2) Hallituksen esitys laiksi eräiden naisjärjestöjen
valtionavusta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uuden työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan ensimmäisenä mietintönä on
valmistunut 100-vuotisen eduskunnan juhlapäätös, lakiehdotus
naisjärjestöjen valtionavusta.
Sata vuotta sitten suomalaiset tekivät maailmanhistoriaa.
Vähintään 24-vuotiaat kansalaiset, niin
miehet kuin naiset, saivat oikeuden äänestää ja
asettua ehdolle parlamenttivaaleissa. Niissä vaaleissa
eduskuntaan valittiin 19 naista. Tähän saavutukseen — sitä valiokunta
myöskin pohti, sen taustoja — liittyi kansalaisyhteiskunnan
voimakas panos, suurten kansanliikkeiden synty, ja nuorisoliikkeen,
niin poliittisen kuin ammatillisen työväenliikkeen,
urheiluseuraliikkeen, raittiusliikkeen ja myöskin poliittisten
puolueiden muotoutuminen edesauttoi tätä tavoitetta.
On myös niin, että jo silloin suomalaisessa yhteiskunnassa
naisilla oli merkittävä rooli perheen elatuksen
tuojina, eli jo silloin perheen talous perustui kahden hankkijan
yhteiseen tuloon, ja se osaltaan helpotti tätä tehtyä päätöstä.
Ensimmäiset naisten asemaa puolustavat etujärjestöt
on perustettu jo 1880-luvulla. Naisjärjestöjen
Keskusliitto perustettiin vuonna 1911. Naisjärjestöt
ovat siten tehneet jo yli sata vuotta tärkeää työtä tasa-arvon
toteuttamiseksi ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksien vahvistamiseksi.
Tänä päivänä sukupuolten
välinen tasa-arvo on yksi suomalaisen yhteiskunnan ja Euroopan unionin
perusarvoista. Valiokunta kävi jossain määrin
keskustelua siitä, missä suhteessa yhteiskuntaa
tulisi tarkastella sukupuolineutraalisti tai missä suhteessa
sitä ei tulisi tarkastella sukupuolineutraalisella tavalla.
Totesimme, että sekä naisilla että miehillä on
erityisiä elämäntilanteesta johtuvia
haasteita, mihin liittyvät sosiaaliset sudenkuopat
ja lasikatot, jotka mietinnössä on mainittu. Suurimpia
naisten tasa-arvoon liittyviä ongelmia on tietenkin palkkauskysymys,
jossa pohjalla on samapalkkaohjelma sekä hallitusohjelman
kirjaus siitä, että erityisesti pyritään
parantamaan julkisen sektorin naisvaltaisten alojen tilannetta ja
korjaamaan siellä palkkojen jälkeenjääneisyyttä.
Valiokuntakäsittelyn yhteydessä havaitsimme
myös toisen merkittävän tasa-arvo-ongelman.
Kun verrataan suomalaisten keski-ikäisten miesten ja naisten
työllisyysastetta suhteessa Euroopan unionin 25 maan keskiarvoon,
me voimme havaita, että suomalaiset keski-ikäiset
miehet, joilla on alle 12-vuotiaita lapsia, ovat yli 91-prosenttisesti
työelämässä ja heillä tämä prosenttiluku
on suurin piirtein sama kuin Euroopan unionissa keskimäärin.
Naisten osalta, joilla ei ole lapsia, työllisyysaste on
79,4, sekin 3 prosenttiyksikköä korkeampi kuin
Euroopan unionissa keskimäärin. Niillä naisilla,
joilla on pieniä lapsia, työllisyysprosentti on
70, kun Euroopan unionin keskiarvo on 61,1. Se osoittaa sen, että se politiikka,
jota Suomessa on harjoitettu liittyen päivähoitokysymyksiin
ja muihin kotihoidon tukijärjestelmiin, on tuottanut sen
tuloksen, että naisten työllisyysaste on selvästi
eurooppalaista keskiarvoa korkeampi. Tämä tilanne
ei tietenkään vielä ole paras mahdollinen,
ja siitä johtuen on myöskin edelleen pyrittävä työllisyysastetta nostamaan.
Tähän liittyy myöskin kysymys vanhemmuuden
kustannusten tasauksesta.
Huomattava on kuitenkin tässä yhteydessä se, että keski-ikäisten
miesten, joilla ei ole lapsia, työllisyysaste Suomessa
on 78,8 prosenttia, kun se Euroopan unionissa keskimäärin
on 85,6 prosenttia. Eli meillä on myöskin sellainen
tasa-arvo-ongelma, että merkittävä osa
perheettömistä keski-ikäisistä miehistä on
työelämän ulkopuolella ja uhkaa syrjäytyä tästä yhteiskunnasta. Tähän
ongelmaan ei ole riittävästi kiinnitetty huomiota,
ja se on yksi tulevan politiikan haasteista.
Arvoisa puhemies! Naisjärjestöillä on
ollut varsin niukat taloudelliset resurssit edistää työtään
naisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseksi.
Tällä hetkellä tasa-arvotyötä tekevien
naisjärjestöjen valtionapu on yhteensä 193 000
euroa, josta 109 000 euroa on osoitettu Naisjärjestöjen
Keskusliitolle ja 84 000 euroa Naisjärjestöt
Yhteistyössä, Nytkis ry:lle.
Valiokunta pitää hyvin perusteltuna näin
kansanvallan juhlavuonna antaa tunnustusta naisjärjestöille
niiden tekemästä arvokkaasta työstä ja tukea
tasa-arvon ja suomalaisen demokratian kehittämistä varmistamalla
naisjärjestöjen toiminnan jatkuvuus vakinaistamalla
ja vahvistamalla niiden toiminnan rahoitusta. Valiokunta puoltaa yksimielisesti
lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Suomalaiset
naiset jos ketkä ovat ansainneet tämän
100-vuotisjuhlapäätöksen, jonka sitten
myöhemmin toivottavasti eduskunta yksimielisesti tekee.
(Ed. Manninen: Oppositio ei siis vastusta!) Luulen, että jokainen suomalainen
mies sisimmässään tuntee sen, miksi tämä arvonanto
on juuri nyt paikallaan.
Ei ole ehkä tarvetta käydä tässä syvällisemmin
historiallisia paalutuksia lävitse, mutta minusta on ehkä tärkeää kuitenkin
todeta se, mitä Suomen parlamentti monesti yksimielisesti,
monesti äänestäen on suomalaisten naisten
hyväksi tehnyt ja erityisesti koskien naisten työelämään osallistumista
tukevia rakenteita, koska lienemme aika pitkälti yhtä mieltä siitä,
että aidosti tasa-arvo voi toteutua vain silloin, kun kaikilla
on tasapuolinen mahdollisuus osallistua työelämään. Voi
sitten joissakin yksittäistapauksissa olla naisen tai miehen
kohdalta arvovalinta olla myöskin kotona, mitä esimerkiksi
minun mielestäni pitää myöskin
arvostaa ja kunnioittaa enemmän kuin käsitykseni
mukaan julkisessa keskustelussa välillä annetaan
ymmärtää.
Siis me olemme toteuttaneet näitä rakenteita siten,
että meillä on tämä päivähoito-oikeus
ja iltapäivähoito, meillä on maksuton
kouluruokailu, jota aina ylpeästi esittelen ulkomaisille
vieraille, meillä on äitiys- ja vanhempainvapaa
lapsen syntymän yhteydessä, meillä on
mahdollisuus saada hoitovapaata alle 3-vuotiaan lapsen hoitamiseksi,
meillä on olemassa erillisverotus ja meillä on lainsäädäntö,
joka turvaa syrjintäkiellon niin työsopimuslaissa
kuin tasa-arvolaissakin, ja meillä on verrattain tuore
ja moderni tasa-arvolaki.
Mutta, arvoisa puhemies, sain oikeastaan kimmokkeen käyttää tämän
puheenvuoron siitä, että viime kaudella, kun olin
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja,
meillä oli hyvin korkean profiilin tasa-arvokonferenssi
Joensuussa 21. ja 22. päivänä maaliskuuta,
jossa tilaisuudessa muun muassa kirjailija Utrio käytti
merkittävän puheenvuoron, myöskin professori
Juha Sihvola. Minusta itse asiassa, kun puhumme naisten asemasta
yhteiskunnassa ja myöskin välillisesti miesten,
niin nyt vähän liian vähälle
huomiolle on jäänyt perheen asema ja merkitys.
En nyt haikaile minkään taakse jääneen
perhekäsityksen perään, minusta on luonnollista
ja ymmärrettävää, että meillä on
tänä päivänä moderni
perhekäsitys, jonka mukaan perhe voi olla kokoonpanoltaan
hyvinkin monitahoinen.
Mutta lainaan nyt tässä yhteydessä kyllä professori
Sihvolaa, joka nimenomaan korosti sitä, että olennainen
kysymys oikeudenmukaisuuden toteutumisen kannalta löytyy
perheen sisältä, siis perheen mallista riippumatta.
Mielelläni korostan itsekin sitä, että oikeudenmukaisessa
yhteiskunnassa perheen käytäntöjen tulee
antaa naisille ja miehille tasaveroiset mahdollisuudet kehittää kykyjään,
ottaa osaa poliittisen vallan käyttöön
ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin valintoihin sekä saavuttaa
taloudellisesti turvattu asema. Myöskin haluan korostaa
tätä perheen asemaa ja merkitystä sitä kautta,
että perheillä on aivan ratkaiseva merkitys ja
vaikutus lasten moraaliseen kehitykseen. Nähdäkseni
perheen käytäntöjen tulee yhdessä yhteiskunnan
rakenteen ja käytäntöjen kanssa tukea
lasten kasvamista oikeudenmukaisiksi ja kaikkia ihmisiä tasa-arvoisesti
ja kunnioittavasti kohteleviksi kansalaisiksi.
Arvoisa puhemies! Haluan päättää lyhyehkön puheenvuoroni
myöskin viittaamalla Naisten täydet poliittiset
oikeudet 100 vuotta -tasa-arvokonferenssiin Joensuussa,
jossa mielestäni liian vähälle huomiolle
jäi professori Juha Sihvolan tällainen teesi tai
vetoomus. Haluan herättää sen nyt tässä yhteydessä eloon.
