1) Hallituksen esitys eduskunnalle Barentsin euroarktisen alueen
hallitusten välillä yhteistyöstä onnettomuuksien
ehkäisemisen, niihin varautumisen ja pelastustoiminnan
alalla tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Aktiivisuus pohjoisilla alueilla lisääntyy
monella tapaa. Barentsin alue on luonnonvaroiltaan... (Hälinää — Puhemies
koputtaa) — Kiitän, arvoisa puhemies. — Barentsin
alue on luonnonvaroiltaan poikkeuksellisen rikas, ja taloudellinen painopiste
tulee siirtymään sinne entistä enemmän.
Lappi sijaitsee Barentsin alueen keskellä ja on Suomen
kansainvälisin maakunta osaksi juuri tästä syystä.
Yhteydet Lapista Ruotsiin, Norjaan ja Venäjälle
ovat olleet arkipäivää vuosisatojen ajan,
tosin aika ajoin rajamuodollisuudet ovat olleet idässä tiukempia
kuin lännessä.
Kun taloudellinen toimeliaisuus ja yhteistyö sekä luonnonvarojen
hyödyntäminen lisääntyvät,
heijastuu se muun muassa liikenteeseen, ympäristökysymyksiin
ja teolliseen tuotantoon, eikä sovi unohtaa luonnononnettomuuksien
riskiä. Pitkät välimatkat, harva asutus
ja äärevät luonnonolosuhteet ovat tyypillisiä koko
alueelle, ei vain Suomessa. Siksi kansainvälinen yhteistyö ja sen
riittävä resursointi onnettomuustilanteissa, niiden
ehkäisyssä ja pelastustoiminnassa on tärkeää.
Tällä sopimuksella tehostetaan Barentsin euroarktisen
alueen pelastuspalvelualan yhteistyötä suuronnettomuustilanteissa
sekä tapauksissa, joissa lähin tai nopein saatavilla
oleva apu tulevat toisesta sopimusvaltiosta. Sopimuspuolet järjestävät
harjoituksia, perehdyttävät henkilöstöä, laativat
yhteisen käsikirjan ja ilmoittavat toisilleen yhteyspisteet.
Ennen kuin pelastustoiminta käytännössä toimii,
vaatii se, että tieto kulkee eri maiden ja organisaatioitten
välillä, ja tässä on paljon
parannettavaa.
Itse olen miettinyt ylikansallisen yhteistyön tarvetta
esimerkiksi tilanteissa, joissa kovalla pakkasella kaksi turistibussia
törmää yhteen Tornionjoen jommallakummalla
puolella. Tilannetta voi pahentaa se, että puhelin ei toimi
eikä hälytyskeskuksessa tiedetä onnettomuuspaikan
sijaintia, jos sinne keskukseen ylipäätään
yhteys saadaan. Toinen vakava tilanne voi olla esimerkiksi ydinsukellusveneessä tapahtuva
onnettomuus Murmanskin satamassa tai läheisellä merialueella
tai säteilyonnettomuus ydinvoimalassa. Tiettävästi
Murmanskin alueelle on myös haudattu ydinjätteitä.
Jokin aika sitten paloi Murmanskissa ydinsukellusvene, ja tiedon
siitä välitti ensimmäisenä Barents
Observer -nettilehti, ja sen välittämän
tiedon mukaan tuossa ydinsukellusveneessä saattoi olla
jopa 16 ydinohjusta. Näissä kaikissa tilanteissa
oikean tiedon välittäminen myös viranomaisteitse
on äärettömän tärkeää ja
se, että tilanteisiin on varauduttu etukäteen.
Arvoisa puhemies! Sopimuksen tavoitteena on ehkäistä ja
rajoittaa onnettomuuksista ihmisille, omaisuudelle ja ympäristölle
aiheutuvia vahinkoja ja kehittää tätä varten
sopimuspuolten pelastustoiminnan yhteistyötä maiden
harvaan asutuilla pohjoisilla alueilla, missä pelastusvoimavarat
ovat puutteellisia ja niiden asemapaikat harvassa. Tämä taitaa
olla ensimmäinen kerta, kun hallituspuolueitten voiminkin
on tunnustettu, että turvallisuuteen liittyvät
resurssit ovat aivan liian vähäisiä.
Mutta mitkä tosiasialliset mahdollisuudet selviytyä omista
ja lähialueella tapahtuvista onnettomuuksista sitten ovat?
Suomen puolella poliisin, Tullin ja Rajavartioston resursseja on
karsittu raskaasti ja Lapin hälytyskeskus on siirretty Ouluun.
