1) Hallituksen esitys laiksi Kainuun hallintokokeilusta annetun
lain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Kainuun hallintokokeilusta säädettiin
vuoden 2002 valtiopäivillä. Kokeilulaki tuli voimaan
viime vuoden alusta. Kokeilu kestää vuoden 2012
loppuun saakka. Kainuun hallintokokeilun tarkoituksena on saada
kokemusta maakunnallisen itsehallinnon vahvistamisen vaikutuksista
maakunnan kehittämiseen, peruspalveluiden järjestämiseen,
kansalaisten osallistumiseen, maakunnan ja valtion keskushallinnon suhteeseen
sekä kuntien ja valtion aluehallinnon toimintaan.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevalla hallituksen
esityksellä ehdotetaan voimassa olevaa kokeilulakia muutettavaksi
eräiltä osin. Esityksen on asiantuntijakuulemisessa
todettu vastaavan alueelta esitettyjä tarpeita. Muutosehdotukset
ovat ennen muuta lähteneet toiminnallisista tarpeista.
Keskeinen kysymys on toiminnan käynnistyminen välittömästi
tulevan syksyn kunnallisvaalien jälkeen. Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys mahdollistaa tämän, kun maakuntavaltuustolle,
joka siis valitaan vaalien yhteydessä suorilla vaaleilla,
annetaan toimivalta sen tultua valituksi. Maakuntavaltuustohan valitaan
nyt ensimmäisen kerran ensi syksyn kunnallisvaalien yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Kainuun hallintokokeilusta annettua lakia
ehdotetaan muutettavaksi myös niin, että maakuntahallinto
voisi koostua kolmen kuntayhtymän sijasta yhdestä kuntayhtymästä, mikäli
kokeilualueen kunnat näin sopivat. On ilmeistä,
että tällainen tahto Kainuun kunnilla tulee olemaan.
Muutos merkitsee sitä, että muun muassa nykyisen
kolmen tai neljän kirjanpidon, tilinpäätöksen
ja työnantajatoimintojen sijaan Kainuussa on yksi vastaava
työnantaja ja yksi kirjanpito, yhdet tilinpäätökset.
Käsiteltävänä olevalla ehdotuksella
tarkennetaan myös asioiden siirtymistä koskevaa
säännöstä niin, että vireillä olevat
asiat siirtyisivät hallintokokeilun alkaessa toimivaltaiselle
viranomaiselle.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta kuultuaan asiantuntijoita
ja asiaan perehdyttyään pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja on ollut mietinnössään
yksimielinen.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Edellisessä puheenvuorossa tuli mallin
sisältö hyvin kuvattua, ja siihen en tässä nyt
puutu.
Kainuun hallintomallista on keskusteltu täällä useita
kertoja. Uudet kokeilumallit ovat tervetulleita, ja niitä varmasti
tarvitaan varsinkin sellaisilla alueilla, joilla on monia ongelmia
muuttoliikkeen ja menetettyjen työpaikkojen seurauksena.
Hallinnon muutoksilla täytyy kuitenkin olla selkeät
tavoitteet, joilla voimavaroja voidaan siirtää hallinnosta
alueen asukkaiden palveluihin. Uusilla hallintomalleilla ei saa
myöskään lisätä byrokratiaa,
eikä niillä saa hidastaa asioiden käsittelyä.
Tämäkin vaara on aina olemassa, kun uusia malleja
keksitään.
Uskon kuitenkin, että Kainuun-malli on hyvä ja
siitä tulee toimiva hallintomalli, jota voidaan soveltaa
muuallekin. Nyt esitetty hallintokokeilun muutos mahdollistaa kevyemmän
ja toimivamman hallinnon Kainuulle. Tällaisia kokeiluja
tarvitaan varmasti muuallekin maahamme, ehkä alueesta riippuen
hieman kuitenkin eri tavoin toteutettuina. Yhteen ja samanlaiseen
malliin ei varmasti kannata pyrkiä.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
pakko puuttua erääseen asiaan, joka liittyy oleellisesti
myös Kainuun-malliin. Kainuun ja monien muidenkin muuttoliikkeistä kärsivien
alueiden ongelmia ei ratkaista pelkästään
hallintomalleja muuttamalla. Hallituksen kunta- ja aluepolitiikka
on nyt pysähtyneisyyden tilassa. Käytännön toimet
aluepolitiikasta puuttuvat täysin. Kuntatalous kiristyy,
pohjoisen maataloustukea leikataan samoin kuin perustienpidon määrärahoja, jotka
koskettavat erityisesti näitä alueita. Nämä ovat
huonoja viestejä Kainuulle ja myös monille muille,
muun muassa Raahen seutukunnan kaltaisille, alueille. Kainuulle
pitää uuden hallintomallin lisäksi antaa
paljon erimuotoista tukea. Esimerkiksi Raahen seutukuntaan luvattiin
Rautaruukin suurien irtisanomisten johdosta Raahe-paketti, mutta
lupauksia ei suurista puheista huolimatta ole vielä lunastettu.
Samoin maahamme nimettiin joitakin aikoja sitten suurista rakennemuutoksista
kärsineille alueille kolme erityistukialuetta. Yksi näistä on
Raahen seutukunta. Kysynkin: Mitä tämä näille
alueille käytännössä merkitsee,
muuta kuin että on uusi nimitys? Tähän
toivoisin jo vastausta ja käytännön toimia. Samoin
olisi hyvä saada vastaus, kun täällä on kunta-
ja alueministerikin paikalla: Mitä Kainuu tulee nyt saamaan
uuden hallintomallin lisäksi?
Arvoisa puhemies! On selvää, että Kainuu, Itä-Lappi
ja edellä mainitut erityistukialueet, muun muassa Raahe,
tarvitsevat kevyemmän hallinnon lisäksi myös
valtion taloudellista tukea, joka tuo näille alueille investointeja
ja uusia työpaikkoja. Me Raahessa olemme keventäneet jo
hallintoa. Nyt me kaipaisimme näitä toimenpiteitä,
joita meille on luvattu. Tuet voidaan toteuttaa monella eri tavalla:
alentamalla työnantajamaksuja, muuttamalla tukialueluokitusta,
esimerkiksi Raahen seutukunnassa, ja hajasijoittamalla julkisen
sektorin työpaikkoja näille alueille. Puheiden
ja hallinnon muutosten lisäksi hallitukselta tarvitaan
nyt ennen kaikkea myös tekoja, jotka ovat ainakin tähän
mennessä vielä puuttuneet. Toivonkin, että hallitus
ryhtyy sanoista tekoihin.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä Kainuun hallintokokeilusta
annetun lain muutos on pitkälti tekniikkaa, niin kuin edustaja
ja valiokunnan puheenjohtaja Väistö jo täällä aiemmin esitteli.