Se tarkoitti sitä, että meidän on toivottavasti
Suomessakin vahvemmin uudistettava lainsäädäntöä ja
työelämän käytäntöjä siten,
että isiä ei pelkästään
kannusteta, vaan velvoitetaan kantamaan täysimittainen osuutensa
lasten kasvatuksesta. Tällainen konkreettinen vaatimus
olisi tästä näkökulmasta se, että äideillä ja
isillä olisi yhtä pitkät, käytännössä pakolliset
vanhempainvapaat, sekä se, että saatettaisiin
vielä nykyistä tasa-arvoisemmin nämä vanhempainvapaiden
kustannukset tasan isien ja äitien työnantajien
kustannuksiksi.
Tuula Haatainen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Se, että voimme juhlia satavuotiasta
demokratiaamme eduskunnassa, jossa naisten määrä on
meidän tasa-arvolaissakin määritellyn
40 prosentin vähimmäismäärän
ylittänyt, on erittäin hieno saavutus. Naiskansanedustajien
osuuden nousu 42 prosenttiin Suomen eduskunnassa ei ole sattuma
eikä se ole mikään luonnonlaki. Se on
saatu aikaan naisten omalla aktiivisuudella ja se on myös
naisten omalla osallistumisella voitettu.
Jo yli sata vuotta sitten naiset ryhtyivät järjestäytymään
Suomessa ja kansainvälisesti. Tuolloin naisten verkostoitumiseksi
ei ollut käytössä nettiä, ei
ollut olemassa kännyköitä. Kun isoäitini
synnytti viisi lastaan, niin tuolloin äitiyslomista ei
ollut tietoakaan saatikka sitten päivähoidosta,
vaikka töissä kyllä piti käydä ja
työ oli rankkaa ja raskasta. Näillä naisilla
oli vahva unelma uudenlaisesta yhteiskunnasta, tasa-arvosta.
Yli sata vuotta sitten perustettu Työläisnaisten
liitto vaatikin lapsille turvallista hoitopaikkaa, säällisiä työoloja
ja koulutusta. Nämä vaatimukset olivat kaikkien
naisjärjestöjen listoilla vähän
eri muodoissaan. Naiset eivät myöskään jääneet
toimettomina odottamaan, että joku muu tekee heidän
puolestaan asiat. He perustivat itse järjestöjä ja
alkoivat tuottaa turvaa hädänalaisille. Ensi-
ja turvakodit perustettiin äitien ja lasten turvaksi. Yksinäisiä äitejä ja
piikoja puolustettiin. Orpojen hyväksi tehtiin töitä.
Vanhustenhuoltoon syntyi omia järjestöjä tuottamaan
turvaa köyhille vanhuksille, joilla ei ollut tukenaan eläkettä saatikka
palveluja.
Naisten aktiivisen poliittisen osallistumisen taustalla on Suomessa
ollut naisten hyvin vahva integroituminen työelämään,
järjestöihin, puolueiden toimintaan sekä ammattiyhdistysliikkeeseen.
Naiset ovat tottuneet tekemään työtä miesten
rinnalla niin pellolla kuin tehtaissakin. Naiset ovat olleet vahvoja
myös maatalousyhteiskunnassa ennen teollista kautta. Silloin
perinteinen "emäntä talossa" oli merkittävä oman
yrityksensä pyörittäjä. Naisjärjestöjen
rooli puolestaan tyttöjen ja naisten valveutuneisuuden
ylläpitäjänä ja herättelijänä on
ollut aivan keskeinen, ja siitä kiitos näille
järjestöille kuuluu.
Minulla ja monilla muilla oli mahdollisuus osallistua kansainvälisesti
historialliseen YK:n neljänteen naiskonferenssiin, joka
järjestettiin Pekingissä 1995. Tuossa kokouksessahan
keskeinen lopputulos hyväksytyssä toimintaohjelmassa
oli, että paperilla, mustaa valkoisella, naisten oikeudet
tunnustettiin ihmisoikeuksiksi. Tämähän
tuntuu kyllä Suomessa aivan itsestäänselvyydeltä,
mutta tuolla se piti silloin erikseen keskustella, lobbata ja neuvotella
kokouspaikalla. Vastavoimat olivat myös kovia. Tässä työssä myös
Suomen valtuuskunta sai tunnustusta.
Tuossa kokouksessahan Suomi myös sitoutui siihen, että YK:n
jäsenvaltiot rahoittavat naisjärjestöjen
toiminnan osana kansalaisyhteiskuntaa. No, Suomellahan on lainsäädäntö ollut
muun muassa puoluerahoituslain kautta, että tietty osuus
on naisjärjestöjen toimintaan osoitettu. Nyt sitten
tässä käsittelyssä oleva naisjärjestöjen valtionavun
vakinaistamispäätös on näin
ollen tärkeä eduskunnan 100-vuotisjuhlatoimikunnan tekemä esitys,
joka nyt konkretisoituu. Edellisessä hallituksessa olin
mukana tuota pohjatyötä tekemässä ja
opetusministerinä toimineen Antti Kalliomäen toimestahan
tämä sitten, kun hän siihen tehtävään
tuli, saatiin korjatuksi, ja nyt esitys on meillä täällä käsittelyssä.
Naisten rooli on vahvistunut monella tapaa suomalaisessa yhteiskunnassa,
mutta tietysti siitä huolimatta vielä paljon on
esteitä naisten tiellä työelämässä,
työn ja perheen yhteensovittamisessa, ja kyllä niitä asenteissakin
vielä löytyy. Naisten tasa-arvon yksi peruspilari
mielestäni on taloudellinen tasa-arvo. Suomessa naisten
työllisyysaste on korkea, kuten työelämä-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan puheenjohtaja totesi, mutta asema
työelämässä ei suinkaan ole
vielä riittävän hyvällä tolalla.
Varsinkin synnytysiässä olevat naiset tekevät
miehiä enemmän pätkätöitä.
Se heikentää heidän taloudellista asemaansa
ja myös uralla etenemistä.
Erityisesti naisten osuus taloudellisessa päätöksenteossa
on Suomessa heikko, ja tämä asia on sellainen,
jonka eteen pitää tehdä määrätietoista
työtä, ja toivon, että hallituskin tämän
pitää asialistallaan ja sen eteen ponnistelee.
Työn ja perheen yhteensovittamiseksi on edelleenkin tehtävä paljon
töitä. Naiset kouluttautuvat, hankkivat koulutuksen,
he haluavat myös osallistua yhteiskuntaan, tehdä työtä.
Mutta yhtä aikaa on oikeus myös pitää perhe
ja huolehtia, kantaa vastuuta omista lapsistaan.
Isien rooli onkin tässä nyt ihan keskeinen. Edellisen
hallituksen aikana EU-puheenjohtajuuskaudella järjestettiin
EU-tasa-arvokonferenssi, ja tuossa konferenssissa keskeinen teema oli
miehet. Tuolloin otimme slogaaniksi "miehet tarvitsevat tasa-arvoa
ja tasa-arvo tarvitsee myös miehiä". Tässä kolikossa
on kaksi puolta, ja tuijottamalla vain naisten osuuteen ei eteenpäin päästä,
jos miesten puolella ei tapahdu muutosta. Siitä syystä onkin
tärkeää, että miesten isyyteen, mahdollisuuteen
kokea isyys, toteuttaa sitä aidosti keskittyen lapseen
ja hoivan ottamista osaksi omaa miehen roolia ja arkea on äärimmäisen
tärkeä. Se ei ole pois miehisyydestä,
vaan se antaa vain rikkautta elämään.
Naisjärjestöjä jatkossakin tarvitaan,
sillä Suomi ei ole vielä tasa-arvoinen, ja sen
eteen on tehtävä kaikkialla töitä.
Täällä voimme säätää lakeja
tasa-arvon edistämiseksi, 2005 uudistettiin tasa-arvolaki,
joka oli merkittävä uudistus. Mutta lait yksin
eivät voi yhteiskuntaa paremmaksi tehdä. Jotta
lait konkretisoituvat kansalaisten arjessa, siihen tarvitaan vahvaa
kansalaisyhteiskuntaa, ja sen kansalaisyhteiskunnan osana naisjärjestöillä on
keskeinen rooli.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Haatainen tuossa totesi, ettei
ole mikään luonnonlaki, että meillä on
42 prosenttia naisia kansanedustajista. Mitä tulee luonnonlakiin,
niin luonnonlain mukaanhan meillä pitäisi olla
50 prosenttia. Sehän olisi se normaalitilanne luonnonlakien
mukaan.
Puhemies! Todella, kun valiokunnan mietinnössä sen
viimeisessä kappaleessa todetaan, että valiokunta
pitää hyvin perusteltuna näin kansanvallan
juhlavuotena antaa tunnustusta naisjärjestöille
niiden tekemästä arvokkaasta työstä,
niin olisi miellyttävää todeta, että eduskunta
voisi pitää hyvin perusteltuna näin kansanvallan
juhlavuonna antaa tunnustusta naisille ja heidän tekemälleen
arvokkaalle työlle.
Me tiedämme, että naisvaltaisten alojen kuten terveydenhoidon
sairaanhoitajat, lähihoitajat, perushoitajat jne., lastentarhanopettajat
ja SAK:n puolelta esimerkiksi elintarviketyöläiset — nämä kaikki
ryhmät ovat vahvasti naisvaltaisia — tekevät
erittäin arvokasta työtä alipalkattuina,
pitkään alipalkattuina, ja tämä talo,
kuten tämä yhteiskunta kaiken kaikkiaan, ei ole
tätä vinoutumaa pystynyt oikaisemaan. Aina ennen
vaaleja se tulee jotenkin mieleen ja julistetaan ja sanotaan ja
luvataan, ja sitten kun ohitse onnellisesti ovat vaalit, niin asia
unohtuu. Toivoisin, että tässä pystyisimme
vastaamaan tämän todellakin arvokkaan työn
vaatimuksiin.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Naisjärjestöt ovat tehneet
yli sata vuotta tärkeää työtä tasa-arvon
toteutumiseksi ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien vahvistamiseksi.
