3) Laki sähkömarkkinalain muuttamisesta
Lea Mäkipää /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aloitteessa ehdotetaan sähkömarkkinalain
muuttamista siten, että parannetaan sähkönkäyttäjien oikeutta
vahingonkor- vauksiin sähkön toimitusten keskeytymisen
heille aiheuttamista vahingoista. Laki on tarkoitettu tulemaan mahdollisimman
pian voimaan.
Muutostarve sähkömarkkinalain eräisiin
kohtiin tuli ilmi viime kesän ja vuodenvaihteen myrskyjen
aiheuttamien sähkökatkojen yhteydessä.
Monin paikoin ihmiset saivat olla vailla sähköä jopa
viikkoja. Sähkökatkokset aiheuttivat monin paikoin
suuria taloudellisia tappioita niin yksityisille ihmisille kuin
yrityksillekin. Monille henkilöille on syntynyt jopa terveydellistä uhkaa
lämmityksen ja vedensaannin keskeytyksistä.
Sähkömarkkinalain mukaisen luvan saaneet yhteisöt
ja laitokset, sähköyhtiöt, ovat olleet puutteellisesti
valmistautuneita katkosten ennaltaehkäisyyn ja niiden korjaamiseen.
Nykyinen sähkömarkkinalaki ei turvaa sähköyhtiöiden
asiakkaille kuin osakorvauksia kärsityistä vahingoista.
Eräillä muutoksilla saadaan sähkömarkkinalaki
paremmin vastaamaan nykyajan käytännön
vaatimuksia korvausvastuista myös sähköyhtiöiden
osalta.
On huomattava, että pahimmat seuraukset kohdistuivat
muutamien isojen sähköyhtiöiden alueille.
Nämä yhtiöt eivät ole kehittäneet
sähköverkkojaan samaan tapaan kuin eräät
pienemmät yhtiöt, jotka tulosrahoituksestaan käyttivät
ison osan verkkojensa kunnostamiseen. Suurilla yhtiöillä omistajien
bonukset ovat olleet tärkeämpiä kuin
verkkojen kehittäminen.
Tässä muutamia pykäliä:
9 § Kehittämis- ja liittämisvelvollisuus:
Verkonhaltijan tulee ylläpitää, käyttää ja
kehittää sähköverkkoaan sekä yhteyksiä toisiin
verkkoihin turvatakseen osaltaan riittävän hyvälaatuisen sähkön
saannin asiakkailleen niin, että asiakkaille ei koidu taloudellista
vahinkoa — tämä on uutta — eikä terveydellisiä uhkia
sähköntoimitusten katkosten takia.
10 §: Verkonhaltijan on kohtuullista korvausta
vastaan myytävä sähköpalveluja
niitä tarvitseville. — Eli tähän
tulee hieman tiukennusta, ja yhtiön on pidettävä sähköverkot
siinä kunnossa, ettei tosiaan siirtokykymääritelmää tarvittaisi.
27 d § Hinnanalennus virheen vuoksi:
Sähkönkäyttäjällä on
oikeus virheen perusteella virhettä vastaavaan hinnanalennukseen.
Jos virhe perustuu sähköntoimituksen keskeytykseen,
hinnanalennuksen määrä on kaiken aiheutuneen
vahingon määräinen, kuitenkin vähintään
kahta viikkoa vastaava osuus vuotuisesta verkkopalvelumaksusta.
Ja edelleen: Vahingonkorvaus virheen vuoksi: Muutosesityksessä sähkönkäyttäjällä on
oi-keus korvaukseen kaikesta vahingosta, jonka hän kärsii
virheen vuoksi. Jäljempänä tarkoitettu
vähittäismyyjä tai jakeluverkonhaltija
on tällöin velvollinen korvaamaan 27 b §:n
3 momentissa tarkoitetun välillisen vahingon vain, jos
hän ei osoita, että virhe tai vahinko ei johtunut
huolimattomuudesta hänen puoleltaan.
Korvaus ja vakiokorvaus verkkopalvelun keskeytymisen vuoksi:
Sähkönkäyttäjällä on
oikeus verkkopalvelun keskeytymisen perusteella vahingonkorvaukseen,
joka on täysimääräinen aiheutuneen
vahingon mukaan. Korvausoikeus alkaa aina yli kuuden tunnin sähkökatkoksen
jälkeen. — Aikaisemmin se on ollut kaksitoista
tuntia. — Korvausoikeus on voimassa myös, vaikka sähkökatkos
ei olisi yhtämittainen, ellei sähkönsaanti
ole välillä vähintään
kahden tunnin mittainen.
Ja joka tapauksessa sähkönkäyttäjällä on
oi-keus vähintään vakiokorvaukseen, jonka
määrä on vuotuisesta verkkopalvelumaksusta:
1) 10 prosenttia, kun keskeytysaika on ollut vähintään kuusi
tuntia mutta vähemmän kuin 24 tuntia.
Arvoisa puhemies! Toivon, että eduskuntakäsittelyn
ja valiokuntatyön aikana kaikki sisäistäisivät
nämä muutostarpeet ja saisimme hieman paremman
ja asiakasystävällisemmän sähkömarkkinalain
voimaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Fortumin tulos on kolmannes liikevaihdosta.