Jopa kansalaisten perusturvallisuus vaarantuu. Kauimmaisissa kylissä saa
hädän hetkellä odottaa poliisia ajan
kanssa. Itärajalla Sallasta Inariin on yli 100 kilometrin
aukko niin, ettei alueella ole yhtään miehitettyä raja-asemaa.
Samaan aikaan kymmeniä rajamiehiä pakkosiirretään
etelään ja tullihenkilöstö taistelee
jatkuvien henkilöstömuutosten ja supistusten kanssa. Kuinka
tällaisessa tilanteessa kyetään vastaamaan
kansainvälisen yhteistyön haasteisiin? Nyt jos
koska pitäisi myös eduskunnan herätä siihen, että perusturvallisuus
järkkyy, jos nykyistä tuottavuusohjelman nimellä kulkevaa
yksipuolista leikkauslistaa ei laiteta jäihin eikä sen
aiheuttamia vaurioita aleta korjata.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme erittäin
tärkeää asiaa. Hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että eduskunta hyväksyisi sopimuksen Barentsin
euroarktisen alueen maiden yhteistyöstä onnettomuuksien
ehkäisemisen, niihin varautumisen ja pelastustoiminnan alalla.
Tämä on tärkeää, koska
sopimuksella tehostetaan Barentsin euroarktisen alueen hallitusten
välistä pelastuspalvelualan yhteistyötä suuronnettomuustilanteissa
sekä tapauksissa, joissa lähimmät tai
nopeimmin saatavilla olevat tarkoituksenmukaiset pelastuspalveluyksiköt
ja tekniset voimavarat ovat toisessa sopimusvaltiossa.
Kuten tiedämme, ja kuten hallintovaliokuntakin omassa
mietinnössään toteaa, ovat Barentsin euroarktisen
alueen etäisyydet pitkiä, ja siksi on tarkoituksenmukaista,
että apua onnettomuustilanteiden pelastustöihin
voidaan saada sieltä, mistä se nopeimmin on saatavilla.
Arvoisa puhemies! Omassa mietinnössään
valiokunta toteaa, että nyt hyväksyttävää sopimusta
täydentää hyvin syyskuussa 2011 allekirjoitettu
Suomen, Norjan ja Ruotsin välinen sopimus rajayhteistyöstä ensihoidossa.
Valiokunta edellyttää, että sopimuksen
toimeenpanossa tulee varmistua siitä, että esimerkiksi
pelastushelikopteritoiminta on turvattu Suomen pohjoisilla, harvaan
asutuilla alueilla myös jatkossa. Valiokunta myös
toteaa seuraavansa tätä asiaa.
Lääkärihelikoptereiden toiminta on
siirtynyt vuoden 2012 alussa toiminnan alkuun saattaneilta ja toimintaa
siihen asti hoitaneilta tukiyhdistyksiltä yliopistollisten
sairaanhoitopiirien vastuulle ja valtion budjettimenoista rahoitettavaksi.
Yliopistollisten sairaanhoitopiirien kuntayhtymien omistama HEMS
Hallinnointi Oy vastaa nyt koko maassa lääkärihelikopterien
ja lento-operaattorien toiminnasta ja kilpailutuksesta sekä lentotoiminnan
ja tukikohtien taloudelli-sesta hallinnoimisesta. Siirtymävuonna
2011 HEMS Oy osti nämä palvelut alueellisilta
tukiyhdistyksiltä. Siirtymäkauden rahoitussopimukset
loppuivat 31.12.2011.
Vastauksessaan kirjalliseen kysymykseen koskien tätä uudistusta
peruspalveluministeri vastasi joulukuussa seuraavaa: FinnHEMS Oy on
vakuuttanut sosiaali- ja terveysministeriölle pystyvänsä ottamaan
toiminnan haltuunsa heti vuoden 2012 alusta. Tarvittavat kilpailutukset
ja hankintapäätökset lentotoiminnasta
on nyt tehty. Samoin käytettävistä maayksiköistä on
järjestetty kilpailutus ja päätökset
on tehty. FinnHEMS-yhtiöltä saadun selvityksen
mukaan toiminta jatkuu keskeytyksettä.
Arvoisa puhemies! Peruspalveluministeri ei taida nyt olla läsnä täysistunnossa,
joten ehkä tässä yhteydessä sitten
emme saa tarkempaa selvitystä siitä, miten ministerin
näkökulmasta tämä uudistus on
onnistunut, mutta joka tapauksessa tätä asiaa
varmasti eduskunnan on hyvä seurata.
