2) Hallituksen esitys eduskunnalle turvallisuusluokitellun tiedon
vastavuoroisesta suojaamisesta Suomen ja Israelin välillä tehdyn
sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi mainitun
sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattami-sesta
Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen tavoitteena
on saattaa voimaan 5. toukokuuta 2011 allekirjoitettu Suomen ja
Israelin välinen tietoturvallisuussopimus. Sopimuksen tarkoituksena
on varmistaa salassa pidettävän tiedon välittäminen
ja suojaaminen Suomen ja Israelin välillä sopimuspuolten
puolustus- ja turvallisuushankintojen kesken tai puolustus- ja turvallisuusalan
tutkimuksen, hankintojen tai tuotannon ja hankkeiden yhteydessä.
Kysymys on arkaluonteisista tietoaineistoista, jotka lähettävässä sopimusvaltiossa
on erikseen luokiteltu korkean tietoturvallisuuden tason toteuttamista
edellyttäviksi.
Sopimus on puolustusvaliokunnan saaman selvityksen mukaan neuvoteltu
Suomen malli-sopimuksen pohjalta ja vastaa siten pitkälti
muita Suomen neuvottelemia kahdenvälisiä turvallisuusluokitellun
tiedon vastavuoroista suojaamista koskevia sopimuksia, mutta on
soveltamisalaltaan suppeampi johtuen siitä, että Israel
ei tee useita hallinnonaloja koskevia tietoturvallisuussopimuksia.
Tarve sopimuksen neuvottelemiseen on kuitenkin suurin juuri puolustussektorilla,
ja siksi suppeamman sopimuksen neuvottelemista voidaan pitää perusteltuna.
Sopimus on nähtävä osana viranomaistoimia, joilla
mahdollistetaan suomalaisyritysten mahdollisimman tasavertainen
kilpailuasema kansainvälisillä markkinoilla. Suomalaisyritysten osallistuminen
turvaluokiteltuihin hankkeisiin edellyttää, että ne
on asianmukaisesti turvallisuustarkistettu ja tarvittaessa annetaan
todistus ulkomaiselle hankkeen tilaajalle siitä, että yritys kykenee
ja osaa käsitellä turvallisuusluokiteltua tietoa
asianmukaisesti.
Näiden vastavuoroisten todistusten hyväksyminen
edellyttää yleensä, että maiden
välillä on turvallisuusluokitellun tiedon suojaamisesta
sopimus, jonka nojalla viranomaiset vaihtavat tietoa toimijoiden
luotettavuudesta sekä henkilöturvallisuuden että yritysturvallisuuden
osalta.
Arvoisa puhemies! Kansainvälisten sopimusten voimaansaattamista
koskevan perustuslain 95 §:n 1 momentin muutos
tuli voimaan kuluvan kuukauden ensimmäisenä päivänä.
Sen mukaan kansainvälisten velvoitteiden muut kuin lainsäädännön
alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan
asetuksella. Perustuslain 80 §:n nojalla asetuksen
antaa valtioneuvosto, jos asetuksen antajasta ei ole erikseen säädetty.
Puolustusvaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
hallituksen esityksessä tarkoitetun yleissopimuksen ja
että lakiesityksen voimaantuloa koskevaa toista pykälää muutetaan
siten, että asetuksenantovaltuus osoitetaan valtioneuvostolle.
Mietintöön sisältyy vasenryhmän
edustajan jättämä vastalause.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
sopimus ja sen voimaansaattaminen: Siis tämä sopimus
kieltää luovuttamasta turvallisuusluokiteltuja
tietoja muun muassa kansainvälisille järjestöille
ilman lähettävän sopimuspuolen toimivaltaisen
turvallisuusviranomaisen, eli käytännössä puolustusministeriöiden,
ennakolta antamaa kirjallista suostumusta. Sopimuksen pääsäännön
mukaan vastaanottavan sopimuspuolen on pidettävä turvallisuusluokiteltu
tieto salassa.
Suomessa viranomaisten asiakirjojen julkisuus on pääsääntö.
Sopimusmääräykset asettavat Suomen lainsäädäntöä tiukemmat
vaatimukset turvallisuusluokitellun tiedon merkitsemiselle. Siksi
määräykset edellyttävät
eduskunnan hyväksymistä.
Puhemies! Sopimus on ongelmallinen muun muassa Suomen ja Israelin
välisen asekaupan julkisuuden kannalta, eikä siis
missään nimessä pelkkää sopimustekniikkaa.
Nimittäin Israel kuuluu maihin, jotka eivät julkista
puolustusvoimiensa hankintoja. Israel kieltää yrityksiä kertomasta
julkisuuteen puolustus- ja turvallisuusalan toimitussopimuksista
ja yhteistyöhankkeista. Hallituksen esityksen henki ja
perustelut korostavat yksinomaan kaupallis-taloudellisia intressejä,
eivät varovaisuuslinjaa ja asekaupan poliittisen valvonnan
ja seurannan varmistamista. Sopimusta tulisi arvioida myös
osana Suomen omaa ulko-, turvallisuus-, puolustus- ja ihmisoikeuspolitiikkaa.
Tässä yhteydessä on syytä viitata
hallituksen ihmisoikeuspoliittiseen selontekoon.
Herra puhemies! Suomen ja Israelin käymä asekauppa
on nousemassa tärkeäksi ulkopoliittiseksi puheenaiheeksi
Suomessa. Merkittävien EU-maiden, kuten Ison-Britannian,
tai Pohjoismaiden, kuten Norjan ja Ruotsin, uudelleenarvioidessa
ja katkaistessa kauppasuhteitaan Israelin aseteollisuuteen ovat
Suomen hallitus ja puolustusministeriö valinneet päinvastaisen
lähestymistavan. Vuosina 2004—2007 Suomi oli toiseksi
merkittävin ohjusteknologian viejä Israeliin.
Suomen vienti on ristiriidassa EU:n ministerineuvoston laatiman
aseviennin käytännesäännön
kanssa. Käytännesääntö kieltää aseviennin maihin,
jotka syyllistyvät YK:n mukaan ihmisoikeusrikkomuksiin
tai joissa aseita saatetaan käyttää sisäisiin
sortotoimenpiteisiin.
Kansalaismielipide Suomessa: muun muassa yli 250 suomalaista
politiikan, kulttuurin, taiteen ja tieteen vaikuttajaa vaatii Suomen
asekaupan lopettamista Israelin kanssa. Muun muassa nykyinen ulkoministeri
Erkki Tuomioja on allekirjoittanut vetoomuksen syksyllä 2010.
Kansanedustaja Tuomioja kertoi Helsingin Sanomissa tuolloin allekirjoittaneensa
asekauppaa vastustavan vetoomuksen siksi, ettei Israelia enää voi eikä pidä kohdella
asekaupoissa normaalina kumppanina. "Ei niin kauan kuin se jatkaa
siirtokuntien laajentamista ja laitonta miehitystä palestiinalaisalueilla
eikä osoita uskottavia merkkejä aidosta pyrkimyksestä kestävään
rauhansopimukseen." Näin totesi siis nykyinen ulkoministeri
Tuomioja lokakuussa 2010.
Edellä todetuilla perusteilla vasenryhmän eduskuntaryhmä katsoo,
että hallituksen esityksen hyväksyminen ei ole
Israelin valtion ja palestiinalaisten välisestä konfliktista
johtuen perusteltua. Tulemme esittämään
hallituksen esityksen hylkäämistä toisessa
käsittelyssä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! On ilo ja kunnia olla samaa mieltä tässä asiassa hyvin
vaikuttavan poliitikko- ja mielipidevaikuttajajoukon kanssa. Niin
kuin edustaja Yrttiaho mainitsi, jokin aika sitten kerättiin
nimilista Israelin ja Suomen valtioitten välisen asekaupan kieltämiseksi.
