4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rintamasotilaseläkelain
muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi rintamasotilaseläkelakia. Ehdotuksen mukaan Kansaneläkelaitos
voisi luovuttaa rintamalisää saavien henkilöiden
nimet ja henkilötunnukset heidän kotikunnalleen.
Esitetyn muutoksen tarkoituksena on edistää kunnan
mahdollisuuksia järjestää rintamaveteraanien
kuntoutusta ja parantaa rintamaveteraanien mahdollisuuksia saada
nykyistä paremmin tietoa mahdollisuuksistaan kuntoutukseen.
Rintamaveteraanien kuntoutus maksetaan valtion varoista ja siihen
on varattu määrärahaa 34,6 miljoonaa
euroa vuonna 2014. Tästä määrärahasta
on yleensä aina jokin osa — tänä vuonna
se osa on 6,6 miljoonaa — ohjattu vuodesta 2011 alkaen
käytettäväksi avopalveluihin rintamaveteraanien
kodinhoitoapuun, ateriapalveluun, pyykkipalveluun, siivouspalveluun
sekä kuljetuspalveluihin. Näin on voitu tarjota
palveluja myös niille rintamaveteraaneille, jotka eivät
ole jaksaneet tai halunneet lähteä kuntoutukseen
kotinsa ulkopuolelle.
Valtiokonttori maksaa rintamaveteraanien kuntoutukseen varatun
määrärahan kunnille niissä asuvien
rintamaveteraanien henkilömäärän mukaan.
Rintamaveteraanien kuntoutukseen tarkoitettua määrärahaa
on jäänyt kunnissa kuitenkin vuosittain käyttämättä,
ja sitä on palautettu vuosittain: varsinaisen kuntoutuksen
osalta vuosittain noin 270 000 euroa vuosina 2011 ja 2012 — tällainen
tieto meillä on — ja sitten kotiin vietävien
avopalvelujen määrärahoista on palautettu
vuodelta 2011 noin 427 000 euroa ja vuodelta 2012 noin
443 000 euroa. Ja jokainen nyt ymmärtää sen,
että jos nämä ovat palautettuja rahoja,
niin sehän on kyllä todella, voi sanoa, häpeällistä,
koska rahaa on vähän ja ne pitäisi kyllä kaikki
käyttää sitten niiden veteraanien hyväksi. Se
on tietysti hyvä puoli, että ne voidaan palauttaa
heille sitten seuraavana vuonna, mutta siitä huolimatta
olen sitä mieltä, että palautuksia ei saa
tulla.
Yhtenä syynä myönnettyjen määrärahojen käyttämättä jättämiseen
ja palauttamiseen on ollut se, että kuntien on ollut vaikea
kohdistaa palveluja iäkkäille rintamaveteraaneille
heitä koskevien henkilötietojen puuttumisen vuoksi.
Rintamaveteraanit ovat myös jo hyvin iäkkäitä,
ja he eivät välttämättä ole
reagoineet kunnan lähettämään
tiedotekirjeeseen, jossa on kerrottu eri kuntoutumisvaihtoehdoista
ja kotiin saatavista avopalvelumahdollisuuksista.
Hallituksen esityksessä ehdotetun muutoksen tarkoituksena
on, ettei tätä rintamaveteraanien kuntoutukseen
myönnettyä määrärahaa
jäisi kunnissa käyttämättä sen
vuoksi, että kunta ei ole tavoittanut alueellaan asuvaa
rintamaveteraania. Tärkeintä tässä lakimuutoksessa
on se, että nyt korjataan monien rintamaveteraanien ja
heidän omaistensa joskus kohtuuttomaksikin kokema tilanne,
joka on joissakin tilanteissa estänyt heitä saamasta
heille tarkoitettuja ja tarpeellisia kuntoutuspalveluja.
Esityksessä ehdotetaan, että Kansaneläkelaitos
luovuttaisi rintamalisää saavien nimet ja henkilötunnukset
maksutta kunnalle kerran kalenterivuodessa, jolloin nykyinen Kansaneläkelaitoksen
kuntien pyynnöstä tekemä tiedotekirjeiden lähettäminen
päättyisi. Nythän Kansaneläkelaitos
on ollut ystävällinen siinä mielessä,
että kun Kansaneläkelaitoksella on nämä tiedot,
niin he ovat pystyneet lähettämään
ne kirjeet, mutta nyt kun saadaan kunnille ne tiedot, on paljon
helpompi toimia, koska sitten voidaan ihan lähestyä sitä veteraania
ja räätälöidä palveluja.
Ehdotetun lain olisi tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman
pian eduskuntakäsittelyn jälkeen.
Vielä muutama sananen, arvoisa puhemies: Esitetyn muutoksen
toimeenpanon nopeuttamiseksi Kela ja Valtiokonttori tekevät
yhteistyötä, ja rintamaveteraanien tietojen lähettämisessä kunnalle
hyödynnettäisiin Valtiokonttorin käyttämää menettelyä.
Valtiokonttori on siis lähettänyt sotainvalidien
etuuksien täytäntöönpanoon liittyviä tietoja
postitse suoraan tietylle, nimetylle henkilölle, joka hoitaa
veteraaniasioita kunnassa. Tarkoituksena olisi, että Valtiokonttori
lähettäisi tämän saman kunnan
henkilöitä sisältävän
postituslistan Kelalle. Näin pyritään
varmistamaan, että lähetettävien arkaluonteisten
tietojen käsittely olisi turvattu.
Esitetyn muutoksen jälkeen kunnalla olisi tiedossaan
kunnan alueella asuvat rintamaveteraanit. Kunta voisi sitten kartoittaa
rintamaveteraanien kuntoutus- ja palvelutarpeen nykyistä kattavammin.