Arvoisa puhemies! Itse hallituksen esityksestä: on
mielestäni erittäin perusteltua, että eduskunta
hyväksyy hallituksen esityksessä tarkoitetun sopimuksen.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Taloudellinen toimeliaisuus näyttää Barentsin
alueella lisääntyvän, ja hyvä niin.
Aluehan on erittäin rikas luonnovaroiltaan. Haluan tässä kohtaa
kiinnittää huomiota tämän taloudellisen
toimeliaisuuden lisääntymisessä siihen,
että myöskin ympäristöriskit
sitä mukaa kasvavat ja samalla ympäristöonnettomuuden
todennäköinen syntyminen kasvaa sitä kautta.
On erinomaista, että tehdään kansainvälisiä sopimuksia
ja että kansainvälistä yhteistyötä tehdään
tältäkin osin. Meillä on omia esimerkkejä Talvivaarasta
siitä, että vaikka on toimiva lainsäädäntö,
niin pitää olla resursseja enemmän, niin
kuin Mustajärvi täällä omassa
puheessaan minusta aivan oivasti korosti.
Ihan lopuksi, niin kyllä pelkästään
jo ympäristön kannalta — se Barentsin
alue on haavoittuva alue kaiken kaikkiaan — tämä solmittava
sopimus on erittäin hyvä ja kannatettava.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä sopimus on
erittäin merkillepantava, koska siinä Suomi, Ruotsi,
Norja ja Venäjä ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen
pelastustoiminnan alalla ja myös pyrkien vaikuttamaan onnettomuuksien
ehkäisemiseen, ehkä juuri perustuen myös
siihen, että moni asia — muun muassa elinkeinoelämän
vilkastuminen, yritystoiminnan vilkastuminen, taloudellinen toiminta alueella — tulee
olemaan voimakkaan kehityksen edessä.
Tätä sopimusta täydentää hyvin
ensihoitosopimus, joka tehtiin syyskuussa Suomen, Ruotsin ja Norjan
välillä. Kun pelastushelikopteritoiminnat hyvällä tavalla
luotsattiin yhteiskunnan haltuun eli FinnHEMS Oy:lle ja sairaanhoitopiirit
vastaavat toteutuksesta, niin samaan aikaan heräsi pohjoisen
Suomen alueella huoli siitä, mitä tapahtuu ihmisille
hädän tullen, kun Sodankylässä aikaisemmin
sijainnut pelastushelikopteriasema siirtyy Lapin keskussairaalaan
Rovaniemelle ja osittain, lääkärihelikopteritoiminnan
osalta, Ouluun.
Nyt sopimus, joka ensihoidon osalta on tehty kolmen maan välillä,
takaa sen, että pohjoisen Suomen asukas saa tarvitsemansa
ensihoidon hätäkeskusyhteistyön ja ensihoitoyhteistyön
kautta siten, että kun infarkti yllättää vaikka
Ivalossa, niin lähin pelastushelikopteri Norjasta tai Ruotsista
voidaan kutsua paikalle, eli tämä on erinomaista
kansainvälistä yhteistyötä.
Oli mukava olla hallintovaliokunnassa tätä hallituksen
esitystä tukemassa ja tuomassa sitä eduskunnan
päätettäväksi.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsitteillä oleva
sopimus on erinomainen ja kannatettava, mutta haluaisin tuoda esille
sen, kuten monessa puheenvuorossa on todettu, että tämän
sopimuksen avulla tehostetaan Barentsin euroarktisen alueen yhteistyötä suuronnettomuustilanteissa
sekä erityisesti tapauksissa, joissa lähimmät
tai nopeimmin saatavilla olevat pelastuspalveluyksiköt
ovat toisessa sopimusvaltiossa, ja tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että tämä jotenkin
korvaisi meidän kansallista pelastushelikopteritoimintaamme.
