5) Hallituksen esitys laiksi opintotukilain muuttamisesta
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt esittelyssä oleva asia
vanhempien tulorajojen nostamisesta 30 prosentilla on toki eteenpäinmenoa,
mutta tälläkään esityksellä hallitus
ei puutu siihen oleelliseen epäkohtaan, joka on alle 20-vuotiailla
toisen asteen opiskelijoilla, itsenäisesti asuvilla sellaisilla.
Meillä opintotukijärjestelmän ehkäpä suurin
epäkohta on se, että poissa kotoa asuva täysi-ikäinen,
mahdollisesti hyvin usein toisella paikkakunnalla asuva toisen asteen
opiskelija, lukiossa tai useimmiten ammatillisessa oppilaitoksessa
oleva, joutuu elämään vanhempiensa varoilla.
Hän ei ole oikeutettu kunnolliseen opintorahaan, edes siihen
vähäiseen, mitä tällä hetkellä saa,
jos vanhempien tulot ovat edes normaalit. Nyt tietysti se, että nostetaan
vanhempien tulorajoja, helpottaa hivenen tilannetta, mutta miksikään
se ei muuta sitä perustavan laatuista ongelmaa, että täysi-ikäiset opiskelijat,
jotka asuvat itsenäisesti, jos he ovat alle kaksikymppisiä eivätkä opiskele
korkea-asteella, joutuvat elämään vanhempiensa
varoilla siitä huolimatta, että asuisivat toisella
paikkakunnalla, siitä huolimatta, että vanhemmat
eivät välttämättä haluaisi
tukea.
Siksi pidän tätä hallituksen esitystä tietenkin parannuksena
nykytilanteeseen, mutta kaikesta huolimatta kelvottomana ratkaisuna.
Kyllä nyt viimeistään pitäisi
korjata tämä opintotukijärjestelmän
ehkäpä suurin epäkohta. Itse asiassa
opintotuen kehittämisestä on tehty ohjelma tänä vuonna
opintotukiasiain neuvottelukunnan toimesta, ja toivoisin, että hallitus
perehtyisi niihin ehdotuksiin, joita huolella on tehty monipuolisesti
eri ministereiden ja eri järjestöjen yhteistyössä.
Siellä yksi esityksistä on nimenomaan tämä opintotukijärjestelmän
kehittäminen siltä osin, että nämä tulorajat
vanhempien osalta poistettaisiin.
Samaan asiaan on puuttunut myös valtiovarainvaliokunta
mietinnössään jo vuonna 2004. Eli tähän
ovat useat eri tahot puuttuneet, mutta näyttää siltä,
että hallituksella ei ole edelleenkään
halua pitää huolta näistä yleensä ammatillisissa
oppilaitoksissa, monesti myös lukioissa opiskelevista,
itsenäisesti asuvista, täysi-ikäisistä opiskelijoista.
Kysymys ei ole mistään valtavasta rahasta. Se
olisi arviolta 22 400 000 euroa, mitä maksaisi
tämä epäoikeudenmukaisuuden korjaaminen.
Sen vuoksi olenkin jättänyt lakialoitteen
asiasta rinnakkaisena tälle esitykselle niin, että hoidettaisiin
asia nyt kuntoon. Ei tehtäisi pientä, kosmeettista
parannusta, vaan annettaisiin täysi-ikäisille
opiskelijoille täydet oikeudet. Samaan lakialoitteeseen
olen myös lisännyt muita esityksiä niistä asioista,
joita nyt pitäisi saada pikaisesti kuntoon ja joista odotamme
hallitukselta toimia, kun hallitus on julistautunut opiskelijoiden ystäväksi.
15 prosentin tasokorotus opintorahaan on luvattu, mutta vieläkään
ei ole kerrottu meille, koska se tulee. Paikalla on ed. Heinonen,
joka kyselytunnilla kovasti kehui tätä päätöstä.
Haluaisin nyt kuulla hallituksen suunnalta, koska tämä kauan
kaivattu 15 prosenttia on tulossa. Tämä 15 prosenttiahan
ei tule sen vuoksi, keitä on hallituksessa, vaan sen vuoksi,
mikä oli opiskelijaliikkeen taistelu. Se oli opiskelijaliikkeen
voitto. Se ei ole yhdenkään puolueen voitto. Puolueiden piti
toimia niin kuin opiskelijaliike taisteli.
Muita epäkohtia, jotka hallituksen pitäisi
pikaisesti korjata, on muun muassa se, että asumistukea
ei saa kesäaikana, vaan edelleen ajatellaan niin, että opiskelijat
joutuvat jollain työnteolla tai muulla rahoittamaan asumisensa
kesäaikana. Asumislisä pitäisi ympärivuotistaa.
Lisäksi opintoraha pitäisi sitoa indeksiin, ettei
kävisi näin kuin nyt: 15 vuotta, noin 17 prosenttia
jäänyt hintatasosta, noin 35 prosenttia tulotasosta
jälkeen opintoraha. Kyllä pitäisi olla
niin, ettei näitä tappeluita jouduta
muutaman vuoden välein tekemään.