Ehdotetulla muutoksella varmistettaisiin, että kuntoutukseen
varattu määräraha ei jäisi käyttämättä siitä syystä,
että rintamaveteraania ei tavoiteta. Tämä on
tietysti nyt se pyrkimys, ja ennen kaikkea: kaikkein suurin ja vahvin
tarkoitus tällä on, että veteraanit saisivat
palveluja, räätälöityjä,
heille tarkoitettuja palveluja. — Kiitos.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on laki rintamasotilaseläkelain
muuttamisesta. Nykyinen lainsäädäntö kieltää arkaluonteisten
henkilötietojen käsittelyn, ja arkaluonteisina
tietoina pidetään muun muassa henkilötietoja,
jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan henkilön terveydentilaa,
sairautta tai vammaisuutta taikka häneen kohdistettuja
hoitotoimenpiteitä tai niihin verrattavia toimia ja henkilön sosiaalihuollon
tarvetta tai hänen saamiaan sosiaalihuollon palveluja,
tukitoimia ja muita sosiaalihuollon etuuksia. Tämä on
estänyt kuntia tiedottamasta rintamaveteraaneille tarkoitetusta valtion
korvaamasta kuntoutuksesta. Osa rintamaveteraanien kuntoutukseen
tarkoitetusta määrärahasta on palautunut
Valtiokonttoriin vuosittain. Vuonna 2012 summa oli 437 000
euroa.
Tein asiasta kirjallisen kysymyksen kesäkuussa 2012.
Se ei kuitenkaan johtanut minkäänlaisiin toimenpiteisiin.
Tein lakialoitteen henkilötietolain muuttamisesta 19. marraskuuta
2013. Aloitteessani ehdotin lakia muutettavaksi niin, että Kansaneläkelaitos
voisi luovuttaa kunnille rintamaveteraaneja koskevia henkilötietoja,
jotta kunnat voisivat tiedottaa etuuteen oikeutetuille veteraaneille
asiasta. Tämä lakialoite makaa tällä hetkellä valiokunnassa,
kuten oppositioon kuuluvien kansanedustajien aloitteille tahtoo käydä,
vaikka allekirjoittajina oli noin 70 kansanedustajaa.
Sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti 6.3. eli viime
viikolla, että Kansaneläkelaitokselle esitetään
oikeutta luovuttaa tieto rintamalisää saavista
henkilöistä heidän kotikunnalleen. Tarkoituksena
on parantaa sekä kunnan mahdollisuuksia järjestää rintamaveteraanien
kuntoutusta että veteraanien mahdollisuuksia saada tietoa
kuntoutuksesta ja muista palveluista. Samalla varmistettiin, että kuntoutukseen
ja muihin rintamaveteraanien palveluihin varattua määrärahaa
ei jää käyttämättä sen
takia, että kuntoutukseen oikeutettuja veteraaneja ei tavoiteta.
Hallitus antoi asiaa koskevan esityksen eduskunnalle torstaina 6. maaliskuuta,
ja lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. Pääasia
on, että tämä asia saadaan kuntoon tavalla
tai toisella, vielä kun näihin etuuksiin oikeutettuja
sotien veteraaneja on joukossamme. Arvoisa puhemies! Oikeus voitti,
ja ministeri Risikko tuli asialinjalle. Kiitos siitä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä rintamasotilaseläkelain
muuttamisesta kyseessä on toisaalta pieni muutos, mutta
rintamaveteraaneille ja kunnille tämä on merkittävä muutosesitys
ja myönteinen.
Rintamalisän saajista Kelalla ei ole ollut oikeutta
luovuttaa rekisterissään olevia tietoja kunnille,
niin kuin täällä on jo sanottukin, mutta
vuodesta 2005 lähtien kunta on voinut tehdä Kelalle pyynnön
kunnan tekemän tiedotteen lähettämisestä kyseisille
rintamalisän saajille, ja näin on tapahtunutkin.
Pienillä kunnilla ei ole koskaan ollut vaikeuksia tietää,
ketkä kunnassa ovat näitä rintamaveteraaneja,
mutta suuremmilla kaupungeilla ei ole välttämättä ollut
oikeanlaista rekisteriä rintamalisän saajista,
ja näin on monta kertaa kuntoutus jäänyt
toteuttamatta. Mutta nyt tilanteeseen tulee tosiaan parannusta.
Nyt automaattisesti Kansaneläkelaitos luovuttaa rintamalisien saajien
nimet ja henkilötunnukset vuosittain kunnille.
Niin kuin täällä ministerikin mainitsi,
ne ovat aika suuria määrärahoja, mitä on
jäänyt käyttämättä,
ja tavoitteena on, että sitten kun tämä laki nyt
toivottavasti toukokuulla tulee voimaan — niin kuin on
mainittu — niin kaikki veteraanit, jotka ovat oikeutettuja
kuntoutukseen tai muihin palveluihin ja jotka haluavat päästä kuntoutukseen,
sinne pääsisivät. Se heille suotakoon.
Kuntoutukseen oikeutettuja veteraaneja on tällä hetkellä vielä 28 000,
ja oliko se vuonna 2012, kun Valtiokonttoriin palautui lähelle 500 000
euroa rahaa. Eli esitys on kerta kaikkiaan tervetullut, ja kiitoksen
ansaitsee ministeri, mutta kyllä annan kiitoksen myös
edustaja Mölsälle, joka on sitkeästi
tehnyt näitä lakialoitteita ja kirjallisia kysymyksiä.