Listan on allekirjoittanut jo lukuisia tieteen, taiteen ja politiikan
kärkinimiä sekä edustajia kaikista eduskuntapuolueista
(Ben Zyskowiczin välihuuto) kristillisdemokraatteja ja perussuomalaisia
lukuun ottamatta.
Minusta politiikka on muutakin kuin sitä, että kirjoitetaan
nimi johonkin listaan. Jos nimenkirjoittaja on päättäjän
paikalla kansanedustajana tai ministerinä, niin sopii olettaa,
että sen mukaan sitten toimitaankin. Minä voin
kertoa teille muutamia hyvin keskeisiä nimiä,
ja toivottavasti se sitten kirvoittaa rapsakkaan keskustelun.
No, aloitetaan vaikka: Satu Hassi, Euroopan parlamentin jäsen;
(Ben Zyskowiczin välihuuto) Heidi Hautala, ministeri; (Pentti
Oinonen: Vihreät!) Sirpa Pietikäinen, Euroopan
parlamentin jäsen; (Ben Zyskowicz: Vanha rauhanpuolustaja!) Mitro
Repo, Euroopan parlamentin jäsen; ministeri Erkki Tuomioja;
kansanedustaja Alanko-Kahiluoto, Outi; Paavo Arhinmäki,
ministeri; kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta. (Pentti Oinonen: Helppo
puhe!) Ja lisää nimiä: Ministeri Krista
Kiuru; kansanedustaja Anna Kontula; kansanedustaja Johannes Koskinen;
ministeri Merja Kyllönen; kansanedustaja, ryhmän
puheenjohtaja Annika Lapintie; kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä;
pitkäaikainen ex-kansanedustaja Erkki Pulliainen vihreistä;
Nils Torvalds, RKP:n varapuheenjohtaja; (Ben Zyskowicz: Entinen
stallari sekin!) kansanedustaja Pia Viitanen.
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaho tulee esittämään
hallituksen esityksen hylkäämistä kakkoskäsittelyssä.
Siihen on kyllä hyvät perusteet, ja tulen kannattamaan
hänen esitystään.
Ja miksi tämä asia sitten on niin tärkeä?
Ensinnäkin tämän hallituksen toimintaa
leimaa asioitten salaaminen. Se on valitettavan tyypillinen toimintatapa
tälle hallitukselle. Puolustusvoimien rakenneuudistus samoin
kuin kuntaremontti karttoineen siirrettiin julkistettavaksi vasta
muutama päivä presidentinvaalien jälkeen
poiketen alkuperäisestä suunnitelmasta. Kuntauudistuksen
taustalaskelmia on pimitetty, ja Kreikka-vakuussopimus, jonka nimikin
voi vaihtua suomennoksen jälkeen, julistettiin salaiseksi
niin ruotsin, suomen kuin englannin kielellä, ja luettavaksi
sen sai vain englanninkielisenä versiona, jos osasi itse
pyytää asiakirjaa nähtäväksi.
Nyt tämä hallitus on siirtymässä ohjelmaperusteiseen
salaamiseen, ja täytyy kysyä, juuriko on niin,
että Suomen julkisuuslain periaatteita ja käytäntöjä tulkitsee
milloin Kreikka, milloin taas Israel. Kahdella päätöksellä Suomi
ostaa ohjuksia Yhdysvalloista liki puolella miljardilla eurolla,
ja samaan aikaan maakuntavaruskuntia laitetaan kiinni. Nyt Suomi
haluaa syventää aseyhteistyötä ja
asekauppaa Israelin kanssa. Tämä on kansainvälisestikin
hyvin kuuma asia ja aivan aiheesta, sillä Israel ei ole
mikä tahansa valtio, ja kun osaan jo ennakoida edustaja
Zyskowiczin kantoja, niin minulla ei ole mitään
intohimoja mitään yksittäistä valtiota
kohtaan, mutta minä sanon ihan rehellisesti sen, että kyllä Israelin kanssa
harjoitettavassa asekaupassa saa olla tarkkana. Ei siitä nyt
niin pitkä aika ole, kun suomalainen rauhanturvaaja kuoli,
kun YK-tunnuksin varustettuun tukikohtaan tehtiin isku israelilaisin asein,
eikä se mikään vahinko ollut. Sen tukikohdan
koordinaatiot olivat vuosia ja vuosikymmeniä tiedossa,
ja se isku oli täysin harkittu.
Kyllä tässäkin talossa ja tässä salissa
aiempien ihmisoikeuspoliittisten selontekojen ja ulkoasiainvaliokunnan
kantojen pitäisi jotain merkitä. Eivät
kai asekauppa ja ihmisoikeudet saa olla sellaista tavaraa, jossa
seilataan kulloisenkin poliittisen valtavirran mukaan, vaikkakin
se virta näyttää kääntyneen
nyt entistä enemmän oikealle. Ja epäilenpä,
että tällainen hurahtaminen Nato-yhteensopivan
teknoarmeijan varustamiseen voi tulla kalliiksi, niin kuin voi tulla
kalliiksi myös se, että aseyhteistyötä harjoitetaan
kyseenalaisesti toimivien valtioitten kanssa.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on nyt sopimus,
joka tekisi Israelin ja Suomen välisestä asekaupasta
valtiosalaisuuden. Keskityn puheenvuorossani kahteen seikkaan, ensin
esityksen eduskuntakäsittelyyn ja sitten sen periaatteellisempiin
ongelmiin.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun Suomi
tekee tietoturvallisuussopimuksen pelkästään
puolustus- ja turvallisuusyhteistyötä varten.
Jo siksi sopimusta pitäisi tarkastella myös perustuslain
ja ihmisoikeuksien näkökulmasta. Asianmukaisen valiokuntakäsittelyn
sijaan esitystä on kuitenkin nyt käytetty vain
puolustusvaliokunnassa, jossa sielläkin kuultiin asiantuntijoina
ainoastaan kahta virkamiestä. Perustuslakiarviointia huutaa
ainakin sopimuksen suhde julkisuusperiaatteen tiedonsaantioikeuteen.
Esityksessä määräysoikeus
aineiston julkisuuteen säilyy sen luovuttaneella valtiolla.
Käytännössä tämä tarkoittaa,
että kun Suomi ostaa Israelista aseita, se samalla antaa
Israelille määrittelyvaltaa siihen, mitä tietoja
Suomessa salataan. Vaikka puolustusvaliokunnassa tehtiin esitys
perustuslakiulottuvuuden selvittämiseksi, se jäi vaille
kannatusta. Edes viime aikoina niin innokkaasti avoimuuden ja autonomian
puolesta puhuneita perussuomalaisia ei nyt huolettanut jakaa suomalaista
julkisuusharkintaa Lähi-itään saakka.
(Ben Zyskowicz: Hyvä!)
Arvoisa puhemies! Isompi kysymys on, mihin Suomi ylipäätään
tarvitsee tällaista sopimusta, meillä kun ei pitäisi
olla Israelin kaltaisen lastenkiduttajavaltion kanssa aseyhteistyötä lainkaan.
(Ben Zyskowicz: Lastenkiduttajavaltio?) Suomi ajaa parhaillaan YK:ssa
laillisesti sitovaa sopimusta, joka kieltäisi asekaupan
ihmisoikeuksien tai kansainvälisen lain loukkauksiin syyllistyvien
maiden kanssa. Israel kuuluu selvästi näiden maiden
joukkoon.