Siksi olenkin tehnyt rinnakkaislakiesityksen, jossa esitetään,
että tämä opintotukijärjestelmän suurin
epäkohta alle kaksikymppisten täysi-ikäisten,
itsenäisesti asuvien opintorahan osalta korjataan kuntoon
niin, että asumislisä ympärivuotistetaan,
niin, että opintoraha sidotaan indeksiin, ja niin, että 17
vuotta täyttävät, jotka menettävät
lapsilisän mutta eivät saa opintorahaa,
tulevat opintotuen piiriin niin, että jokainen
yli 17-vuotias opiskelija saa vähintään sen
lapsilisän verran eli sata euroa. Nyt tarvitaan hallitukselta kunnollinen paketti
opiskelijoiden hyväksi, ei vain yksittäisiä pieniä korjauksia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Opiskelijoiden perustoimeentulon parantaminen on
erittäin tärkeää. Ed. Arhinmäki
toi monia asioita esille, sellaisia toivottavasti hyvinkin nopeasti
korjattavia asioita. Kaikkea ei voi kerralla saada.
Vanhempain tulorajaa korotettiin viimeksi viime vuoden lopulla,
ja nyt sitten korotusprosentti on kaksinkertainen tässä lakiesityksessä.
Hyvä kuitenkin, että asteittain näitä parannuksia
saadaan. Myös puhuja odottaa mielenkiinnolla, että ehkä tämän
kuun lopulla saamme tarkennusta siihen, milloin opintorahaa aiotaan
sitten korottaa, mikä se ajankohta on. Kaikki puolueet
varmasti tämän esityksen hyväksyvät
ja toivovat tietysti, että tämä opintorahan
korotus tapahtuisi mahdollisimman nopeasti, onhan tämä opintorahan
taso laahannut jo vuosia jäljessä.
Toivottavasti hallitus ottaa huomioon opiskelijoiden asiat nyt
laajemminkin jatkossa, sillä opintojen pitkittymisen syy
ei ole yksinomaan nämä taloudelliset huolet, vaan
muun muassa korkeakoulujen riittämättömät
ohjausresurssit, eli henkilökohtainen ohjaus on jäänyt
liian vähälle. Tiedämme myös
sen, että tämmöinen lähiopetus
on puutteellista, sitä on liian vähän.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus tuo nyt esityksen vanhempien
tulorajojen nostosta. On hyvä, että nämä asiat
menevät nopeasti eteenpäin nyt, kun uusi hallitus
on aloittanut työnsä. Sikäli ed. Arhinmäen
lista rinnakkaislakialoitteessa olisi ollut itse asiassa jo aika
monen hallituskauden aikana mahdollisuus myöskin korjata
ihan demareiden omana työnä, joten sikäli
on ehkä hyvä, että siellä sukupolvi vaihtuu,
niin asiat etenevät.
Tällä saralla, niin kuin muillakin opetusministeriön
aloilla, on paljon tehtävää tällä vaalikaudella,
kuten seuraavallakin. On hyvä, että opiskelun
ja sen edellytysten hoitoon on vihdoinkin saatu vauhtia. Esityksessähän
kyse on siitä, että muualla kuin kotipaikkakunnilla
opiskeleville ammattikoululaisille luodaan todelliset mahdollisuudet
huolehtia toimeentulostaan. Nyt, kun työntekijöistä ja
ammatti-ihmisistä on jo pulaa, on tärkeää,
että koko potentiaalinen työvoima saadaan käyttöön.
Taloudellinen varmuus myös ammattiopintojen aikana lisää opintojen
houkuttelevuutta. Emme voi ryhtyä tässä yhteiskunnassa
itsepalveluyhteiskunnaksi, jossa jokaisen on ryhdyttävä työpäivän
jälkeen vielä remonttireiskaksi.
Tulorajojen nostossa on kyse lisäveron poistamisesta
vanhemmilta. Progression lieventäminen työtä tekeviltä keskituloisilta
vanhemmilta, jotka ovat kasvattaneet lapsensa niin hyvin, että nämä ovat
hakeutuneet koulutukseen, on todella hyvää politiikkaa.
Nämä nuoret saadaan jo varhain työmarkkinoille
tienaamaan ja maksamaan veroja.
Nykyhallitus on tarttunut nopeasti jo vuosikausia olemassa olleisiin
opintotuen ongelmiin. Ihmettelenkin, miksi näihin asioihin
ei ole tartuttu aiemmin. Ei ihme, että nuorten keskuudessa äänestysprosentti
on laskenut laskemistaan. On hyvä, että myös
opiskelijoiden tulorajoja nostetaan hallitusohjelman mukaisesti,
mieluiten vähintään 30 prosenttia. Opiskelua
valvotaan jo yhdellä tavalla eli opintopisteiden laskemisella. Miksi
ahkeraa opiskelijaa, joka etenee suunnitelmien mukaan opinnoissaan
ja käy lisäksi töissä, rangaistaan
valvomalla itse asiassa tulorajoja lainkaan?
Opiskelijoiden tulorajojen nosto ja opintorahan taso ovat jääneet
jo vuosia junnaamaan paikallaan. Ei voi olla niin, että vain
varakkaiden lapset ovat opiskeluaikana vapaita köyhyysvankilasta.
Myös muille pitää antaa mahdollisuus omalla
työnteolla parantaa omaa ja perheen toimeentulotasoa sekä hankkia
samalla arvokasta työkokemusta. Ei pitäisi opettaa
ihmisiä siihen, että toimeentulo on aina yhteiskunnan
armopalojen varassa. Opintoaikaisen tulokaton lisäksi myös
työnteon ja sen rahan, mitä voi varata säästämiseen
tulevaisuutta varten, pitäisi aina näkyä myös
kukkarossa, muuten sieltä voi löytyä pelkkä matti.