Mutta pääasia on, että tämä menee
tällä lailla hyvin eteenpäin.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluan tässä heti
tämän keskustelun alussa sanoa, että kiitoksia
kaikille teille, jotka olette tässä vuosien varrella
tehneet näitä lakialoitteita, koska kyllä te voitte
aivan hyvin sanoa, että tämä on teidän
ansiotanne yhtä lailla. Vain totean, että kun
me sitä selvitimme sitten, että mihin lakiin tämä kuuluu, niin
se kuuluu tähän lakiin eikä sitten niihin
lakeihin, mitä te olette esittäneet, mutta sillähän
ei ole merkitystä, missä laissa se on, vaan sillä,
miten se menee eteenpäin. Haluan teitä kiittää siitä, että te
olette evästäneet, ja voitte ihan todella olla ylpeitä tästä laista
yhdessä kanssani.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
täytyisi sitten melkein todeta, että kiitoksia
kovasti. Olinhan siellä minäkin, voisin sanoa,
kun nimeni laitoin siihen aloitteeseen. Kiitoksia palautteesta. — En
nyt kyllä osaa ottaa kohdalleni kiitoksia tästä asiasta,
mutta haluan kiittää tätä erityisen
tärkeätä lakialoitetta. Kahdesta syystä,
joita ollaan tässä hieman sivuttu, tämä on
erityisen tärkeä.
Ehkä suurin, joka ei ole se pieni asia, on nimenomaan
se, että tällä lakialoitteella otetaan pieni
askel siihen, että viranomaisten välisen tietojenvaihdon
tabu murretaan. (Ben Zyskowicz: Hyvä!) Tämä on
erittäin tärkeä askel siihen, että me
voisimme jatkossa järkevöittää,
sujuvoittaa viranomaisten tiedonvaihtoa. Meillä on erilaisia ongelmia
siinä varsinkin sosiaaliavun puolella. Meillä on
osaltaan sitä tässä maassa, että meillä puutteellisen
viranomaisten tiedonvaihdon johdosta vuotaa perälauta ja
toisaalta meillä jää paljon etuuksia
myös saamatta, toisin kuin jos meillä olisi avoimempi
tiedonvaihto. Ei ole pitkä aika, kun saimme kuulla, että potilasta
ei voisi nimeltä kutsua lääkärin
vastaanotolle. Meillä on paljon käytäntöjä,
joissa tämä avoimuuden kriteeristö tai,
sanotaanko, yksilön suoja ahdistaa meitä ja uuvuttaa
meitä ja on meille kallista. Vaikkapa taksilla Nakkilasta
Turkuun voisi mennä kaksi asiakasta samalla kertaa.
Mutta toinen asia, minkä kyllä ministeri Risikko
kutakuinkin otti jo esille, on se, että nyt on tietoa eikä jää tiedon
puutteesta kiinni, kohtaantuuko hoito vai ei. Mutta vieläkin
tärkeämpää on todeta se, että jokainen
säästynyt euro tarkoittaa sitä, että joku
rintamamiesveteraani on jäänyt vaille sitä kuntoutuspalvelua,
mikä olisi hänelle ollut mahdollista, mikä tarkoittaa
sitä, että hän on varmasti nopeammin
sänkyyn sidottu, kalliimpi yhteiskunnalle kuin tämän
kuntoutuksen mahdollistama tuki olisi.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan myös osaltani kiittää ministeriä lakiesityksestä.
Tämä lakiesitys parantaa rintamaveteraanien asemaa
eri kunnissa ja tuo yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta heidän
välilleen.
Arvoisa puhemies! Rintamasotilaseläkelakiin tehtävä muutos
antaa Kelalle oikeuden luovuttaa kunnalle sen alueella asuvien rintamaveteraanien
nimitiedot. Näin kunta voi nykyistä paremmin kartoittaa
rintamaveteraanien kuntoutus- ja palvelutarpeen ja veteraanit saavat
yhdenvertaisesti tiedon kuntoutusmahdollisuuksistaan.
Tähän saakka kunnat ovat tavoittaneet alueellaan
asuvia rintamaveteraaneja hyvin vaihtelevasti. Pienissä kunnissa
ihmiset tunnetaan paremmin ja tavoitetaan helpommin palveluiden piiriin.
Sen sijaan isoissa kunnissa tietoa veteraaneista ei välttämättä ole.
Kunnilla on ollut mahdollisuus Kelan kautta välittää viestiä veteraaneille,
mutta se ei ole kaikkien osalta toteutunut. Heidän tavoittamisessaan
on ollut vaikeuksia. Tämä uudistus tuo siis kaikki
kunnat ja kaikki veteraanit tässä suhteessa samalle
viivalle. On erittäin hyvä asia, että Kelalle
annetaan oikeus luovuttaa tieto rintamalisää saavista
henkilöistä heidän kotikunnalleen. Paitsi
että voimme parantaa kunnan mahdollisuuksia järjestää kuntoutusta
ja tiedottaa siitä, me ennen kaikkea saamme veteraanit
entistä paremmin palveluiden ja kuntoutuksen piiriin.
Kuten hyvin tiedämme, rintamaveteraanien kuntoutukseen
tarkoitettua määrärahaa on jäänyt kunnissa
vuosittain käyttämättä. Tällä muutoksella
voidaan myös varmistaa se, ettei kuntoutukseen varattua
määrärahaa tarvitse palauttaa siksi, että rintamaveteraania
ei tavoiteta. Kuntoutus ja sitä tukevat avopalvelut säilyisivät
edelleen määrärahasidonnaisina. Myönteisenä asiana
haluan kertoa esimerkin meiltä Etelä-Karjalasta
ja Lappeenrannasta. Etelä-Karjalassa kaikki kuntoutukseen
tarkoitettu määräraha on käytetty.
Lappeenranta on jopa lisännyt määrärahoja,
jotta kaikki rintamaveteraanit saisivat sen kuntoutuksen, joka heille
myös kuuluu. Tästä työstä ovat vastanneet
ohjaajat. Kunta on myös tiedottanut palveluista, jotta
rintamaveteraaneja tavoitettaisiin mahdollisimman hyvin ja kaikki
tulisivat palveluiden piiriin.