Kuitenkin haluan mainita tässä, että kainuulaiset
ovat innoissaan valmistelemassa hallintokokeilua, joka ei mielestäni
ole pelkästään hallintokokeilu, vaan
siinä nimenomaan tuodaan uusia toimintatapoja kunnallis-
ja maakuntahallintoon. Siinä ohessa sitten myöskin
hallintoa muutetaan, mutta tämä mahdollistaa nimenomaan
uusien toimintatapojen, uuden ajattelun, tulemisen. Tällä hetkellä valmistelussa
on noin viisisataa henkilöä mukana, hyvin paljon
kentän ihmisiä sosiaali- ja terveydenhuollosta
ja toisen asteen koulutuksesta, ja sitten on myöskin elinkeinopolitiikan
valmistelua, ja itse vedän työllisyyspoliittista
valmistelutyöryhmää, jolle osittain siirtyy
tämä reilut 20 miljoonaa euroa aktiivisen työvoimapolitiikan
rahoitusta ja investointitukia. Eli meillä kainuulaisilla
on todella iso haaste vastata niihin odotuksiin, mitkä tämän hallintokokeilun
myötä tulevat.
Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon puolella on mietitty
uusia malleja, muun muassa sitä, että omalääkärijärjestelmä muuttuisi
niinpäin, että asiakas saa itse valita lääkärin,
ja tästä me olemme kovasti innostuneita siellä ja
miettineet, millä reunaehdoilla tämä voitaisiin
toteuttaa. Tämä mahdollistaa myös sen
ja uskomme siihen, että kun tällä hetkellä Kainuussa
hyvin monessa kunnassa joudutaan käyttämään
keikkalääkäreitä, niin kun on
tällainen isompi yhteisö, sen jälkeen
meidän on helpompi saada sinne vakituiseen työsuhteeseen
lääkäreitä.
Kuitenkin tämän valmistelun aikana on tullut esille
nämä tässä lakimuutoksessa olevat
ongelmat, ja olen tyytyväinen siihen, että hallintovaliokunta
on näin nopeasti pystynyt nämä ratkaisemaan
kainuulaisten toivomalla tavalla, jotta pystymme jatkamaan sitten
valmistelua. Eli kolmen kuntayhtymän sijasta tulee yksi
kuntayhtymä, mikä tarkoittaa käytännössä tällaista
kuntamallia, jossa tehtävät hoidetaan toimialoittain, jolloin
vähennetään kirjanpito- ja muuta tällaista byrokratiaa.
Painetta olisi ollut myös maakuntavaalimallin muuttamiseen,
mutta ymmärrämme sen, että ei varmaankaan
se tässä aikataulussa olisi ollut mahdollista.
Siellä on nyt pelkona, että kun alun pitäen
haluttiin taata jokaisesta kunnasta edustus, niin pienten kuntien
ihmiset ovat tulleet siihen tulokseen, että ehkä toisella
mallilla he olisivat pystyneet paremmin takaamaan oman kuntansa
edustuksen.
Uskon ja toivon, että me pääsemme
Kainuussa kuntaedustuksesta maakunnalliseen malliin eli että emme
olisi maakuntavaltuustossa pelkästään
kuntien edustajia vaan nimenomaan katsoisimme koko maakunnan etua.
On erittäin merkittävä muutos, että toimivaltaa
annetaan uudelle maakuntavaltuustolle jo heti valinnan jälkeen
ennen vuoden 2005 alkua, että kun 1.1.2005 alkaen tämä kokeilu
lähtee käyntiin, meillä on sitten toimivaltaiset
elimet jo valittuina ja kaikki pystytään hoitamaan.
Yksi asia, mitä vielä toivomme, on se, että kun terveydenhuollossa
nyt sekä erikoissairaanhoito että perusterveydenhuolto
ja sosiaalihuolto tulevat saman hallinnon alle, me tarvitsisimme
sellaisia tietojärjestelmiä, että me
voimme toimia maakunnassa yhtenäisesti. Tämä minusta
kuvaa hyvin tätä suomalaista julkisen sektorin
ongelmaa, että kun kunnat itsenäisesti ovat päättäneet tällaisista
infrastruktuurihankkeista, kunnissa on hankittu erilaisia tietojärjestelmiä ja
nyt nämä eivät seurustele keskenään.
Mutta tämä on kertainvestointi, ja toivomme, että tähän
saisimme rahaa, että pystyisimme sitten käytännössä tämän hoitamaan.
Tuossa edellä ed. Valpas vaati meille isoa rahapussia,
mutta me olemme Kainuussa olleet sen verran realistisia, että kun
edellisen hallituksen aikana kansliapäällikkö Virtasen
työryhmän esitykset tuli liitettyä valtioneuvoston
periaatepäätökseen, niin elämme
tietysti sen mukaisesti ja toivomme, että tämä Kainuun
kehittämisraha olisi kohtuullisen suuruinen. Niin kuin
olemme aiemminkin kuulleet, hyviin hankkeisiin sitten sitä erillisrahoitusta
on paremmin saatavissa.
Vakuutan, että meillä kainuulaisilla on luja usko
tulevaisuuteen juuri tämän innostuksen kautta,
mikä hallintokokeilun valmistelun aikana on tullut, ja
minusta se on erittäin myönteinen asia. Täytyy
tässä vielä lopuksi antaa kiitokset nyt
puhemiehenä toimivalle silloiselle pääministerille,
että hän hyvin voimakkaasti tuki tätä hallintokokeilun
eteenpäinmenoa ja olemme saaneet tämän
nyt tähän vaiheeseen ja sitten vuodenvaihteessa
saamme käyntiin hallintokokeilun.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kainuun hallintokokeiluhan on ollut hallintovaliokunnassa,
ja olen ollut siellä itse mukana sitä käsittelemässä enkä ole
jättänyt vastalausetta, vaikka koko ajan olen
pohdiskellut Suomen hallinnon rakennetta, meneekö se parempaan
suuntaan vai huonompaan suuntaan. Minä en halua myöskään
ed. Huotarin puheeseen viitaten horjuttaa kainuulaisten uskoa tulevaisuuteen
tällä puheenvuorolla ja toivon tietysti, että he
siellä onnistuisivat tässä asiassa.
