1) Valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011 nimitetyn
pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmasta
jatkui
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman hyvinvointipolitiikkaosio
on kunnianhimoinen. Olen erittäin tyytyväinen
kirjauksesta, jossa lapsiperheiden kotipalvelua ja matalan kynnyksen
palveluja kehitetään ja lisätään.
Vihdoin on myös ymmärretty, että lasten hyvinvointia
turvataksemme tarvitsemme kattavat ja tavoitettavat palvelut vanhemmuuden
ja vanhempien parisuhteen tukemiselle. Katse pitääkin
kääntää yksilön hyvinvoinnista
perheen hyvinvointiin. Tällöin saadaan parhaat
tulokset aikaan myös yksilölle. Monta tärkeää kirjausta voisi
hallitusohjelmasta nostaa esiin. Keskityn kuitenkin hyvinvointipolitiikan
kirjauksista lähinnä kattavaan ja kannustavaan
toimeentuloturvaan, koska se on saanut jo ennakkoon eniten huomiota.
Kritiikki on tosin osoittanut lähinnä riittämättömät
tiedot toimeentulotukilaista. Sen vuoksi on syytä tuoda
esiin todellisuus.
Hallitusohjelma on nimittäin siitä poikkeuksellinen,
että säästötarpeista huolimatta
siinä on puututtu köyhyyden ja taloudellisen eriarvoisuuden
ongelmiin merkittävillä parannuksilla. Yksi sellainen
parannus on työttömyysturvan peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen korottaminen 100 eurolla kuukaudessa.
Tämä hyvä parannus vaikuttaa eri lailla
erilaisissa elämäntilanteissa oleviin ihmisiin.
Yksi asia on kuitenkin varmaa: se vaikuttaa. Eroavaisuus syntyy
esimerkiksi siitä, että osa edellä mainittuja
etuuksia saavista elää tukiviidakossa, jossa yksi
asia vaikuttaa toiseen. Jos siis henkilö saa muiden etuuksien
lisäksi toimeentulotukea, emme voi unohtaa toimeentulotukilainsäädäntöä.
Lain mukaan henkilön tuloista vähennetään
toimeentulotukilaissa huomioitavat menot. Jos erotus jää pakkasen
puolelle, on henkilö oikeutettu sen suuruiseen toimeentulotukeen.
Emme voi kuitenkaan yksioikoisesti sanoa, että työttömyysturvan
nostamisen vuoksi jatkossa toimeentulotukea saadaan 100 euroa vähemmän.
Hallitusohjelman toimeentuloturvakirjaukset eivät jää vain
näin pinnalliselle tasolle, vaan sitä tehtäessä on
ymmärretty katsoa kokonaisuutta. Ohjelman toimeentuloturvaosiosta
voikin nostaa esiin neljä oleellista, köyhien
asemaa parantavaa kohtaa, joiden kautta vasta voidaan arvioida summamääräistä kokonaisvaikutusta
ihmisen talouteen.
100 euron korotuksen lisäksi toinen aivan yhtä oleellinen
asia on asumistukeen tulevat parannukset. Asumistukeen tehtävän
parannuksen rahallinen vaikutus yksilötasolla vaihtelee
asumismenoista, asunnon koosta ja muista asumistukilain määrittämistä tekijöistä riippuen.
Asumistukilaki ohjaa myös kuntien toimeentulotuessa huomioon
ottamia kohtuullisia asumiskuluja. Parannuksia asumistukilakiin
ei toimenpiteenä tule sivuttaa, sillä asumiskulut
ovat yksi merkittävä menoerä pienituloisen
taloudessa.
Kolmantena asiana hallitusohjelmassa puututaan vihdoin ja viimein
aivan liian alhaisella tasolla olevaan toimeentulotuen perusosaan.
Kun perusosa on nyt 419 euroa 11 senttiä ja sillä tulee kattaa
kuukaudessa muun muassa ruoka-, hygienia-, viestintä- ja
harrastuskulut, voi meistä jokainen ymmärtää,
että korotukseen on todella tarvetta. Luvassa on nyt 6
prosentin korotus, ja lisäksi yksinhuoltajien toimeentulotuen
korottamiseen kohdennetaan 5 miljoonaa euroa. 6 prosentin korotus
tuo yksinasuvalle 25 euroa ja 15 senttiä lisää kuukausittaisten
menojen kattamiseen. Kertakorotus on vuosittaiseen indeksikorotukseen
verrattuna kuitenkin tuntuvampi.
Neljänneksi asiaksi nostaisin esiin tavoitteen tarkistaa
toimeentulotukiohjeita. Ennalta ehkäisevää ja
harkinnanvaraista toimeentulotukiohjeistusta tulee myös
päivittää. Ohjeita järkevöittämällä voidaan
vielä vaikuttaa köyhimmän väestön
taloudelliseen tilanteeseen positiivisesti ja pyrkiä ehkäisemään
köyhyyden ja syrjäytymisen periytyminen.
Näistä kaikista toimista siis muodostuu kokonaisuus,
jonka tavoitteena on auttaa taloudellisesti myös toimeentulotuen
varassa eläviä. Summa voi jonkun kohdalla olla
alle 100 euroa, kun taas toisen kohdalla se voi olla yli 100 euroa.
Tärkeintä ei kuitenkaan ole kaikille samansuuruinen korotus,
vaan selkeä suunta taloudellisen eriarvoisuuden pienentämiseen
ja köyhyydessä elävien ihmisten tilanteen
parantamiseen.
Hallitusohjelman kirjauksilla on yksilölle myös
muita kuin taloudellisia vaikutuksia. Toimeentulotukityötä tehdessäni
olen itse tuntenut asiakkaan puolesta turhautumista etuusjärjestelmämme
monimutkaisuudesta. Olen usein ajatellut, että jos työmarkkinatuki
tai asumistuki olisi suurempi, asiakkaan ei tarvitsisi hakea toimeentulotukea.
Se ei vielä muuttaisi hänen taloudellista tilannettaan,
mutta olisi tukea tarvitsevalle ihmiselle inhimillisempi toimintamalli.
Se myös järkevöittäisi valtion
ja kuntien työnjakoa. Kunnat voisivat entistä enemmän
keskittyä auttamaan myös sosiaalityötä tarvitsevia
toimeentulotukiasiakkaitaan.
Hallitusohjelmassa olevaa etuusnostoa on julkisuudessa käsitelty
nyt osatotuutena, ei kokonaisuutena. Se aiheuttaa ihmisille harmia
tilanteessa, jossa oikeasti voitaisiin olla tyytyväisiä uudesta
suunnasta. Nykyisellään pienempien etuuksien taso
on jäänyt jälkeen yleisestä elinkustannusten
nousuvauhdista. Koska riittävä toimeentulo haalitaan
kasaan useista etuuksista ja eri tahoilta, jää ihmisten
todellinen tilanne ja tukien liian alhainen taso meiltä päättäjiltäkin
helposti huomaamatta.
Hallitusohjelmassa olevat toimenpiteet korjaavat nykyisiä vääristymiä ja
kääntävät suuntaa kohti parempaa.
Jokainen meistä ymmärtää, ettei
ohjelmassa olevilla toimenpiteillä poisteta kokonaan köyhyyttä.
