2) Laki opintotukilain 7 §:n muuttamisesta
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suomessa on 21 yliopistoa ja korkeakoulua
eli yksi yliopisto pyöreästi 243 000:ta
henkilöä kohti. Vastaava luku Ranskassa on yliopisto 670 000:ta
henkilöä kohti. Asukkaita Ranskassa on noin 58
miljoonaa ja 87 yliopistoa, joista 20 on Pariisissa. Opiskelijoita
Suomessa oli noin 160 000 vuonna 2000 ja ammattikorkeakouluissa,
joita on 31, noin 114 000. Ulkomailla opiskelee suomalaisia
noin 7 000.
Suoritettuja tutkintoja vuonna 2000 Suomessa oli noin 17 000
ja ammattikorkeakouluissa vastaavasti 14 000.
Korkeakoulututkinnon suorittamisen aika on Oecd-maiden pisimpiä Suomessa
ollen 6 vuotta. Ranskassa vastaava luku on 5,3 vuotta ja Saksassa
6 vuotta. Pohjoismaista korkeakoulututkinto suoritetaan Ruotsissa
4,7 vuodessa, Tanskassa 4,4 vuodessa ja Islannissa 2,8 vuodessa.
Islannin matala luku selittyy sillä, että siellä opiskellaan lainan
turvin.
Läpäisykerroin Suomessa on hyvä ollen
75, Ranskassa 55, Saksassa 72 ja Tanskassa 67. Keskeyttämiskerroin
saadaan vähentämällä luvusta 100
edellä mainitut luvut.
Ranskassa lääketieteellisessä ja
ainakin Saksan liittotasavallan aikoihin juridisessa tiedekunnassa
otettiin, jos nyt sanotaan ratakiskomallilla, kaikki sisään
ja karsittiin matkalla sitten heikoimmasta päästä opiskelijoita
pois. Ainakin Saksassa tenteissä sai käydä kolme
kertaa. Jos ei päässyt läpi, jatko-opinnot
tiedekunnassa missä tahansa valtakunnan alueella loppuivat
siihen.
Opintotuki koostuu siis opintorahasta, opintolainasta ja asumislisästä,
ja yleensä puhutaan opintotuesta kokonaisuudessaan. Opintotuen
piirissä olevista noin 490 000 opiskelijasta 61
prosenttia sai opintotukea Kelan tietojen mukaan — tämä koskee
lukuvuotta 1997—1998 — eli keskimääräinen
opintotukietuus oli pyöreästi 1 400 markkaa
kuukaudessa tuensaajan keski-iän ollessa 21 vuotta, naisten
osuuden 57 prosenttia, naimisissa olevien ja elatusvelvollisten
osuus oli 10 prosenttia ja vanhempien luona asui 26,7 prosenttia.
Noin 22 000 korkeakouluopiskelijaa sai kesällä opintotukea.
Jos verrataan suomalaista opintotukea pohjoismaisiin, opintotuki
on tasoltaan parhain Ruotsissa. Siellä vanhempien luona
asuminen ei pienennä tukea. Opintorahan osuus on korkein Tanskassa,
se on 66 prosenttia, ja Suomessa 55—66 prosenttia asumislisä mukaan
laskien. Norjassa ja Ruotsissa osuus on 28 prosenttia. Islannissa,
kuten äsken jo mainitsin, opiskelijan on selvittävä pelkällä lainalla.
Kun yksi henkilö, opiskelija, saa opintotukea ja asumislisää,
niin keskimääräisesti hänen
tulonsa kuukaudessa ovat 2 470 markkaa. Vastaavasti jos
henkilö, työtön, asuu yksin, hän
saa työmarkkinatukea ja yleistä asumistukea keskimääräisesti
noin 3 880 markkaa kuukaudessa. Siis opiskelija saa kuukaudessa
1 410 markkaa vähemmän. Sitten puhutaan
siitä, että työnteon ja yrittämisen
pitää olla kannattavaa. Mielestäni opiskelun
jos minkä pitää olla kannattavaa, koska
se tähtää siihen, että henkilö pystyy
itse hankkimaan elantonsa ja elättämään
perheensä. Viittaan tässä KTM:n kansliapäällikön
Erkki Virtasen sitaattiin: "Panostukset tutkimukseen ja osaamiseen
ovat elinkeinopolitiikkamme kulmakivi."