Meillähän, kuten täällä edelläkin
on todettu, on pelastushelikopteritoiminta ollut Lapissa erittäin
aktiivista ja erityisen tarpeellista näistä etäisyyksistä johtuen,
ja haluan kiinnittää huomiota siihen, että hallintovaliokunnassa
nimenomaan todettiin, kun järjestelyissäkin on
tapahtunut nyt muutoksia, että sopimuksen toimeenpanossa
tulee varmistua siitä, että esimerkiksi pelastushelikopteritoiminta
on turvattu Suomen pohjoisilla harvaan asutuilla alueilla myös
jatkossa, ja tämä tarkoittaa nimenomaan näitä meidän
kansallisia pelastushelikopteritoimintojamme. Valiokunta tulee seuraamaan
tätä omalta osaltaan, ja tämä on
mielestäni erittäin tärkeä asia,
kun eletään tämmöistä muutosaikaa.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten olemme täällä kuulleet,
pohjoisessa olemme vähän niin kuin pussin perällä ja onnettomuuksien
sattuessa kotimainen pelastushenkilöstö tulee
monesti pitkien taipaleitten takaa ja rajan takana monesti ovatkin
pelastushenkilöstö ja välineistö lähempänä,
ja on hyvä, että tämä sopimus
nyt edesauttaa myös tätä yhteistyötä jatkossa.
Meillä on ollut hyviä kansainvälisiä harjoituksia.
Saariselällä muun muassa oli lento-onnettomuusharjoitus,
ja näitä täytyy edelleen jatkaa, että on
valmiuksia sitten oikean onnettomuuden sattuessa kohdata näitä tilanteita,
ja tätä viranomaisyhteistyötä on
kaiken kaikkiaan tiivistettävä edelleen.
Pelastushelikopteritoiminnan osalta HEMS Hallinnointi Oy omien
saamieni tietojen mukaan pystyisi nyt kevään kuluessa
ottamaan tämän toiminnan käsiinsä,
ja on hyvä, että tässä ei ole
ollut näitä katkoksia, vaan Lapin sairaanhoitopiiri
on tehnyt yhteistyösopimuksen Rajan kanssa, joka hoitaa
nyt väliaikana tämän toiminnan.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys toimii mielestäni
hyvänä esimerkkinä usean valtion välisestä yhteistyöstä.
Suuronnettomuuksiin varautuminen on tärkeää,
ja voimien yhdistäminen korostuu harvaan asutuilla ja luontoarvoiltaan
rikkailla seuduilla. Siksi hallituksen esitys Barentsin euroarktisen
alueen hallitusten välisestä yhteistyöstä onnettomuuksien ehkäisemiseksi
ja niihin varautumiseksi pelastustoiminnan alalla on hyvä ja
kannatettava. Asian kohdalla on tärkeää huomioida
valtioiden välillä olevien rajaesteiden lievittämisen
ja joustavuuden lisäämisen tarve, jotta raja ei
hidasta pelastustoimia liiaksi aiheuttaen onnettomuustuhojen vakavuutta.
Myös pohjoismaisen yhteistyön merkitys korostuu
tämänkaltaisten asioiden ja kysymysten kohdalla.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä sopimusta on useissa
puheenvuoroissa korostettu, ja on syytä edelleenkin toimia
samalla tavalla. Toimeliaisuus lisääntyy Barentsin
alueella, ja siinä on mahdollisuus aina silloin sattua
kaikennäköistä. Meillä on 70-luvulta
muistissa semmoinen tilanne, että kun Kostamusta rakennettiin,
linja-auto ajoi kuorma-auton kanssa kolarin ja silloin oli suuronnettomuus
ihan käsin koeteltavissa, ja muistamme sen, mitenkä sieltä Kainuun
keskussairaalaan sitten saatiin loukkaantuneet tuotua. Tosin siinä tuli
kuolonmenetyksiäkin. Sen jälkeen meillä on
ollut yhteisiä harjoituksia Venäjän kanssa,
ja sopimukset ovat edelleenkin voimassa. Tämä vahvistaa
edelleenkin, niin kuin tässä sanotaan, että sopimus
ei vaikuta osapuolten voimassa oleviin kansainvälisiin
pelastuspalvelusopimuksiin mutta täydentää niitä, ja
tämä on todella hyvä. Kiittelen hallintovaliokuntaa
tästä mietinnöstä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä Barentsin alueen
valtioiden välinen sopimus pelastuspalvelusta ja yhteistyöstä onnettomuuksien
ehkäisemiseksi on hyvin tärkeä sopimus.
Tässähän ei puututa voimassa oleviin
pelastuspalvelusopimuksiin. Tämä sopimus täydentää niitä ja
muun muassa määrittelee avun toimittamista toisen
alueen kautta sinne kohteeseen, jossa apua tarvitaan. Nämä ovat
käytännön tilanteissa nopeuttavia tekijöitä avun
perille saamiseksi.