Mutta on pakostakin todettava muutamia realiteetteja meidän
hallinnostamme. Meillä on maassamme useita seutukuntakokeiluja,
meillä tehdään aluekeskusohjelmia, meillä tehdään osaamiskeskusohjelmia,
viimeisin idea on niin sanottu verkostokaupunki-idea ym. ym. Aivan tuore
selvitys on Helsingin seudun osalta Helsingin seudun hallinnon kehittämisestä Kuntaliiton
entisen
toiminnanjohtajan Jussi-Pekka Alasen laatima selvitys, joka on vastikään
julkistettu.
Kaikissa on kysymys samasta asiasta eli kuntien ja kuntien sisällä olevien
organisaatioiden toiminnasta nyt ja tulevaisuudessa. Nämähän
eivät ole mitään uusia asioita maassamme.
Esimerkiksi Helsingin seudun alueen osalta on puhuttu vuosikymmenet.
Minulla itselläni on kokemusta sikäli, että kun
Auran palokuntahallitus nimitettiin 70-luvun alussa, niin ensimmäisiä tehtäviä, mitä
tuo
hallitus teki, oli se, että se asetti selvitysmieheksi
L. O. Johansonin selvittämään, mitä alueita
pitäisi liittää Espoosta ja Vantaasta
Helsingin kaupunkiin, jotta turvattaisiin Helsingin kaupungin tulevaisuus.
Siis 32 vuotta suurin piirtein taaksepäin, ja silloin keskusteltiin
täsmälleen samoista ongelmista, mistä on
puhuttu tämänkin kokeilun yhteydessä ja
monien muiden hallinnollisten kokeilujen ja niihin liittyvien lakien
osalta.
Silloinen selvitys pantiin vihreän veran alle, ja siellä se
on 30 vuotta ollut. Jos jälkikäteen tarkastelee
asiaa, niin jos silloin olisi tehty viisaita ratkaisuja, Helsingin
seutu olisi paljon parempi tänä päivänä kuin
se nyt on, jos olisi aluerakenteellisesti mietitty asiaa niin, että olisi
nähty metsä puilta ja uskallettu tehdä päätöksiä.
Tältä osalta on myös minun mielestäni
kysymys uskaltamisesta. Kaiken aikaa, kun hallintokokeiluista puhutaan,
unohdetaan keskeiset ongelmat, ja ne keskeiset ongelmat liittyvät
virheelliseen kuntajaotukseen Suomessa. Tämä tosiasia pitäisi
tavalla tai toisella uskaltaa tunnustaa täällä eduskunnassa
ja muuttaa niitä lakeja, jotka tekisivät kuntaliitokset
aikaisempaa helpommiksi, kun sen sijaan on käynyt niin,
että 90-luvulla muistaakseni kuntaliitokset tehtiin entistä vaikeammiksi,
jopa niin, että ne ovat eduskunnassa olevan päätöksen
takana. Toki muutamia kuntaliitoksia on parhaillaan vireillä ja
toteutunutkin, mutta huomattavasti enemmän tarvittaisiin,
ja kun puhutaan vapaaehtoisista kuntaliitoksista, niin porkkanarahat
ovat pienentyneet ja pienentyneet. Käytännössä niiden
merkitys, mitä nyt on esimerkiksi tämän
vuoden budjetissa, on hallinnon rakenteen kehittämisen
kannalta aivan olematon.
Minun kysymykseni kuuluu nyt täältä:
Eikö meillä täällä eduskunnassa
riitä rohkeutta puhua todellisista ongelmista, vai keskitymmekö me jatkuvasti
hallintokokeiluihin, erilaisten järjestelmien kokeiluihin,
jotka ovat innostavia alussa — ja toivon mukaan Kainuun
osalta myöskin lopussa, ja kuten sanoin äsken,
toivon kaikkea hyvää Kainuulle — mutta
saattaa käydä niin, että byrokratia vain
lisääntyy, hallinto monimutkaistuu, samat ihmiset
ovat päättämässä eri
paikoissa? Kaiken aikaa pitää muistaa se, että meillä on voimassa
kunnallislaki, joka säätelee päätöksenteon
kunnissa, ja sitten tulee vastaan sellaisia rajoja ja aitoja, joiden
yli ei kunnallispolitiikassa millään päästä,
ei riitä voimavarat päättää epäitsekkäästi
toisen kunnan puolesta, niin kuin pitäisi tehdä.
Jos jotain rajaa ei olisi, niin tuo päätös olisi
helpompi ja kehitys etenisi huomattavasti paremmin.
Lopuksi haluaisin sanoa yhdistelmänä sen, mitä olen
halunnut viestittää, että meillä on maassamme
hallinnollinen sekamelska. Väitän, että noin
kokonaisuutena se ei ole kenenkään käsissä.
Eri puolilla maata edetään tältä osin
aivan eri tavalla, jopa eri suuntiin, ja varoja käytetään valitettavasti
kyllä väärin näiden kokeilujen
osalta. Byrokratia vain kasvaa, mutta kansalaisten palvelut eivät
tällaisilla toimenpiteillä valitettavasti parane.
Toivon eduskunnalta tässä asiassa vastaisuudessa
enemmän rohkeutta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla on semmoinen muistikuva, että tämä Kainuun
hallintokokeilulaki perustuu erään valtiomiehen
sinisiin ajatuksiin, jotka nyt sitten ovat johtaneet hyvin mielenkiintoiseen
kehityskulkuun. Tämä mietintö, arvoisa
hallintovaliokunnan puheenjohtaja, on lyhimmän mahdollisen kaavan
mukainen. Minä jo silloin lähetekeskustelun yhteydessä totesin,
että tässä on kuitenkin menty aika tavalla
pitkälle, eli nyt olisi jo ollut korkein aika pikkusen
pidentää tätä mietintötekstiä ja
esittää siinä, että tämän
lain nimike vastaisi tätä kehitysvaihetta. Olisi
olemassa täysin perusteita, että tätä kutsuttaisiin
Kainuun hallintolaiksi.