Esitetyt toimenpiteet ovat kuitenkin merkittäviä.
Näin suurta auttavan käden ojennusta heikompiosaisia
kohtaan ei ole maassamme nähty aikoihin. Suunta on siis
oikea. (Puhemies: Aika!) Työtä köyhyyden
poistamiseksi tulee kuitenkin edelleen jatkaa tulevissakin hallitusohjelmissa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmasta huomaa nopeasti, että sitä ovat
olleet laatimassa puolueet politiikan eri laidoilta, niin monitulkintainen
ja epäselvä se on konkreettisten toimenpiteiden
osalta. Se, että sanon 89-sivuisen ohjelman olevan monitulkintainen,
ei ole loukkaus, vaan pikemminkin hyvän tahdon ele hallitukselle.
Tämä on sitä rakentavaa oppositiopolitiikkaa,
jota kansa mielestäni tässä maassa kaipaa.
Toinen tapa toimia on seuraava: Kun itse ensin harjoittaa kaksi
vaalikautta hyvinkin samansuuntaista politiikkaa kuin mitä tämä hallitus
nyt jatkaa muun muassa EU-politiikan ja kuntarakennepolitiikan osalta,
haukutaan hallitusta ikään kuin muodon vuoksi.
Mielestäni se on juuri sellaista pelleilyä, jolle
kansa sanoi vaaleissa kiitos ei. Kyllä tavallinen kansalainen
karttaa sellaista pelinpolitiikkaa, mitä täällä tänään
on kuultu ja nähty. Toivotan keskustalle onnea valitsemallanne
tiellä. Tehdään joka tapauksessa asiapohjalta
yhteistyötä.
Ohjelman monitulkintaisuutta lisäsi se, että kirjoitettu
teksti ja liitteenä olevat numerot ovat monilta osin kuin
eri planeetoilta. Tekstissä puhutaan enkelten kielellä.
Pahaa kuitenkin pelkään, että numerot
ovat ne, jotka lopulta puhuvat. Esimerkkinä on vaikkapa
vanhustenhuollon parantaminen lailla samaan aikaan, kun toisella kädellä viedään
kunnilta 631 miljoonaa euroa. Tällainen yhtälö ei
ratkea muuta kuin korvamerkitsemällä sosiaali-
ja terveydenhuollon valtionosuuksia.
Mutta tehdäänkö niin, vai lähteekö hallitus käytännössä pakkoliitosten
tielle kuntakentällä? Vahva peruskunta on toki
parempi kuin hallintohimmelit, jotka ovat mielestäni "viimeinen
sammuttaa valot" -politiikkaa eli vievät etenkin
pienemmät kunnat varmaan turmioon, koska valta ja vastuu
eivät niissä kohtaa toisiaan. (Jouni Backman:
Hallituksen linja!) Näin käy varsinkin silloin,
kun maakuntakeskukset samanaikaisesti vahvistuvat ja niiden vetovoima
kasvaa. Jos siis mielitään kehittää maakuntakeskuksia
ympäröiviä alueita, ovat kuntaliitokset
mielestäni oikea ratkaisu etenkin sen jälkeen,
kun keskusta yhdessä demareiden kanssa ajoi palvelurakenteet
Paras-hankkeen seurauksena kohti suurempia hallinnollisia ja jopa
toiminnallisia yksiköitä. Jos mitään
ei tehdä, vain maakuntakeskukset ja seutujensa keskukset
tulevat pärjäämään,
muut alueet ajelehtivat osana himmeleitä. Mielestäni
toimivalta kuntarakenteen osalta tulee säilyttää kuitenkin
kunnilla ja kuntalaisilla.
Arvoisa puhemies! Haluaisin todella antaa hallitukselle mahdollisuuden,
mutta se on mahdotonta EU-politiikan, viherhumpan ja arvohömpän
takia. Etenkin hallituksen valitsema EU-poliittinen linja vaikuttaa
olevan betonoitu ja tulee lopullisesti tyhjentämään
veronmaksajien eli Suomen valtion ja kuntien jo ennestäänkin
tyhjät taskut. Uskonkin, että todellinen hallitusohjelma laaditaan
vasta loppusyksystä, kun Suomi-paatti ottaa ensimmäiset
pohjakosketukset osana euroaluetta. Eri euromaissa on muuten paljon
hallituspuolueiden sisarpuolueita vallassa, eli perussuomalaisia
on kyllä turha yhdistää tähän
vastuuttomaan politiikkaan, mitä kaverinne ovat harjoittaneet.
Ehkä syyt kriisiin ovat moninaiset, mutta pörssipelurit
eivät ole ainoita syypäitä, vaan kyllä syynä on
myös harjoitettu politiikka, EU- ja Emu-järjestelmät
sekä mahdollisesti myös kulttuuriset tekijät.
Samoin on turha väittää, että perussuomalaisten
verolinja olisi sama kuin hallituksella. Tässä 68-sivuisessa
vaaliohjelmassamme kannatamme alkoholin ja tupakan verotuksen korottamista, mutta
vastustamme polttoaineiden verotuksen korottamista toisin kuin hallitus.
Niin ikään olisimme korostaneet enemmän
maksukykyä verotuksen perusteena. Eli aika erikoisia puheita
on täällä pari tänään
kuultu, joissa on väitetty ihan muuta.
Arvolähtökohdista tarkasteltuna tuntuu, että tälle
hallitukselle talouden realiteetit ja jopa perusturva ovat sittenkin
toissijaisia asioita siihen nähden, mihin suuntaan tätä maata
arvojen osalta halutaan viedä, niin kiihkeästi
ohjelmassa julistetaan kansallista itsemääräämisoikeutta
vähättelevää linjaa ja vapaamielisyyttä.
Hallitusta voisi kutsua vasemmistoporvarilliseksi. Kulttuurivähemmistöt
ja eliitti lyövät kättä tavallisen suomalaisen
ja kansanvallan pään päällä.
Yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuksi nähdään
kansanvaltaa kaventavat EU-rakenteet perussopimusmuutoksineen ja
vakausrahastoineen sekä monikulttuurisuusideologian eteenpäin
vienti. Kehitysapuun heitetään yhä yli
miljardi euroa vuodessa ja hallitus kannattaa EU:lle yhteistä turvapaikkapolitiikkaa,
joka toteutuessaan lisännee Suomen taakkaa.
Arvoisa puhemies! Millä hallitus sitten rahoittaa hyvät
tekonsa, kuten perusturvan korottamisen? Velkarahalla tietenkin.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jo tämä keskustelu on osoittanut
monella tavalla sen, että hallitusohjelmaa luetaan eri
tavoin, ja on tietysti toivottavaa, että nyt hallituspuolueissa
riittää herkkyyttä arvioida myös
sitä, onko kaikki viisaus vain hallituspuolueissa vai voisiko
ottaa myös joistain näkemyksistä täältä opposition
puolelta vaarin.
Puhemies! Puutun lyhyesti ainoastaan kuntapolitiikkaan. Kuitenkin
tuo kuntapolitiikka on yksi koko tämän hallitusohjelman
yksi merkittävimpiä kokonaisuuksia.
Kuten tänään on monesti jo todettu,
hallitus toteuttaa koko maan laajuisen kuntauudistuksen, jonka tavoitteena
on vahvoihin peruskuntiin pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne.