Sukupuolten välinen tasa-arvo on yksi suomalaisen yhteiskunnan
ja Euroopan unionin perusarvoista. Sukupuolten välisen
tasa-arvon vahvistaminen on yhteiskunnan kaikkien jäsenten
etu, miksei velvollisuuskin, ja naisjärjestöjen
tekemä tasa-arvotyö on tästä hyvä esimerkki.
Täytyy muistaa, että naisjärjestöjen
arvokkaasta työstä hyötyvät
kaikki, myös miehet. Erityistä hyötyä naisten
yhteiskunnallisen aseman parantamisesta on yksinhuoltajaisille ja
naisvaltaisilla aloilla työskenteleville miehille.
Perheiden hyvinvointi on ollut hyvin esillä laadittaessa
hallitusohjelmaa. Lapsilisien yksinhuoltajakorotusta nostetaan 10
eurolla kuukaudessa 1.1.2008 alkaen, ja äitiys-, isyys-
ja vanhempainpäivärahoja sekä sairauspäivärahojen vähimmäistasoa
korotetaan työmarkkinatuen tasolle 1.1.2009 alkaen. Hallitusohjelmassa
luvataan korvata työntekijän vanhemmuudesta aiheutuvat
kustannukset nykyistä paremmin, jotta naisten tasa-arvo
työelämässä toteutuisi paremmin.
Tavoitteena on myös jakaa perhevapaista aiheutuneet kustannukset
nykyistä tasapuolisemmin mies- ja naisvaltaisten alojen
kesken sekä lisätä yhteiskunnan rahoitusosuutta.
Pidän esitettyjä asioita erittäin
hyvinä ja toteuttamiskelpoisina. Ne ovat hyvä avaus
sille tielle, jolla voitaisiin siirtää vanhemmuuden
kustannukset kokonaan yhteiskunnan maksettaviksi. Se olisikin parasta
tasa-arvopolitiikkaa, mitä me voimme tämän
päivän Suomessa tehdä. Vanhemmuuden kustannusten
siirtäminen yhteiskunnan vastuulle poistaisi naisvaltaisilta
aloilta myös määräaikaisia työsuhteita
ja lisäisi työn tuottavuutta työhön
sitoutumisen lisääntyessä. Molemmat asiat
ovatkin jo hallitusohjelmaan kirjattuna.
Olen vakuuttunut, että vanhemmuuden kustannusten siirto
verovaroista maksettavaksi kaventaisi myös naisten ja miesten
välisiä palkkaeroja, edistäisi naisten
urakehitystä, naisjohtajuutta sekä vähentäisi
ratkaisevasti työmarkkinoiden jakautumista sukupuolen mukaan.
Riittävät taloudelliset resurssit ovat välttämättömiä, jotta
naisjärjestöt voivat osallistua täysipainoisesti
yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Arvoisa puhemies! Pidän myös hyvin perusteltuna
näin kansanvallan juhlavuonna tunnustuksen antamista naisjärjestöille
niiden tekemästä arvokkaasta työstä sekä tuesta
tasa-arvon ja suomalaisen demokratian kehittämiseksi. On hienoa,
että naisjärjestöjen toiminnan jatkuvuus halutaan
varmistaa vakinaistamalla ja vahvistamalla niiden toiminnan rahoitus.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Meillä suomalaisilla
naisilla ja miehillä on syytä olla ylpeitä itsestämme
ja maastamme. Nyt käsitellään esitystä eräiden naisjärjestöjen
valtionavusta. Tämä on hieno asia. Suomi on yksi
maailman tasa-arvoisimmista maista. Suomalaiset naiset ovat saavuttaneet oikeuksia
varhemmin kuin monet kanssasisaret maailmalla ja osallistuneet toimintaan
kaikilla elämänalueilla yhdistäen työn
ja perheen. Tämä on ollut mahdollista, koska Suomessa
on vallinnut vahva naismyönteinen yhteisöllisyyden perinne.
Toinen syy on se, että Suomi on ollut köyhä agraarinen
maa. Talonpoikaisessa yhteiskunnassa naisen asema määrittyi
suhteessa maaomaisuuteen ja sukuun. Agraarisessa taloudessa kaikkien
perheenjäsenten oli osallistuttava tuottavaan työhön.
Suomi omaksui Ruotsin vallan alla eurooppalaiset yksilöoikeudet
ja liberaalin aatemaailman. Yhteisöllisyyden perinne siirtyi eteenpäin
kansan parissa. Venäjän keisarikunnan autonomisena
alueena Suomi sai rakentaa omat hallintoelimet ja kasvattaa kansan
kansallisvaltiotamme varten.
Nyt käsitellään naisjärjestöjen
valtionapua. 1800-luvulla Suomessa virisi vahva yhdistys- ja järjestötoiminta.
Työväenyhdistyksissä korostettiin lasten
koulutusmahdollisuuksia. Maksuton koulutus rinnastettiin tuolloin äänioikeuteen
ja tyttöjen kouluttaminen oli hyvin yleistä. Paikallisen
järjestäytymisen kautta naiset alkoivat osallistua
tähän yhteiskunnalliseen päätöksentekoon,
ja ensimmäinen naisten osallistumisväylä oli
kansakoulujen johtokunnassa toimiminen. Se oli todellista ensimmäistä päätöksentekoa.
Nais- ja kansalaisliikkeessä korostettiin naisten ja miesten
samankaltaisuutta, mikä merkitsi myös samanlaisia
kansalaisoikeuksia. Naisjärjestöissä ja
puolueissa yleinen ja yhtäläinen äänioikeus otettiin
vaaliteemaksi. Venäjän vallan alla saimme Euroopan
moderneimman eduskuntalaitoksen sekä yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden. Äänioikeuden
laajentaminen koskemaan kaikkia kansalaisia nosti äänioikeutettujen
määrän reilusta 120 000 ihmisestä noin
1 300 000:een.
Tänä päivänä Suomessa
tasa-arvobarometrin mukaan valtaosa miehistä ja naisista
haluaa nähdä politiikan ja talouselämän
johtopaikoilla enemmän naisia, ja siitähän
saatiin osoitus maalisvaaleissa. Suomalaisen naisen tie on ollut
kouluttautuminen, ahkera työnteko ja järjestäytyminen
ja vastuunotto yhteiskunnallisesta päätöksenteosta,
ja tätä tietä me nyt täällä vahvistamme tällä käsillä olevalla
päätöksellä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Mietinnössä ja
siinä käsiteltävässä lakiesityksessä eräiden
naisjärjestöjen valtionavussa yhdistyy suomalaisen
yhteiskunnan pitkä ja hieno perinne konkreettisella tavalla nykyaikaan.
Viime vuonna juhlimme naisten äänioikeuden ensimmäistä sataa
vuotta, tänä vuonna jatkuu kansanvallan juhlinta
eduskunnan 100-vuotisjuhlallisuuksien merkeissä. Vaalikevään kuuma
puheenaihe on ollut tasa-arvotupo ja naisvaltaiset matalapalkka-alat.
Toivotan hallitukselle voimia ja hyvää muistia,
että he muistaisivat vaalilupaukset hoitoalan palkkojen
korotuksista.
Erityisesti hoitoalalla mutta myös muilla matalapalkka-aloilla
näkyy, että naisvaltaisten alojen palkkausta ja
työn vaativuutta on arvostettu eri tavalla kuin niin sanotuilla
miesten aloilla. Työelämän ja työn
ja perheen yhteensovittaminen kaipaa edelleen tasa-arvoa lisääviä ratkaisuja.
Pätkätöistä on viime vuosina
tullut erityisesti nuorten ja naisten ongelma. Siksi on hyvä,
että työministeri Tarja Filatovin asettaman määräaikaisia
työsuhteita käsitelleen työryhmän
esitysten toteuttaminen on myös nykyisen työministerin
Tarja Cronbergin listalla kiireellisenä.
Suomalaista demokratiaa on kehitetty yhteisvoimin. Tasa-arvon
edistäminen on meidän kaikkien etu. Naisten lisäksi
siitä hyötyvät lapset, perheet ja myös
miehet.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Naisjärjestöjen toiminnan
tuen vakiinnuttaminen ja vahvistaminen on tarpeellinen ja hyvä asia.
Järjestöissä tehdään
hyvää työtä tärkeän
asian puolesta. Naisten asema suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole
niin hyvä kuin sen tulisi olla. Maan nykyisen hallituksen
kokoonpanosta ei voi päätellä tasa-arvotilannetta
koko yhteiskunnassa. Ei myöskään sosialidemokraattisen
puolueen eduskuntaryhmän sukupuolijakautumasta voi päätellä koko
yhteiskunnan tilannetta. Yhteiskunnallisten tasa-arvo-ongelmien
korjaaminen vaatii sekä jatkuvaa tutkimustyötä että saman
suuntaisia päätöksiä ja toimenpiteitä yhteiskunnan
eri alueilla.
Järjestöillä on tärkeä tehtävä sekä tutkimuksessa
että käytännön toiminnassa.
Kansalaisjärjestöjen vahvuuksiin kuuluu kyky tehdä havaintoja
ruohonjuuritasolla, ja tämä on tärkeätä.
Järjestöt ovat myös oppimisen ja kasvamisen
foorumeita, joissa vaikutetaan ihmisten ymmärrykseen ja
asenteisiin. Miesten ja naisten tasa-arvon vahvistamisella on suomalaisessa
yhteiskunnassa pitkät perinteet. Suomalaisissa ankarissa oloissa
naiset ja miehet ovat tehneet työtä rinta rinnan.
Perheen elatus ja kotien toimeentulo on valtaosiltaan nojannut niin
miesten kuin naistenkin työpanokseen. Kun poliittista järjestelmää viime
vuosisadan alussa kehitettiin kansanvaltaiseen suuntaan, päätettiin
saman tien ottaa maailmanennätystason askel sukupuolten
välisen tasa-arvon kehittämisessä. Vuonna
1906 säädetty yleinen ja yhtäläinen äänioikeus
toi samoin perustein demokraattisten oikeuksien piiriin niin naiset
kuin miehetkin.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
mietinnössä, joka nyt on käsittelyssä,
mainitaan, että protestanttinen uskonto on omalta osaltaan
edistänyt naisten itsenäisen aseman vahvistumista yhteiskunnassa.