Arvoisa puhemies! Perustelen tätä sillä,
että nyt kun olemme seuranneet tätä kehitystä,
tämä muutosvaihe on tullut erittäin nopeasti — itse asiassa
mitään ei ole käytännössä tapahtunut,
kun ollaan jo muuttamassa tätä kokeilulakia — ja
sitten seuraava vaihe on tulossa kai nyt tuossa keväällä,
sote-puolen laki. Nämä kaikki yhdistettynä tarkoittavat
sitä, että mitään paluuta entiseen ei
ole, ei teoriassa, ei käytännössä eikä missään suhteessa.
Tämä silloin tietysti tarkoittaa sitä, että täytyisi
ruveta puhumaan asioista oikeilla nimillä eli viestittää myöskin
lailla se, että nyt on sitten eräs tämmöinen
teoreettinen malli johdettu erittäin nopeasti erittäin
merkittäväksi kuntatason hallinnon uudistusmalliksi.
Jos ajatellaan tätä, mitä tässä nyt
on jo tämän ensimmäisen käsittelyn
aikana tullut todetuksi, niin ed. Huotari totesi, että tässä on
hyvin merkittävää se, että kuntaedustuksesta
ollaan siirtymässä maakunnalliseen edustusmalliin,
näinhän se oli. No, se tarkoittaa sitä,
että kun katsotaan, mitä tässä nyt
kohta siunattavassa laissa todetaan, niin siinähän
siirrytään yhteen kuntayhtymään,
täydennettynä sillä sote-puolen lailla,
joka kohta tänne kai siis tulee. Siellä on niin
kunnan, siis tämän peruskunnan, tunnusmerkit kuin
nyt olla vaan voi, ja sinne jää vaan sitten peruskoulu
ja jotakin muuta sitten vielä hallinnoitavaksi ja siinä kaikki.
Toisin sanoen, itse asiassa onkin siirrytty uuskunnalliseen edustusmalliin,
siis menty aivan uuteen todellisuuteen tässä kehityskulussa. Jos
tähän nyt sitten vielä pystyttäisiin
yhdistämään se, mitä ed. Huotari
totesi, taisi ed. Valpaskin todeta, tietojärjestelmän
uudistaminen, eli kun tämä yhdistettäisiin
nyt tietoyhteiskuntakehitykseen ja osoitettaisiin siihen varallisuudet, niin
silloin oltaisiinkin aivan uudessa avaruudessa kerta kaikkiaan.
Tämä on mielenkiintoista, arvoisa puhemies, Euroopan
unionin puitteissa, Euroopan yhteisöjen puitteissa, sen
takia, että aika mielenkiintoista jostakin Brysselistä tai
Pariisista tai Roomasta katsottuna, että tällainen
malli on toteutettuna Euroopan yhteisöjen alueella periferiassa.
Ei siitä nyt pääse mihinkään,
etteikö Kainuu noin maantieteellisesti sitä olisi.
Jos siellä on pystytty tekemään näin
merkittävä perustason, kuntatason, uudistus, jossa
on viety tietojärjestelmät ja tietoyhteiskunnan
materiaaliset edellytykset mahdollisimman pitkälle nykykatsannossa
ja tekniikan katsannossa, niin onhan se aikamoinen postimerkki tuonne
maailmalle, ei siitä päästä yhtään
mihinkään. Eli toisin sanoen tässä ollaan siirtymässä aivan
uuteen systeemiin. Joskus, oliko se viime vai sitä edellisessä eduskunnassa, täällä
pidettiin
valtavan monta puhetta siitä, että nykyisen nyt
noin vajaan 450 kunnan sijasta meillä voisi olla satakunta
kuntaa Suomessa. No, tässä ollaan nyt sitten siinä mallissa
jo hyvin reippaasti menossa, että luodaan eräällä tavalla ajatuksellinen
ja toiminnallinen pohja sellaiselle mallille, ja ällistyttävää tulee
olemaan, arvoisa puhemies, se että Helsingin seutu on sitten
viimeisenä tässä kehityskulussa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Kainuun hallintokokeilun käytännön
valmistelu on kerrotun mukaan edennyt aikataulussa ja suunnitellulla
tavalla. Kuten ed. Huotari totesi, valmistelutyö on innostunutta
ja kaikkiaan noin viisisataa henkilöä on tässä työssä mukana.
Tämä prosessi sinällään
on jo merkittävä yhteistyön ponnistus
ja tuo uusia toimintatapoja vääjäämättä ja uusia
yhteyksiä tullessaan. Voi sanoa, että tällainen
prosessi tuo siis uutta ja siinä välttämättä tarvittaisiin,
kuten tässä edelläkin tuli esille, myös tieto-
ja järjestelmäinvestointien toteutusta ja yhteensopivuuden
lisäämistä. Valitettavasti meillä on
paitsi kuntien välillä ja jopa kunnissa omien organisaatioiden
kesken myös valtionhallinnolla tämä yhteensopimattomuuden
ongelma tietojärjestelmissä. Tähän
puoleen pitäisi kyllä kiinnittää huomiota,
ja erityisestihän se tulee Kainuussa vastaan sosiaali-
ja terveydenhuollon kuin myös koulutuksen palvelujen osalta.
Ed. Pulliainen kiinnitti tähän tietoyhteiskunta-asiaan
huomiota. Minusta tämä nyt käynnissä oleva
kokeilu antaa mahdollisuuden myös viedä eteenpäin
niitä tavoitteita, joita tietoyhteiskuntaohjelman osalta
on asetettu. Yli puolet kuntien palveluista siirtyy maakunnan vastuulle,
ja se on merkittävä muutos tässä Kainuun
hallintokokeilussa.
Arvoisa puhemies! Voi olla niin, että vastaavanlaista
kokeilua tai hallintomallia ei muualla toteuteta, mutta kyllä minusta
nyt on hyvin tärkeää tietysti seurata,
mitä ja miten Kainuussa tapahtuu tämän
kokeilun osalta. Olen ymmärtänyt, että tällaisen
seurannan valtioneuvosto ja ministeriö yhdessä maakunnan
kanssa on käynnistämässä tai
jo käynnistelemässä. Se on mielestäni hyvin
tärkeää.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös minä olen hallintovaliokunnassa
voinut seurata tätä Kainuun kokeilun alkua ja
lain valmistelua. Tietenkin helsinkiläisenä olen
hyvin herkästi sitä tehnyt. Minulle on kyllä muodostunut
nyt tästä Kainuun-mallista se kuva, että se
ei ole ylhäältä ja ulkoa annettu tehtävä kainuulaisille,
vaan on jäänyt kuva, että Kainuun asukkaat
ja yrittäjät ja kuntien päättäjät
ovat tulleet sitoutuneiksi tähän kokeiluun. Tämän
kuvan olen saanut niistä monista kymmenistä kuulemisista
valiokunnassa. Senpä pohjalta, että väestö ja
sen edustajat ovat sitoutuneet, uskon, että tällä tulee
olemaan hallintoa suurempi merkitys, eli se nostaa toivon mukaan
myös politiikan arvostusta, ja sitähän
on mielenkiintoista nyt sitten ensi kunnallisvaalien jälkeen
mitatakin, kuinka äänestysaktiivisuuden käy
siellä. Toisaalta kokeilun seuranta, mihin ed. Väistö viittasi,
on tärkeää myös siltä kannalta, miten
kuntien itsehallinto tässä asetelmassa sitten
näyttäytyy.