Korkean lukeman perussyy on kilpailun keinotekoinen jäädyttäminen.
Syyttävän sormi osoittaa silloin pitkälti
kunnallisia sähköyhtiöitä. Niillä on
erittäin suuret tuottovaatimukset omistajakunnille ja -kaupungeille.
Ylisuurten tuottojen avulla kerätään
piiloveroa. Tästä tilanteesta hyötyy
alan suurin toimija Fortum. Yhtiö ottaa hinnoittelussaan
huomioon kunnallisten yhtiöiden hinnoittelun. Se siis pääsee
rahastamaan ikään kuin siivellä. Fortum
ja useimmat muutkin sähköyhtiöt tahkovat
suuret voitot. Niillä olisi siten resursseja poistaa suunniteltua
nopeammalla aikataululla sähkökatkosten perussyy:
ilmajohdot. Edustaja Mäkipään aloite
on hyvä, se patistaa sähköyhtiöitä nykyistä vastuullisempaan
toimintaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Heinonen. Voi käyttää paikaltakin
puheenvuoron.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun käytän mahdollisesti
hivenen pidemmän ajan kuin kaksi minuuttia, niin tullaan
tänne valmiiksi.
Tämä lakiesitys on sinänsä ihan
hyvä. Asia on noussut esille tietysti tänä talvena
poikkeuksellisen paljon lehdissä ja tietysti meidän
ihmisten mielessä. Tapaninpäivän ja Hannun
päivän myrskyt aiheuttivat sen, että Suomessa
jopa 190 000 asiakasta oli sähköittä,
ja se aiheutti kyllä runsaasti palautetta. Fortumille,
jota tässäkin keskustelussa jo on nimeltäkin
mainiten syyllistetty taikka ainakin esille tuotu, näistä myrskyistä aiheutui
35 miljoonan euron kustannukset. Tämä on itse
asiassa 14 prosenttia yrityksen vuoden 2010 liikevoitosta, ja asiakkaille
maksettuja korvauksia Fortum on korvannut ja tulee korvaamaan noin
17 miljoonaa.
Mielenkiintoiseksi tämän kysymyksen tekee itse
asiassa se, että tämä myrsky pyyhkäisi
myös Ruotsiin, ja kun katsomme, mitä tapahtui
Ruotsissa, minkälaisia korvauksia siellä oli,
niin me löydämme selkeän eron Suomeen.
Suomessa sähköyhtiöiden hyvitys on enintään
700 euroa, joka tulee viiden vuorokauden sähkökatkosta,
ja tämä nousi itse asiassa aika vahvasti esille,
ja ymmärrän sen hyvin, ja kun tuo 700 euron maksimisumma
tuli täyteen, niin sen jälkeen asiakas ei enää saanutkaan
korvausta. Tämähän tuli vahvasti esille
tietysti pienissä yrityksissä — esimerkiksi
omassa kotikunnassani pienille puusepänliikkeille, autokorjaamoille,
maalaamoille ja tämäntyyppisille, jotka työllistivät
yhden tai kaksi henkilöä, syntyi merkittäviä tappioita
näiden päivien aikana ja korvaukset jäivät
hyvin minimaalisiksi. Toisaalta oma esimerkkinsä olivat
eläintilat, joilla oli ongelmia jnp.
Kun tämä asia nousi vahvasti esille, niin
edustaja Mäkipään lakialoitteen tapainen
valmistelu on käynnistetty tammikuussa myrskyjen jälkeen,
ja työ- ja elinkeinoministeri Jyri Häkämies on
ollut tässäkin asiassa etunojassa ja aktiivisesti toimimassa
ja valmistelemassa lakimuutosta, joka on tarkoitus nyt kevään,
kesän kynnyksellä saada eduskunnan käsittelyyn.
Ministeri Häkämieshän esitti hyvin nopeasti,
että myös meillä Suomessa on syytä korottaa
tuota maksimikor-vaussummaa, ja siitä löytyy se
logiikka, joka toimii Ruotsissa tietyllä tavalla paremmin.
Ruotsissa sähköyhtiöiden korvaukset ovat
selkeästi kovemmat: sähkönvälittämismaksusta
luopuminen asiakkaan hyväksi on jopa kolme vuotta, kun Suomessa
se maksimisumma oli 700 euroa.
Tämän jälkeenhän ministeri
Häkämies on kertonut, että tuo korvausten
kattosumma tultaisiin Suomessa nyt korottamaan 2 000 euroon
ja uudet portaat 5 vuorokauden sähkökatkosten
lisäksi tulevat 8 vuorokauteen ja 12 vuorokauteen, ja tämän
on tarkoitus nimenomaan kannustaa yhtiöitä varautumaan
paremmin sähkökatkoksiin, eli kun tuo tavallaan
pelote sähköyhtiöitä kohtaan on
korkeampi kuin nykyinen 700 euroa, niin se automaattisesti tarkoittaa
sitä, että yhtiö haluaa varautua paremmin
myös tämän kokoluokan mylläköihin.