Israel on sekä YK:n että arvovaltaisimpien
ihmisoikeusjärjestöjen mukaan syyllistynyt toistuvasti
vakaviin ihmisoikeusrikoksiin, sotarikoksiin ja mahdollisiin rikoksiin
ihmisyyttä vastaan. Kansainvälisen lain asiantuntijoiden
keskuudessa niin Suomessa kuin ulkomailla vallitsee yksimielisyys
Israelin räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista ja
kansainvälisen lain loukkauksista.
Tämä Suomen aloitteesta käynnistynyt
asekauppakieltohanke joutuu perin outoon valoon, kun Suomi samaan
aikaan ilmoittaa tavoittelevansa tiiviimpää turvallisuus-
ja aseyhteistyötä Israelin kanssa. Kuvaa ei ainakaan
kaunista se, että nimenomaan Israel-asekauppa on herättänyt julkisuudessa
paljon arvostelua. Siten siihen liittyvät salaushankkeet
ovat demokratian ja ihmisoikeuksien kannalta erityisen kyseenalaisia.
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kuunnellessani eduskunnan eniten vasemmalla olevaa
siipeä en voi muuta kuin ihmetellä, miten Arabiliiton
pr-koneisto on alle 30 vuodessa saanut näin hämmästyttävän
voiton myös täällä Suomessa.
Pr-strategia on rakentunut kuvitelmaan palestiinalaisista nuorista,
jotka taistelevat kylmiä teräshirviöitä vastaan
aseinaan vain kivet ja seipäät. (Erkki Virtanen:
Vaikuttava kuva!) Näillä kuvilla ikään
kuin vahvistetaan israelilaiset palestiinalaisten sortajina.
Arvoisa puhemies! Israel tarvitsee kumppaneita sekä EU:ssa
että Suomessa. Itävaltalainen natsivastainen kirjailija
Hermann Broch sanoi aikanaan, että Euroopan suurin rikos
toisen maailmansodan aikana ja sitä ennen oli piittaamattomuus.
Nykyään aivan liian monet poliitikot esittävät
samaa piittaamattomuutta suhteessa Israeliin ottamatta selvää faktoista.
Tänään ensimmäisessä käsittelyssä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi
Suomen ja Israelin välisen sopimuksen turvallisuusluokitellun
tiedon vastavuoroisesta suojaamisesta sekä lain sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaan saattamisesta. On
hyvä, että Suomi laajemmin kansainvälisen
sopimuksen puuttuessa on päättänyt solmia
kahdenvälisen sopimuksen Israelin valtion kanssa.
Kaupallinen yhteistyö Suomen ja Israelin välillä on
tiivistymässä yhteistyön mahdollisuuksien
näyttäessä erityisen lupaavilta huipputeknologian
ja innovaatioiden alalla. Suomalaisten kasvuyritysten kannalta kiinnostavaa
on Israelin menestyksellinen toiminta teknologisten innovaatioiden
kaupallistamisessa ja riskipääoman houkuttelussa.
Näiden kysymysten ympärillä Suo-men ja
Israelin välillä onkin ollut vilkasta yritysten
keskinäistä vierailuvaihtoa.
Arvoisa puhemies! Ehdotettu sopimus antaa suomalaiselle puolustus-
ja turvallisuusalan teollisuudelle, toisin kuin tähän
asti, mahdollisuuden saada sellaisia tilauksia tai osallistua sellaisiin
hankkeisiin, joiden toteuttaminen edellyttää pääsyä Israelin
turvallisuusluokiteltuihin tietoihin. Vastaavasti sopimus antaa
myös Israelin teollisuudelle yhtäläiset
mahdollisuudet.
Arvoisa puhemies! Edellä mainituista syistä pidän
hallituksen esitystä kannatettavana.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Kuten puolustusvaliokunnan
mietinnössä todetaan, sopimuksen tarkoituksena
on antaa suomalaisille yrityksille mahdollisimman tasavertainen
kilpailuasetelma muiden maiden yrityksiin nähden. Ihmettelen,
että edustaja Yrttiaho vastalauseessaan ei ota tätä näkökohtaa
lainkaan huomioon, vaikka suomalaisten yritysten kilpailukyky tässäkin
asiassa tuo suomalaisille työtä ja toimeentuloa.
Toinen asia, mikä edustaja Yrttiaholle ei kelpaa, on
se, että Suomi on hankkinut aseita Israelista. Luulen,
että Suomen kansallisen turvallisuuden kannalta on hyvinkin
tärkeätä, että Suomi hankkii
aseita sieltä, mistä niitä järkevimmin ja
parhain ehdoin saa ottaen huomioon aseiden laatu- ja hintatekijät.
Mistä edustaja Yrttiaho haluaisi Suomen ostavan aseita,
Neuvostoliitosta ja Pohjois-Koreastako? (Markus Mustajärvi:
Nyt menee jo aika kauas!)
Mutta mennään, herra puhemies, vielä kauemmaksi.
Tässä edustaja Yrttiahon vastalauseessa ja myös
hänen ja edustaja Mustajärven puheessa tuotiin
esiin tämä, miten 250 suomalaista politiikan,
kulttuurin, taiteen ja tieteen vaikuttajaa on vaatinut asekaupasta
luopumista Israelin kanssa. Edustaja Mustajärvi luettelikin
joitakin ihan kunniallisia nimiä tältä listalta.
(Markus Mustajärvi: Oliko osa kunniattomia?) Mutta näkemättä tätä listaa
olen täysin vakuuttunut siitä, että pääosa näistä kulttuurin,
tieteen ja taiteen vaikuttajista ovat sellaisia, jotka yleensä kansainvälisissä kysymyksissä
historiallisesti
ovat aina olleet väärässä. Olen
vakuuttunut siitä, että ne ovat nimiä, joiden,
tai ainakin heidän vanhempiensa, nimet löytyivät
Tiedonantajan vapputervehdyksistä, (Silvia Modig: Eikä!)
joiden nimet löytyivät erilaisista vetoomuksista,
joissa tuettiin Neuvostoliiton rauhanpolitiikkaa, löytyivät
erilaisista julkilausumista, joissa ihailtiin Itä-Saksan
ihmisoikeustilannetta ja yleensäkin kommunististen diktatuurien
ihanaa ihmisoikeustilannetta, ja nimiä, jotka ovat tukeneet
Kuuban diktatuuria, tukeneet Nicaraguan nykyistä diktaattoria,
tukeneet Libyan entistä diktaattoria hänen sankarillisessa taistelussaan
amerikkalaista imperialismia vastaan jne. Luulen, että kun
näiden nyt tarkoittamieni tieteen ja taiteen ja kulttuurin
asiantuntijoiden kanssa on kansainvälisissä asioissa
eri mieltä, niin on varmasti oikeaa mieltä ja
oikealla puolella. (Juho Eerola: Kiva olla samassa hallituksessa!)
Kyllä ihmettelen sitä, että tänäkin
päivänä vuonna 2012 suomalainen äärivasemmisto
on tällä tavoin aktiivisesti Israelin kimpussa.
Ehkä se on ainoa kansainvälinen konflikti, missä tämä sortaja—uhri-asetelma
on teidän kannaltanne vielä jotenkuten perusteltavissa
oikein päin. Israelin hallitus tekee ja on tehnyt ja tekee
jatkossakin varmasti paljon virheitä, mutta kannattaa nyt kuitenkin
muistaa, että Israel on ainoa demok-raattinen valtio tuolla
alueella, ainoa valtio, jossa on aito monipuoluejärjestelmä,
sananvapaus ja muut ihmisoikeudet kunniassaan.