Toinen syy, joka hallituksen esityksessä mainitaan
syynä määrärahojen käyttämättä jättämiseen
ja palauttamiseen, on se, etteivät iäkkäät
rintamaveteraanit ole välttämättä reagoineet
kunnan lähettämään kuntoutusvaihtoehdoista
ja kotiin saatavista avopalveluista kertovaan tiedotteeseen. Tähän
ongelmaan hallituksen esitys ei anna valitettavasti ratkaisua. Ministeri
Huovinen on äskettäin esittänyt, että huonokuntoisten
veteraanien luokse tulisi tehdä kotikäynti ja
arvioida yksilöllisesti kuntoutuksen tai kotiin tuotavien palveluiden
tarve. Pidän tätä erittäin tärkeänä kannanottona
ja viestinä kuntiin. Myös vanhuspalvelulain yksi
keskeinen ajatus on ihmisten toimintakyvyn monipuolinen ylläpitäminen
ja kotona selviytymisen tukeminen. Kuntoutuksen ja kuntouttavan
työotteen merkitys on tärkeä niin veteraaneille
kuin muillekin ikäihmisille. Kotiin vietävien
tukipalveluiden tarve kasvaa, ja siihen tarpeeseen on kunnissa myös
vastattava.
Arvoisa puhemies! Jatkossa kuntoutukseen ja palveluihin oikeutetut
veteraanit siis voivat saada henkilökohtaisesti ajankohtaisemman
tiedon palveluistaan ja oikeuksistaan suoraan omasta kotikunnastaan — hyvä niin.
Tässä on kuitenkin hyvä esimerkki siitä,
miten järjestelmämme välillä toimivat
nurinkurisesti. Kukaan ei ole halunnut eikä tarkoittanut,
että syntyisi tällainen tilanne, jossa kunta ei
tiedä, kenelle palvelut kuuluvat ja kenelle niitä pitäisi
tarjota. Järjestelmät ovat eläneet omaa
elämäänsä, ja asiakas on valitettavasti
unohtunut sivurooliin.
Meidän pitäisikin järjestelmällisesti
palveluiden ja etuuksien toimeenpanossa ja käytännön toimintatavoissa
nostaa asiakas keskiöön, katsoa ja keskittyä siihen,
miten hän saa oikean palvelun ja miten hän löytää palveluketjun
seuraavalle etapille. Nyt salassapito ja viranomaisten välinen
toimimaton yhteistyö aiheuttavat kohtuuttomia tilanteita
niin asiakkaille kuin viranomaisillekin. Monesti myös kuulemme,
että asiakas ei ole saanut riittävää neuvontaa
tai ohjausta, vaikka lakiin on selkeästi kirjoitettu viranomaisen neuvontavelvollisuus.
Jokaista ihmistä, myös rintamaveteraania, pitää palvella
yksilönä ja ottaa hänen tilanteensa vakavasti.
Ihmisillä on erilaiset valmiudet ymmärtää ja
soveltaa saamaansa tietoa, ja myös vaikea elämäntilanne
saattaa vaikuttaa siihen olennaisesti. Siksi jokaiseen palvelutilanteeseen
ja neuvontaan ei voi käyttää samaa kaavaa,
ja näin on rintamaveteraanien ja myös muiden ihmisten
osalta.
Arvoisa puhemies! Ylihuomenna, torstaina, on talvisodan päättymisen
muistopäivä. Yhä vähemmäksi
käyvät ne ihmiset, jotka ovat sen päivän
74 vuotta sitten kokeneet rintamalla. Kun he vielä ovat
keskuudessamme, haluan myös muistuttaa hallitusta kehysvalmisteluja
varten: Tämän vuoden budjetin käsittelyn
yhteydessä valtiovarainvaliokunta totesi, että veteraanikuntoutuksen
rahoituksen on oltava sellaisella tasolla, ettei sen riittävyyttä ole
vuosittain tarpeen arvioida budjettikäsittelyn yhteydessä.
Siksi eduskunta hyväksyi lausuman, jossa eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää kevään
2014 kehyspäätökseen mennessä,
mikä on oikea ja riittävä määrärahataso
veteraanipalveluiden turvaamiseen kehyskaudella 2015—2018.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Hallitus siis
esittää Kansaneläkelaitokselle oikeutta
luovuttaa tieto rintamalisää saavista henkilöistä heidän
kotikunnalleen. Tarkoitus on parantaa sekä kunnan mahdollisuuksia
järjestää rintamaveteraanien kuntoutusta
että veteraanien mahdollisuuksia saada tietoa kuntoutuksesta
ja muista palveluista. Edelleen hallituksen tiedotteessa asiasta
todetaan, että erityisesti suurissa kunnissa palveluihin
oikeutettujen rintamaveteraanien löytäminen on
osoittautunut vaikeaksi, koska salassapitosäännökset
estävät tällä hetkellä Kelaa
luovuttamasta kunnille tietoa kunnan alueella asuvista veteraaneista.
Herra puhemies! Aivan aluksi haluan kiittää ministeri
Risikkoa ja kaikkia muita tätä asiaa edistäneitä siitä,
että olemme saaneet tänne lainmuutoksen, jolla
pyritään varmistamaan se, että maamme
kunniakansalaiset eli rintamaveteraanit saavat kaiken sen mahdollisen
avun ja tuen, mikä heille kuuluukin.
Tämä esitys kuitenkin herättää mielessäni kaksi
kysymystä, joista yksi on eräs yksityiskohta ja
toinen on yleisempi.