Tätä yritämme tässä hallitusohjelmassa nyt
eteenpäin viedä.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensin totean ed. Karhuvaaralle, että edelleen
arvostan sitä suurta huomiota ja sitä suurta arvoa,
jota kokoomus antaa minulle. Minä vasemmistoliiton ensimmäisen
kauden kansanedustajana olen myös ed. Karhuvaaran mielestä pystynyt
torppaamaan monia asioita oppositiosta ja eduskunnan ulkopuolelta, ja
minä olen myös ollut vastuussa en vain vasemmistoliiton
vaan sosialidemokraattien politiikasta. Mutta ehkä tämä näyttää tietä kohti
tulevia ja suurempia tehtäviä.
Mutta kysyn ed. Karhuvaaralta: Mikä on logiikka hallituksen
esityksessä? Miksi täysi-ikäiset korkeakoulussa
opiskelevat voivat saada täyttä opintorahaa riippumatta
vanhempien tuloista? Miksi itsenäisesti asuvat, lukioissa
tai ammatillisissa oppilaitoksissa käyvät täysi-ikäiset
opiskelijat eivät voi saada opintorahaa, vaan joutuvat
edelleen tämän hallituksen esityksen jälkeenkin
elämään vanhempien tulojen varassa, (Puhemies
koputtaa) vaikka olisivat toisella paikkakunnalla, vaikka vanhemmat
eivät tukisi? Eikö tämä ole
epäoikeudenmukainen tilanne? Eikö nyt hallituksen
pitäisi nimenomaan lähteä korjaamaan
asia niin, että riippumatta opintoasteesta ...
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Arhinmäki, vastauspuheenvuorojen määrään
vaikuttaa suoraan se, pysytäänkö aikataulussa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on hyvä lakiesitys,
ja tämä lakiesityshän annetaan todellakin
siltä pohjalta, mitä me eduskunnassa viime joulukuussa
budjettia hyväksyessämme päätimme,
eli päätimme rahoittaa tälle vuodelle
alkavaksi tämän toisen asteen (Ed. Gustafsson:
Näin on!) vanhempien tulorajan lievennyksen 30 prosentilla.
Tämä on myös looginen jatke sille työlle,
mitä muuten teimme viime kaudella opiskelijoiden aseman
parantamiseksi. Merkittäviä etappejahan siinä käytiin
yhdessä opiskelijajärjestöjen kanssa
neuvotellen ja heidän priorisointijärjestystään
noudattaen.
Ensin eduskunta paransi asumislisää merkittävällä tavalla
eli ne, ketkä tämän tuen piirissä olivat,
saivat noin 30 euron kuukausittaisen korotuksen asumislisään.
Tämä oli opiskelijajärjestöjen
prioriteetti numero yksi. Sen teimme. Sen jälkeen prioriteetti
numero kaksi: menimme tänne toisen asteen puolelle, lievensimme
tulorajoja 15 prosenttia. Nyt tuli sitten kolmas vaihe eli edelleen
tämän 15 prosentin jälkeen menimme tähän 30
prosentin lieventämiseen, eli suunta oli oikea. Nämä olivat
tärkeitä toimenpiteitä, ja niistä olen iloinen.
Seuraava looginen toimenpide, jota sosialidemokraatit ovat kannattaneet,
onkin tämä opintorahan puolella operointi. Eli
nyt olemme operoineet sekä asumislisän puolella
että hallituksen toimesta opintolainan puolella, ja nyt
sitten tämä opintoraha tulee kyseeseen. Toivon
todellakin, niin kuin täällä muun muassa
ed. Kähkönen jo kyseli aiemmin, että toivottavasti
sitten tämä opintoraha tulee luvatusti 15 prosentilla
nousemaan jo ensi vuoden alusta, niin kuin hallituspuolueet ovat
hivenen väläytelleet. Mutta vielä sitä lopullista
totuutta meille oppositiossa ei ole kerrottu, näinkö käy.
Mutta toivon todellakin, että niin tulee sitten käymään.
Se, mitä sosialidemokraatteina haluamme kuitenkin korostaa,
on, että tämä 15 prosenttia sinänsä on äärimmäisen
tärkeä ja hyvä. Mutta se, mihin pitää jatkossa
kiinnittää huomiota, on toisen asteen opiskelijoiden
asema erityisesti. Tämä on hyvä paikkaus
nyt, mitä tässä tapahtuu, mutta sen lisäksi
toisen asteen opiskelijoiden opintorahan taso on pienempi kuin korkea-asteen
opiskelijoiden opintorahan taso. Tämä on epäkohta,
johon täytyy voida jatkossa puuttua.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys opintotukilain muuttamisesta
siten, että vanhempien tulorajoja nostetaan 30 prosentilla
alle 20-vuotiaiden muiden kuin korkeakouluopiskelijoiden vanhempien osalta,
on paikallaan ja tulee kyllä yllättävän
ripeästi. Edellisellä vaalikaudella korotimme
näitä tulorajoja kaksi kertaa sen 15 prosenttia,
ja tätä työtä nyt jatketaan.