Kun te siellä äärivasemmistossa olette
olleet aktiivisia esimerkiksi Arabikansojen ystävyysseurassa
vuosia, (Markus Mustajärvi: Enpä ole ollut!) niin
kyllä ihmettelen, miten te kaikki nämä vuodet
olette voineet vaieta arabimaissa tapahtuvasta ihmisten terrorisoimisesta
ja sortamisesta, ajankohtaisena esimerkkinä Syyria. Ei
ole näkynyt Arhinmäen johtamia nuorisojoukkoja kaduilla
osoittamassa mieltään Syyrian tilannetta vastaan,
vaikka siellä tuhansia ihmisiä on surmattu ja
koko ajan edelleen surmataan. (Anna Kontulan välihuuto)
Kun nykyisen Syyrian presidentin isä tappoi Haman verilöylyssä aikanaan tuhansia
ihmisiä, niin ei ollut Arabikansojen ystävyysseuralla
mitään sanomista. Nyt viime viikkoina sitten on
Syyriaankin reagoitu, kun ei kukaan enää voi ummistaa
silmiään siltä sortovallalta ja diktatuurilta
ja ihmisten tappamiselta, mitä siellä tapahtuu.
Kaikki nämä vuosikymmenet suomalainen äärivasemmisto
on visusti vaiennut kaikista arabimaissa tapahtuvista teoista, mutta
Israelin kimpussa ollaan aina ja joka tilanteessa, kun siihen vain
on mahdollisuus.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä oli varmaan sen verran väkevä puheenvuoro,
että tämä herättää näköjään
vastauspuheenvuorojen tarvetta, joten semmoinen mahdollistetaan.
Huomautan kuitenkin, kun aihe näyttää olevan
tunteita herättävä, että meidän
parlamentaarisen keskustelumme säännöt
ovat kuitenkin voimassa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä syystä juuri
haluankin käyttää puheenvuoron, kun edustajat Östman
ja Zyskowicz näyttävät uskovan leimaamisen
voimaan. Minä en ole ollut ikinä minkään Arabiliittoa
tai vastaavaa tukevan järjestön jäsen vaan
halusin vaan kertoa omassa puheenvuorossani sen kannan, että Suomen
ei pidä syventää ja laajentaa ja vieläpä salata
asekauppaa ja aseellista yhteistyötä Israelin
kanssa. Omasta mielestäni hyvin asiallisesti toin esille
ne perusteet. Mutta tunnustan kyllä senkin, että minulla
on aivan liian vähän suhteita israelilaisiin ja
arabimaiden edustajiin. Se auttaisi varmaan kaikin puolin tässä konfliktin
hahmottamisessa ja sen syventämisessä itsellekin.
Mutta minun kyllä pitää kysyä, ovatko
nämä kiistattomat porvarit, joita tuolla listalla
esiintyy, Arabiliiton propagandan saastuttamia vai mikä heidän
motiivinsa on lähteä tuommoiseen julistukseen
mukaan. Kyllä minusta on ihan hyvä tässäkin
salissa puhua siitä suomalaisesta sotilaasta, joka kuoli
iskun uhrina, ja siitä, kun Libanonissa aseet pauhasivat
joulurauhaa.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen pitänyt teitä,
edustaja Zyskowicz, taitavana poliitikkona ja hyvänä puhujana.
Nyt teidän puheenvuoronne oli niin leimaava, että en
tiedä, mistä aloittaisin.
Me olemme järjestäneet mielenosoituksen rauhan
puolesta Syyriassa. Olen pahoillani, että tiedotuksemme
tökkii niin pahasti, että tieto ei ole saavuttanut
teitä, edustaja Zyskowicz. Voin luvata, että ensi
kerralla tieto tulee aivan varmasti suoraan teidän postiluukkuunne
ja voitte sitten osallistua toivon mukaan, koska niin usein olette perännyt
vasemmistoliitolta arabimaihin kohdistuvaa kritiikkiä.
Myös sitä tehdään. Se, jos nämä toimet
eivät ylitä uutiskynnystä, saattaa johtua siitä,
että Suomi ei käy laajamittaista asekauppaa näitten
valtioiden kanssa. Sen takia ehkä se julkisempi kiinnostus
tästä puuttuu. Minä en puhu yhdestäkään
nimenomaisesta valtiosta, oli se arabi- tai Israelin valtio. Me
puhumme asekaupasta ja siitä, miten Suomen pitäisi
asekaupoissansa toimiansa rajoittaa tai mitä niitten tulisi
siinä painottaa. Minä sen sijaan, kuten vr-ryhmä,
olen tekemisissä Arabikansojen ystävyysseuran
kanssa, minä olen tekemisissä palestiinalaisjärjestöjen
kanssa mutta olen myös tekemisissä israelilaisjärjestöjen
ja juutalaisjärjestöjen kanssa ja olen yrittänyt
kuulla konfliktin molempia osapuolia, koska konflikti on käynnissä tällä alueella.
Se on aivan selvä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvelle vastaan,
että mainitsemanne porvarit, jotka ovat listalla, ja mainitsemanne
sosialistit ja muut, jotka ovat listalla, ovat varmasti ihan kunniallisia ihmisiä.
Halusin vaan kertoa, että näkemättäkin tuota
listaa olen vakuuttunut, että hyvin suuri joukko siitä on
niitä ihmisiä, jotka kansainvälisissä kysymyksissä vuosikymmenten
varrella ovat aina olleet väärällä puolella,
tukeneet kommunistista diktatuuria ja kaikkea muuta ja väärällä puolella
ovat nyt tässäkin asiassa.
Sitten, edustaja Modig, kun te olette ollut Arabikansojen ystävyysseuran
ym. aktiivi, niin todellakin kysyn, kun Syyriassa joka päivä,
joka kuukausi ja joka vuosi oli armoton diktatuuri, sortohallitus,
ei ihmisoikeuksia kenellekään, miten te siellä Arabikansojen
ystävyysseurassa esimerkiksi viime vuosikymmenellä tai
edellisellä toimitte näiden arabimaiden ihmisten
ihmisoi-keuksien puolesta.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en kuulu mihinkään seuraan.
Minä en ole missään yhdistyksessä aktiivisena.
Minä olen käynyt keskusteluja kaikkien näitten
osapuolten kanssa ja voin vakuuttaa teille, että viime
vuosikymmenellä, edustaja Zyskowicz, minä kävin
vielä lukiota. Minä en ollut silloin hirveän
aktiivisesti mukana näissä asioissa mutta voin
vakuuttaa, että niin minä kuin vasemmisto joka
kerta, jokaisen osapuolen kanssa, me puhumme rauhan puolesta. Se
on aivan sama, kuka se sortaja on, me puhumme rauhan puolesta.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olipa kaunista tekstiä: olemme rauhan
puolesta. Jotenkin tuli elävästi mieleen 1970-luku
ja Suomen Rauhanpuolustajat -järjestö, joka oli
rauhan puolesta. Mimmoisen rauhan puolesta? No sellaisen Neuvostoliiton
rauhan puolesta. He vastustivat ohjuksia, nimittäin joka toista
ohjusta, niitä läntisiä ohjuksia. He
marssivat ohjuksia vastaan — tarkoitti, että marssivat läntisiä ohjuksia
vastaan.
Toistan kysymyksen: Kun te olette olleet rauhan puolesta Arabikansojen
ystävyysseurassa ja palestiinalaisporukoissa ja järjestäneet
Palestiinan solidaarisuusjuttuja siellä vasemmiston nuorissa,
teidän järjestöjenne nuoret, niin esimerkiksi
viime vuosikymmenellä, montako mielenosoitusta te olette
järjestäneet Syyrian diktatuuria vastaan tai muiden
arabimaiden diktatuuria vastaan ja siellä olevia jatkuvia
ihmisoikeuslouk- kauksia, ihmisoikeuksien riistämistä ja
kansojen sortamista vastaan?