Nyt on selkeästi ollut esimerkkejä siitä,
mitä Suomessa nähtiin, että esimerkiksi Fortum
toimiessaan teki niin, että kun tietyt kynnysarvot täyttyivät,
niin sen jälkeen ei ollutkaan kiirettä mennä korjaamaan,
kun enää ei tullutkaan uusia miinuksia firman
piikkiin, ja näin ollen asiakas sai sitten odottaa. Samalla
lailla näkyi hyvin nopeasti omassakin kotikunnassani muutamalla
isommalla asuinalueella, joilla esimerkiksi sata omakotitaloa oli
sähköttä ja viiden vuorokauden maksimiraja
alkoi paukkua, että johan juuri neljän vuorokauden
jälkeen sinne paikkaan komennettiin toisesta paikasta korjausmiehet
tekemään työtä eli tavallaan
jätettiin niiden tienperien talot oman onnensa nojaan,
kun sieltä ei enää ollutkaan tulossa
lisälaskua, ja mentiin äkkiä korjaamaan
sitä paikkaa, josta oli pelkona tulla isompi lasku. Tämä on
nimenomaan syytös Fortumia ja sähköyhtiöitä kohtaan,
missään ta-pauksessa en ole syyttämässä yhtään
niitä sähkömiehiä, jotka sitä raivaustyötä tekivät.
He tekivät juuri niin paljon työtä, kuin
ihminen voi tehdä, siitä pitää antaa
heille kiitosta, mutta ne, jotka tässä pelasivat,
olivat sähköyhtiöt, kun niillä ei ollut
riittävää pelotetta, riittävää korvausvelvoitetta
niskassa.
Ministeri Häkämies on sähkölain
uudistamisessa ja myrskytuhoihin varautumisessa esittänyt
myös sitä, että maakaapelointia tullaan
lisäämään, mitä myös
edustaja Mäkipään lakialoitteessa ja
puheessa esille tuotiin. Nimenomaan voisimme hivenen paremmin varautua
siihen, että esimerkiksi muuntajien ympäristöjä pidettäisiin
leveämmin auki — siihen ei varmastikaan ole mahdollisuuksia,
että isojen sähkökaapeleiden koko matka
raivattaisiin niin laajasti auki, että puut eivät
ylettyisi missään tilanteessa sähkökaapeliin — mutta
tärkein lakiuudistus on se, että lainsäädännöllisesti
pitää mahdollistaa tien sisäpenkkojen
käyttäminen näihin maakaapelointeihin.
Se on ylivoimaisesti edullisin ja halvin paikka tehdä sähkökaapeloinnit — eli
tulla tienvarteen, ja nimenomaan tieltä, ajouralta ojaan viettävä penkka
on edullisin paikka. Nyt kun taas Tielaitos ja Tiehallinto ovat
todenneet, että kyllä tienpenkoille voidaan rakentaa,
niin voidaan, mutta ei sisäpenkkaan, ja myös tätä ministeri
Häkämies on luvannut korjata näissä valmisteluissa,
joita nyt paraikaa tehdään.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi tullaan myös
tekemään vapaaehtoiset varautumissuunnitelmat
sähköyhtiöille pakollisiksi. Siinä tulee muun
muassa takuuta toimivasta viranomaislinjasta eli yhteyden toimivuudesta,
joka oli tässä yksi ontumisen kohta — ja
myös tiedotus, joka oli tietysti luvattoman huonoa erityisesti
Fortumin kohdalla. Vattenfall onnistui tiedotuksessa huomattavasti
paremmin kuin Fortum.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Vuodenvaihteen myrskyissä myös
Varsinais-Suomessa aiheutui sähkölinjalle kaatuneiden
puiden vuoksi joillakin alueilla jopa kymmenen vuorokautta ylittäneitä sähkökatkoja.
Näiden katkojen vuoksi joidenkin kauppojen elintarvikkeet
menivät roskiin, monet vanhuksia ja lapsia hoitavat laitokset
olivat vaikeuksissa — puhumattakaan maaseudulla asuvista
omaishoitajista, jotka joutuivat siirtämään
omaisiaan väliaikaiseen hoitoon laitoksiin tai toisten
sukulaistensa luo omilla kustannuksillaan, ja siten lisäkulut
siirtyivät sähköyhtiöltä heille,
kun korvaukset, joita on mahdollisuus saada, ovat Suomessa olemattomia.
Suomalaisista verkkoyhtiöistä Fortum on panostanut
viime vuosina Ruotsissa voimakkaasti maakaapelien rakentamiseen.
Voitot ja varat tähän toimintaan on kerätty
Suomesta siirtomaksuja nostamalla. Suomesta on myöskin
kerätty maksuja sähköyhtiön
ostoon Venäjältä, sen kunnostamiseen,
verkon rakentamiseen siellä. Vaikeutena Venäjän
toiminnoissa ja yllättävinä tappioina
on ollut se, että sieltä Venäjältä sitä sähkölaskun
maksajaa, elikkä kiinteistönomistajaa joka maksaisi
sähkölaskun, ei olekaan löytynyt — mutta
edelleen suomalaisten korkea sähkönhinta auttaa
tämän toiminnan jatkamisessa.