Mielestäni se, että opiskelija saa kuukaudessa noin
1 500 markkaa vähemmän rahaa käyttöönsä kuin
henkilö, joka on työttömänä,
on selkeä epäkohta, joka tulee pikaisesti korjata.
Siksi olenkin tehnyt tämän lakialoitteen, jonka
tarkoituksena on taata sellainen elintaso opiskelijalle, että hän
voi opiskella mahdollisimman nopeasti ja suoriutua ilman merkittäviä taloudellisia
ongelmia opiskelustaan nopeasti. Mielestäni ei pidä olla
niin kateellinen, ettei voi antaa opiskelijan käydä töissä,
mikäli hän opiskelujen ohessa jaksaa vielä töissä käydä ja
tienata ja yrittää, koska sillä lailla
päästään kiinni työpaikkoihin
ja saadaan työkokemusta.
Summa summarum: Yliopisto-opiskelijoiden opintoihinsa käyttämä aika
on ennätyksellisen pitkä maassamme. Pitkät
valmistumisajat nousevat ajoittain julkiseen keskusteluun ja huolestuttavat
monia. Usein opintojen venymiseen on syynä työssäkäynti
opintojen aikana. Opintotuki ei riitä kattamaan opiskelijoiden
elinkustannuksia. Tämä on todettu myös
Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiön,
Kansaneläkelaitoksen ja opetusministeriön rahoittamassa
tutkimuksessa "Yliopisto-opiskelijoiden toimeentulo ja opintotuki 1900-luvun
Suomessa". Velkaantumisen pelossa opintolainan ottamista lykätään
ja toimeentulo hankitaan mieluummin työssäkäynnillä.
Toiseksi on aloja, kuten tietotekniikka, joilta opiskelijat houkutellaan
töihin hyvin pian opintojen alkamisen jälkeen.
Opintojen viivästyminen tuo kuluja korkeakouluille ja myös
yhteiskunnalle. Opintotuen tulee olla riittävän
suuri, jotta se takaa opiskelijalle mahdollisuuden täysipäiväiseen
opiskeluun.
Ehdotan, että kullekin tutkinnolle lasketaan keskimääräinen
suoritusaika, jonka aikana opintotuki on niin suuri, ettei työssäkäynnin
pakkoa ole. Opintojen pidentyessä muista kuin painavista
syistä yli keskimääräisen ajan
opintotuki pienenee asteittain. Keskimääräistä opintoaikaa
laskettaessa siihen huomioitaisiin kaikki kalenterikuukaudet. Opintotukea
saisi siis myös niin sanotuilta lomakuukausilta. Tällä järjestelmällä kannustettaisiin
opintoihin keskittymiseen ja niiden ripeämpään
läpiviemiseen. Toivon, että tämä lakialoite
otetaan käsittelyyn tai ainakin tämän sisältöä vietäisiin
eteenpäin reippaasti.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen aloitteella on erittäin
hyvä tarkoitus eli ohjata opintoaikoja lyhentymään
nykyisestä. Tämä aloite on toteuttamiskelpoinen
sillä edellytyksellä, että todellakin
opintotuki opiskeluaikana olisi riittävän suuri,
kuten ed. Nurmi itsekin totesi.
Toinen edellytys mielestäni sille on, että selkeästi
määriteltäisiin painavat syyt, joiden
nojalla voitaisiin katsoa, että opintotukea ei sitten alennettaisi,
vaikka opiskeluaika pidentyisikin yli keskimääräisen
ajan. Ajattelen, että painaviksi syiksi tulisi ehdottomasti
laskea esimerkiksi perhesyyt. Naisopiskelijoilla on varsin tavallista, että lasten
synnyttämisen ja hoitamisen vuoksi opinnot viivästyvät.