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En pysty sanomaan suoraan mitään
lukua edustaja Zyskowiczille. Sen minä voin sanoa, että näistä asioista
on puhuttu. Minä olen itse ollut mukana mielenosoituksessa,
jossa on vaadittu rauhaa ja oikeutta sekä Libyaan että Syyriaan.
Minä en usko, että näillä numeroilla pallottelemisilla
on mitään merkitystä. Me tiedämme
molemmat, miten kritiikkinne kohdistuu. Minä haluaisinkin
nyt, että me pääsisimme tämmöisestä järjettömästä leimauksesta...
Te vetoatte Rauhanpuolustajiin 70-luvulla. Minä synnyin
vuonna 76. (Ben Zyskowicz: Onneksi olkoon!) Miten minä pääsen
tähän keskusteluun mukaan, jos ei se siirry tälle
päivälle, edustaja Zyskowicz? Unohdetaan nämä vanhat
kaunat ja yritetään oikeasti miettiä sitä,
miten Suomi kansainvälisessä yhteisössä voi
toimia aseettoman ja rauhanomaisen maailman puolesta.
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz karkaa jälleen
metsään niin kuin hänellä on
tapana, irti käsittelyssä olevasta aiheesta. Mehän
käsittelemme nyt kysymystä asekaupan, turvallisuusyhteistyön,
asekehittely-yhteistyön ja tutkimuksen tiedon salaamisesta.
Tiedon salaamisesta on kysymys. Miksi asekauppa ei voi olla julkista
teidän mielestänne? Miksi sen pitää olla
salaista? Tässähän nimenomaan annetaan
Israelille mahdollisuus, kun sen käytäntö on,
että se salaa kaiken, mikä liittyy asehankintoihin.
Minulla on tässä lehtileike, on haastateltu
Vaisalan johtajaa, joka toteaa, että Israel kuuluu niihin
maihin, jotka eivät julkista puolustusvoimiensa hankintoja.
Meillä ei ole mahdollisuutta sanoa edes sitä,
olemmeko vai emmekö ole heidän toimittajansa.
En voi kommentoida. Meidän sopimuksemme eivät
mahdollista meidän sanovan asiasta mitään.
Tämä on israelilaista läpinäkyvyyttä asekaupoissa,
ja meillä pitäisi nimenomaan ajaa myös
asekaupan julkisuutta.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Yrttiaholle vastaan, että käsitykseni
mukaan Israel salaa asekauppoihinsa liittyvät tiedot sen
vuoksi, että se sillä tavoin pyrkii suojelemaan
omaa turvallisuuttaan, pyrkii siis estämään
sen, että sen viholliset, joita todellakin on, en tarkoita
tässä salissa, vaan todellakin tuolla Lähi-idässä,
että sen viholliset eivät pääsisi
perille sen aseasioista. (Anna Kontula: Ajatteleekohan ne Pohjois-Koreassa
samalla tavalla?)
Edustaja Modigille vastaan, että kun on elänyt sen
70-luvun, jolloin te synnyitte, ja nähnyt sen kaksoisstandardit,
joilla suomalainen vasemmisto vastusti joka toista ohjusta eli lännen
ohjuksia mutta ei idän ohjuksia, jolloin suomalainen vasemmisto,
siis puhun äärivasemmistosta, ihaili Neuvostoliiton
ja Itä-Saksan upeata demokraattista, ihmisoikeusmyönteistä järjestelmää,
niin sitä väistämättä tällaisten
tilanteiden yhteydessä, kun mielestäni taas suhtaudutaan
kaksoisstandardeilla Lähi-idän maihin, heräävät
nämä ajatukset uudelleen mieleen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt sitten puhujalistaan takaisin.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz, älkää syyttäkö poikaa
isänsä rikoksista. Minä en voi ottaa
vastuuta mistään muusta kuin omista tekemisistäni,
sanomisistani ja puolueen toiminnasta sinä aikana, kun
minä olen ollut siinä mukana.
Mutta se tärkeä asia meinaa koko ajan unohtua
meiltä tässä kiihkossa. Me puhumme asekaupoista,
niitten periaatteista ja Suomen toimin-nasta. Kaikkien asekauppojen
Suomen kannalta on oltava avoimia. Ymmärrän edustaja
Zyskowiczin esittämät perustelut sille, mitkä voivat
Israelin tarpeet olla sopimuksen salaamiselle, mutta Suomen asekauppojen
tulee kaikkien olla avoimia. Sen takia minä peräänkuulutan
samaa, mitä edustaja Kontula puheenvuorossaan, että perustuslakivaliokunnan
kuulemisen ja käsittelyn tämä asia ehdottomasti
vielä tarvitsisi.
Minä olen jutellut tämän konfliktin
osapuolten kanssa, molempien kanssa, ottamatta yhtään kantaa,
riippumatta henkilön näkökulmasta. Kaikki
kokevat elävänsä keskellä aseellista
konf-liktia, ja selvä on, että tällä sopimuksella
Suomi on yhä voimakkaammin mukana tämän
konfliktin ylläpitämisessä, kun kaiken
meidän toimintamme tavoite täytyisi olla rauhanomaisen
ratkaisun löytäminen tälle alueelle.
Se olisi sekä israelilaisten että palestiinalaisten
etu, se on aivan selvä, ja tämäntyyppiset
sopimukset eivät sitä kehitystä tue.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssämme on kuuden
puolueen hallituksen yksimielinen esitys, joka on eduskunnan käsittelyssä,
ja tässä on kyse siis ainoastaan tietoasioista
Suomen ja Israelin välillä, niin kuin näistä meidänkin
puolustusvaliokunnassa käsittelyssä olleista asiakirjoistamme
ilmenee.
Israelilla on muihin maihin poiketen hieman erilainen tapa,
että he eivät tee laajoja sopimuksia näistä tiedonvaihdoista,
vaan he ovat halunneet tehdä ratkaisun niin, että heillä on
ainoastaan tähän puolustusmateriaaliin liittyvät
sopimukset ja muilta aloilta tehdään sitten omat
sopimukset. Se poikkeaa muiden maiden käytänteistä,
ja ehkä tässä jännitteessä,
jota tähänkin saliin on muotoutunut, on osasyy
siihen, että Israel tällä tavalla toimii
eri tavalla kuin toiset valtiot.
Itse pidän tätä esitystä sen
takia hyvänä, että suomalaisten yritysten
mahdollisuudet tulla mukaan näihin hankkeisiin ovat yhtenevät
muiden maiden kanssa. Siitä näkökulmasta
tätä pitää lähestyä.
Tämä sopimus ei millään tavalla
poista sitä, että jokaisen kaupan yhteydessä tehdään erikseen
vienninvalvontatyöryhmässä päätös
siitä, voidaanko kauppa suorittaa. Tämä harkintahan
tehdään tänä päivänä jokaisen
kaupan yhteydessä. Meillä on tietyt valtiot, jotka
ovat listalla, joihin ei viedä aseita taikka myöskään
kaksoiskäyttötuotteita, ja sitten on valtiot,
jotka ovat vahvemman harkinnan alaisuudessa, ja sitten on ne valtiot,
muun muassa EU-valtiot ja tietyt Eta-valtiot, joihin voidaan viedä aseita
helpommalla lupajärjestelyllä.