Samalla kuntien välisestä yhteistoiminnasta pyritään eroon.
Paras-hanke tietyllä tavalla lopetetaan, siis Paras-hanke,
joka monella tavalla kuitenkin on ollut erittäin myönteinen
kuntahanke.
Tämän hallitusohjelman kuntaosion tavoitteen
viesti kuntakentälle ja ennen kaikkea kuntalaisille, erilaisten
kuntapalveluitten käyttäjille muun muassa terveyskeskuksissa
ja kouluissa, on luvalla sanoen kyllä aikamoisen karu.
Hallitus näkee kuntakentän ja kuntien palvelut
vain rakennekysymyksenä keskittyen hallinnollisiin kuntarakennekuvioihin.
Uusi hallitusohjelma ja hallitus eivät tarjoa juuri mitään
kuntapalvelujen saatavuuden turvaamiseen eivätkä kuntapalvelujen
uudistamiseen. Kuntaohjelman linja hallitusohjelmassa näyttää olevan
kiteytettynä palvelujen, toimintojen ja asumisen hyvin
voimakas keskittäminen.
Uusi hallitusohjelma näyttää unohtavan
sen, että kunta on ihmisiä, asukkaitaan varten.
Kuntien vastuulla on pääosa ihmisten tarvitsemista
hyvinvointipalveluista, mutta kunnat ovat myös erittäin
tärkeitä kansalaisten identiteetin kannalta, ja
siksi kunnallinen itsehallinto on äärettömän
tärkeä. Voidaan sanoa, että kunnallinen
itsehallinto on perusta kansanvaltaiselle yhteiskunnalle. Oleellisinta
kuntapolitiikassa on palveluitten järjestäminen,
ja sen takia kuntasektorin uudistusten pääpaino
pitäisi olla palveluitten, palvelurakenteitten ja palvelujen
tuotantotapojen uudistamisessa. On ymmärrettävä,
että kuntapalvelujen tuottavuus ei kasva automaattisesti
kuntakoon kasvaessa.
Hallitus on lähtenyt kuntapolitiikassaan liikkeelle
mielikuvien ja tunteitten perusteella hyvinkin vahvasti. Kun hallitusohjelman
kuntalinjaus eli ylhäältä päin
saneltu rakenneratkaisu työssäkäyntialuepohjaisista
kunnista ei perustu vahvaan analyysiin, jonka perusteella näitä linjauksia
voitaisiin perustella. Pidänkin hallitusohjelman linjaa
työssäkäyntialuettaisesta kuntareformista
nimenomaan koko maahan tässä tilanteessa vääränä,
koska alueet ovat jo maantieteellisestikin hyvin erilaisia.
Hallituksen on määritellessään
kuntauudistuksen tarkempia kriteereitä syytä perehtyä siihen, kuinka
maan keskeisillä kaupunkiseuduilla päästään
kunta- ja palvelurakenteen kehittämisessä eteenpäin.
Tämä hallitusohjelman malli nimittäin
soveltunee monelle kaupunkiseudulle, mutta pyrkimys koko maassa
työssäkäyntialueittaisiin kuntiin aikaansaa
monin paikoin itse asiassa kovin pieniäkin kuntia, jolloin
suuri joukko kuntia jäisi oman onnensa varaan ja pakottaisi
osaltaan myös edelleen ylläpitämään
monimutkaisia, epädemokraattisia kuntien yhteistyöjärjestelmiä.
Oleellista on löytää tietysti tässä kuntauudistuksessa
keinot palvelujen tehostamiseen ennen kaikkea suurissa kaupungeissa.
Pidän siis hyvin välttämättömänä,
että hallitus kuntapolitiikassaan muuttaa tarkastelukulmaa
ja yksioikoisen peruskunnan hokemisen sijaan näkee, että maassa
tulee voida olla erilaisia kuntarakenteita, joilla kuntalaisten
tarvitsemat palvelut voidaan tuottaa tai järjestää tehokkaasti.
Näiden yhteistyörakenteitten, totta kai, pitää olla hallinnon
osalta avoimia demokraattisia rakenteita, muistaen koko ajan se,
että palvelut ovat ihmisiä varten.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi, tässä hallituksen
mallissa ongelmana on myös se, että näissä suurissa
peruskunnissa palvelut herkästi keskittyvät, päätöksenteko
kasautuu entistä harvempien päättäjien
harteille ja päätöksenteko etääntyy
kansalaisista, eikä myöskään
pidä unohtaa sitä, että kunnat ovat pääsääntöisesti
aika huikeita elinkeinopoliittisia kehittämisyksiköitä,
mikä väistämättä on
huomioitava kuntarakennetta uudistettaessa.
Petteri Orpo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen lähti kovin yksioikoisesti
siitä, että tämä kuntaohjelma lähtee
vain siitä, että ajettaisiin palveluita alas. Kyllä tässä nimenomaan
lähdetään siitä, että luodaan
kestäviä rakenteita, joilla palvelut pystytään
turvaamaan.
Kun te puhuitte siitä, että meidän
lähtökohtamme hallituksella on väärä,
niin mielestäni teidän pitäisi perehtyä siihen,
mitä tapahtuu Suomen ikärakenteelle tulevien vuosien
ja vuosikymmenten aikana. Siitä syntyy se haaste, miksi meidän
pitää muuttaa rakenteita ja miksi meidän pitää tehdä tätä uudistusta.
Meillä on niin valtavat haasteet siinä, miten
me pystymme jatkossa hoitamaan meidän vanhusväestömme
ja samaan aikaan huolehtia peruskouluista jne., että kyllä me
tarvitsemme myöskin hallintorakenteisiin uudistuksia. Hallinto
on väline, jolla näitä asioita tehdään.
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostamani edustaja Orpo otti äärettömän
tärkeän asian esille, ja varsinkin lopussa aivan
oikein sanoitte sen, että palvelujen järjestäminen
on tärkeämpää kuin hallinto.
Nyt ongelmana tässä hallitusohjelman kuntapolitiikassa
on nimenomaan se, että siinä mennään
hallintorakenteet edellä. Nyt kaikkein tärkeintä on
se, että palvelujen tuottamistapoja ja tuottamisjärjestelmiä pystytään
muuttamaan, ja valitettavasti minusta näyttää nyt
siltä, että tämä hallituksen
esitys toimii väärin päin, hallinto edellä.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyen viiden minuutin aikana oikeastaan ehtii keskittyä lähinnä
yhteen
teemaan, ja se on minun tapauksessani työ ja ennen kaikkea
ne työpaikat, aidot työpaikat, ei tuetut työpaikat,
jotka toivottavasti myöskin johtavat aitoihin työpaikkoihin. Yritän
nähdä hallitusohjelman siltä näkökulmalta,
löytyykö tästä hallitusohjelmasta
niitä yhteiskunnan elementtejä, jotka ovat tietyllä tavalla
innostavan ja innostuneen yhteiskunnan elementtejä, jotka
innostavat kasvamaan, yrittämään, tekemään
uusia asioita, löytämään niitä aitoja
uusia työpaikkoja.
Vaalikampanjassahan lähes kaikki puolueet sanoivat,
että nyt täytyy löytää uutta
työtä, ja sehän on oikeastaan ihan synonyymi
sille, että täytyy löytää työnantajia,
jotka pystyvät omalla tavallaan luomaan näitä töitä.
