Mirja Vehkaperä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Iltapäivän ratoksi asiaa
muinaisista jäännöksistä.
Muinaismuistolain tarkoituksena on suojata Suomen aikaisemman
asutuksen ja historian muinaisjäännökset.
Ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa kiinteän
muinaismuistojäännöksen kaivaminen, peittäminen,
muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen
on kielletty. Lain noudattamista valvoo Museovirasto.
Muinaismuistolain 1 luvun 15 §:n mukaan yleisen
tai suurehkon yksityisen työhankkeen toteuttamisen koskiessa
kiinteää muinaismuistojäännöstä siten,
että siitä aiheutuu muinaisjäännöksen
tutkimusta tai erityisiä toimenpiteitä sen säilyttämiseksi,
on hankkeen toteuttajan korvattava tästä johtuvat
kustannukset tai osallistuttava niihin, mikäli sitä olosuhteet
huomioon ottaen ei ole katsottava kohtuuttomaksi.
Tämän muinaismuistolain 1 luvun 15 § jättää liian
paljon tulkinnan varaa näihin tilanteisiin. Laissa mainittua
suurehkoa yksityistä hanketta ei ole määritelty.
Oikeuskäytäntöä on erittäin
vähän, eikä myöskään
Museovirastolla ole historia- tai tilastotietoa siitä,
mitä on määritelty suurehkoksi yksityiseksi
hankkeeksi vuosien kuluessa.
Tässä samaisessa pykälässä on
myös mainittu, että työhankkeen toteuttamisen
koskiessa kiinteää muinaisjäännöstä on
toteuttajan korvattava tästä johtuvat kustannukset
tai osallistuttava niihin, mikäli sitä olosuhteet
huomioon ottaen ei ole katsottava kohtuuttomaksi. Kuitenkaan myöskään
sitä, millainen kustannus hankkeen toteuttajalle katsotaan
kohtuuttomaksi, ei ole määritelty asetuksella.
Oikeuskäytäntöä on myöskin erittäin
vähän, eikä Museovirastolla ole tästäkään
historia- tai tilastotietoa.
Marraskuussa 2010 sain silloiselta kulttuuri- ja urheiluministeri
Stefan Wallinilta vastauksen kirjalliseen kysymykseeni muinaismuistolain
1 luvun 15 §:n kohtuullistamisesta. Vastauksessaan
ministeri totesi seuraavaa: "Olennaisin on itse rakennushankkeen
koko. Museovirasto on hankintansa perusteella tavallisesti jo lähtökohtaisesti
kohtuullistanut kustannuksia siten, että tutkimukset kohdistuvat
etukäteen olennaisimpina pidettyihin osiin rakennettavasta
alueesta. Kustannuksia suhteutetaan hankkeiden kokonaiskustannuksiin,
joiden kokonaisvolyymistä Museovirastolla ei ole välttämättä tarkkaa
tietoa. Tilanteet, joissa tutkimuskustannukset ovat rakennuttajan
mielestä olleet kohtuuttomia, ovat Museoviraston mukaan
poikkeuksia."
Arvoisa puhemies! Kuitenkin viime vuosien aikana olen saanut
yhteydenottoja muun muassa Oulusta, jossa yksityisessä rakennushankkeessa rakennusurakan
toteuttajalle ei ole ennen urakan alkamista pystytty mitenkään
arvioimaan, kuinka suuriksi kaivauksista aiheutuneet kustannukset
oikein nousevat. Lopulta on käynyt jopa niin, että kaivauskustannukset
ovat nousseet lähes yhtä suuriksi kuin itse rakentaminen.
Kustannukset ovat jääneet rakentajan vastuulle,
eli rakentaja on maksanut hankkeestaan kaksinkertaisen hinnan tontilla
tehtyjen kaivausten vuoksi. Pidän tätä täysin
kohtuuttomana ratkaisuna. Ei voida olettaa, että hankkeeseen
ryhtyessään rakentajat osaisivat varautua kaivauskustannusten
lopulliseen summaan, mikä siis voi olla kuinka suuri tahansa,
eli piikki auki.
Lakialoitteessani ehdotan muinaismuistolain 1 luvun 15 §:n
muuttamista siten, että hankkeen toteuttaja saa ennen hankkeen
aloittamista tiedon siitä, missä euromääräisissä rajoissa
toteuttajan taloudellinen vastuu kaivaus- ja tutkimuskustannuksista
kulkee. Jos kustannusarvio ylittyy, yli menevää osaa
ei tule maksattaa rakennuttajalla.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vehkaperän lakialoite muinaismuistolain
muuttamisesta on hyvä esimerkki siitä, että näitä arjesta
nousevia lakialoitteita tulee tasaisesti, ja on hyvä, että edustaja
Vehkaperä tähän puuttuu. Muinaismuistolaki
aiheuttaa tämäntyyppisiä kustannuksia
rakennushankkeisiin, ja toinen on sitten tehtävät
suojelupäätökset, joita muun muassa ympäristövaliokunnassa
on viime kaudellakin ollut käsittelyssä.
Meillä on tietysti tärkeää,
että suojelemme tiettyä rakennusperintöä tuleville
sukupolville, ja ongelma on kuitenkin se, että meillä ei
ole riittämiin osoittaa kuitenkaan määrärahoja
näiden suojeltavien kohteiden ylläpitämiseen.
Nyt ovat laajenemassa nämä suojelut siihen, että emme enää suojelekaan
pelkästään vanhoja puurakennuksia taikka
kirkkoja, jotka ovat oman lainsäädännön
piirissä, vaan nyt on noussut keskusteluun, että meidän
pitäisi myös suojella 70-luvulla rakennettuja
betonibunkkerikerrostalolähiöitä, ja
myös tämäntyyppinen suojelu on nyt etenemässä.
Muistan, miten asiantuntija toi esille sen, että pitäisi
suojella myös tietyn aikakauden tieverkkoa, kantatieverkkoa,
ja ainakin itse toivon, että tuon kantatieverkon suojeleminen
ei satu omaan maakuntaani, kantatie 54:lle. Sitä ei saa
museoida tähän nykyiseen kuntoon, vaan se pitäisi
ennen muuta mieluumminkin päivittää 2000-luvulle,
mutta tämä nyt ehkä vähän
pilke silmäkulmassakin tuohon suojeluun.
Ehkä komppaan siinä mielessä edustaja
Vehkaperää, että näissä suojeluasioissa,
muinaismuistolain kysymyksissä, pitäisi kohtuus
muistaa myös tulevaisuudessa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin todeta, että rakennusten,
teiden ja eri asioiden suojeleminen on tietysti tärkeää, mutta
kohtuullisuuden rajoissa.
Myöskin toinen tärkeä asia muistaa
on se, että Museovirastolle seuraavina vuosina annettavat määrärahat
olisivat sellaiset, että näitä suojelukohteita
voidaan toteuttaa, mutta että siitä eivät joutuisi
kärsimään yksittäiset henkilöt
maakunnissa ja kunnissa ja kaupunkien alueilla. Siis Museoviraston
määrärahat tarpeeksi korkeiksi ja myöskin
kunnat ja kaupungit avustamaan näitä suojelukohteita.
Keskustelu päättyi.