Ensimmäinen kysymys liittyy siihen, että edelleen
laissa estettäisiin kuntaa luovuttamasta näitä tietoja
eteenpäin tai käyttämästä niitä muuhun
tarkoitukseen kuin kuntoutukseen ja sitä tukevien muiden
avopalvelujen järjestämiseen. Ensimmäinen
kysymys kumpuaa siitä, että olen törmännyt
eri puolilla maata yhdistyksiin, siis veteraaniyhdistyksiin, jotka
haluaisivat tehdä työtä veteraanien hyväksi,
mutta heillä ei ole tietoa kaikista kunnassa asuvista veteraaneista,
jotka saattaisivat olla avun ja tuen tarpeessa. Eli, ministeri Risikko,
ensimmäinen kysymykseni on se, että eikö voitaisi
ajatella, että kunta saisi luovuttaa näitä tietoja
sellaisille yhdistyksille, jotka toimivat näiden veteraanien
hyväksi. Tähän varmasti liittyy erilaisia
kysymyksiä, mutta eikö tämä kuitenkin
voisi olla se pääsääntö,
sikäli kuin tälle on, kuten olen ymmärtänyt,
edelleen tarvetta?
Toinen kysymys on jo paljon yleisempi, ja sen voi esittää esimerkiksi
näin: Miten on mahdollista, että meillä Suomessa
lainsäädäntö on niin pöllöä,
että Kansaneläkelaitos ei saa nyt puheena olevia
tietoja luovuttaa kuntien sosiaaliviranomaisille, jotka nekin, aivan
kuten Kansaneläkelaitoksen viranomaiset, ovat vaitiolovelvollisia? Miten
meillä voi olla tällainen laki? Kun olen ollut
täällä näin kauan, uskon, että olen
ollut itse varmasti tätä lainsäädäntöä säätämässä.
Mutta kysymys kuuluu: miten meillä valmistellaan lainsäädäntöä ja
säädetään lainsäädäntöä,
joka siis johtaa siihen, että vaitiolovelvollinen virkailija
Kansaneläkelaitoksessa ei saa vaitiolovelvolliselle virkailijalle
kunnassa antaa tietoa, jota tämä kunta ja kunnan
sosiaalitoimi tarvitsisi, jotta veteraanien oikeudet toteutuisivat
siten kuin on tarkoitettu? Meillä vaaditaan lainsäädäntöä, jota
me nyt juuri olemme käsittelemässä, jotta Kansaneläkelaitos
saa antaa vaitiolovelvolliselle kunnan sosiaalivirkailijalle sellaista
tietoa, jota hän tarvitsee työssään
voidakseen auttaa veteraaneja saavuttamaan ne oikeudet ja avut,
jotka heille kuuluvat. Minun mielestäni tämä on
aivan järjetöntä. (Jyrki Yrttiaho: Ehdottomasti!)
Miten meidän lainsäädäntö on
tällaista? Tässä viitataan siis salassapitosäädöksiin,
joiden taustalla on tietosuoja, siis näiden ihmisten, asiakkaiden,
tietosuoja.
Tähän samaan tietosuojaan ja salassapitovelvollisuuteen
olemme törmänneet, kuten edustaja Myllykoski mielestäni
myös viittasi, esimerkiksi silloin, kun on ollut kyse hyvin
traagisista lastensuojelutilanteista, joissa on todettu, että joko lainsäädäntö on
suorastaan estänyt tiedonkulkua tai asianomaiset virkamiehet
ovat varmuuden vuoksi, kun nämä tietosuojasäädökset
ovat niin tiukkoja, joka tapauksessa omassa työssään
tulkinneet näitä tietosuojasäädöksiä hyvin
tiukasti. Milloin tästä tietosuojasta on tullut
tärkeämpi asia kuin esimerkiksi omien lastemme,
vaikeuksissa olevien lasten auttamisesta tai veteraanien auttamisesta?
Milloin tästä tietosuojasta on tullut sellainen
pyhä asia, että vaitiolovelvolliset viranomaiset
eivät keskenään saa vaihtaa tietoa, jota
tämän avun tarpeessa olevan ihmisen palveleminen
asianmukaisella tavalla edellyttää? Olen itse
joskus käyttänyt täällä ilmaisua
"tietosuojatalebanit", mutta kun pohdin, mihin tilanteeseen on jouduttu
näiden tietosuojasäädösten vuoksi, niin
kyllä mielestäni tuo termi saattaa olla ihan perusteltu,
että jotkut tietosuojatalebanit, joiden mielestä tietosuoja
on kaiken muun ylikäyvä, tärkeä oikeus,
ovat olleet näitä lakeja valmistelemassa.
Haluan tuoda tähän liittyen tietosuojan ongelmista
konkreettisen esimerkin, joka on riidanalaisempi, myönnän,
kuin tämä nyt esillä oleva asia, josta
varmasti olemme kaikki yhtä mieltä, mutta joka
myös kertoo siitä, miten näitä asioita arvotetaan.
Helsingin kaupunki maksaa virolaisille enemmän toimeentulotukea
kuin Tallinnan kaupunki. Miksi? Miten se on mahdollista, koska meillähän
on olemassa oleva lainsäädäntö,
että jos EU-kansalainen toistuvasti turvautuu Suomessa
toimeentulotukeen, hän menettää oikeutensa
olla Suomessa, hän joutuu palaamaan omaan kotimaahansa
ja siellä turvautumaan oman kotimaansa sosiaaliturvajärjestelmään
tarvittaessa? Miten on mahdollista, että jatkuvasti, joka
päivä, esimerkiksi Helsingissä maksetaan
toimeentulotukea sellaisille virolaisille, joilla ei olisi oikeutta
olla Suomessa nostamassa toimeentulotukea? No, se on mahdollista
siten, että nykyisen lainsäädännön
mukaan se toimeentulotuen antava sosiaalityöntekijä tai
sosiaalivirasto, joka näkee tämän tilanteen,
ei ole oikeutettu kertomaan maahanmuuttoviranomaisille, että tässä meillä on
tapaus, jossa henkilö turvautuu toistuvasti toimeentulotukeen.