Edustaja Mäkipään tekemä lakialoite
on hyvä alku siihen, että laajalti kotimaisiksi
mielletyt sähköyhtiömme aloittaisivat
ennalta ehkäisevät huolto- ja korjaustyöt
myös Suomessa myrskytuhojen aiheuttamia sähkökatkoja
vastaan. Varoja yhtiöillä varmaan on, koska siirtomaksut
ovat tulleet ja sähkömaksut kokonaisuutena ovat
yli kaksinkertaistuneet viime vuosina.
Edustaja Heinonen toi esille Ruotsin tilannetta ja Ruotsissa
olevia parempia korvauksia, jotka jo varmaan ilmenivät
minunkin puheestani siinä, että suomalaisten varoilla
sinne on rakennettu verkkoja.
Häkämies hätääntyi,
hän oli jopa vetämässä maakaapeleita.
Varsinais-Suomessa muutamat sähköyhtiön
miehet Uudenkaupungin alueelta soittivat, että on huvittavaa,
miten Häkämies aikoo upottaa rantakallioihin saaristolaisten
verkot, kun muutaman männynkäkkärän
kaataminen riittäisi asian hoitamiseen paljon halvemmalla.
Tietysti Fortumilla oli sattuneissa myrskyissä liian vähän
maastokelpoisia sähkömiehiä, koska kaupunkialueitten
sähkömiehet eivät kykene ottamaan linjalle
kaatunutta puuta alas, kun metsässä on vähän
lunta. Heitä on sinne ihan turha lähettää,
ja myrsky tapaninpäivänä oli sen verran laaja
ja pitkällä alueella Suomessa, että sähkömiehiä tarvittiin
siellä lähialueilla eikä heitä voitu
Varsinais-Suomeenkaan siirtää, vaikka siellä tuhot
olivat laajempia — mutta tärkeää on
varautuminen siihen, että pidetään yhtiöllä riittävästi sähkömiehiä,
jotka kykenevät maastokelpoiseen työhön
ja voivat myrskyjen välillä tehdä ennalta ehkäisevää työtä ja
poistaa linjojen läheltä mahdollisesti linjoille
kaatuvia puita etukäteen, ettei asiakkaille aiheudu vahinkoja.
Mitä tulee siihen kaapeleitten upottamiseen tienpenkkoihin
ja tien sisäpenkkoihin, niin mielestäni se on
vähän kyseenalaista: jos sinne tulee lisää joitain
muuntajakoppeja tai pylväitä, niin liikenneonnettomuuksia
tulee enemmän. Valtateiden varsilla pitäisi tienpuoleisen
penkan ja myöskin vastapenkan olla vapaa ja mielellään ojan
sen verran laakea, että tieltä pois mennyt auto
ei törmää vastapenkkaan vaan jäisi
ojanpohjalle oikein päin ja suurin piirtein vahingoittumattomana.
Niin saataisiin liikenneturvallisuus myöskin kuntoon, että niitten
sähköjohtojen paikkaa kannattaa vielä kerran
miettiä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset sähköyhtiöt
selvisivät erinomaisesti viime vuoden myrskyistä,
siitä heille julkinen kiitos. Parantamisen varaa on toki
aina, mutta on hieman kohtuutonta, jopa loukkaavaa, moittia niitä henkilöitä,
jotka tekivät yötä päivää vaarallista
raivaustyötä. Mikään sähköyhtiö ei
voi olla jatkuvassa kriisivalmiudessa sen paremmin tiedotuksen kuin
korjaamisen suhteen. Sähkökatkosten takia aggregaattien
pitäisikin tänä päivänä kuulua
erityisesti maatilojen vakiovarustukseen.
Edustaja Mäkipään lakialoite liittyy
osittain siihen, että pakotettaisiin sähköyhtiöt
vetämään keskijännitejohdot
maan alle. Tässäkin on riskinsä sitä kautta,
että kalliin maakaapeloinnin kustannukset tulisivat väistämättä kuluttajien
maksettavaksi siirtohintojen kohtuuttoman nousun kautta. Tänä päivänä maakuntayhtiöillä
siirtohinnat
ovat luonnollisista syistä korkeammat kuin kaupunkisähköyhtiöillä,
ja tämä on maatiloille ja monille siellä toimiville
yrityksille kilpailukykytekijä. Jos me itse aiheuttaisimme
lainsäädännön kautta hyvää tarkoittaen
sen, että hinnat nousevat hyvin paljon, erityisesti siirtohinnat,
niin sehän tarkoittaisi, että sähkölaskun
hinta nousee. Tätä kautta sitten juuri tämä energiaintensiivinen
toiminta kokisi minun mielestäni kilpailukykyhaitan ja
-tappion.
Edustaja Mäkipää on siinä oikeassa,
että sähköyhtiöiden ei pitäisi
rakentaa kohtuuttomia palkitsemisjärjestelmiä,
sillä sähköyhtiöiden tulokset
ovat niin paljon sään ja pohjoismaisten vesivarastojen
armoilla. Sähkömarkkinat eivät muutenkaan
ole aivan oikeassa asennossa. Sähkökauppa on monelle
yhtiölle tappiollista, ja suuret voitot ohjautuvat vanhan
vesivoiman ja ydinvoiman omistajille Norjan lainsäädännön
alaisen Nord Pool -sähköpörssin ansiosta.