Toisen asteen koulutuksen luonteen muuttuessa siten, että jonkin
verran tämä oppilaitosverkosto keskittyy, kaivataan
sitten aikanaan isompaa opintotuen muutosta. Niukkojen resurssien vallitessa
meidän on edettävä vaiheittain. Edellisellä vaalikaudella
me ed. Viitasen kanssa lupasimme olla takuumiehinä toisen
asteen opiskelijoiden osalta. Sitä me teimme, ja nyt olen
luvannut kyllä myöskin tällä vaalikaudella
tätä työtä jatkaa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Viitanen luetteli useita hyviä vaiheita,
joita on tehty, ja kokoomus nyt toteuttaa näistä sen tärkeimmän
eli opintorahan korotuksen ensi vuonna.
Tämä tänään käsittelyssä oleva
asia on asia, josta täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen.
Kokoomuksen tultua hallitukseen opintorahan korotus on toteutumassa
ja se toteutuu ensi vuonna, näin ministeri Wallin meille
viime torstaina kertoi.
Tänään lähetekeskustelussa
on erittäin tärkeä osa kokonaisuudistusta,
joka on myös kirjattu hallitusohjelmaan, ja tänään
siis keskustellaan vanhempien tulorajojen korotuksesta kustannustason
muutosten perusteella.
Olen ed. Arhinmäen kanssa täysin samaa mieltä,
että yksi selkeä epäkohta opintotukijärjestelmässä on
ollut tämä vanhempien tulojen vaikutus lasten
opintotukeen tai itse asiassa osaltaan myös aikuisten opintotukeen.
Ongelma on ilmennyt erityisesti alle 20-vuotiaiden itsenäisesti
asuvien toisen asteen opiskelijoiden kohdalla. Ongelmia aiheutuu
etenkin silloin, kun vanhemmat eivät kykene rahoittamaan
taikka eivät halua rahoittaa täysi-ikäisen,
siis jo 18-vuotiaan, lain mukaankin jo itsestään
täyden vastuun kantavan ihmisen opiskelua, kotoaan poissa
asuvan opiskelijan arkea ja opiskelua. Tämä ongelma
on ollut erittäin merkittävä etenkin
haja-asutusalueilla, joilla nuoren on ollut pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle
saadakseen esimerkiksi ammatillista perusopetusta. Näin
on vaikeutunut opiskelijan toimeentulo ja arki huolestuttavasti.
Tämä asia on minustakin syytä huomioida
nyt käynnistynyttä kokonaisuudistusta eteenpäin
vietäessä. Ministeri Wallinhan totesi ja lupasi
viime viikolla uudistaa hallitusohjelman mukaisesti opintotukijärjestelmää kokonaisuutena
kannustavampaan suuntaan.
On enemmänkin kuin tärkeää ajantasaistaa
ja päivittää tätä opintotukikokonaisuutta
niin, että se mahdollistaa täysipäiväisen
opiskelun mutta antaa kuitenkin myös työkokemuksen
hankkimiseen ja työn tekemiseen ja lisäansioiden
hankkimiseen mahdollisuuden mutta ennen muuta kannustaa siihen,
että nuoret valmistuisivat mahdollisimman nopeasti.
Arvoisa puhemies! Haluankin kannustaa muutoksiin ja uudistuksiin
pystyvää uutta sinivihreää hallitusta
etenemään tässä tärkeässä työssä jo
nyt kiitoksia saaneella linjalla.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliselle, äsken puhuneelle ed.
Heinoselle totean, että tähän asti tämä istuva
hallitus on ollut sinivihreä mutta ilmeisesti se on nyt
pelkästään sininen, koska ed. Heinosen
mukaan siellä ei ole muita puolueita kuin kokoomus.
Arvoisa puhemies! Opintotukea on kehitetty järjestelmällisesti
viime vaalikaudella. Aivan viime vaalikauden alussa opiskelijajärjestöjen pyynnöstä
tehtiin
asumislisän vuokrakattoon korotus. Se toi opiskelijoiden
arkeen erittäin merkittävän parannuksen.
Sen jälkeen opintolainaan, joka on toinen elementti tässä opintotukikokonaisuudessa,
luotiin aivan uusi verovähennysoikeus. Kolmantena alle
20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden vanhempien opintorahaan
oikeuttavien tulojen rajoja nostettiin ensiksi 15 prosentilla, ja
nyt käsittelyssämme on esitys, jolla noita tulorajoja
nostetaan 30 prosentilla. Voidaan sanoa, että kaikkia näitä kolmea
elementtiä, joista opintotuki muodostuu — opintoraha,
asumislisä, opintolaina — viime vaalikaudella
on järjestelmällisesti parannettu.
Seuraava askel, arvoisa puhemies, on se, että opintorahaan
tulee tehdä tasokorotus, 15 prosentin korotus, joka oli
lähes kaikkien puolueiden vaaliohjelmassa ja joka on kirjattuna
myös hallitusohjelmaan. Me sosialidemokraatit lähdemme siitä,
että tuo korotus tulee tehdä 1.1.2008. Ed. Heinoselle
totean, kun hän on ensimmäisen kauden kansanedustaja,
että se, että ministeri Wallin täällä meille
kertoi, että on hänen tavoitteissaan saada tuo
uudistus toteutettua tammikuussa, ei vielä tarkoita sitä,
että hallitus sen toteuttaa. Ensiksi pitää onnistua
saamaan uudistukseen rahat. Mutta me annamme kaiken tukemme sille,
että tuo uudistus tehdään tammikuun alussa.
Sen lisäksi toivomme hallitukselta toimenpiteitä.