On aivan totta, että luterilainen uskonpuhdistus toi mukanaan
uusia tapoja keskustella naisten ja äitien tekemästä työstä.
Pohtiessaan sitä, mikä on merkittävää tai
vähemmän merkittävää työtä,
akateemisesti korkeasti koulutettu Martti Luther, tohtori Luther,
korosti naisten kotona tekemän työn merkitystä.
Vaihtaessaan vauvalle vaippaa äiti tai isä tekee
yhteiskunnallisesti yhtä tärkeätä työtä kuin
yliopiston professori tai vaikkapa kauppias. Meille tämä on
tietysti itsestäänselvää, mutta
1500-luvulla Lutherin lähestymistapa arkielämän
kysymyksiin oli jonkinmoinen uutuus, kuten varmasti myös
naisten työn arvostaminen.
Suomen evankelisluterilainen kirkko on kuluneen kevään
aikana ollut julkisuudessa tasa-arvoon liittyvien epäselvyyksien
takia. On kiistatta käynyt ilmi, että naispuolisten
pappien asema kirkon työelämässä ei
ole kaikilta osin kunnossa. Muutamat kirkon työntekijät
ovat kieltäytyneet tekemästä eräitä työsuoritteita
naispuolisten pappien kanssa. Kyseessä näyttää olevan
sukupuoleen perustuva syrjintä. Suomen evankelisluterilainen
kirkko on laillisella ja pitävällä tavalla
todennut vuonna 1986, ettei naisten pappeudelle ole opillisia esteitä.
Tällä päätöksellä kirkko
on antanut naisille samanlaiset oikeudet kirkon työelämässä kuin
miehilläkin on. Tämä päätös
merkitsi sitä, että myös papiston osalta
kirkon työelämä tuli normaalien työelämäsääntöjen
piiriin. Niissä kirkoissa, kuten roomalaiskatolisessa kirkossa
tai Suomen ortodoksisessa kirkossa, joissa opillisin perustein on
päätetty olla avaamatta pappeutta naisille, tilanne
on tietenkin toinen, ja kaikissa näissä tapauksissa
toimitaan uskonnonvapauslain mukaisesti ihan oikein.
Naispappeuspäätökseen liitettiin
kuuluisa ponsi, jonka tarkoituksena oli toivoa yhteistyön henkeä niiden
välillä, jotka kirkossa ajattelevat eri tavoin
naisten pappeudesta. Tavoitteena oli tuolloin, ettei ketään
syrjittäisi vakaumuksensa takia ja että eri tavoin
ajattelevat voisivat tehdä yhteistyötä toinen
toistaan kunnioittaen. Naisten pappeuden torjujat alkoivat kuitenkin
tulkita tuota pontta niin, että se antaisi heille oikeuden
olla tekemättä yhteistyötä naispuolisten
pappien kanssa. Vastuu työelämän sujuvuudesta
tässä tilanteessa on jäänyt
aivan liian usein naisille. Tilanne on käytännössä ja
erityisesti periaatteessa ja eettiseltä kannalta kohtuuton.
Kirkon sisällä on erimielisyyttä siitä,
miten Raamattua tulee tulkita naisen asemaa seurakunnassa koskevien
tekstien osalta. Tämä erimielisyys on opillinen
erimielisyys. Tämä jyrkkä opillinen erimielisyys
ei kuitenkaan ole hajottanut kirkkoa niin kauan kuin naiset ovat
vähin äänin väistyneet ja antaneet
tilaa niille, jotka eivät hyväksy heidän
pappeuttaan. Näyttää siltä,
että vastuu kirkon eheydestä on kaatunut naispuolisten pappien
kannettavaksi. Tämä ei ole kohtuullista. Naispappeuden
torjujien oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva riitakysymys on joko
opillinen kysymys tai työelämän normeja
koskeva kysymys. Ongelman ratkaiseminen on kirkon johdon ja työnjohdon
asia ja tarvittaessa viranomaisten asia, ei naispuolisten pappien
ratkaistava asia. Naiset tarvitsevat tukea. He tarvitsevat sitä,
että joku suostuu katsomaan asiaa heidän näkökulmastaan.
Kuin huomaamatta on naispuolisille papeille annettu vastuu kirkon
eheyden ylläpitämisestä. Tämä ei
ole ollut kirkolliskokouksen eikä lainsäätäjän
tarkoituksena. Jostain syystä jousto on otettu sieltä,
mistä se on ollut otettavissa: naisilta.
Luterilaisen kirkon naispappien tilanne on — näin
ajattelen — vain yksi esimerkki siitä, miten isoja
kuormia huomaamatta siirtyy naisten kannettavaksi. On tärkeätä,
että näissä asioissa tehdään
tarkkoja havaintoja ja päästään
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Suomi on tuhansien järjestöjen
maa. Erilaisia kansalaisjärjestöjä pidetään keskeisenä ja
pysyvänä osana demokraattista yhteiskuntaa. Myös
naisjärjestöjen panos nykyisen kaltaisen suomalaisen
yhteiskunnan kehitykseen on ollut merkittävä.
Siksi eräiden naisjärjestöjen toiminnan
jatkuvuuden turvaaminen on erinomainen tapa juhlistaa satavuotiasta
kansanvaltaa. Mielihyvin yhdyn valiokunnan mietintöön
ja annan tukeni hallituksen esitykselle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse henkilökohtaisesti olen voinut
seurata tätä, tai muistan sen 50 vuotta, vähän
reilutkin, mitä on suomalaisessa yhteiskunnassa tapahtunut,
ja sitä voisi peilata sitäkin taustaa vasten,
mitä on 50 vuodessa tähän päivään
mennessä tapahtunut. Se muutos on merkittävä.
En tiedä, onko se pelkästään
naisjärjestöjen ansiosta, koska siihen kai on tarvittu
miehiä ja naisia, jotta tämä kasvutyö on henkisellä puolella
tapahtunut ja ajattelun puolella, asenteissa.
Muistan, miten pienenä poikana ja nuorena kaverina
ollessani silloin aikanaan miesten ja naisten työt oli
hyvin tarkkaan rajattu, kotityöt oli aika lailla rajattu,
ainakin maaseudulla, siten, että mitkä ovat ukkojen
töitä ja mitkä akkojen töitä,
ja sitten niistä rajoista pidettiin aika tiukasti kiinni,
paitsi niissä tilanteissa, jos jompikumpi sairastui. Silloin
tuolla maaseudulla piti tietysti hoitaa molemmat työt,
koska silloin ei tämän tyyppistä kotiapua
ollut. Siitä me olemme kasvaneet — sitä sata
vuotta vanhaa juttua en muistakaan, koska se on vähän
mahdottomuus, mutta puolet tästä ajasta — mikä tarkoittaa
sitä, että me olemme tulleet aika paljon eteenpäin.
Nyt tässä ollaan käsittelemässä naisjärjestöjen
rahoja, ja vähän samalta pohjalta tarkastelen tätä,
mitä tuolla valiokunnassa kyselin. Eli siellä kuultiin
myös monennäköisiä vastauksia,
ja sain olla mukana tässä hienossa työssä,
ja siinä mielessä kysyin monelta asiantuntijalta,
jotta kun naisjärjestöjen tavoitteena kuitenkin
pitäisi olla suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvon kehittäminen
ja tietysti myös tämän ilosanoman levittäminen
muihinkin maihin ja koko maailmaan, niin eikö sitten jossakin
aikataulussa olisi mahdollista, että nämä järjestöt
voisivat tehdä itsensä tarpeettomiksi elikkä Suomessa
olisi se tilanne, jotta meillä on tasa-arvo olemassa, meillä on
palkkapuolella tasa-arvo, päättäjäpuolella
tasa-arvo, että meillä on naisia vähintään
puolet tai, sanotaan, himpun enemmänkin. Nimittäin
jos tilastoja katsoo — täällä puhuttiin
aikaisemmin luonnonlaista — niin miehet ovat jostakin syystä tapaturma-alttiimpia
ja Suomessakin naisia on enemmän, ja silloinhan suhteessa
naisia voi olla vähän enemmän kuin miehiä päätöksenteossa.
Mutta kun se tilanne saavutetaan, niin onko sitten näillä järjestöillä vielä jotain
tekoa? Pitääkö pysyvä rahoitus
olla olemassa pelkästään sukupuolen mukaan?
Siellä asiantuntijat vastasivat kahta ilimoo. Ainakin yksi
ihminen, yksi naisjärjestöjen edustaja, totesi,
että tarkoitus on pitemmässä pelissä tehdä heidän
työnsä tarpeettomaksi elikkä saavuttaa
se tasa-arvo, jolloin tällä ei ole enää merkitystä ja
ei tarvitse tämmöistä erillistä järjestötyötä olla.
Mutta kyllä siellä sitten nousivat myös
puolustajat, jotka totesivat, jotta se työ muuntuu ja tämän
tyyppisiä järjestöjä tarvitaan tasa-arvotyöhön.
Joku asiantuntija sanoi, että kun mennään
sille rajalle, niin pitää perustaa miesjärjestöt.
Minusta tuntuu, että sitten mennään jo
liian pitkälle, jotta se ei enää palvelekaan
sitä perusajatusta, jos tässä on kyse
pelkästään tasa-arvon hakemisesta tässä yhteiskunnassa.
Eli kyse on siitä, jotta nyt tämä mietintö,
jossa olen kyllä mukana enkä nurise yhtään,
lähtee siitä näköalasta, jotta
tässä on kyse horisontista: nähdään
horisontti, ja kun mennään sitä lähemmäs,
niin se menee kauemmaksi, kun on pyöreä pallo,
ja me kierrämme ympäri. Tarvitaan jatkossa tätä työtä.
Yhä edelleen kuitenkin kysyn sitä, eikö tavoitteena
pitäisi olla kuitenkin päästä semmoiseen
tilanteeseen, jossa me jossain vaiheessa voimme todeta, että ei
tarvita erikseen mies- eikä naisjärjestöjä,
vaan voidaan toimia yhdessä. On vain järjestöjen
Suomi, jossa järjestöt toimivat, ja on kasvettu
niin pitkälle. Vai lähteekö se ajatus siitä,
että me emme koskaan kasvakaan niin pitkälle ...