Kun viitattiin Helsinkiin, ed. Vielma, en provosoidu, koska
ei voi verrata 80 000 asukkaan aluetta ja 1,5 miljoonan
asukkaan aluetta. Mutta kyllä kai tätä rakasta
Suomea voi vähän portaittain ja tarpeista lähtien
myös hallinnollisesti kehittää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aikanaan, kun tätä hallintokokeilumallia
täällä käsiteltiin, niin muistan
ne epäilykset. Taisi olla jopa, jotta äänestettiin
jossakin vaiheessa, kun joku rehtori taisi olla Kainuussa sitä mieltä,
että tämä ei tule opetustoimen osalta,
lukioiden osalta, toteutumaan oikein kunnolla. Nyt ne viestithän, mitä sieltä Kainuun
puolelta on kuulunut asianomaisten ihmisten taholta, jotka tätä toteuttavat, ovat
olleet kaikki myönteisiä. Siinä mielessä tämä esitys,
mikä tässä on nyt käsittelyssä,
on tarpeeseen ja laajentaa sitä mahdollisuutta toteuttaa
tätä hallintokokeilua.
Mutta ihan sen takia tulin puhujakorokkeelle, kun ed. Väistö totesi,
että tämmöistä ei pitäisi
toteuttaa muualla. Minusta, jos joku tämmöinen kokeilu
jossakin suoritetaan, sen kokeilun tarkoituksenahan pitää olla
se, jotta siitä noukitaan ne hyvät puolet, ja
jos se tuo hyvää hallintoa, karsii päällekkäisyyksiä,
antaa hyvän mallin, niin sehän pitäisi
toteuttaa sitten useammassa paikassa, koska eihän edes
lähdetä semmoiseen kokeiluun, jos tiedetään,
jotta se on epäonnistunut jo lähtövaiheessa,
vaan kokeilusta aina ne myönteiset otetaan ja laajennetaan
niihin maakuntiin, mihin se on mahdollista, niille alueille.
Ed. Pulliainen totesi, jotta tässä on hyvät eväät,
hyvät mahdollisuudet, ihan uudenlaiseen kulttuuriin, uudenlaiseen
toimintaan, koska tässähän nyt mennään
monen välivaiheen ja ylimääräisen
byrokratian yli sillä tavalla, jotta voidaan karsia semmoista
joutavaa virkamieskuntaa, millä ei sinällään
sen itse palvelutuotannon kannalta, suoraan sen ihmisen palvelun
kannalta, ole merkitystä. Siitä tulee karsiutumaan
monta asiaa, kun se menee tarpeeksi pitkälle. Voi olla
sillä tavalla, niin kuin tässä ovat jotkut
kuvailleet, jotta jatkossa Kainuu tulee toimimaan niin kuin yksi kunta.
Se on aika mielenkiintoinen juttu. Nimittäin kun niitä voimavaroja
miettii, mitkä meillä on käytettävissä,
siinä voi käydä sillä tavalla,
jotta sinällään ihmisten palvelut eivät
yhtään heikkene siellä alueella, päinvastoin
siellä raha riittää paremmin ja sieltä vain
ylimääräistä byrokratiaa saadaan
pois.
Sen takia minusta toivoisi, jotta tätä mallia rohkeammin
pyrittäisiin nyt viemään jo aikaisemminkin,
jos nähdään myönteistä tässä,
niin kuin nyt on nähty, myös muille alueille eikä odotettaisi
hirveän pitkälle, jos kerta on havaittavissa,
että tässä on jo saavutettavissa väliraporteissa semmoista
suuntaa, mikä voisi karsia byrokratiaa ja olla tehokkaampaa
yhteiskunnan veromarkkojen käyttöä. Sen
takia hallituksen pitää olla valppaana tässä,
katsoa heti, kun sauma tulee, ja yllyttää päinvastoin
eri alueilla tämän tyyppiseen toimintaan, onko
se maakunnallinen tai seutukuntakohtainen, mutta kuitenkin vastaava, mutta
ei missään tapauksessa ainakaan jarrutella, niin
kuin monissa puheissa aina kuulee, että kyllä se
pikkuinen toimii aina tehokkaasti. Tämä näköjään
osoittaa sen väitteen päinvastaiseksi.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkoitukseni oli sanoa, että voi
olla, että vastaavanlaista kokeilua tai mallia kuin Kainuussa
nyt on käynnistymässä ei muualla välttämättä toteuteta.
Korostin, että tätä on seurattava ja
toki kaikista hyvistä asioista on otettava vaari ja levitettävä tietoa.
Kuten tässä on todettu, tähän
ovat kainuulaiset sitoutuneet, ja on mielestäni olennaista,
että alueen kunnat ja alueen väestö ovat
hankkeessa mukana, kuten täällä ed. Hiltunen
hyvin kuvasi. Silloin tästä saadaan hyvä,
ja samaan tapaan ed. Esa Lahtelasta poiketen mielestäni
vastaavanlaisissa asioissa tai kehittämisasioissa muilla
alueilla on tärkeää, että se lähtee
sieltä ihmisten tasolta eikä niin, että siirretään
tai viedään jokin valmis malli muualle. Minusta
tämä on hyvin tärkeää.