En tiedä sitten, millä tavalla esimerkiksi
Patrian 36:n Nemo-kranaatinheittimen vienti olisi otettu vastaan,
jos siinä ei olisi kauppaa syntynyt. Se on 2000-luvun suurin
kauppa, joka tehtiin ja työllistää tulevaisuudessa
merkittävällä tavalla suomalaisia, ja
myös Suomen ay-liike oli vahvasti puoltamassa tätä kauppaa
nimenomaan työllisyysnäkökulmien mukaisesti.
Eli tämänkin jälkeen jokainen kauppa
Suomen ja Israelin välillä tullaan käsittelemään
vienninvalvontatyöryhmän kautta ja erikseen tekemään
päätös siitä, voidaanko tämä kauppa
toteuttaa.
Mutta olen itse oikeastaan miettinyt sitä, millä tavalla
Suomi näissä asioissa toimii. Muistan hyvin — siitä ei
ole niin kauaa, että me muistamme myös edustaja
Modigin kanssa sen — kun Libyassa oli diktaattori Gaddafi
vallassa. Muistamme myös hyvin, miten edellisen hallituksen
pääministeri oli vielä tyytyväisenä Gaddafin
rinnalla vain muutamia kuukausia ennen kuin siellä syntyi
kansannousu, joka syöksi tämän diktaattorin vallasta.
Kyllä silloin itse jäi miettimään,
minkälaista kaksinaismoralismia, minkälaisia kaksoisstandardeja
koko EU:ssa oli Libyaa kohtaan, Tunisiaa kohtaan, lukuisia Pohjois-Afrikan
valtioita kohtaan. Ne olivat aika läheisiä kumppaneita, näyttivät
olleen silloin myös Suomelle, mutta ennen muuta Italialle.
Ranskasta olemme saaneet useita esimerkkejä siitä,
millä tavalla ne koettiin ihan luonteviksi ja hyviksi yhteistyökumppaneiksi
ja miten sinne tehtiin erilaisia vienninedistämismatkoja
ja muita.
Tämän jälkeen keskustelussa on noussut
vahvemmin esille uutena terminä arvokas ulkopolitiikka,
joka tarkoittaisi sitä, että aina mietittäisiin ihmisoikeuskysymykset
ja myös erilaiset painotukset, jotka eivät ole
puhtaasti pelkästään taloudellisia, ja
itse kannatan sitä. Mutta en sen sijaan kannata sitä,
että Suomen linja poikkeaa merkittävällä tavalla
muiden maiden linjasta, ja tämä on isoin ongelma
minun mielestäni tällä hetkellä,
eli meillä ei ole EU:ssa yhtenevää käytäntöä siitä, millä tavalla
EU-valtiot suhtautuvat esimerkiksi aseiden vientiin tiettyihin Euroopan
ulkopuolisiin maihin, ja tämä on ongelmaista suomalaisten
yritysten ja työpaikkojen näkökulmasta.
Itse toivoisin, että Suomi olisi aktiivinen siinä,
että koko Eurooppaa ohjaisivat samanlaiset arvot näissä keskusteluissa.
Minulla on lukuisia esimerkkejä, joissa suomalaiset yritykset
ovat olleet täysin eriarvoisessa asemassa verrattuna esimerkiksi
italialaisiin yrityksiin, saksalaisiin yrityksiin ja pahimmillaan
jopa niin, että saman ison konsernin osayritys Suomessa
on joutunut tilanteeseen, että Suomesta ei vientilupaa
ole annettu, mutta Saksasta ja Italiasta on annettu. Mihin se johtaa?
Se johtaa todennäköisesti siihen, että esimerkiksi
maailman paras tarkkuuskivääreiden tekijä Sako
Osakeyhtiö Suomesta tulee siirtymään
pois — tämä on minun pelkoni ja minun
ennustukseni — jos Euroopassa ei noudateta yhteneviä vientisäädöksiä.
Nyt olemme uudistaneet puolustusvaliokunnassa samaan aikaan
tämän asian käsittelyn kanssa sitä,
millä tavalla Euroopan sisällä näitä materiaaleja
voidaan kuljettaa, mutta emme kuitenkaan ole pystyneet yhdistämään
yhteistä politiikkaamme muihin maihin nähden,
ja tämä olisi minun mielestäni ensiarvoisen
tärkeää. Tuo esimerkki, johon viittasin
Sakossa, on tilanne. Sako kuuluu tänä päivänä italialaiseen
maailman vanhimpaan perheyritykseen Berettaan, joka tekee tarjouksia
isoista kokonaisuuksista, ja niissä kokonaisuuksissa esimerkiksi
80—90 prosenttia tuotteista tehdään Italiassa
ja Saksassa saman konsernin tehtailla ja maailman parhaat tarkkuuskiväärit
Suomessa Sakon tehtaalla. Italia ja Saksa antavat vientiluvan, ja
Suomi ei anna vientilupaa. Sen jälkeen koko Berettan suuri
kauppa menee jollekin toiselle maalle, joka vie sen paketin sitten
tänne kyseiseen valtioon.
Silloin tulemme siihen tilanteeseen, että tulemme menettämään
varmasti tämäntyyppisiä yrityksiä Suomesta
entistä enempi pois, ja ymmärrän siinä mielessä hyvin,
että myös ammattiyhdistysliike vahvasti puolsi
Patrian Nemo-kranaatinheittimien vientiä, joka on siis
2000-luvun suurin kauppa tällä alalla. Ymmärrän
myös hyvin sen, että työn ja työpaikkojen
näkökulmasta myös vasemmistoliiton ministerit
ovat olleet tätä puoltamassa. Tämä on
hallituksen yksimielinen esitys, ja on tietysti mukava kuulla, miten
vankasti tätä hallituksen yksimielistä esitystä täällä kannatetaan.
Anna Kontula /vas:
Viisas poliitikko tuntee historian, mutta suuntaa katseensa
tulevaisuuteen. Niinpä en lähde nyt provosoitumaan
70-luvusta, jolloin myös minä synnyin, vasta loppupuolella,
vaan koetan muistuttaa siitä, että nyt on kysymys
aseista, ei siis esimerkiksi kukkakaupasta Israelin kanssa, johonka
saattaisin suhtautua jo aivan eri lailla. Israelin asekauppamenestys,
ylivoimainen asema kansainvälisillä asekauppamarkkinoilla,
johtuu siitä, että se saa valtioltaan paitsi taloudellista
tukea myös valtion tarjoaman mukavan taloudellisen testikentän, minkä vuoksi
israelilaiset aseet ovat valmiiksi testattuja myyntihetkellä aidoissa
olosuhteissa, ja tämä on meidän kannaltamme
kyllä iso ongelma. Ja jos Suomi käy asekauppaa
muiden vastaavasti toimivien valtioiden kanssa, se on myös
ongelma, ja entistä suurempi ongelma silloin, jos tämä kauppa
pyritään salaamaan.
Täällä nostettiin esiin, kuinka demokraattinen ja
ihmisoikeuksia kunnioittava valtio Israel on. Vetoan nyt tässä vain
pari kuukautta sitten ilmestyneeseen viimeisimpään
ihmiskauppajärjestön raporttiin, joka käsittelee
lasten pidätyksiä Israelissa, siis valtion tiloissa,
valtion toimijoiden toimesta, valtion nimissä ja valtion
puuttumatta tekemiä pidätyksiä alaikäisille.