Niin kuin ed. Arhinmäki täällä totesi,
toisen asteen opiskelijat ovat tämän käsittelyssä olevan
uudistuksen jälkeenkin edelleen heikommassa asemassa, ja
(Puhemies koputtaa) toivomme, että heidän opintorahaansa
voidaan vielä tämän vaalikauden aikana
erikseen korottaa.
Puhetta ryhtyi johtamaan toinen varapuhemies Johannes
Koskinen.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hieman apupuolueen asemasta, keskustan näkövinkkelistä.
Opintososiaaliset asiat tulevat varmasti olemaan tämän
hallituskauden, neljän vuoden, yksi tärkeimmistä asioista.
Olemme vasta alkutaipaleella näissä asioissa.
Hallituksen esitys vanhempien tulorajojen nostosta on todellakin
tervetullut niin korkeakoulu- kuin toisen asteen opiskelijoidenkin
rahapussin kannalta. Olen harrastanut hieman opintotuen rahallisten
tukimuotojen vertailuja niin, että kun korkeakouluopiskelija
saa opintorahaa, asumislisää 460 euroa kuukaudessa,
niin sillä ei paljon juhlita. Tänäänkin
täällä on puhuttu siitä, että kokopäiväiseen
opiskeluun pitäisi meidän turvata mahdollisuus,
mutta kun tiedämme, mikä tämänpäiväinen
tilanne on, niin myöskin seuraavat opintososiaaliset asiat
ja etuudet pitäisi suunnata opintorahan tasokorotukseen
mutta myöskin opiskelijan vapaan tulon tulorajan korotukseen,
niin että jopa 30 prosentista voitaisiin puhua. Se tietäisi
vuodessa sellaista 3 000 euron lisäystä opiskelijan
kukkaroon. Jos silloin puhuttaisiin esimerkiksi helsinkiläisen
opiskelijan lopullisista kuukausituloista, kun veroprosentiksi otetaan 12,5,
niin käteenjäävä osuus olisi
1 253 euroa ja pikkuhiljaa aletaan puhua suhteellisesta
mahdollisuudesta kokopäiväiseen opiskeluun.
Opiskelijan vapaan tulon rajan korottamisen suhteen on paljon
perusteluja seuraavissa uudistuksissa, koska tiedämme,
että opiskelijat tarvitsevat hyvää työkokemusta
ja jalansijaa myöskin työmarkkinoille, mutta ennen
kaikkea se antaa hyvän pohjan sille, että omista
tuloista ja omasta taloudesta pikkuhiljaa myöskin lähdetään
itsenäisempään suuntaan eikä ainoastaan
olla toisen kukkarolla koko ajan. (Puhemies: 2 minuuttia!) Opintososiaaliset
asiat tulevat varmasti olemaan yksi tärkeimmistä asioista
hallituskauden aikana.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tämä on
hyvä hallituksen esitys ja tämän esityksen
tarkoittamia päätöksiä sinänsä tuskin
kukaan tässä salissa aikookaan kritisoida. On hyvä varmaan
myös todeta se, että tämä esityshän
perustuu nimenomaan eduskunnan viime jouluna tehtyyn budjettisopuun,
sekä valtiovarainvaliokunnan tiede- ja sivistysjaoston
työhön että erityisesti siihen kokonaisuuteen,
jonka silloiset hallituspuolueet neuvottelivat. Siinä yhteydessä he
tulivat siihen tulokseen, että tämä toisen asteen
opiskelijoiden vanhempien tulorajojen korotus on yksi niistä kiireellisimmistä asioista,
joille
voidaan jotain tehdä.
Tässä keskustelussa on myös asiallisesti
tullut esiin niitä tarpeita, joita erityisesti kotoaan
pois muuttaneilla täysi-ikäisillä ihmisillä on,
ja on varmasti hyvä, jos valiokuntakäsittelyssä eduskunta
linjaa, mitkä ovat tärkeimpiä ja kiireellisimpiä asioita
korjata näiden opiskelijoiden osalta. On aika pitkään
ollut sellainen traditio, että valtaosa opiskelijoiden
asemaan, opintososiaalisiin etuuksiin liittyvistä korjauksista
on tehty eduskuntalähtöisesti sekä viime
kaudella että sitä edellisellä kaudella.
Siinä mielessä on hyvä, että nyt
opiskelijoiden opintorahan 15 prosentin korotus on kirjattu nimenomaan
hallitusohjelmaan, että se on katsottu niin tärkeäksi
asiaksi, että tehdään päätöksiä hallituslähtöisesti,
vaikka sinänsä on tietenkin hienoa, että eduskunta
on ollut sitten näissä asioissa aktiivinen, kun
hallitukset ehkä ovat näitä asioita hieman
laiminlyöneet. Yhdyn niihin toiveisiin, joita täällä on
esitetty, että saataisiin tehtyä päätös,
jossa tämä 15 prosentin korotus tulisi voimaan
nimenomaan 1.1.2008. Siitähän päätetään
hallituksen kehysriihessä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa herra puhemies! Oli mukava kuulla, että ed.