Tässähän on saman tyyppiset piirteet
kuin kuntaliitoshankkeessa lähtökohtaisesti: saman
tyyppinen valmistelutyö, samat prosessit, palvelujen turvaaminen,
tehokkaampi tuottaminen, sitä tässä tavoitellaan.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela omassa puheenvuorossaan viittasi
johonkin tai joihinkin rehtoreihin. Tässä yksi
niistä, eli muistan sen keskustelun ja henkilökohtaisesti
olin myös huolissani siitä, mitenkä voidaan
sitten säilyttää kullakin Kainuun paikkakunnalla
tasokas perusopetus ja keskiasteen opetus. Totta kai toivon, että nyt
kun nämä suunnitelmat ovat edenneet, niin myös käytännössä sitten
voidaan toimia niin, että myös opetustoimi on
eri paikkakunnilla laadukasta. Se on yksi keskeinen tekijä myös
muulle, esimerkiksi elinkeinotoimintaa harjoittaville ihmisille. Kyllä he
katsovat, ovatko palvelut paikkakunnalla kunnossa.
Ed. Lahtela omassa puheenvuorossaan vielä totesi, että nyt
on nähty, että kaikki toimii hyvin. Ei vielä se
kokeilu ole käynnissä, eli haluan sen korjata,
ja sen takia pyysin tämän puheenvuoron.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En edes muistanut, että ed. Kähkönen
on ollut vastustamassa tätä, koska tarkoitin siellä Kainuussa
olevaa rehtoria, joka vastusti, jotta ei tämä tarkoittanut
oman maakunnan välistä kädenvääntöä tässä,
niin kuin ei myöskään ed. Väistön
kanssa.
Ed. Väistön kanssa olen kyllä täysin
eri mieltä siitä, jotta jos jossakin todetaan
joku toimiva malli, niin kyllä kai sen markkinoinnin pitää olla sillä tavalla,
jotta ei pidetä vakan alla sitä tietoa ja salata
sitä, vaan päinvastoin voidaan esitellä,
että tämmöinenkin malli olisi käytössä,
joka voisi edesauttaa tämmöistä yhteistyön
syntymistä ja byrokratian purkamista. Viime kädessähän
ne ihmiset, kun tajuavat, että tämä on
hyvä juttu, lähtevät sitten itse painamaan
päälle ja sanovat, että me haluamme saman
tyyppistä kehitystä aikaan maakunnassa taikka
alueella.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelan kanssa olen täysin samaa
mieltä. Toivottavasti en tulkitse nyt väärin
ed. Väistön puheenvuoroa siltä osin,
että tämä sulkisi pois mahdollisuuden
käyttää samaa mallia jatkossa myös
muuallakin. Päinvastoin, mielestäni tämä kokeilu
on merkittävä maakuntahallinnonkin kannalta, josta
toivottavasti otetaan parhaita aineksia myös muualle käyttöön, koska
tällä askarrellaan juuri sillä harmaalla
alueella kuntien ja valtion välillä, josta puuttuvat edustuksellisen
demokratian elementit. Toisaalta koen myös, että kyseessä on
paitsi lähidemokratia ja edustuksellisen demokratian lisääminen varmasti
myös se, että rahanjakokysymyksissä kaikki
viisaus ei sijaitse kunnissa, mutta ei se sijaitse myöskään
täällä Arkadianmäellä,
ja tässä on uusi tapa miettiä sitä,
miten tehokkaammin pieniä resursseja käytetään
paikallistuntemusta hyväksikäyttäen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen sanoi täällä,
että paluuta entiseen ei ole, ja minunkaan mielestäni
ei ole. Tämä muuttaa toimintoja niin radikaalisti,
mutta kokeilun ideahan onkin juuri se, että katsotaan,
mikä on hyvä malli, ja sitten loppuvaiheessa ruvetaan
katsomaan, miten lainsäädäntöä pitäisi
muuttaa, tuleeko joku kainuulainen oma malli vai tuleeko aluehallintoon
tämmöinen tavallaan joku puitelaki, jolla voidaan
sitten toteuttaa erilaisia malleja, niille alueille sopivia malleja.
Minä toivoisin, että jos tässä kokeilun
aikana aloitetaan, niin kuin ed. Esa Lahtela toivoi, joitakin uusia
kokeiluja, niin kannattaa ehkä odottaa vähän
aikaa, koska tämä on jo nyt osoittanut, että tässä alkuvaiheessakin
tarvitaan jo lakimuutoksia, kun tulee ongelmakohtia. Ei tarvitse
kaikkien kantapään kautta näitä asioita
hakea.
Laaja valmistelumalli on valittu juuri sen takia, että tämä sitoutumisen
aste olisi voimakkaampi ja käytännön
asiantuntijuus toisi ne kaikista järkevimmät mallit
tähän. Se on minusta ollut hyvä valinta.
Sitten vielä: Totta kai on myöskin soraääniä ollut.
Kaikki eivät pidä tästä, ja
jokaisella on oma motivaationsa siihen. Minusta epäilijöillä on oma
paikkansa tällaisessa kokeilussa, koska silloin valmistelijoiden
on pakko perustella asiat paremmin, eikä tämä rahoituskuviokaan
ihan mikään helppo ollut ratkaista, mutta nyt
olemme päässeet siinä yhteisymmärrykseen.
Haaste paikallisdemokratialle tulee olemaan iso, koska osittain
tässä nyt siirtyy maakunnalle päätösvaltaa,
ja silloin tarvittaisiin sinne kuntaan vielä jotakin muuta
kuin tämä perinteinen kunnanvaltuusto, joka minusta
ei välttämättä tänä päivänä sekään
ole kovin lähellä ihmisiä.
On pakko todeta, että hallintomatkailu ainakin Kainuussa
on lisääntynyt kovasti. Meillä käy hyvin
paljon sekä eri puolilta Suomea että kansainvälisiäkin
vieraita tutustumassa tähän meidän valmisteluumme
jo nyt tässä vaiheessa.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä Oulun läänin
kansanedustajilla on ikään kuin ikkunapaikka,
tietenkin ed. Huotarilla kaikista paras, kun on sieltäpäin
kotoisin. Me käymme aina maanantaisin maakuntaa silloin
tällöin tarkkailemassa ja myöskin Kainuun
hallintomallin edistymistä. Se maanantai oli tämän
kevään osalta tämän viikon maanantai,
jolloin olimme siellä suurella joukolla. Minulle ainakin
on jäänyt tästä erittäin
erinomainen käsitys. Siitä suuret kiitokset puhemies
Paavo Lipposelle, joka aikoinaan oli potkimassa tätä mallia
kovastikin käyntiin. Minä näen ainakin
kaikki mahdolliset kokeilut erittäin hyvinä.