Mietitään verotuksen kannalta: Täällä on
monen suuntaisia elementtejä, on paljon hyvää mutta
on muutamia haasteellisiakin elementtejä. Ihan pienimpien
yritysten näkökulmasta todellakin yhteisöveron
prosenttiyksikön aleneminen oli parannus, koska muut elementit
eivät oikeastaan huonontuneetkaan. Kysymys on se, annettiinko
viesti innostuneesta yhteiskunnasta: nyt kannattaa tehdä töitä.
Sitä kannattaa kysyä näiltä pienyrittäjiltä.
Haasteellisempi kysymys kieltämättä ovat
ne kasvuyrittäjät, jotka haluavat voimakkaasti
kasvaa. Siellä meillä on aika paljon keskusteltavaa, ja
siinä olikin se aikaisemman iltapäivän
keskustelun avaus, jonka halusin tehdä, että mikäli
näyttää, että verotulot, jotka
ovat välttämättömiä tässä taloustilanteessa,
eivät lähdekään nousemaan esimerkiksi
osinkoverotuksen osalta tai pääomaverotuksen osalta,
niin pitääkö meidän tehdä vähän
rohkeamman yhteiskunnan instrumentteja, jotka luovat verotuloja
tähän yhteiskuntaan. Ei ole aina niin, että korkeampi
verotus tekisi sen, että ei tule enempää verotuloja.
Voi olla itse asiassa, että sellaisten insentiivien luominen
tuo enemmän verotuloja, luo aitoja työpaikkoja.
Voisi olla joku välitarkastelu, mikäli todellakin
näyttää siltä, että tällainen
verotulojen kehitys, jota on ennakoitu, ei ole tulossakaan eikä näy
tilastollisesti valtion kassassa. Silloin toivoisin avointa keskustelua
siitä, löydämmekö me vielä innostavampia
elementtejä.
Toinen haastava kysymys on kotitalousvähennyksen vähentäminen
2 000 euroon ja sen tiputtaminen 45 prosenttiin. Aika jännä,
että toisella puolella hallitusohjelmassa puhutaan, että se
on ollut erittäin toimiva harmaata taloutta vähentävä instrumentti,
ja toisella vähennetään sitä,
jolloin tullaankin kysymykseen, millä tavalla se itse asiassa
on toiminut ja onko se luonut ne arvioiden mukaan 30 000—40 000
uutta työpaikkaa, mistä on keskusteltu. Mielestäni
on toinen analysoinnin paikka, mitä tapahtuu tämän
seurauksena, voidaanko jotain mitata, kun tapahtuu näitä muutoksia.
Täällä on paljon hyviä tavoitteita
tähän aitojen työpaikkojen luomiseen.
Luettelen niitä muutamia, ja niissä toivon, että pääsemme
nopeasti eteenpäin. Hieno juttu on se, että työn
verotusta ei todellakaan haluta nostaa. On pidettävä vaan huolta,
että se kokonaisuudessaan mieluummin laskee. Myöskin
halutaan selvittää t&k-verokannustin,
joka olisi se motivoiva tekijä siihen, että halutaan
kehittää uusia palveluita ja tuotteita, jotka
menevät myöskin vientiin. Se on selvitysvaiheessa.
Toivon, että se johtaisi nopeasti tulokseen.
Viennin rahoitusta halutaan kehittää kilpailukykyisemmäksi.
Viime kaudella talousvaliokunnassa käytiin paljonkin keskustelua,
että jossain Saksassa ja monissa muissa tärkeissä kilpailijamaissa
viennin rahoituselementit ovat huomattavasti paremmalla tasolla
ja se on ollut meille kilpailuhaitta.
Yritetään myöskin yrittäjän
hallinnollista taakkaa lieventää. Se oli aikaisemminkin
tavoitteena. Pääsisimmekö nyt siihen
tilanteeseen, että todellakin päästäisiin
tekemään varsinaisia töitä eikä raportoimaan
hallinnolle asioita?
Hieno asia on myöskin se, että kun joissain
tapauksissa myöskin yrittäminen epäonnistuu,
niin on luvattu selvittää esimerkiksi yrittäjän
velkajärjestelyyn liittyviä kysymyksiä,
helpottaa sitä, koska aina ei vaan voi olla menestyjiä.
Onneksi meillä, ja toivottavasti, on niitä ihmisiä,
jotka haluavat yrittää vielä uudestaan.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Pääministerin — jokaisen
ministerin ja ammattipoliitikon, joka on oppinut puhumaan vaikka
puhelinluettelosta tunnin sanomatta yhtään mitään — olisi
tarpeellista olla edes jonkin aikaa Kehä kolmosen pohjoispuolella
pienen ja keskikokoisen yrittäjän tai tehdastyöläisen
housuissa. Vain sen kokemuksen myötä tulee oikea ymmärrys
siitä, miten leipä tienataan Suomi-nimisessä valtiossa.
Kataisen ykköshallituksen ohjelmaa lukiessa voi vain todeta,
että arjen elämisen ymmärrys puuttui
Säätytalosta, koska Säätytalon
hallitusneuvottelijan tilille tulee kerran kuussa vähintään
kolminkertainen euromäärä verrattuna
perustyömiehen tai -naisen tiliin.
Minäpä kerron, mitä hallitusohjelma
merkitsee viitasaarelaiselle yrittäjälle ja työntekijöille, ihan
siitä kannon juurelta. Kun olemme saaneet neuvoteltua tilauksen,
ostamme puut joltakin lähialueemme metsänomistajalta.
Ensin menee palstan merkkaamaan metsätyönjohtaja.
Seuraavaksi käynnistyy moto. Kone vie tukit tienvarteen,
ja rekka tuo ne sahalle. Sahuri käynnistää sahan,
trukki kuskaa laudat kuivaamoon ja sieltä taas rekan kyytiin,
joka vie ne satojen kilometrien päässä olevaan
satamaan.
Uusi hallitusohjelma rankaisee kovalla kädellä tätä koko
tuotantoketjua sähkön, energian, bensan hintoja
korottavilla valmisteviherveroilla sekä rikkisäännöksillä.
Tuotantomme ketjun joka osaan Kataisen sixpack iskee muutaman prosentin
korotuksen. Se merkitsee tuotteittemme todelliseen loppuhintaan
20—30 prosenttia lisäkustannuksia ennen kuin ne
ovat Shanghain satamassa. Näin toimii reaalitaloudessa
valmisteverojen kumulatiivinen vaikutus.
Ei siinä mitään, jos voisimme toimia
niin kuin K-kaupan Väiski: lisätään
vaan hintalappuun kaikki, mitä tulee korotuksia hallitukselta.
Me emme voi toimia siellä näin. Saadaksemme kauppoja
syntymään joudumme tekemään
vähintään vuoden mittaisia kiinteähintaisia
runkosopimuksia. Palkkakustannukset tulevat nousemaan vuoden sisällä vähintään
10 prosenttia. Sahurit tarvitsevat palkankorotukset, jotta pystyvät
tankkaamaan parin euron hintaista bensaa autoihinsa päästäkseen
töihin sahalle. Viitasaarella ei ole metroa. Työmatkat
voivat olla 50 kilometriä suuntaansa.