Täällä on semmoisia alalukuja kuin "pidätykset
keskiyön ja aamuviiden välillä", "käsien
ja silmien sitominen", "kulkuvälineen lattialla kuljettaminen",
"fyysinen väkivalta, uhkailu ja solvaukset", "eristyssellit",
joista viimeinen näyttää olevan erityisen
tehokas: nämä lapset, sen jälkeen, kun
heitä on sidottuna tiettyyn asentoon eristyssellissä pidetty riittävän
monta päivää, ovat yllättävän
innokkaita tunnustamaan mitä tahansa heiltä odotetaan.
Ja tämä on se demokratiaa ja ihmisoikeuksia kunnioittava
kauppakumppani, jonka aseteknologiaa ja armeijan toimintaa me nyt
haluamme tälläkin päätöksellä sitten
olla tukemassa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Poliittinen muisti on aika lyhyt, mutta en
minä olisi uskonut, että se niin lyhyt on, että kun
muutama minuutti sitten kerroin siitä, kuinka Murmanskissa
on venäläisiä ydinaseita ollut ja Tšernobylin
luokkaa oleva ydinturmauhka on uhannut myöskin Suomen kansalaisia
ja paheksuin sitä, että asiasta ei ole tiedotettu
mitään, niin edustaja Zyskowicz tuossa muutaman
minuutin aikana onnistui unohtamaan senkin. Mutta oleellinen asiahan
tässä hallituksen esityksessä on Suomen harjoittama
asekauppa ja ydinkysymys siinä, onko se avointa vai ei.
Kyllä avoimuus kaikissa tilanteissa on demokratian ykköskysymys,
ja jos sitä vaaditaan, niin ei siinä tarvitse
alkaa ketään leimata. Se vaatimus on aivan yhtä perusteltu,
tulee se oikealta, vasemmalta tai keskeltä.
Minä ymmärrän sen, että 1970-luvulla
moni nykyinenkin poliitikko on saattanut kokea kovia, ja voipi olla
niinkin, että edustaja Zyskowiczin kohtelu sillä vuosikymmenellä on
ollut epäasiallista ja siitä on jäänyt
semmoiset jäljet, jotka eivät välttämättä lähde
koko elämän aikana pois. Mutta se ei kuitenkaan
oikeuta siihen, että tässä salissa leimataan
ihmisiä ei toiseen vaan jopa kolmanteen sukupolveen ihan
vaan siitä syystä, että ovat jostain
yksittäisestä asiasta tiettyä mieltä,
kertovat omat mielipiteensä ja sattuvat olemaan vasemmiston
kansanedustajia. Sitä nyt en ainakaan hyväksy,
niin kuin edustaja Zysko- wiczin ja monen muunkin kokoomuslaisen
ja oikeistolaisen puheessa tulee esille, että vasemmistolaisuus
on jonkunlaista epäisänmaallisuutta. Minä olen
tarpeeksi monta kertaa katsonut saunalauteilla pienenä poikana
isäukkoa, isäukon ruhjottua ruumista. Hän
oli sotaveteraani, sotainvalidi, ja astui sodan jälkeen
Lapissa vielä miinaan. Ei hän sitä tehnyt
Arabiliiton, Neuvostoliiton tai Teiniliiton käskemänä,
vaan sen takia, että tämä isänmaa
oli hänellekin tärkeä.
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee näitä keskusteluja,
niin havaitsee sen, että Israel ja arabit ovat tänään
marssineet tänne Suomen eduskuntaan.
Herra puhemies! Meillähän on periaatteena Suomessa
se, että Suomi ei tee asekauppaa sodassa olevien valtioiden
kanssa, ja se on minusta hyvä periaate. Mielestäni
Israelilla on rajaepäselvyyksiä ja konflikteja
siellä alueellaan, nimenomaan palestiinalaisten arabien
kesken, ja luulisin, että jos Israel olisi rajakkain nykyisen
Euroopan unionin kanssa ja hakisi unionin jäsenyyttä ja tilanne
olisi Israelin rajoilla se, mikä se nyt tällä hetkellä siellä on,
niin tuskinpa Euroopan unionin säännösten
mukaisesti Israelia voitaisiin ottaa Euroopan unionin jäseneksi.
Minusta niin aseiden myyntiä kuin sieltä ostamistakin,
Israelista siis, tulisi välttää.
Herra puhemies! Edustaja Timo Heinoselle, kokoomuksen nuorelle
kansanedustajalle, sanoisin, kun kuuntelin hänen puhettaan,
että pääasia asekaupassa on vain se,
että kunhan rahhoo tulloo, tulipa se sitten mistä tahansa:
Näin ei voi olla. Kyllä moraalia tarvitaan näissä asekaupoissa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nimenomaan minä peräänkuulutin
sitä, että EU:ssa, kun olemme yhteisessä Euroopan
unionissa, niiden pelisääntöjen pitäisi
olla samanlaiset kaikille toimijoille, kaikille valtioille ja eri valtioissa
oleville yrityksille. Mutta ehkä edustaja Kettunen on sitä mieltä,
että Suomi ei tarvitse Patrian kaltaista yritystä,
antaa mennä vaan työpaikat ja työttömyyskortistoon
väki sieltä. Edustaja Kettunen on varmasti sitä mieltä,
että Suomi ei tarvitse Sakon tyyppistä toimijaa,
antaa mennä vaan, ihmiset työttömyyskortistoon.
Minä kannatan sitä, että suomalaisilla
yrityksillä on samanlaiset pelisäännöt
ja mahdollisuudet toimia kuin muilla eurooppalaisilla yrityksillä.
Mutta nyt täytyy muistaa, että tässä keskustelussa,
muun muassa edustaja Kontulan puheesta, saa sellaisen kuvan, että tämä päätös
tekisi jollain tavalla avoimen valtakirjan aseviennistä Israeliin.
Ei tässä ole siitä kyse lainkaan, vaan
tämän jälkeen jokainen kauppa käsitellään
erikseen ja siitä tehdään erikseen ratkaisu
vienninvalvontatyöryhmän johdolla. Tämä ei
myöskään tarkoita sitä, että yksikään
kauppa jäisi salaiseksi. Muun muassa ministeri Hautala
on lukuisia kertoja tuonut esille sen, että Suomen asevienti on
poikkeuksellisen avointa ja näkyvää,
ja meillä on selkeät listat siitä, mihin
Suomi on vienyt ja mitä ja minäkin vuonna. Sitäkään
tämä ei tule estämään
taikka muuttamaan.
Asekauppa ja vientiluvat ovat siis julkisia tulevaisuudessakin,
mutta minä peräänkuulutan sitä,
että pelisäännöt ovat samat
Suomessa kuin Euroopan muilla valtioilla. Se on suomalaisten työpaikkojen
kannalta ensiarvoisen tärkeää, ja silloin
meillä on mahdollisuus painostaa myös muita Euroopan
maita toimimaan vastuullisella tavalla eikä näiden
kaksoisstandardien, kaksinaismoralismin mukaisesti.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvelle totean,
että en ole tässä keskustelussa enkä muutoinkaan
epäillyt vasemmiston edustajien isänmaallisuutta.
Uskon, että kaikki toimimme parhaan kykymme mukaan Suomen
hyväksi, mutta meillä on erilaisia näkemyksiä siitä,
mikä on Suomelle ja suomalaisille hyväksi.
Sen sijaan olen arvostellut vanhaa vasemmistoa ja — näköjään
siihen on aihetta — nykyistäkin vasemmistoa eräänlaisista
kaksoisstandardeista, joilla Lähi-idän valtioita
arvioidaan. Edustaja Kontulan käyttämä puheenvuoro
oli tästä hyvä esimerkki. Israel ei ole
mikään enkelivaltio, mutta, edustaja Kontula,
aivan kiistämätön tosiasia on se, että Israel
on ainoa valtio tuolla alueella, jossa joltisenkin ne demokratian
ja ihmisoikeuksien periaatteet, joita me Suomessa ja Euroopassa
arvostamme, toteutuvat. Siellä on ihmisillä sananvapaus,
kokoontumisvapaus, siellä on monipuoluejärjestelmä,
siellä on riippumaton oikeuslaitos, siellä on
riippumaton media, siellä on läntinen demokratia.