Tästä on mielestäni hyvä jatkaa,
ja kuten ed. Huotari sanoi, tätä ei kannata suin
päin ruveta suoltamaan mihinkään muuhun
maakuntaan. Tämähän on nimeltään
hallintokokeilumalli, joten on äärettömän
hyvä, että kainuulaiset ovat sitkeää ja
sinnikästä kansaa. Uskon, että tämä onnistuu
siellä erinomaisesti ja sen jälkeen pikkuhiljaa
petraamalla tämä saadaan varmasti laajempaankin
levitykseen.
Ed. Huotarille kuitenkin toivoisin sellaista, kun olette Vaalan
kunnasta kotoisin, että saisitte vielä varsinaisen
kotikuntanne sitoutumaan tähän täydellisesti.
Vaalahan on sillä tavalla ikään kuin
puolivaloilla tässä kokeilussa mukana. Sitten
tämä malli olisi täydellinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kainuu on todella vähän
eri maata maantieteellisesti ja yhteiskuntarakenteeltaan: yksi keskus
ja esimerkiksi yksi sairaanhoitopiirin sairaala, joka erityisesti
tarjoaa erikoislääkäripalveluja. Esimerkiksi
Kymenlaakso voisi olla hyvin paljon mutkikkaampi.
Tässä kokeilussa on hyvin tärkeä asia
katsoa, miten maakuntavaltuustolle käy jatkossa, miten se
toimii, koska täällä aikaisemmin ed.
Sirnön mainitsema demokratiavaje on maakuntatyössä olemassa.
Maakuntavaltuusto on aika tavalla yleisesti varsin muodollinen päätöksentekijä. Maakuntaliittojen
hallituksella on valtaa, mutta sielläkin se on eriytynyt
erilaisille työryhmille ja niin sanotusti puheenjohtajistoille.
Siinä tapahtuu kyllä monta kertaa demokratian
edustavuuden leikkaaminen, kun kunnat nimeävät
maakuntavaltuuston edustajia ja maakuntahallitukseen valitaan heitä,
jolloin keski- ja pienikokoisten puolueiden mahdollisuus vaikuttaa
siinä suhteessa, mikä äänimäärä alun
pitäen kunnallisvaaleissakin on ollut, vähenee
ja heikkenee. Tässä mielessä maakuntavaltuusto
myöhemmin muihinkin maakuntiin olisi kyllä tähtäimessä ja
myöskin sitten siihen liittyvä muu taloudellinen
valta, joka myöskin maakuntavaltuustolla pitäisi
olla.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tuoda sen selväksi,
että myös henkilökohtaisesti tätä kokeilua
sinänsä olen koko ajan kannattanut, mutta huoli
on tosiaan siitä, kuinka sivistyspalvelut voidaan taata.
Mutta itsekin odotan, että nyt tämän
kokeilun myötä, kun se lähtee käyntiin,
löydetään myös muille paikkakunnille malleja
toteuttamistavoista. Nimittäin tällä hetkellä,
kun ajatellaan keskiasteen ammatillista koulutusta ja lukiokoulutusta,
myös siellä on se tilanne tavallaan, että ne
molemmat näivettyvät näillä pienemmillä paikkakunnilla.
Yhteistyö, johon jo lain puitteissakin velvoitetaan, ei
välttämättä ole lähtenyt
kunnolla käyntiin eri paikkakunnilla. Mutta samalla toivon,
että löydetään ne mallit, joilla
voidaan todella myös perusopetus taata, koska paikkakunnilla
usein perusopetuksen oppilaitokset ja keskiasteen oppilaitoksista varsinkin
lukio ovat sellaisia, että näissä molemmissa
on samoja työntekijöitä, ja tällä tavalla pystytään
pätevät opettajavoimat takaamaan molempiin oppilaitoksiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Huotarille voisi todeta, että tarkoitin
juuri sitä, että kun saadaan kokemuksia, ei missään
tapauksessa etukäteen pidä lähteä kokeilusta
tekemään johtopäätöksiä vaan
odottaa sitä, mitä tulee, ja sitten mahdollisesti
siitä mallista tulevia hyviä puolia lähteä hyödyntämään
myös muualle.
Samassa yhteydessä on aika paljon käyty keskustelua
eri näköisistä kehittämismalleista,
mitä aluetasolla tapahtuukin, ja mahdollisesti siitä, jotta
tämmöistä seutukuntayhteistyötä pitäisi erikseen
lähteä tukemaan. Jos tehdään
seutukunnan kuntien välillä yhteistyötä ja
siihen pitäisi joku erillinen tukimalli vielä kehittää,
minä pidän sitä vähän
arveluttavana sillä lailla, että se voi hidastaa
isompaa kehitystyötä sillä tavalla, että oikeasti
se on taas yksi semmoinen usean vuoden hidaste siinä, että ei
todellista yhteistyötä halutakaan lähteä tekemään,
vaan kun saadaan tuki sinne, tehdään vähän
niin kuin näennäisyhteistyötä.
Se tuli hyvin esille Itä-Lapin kiertueella, kun työelämävaliokunta
kävi siellä. Siellä todettiin, jotta
ei tässä nyt niin naapurin kanssa olla valmiita
tekemään yhteistyötä ennen kuin
valtiovalta lähtisi jotain siitä maksamaan. Minä kysyin
siellä, jos normaalin yhteistyön kautta voidaan
saavuttaa jotain yhteistä säästöä siinä ja
järkevää toimintaa, eikö sen
pitäisi olla lähtökohta eikä sen, maksaako
valtio siinä vai ei. Se ei tuntunut oikein sopivan siihen
ilmastoon, mikä Itä-Lapissa sattui olemaan. Mutta
toivoisi, kun hallitus jatkossakin näitä juttuja
käy läpi, jotta ei tehtäisi sellaisia
ylimääräisiä juttuja, mitkä hidastavat
tavallaan luontaista kehitystyötä, vaan otettaisiin järki
käteen, se maalaisjärki, josta joskus täällä on
ollut puhe. Sitä pitäisi olla aika paljon tai
luulisi olevan myös pohjoisen alueella.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Tätä hallintokokeiluahan ei
itse asiassa ole käynnistetty sinänsä hallintokokeilun
tarpeista lähtien, vaan edellinen hallitus ja sen kauaskatseinen
pääministerikin ymmärsivät,
että Kainuun maakunnan kehitys oli pitkään
kulkenut sellaista suuntaa kohti, että ilman erittäin
voimakkaita uudelleenarviointeja myös hallintotasolla Kainuun
kehitystä ei voida kääntää positiiviseen
suuntaan. Kainuun pienemmissä kunnissa syntyvyys on jo muutamassa
kunnassa muutamana vuonna ollut alle kymmenen lasta vuodessa. Sinä et
hirveän suuria sivistys- ja koulutuspalveluja suunnittele tuolle
väestöpohjalle, ja sen takia tämä on
se suuri mahdollisuus. Vuoteen 2012 kokeilu kestää. Minä pidän
tätä Kainuun suurena mahdollisuutena. Tähän
mahdollisuuteen on tartuttu, ja tätä kehitystä pitää tukea.