Heinonen antoi täyden tukensa siinä kysymyksessä,
että alle 20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden epäoikeudenmukainen
kohtelu opintorahassa saadaan kuntoon. Uskon, että tämä tarkoittaa
myös sitä, että ed. Heinonen ja koko
kokoomus hänen mukanaan tukee tätä tämän
hallituksen esityksen rinnalle tehtyä lakialoitetta, jossa
esitetään tätä. Nyt täällä eduskunnassa
on, aivan kuten ed. Sinnemäki sanoi, mahdollisuus tehdä se
päätös hallituksen esityksen sijaan,
joka on eteenpäinmenoa mutta jää vajavaiseksi,
niin että hoidetaan kuntoon tämä kaikkein
isoin epäoikeudenmukaisuus. Samaan aikaan pitäisi
tehdä kokonaiskatsaus tähän opintotukeen,
(Puhemies koputtaa) ja siihen liittyy erityisesti tämä indeksiin
sitominen, ettei tästä 15 prosentista, mikä nyt
on tarpeellinen ja tärkeä, jouduta muutaman vuoden välein
käymään sitä tappelua, vaan
opiskelijat saavat sen, mitä heille kuuluu, sitä mukaa
kuin yleinen tulokehitys nousee ja sitä mukaa kuin hinnat
nousevat.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa edellä ed. Sinnemäen — meinasin
sanoa: ministeri Sinnemäen — puheenvuorossa ihan
hyvin käytiin juuri läpi tämä historia
siitä, että nämä muutokset ovat
olleet nimenomaan eduskuntavetoisia. Oikeastaan alun perin pyysin
tämän puheenvuoron ed. Heinosen puheenvuoron aikana todetakseni
hänellekin, kun hän kovasti puhui, että tämä on
nyt kokoomuksen suuri uudistus, että muistuttelisin siitä,
että kyllähän kokoomuksellakin tämä kulttuuriministerin
salkku eräissä hallituksissa oli pitkään
ja silloinkin niitä uudistuksia, joita tehtiin, tehtiin
nimenomaan eduskuntavetoisesti. Muun muassa silloin kun tehtiin tähän
asumislisään järjestelmämuutos,
eduskunta nosti opetusministerin esittämän tukiprosentin 10
prosentilla 80:aan kuunnellen opiskelijajärjestöjen
toiveita. Tämä on tämmöinen
jännä historia, mikä tässä on,
ja siinä mielessä tässä varmaan
ihan turha minkään puolueen henkseleitä on
paukutella nyt ihan kokonaisuudessaan, että vain yksin
me voisimme saada jotakin aikaan.
Mutta, kuten todettu, sosialidemokraatit pitivät omassa
vaaliohjelmassaan hyvin tärkeänä tätä 15:tä prosenttia,
ja siitä muuten osittain kiitos myös kaikille
opiskelijajärjestöille, että kaikki puolueet
ottivat tämän 15 prosentin tavoitteen hyvin vahvasti
omiin hallitusohjelmiinsa. Aktiivisuus palkitaan, ja oli hienoa,
että nuoret ihmiset ovat barrikadeilla vaatimassa oikeuksiaan,
ja me kuuntelimme. Uskon, että hallitusohjelmatasoinen
kirjaus tästä olisi tullut, oli se hallitus minkä värinen
tahansa tässä suhteessa.
Mutta jos saa, puhemies, tähän loppuun ottaa yhden
asian, mikä on tärkeää huomioida
tässä yhteydessä, kun keskustelemme opiskelijoiden mahdollisuuksista
opiskella: Olen ollut siitä tyytyväinen, että tänään
on pistetty hallituksen taholta selkeä kannanotto, että näitä lukukausimaksuja
ei lähdetä tällä kaudella edistämään
suomalaisten opiskelijoiden osalta. Mutta se, mikä tässä nyt
se riski sitten tietenkin on, on se, että kun olemme valitettavan
paljon nyt saaneet taas viime päivinä yliopistomaailmaan
elinkeinoelämästä ja muualta tulevaa
tietynlaista vyörytystä siitä, kuinka
hyvä juttu olisivat lukukausimaksut — mitä en
koskaan ole oikein ymmärtänyt, mitä hyvää niissä olisi
ollut — niin tämä vyörytys ja henki
on valtava saada tämäntyyppistä kehitystä yhteiskunnassa
eteenpäin. Kyllä minä vähän
nyt tässä tilanteessa ehkä harkitsisin
myös tätä hallitusohjelmaan kirjattua
kokeilua lukukausimaksujen avaamisesta ulkomaisille opiskelijoille, koska
se antaa osaltaan taas signaalin sinne, että emmeköhän
me tätäkin ole nyt kokeilleet ja menemme tässä eteenpäin
ja laajennamme. (Puhemies: 2 minuuttia!) Tätä en
missään tapauksessa, arvoisa puhemies, halua nähdä tulevaisuudenkuvana.
Ehdoton stoppi!
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä toisen asteen alle
20-vuotiaiden opiskelijoiden vanhempien tulojen vaikutuksen lievennys
opintorahaa myönnettäessä on erittäin
tärkeä parannus. On ollut huutava vääryys,
että toisen asteen opiskelijat ja korkeakouluopiskelijat
ovat olleet näin eriarvoisessa asemassa, että toisella
asteella opintoraha on laskenut vanhempien tulojen, jo näin
pientenkin tulojen, vuoksi mutta korkeakouluissa ei. Tämä ei
ole myöskään kannustanut toisen asteen
opintoihin, vaikka juuri monista ammattityöntekijöistä on
kovin tarve yhteiskunnassa.
Eräs näkökulma, jonka haluan esiin
ottaa, on se probleema, että näistä vanhempien
tulojen vaikutuksista huomioidaan bruttotulot. On selvää, että ei
voida huomioida kaikkia perheiden lainoja, mutta oikeasti tulorajat
eivät kerro suinkaan koko totuutta perheiden mahdollisuudesta
tukea lastensa opiskelua. Karmaisevimpia esimerkkejä on
muun muassa laman ajalta ylivelkaantuneiden perheiden lasten tilanteista.