Erityinen epäkohta on myös se, että pakkasilla
välttämättömän sähkön
lauhdetuotannon omistajat ovat käytännössä pakotettuja
tappiolliseen kansalliseen hyväntekeväisyyteen.
Edustaja Tossavainen analysoi Fortumin tulosta, ja Fortum tekee
tuloksen nimenomaan vanhalla ydinvoimalla ja vanhalla vesivoimalla.
Se käyttää hyväkseen Nord Pool
-sähköpörssijärjestelmää,
ja itse sähkökauppa on ollut Fortumillekin tappiollista
joinakin vuosina. Tälläkin hetkellä sähkökauppa
on rakenteellisesti suurissa ongelmissa, sillä on vaara,
että sähkökauppa vaatiessaan suuria pääomia
ajautuu pikkuhiljaa muutaman suuren toimijan käsiin, jolloinka
se niin sanotusti kartellisoituu tai jossakin määrin
monopolisoituu. En vielä ole nähnyt sellaista
monopolia tai kartellia, joka vapaaehtoisesti alentaisi hintoja.
Timo Heinonen /kok:
Puhemies! En oikein ymmärtänyt kyllä edustaja
Heikkilän puheenvuoroa, jossa hän arvosteli ministeri
Häkämiehen toimia näiden myrskytuhojen
jälkeisessä toiminnassa. Kyllä ministeri
Häkämies on toiminut poikkeuksellisen mallikkaasti
tämän myrskyasian hoidossa. Niin kuin tuossa kerroin,
jo paljon ennen, kuin edustaja Mäkipään
lakialoite perussuomalaisista on täällä salissa,
ministeri Häkämies on laittanut nämä vastaavat
asiat valmisteluun. Ne ovat ministeriössä työn
alla, ja tieto, jonka tuossa edellisessä puheenvuorossa
kerroin, on, että tämän kevään,
alkukesän aikana tuo lakikokonaisuus tulee tänne,
ja nimenomaan nämä toimenpiteet siinä tullaan
tekemään.
Ja ei varmasti ministeri Häkämies, joka oli muun
muassa paikan päällä tutustumassa näihin myrskytuhoihin
hyvin pian niiden tapahtumien jälkeen, ole esittänyt
avokallioille maakaapelointia, ei tietenkään.
Ei kukaan muukaan ole esittänyt avokallioille maakaapelointia,
taikka peltoaukeille maakaapelointia, vaan nimenomaan sellaisiin
paikkoihin, joissa myrskytuhoilla on suurempi merkitys. Avokalliot:
Suomessa on paljon maastoa, joka on lukuisissa selvityksissä todettu sellaiseksi,
että maakaapelointi ei ole mahdollista eikä järkevää,
ja tämmöistä ei varmasti kukaan tule
esittämään. Eli ei Suomessa sähköverkko
tule koskaan olemaan sataprosenttisesti maakaapeloinnin varassa.
Ministeri Häkämies järjesti myrskytuhojen jälkeen
laajan kuulemistilaisuuden, jossa hän oli itse paikalla
ministeriönsä johtavien virkamiesten, sähköyhtiöiden
kanssa. Hän järjesti lukuisia tilaisuuksia, joissa
hän kävi läpi tämän
tapahtuman kulkua oman ministeriön väen kanssa,
sähköyhtiöiden kanssa, ja tämä on
kyllä työskentelyä, josta ministeri Häkämiehelle
täytyy antaa kymmenen plus.
Sitten kun edustaja Heikkilä arvosteli tätä tien sisäpenkkojen
käyttämistä, niin toisaalta voisi sitten
yhtälailla miettiä, kumpi on enempi tässä maassa
tappanut ihmisiä, niiden käyttäminen
vai nyt siellä olevat sähkötolpat, joita
on 50 metrin välein. Niihin usein autot osuvat onnettomuustilanteissa.
Valtaosasta näitä tolppia päästäisiin eroon
maakaapeloinnin jälkeen, ja teiden turvallisuus paranisi
merkittävästi. Ehkä muutamia muuntajia
tulisi, ja ne muuntajat olisi mahdollisuus laittaa sinne kauemmalle
penkalle taikka jopa sen penkan yläpuolelle. Teiden turvallisuus kasvaisi
merkittävästi maakaapeloinnin kautta.
Edustaja Eestilä totesi, että tässä salissa
ehkä on arvosteltu näitä raivaajia. Itse
en ainakaan näin ole tehnyt enkä ole ymmärtänyt,
että myöskään muut edustajat
ovat arvostelleet niitä, jotka sähköraivaustyötä tekivät.
Minun arvosteluni on kohdistunut ennen muuta Fortumiin ja vain vähäiseltä osalta
Vattenfalliin. Fortum hoiti minun mielestäni luvattoman
huonosti tilanteen tämän myrskyn tiedotuksesta
raivaukseen lähtien. Ja kyse ei ole siis siitä,
että ne miehet eivät olisi tehneet hyvin työtä siellä raivaustehtävissä,
vaan siitä, että Fortumilla oli liian vähän
varautumista tilanteeseen.