Kaikkia rahoitusratkaisuja ei ole vielä tehty. Toivottavasti
eduskunta on mukana tämän kokeilun loppuunsaattamisessa.
Tästä saadaan todella tärkeää tietoa,
kun tämä kokeilu on loppuunsaatettu, miten me
voimme järkiperäistää suomalaisten
pienien kuntien ja pienien alueitten yhteistyötä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Näen omalta osaltani kuitenkin tämän
myös mahdollisuutena muille maakunnille. Edelleen korostaisin
sitä, että esimerkiksi tällä hetkellä maakuntahallituksissa
käyttää välillisesti luottamushenkilövaltaa
monen kunnan johtaja. Kun kunnanjohtajilla kuitenkin on useimmiten
muitakin kanavia, toivon tietyllä tavalla sitä,
että vahvistetaan edustuksellista demokratiaa tämän
maakuntavaltuuston myötä ja sen suorien vaalien
kautta suoritettavan valinnan myötä vahvistetaan
myös sitä käsitystä, että tarvitaan
todella tällaista luottamushenkilöelintä miettimään
sitä, miten maakuntaa kehitetään. Ennen
kaikkea yhä useammassa tapauksessa maakuntahallinto on
se, jossa päätetään rahanjaosta,
ja tuntuu hullunkuriselta, että maakuntatasolla taas sitten
luottamushenkilövalta on niinkin vähäistä kuin
se Suomessa tällä hetkellä on.
Itse näen niin, että yhteistyö maakunnan
sisällä on kyllä kaikkien maakuntien
elinehto, että kyllä kunnat ovat jo ymmärtäneet
sen, että tiukat kuntarajat eivät varmaan enää ole
niin jumissa kuin ne olivat joitakin aikoja sitten, kun keskuskunta
taisteli kaikesta muuta maakuntaa vastaan ja päinvastoin.
Kyllähän näitä seutukuntayhteistyön
vahvistumisia on nähtävissä muuallakin, mutta
kyllä täällä aluehallinnon puolella
edelleenkin on tämä demokratiavaje, joka vaikuttaa siihen,
että kun sitä seutuyhteistyötä useimmiten suorittavat
kunnanjohtajat tai virkamiehet, kontaktipinta poliittisten päättäjien
kesken ei ole niin avointa kuin se voisi olla. Se, mikä on
mielestäni myös haaste ja toisaalta mahdollisuus
nyt nähdä kokeiluluonteisesti Kainuun olosuhteissa,
on se, miten ylikunnalliset palvelut kehittyvät jatkossa, koska
ne ovat todellisuutta muuallakin kuin Kainuussa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Yritän nopeasti sanoa, että keretään
vielä tänä päivänä tämä asia
loppuun.
Yksi olennainen asia, mistä tässä ei
ole vielä kovin paljon puhuttu, on se, miten kuntiin jäävät palvelut
järjestetään. Itse olin valmis jo niinkin pitkälle
menemään, että kuntiin ei olisi jäänyt erityisesti
palveluja enää, mutta nyt peruskoulu- ja lasten
päivähoitopalveluista jäi tekninen toimi jne.,
kulttuuri, vapaa-aika. Nyt näitä on myöskin ruvettu
miettimään uudelleen, miten ne siellä kunnissa
ja kuntien yhteistyöllä voidaan järjestää,
vaikka ne eivät olekaan tässä hallintokokeilussa
mukana. Meillähän on nyt tämä perälautamalli,
eli me pystymme lisäämään tänne
aina niitä asioita, mitä halutaan.
Esimerkiksi Kajaanissa perusopetuksen, mistä ed. Kähkönen
oli huolissaan, ja päivähoidon yhteistyöllä on
rakennettu nyt tällainen pienten lasten koulumalli, joka
tavallaan liuduttaa tämän päivähoidon
ja koulun alkamisen vaiheen näillä 6—8-vuotiailla
lapsilla sopivaksi katsotulla tavalla, eli tämä on
edesauttanut myöskin niiden toimintojen, jotka jäävät
kuntiin, uudelleenorganisointia. Tukipalveluihin, kirjanpitoihin
ja muihin tehdään myöskin tämmöinen
maakunnallinen hajautettu malli, eli siellä kuntiin jäävät
ne työpaikat eli ei ole tarkoituskaan, että niitä keskitettäisiin
Kajaaniin, niin kuin jotkut alun perin pelkäsivät.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Olin sanomassa juuri samaa asiaa, että toivottavasti ed.
Kähkönen kuuntelee työhuoneessa, ettei
hänelle jää väärää käsitystä,
että perusopetus kuuluu tähän malliin.
Sitä ei syötetä tähän
malliin.
Sen sijaan maanantaina tuli taas minulle hyvää tietoa.
Olen seurannut entisessä ammatissani kohtuullisen tarkkaan
aivan erinomaista uniikkia mallia, Ylä-Kainuun palvelukeskusta,
joka perustettiin kahden kunnan, Suomussalmen ja Puolangan, toimesta.
Hyrynsalmen piti tulla mukaan, mutta uppiniskaisuudessaan se ei
lähtenyt hyvään malliin mukaan. Kahden
kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistettiin yhden varjon alle.
Siellä on äärettömän
hyvä vetäjä, Tuomo Pääkkönen
ylilääkärinä, joka juuri täytti
pyöreitä vuosia. Toivotaan hänelle pitkää ikää ja
terveyttä, että hän jaksaa paimentaa
tätä asiaa. Siellä on siis tavallaan
aloitettu jo ennen tätä hallintomallikokeilua
aivan ainutkertainen sosiaali- ja terveyspuolen kokeilu. Hyvää jatkoa
sillekin!
Yleiskeskustelu päättyy.