On ollut tilanteita, joissa perhe on jopa joutunut myymään
asuntonsa ja muuttamaan pienempään, jotta on voinut
lapsensa kouluttaa. Tällaista ei tänä päivänä mielestäni
pitäisi tapahtua. Tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet
ovat siis vielä tänä päivänäkin kaukana.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että opiskelijoiden
asemaa alettiin viime kaudella todella parantaa, esimerkkinä nämä tulorajojen
lievennykset, opintolainan ehtojen parantaminen, ateriatuen nostot
ja ennen kaikkea asumislisän vuokrakaton korotus. Hyvää on
myös se, että tämä nykyhallitus
on luvannut jatkaa työtä opiskelijoiden aseman
parantamiseksi ja nostaa vihdoinkin opintorahaa ja vuosittaisia
tulorajoja. Toivottavasti nämä parannukset vain
tulevat pian.
Opiskelijat ovat edelleen yhteiskunnan yksi köyhimmistä ryhmistä,
ja tarvitaan näiden esitettyjen toimien jälkeenkin
lisää parannuksia opiskelijoiden asemaan. Toivoisin,
että tämä vanhempien tulojen vaikutus
poistettaisiin kokonaan, samoin asumislisän ympärivuotistaminen olisi
tarpeen, kesäaikaakaan kun ei voi elää ilman
asuntoa. Eräänä erityisen kipeästi
kaivattuna tarpeena olisi laman aikana leikatun lapsikorotuksen
palauttaminen opintorahaan. Tämä auttaisi niitä kaikkein
pienituloisimpia perheellisiä opiskelijoita.
Arvoisa puhemies! En yleensä harrasta muiden puolueiden
piikittelyä, mutta koska ed. Heinonen otti kaikista opiskelijan
asemaan tulevista parannuksista kunnian vain kokoomukselle, niin muistutan
kuitenkin siitä, että viimeksi kun kokoomuslaiset
olivat opiskelija-asioiden vallan kahvassa kiinni, silloin leikattiin
opintoetuuksia.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Nyt on ehkä ihan
turha lähteä tällaiseen tietynlaiseen
kilpalaulantaan, kuka on tehnyt eniten asioita viimeisten vuosien
aikana. Minun mielestäni tämä uudistus,
mitä nyt ollaan tekemässä, on erinomainen
yksi askel siinä pitkässä ketjussa, mitä pitää tehdä.
Mutta täytyy myöskin teidän, arvoisan
opposition, nähdä, että hallitusohjelma
on tällä sektorilla erittäin hyvä,
kun ollaan korottamassa opintorahaa ja ollaan tulorajoja myöskin
nostamassa. Tämä menee juuri siihen oikeaan suuntaan,
mihinkä pitää mennä. Onhan se
aika ihmeellistä, että jos ahkerasti opiskelee
ja sen jälkeen vielä haluaa tehdä töitäkin,
niin siinä tapauksessa rangaistaan niistä asioista.
Nyt olisi minun mielestäni aika keskustella hyvinkin
tarkasti, mikä tämä kokonaisuudistus sitten
tulee olemaan. Mehän olemme tehneet esityksen, että olisi
kenties vieläkin suurempi opintoraha sen aikaa, mikä on
keskimääräinen opintoaika, ja sen jälkeen
lainapainotteisuus kasvaisi, jolloin tulisi vielä lisää kannustavuutta
tähän opiskeluun, mutta jos samanaikaisesti haluaa tehdä työtä ja
opiskella ahkerasti, niin siihenkin kannustetaan. Niin ei ole tapahtunut
viime vuosina. Eli suunta on hyvä, ei kritisoida toisiamme, vaan
tehdään vielä paremmiksi nämä asiat.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Anni Sinnemäki käytti
jälleen täällä loistavan puheenvuoron,
niin kuin aina, hän on erinomainen puhuja. (Ed. Pulliainen:
Loistava kansanedustaja puhuu aina loistavia! — Ed. Viitanen: Pulliainenkin
puhuu ihan hyvin yleensä!) Hän esiintyi siis totuuden
puhujana. Eli viime vaalikaudella opiskelijoitten asemaa parannettiin
niin terveydenhuollon, asumislisän, ateriatuen kuin vanhempien
tulorajojenkin korottamisen osalta.
Totta on, että laiskanläksyksi jäi
opintotukiasia. Sekin oli sitten vakaassa harkinnassa, ja lähestulkoon
kaikki puolueet sillä propagoivat, myöskin demarit
ennen vaaleja, niin että se oli kyllä hyvässä hoidossa,
ja opiskelijajärjestöt olivat tässä todella
vakuuttavalla tavalla myöskin asiaansa edistämässä.
Eli edellinen eduskunta nimenomaan eduskuntana on tämän
nyt käsiteltävän hallituksen esityksen
takana. Tämähän siis heijastuu ja kumpuaa
viime eduskunnan päätöksistä ja
tahdosta.
