Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! I februari 2008 utropade sig Kosovo
självständigt och i april 2008 ingicks ett stabiliserings-
och associeringsavtal mellan Europeiska gemenskaperna och deras
medlemsstater, å ena sidan, och Republiken Serbien å andra
sidan. Det är en blandning av bestämmelser som
hör till medlemsstaternas och till Europeiska unionens
behörighet.
Hittills har EU parlamentet och 18 stater ratificerat avtalet,
men först nu tre år senare når ärendet
Finlands riksdag. Och först i höst kommer det upp
till andra behandling i riksdagen och ytterligare åtta
länder återstår. Vägen har varit
lång just på samma sätt som Serbiens
vandring tillbaka till skaran av demokratiska europeiska länder är.
Få här i riksdagen har säkert läst
alla de sidor propositionen omfattar, men det handlar om Serbiens
tillnärmning av landets lagstiftning till EU-regelverket,
om att stödja Serbien för en övergång
till en fungerande marknadsekonomi samt att stegvis utveckla frihandelsområdet
mellan unionen och Serbien. Men det viktigaste står kanske
i avtalsingressen, nämligen att parterna erkänner
Serbiens ställning som potentiell kandidat för
EU-medlemskap om detta avtal genomförs framgångsrikt.
Utrikesutskottets betänkande är ganska kort och
tar visserligen upp en del av de viktiga frågorna, men
också i detalj om samarbetet med Icty. För en
tid sedan hade knappast någon här i salen hört
talas om Goran Hadzhic. Men sedan Radovan Karadzhic och Ratko Mladic
gripits har vi nu övergått till att tala om Goran
Hadzhic. Icty har krävt att Serbien ska överlämna
44 personer till domstolen i Haag. Nu är 43 överlämnade
och det är bara en som saknas. Förövarna
ska sona sina brott. Det blir ingen försoning utan rättvisa har
det sagts, men samtidigt är det dags att gå vidare.
Dagens ungdomar i Serbien vet knappt vilka dessa figurer är.
Herr talman! EU är ett fredsbygge sägs det
och om vi ska leva upp till det så är vi skyldiga
att också ta i de svåra problemen på Balkan,
och Finland har ett särskilt ansvar. Vi var en starkt bidragande
orsak till att Kosovo blev en självständig stat,
och då är vi också skyldiga att hjälpa
till att få båda med. Vi vill inte ha ett nytt
Cypern in i EU och då gäller det att vi hittar
en bra lösning för båda parter. Det nordiska
samarbetet är för övrigt en god förebild
vi kan bidra med.
Jag hade gärna sett att utrikesutskottet skrivit något
om det positiva som faktiskt händer. Om de samtal på konstruktiv
nivå för att lösa människors
vardagsproblem som pågår mellan Kosovo och Serbien,
om det närmandet och den totala klimatförändring
mellan Serbien och Kroatien som skett under president Josipovic
tid, om president Tadic kommande officiella statsbesök
i sin födelsestad Sarajevo, det första sedan Jugoslaviens
sammanbrott. En symbolisk handling, ja, men inte bara, utan också ett
tecken i tiden på att Balkan är på väg
framåt.
Vi ska inte vara blåögda utan kräva
att länderna på Västbalkan, som det nu
kallas, uppfyller de krav som måste ställas på EU:s
medlemsländer både i ekonomiskt avseende och demokratiskt, men
vi har en skyldighet att understödja det positiva arbete
som görs. Den bild av serbisk nationalism som media förmedlade
till oss från Belgrad i samband med gripandet av Mladic är
ingeting ungdomen vill förknippas med och långt ifrån
representativt för dagens Serbien.
Yleiskeskustelu päättyi.