Myös työntekijämme jokapäiväisten
ruokaostosten hinta nousee valmisteverojen myötä useita
kymmeniä euroja viikossa. Yrittäjinä maksamme
jokaisesta palkkaeurosta prosentuaaliset eläke-, sosiaali-
ja työttömyysvakuutusmaksut. Tästä tulee
yritystalouden laskurilla se noin 10 prosentin korotus kokonaistyövoimakustannuksiin.
Varmaan
ymmärrätte, ministerit Katainen ja Urpilainen,
että hallitusohjelmanne tulee ruokkimaan harmaan talouden
kasvua. Tulivatko nämä yrittäjien ja
työntekijöitten arkipäivän todellisuudet
mieleen Säätytalolla?
Arvoisa puhemies! Ministerit Katainen ja Urpilainen, hallitusohjelma
tulee näillä valmisteveron korotuksilla ja energialinjauksilla
sekä mahdollisella ilmastolain toteuttamisella vihertämään
vientiteollisuutemme, mutta vain tehtaitten ja sahojen pihat, koska
kahden vuoden päästä niissä kasvaa
pitkä heinä. Yritykset ovat muuttaneet tuotantonsa
rajojemme taakse, ja työntekijät ovat lähihoitajamuuntokoulutuksessa.
Te olette huolissanne vääristelemällä ja
hulttiomaisella toiminnalla taloutensa tuhonneitten maiden tulevaisuudesta.
Suomalaisen yrittäjän, pienellä eläkkeellä kituuttavien
ja muitten pienituloisten tulevaisuus ei teitä juuri kiinnosta.
Arvoisa puhemies! Me perussuomalaiset emme hyväksy
tällaista rehellisten suomalaisten yrittäjien
ja työntekijöitten kyykyttämistä.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! "Rajun rohkea hallitus", täytyy
todeta, kun hallitusohjelman luki kannesta kanteen lävitse.
Hallituksen valitsema keskittämisen tie on valittu tie.
Te löysitte hallituspuolueina varsin nopeasti kuntareformin
uuden aallon. Ensiksi vähennetään valtionosuuksia
ja pakotetaan kunnat mahdottoman eteen. Se yli 600 miljoonaa euroa,
josta täällä on puhuttu, ei ole mikään
pikkusumma. Sitä ei saada säästettyä vain
hallintoa karsimalla tai rakenteita muuttamalla. Erityisesti haluan nähdä täällä Etelä-Suomessa,
miten kokoomuslaiset ja myöskin demareiden kuntapäättäjät
ottavat tämän kuntareformin vastaan. Keskusta
ei ole nyt jarruna kuntaliitoksille ja tälle yhteistyölle, jota
nyt haetaan, ja keskittämisen politiikalle.
Pohjois-Suomen puolesta puhuminen näyttää jäävän
pelkästään meidän opposition
edustajien varaan, niin Etelä-Suomi-painotteisia hallitus
ja hallitusohjelma ovat. Mikä toimii täällä etelässä, ei
välttämättä toimi samalla tavalla
meillä pohjoisessa. Valtionosuuksien leikkaukset tulevat näkymään
maakuntamme kuntien kurjistumisena, sillä Pohjois-Pohjanmaalla
ainoastaan Oulussa ja Oulun seudun kunnissa verokertymä on
riittävän suuri. Valtionosuuksien leikkauksien
vastapainoksi uusi hallitus odottaa vielä kuntien selviävän
yhä uusista, sinänsä kannatettavista
tavoitteista ja lainsäädännön
mukanaan tuomista velvoitteista, tästä esimerkkinä vanhuspalvelulaki.
Miten tämä yhtälö tulee toimimaan?
Pohjois-Pohjanmaan vahvuus on nuori ikärakenne. Tämä on
hallituksenkin hyvä huomioida. Meidän maakuntahallituksemme
on jättänyt opetus- ja kulttuuriministeriölle
esityksen 790 uudesta ammatillisen ja ammattikorkeakoulutuksen aloituspaikasta
vuoteen 2016 mennessä. Tavoitteena on pidettävä sitä,
että koulutuspaikkojen määrä maakunnassamme
saadaan vastaamaan jokaisen ikäluokan määrää.
Hallituksen lanseeraamat yhteiskuntatakuu ja koulutustakuu ovat
ansiokkaita tavoitteita, mutta valitettavasti liiteosan miinusmerkkiset
luvut puhuvat puolestaan sitä, että opetustoimesta
lähtevät lähes 300 miljoonan euron leikkaukset.
Olen erityisen huolissani etenkin maakuntamme pienten lukioiden
tulevaisuudesta.
Ammattikorkeakoulutus ja yliopisto-opetus eivät ole
myöskään säästyneet
leikkauksilta. Kylmää kyytiä on hallituksen
koulutuspolitiikan linja. Ainoastaan opiskelijat on ostettu hiljaisiksi sitomalla
opintotuki indeksiin, mutta tämä tehdään
vasta puoli vuotta ennen oletettuja seuraavia eduskuntavaaleja.
Arvoisa puhemies! Kovien arvojen hallitus haluaa kotiäidit
mahdollisimman nopeasti takaisin työelämään.
Näin voi päätellä kotihoidon
tukea koskevasta kirjauksesta. Oma ja puolueemme tavoite on päinvastainen.
Pienen lapsen paras paikka on koti, ja kotihoidon pitää olla
taloudellisesti mahdollista.
Näyttääkin siltä, että hallituksen
suunnittelemien leikkausten maksajiksi on laitettu varsinkin lapsiperheet.
Usein lapsiperheissä tarvitaan auto tai kaksi, asuntolaina
on vasta hankittu ja kuntapalveluja joudutaan käyttämään
ahkerasti. Bensa- ja autovero nousevat, asuntolainan korkovähennysoikeus
pienenee, ja kunnat joutuvat hyvin todennäköisesti
nostamaan palvelumaksujaan, kunnallisveroaan ja karsimaan palveluista selvästi.
Mihin unohtuivat puheet lapsiperheiden tukemisesta, kun ne laitetaan
entistä ahtaammalle tässä hallitusohjelmassa?
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi totean, että aivan
kylmäksi Pohjois-Suomea ei ole jätetty. Hallitusohjelmassa
on kirjaus siitä, että Itä- ja Pohjois-Suomen
asioita kehitetään kehittämisohjelmalla.
Voin todeta sen, että pelkkä ohjelmatyö ei
elätä eikä lämmitä Pohjois-Suomessa.
On käärittävä hihat ja tartuttava
töihin. Sitä tekemisen meininkiä, josta
sanottiin tuosta ministeriaitiosta, tarvitaan siihen politiikkaohjelmaan.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Meidät, tämän
salin 200 kansanedustajaa, valittiin hyvin poikkeuksellisena aikana
johtamaan maan poliittista päätöksentekoa.
Kuten kaikki tiedämme, suomalaiset joutuivat jo vaaliuurnilla
pari kuukautta sitten pohtimaan, mille he antavat äänensä:
avoimelle, kansainväliselle ja tulevaisuudenuskoiselle
Suomelle vai Suomelle, joka haluaa vetäytyä, taantua
ja sulkea rajansa. Onneksi vastaus oli Suomen kannalta positiivinen.