Sitten aivan lopuksi haluan yhtyä niihin mielipiteisiin,
jotka lähtevät tavoittelemaan opiskelijoiden vapaan
tulon ylärajan korottamista. Se on kyllä aiheellinen
asia. Myöskin ed. Jaskari käytti äsken
aika hyvän puheenvuoron siitä, millä tavalla
voitaisiin esimerkiksi koettaa motivoida opiskelijoita valmistumaan
nykyistä nopeammassa rytmissä kuitenkaan huonontamatta
heidän taloudellista asemaansa oleellisesti tai ollenkaan.
Tällaisia porkkanoita kyllä kaivataan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta on hienoa, että kansallinen
kokoomus nauttii täydellisesti hallituksessa olostaan,
mutta joudun huomauttamaan ystävällisesti, että te olette
vähemmistöosakkaana tässä hallituksessa, että enemmistöltäkin
tarvitaan mielipide siihen, että te saatte hienoja ajatuksianne
läpi.
Toisekseen minä haluaisin tässä keskustelussa
kiinnittää huomiota siihen, että täällä on
pohdiskeltu eduskuntavetoisuutta ja sitä, että se
olisi jotenkin ongelma. Minusta on valtavan hieno asia, että jotkut
asiat eduskuntavetoisesti etenevät. Sehän tarkoittaa
sitä, että täällä on
jopa mielekästä istuskella muutama kymmenen vuotta kyttäämässä,
koska se veto taas tulee päälle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
hyviä ja mielenkiintoisia puheenvuoroja tärkeästä asiasta.
Yhdyn itse myöskin siihen, että opiskelijajärjestöt
ovat hyvin kiitettävällä tavalla pitäneet
niin hallituksen ministereitä kuin nimenomaan meitä kansanedustajia eri
puolueista ajan tasalla. Itsekin opiskelijan isänä tiedän
asian tärkeyden, ja minä haluan luottaa tässä hallitusohjelman
kirjattuun sanaan ja odotan, että sitä kautta
opintotuki nousee. Nämä tulorajat, mitä tässä nostetaan,
niin vapaan tulon osalta kuin vanhempien tulon osalta, ovat hyvä asia.
Toivon, että näin autetaan opiskelijoita siten,
että valmistumisetkin voisivat tapahtua.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Vanhempien tulorajojen olemassaolosta voidaan sanoa,
että se on kuin muinaisjäänne jostain
kaukaa, koska mikäänhän ei takaa, että niin
sanottu hyvätuloinen vanhempi, joka ei ole tässä tapauksessa
edes keskituloinen, todella pystyy tai kykenee maksamaan tai edes
haluaa maksaa lapsensa opinnot. Siltä osin meillä on
kyllä tässä vielä tehtävää.
Mutta toisaalta voidaan lähteä katsomaan tätä meidän
hallitustamme ja myöskin koko eduskuntaa. Meillähän
on erittäin voimakas ja hyvä, positiivinen henki
lähteä parantamaan opiskelijoiden asemaa, ja oikeastaan
konkreettisin esimerkki voidaan ottaa hallitusohjelmasta, jossa
on selkeitä parannuksia opiskelijoiden asemaan. Eli näen,
että meillä on erittäin hyvät
mahdollisuudet parantaa todella opiskelijoiden tilannetta, koska
selkeä, yhtenäinen tahtotila on olemassa.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä opiskelijoiden aseman
parantaminen on maratonjuoksu, ja haluaisin todeta ed. Jaskarille, että viime
vaalikaudella aloitettiin tuo juoksu: tehtiin tiettyjä parannuksia
asumislisän osalta muun muassa ja luotiin lainasubventio
eli verovähennysoikeus opintolainaan, nostettiin vanhempien
tulorajoja. Nyt tällä vaalikaudella on iloista
huomata, että hallitusohjelmaan on kirjattu seuraavat parannukset.
Silti väitän, että maaliin ei vielä päästä tämänkään
vaalikauden jälkeen, koska parannettavaa riittää niin
paljon.
Oppositiossa totta kai tuetaan hallitusohjelman kirjausta opintorahan
nostamisesta ja vapaan tulorajan nostamisesta, mutta se suuri huoli,
joka oppositiossa on, on siitä, milloin nämä uudistukset
tapahtuvat, koska sitä ei ole kirjattu hallitusohjelmaan.
Siitä olemme yrittäneet kysyä hallituksen
eri edustajilta, niin pääministeriltä,
valtiovarainministeriltä kuin kulttuuri- ja urheiluministeriltä,
ja vastausta ei ole vielä tähän päivään
mennessä tullut. Tässä on suuri huoli, koska
me oppositiossa, erityisesti sosialidemokraatit, näemme,
että tuo uudistus tulee toteuttaa 1.1.2008 alkaen.
Sitten aivan lopuksi, puhemies, haluan vaan todeta sen, kun
täällä on keskusteltu myös opintotukijärjestelmän
kokonaisuudistustarpeesta, että se on totta, että meidän
opintotukijärjestelmämme on erittäin
monimutkainen, sekava, siellä on paljon porsaanreikiä ja
se pitää uudistaa, mutta toivon, ettei tämä hallitus
lähde uudistamaan sitä kokoomuksen opintotukimallin
mukaisesti, koska se ei ole minusta se tie, johon meidän
pitää lähteä, se, että osa
opinnoista pitäisi suorittaa lainalla, eikä myöskään
se, että yliopisto-opiskelijat ja ammattikorkeakouluopiskelijat saisivat
eri määrän opintorahaa. En missään
tapauksessa kannata tätä mallia ja toivon, ettei
se ole uudistuksen lähtökohta.
Keskustelu päättyi.