Edustaja Eestilä myös tämän
maakaapeloinnin hintaan puuttui. Vattenfall — joka itse
asiassa jo muulla nimellä tunnetaan Suomessa, mutta käytetään
Vattenfall-nimeä tässä salissakin, se on
kansalaisille tutumpi — Vattenfallhan rakentaa tällä hetkellä käytännössä kaikki
verkkonsa Suomessa maakaapeloinnilla lukuun ottamatta näitä avokallioita
ja paikkoja, joissa se ei ole teknisesti mahdollista, mutta sen
sijaan Fortum rakentaa tälläkin hetkellä vain
murto-osan verkoistaan maakaapelina, eli he rakentavat tällä hetkellä uutta
verkkoa ilmakaapelilla ja myös uusivat vanhoja verkkoja
edelleen ilmakaapeloinnilla. Ja tässä piilee se,
että olen edustaja Eestilän kanssa eri mieltä siitä,
että hinnat tulisivat nousemaan.
Kun siirrytään maakaapelointiin, niin ei sitä pidäkään
tehdä niin, että se tehdään
kertarysäyksellä, vaan meidän sähköverkkomme
on valtaosaltaan tulossa lähivuosina, lähimmän
5—20 vuoden aikana, uusimisikään, ja
siinä vaiheessa pitää tämän
ministeri Häkämiehen velvoitteen olla kunnossa,
niin että silloin, kun vanhaa verkkoa lähdetään
uusimaan, ei enää laiteta sinne keskelle kuusimetsää menemään
sitä ilmakaapelina, vaan niin kuin edustaja Mäkipää lakialoitteessaan
ja ministeri Häkämies ministeriönsä valmistelussa
on esittänyt, siirrytään silloin maakaapelointiin.
Eli kun verkko on pakko uusia, kun kaapelointi on pakko uusia,
niin tehdään se järkevällä tavalla.
Se maksaa hetken. Se pystytään Fortumin voitoista
hyvin nopeasti kuittaamaan, Ruotsista on myös malli siihen,
eli se ei tule nostamaan hintojakaan, ja toisaalta tiedän,
että se tulee lopulta kääntymään
Fortuminkin voitoksi sen myötä, että tällaisilta
mylläköiltä vältytään
tulevaisuudessa, mitä Tapani-myrsky ja Hannu-myrsky aikaan
saivat.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä sähkömarkkina-asia
menee eteenpäin. Siinä mielessä tästä maakaapelista
totean, että tiedän, että tämä ei
ole mikään ihan yksioikoinen asia, joten en ole
sitä kovin viemässä eteenpäin,
koska tiedän, että maaseudulla tämä maakaapelointi
on hirmuisen kallista. Mitä tänä päivänä sähköyhtiöt
voisivat tehdä, on se, kun tiedämme, kun liikuimme
myrskyaikana, että puut olivat kaatuneet linjojen päälle,
että tämän linjan välin pitäisi
olla suurempi, että tämmöisessä raivausjutussa
päästäisiin monessa paikassa eteenpäin,
ettei näitä kalliita maakaapelointeja tulisi,
mitä sitten aikanansa tuleekin.
Ihan täytyy sanoa, että omalta paikkakunnaltani
Pirkanmaalta löytyi kyllä talkoohenkeä,
siellä oli vapaaehtoisia kaiken alan yrittäjiä ja
ihmisiä sahailemassa ja oli autoja. Me pääsimme
niissä myrskyvahingoissa hyvin mukavasti pienillä kolhaisuilla,
mutta välttämättä se ei ollut
näin. Monet saattoivat potea tätä myrskyn
tuhoa montakin viikkoa vielä eteenpäin.
Tämä lakialoite ei varmaan ole mikään
täydellinen, mutta uskon, että tämä tuo
keskustelua sitten, kun varsinainen hallituksen esitys tulee, ja tätä voidaan
myös siinä rinnalla käyttää.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Sen takia käytän näitä puheenvuoroja,
että edustaja Mäkipään aloite
koskettaa sähkömarkkinoita ja minun mielestäni
on hyvä, että niiden toimintaa hieman tässäkin
talossa pohditaan. Tietenkään en ole sähköalan
asiantuntija enkä sillä tavalla pysty puhumaan
heidän puolestaan mutta toki heidän papereitaan
ja analyysejään olen lukenut aika tarkkaan, koska
olen sähköyhtiön hallituksessa ja joudun
siellä tekemään näitä päätöksiä investointien
näkökulmasta, ovatko ne taloudellisesti järkeviä,
mikä niitten takaisinmaksuaika on ja mikä niitten
hyöty on jnp.
Mutta ministeri Häkämies sinänsä oli
hyvällä asialla, että hän lähti
ikään kuin ottamaan tämän ongelman
käsiteltäväksi ja lähti viemään
sitä eteenpäin. Katsotaan sitten, minkä lopullisen muodon
se saa.
Mutta siitä varsinaisesta ongelmasta, mikä koskee
näitä johtokäytäviä,
minulle on sellainen käsitys tullut ammattimiesten puheenvuoroista, että se
on millintarkkaa työtä, kuinka leveä se
on. Se ei ole niin, että sitä vaan levennetään
summittaisesti, jolloin ei tule näitä lumi- eikä muita
vahinkoja mutta ne muut vahingot metsänomistajille ja muille
ovat huomattavasti suuremmat. Sen takia se matemaattisesti lasketaan
tarkkaan, kuinka leveä ja mitä sille johtokäytävälle
kannattaa tehdä.