(Ed. Gustafsson: Se vaatii täydellistä sosialidemokratiaa!)
Itse ainakin olen kokenut näinpäin, uskon
siihen vielä, että meillä tämmöistä kasvupotentiaalia
on olemassa. Ja kun 50-vuotisen historian, minkä itse muistan,
aikana on tapahtunut niin valtava muutos, niin uskon, että ei
mene montaakymmentä vuotta, kun Suomessa ollaan niin pitkällä,
että meillä nämä kaikki kriteerit,
jos niitä käydään prosentteina
mittaamaan, täyttyvät.
Sillehän me emme mahda mitään, että me olemme
joka tapauksessa, miehet ja naiset, erilaisia. Tässä on
mielenkiintoinen kohta, joka tuolla mietintöä tehdessä kyllä pohditutti,
ja sain oman sormenjälkeni tässä — tosin
se on vähän huono jälki — kun
tässä nyt todetaan näin, jotta naisjärjestöjen
aloittamasta toiminnasta kehittyneen nais- ja miestutkimuksen ansiosta
myös miestä tarkastellaan nykyisessä yhteiskunnallisessa
keskustelussa sukupuolena. On siihen mennyt sata vuotta, että nyt
miehetkin huomataan, että he ovat sentään
sukupuoli. Mutta tämä on vaan tämmöinen
yksi episodi, ja tämä tuntuu aika hassulta lauseelta.
Siihen sain semmoisen yhden sanan korjattua, joka vähän
lievensi tätä näkemystä.
En sinällään pane hanttiin tässä hommassa, mutta
toivon tämmöiseen filosofiseen keskusteluun myös
muut edustajat, jotta käydään keskustelua
siitä, mikä on tasa-arvon tulevaisuus ja onko
se jossakin vaiheessa niin kuin saavutettavissa vai onko se pakeneva
horisontti.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä olen, osin vaistonvaraisestikin,
oppinut varomaan tilanteita, joissa olen ed. Satosen kanssa samaa
mieltä, mutta nyt olen ja vahvasti.
Ed. Satonen nosti, ihan oikein, esille sosiaali- ja terveysministeriön
tausta-aineistosta semmoisia kohtia, jotka kyllä vähän
säpsähdyttivätkin: jos työllisyysastetta
15—64-vuotiailla vertaillaan Suomen ja EU-25-maiden välillä yleisellä tasolla,
niin ero sukupuolten välisessä työllisyydessä on
Suomessa EU:n pienin johtuen nimenomaan naisten korkeasta työllisyydestä.
Mutta jos sitten lähdetään katsomaan
miehiä, joilla ei ole lapsia, ja miehiä, joilla
on lapsia, niin tämä tarkempi vertailu muuttuu
luonteeltaan aivan toiseksi. Miesten osalta korkeimmat erot löytyvät Suomesta
ja Kreikasta, eli Suomi asettuu aivan eri viiteryhmään
näiden tekijöitten suhteen. Tervehdinkin ilolla
sitä lupausta, jonka valiokunnan puheenjohtaja ed. Satonen
mietinnön esittelypuheessaan antoi, että myös
tällaisiin vääristymiin kiinnitetään
huomiota aiempaa enemmän.
Mutta samassa yhteydessä varmaan olisi paikallaan miettiä myös — ja
silloin kun puhutaan tasa-arvosta, aidosta tasa-arvosta, syvällisestä tasa-arvosta,
voi kysyä — miksi aika usein miehiä kohdellaan
huoltajuuskiistoissa syrjivästi, miksi niin monet miehet
istuvat vankilassa, tekevät itsemurhan tai miksi miesten
elinikäodote on niin paljon alempi kuin se on naisilla.
Arvoisa puhemies! Samalla kun valmistaudumme eduskunnan juhlaistuntoon,
hallitusohjelmassa aiotaan laajentaa matalapalkkamallia eli juuri
sitä mallia, jossa työnantaja palkitaan valtion
tuella, veronmaksajien tuella, siksi, että hän
maksaa työntekijälle riittävän
pientä palkkaa. Tässä matalapalkkakeskustelussa
on kokonaan sen keskustelun ulkopuolelle jätetty sukupuolivaikutusten
arviointi. On nimittäin niin, että matalapalkkatuessa
on kaksinkertainen vääristävä palkkamekanismi.
Se ensinnäkin kohdistuu naisvaltaisiin matalapalkka-aloihin
ja ruokkii sitä kautta perusteettomia palkkaeroja sekä toiseksi
rakentaa esteen, keinotekoisen esteen, korottaa palkkoja. Nämä molemmat
tekijät kyllä vaikeuttavat naisten asemaa työmarkkinoilla.
Tässä työelämävaliokunnan
yksimielisessä mietinnössä todetaan hallituksen
esityksen vaikutuksista ja hallituksen esityksessä on sanatarkasti
näin: "Sukupuolten välistä tasa-arvoa
keskeisesti edistävien naisjärjestöjen
rahoituksen vakiinnuttaminen luo järjestöjen toiminnan
pitkäjänteiselle suunnittelulle nykyistä pysyvämmän
pohjan." Edelleen: "Toiminnan jatkuvuuden turvaamisen voidaan katsoa
välillisesti edistävän sukupuolten välisen
tasa-arvon ja yhteiskunnallisten osallistumismahdollisuuksien toteuttamista."
Toivoisin kyllä, että näiden naisjärjestöjen
toiminnassakin myös nämä asiat, jotka toin
esille, ja miesten tosiasiallinen tilanne, silloin kun he ovat heikommassa
asemassa kuin muut, nostettaisiin voimakkaammin esille, ettei kävisi
niin, niin kuin ed. Lahtelalla oli täällä viitteitä siitä,
että pitää sitten erikseen miehillä olla omat
tasa-arvoa vahtivat ja vaalivat järjestönsä.
Arvoisa puhemies! Haluan itse sanoa vielä lopuksi kuitenkin,
että vaikka tuen näitä arvioita ja vahvempaa
miesnäkökulmaa, niin jos itse on kasvanut yhdeksänlapsisen
perheen nuorimmaisena, niin varmasti on oppinut tunnustamaan sen työn
arvon, jota kotona tehdään. Ja kun seuraa hyvin
läheltä, mitä tämmöisen
suurperheen kasvattaneen naisen eläkekertymä on
tänä päivänä, niin
montaakin kautta tunnustaa sen, mitä ongelmia on naisilla.
Mutta nämä asiat eivät kuitenkaan ole
vastakkaisia, vaan minusta tätä keskustelua pitäisi
määrätietoisesti ja myöskin
eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
näkökulmasta tuoda paljon radikaalimmin esille.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pidän myönteisenä sitä,
että tämän keskustelun aikana puheenvuoroja
ovat käyttäneet niin mies- kuin naiskansanedustajat.
Itse pyysin puheenvuoroni vastauksena ed. Gustafssonin puheenvuoroon,
jossa peräänkuulutitte pakollista isyyslomaa ja äitiyslomaa,
molemmille yhtä pitkää. Mielestäni
käytännössä se merkitsisi valitettavasti
takapakkia nimenomaan naisten oikeuksiin, naisen oikeuksiin vanhempainetuuksiin.
Käytännössä se tarkoittaisi
sitä, että äidin nykyistä oikeutta äitiys-
ja vanhempainlomaan lyhennettäisiin, ellei sitten oletettaisi,
että näiden vapaiden pituudet kaksinkertaistettaisiin,
mikä ei varmasti olisi realistista. Jos isä taas
ei käyttäisi tätä pakkoisyyslomaansa,
niin ratkaisusta kärsisi myös lapsi, jonka oikeus
kotona saatuun hoivaan rajoittuisi puoleen nykyisestä.
Mielestäni perhepolitiikan johtotähtenä ei
tule lopulta pitää viime kädessä naisten
tai miesten etua eikä tasa-arvotilastoja, vaan nimenomaan lapsen
etua, sitä, että lapsella on oikeus saada vanhemmiltaan
hoivaa. Uskon, että tämä toteutuu parhaiten
silloin, kun perheellä itsellään on mahdollisimman
suuri vapaus tehdä lapsensa hoitoa koskevat ratkaisut,
onpa sitten kysymys siitä, jääkö äiti
vai isä hoitamaan lasta kotiin tai miten lapsen päivähoito
yleensä järjestetään.
Herra puhemies! Haluan vielä todeta, kun ed. Kantola
toi saliimme tuulahduksen kirkolliskokouksen keskusteluista, että tasa-arvolaki
on tietoisesti rajattu niin, että kirkolliset asiat jäävät sen
ulkopuolelle, että kirkolla olisi mahdollisuus itse tehdä ratkaisunsa
opillisista kysymyksistä, esimerkiksi virkakysymyksestä,
joka on syvästi myös uskonvakaumukseen liittyvä asia.
Itse pidän hyvin surullisena sitä, jos näitä kirkon
opillisia kiistoja ...
Puhemies:
Ed. Räsänen, jos aiotte jatkaa, teidän pitää siirtyä puhujakorokkeelle
puhumaan.
Sanon kolme sanaa ... aletaan setviä poliisivoimin
tai lakituvassa.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen takertui tähän
professori Sihvolan esiin nostamaan ajatukseen ja esitykseen. Täällä aiemmin
ed. Lahtela haki tämmöistä filosofisempaa
tavoiteasettelua, ja tämä lähtökohtahan
on itse asiassa aika syvällinen.
Oikeastaan ajattelin, että ed. Räsänen
olisi ollut lähempänä minun ajatteluani
kuin sitä, että hän otti irtiottoa tähän,
koska tämä lähtee kuitenkin niin kuin
siitä, että itse asiassa yhteiskunnalla, valtiolla,
eduskunnalla, meillä, pitäisi olla tavallaan eettisiäkin
velvoitteita siihen, että isä ja äiti
tai molemmat huoltajat ikään kuin siihen lapsen
kasvuprosessiin voisivat vahvemmin osallistua.