Kertokaa minulle, onko näin arabivaltioissa. Ja kun näin
ei ole, niin en ole teiltä kovin montaa puheenvuoroa esimerkiksi tässä salissa
kuullut, missä kertoisitte siitä, minkälaista
sortoa ja diktatuuria Israelin naapurivaltioissa ja myös
palestiinalaisalueilla, esimerkiksi Hamasin hallitsemalla Gazan
alueella, jatkuvasti tapahtuu.
Herra puhemies! Kelloa ei näy, mutta totean lopuksi,
että jos me kävisimme kauppaa yleisesti tai asekauppaa
erityisesti vain niiden valtioiden kanssa, jotka toteuttavat korkeimmat
standardit ihmisoikeusasioissa ja perusoikeusasioissa, niin eipä meille
paljon kauppakumppaneita jäisi. Tuskin voisimme Suomenkaan
kanssa käydä kauppaa, sillä Suomikin
on saanut huomautuksia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta ja Suomellakin
esimerkiksi on vankilassa lapsia ja Suomessa on sellejä,
paljusellejä, joita myös on arvosteltu. Selvyyden
vuoksi totean, että omasta mielestäni Suomi täyttää erinomaisesti
kaikki ihmisoikeuksien ja demokratian kannalta asetettavat vaatimukset.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz harhautui siinä määrin
käsittelyssä olevasta asiasta, että katson,
että eduskunnassa on varsin suurta tarvetta tämän
esityksen perusteellisempaan käsittelyyn — varsinkin, koska
puolustusvaliokunnassa esitykseni lähettää tämä hallituksen
esitys perustuslakivaliokunnan käsittelyyn lausuntoa varten
ei saanut kannatusta. Siksi esitän täällä nyt,
että tämä esitys lähetetään
perustuslakivaliokuntaan lausuntoa varten, ja myös siksi,
että itse tällä asialla julkisuuslain
ja perustuslain suhteen osalta on merkitystä.
Ja vielä edustaja Zyskowiczille: Olen itse toiminut
koko ikäni vasemmistolaisissa järjestöissä,
työväenjärjestöissä,
rauhanjärjestöissä ja erilaisissa solidaarisuusjärjestöissä,
ja minun täytyy sanoa, että tunnen siitä kaikesta
työstä suurta ylpeyttä. (Ben Zyskowicz:
Tätä juuri tarkoitin!)
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi kannatan edustaja Yrttiahon
tekemää esitystä valiokuntaan lähettämiseksi.
Ja toivon kyllä, että minulla olisi joskus maailmassa — en
tiedä toivooko edustaja Zyskowicz — mahdollisuus
käydä tutustumassa asioihin, konf-liktin eri osapuoliin,
paikan päällä. Ja tunnustan suoraan,
että asiaosaamisessa varmaan edustaja Zyskowiczilla olisi
paljon enemmän annettavaa minulle kuin minulla hänelle.
Sitä en uskalla sanoa, lähestyisimmekö aatteellisesti
tai arvopohjalta kovinkaan paljon toisiamme, mutta varmaan se auttaisi
siinä, että keskustelu täsmentyisi koskemaan
kulloistakin asiaa ilman, että siihen vedettäisiin
mukaan vuosikymmenten, jos ei vuosisatojen, synnit, joko tehdyt
tai tekemättömät.
Anna Kontula /vas:
Demokratiahan ei tietenkään ole on—off.
Demokratiaa on vähän taikka vähän
enemmän. Silti on olemassa joitakin rajoja, joissa katsotaan,
että kansainvälistä lakia on rikottu
niin paljon, että enää ei voida puhua
millään lailla järkevästä tai
hyväksyttävästä kauppakumppanuudesta
aseteknologian osalta.
Zyskowiczille huomauttaisin, että mikäli oikein
muistan, siitä ei ole kuin pari kuukautta, kun meidän
edustajamme hallituksessa äänestivät arabivaltion
kanssa tehtävää asekauppaa vastaan, joten
varsinaisista kaksoisstandardeista ei voi meitä syyttää.
Tosin ei kokoomustakaan, koska kokoomus äänesti
silloinkin sen puolesta eli oli silloinkin valmis tekemään
aseyhteistyötä hyvin epäilyttävän,
epädemokraattisen maan kanssa — selkeästi
linjassa, siis.
Edustaja Heinonen tässä kaipaili Suomelle linjaa
muiden maiden kanssa. Toki olisi ihanaa, jos tämmöinen
linja löytyisi, ja sen eteen Suomi on tehnyt työtä myös
YK:ssa. Mutta minä kyllä toivoisin, että Suomi
nyt ensin pääsisi linjaan edes itsensä kanssa,
että me itse noudattaisimme niitä tavoitteita
ja niitä ulkopoliittisia linjauksia, joita olemme itsellemme
asettaneet ja joita muilta vaadimme. Sen jälkeen lähdetään
vasta sitten tarkistamaan hommaa suhteessa laajempiin ympyröihin.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! On tietysti ymmärrettävää,
että on vaikea tehdä yhteistyötä ja
sopimuksia sellaisten maiden kanssa, joissa oikeudenmukaisuus ja
ihmisarvon kunnioittaminen ei toteudu riittävästi.
Tosiasia kuitenkin on, että varsinkin asekauppojen ja puolustuspoliittisten
asioiden yhteydessä tehtävien sopimusten täytyy
olla läpinäkyviä ja myös valvottavia.
Ja toisaalta niitä sopimuksia ei tietenkään
voi tehdä myöskään hinnalla
millä hyvänsä, vaan täytyy olla
koko ajan valmiudessa seurata, miten tämä sopimuskumppani
käyttäytyy, mitä siellä tapahtuu.
Ja sopimuksethan ovat aina sitten myös muutettavissa, mikäli
ne ehdot, jotka sopimuksiin on sisällytetty, eivät
toteudu.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jos edustaja Kontula viittasi tähän
Patria-kauppaan, niin tietojeni mukaan siinä ammattilaiset, jotka
näitä vientilupia Suomen osalta käsittelevät,
nimenomaan he, esittivät, että tuo kauppa voidaan
tehdä, ja siinä poliittinen vääntö tuli
nimenomaan toiseen suuntaan eikä siihen, että emme
olisi noudattaneet itse itsellemme määrittelemiämme
vastuullisen kaupankäynnin sääntöjä — joita
myös ammattiyhdistysliike oli tukemassa. Se pitää tässä nyt
vahvistaa, että ei tule sellaista kuvaa, että esimerkiksi
hallituksessa olisi haluttu höllentää niitä sääntöjä,
joita meillä ulkoministeriössä ja puolustusministeriössä näitä lupa-asioita
käsiteltäessä on ollut, vaan nimenomaan:
meillä valtioneuvosto, käsitellessään
tätä, tuli samalle linjalle enemmistöäänestyksen kautta,
jota olivat ammattilaiset esittäneet tämän vientiluvan
hyväksymiseksi.
Mutta se on hienoa, että myös vasemmistoliiton
ministerit ovat olleet hyväksymässä tämän asian
käsittelyn. Tämä on yksimielinen esitys täällä salissa,
ja siinä mielessä tätä on helppo
viedä vasemmistoliiton kansanedustajienkin kanssa eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyi.