan
silloin, kun on kyse pakollisesta verkkovierailusta, ettei käy
niin kuin sähkömarkkinalain osalta, että kun
kiistellään, kestää yli kaksi
vuotta, ennen kuin minkäänlaista päätöstä tulee.
Nimenomaan sähkömarkkinalain perusteella tähän
lakiin on pyritty saamaan se, että taktisesti jokin yritys
ei pysty kieltäytymään pakollisesta verkkovierailusta
pitkittämällä asiaa.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan osaltani myös tukea niitä periaatteellisia
näkökulmia, joita ed. Karjula puheenvuorossaan
painotti, ja todeta myös, että tulevaisuusvaliokunta on
jo pidemmän ajan keskustellut tämän kaltaisenkin
lain tavoitteista. Mitä tulee Suomen menestymiseen telemarkkina-alalla,
uskoisin, että eräänä EU:n johtavana
jäsenvaltiona voimme näyttää suuntaa
telemarkkinapolitiikassa tämän lain hyväksymisellä.
Tässä on merkittävää myös
se, että kun vuokrausoikeuksia myönnetään,
niitä voidaan myöntää myöskin
teleyrityksen kilpailijoille, joten esimerkiksi Internet-palvelujen
tarjoajille avautuu uudenlaisia mahdollisuuksia markkinoilla. Oikeastaan
pääsanoma tässä laissa on se,
että myös kuluttajilla on uusia mahdollisuuksia
toimia tehtäväalueella.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Toimivat ja riittävän nopeat
sekä luotettavat ja hinnaltaan edulliset tietoliikenneyhteydet
ovat koko maan kehityksen kannalta erittäin tärkeät.
Tämä korostuu nyt, kun haluamme olla mallimaana
ja eri maakunnat mallimaakuntina etenemässä tietoyhteiskuntakehityksessä.
Mielestäni tähän asiaan tulisi myös
yhteiskunnan taholta kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota erityisesti maan reuna-alueiden kannalta.
Kun puhutaan luotettavuudesta ja toimivuudesta, edelleen ilmenee
liian paljon häiriöitä ja myös
toimimattomuutta tietoliikenneyhteyksissä. Tuntuu siltä,
että yhteiskunnan ohjausta näissä asioissa
tarvitaan samaan tapaan kuin eräissä muissa maissa
on nähty tärkeäksi. Ymmärrän niin,
että kilpailu on keskeisellä sijalla mutta senkin
pitää olla hallittua ja niin, että tasapuolisesti koko
maan asiat ja kaikkialla maassa asuvien ihmisten kannalta tärkeät
yhteydet tulevat hoidettua.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Olemme olleet edelläkävijämaa
näissä asioissa, mutta minusta ed. Karjula kiinnitti
hyvin olennaiseen seikkaan huomiota puuttuessaan siihen, mitä tämä merkitsee
koko maata ajatellen. Kun meillä nyt tämän
asian yhteydessä kulkee hyvin voimakkaasti digitalisointi,
olen aikaisemminkin julkisuudessa tähän puuttunut
ja puutun nytkin. Voi olla, että me olemme hyvin lähellä vauhtisokeutta
juuri tällä hetkellä. Digitalisoinnin
kohdalla olemme pulmissa sekä siellä päässä,
missä viestejä lähetetään,
että siellä päässä, missä viestejä vastaanotetaan.
Voisi olla, että suomalaisen yhteiskunnan kannalta ihan
kokonaisuudessaan olisi hyvä hiukan vetää henkeä, katsoa,
missä olemme, menemmekö liian kovaa. Se on toki
ollut meidän etuoikeutemme ja etumme, että olemme
menneet niin kovaa, mutta juuri nyt voimme olla sellaisessa vaiheessa,
jossa voisi olla suvannon hetki, sellainen hetki, jossa katsomme,
miten tämä kovaa kulkeva kehitys kohtelee maan
eri osia. Tässä suhteessa jaan ne huolet, joita
näissä kaikissa puheenvuoroissa on esitetty. Digitalisoinnin
osalta luulisin, että olisi vielä mahdollista
vetää henkeä hiukan syvempään
kuin nyt vedetään.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta Suomen valitsema menetelmä,
että kilpaillaan laajakaistaisista ja muista tietoliikenneyhteyksistä,
on ihan paikallaan. Kun ajatellaan haja-asutusalueita, minusta paras
ratkaisu kiinteän yhteyden aikaansaamiseen on digitaalitelevisio eikä ole
mitään syytä jäädä odottamaan
muita sen kehittymisessä. Silloin hyvin äkkiä ollaan
siinä pisteessä, että koko Suomi on syrjäaluetta
maailmassa. Meidän täytyy nyt digitaalitelevisiota
kehittää niin, että Suomen etulyöntiasema
säilyy. Ei se niin kallista ole verrattuna siihen hyötyyn, mitä siitä voi
odottaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin ed. Väistö totesi,
koko Suomen pitäminen tehokkaiden kiinteiden verkkojen
piirissä on hyvin tärkeätä.
Me tiedämme, että ongelmia on ollut koko ajan.
Muun muassa Primatel ei ole pystynyt kaikista velvollisuuksistaan
taikka niistä tehtävistä, joita sillä on
ollut, aina huolehtimaan. Näin ollen tältä näkökulmalta
huoli, mikä täällä tuli jo esille,
on aiheellinen.
Edelleenkin siirtyminen todella kolmannen sukupolven maailmaan
ja umts-maailmaan on varmasti kivisempi tie kuin voi tällä hetkellä ounastella.
Tässä mielessä myöskin kiinteiden verkkojen
merkitys ja nykyisen tilanteen säilyttäminen on
hyvin tärkeätä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan puolesta on syytä vain
todeta, oikeastaan muistuttaa siitä, että tämä on koko
Euroopan mittakaavassa pilottilaki. Sitä tulee seuraamaan
viestintämarkkinalaki, jossa todennäköisesti
tulee olemaan noin 150 pykälän verran markkinasäätelyä ja
regulaatiota, jonka perään ed. Karjula lausui
toivomuksia. Toisin sanoen Suomessa mielestäni nämä asiat
ovat erinomaisen hyvin hallinnassa. Ne ovat eurooppalaisittain poikkeuksellisen
hyvin hallinnassa, eli ne tahot ja valtiot, joiden kannattaa olla
huolissaan tästä asiasta, ovat Suomen rajojen
ulkopuolella.
Keskustelu päättyy.