On olemassa monia sellaisia maaperiä ammatti-ihmisten
selvitysten mukaan, joihin maakaapelointia ei kannata harkita. Vaikka
verkkoa uusitaan, niin minulle on tullut sellainen käsitys, että se
monin paikoin on kolme neljä kertaa kalliimpaa kuin maanpäällinen
verkko. Minä oikeasti kannan huolta siitä, että jos
me lähtisimme sokeasti lain pakottamana tekemään
maakaapelointia joka paikkaan, missä saattaa olla kymmeniätuhansia
kilometrejä sitä verkkoa, niin se johtaa siihen,
että väistämättä siirtohinta
nousee. Kun kenenkään talous ei kestä enää merkittävää sähkölaskujen
nousua, niin sen takia minusta tämä on tärkeä ottaa
huomioon, että me noudatamme sitä maakaapelointia
pikkuhiljaa niillä alueilla, millä se on taloudellisesti
perusteltua, mutta muuten kiinnitämme entistä voimakkaampaa
huomiota johtokäytävien raivaamiseen ja siihen,
että kun siellä puut kasvavat, niin ne ajoissa sitten
laitetaan siihen kuntoon, että ne eivät pääse
aiheuttamaan ongelmia.
Lauri Heikkilä /ps:
Edustaja Heinoselle tarkennuksena voisin todeta, että nuo
Häkämiehen lausunnot siellä alussa tuon
maakaapeloinnin toteuttamiseksi olivat melko lennokkaita, mutta toki
palautetta saatuaan hän muutamassa päivässä siirtyi
takaisin asialinjalle tuossa maakaapeloinnissa, ja varmaan saamme
hyviä lakiesityksiä sitten, kun ministeriö aikanaan
ne valmistelee.
Heinoselle toteaisin vielä, että en ole toki
kannattanut nykyistenkään puhelin- ja sähköpylväitten
sijoittamista maanteiden varsille. Lähinnä ne ovat
siellä liikenneturvallisuutta vaarantamassa, ja ne pitäisi
poistaa. Toki maakaapelit auttavat siinä vähän,
että harvenee niitten pylväitten lukumäärä siellä.
Oli puhetta viime puheenvuorossa noista johtokäytävistä ja
niitten leveydestä. Se on ihan asiallista puhetta, kuten
edustaja Eestilä totesi, ja myöskin Mäkipään
puheessa se aikaisemmin oli esillä. Siitä sähköyhtiöt
ovat aika paljon tinkineet eivätkä ole pitäneet
huolta, kun ovat tavoitelleet vain noita pörssivoittoja
ja sijoittajille hyvää tulosta. Johtokäytävistä huolehtiminen
ja riittävän leveyden säilyttäminen
on ihan aiheellista myöskin tulevaisuudessa, jotta sillä tavalla saadaan
kohtuuhintaiset sähköverkot säilytettyä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse olen kyllä perussuomalaisten
kanssa eri mieltä siitä, että näitä aukkoja
pitäisi lähteä sähkölinjojen
vierellä pääsääntönä laajentamaan.
Se on erittäin merkittävää meidän
maa- ja metsätaloudellemme ja metsänomistajille,
jos me teemme sellaisen ratkaisun, että jokaisen sähkökaapelin
varsi raivataan niin laajalta alueelta, että männyt
taikka kuuset eivät yllä tuohon linjaan. Tällä hetkellä meidän
verkostamme valtaosa menee teiden varsilla, ja se tarkoittaisi suurin
piirtein sitä, että toinen mokoma pitäisi
siitä linjasta metsän puolelle raivata auki. Se
olisi sitten suurin piirtein käytettävissä joulukuusien
viljelyyn, jos siihenkään. Itse en kannata sitä,
vaan kyllä minä haluan puolustaa myös
suomalaisia metsänomistajia ja heidän oikeuttaan
omaan maahan, enkä olisi sosialisoimassa heiltä tätäkin
aluetta, joka tällä hetkellä näiden
sähkölinjojen varressa kulkee, metsätaloudelta
pois.
Maakaapelointi toki maksaa, se maksaa noin 10—20 miljardia
euroa, mutta niin kuin totesin, lähimmän 20 vuoden
aikana Fortumin ja meidän maamme verkosta valtaosa tulee
uusimisikään, ja siinä vaiheessa tuo
maakaapelointi kannattaa tehdä niillä kaikilla
alueilla, joilla se on teknisesti ja taloudellisesti järkevää.