Hyvin tärkeää on se, että yhteistyötä tehdään onnettomuuksien
ennaltaehkäisemiseksi ja varautumiseksi, ja tämän
sopimuksen myötä nyt kehitetään
edelleen tätä varautumista. Tähän
toimintaan luonnollisesti kuuluvat yhteiset harjoitukset ja sitä kautta
varautuminen niihin riskeihin, joita raja-alueilla on, ja näiden
käytettävissä olevien resurssien, osaamisen
ja välineistön maksimaalinen hyödyntäminen
Barentsin alueella ja raja-alueella riippumatta valtioiden rajoista.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota yhteen tärkeään
asiaan tuossa, eli tämän sopimuksen myötä tulee
myös kiinnittää huomiota olemassa oleviin
hallintokäytäntöihin ja lainsäädäntöihin, jotka
tällä hetkellä haittaavat rajan yli tapahtuvaa
pelastustoimintaa ja ennalta ehkäisevää varautumista.
Onkin syytä nyt käydä läpi näitä käytäntöjä yhteistyössä naapurivaltioiden
kanssa. Kaiken kaikkiaan tämä on hyvä sopimus,
se parantaa harvaan asuttujen alueiden kansalaisten turvallisuutta
niissä tilanteissa, kun sitä turvaa tarvitaan.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Autto nosti esille HEMS Hallinnoinnin.
Minun mielestäni se on hyvä järjestelmä — se
on sairaanhoitopiirien vastuulla, ja se tukee ensihoitoa, mikä on
sairaanhoitopiirien ydintoimintaa — mutta haluan nostaa
esille sen, että kun eduskunta antoi 22,4 miljoonaa euroa
tämän järjestelmän ylläpitämiseen,
niin minä toivon, että tämä määräraha
pysyy, sillä jos sitä lähdetään kuntien
kustannuksella ajamaan, niin köyhät kunnat ovat
sen jälkeen vaikeuksissa.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Barents on monella tapaa Suomelle erittäin
tärkeä ilmansuunta. Se on sitä sen vuoksi,
että alueen mittavat luonnonvarat herättävät
kiinnostusta kasvavaan taloudelliseen toimeliaisuuteen, mutta se
on sitä myös siitä syystä, kuten
tiedämme, että ilmastonmuutoksen vaikutukset tuntuvat
kaikkein nopeimmin pohjoisilla maapallon osilla.
Onkin erinomaista, että Barentsin euroarktisen alueen
valtioiden — Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän — kesken
tehty sopimus on saatu aikaan. Se on nimittäin erinomainen
esimerkki siitä, millä tavalla voidaan ennakoida
ja varautua siihen, mitä tuleman pitää.
Taloudellinen toimeliaisuus tulee epäilemättä kasvamaan,
ja on merkittävää, että pohjoisilla
herkillä luonnonalueilla on varauduttava esimerkiksi ilmastonmuutoksen aiheuttamiin
ääriluonnonilmiöihin.
Haluan, kuten edustaja Jokinen, kiinnittää huomiota
siihen, että hallintovaliokunta oli omassa lausunnossaan
myöskin painottanut sitä, ettei tämä sopimus
sellaisenaan kaikkia ongelmia poista, vaan alueen valtioiden kesken
on yhä olemassa erilaista käytännön
yhteistyötä haittaavaa hallinnollista rakennetta,
lainsäädännöllisiä infrastruktuuriin
liittyviä esteitä. Näitä käytännön
yhteistyötä, onnettomuuksien ennaltaehkäisemistä ja
onnettomuuksissa nopeasti toimimista estäviä rakenteita,
rajaesteitä, tulee edelleen tarmokkaasti poistaa.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen esitys on
hyvä asia ja tarpeellinen myöskin, koska Barentsin
alueen yhteistyössä rajat ylittävä toiminta
on se, millä me siellä toimimme.
Pohjoisessa on tehty myöskin hyviä harjoituksia,
ja harjoituksia tarvitaan jatkossakin, että saadaan tämä pelastustoiminta
toimimaan. Mutta nyt kuitenkin tästä pelastushelikopteriyhteistyöstä tehty
asia on tuotu esille liian positiivisesti. Eli pelastushelikopteri
Aslakin toiminta oli Sodankylässä erittäin
toimiva systeemi, ja sillä oli myöskin paljon
laajempaa toimintaa kuin lääkäri- ja
lääkintähelikopteritoiminta, eli sillä oli
pelastus- ja auttamistoimintaa. Nyt tämä toiminta Sodankylästä käsin
on lopetettu kokonaisuudessaan. Lääkäri-
ja lääkintähelikopteritoiminta hoidetaan
nyt Rovaniemeltä, ja rajojen yli tapahtuva auttaminen voidaan
hoitaa naapurimaista, kuten oli esillä, mutta se ei ole
lähtenyt liikkeelle ihan niin hyvin eikä ole onnistunut
ihan niin hyvin kuin on annettu ymmärtää.