Me voimme myös jatkossa asua avoimessa, kansainvälistä kauppaa
käyvässä maassa sekä olla osa
Eurooppaa, joka katsoo positiivisesti tulevaisuuteen kaikesta huolimatta.
Kuuden puolueen yhteistyönä on löydetty
paitsi vahva tahto, myös oikeat, kansalaisten arvoihin
ankkuroidut keinot luoda hyvinvointia. Hallitusohjelmalla tavoiteltava
Suomi on yhteiskunta, joka perustuu vastuunkannolle, ahkeruudelle,
työn ja yrittäjyyden kunnioittamiselle sekä mahdollisuuksien tasa-arvolle.
Arvot yksinään eivät kuitenkaan riitä.
Niiden toteuttamista varten tarvitsemme vahvan talouden, emmehän
halua, että Kreikan tie on myös Suomen tie. On
erittäin tärkeää, että hallitusohjelmaan
on kirjattu, että hallitus tulee seuraamaan hyvin tarkasti
valtiontalouden tavoitteiden toteutumista. Toimiin on ryhdyttävä,
mikäli valtionvelan bruttokansantuoteosuus ei näytä kääntyvän
laskuun ja mikäli valtiontalouden alijäämä näyttää asettuvan
yli 1 prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Arvoisa puhemies! Taloudellisen kasvun keskeisimmät
lähteet ovat teknologian kehittäminen, tuottavuuden
kasvu sekä innovaatiot ja uusiutuminen. On äärimmäisen
tärkeätä ymmärtää nimenomaan
valtion rooli ja politiikan keinot tutkimus- ja kehitystoiminnassa,
ulkomaisen investointihalukkuuden lisäämisessä sekä innovaatiorahoituksessa.
Hallitusohjelman päämäärätietoiset
linjaukset, joissa panostetaan kansainvälisen kaupan kehittämiseen,
ovat juuri niitä toimenpiteitä, jotka pystyvät
luomaan ennusteita korkeampaa talouskasvua. Tästä esimerkkinä on
innovaatioiden kaupallistamisen ottaminen hallitusohjelmaan sekä esimerkiksi
Finnveran riskinottokyvyn vahvistaminen 18 miljoonalla eurolla vuodessa.
On myös erinomaista, että kokoomuksen linjan
mukaisesti on huolehdittu, että yhteisöveroa alennetaan
ja että huolehditaan siitä, ettei palkkatulojen
verotus kiristy millään tasolla. Hyvät kansainväliset
suhteet, näkyvä ja tiivis ylikansallinen yhteistyö sekä aktiivinen
toiminta kansainvälisen vakauden, demokratian ja kehityksen eteen
jatkuvat osana Suomen ulkopoliittista toimintaa. Taloudellisten
ulkosuhteiden korostaminen ja erityisesti Venäjän
nostaminen painopistealueeksi ovat erittäin onnistuneita
linjauksia.
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että hallitusohjelma
on myös sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ohjelma, koska
köyhyyden poistaminen on ja sen tuleekin olla kaikkien
puolueiden velvollisuus. Toimeentulotuen perusosaa korotetaan, opintotuki
tullaan sitomaan indeksiin ja työttömyysturvaa
korotetaan. Myös iäkkäät saavat
vanhuspalvelulain. Lisäksi jatkossa haetaan toimintamalleja,
joilla pienten lasten vanhemmat ja iäkästä tai
sairasta läheistään hoitavat voivat nykyistä joustavammin
tehdä lyhyempää työpäivää tai
ottaa palkatonta vapaata työstä työnantajan
kanssa yhdessä sopimalla.
Palveluiden kehittäminen nojaa vahvaan kunnalliseen
hallintoon, ja sen muutokset kuntarakenteeseen ovat osa tärkeää uudistusta.
Hallitusohjelmassa on kirjaus, jonka mukaan vaalikaudella selvitetään
tarve metropolialuetta koskevalle erilliselle laille. Evästyksenä selvityksen
toteuttamiselle haluan tuoda esiin, että kehittämisen
tulee aina lähteä kaupunkien omista tarpeista ja
toiveista. Pakkoon perustuva polku on huono polku, koska se ei ota
huomioon todellisia uudistustarpeita ja koska se toteutetaan yleensä aina sen
isoimman kunnan, tässä tapauksessa Helsingin,
ehdoilla.
Arvoisa puhemies! Metropolialuetta, niin kuin kaikkia muitakin
Suomen alueita, tulee kehittää erityisesti vapaaehtoisen
ja verkostomaisen yhteistyön pohjalta, jossa haetaan uusia
ratkaisuja paitsi palvelujen tuottamiseen myös maankäyttöön,
asumiseen ja liikenteeseen. Silloin kunnat myös sitoutuvat
näihin muutoksiin parhaiten.
Arvoisa puhemies! Kokonaisuutena tänään esitelty
kokoomusjohtoisen hallituksen ohjelma on aivan erinomainen alku
kaikille niille hyville ja vastuullisille päätöksille,
jotka tämä eduskunta yhdessä tulevalla
vaalikaudella tulee tekemään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kevään muutosvaalien
jälkeen olemme saaneet maahan hallituksen, joka on halunnut kuulla
kansan ääntä ja on siten valmis tekemään muutoksia
viime vuosien kehitykseen. Tämä linjamuutos näkyy
monella tavalla hallituksen ohjelmassa. Ihmiset halusivat oikeudenmukaisuutta,
ihmiset halusivat työtä ja turvaa tulevaisuuteen.
Ihmisten selkeä viesti oli myös se, että valtion
jatkuva velkaantuminen on pysäytettävä. Velkataakkaa
ei voi jättää tuleville sukupolville. Meille
ei saa syntyä Kreikan tie. Tähän tähtää myös
tämä nyt keskustelussa oleva hallitusohjelma.
Edellinen eli Kiviniemen hallitus jätti uudelle Kataisen
hallitukselle perinnön, 8 miljardin alijäämän,
joka on tasapainotettava tulevien vuosien aikana. Elämme
kansallisesti sekä kansainvälisesti poikkeuksellisen
epävarmoja aikoja, eikä Kiviniemen perintö tule
sitä yhtään helpottamaan, pikemminkin
päinvastoin.
Arvoisa puhemies! Talouden tasapainottamisen edellytyksenä on
vahva talouskasvu, joka syntyy työllä ja osaamisella.
Hallitusohjelmassa näkyy vahva panostus työllistämiseen.
Työllisyystavoitteet tulevat vaatimaan määrätietoista politiikkaa.
Tavoitteena on 72 prosentin työllisyysaste ja 5 prosentin
työttömyys, joka on paitsi kunnianhimoinen tavoite
myös välttämätön linjaus,
jotta maamme voi menestyä kestävästi
ja voimme turvata jokaisen kansalaisen hyvinvoinnin tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen, että nykyinen
hallitus vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta on päättänyt
käynnistää köyhyyden ja eriarvoisuuden
vähentämisen poikkihallinnollisen toimenpideohjelman,
joka läpileikkaa myös koko hallitusohjelman. Tämä oli
myös sosialidemokraattien keskeinen tavoite hallitusohjelmaneuvotteluissa,
joten emme voi olla muuta kuin tyytyväisiä lopputulokseen.
Tavoitteena on paneutua monipuolisesti eriarvoisuuden ja köyhyyden
syihin ja tehdä tämän jälkeen
toimenpide-esityksiä köyhyyden vähentämiseksi.
Tähän kokonaisuuteen on varattu yhteensä 800
miljoonaa euroa. Eriarvoisuuden vähentämisen kannalta
tärkeitä linjauksia ovat työttömyysturvan
tuntuva korottaminen ja pienituloisten verotuksen keventäminen.
Myönteistä linjauksissa on myös se, että työttömyyspäivärahan
tai työmarkkinatuen korotus ei leikkaannu asumistuessa.
Näin ihmisten toimeentulotukiriippuvuutta voidaan myös
vähentää tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! On ehdottoman tärkeää, että olemme
kiinnostuneita kuntiemme tilanteesta ja seuraamme sitä tiukasti.
Meistä moni on myös kuntapäättäjä.
Kuntien taloudellinen tilanne on ollut vaikea, minkä seurauksena
kunnat ovat nostaneet verotustaan. Henkilöstömitoitus on
minimissään. On ollut lomautuksia, ja henkilöstöä on
jopa jouduttu irtisanomaan. On rehellistä todeta, että kuntien
tiukka tilanne tulee myös tulevaisuudessa jatkumaan.
Nyt tulee kuitenkin todeta, että on virheellistä sanoa,
että kuntien taloustilanne heikkenee 631 miljoonaa euroa.
Tämän kompensoimiseksi kustannusten tarkistusten
myötä kunnille tulee 430 miljoonaa. Tämän
lisäksi indeksikorotukset tulevat täysimääräisinä sekä yhteisöveron
jako-osuuskorotus 5 prosenttia vuosille 2012—2013 tuo kunnille
arviolta noin 300 miljoonaa euroa. Lopputulos on siten plusmerkkinen.
Tavoitteena on, että kuntien taloudellinen tilanne
paranee myös paremman työllisyyden myötä,
kun omat verotulokertymät kunnissa kasvavat. Tältä osin
kuntien taloudellinen tilanne on parempi kuin keskusta ja perussuomalaiset
väittävät. Muun muassa Kuntaliiton laskelmien
mukaan Etelä-Karjalassa, josta tulen, kaikki muut kunnat
tulevat hyötymään tästä kokonaisuudesta,
ainoastaan yksi kunta, Lemi, tulee saamaan noin 200 000
euron tappiot.
Tämän lisäksi on erittäin
tärkeää seurata kuntien taloudellista
tilannetta, koska kunnat vastaavat myös kuntalaisten erilaisista
palveluista, jotka ovat heille myös erittäin tärkeitä.
Peruspalvelut tuottavat tasa-arvoa ja hyvinvointia kuntalaisille
sekä yhteiskuntaan, ja niiden vaikutus näkyy vahvasti
ihmisen arkipäivässä ja elämässä. Ohjelman
hyvinvointiosiossa on useita hyviä kirjauksia palveluiden
parantamiseksi. Näihin kuuluu muun muassa vanhuspalvelulain
säätäminen. Pelkkä laki ei kuitenkaan
riitä, vaan tarvitaan myös resurssit ja osaaminen.
Sama koskee myös omaishoidon kehittämistä.
Me tarvitsemme kansallisen omaishoidon kehittämisohjelman,
vaikka sitä ei ole kirjattu hallitusohjelmaan. Omaishoitoa
on kehitettävä, jotta muun muassa vapaapäivät
todella mahdollistuvat, tukipalvelut paranevat ja omaishoitajien säännölliset
terveystarkastukset toteutuvat. Myönteistä on
myös, että omaishoitajien verotusta arvioidaan
nykyistä oikeudenmukaisemmin.
Ohjelman kirjaukset... (Puhemies: Aika!) — Anteeksi,
yksi asia. — Ohjelman kirjaukset myös lapsiperheiden
osalta ovat lupaavia. Päivähoidossa huomioidaan
paremmin lasten ja nuorten tarpeet. Lapsiperheiden kotipalveluita
kehitetään, samoin oppilaitten oppilashuoltoa.
Nämä ovat tärkeitä tavoitteita,
monia muitakin vielä löytyy.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ohjelmassa hallituksen painopistealueet jo
kohdassa 1.1., Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen
vähentäminen, ovat räikeässä ristiriidassa toteutuskeinojensa
kanssa. Ei näytä hyvältä, että luetellaan
ongelmia, kun niiden ratkaisuun esitettävät keinot
näyttäytyvät ristiriitaisina. Nimittäin
esimerkiksi polttoaineverot koskettavat kaikista kipeimmin juuri
sellaisia ihmisryhmiä, joiden asuinseuduille ei kulje julkisia
kulkuneuvoja. Polttonesteitä käyttävän
kumipyöräliikenteen kustannukset nousevat. Jo
nyt poltto- ja voiteluaineiden ja rahtien hinnat muodostavat huomattavan
osuuden esimerkiksi maa- ja metsätalouden kustannuksista.
Hinnannousu siirtyy elintarvikkeiden hintoihin. Aivan samalla tavoin
vaikkapa pohjoisen poronhoidon kustannuksista huomattava osuus tulee
juuri polttonesteiden hinnoista.
Tasaverotus ei helpota kaikista köyhimpien ihmisten
elämää eikä maaseutuelinkeinoja.
Kun tähän lisätään
liikennemäärärahojen leikkaus, voidaan
sanoa, että elämme totisesti käänteisen aluepolitiikan
aikaa. Etelästä tuulee kylmästi pohjoiseen
ja reuna-alueille. Sen sijaan kaavaillaan erityistä metropolilainsäädäntöä moneen
otteeseen. Jo on aikoihin eletty. Kyllä Paras-hanke ja
sen jatkotoimet ovat ihan riittävää metropolipolitiikkaa.
Onneksi sentään hankintalain kehittäminen, sen
rajattu soveltaminen, on kirjattu hallitusohjelmaan. Siinä on
kunnille jotain kättä pidempää, muutoin
kun näyttää olevan keppiä tarjolla,
hallitusohjelma kun yksiselitteisesti mahdollistaa kuntien pakkoliitokset.
Sellaista asiaa kuin "kuntien kykyä selvitä tehtävistään
ja velvoitteistaan pääosin omalla verotulorahoituksellaan"
ei tämän hallitusohjelman puitteissa ole mahdollista
toteuttaa. Pääministeri Katainen kertoi meille
päivällä suuren paradoksin ja kuntatalouden
erään suurimmista kipupisteistä, kun
hän rinnasti samassa lauseessa kuntalaisen joutumisen tehohoitoon
ja kyläkoulun lakkauttamisen, joiden ei pitäisi
kyllä olla missään yhteydessä toisiinsa.
On perin juurin onnetonta ja hallitusohjelmalta ponnetonta, ettei
terveydenhuollon lainsäädännön
uudistamiselle niiltä osin luvata juuri uutta. Kuntatalouteen
tarvitaan ennakoitavuutta juuri erikoissairaanhoidon kustannusten
osalta. Ei kuntapäättäjien pidä miettiä yksittäisen
kuntalaisen hengen pelastamisen ja kyläkoulun pelastamisen
välistä yhteyttä.