Ja niin kuin kerroin, Ruotsissa on olemassa malli, jolla on suljettu
se mahdollisuus, josta edustaja Eestilä kantoi huolta ihan
aiheellisesti, että tämä maakaapeloinnin hinta
siirrettäisiin suoraan siirtohintoihin. Ruotsissa on malli,
jossa on rajattu niin, että se ei ole saanut vaikuttaa
sähköyhtiöiden hinnoitteluperiaatteisiin,
vaan se on nimenomaan leikattu sieltä voitoista, ja kun
katsomme Fortumin voittoja, niin sieltä on ihan hyvin leikattavissa
tämän verran kyllä tähän
maakaapelointiinkin, kun se tehdään 20—25
vuoden aikana.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nämä myrskytuhot,
jotka nämä sähkökatkot ovat aiheuttaneet
suuressa määrin, ovat melko uusi ilmiö,
mutta valitettavasti tämä ilmastonmuutos näyttää tekevän
sen, että ne ovat meille tästä lähtien
arkipäivää, jos ei nyt jokapäiväistä,
niin jokavuotista, ja näiden kanssa sähköyhtiöt
ja kansalaiset eri puolilla maata joutuvat painimaan.
Sen voi sanoa — kun olin sisäministeriössä erityisavustaja
ja ensimmäisen kerran näihin myrskytuhoihin ja
sähkökatkoksiin jouduin törmäämään
tätä kautta — että osaaminen
Suomessa myrskytuhojen korjaamisessa ja tiedottamisessa näitten
kriisien aikana on parantunut merkittävästi. Edelleenkin
tämä valmius on liian alhainen, mutta selvää parantumista
tässä on ollut, ja minusta Tapani-myrskyn yhteydessä selkeästi näki,
että näistä edellisistä myrskyistä ja
niiden tuhojen korjaamisesta oli jo otettu oppia.
Kuitenkin meillä on valtavasti tehtävää,
ja tämä maakaapelointi on selkeästi se
pitkän aikavälin ratkaisu, johon tulee pyrkiä.
Nyt on jo nähtävissä se, että meillä on
suuria eroja sähköyhtiöiden välillä Suomessa
siinä, miten näitä investointeja on tehty,
ja koska ne yhtiöt, jotka ovat hoitaneet omaa leiviskäänsä ja
siirtyneet maakaapelointiin edes osittain, selkeästi hyötyvät tästä,
niin uskon, että se kannustaa — ja markkinatalous
toimii tässäkin asiassa — yhtiöitä maakaapeloinnin
lisäämiseen. Tämä täytyy
myöskin tietysti valtioyhtiö Fortumin ottaa omaan
investointiohjelmaansa.
Sitten meillä on onneksi se mahdollisuus tavallisilla
kotitalouksilla, että ne voivat kilpailuttaa sähköään,
niin että jos joku nostaa liiaksi nämä investointikustannukset
sähkön siirtohintoihin ja sähkönhintaan,
niin varmasti se kärsii.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan tämmöisenä yleisenä huomiona,
kun me arvioimme sähköveron korkeutta tai sitä tasoa,
millä sitä sitten viedään yhteiskunnan
eri toimintoihin: kannattaisi ottaa huomioon se, että meidän sähköverkkomme
kaiken kaikkiaan on rajujen investointien edessä. Fingrid
eli meidän kantaverkko on rajujen investointien edessä:
pylväikkö on jo nyt aika isoa ja nousee koko ajan
kymmenen vuoden aikana, sieltä tulee väistämättä siirtohintoihin
lisää laskua, on jo nyt tullut. Monilla maakunnallisilla
yhtiöillä verkko on 50 vuotta vanha, ja se täytyy
uusia. Se aiheuttaa kovat investoinnit tulevien 10, 15, 20 vuoden
aikana, ja se aiheuttaa tiettyä painetta siirtohintoihin. Eli
että jos joka puolella paine nousee siirtohintoihin ja
sähkön hintaan, niin sen takia me tavallaan kärsimme
kilpailukyvystä, ja ainakin itse kannan tästä aika
lailla huolta.
Mitä tulee edustaja Heinosen huomautukseen, se oli
aiheellinen. On olemassa tietenkin joku yhtiö, joka ei
kenties ole kunnolla hoitanut näitä velvoitteita,
mitkä koskevat myrskytuhoja, mutta kyllä tiedän,
että on maakunnallisia sähköyhtiöitä,
jotka ottivat asian aivan tosissaan, ja minkäännäköistä moitetta
heitä kohtaan ei ainakaan minun mielestäni pitäisi
esittää.
Lauri Heikkilä /ps:
Tuossa kun edustaja Heinonen totesi, ettei näitä johtokäytäviä pitäisi leventää,
niin yksi mahdollisuus on myöskin hieman pidentää sähköpylväitä ja
nostaa linjoja korkeammalle, niin silloin lähistön
puut eivät niin usein kaadu ja pudota linjoja alas, vaan
pienemmät puut mahtuvat kaatumaan sieltä linjan
alta, jos sijaitsevat jollakin etäisyydellä linjasta.
Maakaapeloinnista aiheutuvia kuluja pitää tulevaisuudessa
kompensoida maaseudun ja kaupunkien välillä. Eihän
siitä mitään tule, jos maaseudulla linjat
rakennetaan uudestaan ja siellä harvaan asutulla maaseudulla
viljelijät ja muut yrittäjät joutuvat
maksamaan ne maakaapelointikulut korotettuina. Sähkön
pitää olla siirrettynä samanhintaista
kaupungeissa ja maaseudulla.
Keskustelu päättyi.