Tätä tulisi pikemminkin tukea, jotta perheet perustettaisiin
riittävän varhaisessa vaiheessa eikä jätettäisi
lasten synnyttämistä liian myöhään.
Toinen asia, mihin mielestäni pitäisi ymmärryksellä suhtautua,
on opiskelijoiden mielenterveysongelmat, erilaiset nuoruusvuosiin
liittyvät kriisivaiheet, jotka myös ovat omiaan
hidastamaan opintoja.
Näillä edellytyksillä ajattelen,
että ed. Nurmen aloite olisi tarkoituksenmukainen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan yhtyä hyvin lämpimästi
ed. Tuija Nurmen tekemään lakialoitteeseen, jolla
tulisi tuntuva parannus opiskelijoitten taloudelliseen asemaan.
Ed. Tuija Nurmi käytti äsken erinomaisen hyvän
puheenvuoron, jonka ajatuksiin haluan myöskin yhtyä.
Opintotukihan ei riitä kattamaan opiskelijoitten opiskelu-
ja elinkustannuksia. Meillä Suomessa toki on tilanne varsin
hyvä sikäli, että itse yliopistojen ja
korkeakoulujen tarjoama opetus sinällään
on ilmaista. Meillä ovat kirjastopalvelut käytettävissä ilmaiseksi.
Kansainvälisesti vertailtuna moniin maihin nämä ovat
jo hyviä asioita. Mutta siitä huolimatta meidän
on kiinnitettävä nimenomaan opiskelijoitten toimeentuloon
huomiota sillä tavalla kuin ed. Nurmi on aloitteessaan
tuonut esille.
Syksyllä 2000 tein vastaavan sisältöisen
toimenpidealoitteen, jossa ehdotin, että opiskelijan tuki
ja asumislisä pitäisi saattaa samalle tasolle kuin
on vastaavasti työttömän kansalaisen
kohdalla. Näkisin tämän nimenomaan opiskeluun kannustavana
asiana. Tuolloin, kun aloitteen tein, eräs suuren perheen
isä kertoi hyvät esimerkit siitä, kuinka
heillä oli useita lapsia, jotka olivat opiskelemassa, ja
kuinka näitten opiskelijoitten toimeentulo oli huomattavasti
heikompi kuin heidän koulutovereittensa, jotka, ikävä kyllä,
olivat työttöminä. No, opiskelijan kohdallahan
on toiveita, että aikanaan työtä saa,
ja siihenhän opiskelu tähtää ja
vie eteenpäin.
Mutta valitettavasti on myös todellisuutta, että aina
ei ole suinkaan ollut viime vuosina varmuutta, että hienon
tutkinnon suorittamisen jälkeenkään nimenomaan
koulutusta vastaavaa työtä olisi saanut. Ehkä,
kun niin sanotut suuret ikäluokat jäävät
aikanaan eläkkeelle, silloin on pulaa keskimääräisesti
työhön tulevista koulutetuista henkilöistä ja
tilanne paranee. Mutta juuri tämän todellisuuden
tuntien opiskelijat tuntiessaan epävarmuutta siitä,
saako työtä, pyrkivät välttämään velanottoa,
mikä sinänsä on tietyllä tapaa
terve asia.
Opiskelijoitten työssäkäyntiä ei
myöskään pitäisi kadehtia. Pidän
sitäkin elämässä hyvänä asiana.
Opiskelija saa elämänkokemusta, saa tiettyä meriittiä jatkoelämäänsä varten,
ja näin ollen, jos opiskelija haluaa olla työssä,
näkisin, että sen ei tarvitsisi, mikäli
tulot ovat kohtuullisen normaalit, olla vielä opintotukiakaan
välttämättä vähentämässä,
koska sittenhän tulee verottaja, joka ottaa sen, mikä yhteiskunnalle
kuuluu.
Ed. Tuija Nurmi on tuonut hyvin tärkeän asian
juuri tässä esille, että opintotukea
saisi siis myös niinä kuukausina, jotka ovat niin
sanottuja lomakuukausia. Tämä on hyvin perusteltua muun
muassa sen takia, että opiskelijat paljolti voisivat myös
nuo ajat käyttää opiskeluun.
Ed. Räsänen toi hyvin ansiokkaasti inhimillisiä tekijöitä esille.
Elämä ei ole kaavamaista, juuri niin kuin hän
toi esille. Naisopiskelijoille voi tulla perhe-elämässä äitiyden
onni, ja tämä aiheuttaa muutoksia, jotka
pidentävät opiskeluaikoja, kuin myös
erilaiset terveydelliset kysymykset saattavat, ei vähiten
mielenterveyden alalla, aiheuttaa sen, että opinnot
pitkittyvät.
Edelleen on eräs mysteeri, nimenomaan yliopisto-opiskelujen,
sanoisinko, professorin valta. Ainakin ennen vanhaan, kun muistelen
omia opiskeluaikojani Helsingissä, professori saattoi simputtaa
täysin oman mielivaltansa mukaisesti ja aiheuttaa opiskelijalle
parin kolmen vuoden lisäajan yliopistossa viipymiseen.
Pikemminkin se oli tavanomaista kuin poikkeus. Ehkä nyt
on menty vähän parempaan. Mutta jos tuollaisen mielivallan
takia, jota mikään yhteiskunta ei voi kontrolloida,
opinnot pitkittyvät, helposti se aiheuttaa myöskin
muita ongelmia.
Arvoisa rouva puhemies! Lämpimästi kannatan
ed. Nurmen lakialoitetta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Räsäselle haluaisin
sanoa painavia syitä koskevaan kohtaan vielä seuraavan
kommentin. Mielestäni varmasti paras painavat syyt ratkaiseva
elin olisi jokin riippumaton lautakunta, joka arvioisi tilanteen.
Ehkä niistäkin syistä, mitä ed. Oinonen
kuvasi, sen tulisi olla riippumaton lautakunta. Tottahan on, että paras
aika lasten saannille naisilla on 19—25 vuotta, eli silloin
olisi naisen terveellisintä saattaa lapset maailmaan. Täytyy
myöntää rehellisyyden nimissä,
että opiskelu, perhe-elämä ja lasten
saanti on mieluisa, mutta erittäin rankka yhdistelmä ja
se varmasti kuuluu painaviin syihin.
Tutkimuksethan osoittavat, että mitä parempi koulutus
on, sitä taatumpaa on työllistyminen. Mielestäni
tämä takaisi myös innokkuuden hakeutua
opiskelemaan, koska opiskelijoilla on muitakin ongelmia opintotukien
ja asumislisien kanssa kuin ne, mitkä toin esille.
Ed. Lauri Oinoselle haluaisin sanoa, että nyt, kun
hän puhui aloitteestaan, muistan hämärästi sen.
En ollut tarkistanut asiaa, tein tämän aloitteen
ihan aatteen palosta. On hyvä, että asiaa viedään
eri puolueissa eteenpäin.
Vielä kerran haluan siteerata kauppa- ja teollisuusministeriön
kansliapäällikköä Erkki Virtasta
ja sanoa, miten hän eilisessä keskustelussa sanoi — tämä on
vapaa sitaatti — että hanttihommia ei tulevaisuudessa
ihmisillä tule olemaan, ja lisään siihen
vapaasti, että valitettavasti, koska varmasti yksinkertaisia
töitä pitäisi olla, että saataisiin
kaikki mukaan rakentamaan yhteistä yhteiskuntaamme kykyjensä mukaan.
Keskustelu päättyy.