Elikkä ainakin alkukankeutta siinä on hyvin paljon.
Minä toivonkin nyt, että tämä auttava
helikopteritoiminta saadaan Lapissa vähintään
samalle tasolle kuin se on ollut aikaisemmin ja myöskin tämä rajat
ylittävä toiminta saataisiin joustavammaksi ja
toimivaksi.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tämä sopimushan pätee
isoissa ja pienissä onnettomuuksissa ja niihin liittyvässä tiedottamisessa
yhtä lailla pelastushelikopteritoimintaan liittyen kuin
sitten esimerkiksi ydinonnettomuuteen.
29.12. viime vuonna Venäjältä saatu
virallinen tieto kertoi, että Murmanskissa ydinsukellusveneessä tapahtunut
tulipalo oli niin mitätön, että se koski
vain tämmöisen ulkoisen muovisen päällysteen
palamista. No, Norja ilmoitti kuitenkin välittömästi
sen, että Venäjä on rikkonut ilmoitusvelvollisuutta,
mikä liittyy tämmöisiin onnettomuuksiin.
Mutta sitten 24.2. tämän vuoden puolella pohjoisen
laivaston varakomentaja Venäjältä ilmoitti,
että kyseessä oli vakava tulipalo ja että tässä aluksessa
oli 16 ydinrakettia tai -ohjusta, kumpaa nimeä nyt halutaan
käyttää, ja 12 torpedoa ja että Murmanskissa
elettiin vuorokausi sellaisen uhan alla, että jos se riski
olisi realisoitunut, niin meillä olisi ollut käsissä Tšernobylin
luokkaa oleva ydinonnettomuus, ja kuvaavaa on, että edes
hätätilaministeriön työntekijät
eivät tienneet, että tässä ydinsukellusveneessä on
ollut ydinaseita.
Olisi ollut mielenkiintoista tietää tämänkin asian
käsittelyyn liittyen, mitä toimia Suomessa on
tehty sen eteen, että sopijaosapuoli noudattaisi ilmoittamisvelvollisuuttaan
paremmin ja että tiedottaisi myös viranomaisteitse
näistä asioista niin, että ainoana tiedonlähteenä pitkään
aikaan ei olisi joku nettilehti, joka operoi yhdestä kaupungista.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuli vielä mieleen: kun tässä taannoin
uusjaettiin näitä, Liettua, Latvia ja Viro, että Euroopan
unionihan voisi vaikuttaa tähän todella merkittävästi,
ja koska tilanne aina voi muuttua nopeastikin, niin kuin on nähty,
niin kannattaisi ainakin hallituksen pitää tämä Petsamon
kysymys mielessä. Eli jos Euroopan unioni ulottuisi sinne
Suomen vanhoille rajoille asti, vielä kun Koillis-, Kaakkois-, Lounais-,
Luoteisväylä aukeavat tuossa, meillä on
ihan erilaiset mahdollisuudet muutenkin, mutta silloin meillä olisi
ainakin, kun me pidämme Euroopan unionia rauhan ja muun
vastaavan liittona ja muutenkin tässä luonnonsuojelussa
esimerkillisenä yhdistymänä, silloin
olisi terve tapa suomalaisille suhtautua mahdolliseen Petsamon uudelleen
liittämiseen Suomeen. Eli ei minkäänlaista
sotakiihkoilua, vaan tämmöinen luonnollinen juttu.
Silloin tämmöiset asiat todellakin tärkeillä alueilla,
jotka ovat äärimmäisen herkkiä kaikelle
saastumiselle ja pienillekin jutuille, saataisiin haltuun. Hallitukselle
ihan vinkiksi, että voisi tätäkin pitää siellä joissain
salaisissa kansioissa, mitä teillä on.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Viime aikoina on puhuttu siitä,
että tämä Shtokman-öljykenttä aukaistaisiin
pikapuoliin. Sitäkin taustaa vasten ja näitä uusia
investointeja, mitä tuonne pohjoiseen tulee ja mitä siellä aiotaan
tehdä, niin sitä taustaa vasten tämä tällainen
pelastuspalvelualan sopimus on hyvä ja positiivinen asia.
Ei minulla muuta.
Yleiskeskustelu päättyi.