Mutta totta kai ymmärrän myöskin
tämän mitalin toisen puolen, että pakko
ei aina kaikissa yksittäistilanteissa ole ollenkaan paras
mahdollinen. Joskus sanotaan, että paras on hyvän
vihollinen, ehkä se sopii tähänkin yhteyteen.
Mutta minusta tämä on tärkeätä poliittis-yhteiskunnallista
keskustelua, jota käydään tästä vanhemmuudesta.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Vähintä, mitä eduskunta
voi nyt juhlapäätöksenä tehdä,
on se, että naisjärjestöjen rahoitus
vakiinnutetaan ja vahvistetaan. Haluan kiinnittää huomiota
siihen, että Suomessa on poikkeuksellisen vahva yhteistyö naisjärjestöjen
kesken, myöskin näiden kahden järjestön
kesken, joiden tuesta nyt on kysymys, ja siihen voimme lisätä myös
eduskunnan naisverkoston. Nämä kolme yhdessä ovat
myöskin tätä asiaa edistäneet.
Uskon, että tällä hyvällä yhteistyöllä,
joka on alkanut jo ensimmäisestä yksikamarisesta
eduskunnasta naiskansanedustajien kesken, on myös ollut
suuri vaikutus siihen, että olemme pystyneet ajamaan sellaisia
uudistuksia, joilla on ollut myönteinen vaikutus sukupuolten
tasa-arvoon.
Ed. Esa Lahtela kysyi, eikö tarkoituksena olisi, että näiden
järjestöjen pitäisi tehdä itsensä tarpeettomiksi.
Olin muutamia vuosia sitten Euroopan parlamentin tasa-arvovaliokunnan
puheenjohtaja, ja kun otin tehtävän vastaan, niin
vaikutusvaltaiset miehet olivat päättäneet,
että 18 vuotta tasa-arvovaliokunnan työtä saa
riittää, tasa-arvo on varmasti niiden vuosien
kuluessa saavutettu. No, näin ei tietenkään
ollut, meillä on alituisesti uusia haasteita. Täällä jo
mainittiin se, että itse asiassa naisjärjestöjen
piiristä on alkanut myöskin keskustelu miesten
tasa-arvo-ongelmista. Tässä on erittäin
tärkeää, että päästään
maailmaan ja Suomeen, joka ei ole sukupuolitettu, ja ennen kaikkea
on tärkeä tasa-arvon globaali ulottuvuus. Tässä mietinnössä mainitaan,
että naisten itsenäisyyden kasvamiseen on vaikuttanut maan
perimisoikeuden myös naisille turvannut lainsäädäntö.
Arvoisa puhemies! Näin ei tänä päivänä maailmassa
ole, että kaikissa maissa naiset voisivat periä maata,
joten tämä tasa-arvon edistäminen on
myöskin globaali tehtävä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Palaisin vielä ed. Haataisen asennekysymykseen ja
ed. Lahtelan luonnonlakikysymykseen.
Kyllä täytyy myöntää,
että aika pitkälti asiat ovat meidän
korviemme välissä. Asenteet ovat tiukassa. Mutta
eräällä tavalla nostaisin esille myöskin
semmoisen asian, että ei riitä pelkästään
näiden naisjärjestöjen tukeminen, vaan
kyllä tärkeää on se, miten me
vaikutamme perheiden kasvatusperiaatteisiin. Se on myönnettävä,
että meillä perheissä näkee,
että tytöt menevät balettiin ja pojat
menevät jalkapalloon, tai pojat auttavat isää nikkaroinnissa
ja tytöt auttavat pyykkäämisessä.
Mutta nyt onkin kysymys siitä — vaikka minun mielestäni
täytyy nostaa esille se, että eläköön
naisten, miesten, tyttöjen ja poikien ero — miten
me arvostamme niitä tyttöjen ja poikien juttuja.
Nykypäivän työyhteisössä voidaan
mainita ihan arkitasoisia esimerkkejä siitä, että naisvaltaisilla
aloilla se euro on todella pienempi. Tai jos otetaan esiin kysymys
siitä, kuka nousee esimieheksi tai yleensä johtajaksi,
niin kyllä yritysten arkielämässä edelleen
se lasikatto löytyy. Ja kyllä kysymys on lähinnä asennekysymyksistä ja myöskin
siitä, miten hyvin naiset osaavat vaatia ja pitää huolta
niistä omista eduistansa. Eräällä tavalla
naisjärjestöjä tulee tukea jatkossakin, mutta
niiden tulee keskittyä vaikuttamaan juuri näihin
asenteisiin ja erityisesti myöskin naisten asenteisiin
omien etujensa valvojina.
Puhemies:
Seuraavana ed. Pulliainen. — Poissa?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies, ei suinkaan!
Puhemies:
Aloinkin jo ihmetellä!
Minä ymmärrän, arvoisa puhemies,
että aloitte ihmetellä todellakin. (Ed. Gustafsson:
Ed. Pulliainen ei todellakaan ole näkymätön
mies!) Se olisi ollut suorastaan ihme, jos näin olisi päässyt
tapahtumaan.
Arvoisa puhemies! Tähän sopii myöskin
ehkä puheenvuoro henkilöltä, jolla on
aika pitkäaikainen kokemus naisvaltaisessa yhteisössä toimimisesta.
(Ed. Saarinen: Ja jälki näkyy!) — Sitä saattaa
näkyä. — Täällä on
käyty erinomaisen hyvää, teoreettista,
pikkufilosofista keskustelua näistä tasa-arvokysymyksistä.
Se on loputon keskustelusarka ja siihen tulee aina uusia aineksia, säveliä,
aivan niin kuin ed. Hautala äsken juuri pääsi
toteamaan, elikkä työ ei siis lopu koskaan. Näissä asioissa
on sillä tavalla, että niissä aika helposti
tulee yksiniitinen sävel päälle niin,
että kun lähdetään menemään
johonkin suuntaan, niin se keskustelu syöttää itse
itseään ja johtaa lähes loputtomaan samaan
suuntaan menemiseen. Sen takia tämän laatuinen
keskustelu eduskunnan isossa salissa on ihan paikallaan. Minua ei lainkaan
kiusannut ed. Kantolan äskeinen puheenvuoro. Se palautti
mieleeni vuonna 1987 naispiispuudesta ja naispappeudesta eduskunnassa
käydyn keskustelun. Silloin otettiin tässä salissa
kantaa naispappeuden puolesta ja todettiin naispiispuuden osalta,
jos muistan oikein sen keskustelun, että vielä ei
ole siihen vaiheeseen päästy yhteiskunnallisessa
ja kirkollisessa keskustelussa. Pikkuisen ihmettelin muutenkin ed. Räsäsen äskeistä
puheenvuoroa,
se oli vähän outo noin hyväksyttäväksi.
Mihinkä on sitten käytännössä tultu?
On tultu siihen, että teoriasta pitäisi siirtyä voimakkaasti käytäntöön.
Nyt vaan sattuu olemaan sillä tavalla, että juuri
tälle vuodelle ajoittuu erinomainen mahdollisuus osoittaa
se, että voimme siirtyä teoriasta järjestöelämässä käytännön
tasa-arvotyöhön. Näyttää ilmeiseltä,
että merkittävää tulopoliittista
keskitettyä ratkaisua ei synny, mikä tarkoittaa
sitä, että siirrytään liittokohtaisiin
ratkaisuihin, ja se tarkoittaa sitä, että kun
on kysymys liittokohtaisista ratkaisuista, silloin voidaan myöskin
aivan olennaisesti vaikuttaa niitten historiallisten vääristymien
oikaisemisiin, jotka ovat tosiasiaa.
Minusta tämä on suuri mahdollisuus, jota mahdollisuutta
ei voida jättää käyttämättä hyväksi.
Se siirtää valtavan suuren vastuupainopisteen tähän
saliin budjettipoliittisesti, suhteessa valtion sisäiseen
rahankäyttöön, suhteessa rahankäyttöön
kuntien kautta. Sillä tavalla tulee valtava osa näistä niin
sanotuista kuoppakorotus- ja tasokorotustarpeista ratkaisuun, vain
sillä tavalla, että se kanava, mikä on
käyttää veronmaksajilta kerättyjä varoja,
aukeaa, vain tämän salin kautta. Minä toivon
hartaasti, että tämä olisi kuuluisa tasa-arvotupo,
jonka suuret edesauttajat ovat lähes tulkoon poissa salista.
Ed. Satonen tietysti innokkaasti, asianomaisen valiokunnan puheenjohtaja,
on tässä rintamassa mukana. Hän ainakin
varmasti ymmärtää sen, että täytyy
ottaa koko niin sanotussa palkkakuopassa oleva porukka huomioon
eikä vain yhtä ryhmää. Tämä on se
suuri tehtävä, joka nyt historiallisesti lankeaa tälle
eduskunnalle. Ja mikä koskee sitten näitä formalistisia
puolia, jotta tämä kaikki saisi semmoisen
konkreettisen tuloksen, niin Nytkis tulee olemaan Tasakis tulevaisuudessa
erikoisesti kun runoilija Taberman on tullut eduskunnan jäseneksi.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Ed. Lahtelalle,
kun hän kysyi, miksi tarvitaan vai eikö tarvita
koko naisjärjestöjä ja tasa-arvokeskustelua
ja mikä on sen tulevaisuus: Yhteen asiaan haluan kiinnittää huomiota,
minkä takia on vielä aika paljon tarvetta tällekin
järjestömaailmalle ja minkä parissa myöskin
nämä järjestöt hyvässä yhteistyössä ovat
paljon työtä tehneet. Se on pari- ja lähisuhdeväkivalta.
Ei voi olla niin, että 40 000—60 000
naista Suomi-nimisessä valtiossa on vuosittain väkivallan
kohteena omassa kodissaan tai että Suomi on valtio, jossa
toiseksi eniten naisia kuolee omassa perheessä lähisuhteessa
tehtyyn väkivaltaan. Tässä suhteessa
on tietenkin myönnettävä, että on
myöskin miehiä, jotka ovat parisuhdeväkivallan
kohteena. Kyllä toivoisin tämän ongelman
tasoittuvan tai tietenkin kaikin puolin poistuvan kokonaan.