Aluepoliittisesti on ihan hyvä, että Tornionjoki
ja Simojoki nostetaan esiin luonnonlohien varteenotettavina nousupaikkoina,
kunhan ne vain hylkeiltä sinne ehtivät.
Ilmeisesti jokainen tiedämme, mitä talouskehityksellemme
pitäisi tehdä, mutta lukiessani hallitusohjelmaa
olen entistä epävarmempi, miten tällä ohjelmalla
päästään asetettuihin tavoitteisiin.
Arvoisa puhemies! Vastikään saimme kuulla energiapolitiikan
saralta, miten vihreään energiantuotantoon käytettäviksi
tarkoitetut 200 miljoonaa euroa joutuivat tarkastajien mielenkiinnon
ja kritiikin kohteiksi. Tarkastajien havainto osoittaa, että meidän
hallintomme on tehoton, vaikka se asukaslukuumme nähden
on erittäin raskas ja kallis eikä se ole kyennyt
ohjaamaan varoja maata hyödyttävällä tavalla.
Hyvä, että hallitusohjelmaan on kirjattu kuntatuottavuuden
kehittäminen ja että keinoja olisi muitakin kuin
keppiä. Sisäistä yrittäjyyttä todella
tarvitaan.
Energiapolitiikkaamme vaivaa poukkoilevuus ja näköalattomuus,
kun hallitusohjelma huiskii edellistä korville. Tuulelta
ei vastausta saa, ja öljyä rahdataan tankkereilla
valtamerten yli huomaamatta, että meillä on kotimaista
energiaa, joka on mahdollista tuottaa lähellä.
Täältä ja sieltä, hyvät
kollegat, sieltä me saamme kaivattua pontta elinkeinoelämään
ja kaivattuja verotuloja kuntiin.
Olemme sitoutuneet uusiutuvien energiamuotojen lisäämiseen,
mutta energiapolitiikasta vastaava ministeri Häkämies
totesi ensi töikseen, että puuta ei saa polttaa.
Edellisen hallituksen ministeri Pekkarinen toteutti suuryhtiöiden
edunvalvontaa chp-energiatuotannossa hankkien 100 kilowattitunnin
syöttötariffin rajan, joka vaikeuttaa pienten
energiantuottajien toimintaa haja-asutusalueiden taajamissa. Energiajohtaja
Esa Härmälä esiintyy näköjään
metsäyhtiöiden asianajajana vakuuttaessaan pienten
energiaa tuottavien yhtiöiden hallinnoinnin tulevan liian
kalliiksi.
Sitoutuminen EU:n ongelmamaiden rahoituspaketteihin johtaa suoraan
liittovaltiokehitykseen. Mitä enemmän sitoudumme,
sitä mahdottomampi liittovaltiokehitystä on vastustaa.
Suomella ei ole varaa ostaa itseään irti takuista,
eivätkä toiset valtiot hyväksy vapaamatkustajia, jolloin
liittovaltio on suora jatke.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Myönnän vielä yhden puheenvuoron,
edustaja Torniainen.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskittämisen ja kymmenien
kompromissien hallitusohjelma: paljon tekstiä, sisältö on kauniita,
monimutkaisia korulauseita, paljon lupauksia. Mitä enemmän
tätä hallitusohjelmaa käy lävitse,
sitä linjattomammalta se vaikuttaa. Tekstiosan ja liitteenä olevan
numero-osan välillä on suuria ristiriitaisuuksia.
Hallitusohjelmasta huomaa, että hallitus on unohtanut Suomen
ulottuvan myös Kehä kolmosen ja vain muutaman suuremman
kaupungin ulkopuolellekin.
Hallitus kurittaa kuntia rajulla kädellä.
631 miljoonan euron leikkaukset tuovat kunnille ja kuntapäättäjille
tuskaisia ilmeitä leikkauksia etsittäessä.
Leikkaukset kohdistuvat todennäköisesti suoraan
peruspalvelujen tuottamiseen. Kunnat joutuvat nostamaan kunnallisverotustaan
rajusti turvatakseen palvelunsa, vaikka hallitus on sitoutunut siihen,
että tuloverotusta ei nosteta.
Hallitus haluaa muuttaa kuntarakenteita rajusti. Kuten vastaava
ministeri aiemmin tänään sanoi, ennen
on edetty muutoksessa kuntajohtoisesti, nyt valtiojohtoisesti. Kuntia
ajetaan pakkoliitoksiin säästöillä perustellen.
Hallitus tulee kuntaliitoksiin ajavalla politiikallaan vähentämään
kansalaisten suoria vaikutusmahdollisuuksia ja palveluja samalla
rajulla kädellä. Liikenneministeriä,
vaikka hän ei olekaan täällä paikalla, haluan
onnitella painavasta ja vastuullisesta, mutta todennäköisesti
tyhjästä salkusta. Ministerin kädet ovat
hallitusohjelmalla sidotut. Painotukset perusradanpitoon tarkoittavat
perustieverkon huononemista ja maaseutujen asukkaille yhä huononevia
asuinolosuhteita. Rahoitus on perustienpidossa jo nyt niukanlaista,
mutta uuden hallituksen toimilla joudutaan niukkuudestakin karsimaan.
Hallitusohjelmassa mainitaan, että hallitus varmistaa
Suomen hyvät liikenneyhteydet Venäjän
suuntaan ja että tärkeitä ovat suuria
liikennemääriä palvelevat, maakunnallista
merkitystä omaavat hankkeet. Valtatie 6 Taavetti—Lappeenranta
ja kaksoisraide Luumäki—Imatra täyttävät
kaikki kriteerit, ja siksi niiden tulee olla eräinä liikennepoliittisen
selonteon kärkihankkeina, kun hallitus linjaa syksyllä valtioneuvoston
selonteolla liikennepolitiikan hankkeet ja varaa niille rahoituksen.
Rakentaminen ja asuminen tulevat kallistumaan tämän
hallituksen aikana. Polttoaineverotus nostaa kuljetusten ja tavaroiden
hintoja. Pakkaus- ja maa-ainesverojen mahdollinen käyttöönotto
nostaa myös rakentamisen hintaa. Asuntovelan korkovähennyksen
pienentäminen nostaa suoraan asumisen hintaa. Kotitalousvähennyksen
laskeminen huonontaa työllisyyttä ja vähentää myös
sen käyttöä. Hissi- ja korjausrakentamista
edistetään tekstiosiossa, mutta rahapuolella siellä liitteissä sen
varoja ollaan kuitenkin vähentämässä.
Miksi siis hallitus tässä taloustilanteessa haluaa
nostaa asumisen hintaa ja samalla myös vaarantaa rakennusalan
työllisyyttä?
Arvoisa puhemies! Pääministeri puhui ansiokkaasti
vaikeista ajoista ja vastuullisuudesta. Hallitusohjelmakokonaisuus
ja kauniit puheet ovat kuitenkin suuresti ristiriidassa toisiinsa
nähden. Hallitusohjelma on linjaton sillisalaatti, jonka
ainekset elikkä suomeksi lupaukset ja varat eivät sovi
yhteen. En siis voi millään puolustaa uuden hallituksen
ohjelmaa ja tulen äänestämään
aikanaan sitä vastaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Keskustelu ja asian käsittely keskeytetään.