Tässäkin tilanteessa tämän ulkomaalaisen,
esimerkiksi virolaisen, oikeutta saada sellaista tukea, johon hänellä itse
asiassa ei olisi oikeutta, pidetään tärkeämpänä oikeutena
ja hänen tietosuojaansa niin sanotusti pidetään
tärkeämpänä asiana kuin sitä,
että sosiaalivirkailija saisi maahanmuuttoviranomaiselle
kertoa tällaisesta henkilöstä, jotta
maahanmuuttoviranomaiset voivat ryhtyä niihin toimiin,
jotka taas heille kuuluvat. Tiedän, ministeri Risikko,
että tämä asia kuuluu peruspalveluministeri
Huovisen tontille, mutta toivon, että voisitte siellä ministeriössä yhdessä tästä
asiasta
vähän keskustella ja saada myös tässä asiassa
edistystä aikaiseksi.
Mutta lopuksi, rouva ministeri, siis kaksi kysymystä:
ensimmäinen, täsmällisempi, liittyen tähän
kunnan mahdollisuuteen luovuttaa näitä veteraanitietoja
edelleen sellaisten järjestöjen käyttöön,
jotka haluavat näiden veteraanien hyväksi toimia,
ja toinen kysymys, rouva ministeri, yleisempi kysymys siitä,
miten meillä voi olla näin pöllö tietosuojalainsäädäntö,
joka estää vaitiolovelvollisia viranomaisia antamasta
toisille vaitiolovelvollisille viranomaisille sellaista tietoa,
jota nämä viranomaiset tarvitsisivat voidakseen,
kuten tässä tapauksessa, auttaa veteraaneja saamaan
ne edut ja palvelut, jotka heille kuuluvat.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Jatkan edustaja Zyskowiczin ja edustaja Myllykosken
viitoittamalla tiellä.
Aika usein sosiaali- ja terveyspalveluissa törmää tilanteeseen,
jossa yksilön tietosuoja on nostettu tärkeimmäksi
päämääräksi jopa silläkin seurauksella,
että asiakkaan asia tulee vain osittain hoidetuksi. Tällaisesta
yksi esimerkki oli tämä veteraanien nimilistan
saaminen kunnalle, jotta se voisi tarjota veteraanipalveluita. Suurin osa
kansasta hämmästelee sitä, että tällaisesta asiasta
joudutaan edes puhumaan täällä. On nyt onni,
että tällä lakimuutoksella jatkossa rintamaveteraanimme
saavat heille kuuluvat palvelut. He toden totta sen ansaitsevat.
Kiitos siis tästä järjen voitosta.
Haluaisin kuitenkin tässä samassa yhteydessä nostaa
esiin kollegoideni tavoin tämän ongelman, joka
ei tällä esityksellä nyt korjaannu, nimittäin
tiedonkulun muualla sosiaali- ja terveyspalveluissa. Minusta yksilön
suoja ei enää suojaa asiakasta, vaan on jo kääntynyt
asiakasta itseään vastaan. Meidän olisikin
rohjettava tarkastella laajasti kaikki vastaavat käytäntömme,
joissa viranomaiset yksilön tietoturvaan vedoten käytännössä jättävät
jakamatta tietoa, joka parantaisi asiakkaan tilannetta.
Toivon, että tämä esitys on nyt alku
oikeaan suuntaan myös muualla sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
rintamasotilaseläkelakia siten, että Kansaneläkelaitos
voisi luovuttaa rintamalisää saavien henkilötiedot kunnalle.
Ehdotetun muutoksen tarkoituksena on, ettei kunnalle rintamaveteraanien
kuntoutukseen myönnettyä määrärahaa
jäisi käyttämättä sen
vuoksi, että kunnalla ei ole tiedossa rintamaveteraanien
tietoja. Ehdotetun muutoksen arvioidaan parantavan kunnan mahdollisuuksia
tavoittaa ja järjestää kunnassa asuville
rintamaveteraaneille heidän tarvitsemaansa kuntoutusta.
Haluan kiittää ministeriä tästä lakiesityksestä ja
myöskin edustaja Mölsää, joka
teki aikaisemmin vastaavantyylisen ehdotuksen. Olisi ollut toivottavaa,
että silloin kansanedustajien allekirjoittama lakiehdotus
olisi tuotu eduskunnan käsittelyyn, vaikkei siinä ihan
sataa nimeä ollutkaan. Tämä muutos on
hyvänsuuntainen ja auttaa nyt tätä kyseistä asiaa,
mutta tässä on turhan tiukasti rajattu se vain
tähän kuntoutukseen tarvittavien tietojen luovuttamiseen.
Kuten tässä edustaja Zyskowiczin ja toistenkin
puheissa on tullut esille, on muitakin epäkohtia, joissa
on samanlaisia tietosuojavaikeuksia. Esimerkiksi seurakunnan diakoniatyön
joulukassien luovuttaminen on vähän samanlainen.
Jos haluttaisiin luovuttaa joulukassit rintamaveteraaneille taikka
sitten jollekin lapsiperheelle, vähävaraisille
haluttaisiin lahjakortit ruokatavaroiden ostamiseen jouluna luovuttaa,
niin kunnat eivät saa seurakunnallekaan luovuttaa tietoja.
Pienissä kunnissa jotenkin ehkä onnistuu, että saa jostain
sosiaalivirastosta seurakunnalle listan, että nämä voisivat
olla sopivia perheitä, joille sitten kunta, sosiaaliviranomainen,
toimittaa ne kassit viime kädessä.
Tämä on semmoista turhaa byrokratiaa, sitä Suomessa
on paljon, ja toivoisinkin, että tässä yhteydessä ministeriö aloittaisi
tämmöisen avaamistyön näissä ongelmakohdissa
myöskin muuhun lainsäädäntöön
nähden ihan omatoimisesti. Tämä oli hyvä aloite.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin esitys on erittäin
kannatettava ja kiitokset siitä. Minulla oli eilen ilo
tavata tamperelainen 90-vuotias veteraani, joka ainakin kertoi olevansa
ikään kuin tämän aloitteen isä.
Hän on siitä ottanut yhteyttä monta kertaa
muun muassa edustaja Mölsään ja oli kovin
iloinen, että asia lähti eteenpäin, oli
se sitten kenen ansiota hyvänsä — pääasia,
että se on nyt edennyt näin pitkälle — ja hän
oli todella iloinen, kun kerroin, että tänään siitä keskustellaan
täällä. Eli nyt on yksi kynnys poistunut.
Tampere on yksi niistä suurista kaupungeista, joissa on
jäänyt tätä rahaa käyttämättä juuri
tästä syystä.
Sitten toinen kynnys, jonka tämä veteraani
halusi nostaa esille ja joka on se toinen este joissakin kunnissa
tälle kuntoutukselle — tai jos ei este niin ainakin
hidaste, mikä tosin ei ole lainsäädäntöasia,
niin että se ei ole meidän täällä korjattavissamme — on
se, että monet kunnat vaativat B-lausunnon joka vuosi uudelleen
ennen kuin veteraani voi hakeutua sinne kuntoutukseen. Sehän on
kai selvää, että kukaan tuskin paranee
sen vuoden aikana niin, että se kuntoutus olisi tarpeetonta.
Sitä eivät kaikki kunnat vaadi, mutta toiset vaativat,
ja se on myös sellainen vähän, voi sanoa,
ikään kuin kyykyttämistapa heitä kohtaan. Mutta
hyvä, että tämä asia nyt tulee
kuntoon.
Toinen tärkeä asia, joka tässä on
noussut edellisissä puheenvuoroissa esille, on tämä tietosuoja.
Siitähän paljon puhutaan, ja kaikki, ainakin me,
jotka olemme sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, tiedämme,
että se estää usein järkevää toimintaa,
ja voin suoraan sanoa, että kyllä se potilas saattaa
jopa joutua hengenvaaraan tämän kaiken yli menevän
tietosuojan vuoksi, koska välttämättä meidän
terveytemme kannalta välttämättömiä tietoja
ei sen vuoksi voi saada. Eli se on erittäin tärkeä asia.
Siihen on kyllä puututtava ja mietittävä,
miten sitä voidaan järkiperäistää.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Sotaveteraanius on henkilötietoina
erityistapaus eli sui generis. Elikkä sitä ei
voi verrata yleensä ottaen arkaluontoisiin asioihin. Sotaveteraaniushan
on muun muassa näissä veteraanimatrikkeleissa
ja muissakin asioissa tuotu esille nykyaikana täysin kunnia-asiana.
Elikkä tämä esitys on hyvä,
onhan kyse todellakin meidän valtiovallan kunniavelasta
ja sen hoitamisesta. Yksi askel jälleen saadaan eteenpäin
tämän asian kanssa, elikkä järkevä tietojen
luovuttaminen ei riko henkilötietojen tietosuoja-asiaa.
Mutta sitten tästä asiasta, mistä tässä salissa
on aikaisemminkin keskusteltu, elikkä tästä henkilötietojen
luovuttamisesta. Muitakin vastaavia hankkeita pitäisi saada
liikkeelle, ja nyt kun meillä on tämä sote-uudistusasia
keskustelussa hyvin laajasti, yhtenä isona asiana tässä sote-uudistuksessa
tulisi tuoda esille se, että sosiaali- ja terveyspuolella
tietojen luovuttamisen pitäisi olla ihan toisenlaista.
Jos se luovuttaminen on helpompaa, niin se säästää myöskin
huomattavasti voimavaroja, työpanoksia ja tuo suoraan sanottuna
säästöjä aikaiseksi, ja tuloksia
saamme paremmin aikaiseksi sillä asialla. Eli keskittyisimme
näissä sote-uudistusasioissa ihan näihin käytännön
asioihin, mitkä auttavat näiden tuloksien saavuttamisessa.
Sitten muista näistä sotaveteraanien, sotainvalidien
asioista. Tämähän, mikä nyt
on esittelyssä tänään, on hyvin
pieni asia eteenpäin, mutta on myöskin muita asioita,
mitkä pitäisi todella ottaa esille. Olen itse
tuonut esityksiä näistä asioista, mutta
haluaisin kerrata muutaman asian.
Ensinnäkin sotainvalidien haitta-asteen määrittäminen
aikoinaan: Silloin sotien jälkeen kaikki ovat halunneet
näyttää, että me kyllä jaksamme
ja me pystymme, meistä on töihin, vaikka mihin
vielä, koska heidän on pitänyt saada
perheille tuloja aikaiseksi. Ei silloin ole voinut sanoa, että ai
että minä olen kipeä, vaan on pitänyt
yrittää näyttää jaksavalta.
Nyt sitten täytyy ymmärtää se,
että tämä haitta-aste on hyvin suhteellinen käsite,
että kyllä jokainen, jolle on jonkinlainen invaliditeetti
tullut sodasta, tulisi huomioida näissä asioissa.
Kuitenkin jatkuvasti, mitä vanhemmaksi henkilöt
tulevat, tämä haitta häiritsee heidän
elämäänsä yhä enemmän
ja enemmän. Ja kyllä meillä on näiden
vanhusten asioista, jotka ovat aikoinaan meidän maamme
puolesta taistelleet, oikeus ja kunnia ja varaa pitää huolta.
Ja sitten tämän kohdalla vielä muut
henkilöt: Näistä sotainvalideista, sotaveteraaneista
on keskusteltu. Sitten meillä on yhä muun muassa
sotilaspoikia, jotka ovat osallistuneet rintamapalveluun rinnastettaviin
tehtäviin, esimerkiksi erinäisiin huoltotehtäviin
ja kaikkeen muuhun. Heidän kuntoutuksensa ynnä muut
asiat eivät ole läheskään sitä luokkaa
kuin niiden heidän osaltaan pitäisi olla.
Eli töitä ja tekemistä meillä tällä rintamalla yhä on,
että hoidettaisiin nyt kuitenkin tämä meidän
kunniavelka-asia ennen kuin on liian myöhäistä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Maijalan puheenvuoron alkuosan kanssa,
miksei muunkin osan kanssa, haluan olla täysin samaa mieltä siitä,
että en voi ymmärtää, että se
olisi mikään arkaluontoinen tieto, että joku
on sotaveteraani. Minun mielestäni se on ennemminkin tuommoinen
kunniatieto.
Varsinainen asiani vielä tähän toiseen
puheenvuoroon oli se, että minä kannustaisin ministeri Risikkoa
ja hallitusta ihan konkreettisiin tekoihin tämän
nykyisen ylimitoitetun tietosuojan purkamiseksi. Nyt täällä on
kuultu alan ihmisten puheenvuoroja siitä, miten tietosuoja
nykymuodossaan saattaa jopa vaarantaa asiakkaan tai potilaan turvallisuutta.
Kyllä mielestäni tässä asiassa
pitäisi asettaa joku työryhmä tai vaikkapa
joku hyvin pätevä tietosuoja-asioita tunteva,
mutta ei kuitenkaan näihin niin sanottuihin tietosuojatalebaneihin
kuuluva henkilö, käymään läpi
koko tämä sosiaali- ja terveyspuolen nykyinen
tietosuojalainsäädäntö ja muuttamaan
sitä sellaiseksi, että me emme tarvitsisi enää erillistä lakia
siitä, että Kela saa antaa kunnan sosiaalitoimelle sellaisia
tietoja, joita sosiaalitoimi tarvitsee.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Kiitoksia oikein paljon näistä kannustavista
kommenteistanne. On hienoa olla tuomassa sellaista lakiesitystä eduskuntaan, joka
on todella odotettu ja jonka eteen täällä on tehty
työtä. Edustaja Mölsälle ja
edustaja Kiljuselle, ja ketkä kaikki tässä ovat
olleet tätä tekemässä, totean
vain sen, että hyvään satoon tarvitaan
aina kylväjä ja niittäjä. Joskus
ne eivät ole sama henkilö, mutta hienoa yhteistyötä on
tehty. Kiitos siitä teille.
Mitä tulee edustaja Zyskowiczin esille ottamiin salassapito-
ja tietosuojaongelmiin, niin tässä tilanteessahan
ei ollut kysymys tietosuojaongelmasta, vaan tässä oli
kysymys salassapidosta. Me selvitimme tämän. Me
ensin luulimme, että tässä pitää tehdä tietosuojalainsäädäntöön
joku muutos, mutta se ei ollutkaan se, vaan kun tietosuojavaltuutetun
kanssa käytiin neuvottelu, niin hän sanoi, että se
ei ole heistä ja tietosuojalainsäädännöstä kiinni,
vaan nimenomaan Kelan salassapitosäännöksistä.
Siitä syystä tehtiin nyt rintamasotilaseläkelakiin
se muutos.
Mitä tästä sitten seuraa? Tästä tietenkin
seuraa se, että meidän on tarkasteltava tätä aina
sekä salassapidon että tietosuojan näkökulmasta.
Olen kyllä ihan samaa mieltä, mitä täällä on
tullut esille, että kyllä varmasti tämä on
tarkasteltava vielä uudelleenkin monesta eri näkökulmasta.
Mutta näihin veteraaneihin liittyen minä olen kyllä sitä mieltä,
että jos kunnassa hyvin hoidetaan tämä asia,
niin kyllä siellä yhteistyö sitten näiden
järjestöjen kanssa pelaa. Minä kerron
nyt omasta kotikunnastani: siellä kyllä meillä pelaa järjestöjen
kanssa hyvä yhteistyö, ja se tulee sitä kautta,
että siellä on pitkät perinteet tälle.
Vielä haluan todeta sen tähän edustaja
Zyskowiczin kysymykseen siitä, miten me saisimme näitä tietoja
liikkumaan, että nythän on käynnistymässä Suomessa
kaksikin Hollannin mallin mukaista toimintamallia. Nuoria pyritään
auttamaan, eli tulee tällainen niin sanottu (Ben Zyskowicz:
Liputus!) — just niin — merkintä sinne, että no,
nyt on joku hätä, että katsokaa. Tähän liittyvää lainsäädäntöä tullaan
tekemään. Siinä yhteydessä varmasti
sitten perataan näitä teidänkin toivomianne
asioita. Mutta olen samaa mieltä kanssanne.
Sitten vielä ihan kaikeksi lopuksi: Hienoa, jos saadaan
eteenpäin. Tämähän ei vielä riitä sitten, että nyt
on tämä tieto, vaan meidän pitäisi
käydä räätälöidysti
joka ikinen veteraani läpi, että he saisivat juuri
sitä, mitä he tarvitsevat. Kaikki eivät
pysty lähtemään kuntoutukseen, kaikki
eivät pysty ottamaan vastaan kuntoutusta, mutta he tarvitsevat
kotiin vietäviä palveluja. Mielestäni on
oikeus ja kohtuus räätälöidä sillä rahalla
heille se, mitä he tarvitsevat. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.