Tässä kohden annan täyden tuen näille
naisjärjestöille, koska tiedotus on se suurin
tehtävä, mitä tällä sektorilla
on tehtävissä. Kun tämä ongelma
tulee näkyväksi, kuultavaksi, on se ainut mahdollisuus
siihen puuttua ja saada vietyä sitä eteenpäin.
Yhä edelleen tarvitaan rohkeutta niille naisille, jotka
sen kohteena ovat, ottaa asia esille ja saada siihen apua. Tässä naisjärjestöt ovat
vieneet asiaa eteenpäin ensi- ja turvakotien puolelta.
Toivon, että yhä edelleen kiinnitetään huomiota
siihen, että päästäisiin edes
sille tasolle, että meillä olisi turvakotipaikka
10 000:tä asukasta kohden.
Meiltä puuttuu, mihin myöskin eduskunta ja kuntapoliitikot
alueillaan voivat vaikuttaa, kattavat suunnitelmat siitä,
mitenkä näihin väkivaltatapauksiin tullaan
puuttumaan niin, että ne olisivat osa turvallisuussuunnitelmia
alueilla. Toivon, että naisjärjestöt
myöskin näillä saamillaan tuilla jatkavat
tätä tiedotustoimintaa ja sitä kannanottoa
myöskin tämän asian puolesta, että nämä toimintasuunnitelmat,
toimintaohjeet alueilla olisivat valmiita mahdollisimman pikaisesti ja
myöskin alueellisesti, kun tehdään myöskin Paras-hanketta,
kaikilla Suomen kolkilla olisi mahdollisuus päästä turvakotiin
ja saada sitä apua. Tällä sektorilla
myöskin kansainvälinen näkökulma
on tietenkin oltava, ja toivottavasti naisjärjestöt
keskittyvät myös siihen, että naisten väkivalta
ei ole suvaittua myöskään muissa maissa.
Mutta tästä syystä siis myöskin
ed. Lahtelalle: työtä on vielä paljon
tehtävä, ja sitä me jatkamme.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Paaterolle voisin todeta, jotta en missään
tapauksessa ole puhunut sillä tavalla, että ei
tarvittaisi keskustelua. Filosofoin sen puolesta, miten jossakin
vaiheessa Suomessa päästäisiin siihen
tilanteeseen, että ei tarvita enää naisjärjestöjä erikseen.
Keskustelua me tarvitsemme varmasti niin pitkään
kuin eletään, koska se on terve meininki. En väkivaltaa
missään muodossa hyväksy, en miesten
enkä naisten.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Paateron puheenvuoroon haluaisin kommentoida,
että lähisuhdeväkivalta ei kuitenkaan
kokonaisuudessaan ole poissa turvallisuussuunnitelmista. Ainakin
tuolla Länsi-Suomen läänissä muun
muassa Porin kaupungin ja Porin alueen kuntien turvallisuussuunnitelmissa
on lähisuhdeväkivaltaan vaikuttaminen keskeisenä osana.
Toisaalta, kun puhuitte tästä lähisuhdeväkivallasta
ja sen seuraamuksista, niin on syytä myös nostaa
esille syyt, jotka siihen vaikuttavat. Suurin väkivallan
aiheuttaja on erilaisten päihteiden väärinkäyttö,
toisaalta perheissä joko syrjäytyminen työstä tai
osattomuus vähän kaikesta ja sen seuraukset. Ainakaan
sillä tavalla sitä ei voi nähdä,
että se olisi (Puhemies koputtaa) sukupuoliriippuvaista
ja johtuisi esimerkiksi miessukupuolen asenteista.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Äitien tasa-arvo isien kanssa on
toki tärkeä asia perheen työnteon sekä yrittäjyyden
näkökulmasta, mutta se voi toteutua vain, jos
lapsella on molemmat vanhemmat reaalisesti olemassa. Yksinhuoltajien,
useimmiten äitien, kohdalla koko tasa-arvoinen vanhemmuus
ja vanhemmuuden jakaminen saavat sisällöltään
aivan erilaisen merkityksen ja samalla erilaisten naisverkostojen
ja naisyhdistysten rooli yksinhuoltajien tukiverkkona korostuu.
Vähin, mitä yhteiskunta kuitenkin voi yksinhuoltajien
tasa-arvoisuuden puolesta tehdä, on tehostaa elatusmaksujen
perintää ja valvoa aktiivisesti muun muassa näiden
velkojen vanhenemista sekä sitä, mikä on
lapsen oikeus opintoajan taloudelliseen tukeen molemmilta
vanhemmiltaan.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoroon, kun hän
huomautti, että täällä ei ole
muita kokoomuslaisia kuin ed. Satonen, totean, että kyllä täällä nyt
oli kaksi tai kolme naista. Tällaista se nyt on tämä tasa-arvo
tässä salissa. Mutta sitten asiaan.
En erityisemmin kannata niin sanottua prosenttitasa-arvoa 50/50,
40/60, koska minun mielestäni tasa-arvoa on nimenomaan
se, että itse kullekin paikalle valitaan paras ja sopiva.
Mutta ei tästä sen enempää.
Minun mielestäni Suomi on tasa-arvoinen vasta sitten, kun
me valitsemme piispaksi naisen, kun me valitsemme SAK:n puheenjohtajaksi
naisen, kun me valitsemme EK:n puheenjohtajaksi naisen. Elikkä meillä on
päteviä naisia, mutta milloin Ihalainen luopuu
naisen hyväksi tai milloin SAK:n suuret teollisuusliitot valitsevat
naisen SAK:n johtoon?
Toinen asia, mistä haluan puhua: Kun tässä salissa
on pidetty ihan hyviä puheenvuoroja perheen asemasta ja
lasten asemasta, niin nimenomaan kotona kasvatetaan ne asenteet,
jotka sitten yhteiskunnassa näkyvät myöhemmässä vaiheessa.
Tällä hetkellä todennäköisesti
emme kasvata tasa-arvoisia kansalaisia vaan asenteellisia kansalaisia.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen täällä käytti
puheenvuoron, jossa hän kommentoi aikaisempaa pitämääni
puheenvuoroa. Mieltäni lämmitti suuresti se, että hän
kiinnitti huomiota siihen ja muistutti meitä siitä,
että luterilaisella kirkolla niin kuin muillakin uskonnollisilla
yhdyskunnilla on määrätty riippumaton
asema uskonnonvapauslain perusteella suomalaisessa yhteiskunnassa.
Näin tietysti on, enkä halunnut tätä tilannetta
millään tavalla vääristää omalla
puheenvuorollani. Kysymys naisten pappeudesta ja naispappien asemasta
ja naispappien torjujien asemasta luterilaisessa kirkossa on kuitenkin
laaja ja vaatii selvennyksiä, että ymmärrämme,
mistä on kysymys, mistä keskustellaan ja mistä ei
keskustella.
Täällä viitattiin aikaisemmin eräässä puheenvuorossa
siihen, että suomalaisessa naisten ja miesten tasa-arvokehityksessä taustalla
on hyvin vahvasti koulutus, kansakoulujärjestelmä,
tyttöjen kouluttaminen, sitä kautta naisten nouseminen
koulutuksellisesti samalle tasolle miesten kanssa. Korkea koulutus
ei ole pitkään aikaan ollut enää vain
miesten etuoikeus, vaan myös naiset on koulutettu pitkälle.
Juuri tällaisesta koulutukseen liittyvästä kehityksestä yhtenä seurauksena
syntyi meillä luterilaisessa kirkossa Pohjolassa ja sitten
myös Suomessa keskustelu siitä, olisiko meidän
mahdollista kirkollisessa Raamatun tulkinnassa ymmärtää maailmaa
ja Raamattua niin, että kun meillä on yhtä koulutettuja
naisia niin kuin miehiäkin, niin tämä pappisvirka voitaisiin
avata myös naisille. Tämä koulutuksellinen
tasa-arvo oli siellä pohjalla olemassa, teologian kandidaatteja
ja maistereita oli sekä naispuolisia että miespuolisia,
vain toiset pääsivät kirkon johtaviin
pappisviran töihin. Tämän keskustelun
myötä sitten vihdoin vuonna 1986 kirkolliskokous
teki päätöksen pappisviran avaamisesta
naisille ja se päätös sitten täällä eduskunnassa
asianmukaisessa järjestyksessä vahvistettiin,
niin kuin lainsäädännössä mennään.
Nyt, kun kirkko on tämän päätöksen
tehnyt, niin tietysti kirkko voi myös purkaa sen. Kirkolla
on vapaus tehdä muutoksia kirkkolakiin, tehdä esityksiä muutoksista,
jotka sitten käsitellään eduskunnassa.
Ajatus siitä, että naispappeuspäätös
voitaisiin perua, on teoreettisesti kiinnostava ajatus. Se edellyttäisi
kirkolliskokouksessa kolmen neljäsosan määräenemmistöä,
ennen kuin se sieltä lähtisi eduskuntaan, ja se
edellyttäisi täällä myös
enemmistöä, ennen kuin se laki voisi tulla voimaan.
En usko, että realistisesti voidaan ajatella, että naispappeus
meillä peruttaisiin ja sitä kautta kirkon työelämän
pappeja koskeva alue siirtyisi pois tasa-arvolain ja työsyrjintälain
ja muun tämän normaalin työlainsäädännön
piiristä. Se on siellä ja pysyy ainakin toistaiseksi.
Ei voida ajatella, että jokin kysymys, esimerkiksi pappien
yhteistyö alttarilla, olisi vain kirkolle kuuluva opillinen
kysymys, vaikka muu työelämä olisi tasa-arvolain
piirissä. Ei voida tällaisia erillisiä asioita
siirtää kirkon opin piiriin, vaan koko työelämä on
nyt siellä tavallisen, normaalin lainsäädännön
ja normiston piirissä.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei saisi ajassa mennä taaksepäin,
mutta täs ku on kuunnellu, niin ennen oli toisin sen suhteen,
että ne työt, mitkä kuuluivat miehille
luontevasti, tekivät miehet, ja ne taas, mitkä naisille,
tekivät naiset. Ja en mä tiiä, tuolla
maalla ainakaan, oliko siinä mitään
pahaa. Ne naisille kuuluvat työt oli luontevia niille ja
miehille taas miesten työt.
Tänä päivänä puhutahan
paljon tasa-arvosta, joka on hieno asia. Ehkä naiset on
jo osittain menneet vähän liiankin pitkälle
siihen, että ruvetahan jo vaatimahan kaikis asiois tasa-arvoa.
Totuushan on näin, että tänä päivänäkin
ne asiat, mitkä miehiltä luontevammin menöö,
niin eikö siin oo ihan hyvä perheittenki sovun
kannalta, että ne teköö miehet ja naiset
teköö kotona ne askareet, mitkä naisilta
tuntuu paremmalt.
Täs on paljon puhuttu myös yksinhuoltajuudesta.
Oon itte ollut rapiat 10 vuotta yksinhuoltajana ja väitän,
että puolikivasti on menny, julkisuus on seurannu. Mutta
ei meidän kaikkia asioota pirä antaa yhteiskunnan
harteille. Kyllä meirän pitää itte
kunkin ottaa omasta niskasta kii. Eli kattotahan peilihin ja keskustellahan.
Ja vielä sen verran: Kyllähän totuus
on näin, että me miehet ollahan oikeita löpsyheikkiä naisihin
nähren. Me voirahan huonosti, eli kyllä meirän
pitäs avata suu ja mennä naapurin miehen kans
keskustelemahan, siitä avautuus moni nappi. Ja naisia pitää kadehtia
siinä, että ne osaa lörpötellä keskenänsä ja
ne pysyy henkisesti ehkä paremmassa trimmis.
Arvoisa puhemies! Ihan viimeiseksi sanoisin näin, että eikös
oo hieno asia, kuulkaa, me miehet, että naiset on huomattavasti
erimoisia kuin me miehet. Jos me oltaas lähellä toisiamma,
ei tästä tulisi yhtään mitään.
Jopa me miehet pantaas hamehet päälle, ja sehän
meiltä miehiltä ei luonnistu.
Ville Niinistö /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin ed. Miedon puheenvuoron
kannustamana huomiota siihen, että hallitusohjelmassa todetaan,
että miehillä ja naisilla on oltava yhtäläiset
edellytykset kaikilla elämän osa-alueilla, ja
tähän liittyen toteankin sen, että on
ehkä tarpeetonta korostaa, että miehet ovat tämänlaisia
ja naiset tämänlaisia, vaan pitää siirtyä siihen
aikaan, jossa ihmiset ovat ennen kaikkea yksilöitä.
Me kaikki olemme keskenämme erilaisia, miesten sisällä on
eroavaisuuksia, naisten sisällä on eroavaisuuksia,
ja jokaisen yksilöllisiä mahdollisuuksia valita
yksilöllinen elämä, elämänpolku,
oli hän nainen tai mies, pitää tukea.
Naisilla ja miehillä pitää olla kaikki
elämän eri osa-alueet täysin tasa-arvoisesti
ulottuvillaan jakamatta töitä miesten ja naisten
töihin, vaikka keskimäärin ehkä jotkut
työt ovat miehille yleisempiä kuin naisille. Tällaiseen
ei mitenkään yhteiskunnassa pidä pyrkiä,
vaan pikemminkin niitä esteitä pitää purkaa
aktiivisesti.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Olisin palannut ed. Kaltiokummun esille ottamiin
lähi- ja perheväkivallan ja ylipäänsä syrjäytymisen kysymyksiin.
Meillä on liian vähän kykyä poikkihallinnollisesti
käsitellä näitä syrjäytymiseen liittyviä kysymyksiä.
Lasten huostaanottojen määrä on rajusti
kasvussa, kotihälytysten määrä poliisille
on noussut parissa vuodessa 15 000:sta yli 17 700:aan.
Ne ovat erittäin vakavia viestejä siitä,
miten tarvitaan tätä sisäisen turvallisuuden ohjelmaa,
joka viime hallituksen aikana käynnistettiin. Sisäisen
turvallisuuden ministeriryhmässä kävimme
läpi opetusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
eri viranomaisten kanssa juuri puuttumista tällaisiin asioihin,
ennaltaehkäisyä sekä eri viranomaisten
parempaa toimintakykyä.
Tässä yhteydessä kiinnitän
huomion siihen, että tämän hallituksen
ohjelmasta en ole riittävää panostusta
löytänyt siihen, että tavoite sosiaalipäivystyksen
ulottamisesta koko maahan toteutettaisiin. Se olisi pikimmiten vietävä maan
kaikkien kuntamuotojen läpi alueellisesti. Tältä osin meillä on
vakavia epäkohtia.
Tommy Taberman /sd:
Herra puhemies! Olen kuunnellut, kuinka tasa-arvosta on puhuttu täällä ikään
kuin murheen murtamina, ikään kuin olisi kysymys
jostakin suuresta, syvästä kivusta. Tasa-arvohan
on mitä nautinnollisin asia. Siitä syntyy kaikki
se elämän ilo, jota me etsimme koko tämän
matkan ajan.
Tässä maailmassa on yksi iso työmaa,
jossa on jatkuvasti valtava työvoimapula. Sen työmaan nimi
on lemmen työmaa, rakkauden työmaa, ja se sopii
yhtä hyvin sekä miehille että naisille. Tämä valtava
... (Välihuuto eduskunnasta) — Siellä on
valtava vajaus kaiken aikaa.
Mieshän on tämän tasa-arvo-ongelman
ytimessä. Hirveän monella miehellä tuntuu
olevan tuskaa luopua siitä ylimääräisestä vallastaan. Olen
vuosien varrella suositellut miehille niin kutsuttuja naispäiviä.
Se on hyvin yksinkertaista. Kun aamulla tekeytyy naisen asemaan
ja viettää siellä päivän,
niin havaitsee, että ei se hääppöistä ole
se tarjonta siellä toisella puolella, mutta ennen kaikkea
oppii, että elämä on vähän
toisenlaista siitä kulmasta katsoen.
Meillä on edessä sellainen iso henkinen muutos,
siirtyminen alistamisen kulttuurista ylistämisen kulttuuriin.
Ja jos me aloitamme sen esimerkiksi aamuisella suudelmalla, itse
poimitun kukan ojentamisella, minä luulen, että tämä kansakunta
siirtyy aivan toisenlaiseen henkiseen ja taloudelliseen vaiheeseen
ja tilaan.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Näistä ed. Tabermanin rakkaudenjulistuksista
voin olla kyllä samaa mieltä.
Tämä hallituksen esitys laiksi eräiden
naisjärjestöjen valtionavusta on vain yksi pieni
osa tasa-arvoisuusasian edistämistä. Ja kun täällä ed.
Taberman kysyi, miksi tästä pitää niin
paljon puhua, totean, että kyllä meillä varmasti
on vielä todella paljon puhumista tasa-arvon suhteen. Nimittäin
naiset ja miehet eivät ole tasa-arvoisia tässä yhteiskunnassa.
Sen todentaminen tapahtuu vaikka millä tavalla, yhteiskunnasta
löytyy epäkohtia. Jotta tämä tasa-arvoisuus
voisi edistyä, se vaatii meidän miesten oman suhtautumisen
ja asenteiden muutosta. Siinä on varmasti vielä työtä.
Ed. Rajamäelle toteaisin, että sosiaalipäivystys,
uskoisin, etenee edellisen hallituksen tekemien päätösten
mukaisesti koko valtakuntaan ilman nykyisen hallituksen ohjelmassa
olevaa kirjausta. Juuri meidänkin alueellamme on neljä sosiaalipäivystäjää poliisilaitokselle
laitettu työhön, niin kuin ed. Rajamäki
hyvin tietää, kun on ollut itse sitä siellä myöskin
vetämässä.
Kaiken kaikkiaan palkkaepätasa-arvo on yksi, ylipäätään
yhteiskuntaan sijoittuminen toinen, ja työyhteisössä pätkätyöt
ja epäsäännölliset työajat
ja sitä kautta syrjäytyminen toimeentulosta ja
myöhemmin eläkkeestä on usein valitettavasti naisten
kohtalo.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Sen takia kannankin huolta sisäisen
turvallisuuden ministeriryhmää vetäneenä siitä,
että sosiaali- ja terveysministeriön puolella
ei vapaaehtoisjärjestelyin sosiaalipäivystyksen
ulottaminen koko maahan ole onnistunut. Se vaatii poliittista sitoutumista.
Jos pelkistetään, niin jos meillä on
väkivaltaa torilla, me saamme paikalle poliisin, tai jos talo
palaa naapurikorttelissa, tulee palokunta, mutta kun perheessä on
paha, kenelle soitetaan ja kuka tulee? Tämä on
vakava yhteiskunnallinen kysymys tässä maassa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki, istuva hallitus ei
ole muuttanut menettelyjä ja arvo-maailmaansa
tässä, eikä varmuudella tule suhtautuminen
näihin asioihin heikentymään. Siellä on
sosiaali- ja terveysministeriössä ykköshenkilönä ministeri,
joka on aiemmin vastannut tästä peruspalvelujen
tuottamisesta, mutta on hyvä, että tämä nousee
esille, koska me olemme tästä asiasta
periaatteellisesti samaa mieltä. Mutta sen kuvan antaminen,
että nykyinen hallitus hylkää sosiaalipäivystyksen
ja vähättelee sosiaalisia ongelmia, ei ole aivan
loppuun saakka harkittu.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Mä haluaisin vastata ed. Ville Niinistölle,
jos hän käsitti ja te käsitittä väärin
siinä mun äsköses puheenvuorossa, kun
mä sanoin ehkä virheellisesti, jottei naiset,
jos ne tykkää teherä miesten töitä, voi
niitä teherä ja päinvastoon mies voi
teherä naisten työtä sillon, kun sitä huvittaa,
ja näin poispäin, että siitähän
ei oo kysymys tasa-arvon suhteen. Reviiriä voirahan rikkoa
puolin ja toisin, ja mä luulen, niin kuin ed. Taberman
tuossa äsköön sanoo, jotta kaikki lempi
alakaa kukkimahan, kun henkisesti ollahan hyvässä vireessä, ja
tässä asiassa tämä asia pätee.
Yleiskeskustelu päättyi.